CELEX:02018R1048-20250410: Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/1048 al Comisiei din 18 iulie 2018 de stabilire a cerințelor de utilizare a spațiului aerian și a unor proceduri de operare în ceea ce privește navigația bazată pe performanțe

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 11/06/2025


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

02018R1048 — RO — 10.04.2025 — 001.001Acest document are doar scop informativ și nu produce efecte juridice. Instituțiile Uniunii nu își asumă răspunderea pentru conținutul său. Versiunile autentice ale actelor relevante, inclusiv preambulul acestora, sunt cele publicate în Jurnalul Oficial...

Informatii

Data documentului: 10/04/2025
Data intrării în vigoare: 10/04/2025
Emitent: Not available
Formă: Repertoriu EUR-Lex

02018R1048 — RO — 10.04.2025 — 001.001


Acest document are doar scop informativ și nu produce efecte juridice. Instituțiile Uniunii nu își asumă răspunderea pentru conținutul său. Versiunile autentice ale actelor relevante, inclusiv preambulul acestora, sunt cele publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și disponibile pe site-ul EUR-Lex. Aceste texte oficiale pot fi consultate accesând linkurile integrate în prezentul document.

►B

REGULAMENTUL DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2018/1048 AL COMISIEI

din 18 iulie 2018

de stabilire a cerințelor de utilizare a spațiului aerian și a unor proceduri de operare în ceea ce privește navigația bazată pe performanțe

(JO L 189 26.7.2018, p. 3)

Astfel cum a fost modificat prin:

 

 

Jurnalul Oficial

  NR.

Pagina

Data

►M1

REGULAMENTUL DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2025/520 AL COMISIEI
 din 20 martie 2025

  L 520

1

21.3.2025


▼B

REGULAMENTUL DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2018/1048 AL COMISIEI

din 18 iulie 2018

de stabilire a cerințelor de utilizare a spațiului aerian și a unor proceduri de operare în ceea ce privește navigația bazată pe performanțe

Articolul 1

Obiect și domeniu de aplicare

(1)  

Prezentul regulament stabilește cerințe de utilizare a spațiului aerian și proceduri de operare în ceea ce privește navigația bazată pe performanțe.
(2)  

Prezentul regulament se aplică furnizorilor de management al traficului aerian/servicii de navigație aeriană (ATM/ANS), precum și operatorilor de aerodromuri (denumiți în continuare „furnizorii de ATM/ANS”) care sunt responsabili cu instituirea de proceduri de apropiere instrumentală sau de rute ale serviciilor de trafic aerian (ATS), în cazul în care furnizează servicii în următorul spațiu aerian:

(a) 

de deasupra teritoriului căruia i se aplică tratatul;

(b) 

orice alt spațiu aerian în cadrul căruia statele membre sunt responsabile cu furnizarea de servicii de navigație aeriană în conformitate cu articolul 1 alineatul (3) din Regulamentul (CE) nr. 551/2004 al Parlamentului European și al Consiliului (1).

Articolul 2

Definiții

În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiții:

1. 

„navigație bazată pe performanțe (PBN)” înseamnă navigația bazată pe performanțe definită la articolul 2 punctul 5 din Regulamentul (UE) nr. 965/2012;

2. 

„rută ATS” înseamnă ruta ATS definită la articolul 2 punctul 46 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 923/2012;

3. 

„procedură de apropiere instrumentală” înseamnă procedura de apropiere instrumentală definită la articolul 2 punctul 90 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 923/2012;

4. 

„proceduri de navigație convenționale” înseamnă rutele ATS și procedurile de apropiere instrumentală bazate pe utilizarea unor mijloace de navigație aflate la sol care nu permit respectarea cerințelor PBN prevăzute în prezentul regulament;

5. 

„pistă instrumentală” înseamnă pista instrumentală definită la punctul 22 din anexa I la Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 139/2014 al Comisiei (2);

6. 

„specificație de navigație” înseamnă o serie de cerințe aplicabile aeronavelor și personalului aeronautic navigant necesare pentru a sprijini operațiunile de navigație bazată pe performanțe într-un spațiu aerian definit;

7. 

