CELEX:02019D2110-20240722: Decizia (PESC) 2019/2110 a Consiliului din 9 decembrie 2019 privind misiunea de consiliere PSAC a Uniunii Europene în Republica Centrafricană (EUAM RCA)

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 13/08/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

02019D2110 — RO — 22.07.2024 — 004.001Acest document are doar scop informativ și nu produce efecte juridice. Instituțiile Uniunii nu își asumă răspunderea pentru conținutul său. Versiunile autentice ale actelor relevante, inclusiv preambulul acestora, sunt cele publicate în Jurnalul Oficial...

Informatii

Data documentului: 22/07/2024
Data intrării în vigoare: 22/07/2024
Autor: Not available
Formă: Repertoriu EUR-Lex

02019D2110 — RO — 22.07.2024 — 004.001


Acest document are doar scop informativ și nu produce efecte juridice. Instituțiile Uniunii nu își asumă răspunderea pentru conținutul său. Versiunile autentice ale actelor relevante, inclusiv preambulul acestora, sunt cele publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și disponibile pe site-ul EUR-Lex. Aceste texte oficiale pot fi consultate accesând linkurile integrate în prezentul document.

►B

DECIZIA (PESC) 2019/2110 A CONSILIULUI

din 9 decembrie 2019

privind misiunea de consiliere PSAC a Uniunii Europene în Republica Centrafricană (EUAM RCA)

(JO L 318 10.12.2019, p. 141)

Astfel cum a fost modificată prin:

Jurnalul Oficial

NR.

Pagina

Data

M1

DECIZIA (PESC) 2020/664 A CONSILIULUI
din 18 mai 2020

L 157

3

19.5.2020

►M2

DECIZIA (PESC) 2020/1131 A CONSILIULUI
din 30 iulie 2020

L 247

16

31.7.2020

►M3

DECIZIA (PESC) 2022/1333 A CONSILIULUI
din 28 iulie 2022

L 201

25

1.8.2022

►M4

DECIZIA (PESC) 2024/2003 A CONSILIULUI
din 22 iulie 2024

L 2003

1

23.7.2024


▼B

DECIZIA (PESC) 2019/2110 A CONSILIULUI

din 9 decembrie 2019

privind misiunea de consiliere PSAC a Uniunii Europene în Republica Centrafricană (EUAM RCA)

Articolul 1

Misiune

Uniunea instituie o misiune civilă de consiliere PSAC a Uniunii Europene în sprijinul reformei sectorului de securitate din Republica Centrafricană (EUAM RCA).

Articolul 2

Mandat

▼M3

(1)

Obiectivele strategice ale EUAM RCA sunt următoarele:

(a)

sprijinirea structurării unor capacități de guvernanță și de gestionare bazate pe norme din cadrul Ministerului Afacerilor Interne și al Securității Publice din Republica Centrafricană, în ceea ce privește proiectarea, punerea în aplicare, crearea și monitorizarea tuturor categoriilor de planificare relevante;

(b)

sprijinirea transformării durabile a forțelor de securitate internă ale Republicii Centrafricane și a funcționării și desfășurării operaționale eficace a acestora;

(c)

contribuția la dezvoltarea unui sprijin integrat pentru forțele de securitate internă ale Republicii Centrafricane, printr-o coordonare strânsă, asigurând unitatea de acțiune și complementaritatea eforturilor cu actorii relevanți;

(d)

stabilirea unui tablou situațional complet, prin intermediul unei capacități analitice specifice, inclusiv în domenii precum comunicațiile strategice și evoluțiile în domeniul politicii și securității;

(e)

sprijinirea eforturilor de comunicare strategică pentru promovarea valorilor Uniunii, promovarea acțiunii Uniunii și expunerea încălcărilor și a abuzurilor asupra drepturilor omului și a dreptului internațional umanitar comise de către forțele străine în Republica Centrafricană.

▼B

(2)

Pentru a atinge aceste obiective, EUAM RCA acționează în conformitate cu conceptul de gestionare a crizelor aprobat de Consiliu la 21 noiembrie 2019 și cu documentele de planificare operațională. Într-o abordare etapizată, adaptabilă și modulară, EUAM RCA oferă consiliere la nivel strategic Ministerului Afacerilor Interne și al Securității Publice și forțelor de securitate internă ale Republicii Centrafricane, pentru a sprijini transformarea lor durabilă într-un furnizor de securitate mai coerent, sub conducere națională și în strânsă coordonare cu delegația Uniunii în Republica Centrafricană, EUTM RCA (1), MINUSCA, UNPOL, Uniunea Africană și alte părți interesate la nivel internațional.
(3)

EUAM RCA promovează punerea în aplicare a dreptului internațional umanitar și a drepturilor omului, precum și protejarea civililor, egalitatea de gen și interzicerea discriminării de către forțele de securitate internă din Republica Centrafricană, în special a discriminării pe criterii de origine etnică sau de convingeri religioase.