„specificație de performanță de navigație impusă (RNP) X” înseamnă o specificație de navigație bazată pe navigația de suprafață care include cerința de monitorizare a performanțelor la bord și de alertare în acest sens, unde „X” se referă la precizia navigației laterale în mile marine sau la tipul de operațiune și la funcționalitățile necesare;

8. 

„navigație laterală (LNAV)”, „navigație laterală/navigație verticală (LNAV/VNAV) și performanță de aliniament de pistă cu ghidare verticală (LPV)” înseamnă etichetele folosite pentru identificarea diferitelor tipuri de minime de operare pe hărțile de apropiere care ilustrează procedurile de apropiere bazate pe sisteme globale de navigație prin satelit (GNSS) care sunt clasificate ca apropieri RNP (RNP APCH);

9. 

„rază constantă până la fix (RF)” înseamnă o traiectorie circulară cu o rază constantă în jurul unui centru definit, care se termină într-un punct fix;

10. 

„apropiere 2D” înseamnă o procedură de apropiere instrumentală, clasificată drept procedură de apropiere de neprecizie, astfel cum este definită la articolul 2 punctul 90 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 923/2012;

11. 

„apropiere 3D” înseamnă o procedură de apropiere instrumentală, clasificată drept apropiere cu ghidare verticală sau apropiere de precizie, astfel cum este definită la articolul 2 punctul 90 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 923/2012;

12. 

„sistem de augmentare cu ajutorul sateliților (SBAS)” înseamnă un sistem de augmentare cu acoperire largă în cazul căruia utilizatorul unui sistem GNSS primește informații de augmentare de la un emițător al unui satelit;

13. 

„specificație de navigație de suprafață (RNAV) X” înseamnă o specificație de navigație bazată pe navigația de suprafață care nu include cerința de monitorizare a performanțelor la bord și de alertare în acest sens, unde „X” se referă precizia navigației laterale în mile marine;

14. 

„rută de sosire instrumentală standard (STAR)” înseamnă o rută de sosire desemnată urmărită în conformitate cu regulile de zbor instrumental, care face legătura între un punct semnificativ, de obicei situat pe o rută a serviciilor de trafic aerian (ATS), și un punct din care poate fi inițiată o procedură publicată de apropiere instrumentală;

15. 

„rută de plecare instrumentală standard (SID)” înseamnă o rută de plecare desemnată urmărită în conformitate cu regulile de zbor instrumental, care face legătura între aerodrom și un punct semnificativ, de obicei situat pe o rută ATS, din care începe faza de zbor pe rută a unui zbor;

16. 

„funcționalitate de navigație” înseamnă capacitatea detaliată a sistemului de navigație necesară pentru a satisface necesitățile operațiunilor propuse în spațiul aerian în cauză.

Articolul 3

Cerințe referitoare la PBN

Furnizorii de ATM/ANS respectă cerințele aplicabile navigației bazate pe performanțe prevăzute în subpartea PBN din anexă.

Articolul 4

Măsuri tranzitorii

(1)  

Furnizorii de ATM/ANS iau măsurile necesare pentru a asigura o tranziție fără probleme și în condiții de siguranță către furnizarea serviciilor lor cu ajutorul navigației bazate pe performanțe în conformitate cu articolul 3.

Printre aceste măsuri se numără elaborarea și punerea în aplicare a unui plan de tranziție. Furnizorii de ATM/ANS își țin la zi planul de tranziție propriu.

Planul de tranziție este compatibil cu Planul general european de ATM și cu proiectele comune menționate la articolul 15a din Regulamentul (CE) nr. 550/2004 al Parlamentului European și al Consiliului (3).

(2)  

Furnizorii de ATM/ANS consultă toate părțile menționate în continuare în privința proiectului de plan de tranziție și a oricăror proiecte de actualizare semnificativă a acestuia și țin seama de opiniile respectivelor părți atunci când este cazul:

(a) 

operatorii de aerodromuri, utilizatorii spațiului aerian și organizațiile reprezentative ale utilizatorilor spațiului aerian vizați de furnizarea serviciilor lor;

(b) 

administratorul de rețea menționat la articolul 3 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 677/2011;

(c) 

furnizorii de ATM/ANS care își oferă serviciile în blocurile adiacente de spațiu aerian.

(3)  

După ce au derulat consultarea menționată la alineatul (2), furnizorii de ATM/ANS supun rezultatele consultării, precum și proiectul de plan de tranziție sau proiectul de actualizare semnificativă a acestuia spre aprobare autorității competente responsabile cu spațiul aerian în cauză.

Autoritatea competentă verifică dacă proiectul de plan de tranziție sau proiectul de actualizare semnificativă a acestuia respectă cerințele din prezentul regulament și, în special, dacă respectivul proiect ține seama, după caz, de punctele de vedere ale utilizatorilor spațiului aerian, inclusiv de ale celor care operează aeronave de stat. Statul membru al autorității competente poate să dispună ca o astfel de verificare să se efectueze în coordonare cu alte autorități relevante din respectivul stat membru.

Autoritatea competentă în cauză informează furnizorii de ATM/ANS cu privire la rezultatul acestei verificări fără întârzieri nejustificate. Furnizorii de ATM/ANS nu elaborează și nici nu pun în aplicare planul de tranziție sau actualizarea semnificativă a acestuia înainte de a fi fost informați de autoritatea competentă în cauză că a aprobat proiectul de plan de tranziție sau proiectul de actualizare semnificativă a acestuia.

Articolul 5

Utilizarea exclusivă a PBN

(1)  

Furnizorii de ATM/ANS nu își oferă serviciile utilizând proceduri de navigație convenționale sau o navigație bazată pe performanțe care nu este în conformitate cu cerințele de la punctul AUR.PBN.2005 din anexă.

▼M1

(2)  

Dispozițiile de la alineatul (1) nu aduc atingere articolului 6 și nici posibilității ca furnizorii de ATM/ANS să își ofere serviciile cu ajutorul sistemelor de aterizare care permit operațiuni CAT II sau CAT III în sensul punctului 120e din anexa I la Regulamentul (UE) nr. 965/2012.

▼B

Articolul 6

Măsuri de urgență

Furnizorii de ATM/ANS iau măsurile necesare pentru a se asigura că își păstrează capacitatea de a-și oferi serviciile prin alte mijloace în cazul în care, din motive neprevăzute independente de voința lor, GNSS sau alte metode utilizate pentru navigația bazată pe performanțe devin indisponibile, respectivilor furnizori fiindu-le imposibil să își ofere serviciile în conformitate cu articolul 3. Printre aceste măsuri se numără, în special, menținerea unei rețele de mijloace convenționale de navigație și a infrastructurii de supraveghere și de comunicații aferente.

Articolul 7

Intrare în vigoare și aplicare

(1)  

Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(2)  

Prezentul regulament se aplică începând de la 3 decembrie 2020.

Totuși, prin derogare de la primul paragraf:

(a) 

articolul 5 se aplică de la 6 iunie 2030;

(b) 

în cazul aerodromurilor enumerate la punctul 1.2.1 din anexa la Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 716/2014 și în cazul capetelor de pistă instrumentală deservite de proceduri de apropiere de precizie la alte aerodromuri, punctul AUR.PBN.2005 subpunctul 1 din anexă se aplică de la 25 ianuarie 2024;

(c) 

în cazul tuturor capetelor de pistă instrumentală, punctul AUR.PBN.2005 subpunctul 4 din anexă se aplică de la 25 ianuarie 2024 în privința unei rute SID sau STAR stabilite și de la 6 iunie 2030 în privința tuturor rutelor SID sau STAR stabilite;

(d) 

în cazul rutelor ATS sub FL 150, punctul AUR.PBN.2005 subpunctul 6 din anexă se aplică de la 25 ianuarie 2024.

Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.


ANEXĂ

Subpartea PBN – Navigația bazată pe performanțe

AUR.PBN.1005   Obiect

În conformitate cu articolul 3, prezenta subparte prevede cerințele pentru implementarea navigației bazate pe performanțe (PBN) care trebuie să fie respectate de furnizorii de ATM/ANS.

AUR.PBN.2005   Rute și proceduri

1. Furnizorii de ATM/ANS implementează, la toate capetele de pistă instrumentală, proceduri de apropiere în conformitate cu cerințele specificației referitoare la apropierea RNP (RNP APCH), inclusiv minime LNAV, LNAV/VNAV și LPV, și, atunci când este necesar din cauza densității traficului sau a complexității traficului, porțiuni de zbor cu rază constantă până la fix (RF).