Articolul 3

Lanțul de comandă și structura

(1)

EUAM RCA are un lanț de comandă unificat, specific operațiilor de gestionare a crizelor.
(2)

EUAM RCA își are cartierul general în Bangui.
(3)

EUAM RCA este structurată în conformitate cu documentele sale de planificare.

Articolul 4

Comandantul operației civile

(1)

Directorul Capacității civile de planificare și conducere (CPCC) este comandantul operației civile pentru EUAM RCA. CPCC este pusă la dispoziția comandantului operației civile în vederea planificării și conducerii EUAM RCA.
(2)

Comandantul operației civile exercită comanda și controlul la nivel strategic asupra EUAM RCA, sub controlul politic și conducerea strategică a Comitetului politic și de securitate (COPS) și sub autoritatea generală a Înaltului Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe și politica de securitate (ÎR).
(3)

Comandantul operației civile asigură punerea în aplicare corespunzătoare și eficace a deciziilor Consiliului și ale COPS în ceea ce privește conducerea operațiilor, inclusiv prin emiterea de instrucțiuni la nivel strategic, după caz, pentru șeful misiunii și oferindu-i acestuia consiliere și asistență tehnică.
(4)

Comandantul operației civile se subordonează Consiliului prin intermediul ÎR.
(5)

Toți membrii personalului detașat rămân în totalitate sub comanda autorităților naționale ale statului care i-a detașat, în conformitate cu normele naționale, a instituției în cauză a Uniunii sau, respectiv, a Serviciului European de Acțiune Externă (SEAE). Autoritățile respective transferă comandantului operației civile controlul operațional (OPCON) asupra personalului lor.
(6)

Comandantului operației civile îi revine responsabilitatea generală de a asigura îndeplinirea corespunzătoare a obligației de diligență a Uniunii.
(7)

Comandantul operației civile și șeful delegației Uniunii în Republica Centrafricană se consultă reciproc, atunci când este necesar.

Articolul 5

Șeful misiunii

(1)

Șeful misiunii își asumă responsabilitatea pentru EUAM RCA și exercită comanda și controlul asupra acesteia în teatrul de operații. Șeful misiunii răspunde direct în fața comandantului operației civile și acționează în conformitate cu instrucțiunile acestuia.
(2)

Șeful misiunii este reprezentantul EUAM RCA în sfera sa de competență.
(3)

Șeful misiunii exercită responsabilitatea administrativă și logistică pentru EUAM RCA, inclusiv responsabilitatea pentru activele, resursele și informațiile puse la dispoziția EUAM RCA. Șeful misiunii poate delega atribuții de administrare în materie de personal și de chestiuni financiare unor membri ai personalului EUAM RCA, sub responsabilitatea sa globală.
(4)

Șeful misiunii răspunde de controlul disciplinar asupra personalului EUAM RCA. În cazul personalului detașat, acțiunile disciplinare se exercită de către autoritățile naționale ale statului care i-a detașat, în conformitate cu normele naționale, de către instituția în cauză a Uniunii sau, respectiv, de către SEAE.
(5)

Șeful misiunii asigură vizibilitatea adecvată a EUAM RCA.
(6)

Fără a aduce atingere lanțului de comandă, șeful misiunii primește orientări politice la nivel local din partea șefului delegației Uniunii în Republica Centrafricană.

Articolul 6

Personalul

(1)

EUAM RCA este formată în principal din personal detașat de statele membre, de instituțiile Uniunii și de SEAE. Fiecare stat membru, fiecare instituție a Uniunii, precum și SEAE suportă cheltuielile aferente personalului pe care l-a detașat, inclusiv cheltuieli de călătorie spre și dinspre locul de desfășurare, salarii, asigurări medicale și indemnizații, altele decât diurnele aplicabile.
(2)

Statul membru, instituția Uniunii sau SEAE răspunde de soluționarea oricăror reclamații privind detașarea, fie din partea membrilor pe care i-au detașat, fie cu privire la aceștia, precum și de introducerea oricărei acțiuni împotriva persoanelor respective.
(3)

EUAM RCA poate să recruteze personal internațional și local pe bază de contract, în cazul în care funcțiile necesare nu pot fi asigurate de personalul detașat de statele membre. În mod excepțional, în cazuri justificate corespunzător, dacă nu sunt disponibili candidați calificați din statele membre, pot fi recrutați, pe bază de contract, resortisanți ai unor state terțe participante, în funcție de necesități.
(4)

Condițiile de angajare, precum și drepturile și obligațiile personalului internațional și local se stabilesc prin contracte încheiate între EUAM RCA și membrii personalului vizați.