2. Prin derogare de la subpunctul 1, la capetele de pistă instrumentală unde, din cauza terenului, a obstacolelor sau a condițiilor de separare a traficului aerian, implementarea unor proceduri de apropiere 3D este extrem de dificilă, furnizorii de ATM/ANS implementează proceduri de apropiere 2D în conformitate cu cerințele specificației referitoare la apropierea RNP (RNP APCH). În acest caz, pe lângă implementarea respectivelor proceduri de apropiere 2D, furnizorii de ATM/ANS pot să implementeze și proceduri de apropiere 3D în conformitate cu cerințele specificației referitoare la autorizarea necesară RNP (RNP AR APCH).

3. Prin derogare de la subpunctul 1, la capetele de pistă instrumentală care nu au o acoperire SBAS corespunzătoare, furnizorii de ATM/ANS implementează proceduri RNP APCH, inclusiv minime LNAV și LNAV/VNAV. În termen de cel mult 18 luni de la data la care este disponibilă o astfel de acoperire SBAS corespunzătoare, furnizorii de ATM/ANS implementează și minime LPV la respectivele capete de pistă instrumentală.

4. În cazul în care au stabilit rute SID sau rute STAR, furnizorii de ATM/ANS implementează respectivele rute în conformitate cu cerințele specificației RNAV 1.

▼M1

5. Prin derogare de la subpunctul 4, în cazul în care furnizorii de ATM/ANS au stabilit rute SID sau rute STAR și în cazul în care, pentru menținerea capacității și a siguranței traficului aerian în medii cu densitate mare a traficului, cu trafic foarte complex sau cu forme înalte de relief, se impun cerințe mai înalte de performanță decât cele indicate la subpunctul menționat, respectivii furnizori de ATM/ANS implementează rutele în cauză în conformitate cu cerințele specificației RNP 1. În plus, în cazul în care scenariul operațional impune acest lucru, la planificarea rutelor furnizorii de ATM/ANS trebuie să ia în considerare una sau mai multe dintre următoarele funcționalități de navigație:

(a) 

operațiuni pe o traiectorie verticală între două puncte fixe cu utilizarea:

(i) 

unei impuneri de altitudine „AT”;

(ii) 

unei impuneri de altitudine „AT OR ABOVE”;

(iii) 

unei impuneri de altitudine „AT OR BELOW”;

(iv) 

unei impuneri „WINDOW”;

(b) 

traiectoria cu rază constantă până la fix (RF).

▼B

6. În cazul în care au stabilit rute ATS pentru operațiunile pe rută, furnizorii de ATM/ANS implementează respectivele rute în conformitate cu cerințele specificației RNAV 5.

7. Prin derogare de la subpunctele 4 și 6, în cazul în care au stabilit rute ATS, rute SID sau rute STAR pentru operațiuni cu giravioane, furnizorii de ATM/ANS implementează respectivele rute în conformitate cu cerințele specificațiilor RNP 0.3, RNAV 1 sau RNP 1. În acest caz, ei au dreptul să decidă cărora dintre aceste trei seturi de cerințe li se conformează.

▼M1

8. Prin derogare de la subpunctul 6 și fără a aduce atingere subpunctului 7, în cazul în care furnizorii de ATM/ANS au stabilit rute ATS în spațiul aerian oceanic sau continental îndepărtat, furnizorii de ATM/ANS respectivi implementează respectivele rute în conformitate cu cerințele specificațiilor RNAV 10 sau RNP 4.


(1) Regulamentul (CE) nr. 551/2004 al Parlamentului European și al Consiliului din 10 martie 2004 privind organizarea și utilizarea spațiului aerian în cerul unic European (regulamentul privind spațiul aerian) (JO L 96, 31.3.2004, p. 20).

(2) Regulamentul (UE) nr. 139/2014 al Comisiei din 12 februarie 2014 de stabilire a cerințelor tehnice și a procedurilor administrative referitoare la aerodromuri în temeiul Regulamentului (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului European și al Consiliului (JO L 44, 14.2.2014, p. 1).

(3) Regulamentul (CE) nr. 550/2004 al Parlamentului European și al Consiliului din 10 martie 2004 privind prestarea de servicii de navigație aeriană în cerul unic European (regulament privind prestarea de servicii) (JO L 96, 31.3.2004, p. 10).

Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x