Articolul 7

Statutul EUAM RCA și al personalului acesteia

Statutul EUAM RCA și al personalului acesteia, inclusiv, după caz, privilegiile, imunitățile și alte garanții necesare pentru executarea și derularea în bune condiții a EUAM RCA, fac obiectul unui acord încheiat în temeiul articolului 37 din TUE și în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 218 din TFUE.

Articolul 8

Controlul politic și conducerea strategică

(1)

Sub autoritatea Consiliului și a ÎR, COPS exercită controlul politic și conducerea strategică a EUAM RCA. Consiliul autorizează COPS să ia deciziile care se impun în acest sens în conformitate cu articolul 38 al treilea paragraf din TUE. Prezenta autorizare include competența de numire a unui șef al misiunii, la propunerea ÎR, și competența de modificare a planului de operații (OPLAN). Competențele decizionale cu privire la obiectivele și încheierea misiunii EUAM RCA revin în continuare Consiliului. Deciziile COPS privind numirea șefului misiunii se publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(2)

COPS raportează periodic Consiliului.
(3)

COPS primește periodic și atunci când este necesar rapoarte din partea comandantului operației civile și a șefului misiunii cu privire la chestiuni aflate în sfera de competență a acestora.

Articolul 9

Participarea statelor terțe

(1)

Fără a aduce atingere autonomiei decizionale a Uniunii și cadrului instituțional unic al acesteia, statele terțe pot fi invitate să contribuie la EUAM RCA, cu condiția să suporte cheltuielile care decurg din detașarea personalului lor, inclusiv salariile, asigurările pentru orice risc, diurnele și cheltuielile de deplasare spre și dinspre Republica Centrafricană, și să contribuie, după caz, la cheltuielile de funcționare a EUAM RCA.
(2)

Statele terțe care contribuie la EUAM RCA au aceleași drepturi și obligații ca și statele membre în ceea ce privește gestionarea curentă a EUAM RCA.
(3)

Consiliul autorizează COPS să ia deciziile relevante privind acceptarea contribuțiilor propuse și să instituie un comitet al contribuitorilor.
(4)

Modalitățile detaliate privind participarea statelor terțe fac obiectul unor acorduri încheiate în conformitate cu articolul 37 din TUE și al unor dispoziții tehnice suplimentare, dacă este cazul. În cazul în care Uniunea și un stat terț încheie sau au încheiat un acord privind instituirea unui cadru pentru participarea respectivului stat terț la operațiile Uniunii de gestionare a crizelor, dispozițiile respectivului acord se aplică în contextul EUAM RCA.

Articolul 10

Securitate

(1)

Comandantul operației civile oferă șefului misiunii îndrumări privind planificarea măsurilor de securitate și asigură punerea în aplicare adecvată și eficace a acestora de către EUAM RCA în conformitate cu articolul 4.
(2)

Șeful misiunii răspunde de securitatea EUAM RCA și de asigurarea respectării cerințelor minime de securitate aplicabile EUAM RCA, în conformitate cu politica Uniunii privind securitatea personalului cu atribuții operaționale desfășurat în afara Uniunii, în temeiul titlului V din TUE, precum și cu instrumentele conexe acesteia.
(3)

Șeful misiunii este asistat de un ofițer de securitate al misiunii, care se află sub autoritatea șefului misiunii și care menține o relație funcțională strânsă cu SEAE.
(4)

Personalul EUAM RCA urmează un program de formare obligatorie în domeniul securității înainte de a-și începe exercitarea atribuțiilor, în conformitate cu OPLAN. De asemenea, personalul EUAM RCA urmează periodic, în teatrul de operații, programe ulterioare de formare organizate de ofițerul de securitate al misiunii.
(5)

Șeful misiunii asigură protecția informațiilor UE clasificate în conformitate cu Decizia 2013/488/UE a Consiliului (2).

Articolul 11

Celula de supraveghere

Pentru EUAM RCA se activează celula de supraveghere.

Articolul 12

Dispoziții juridice

EUAM RCA are capacitatea de a achiziționa servicii și bunuri, de a încheia contracte și acorduri administrative, de a angaja personal, de a deține conturi bancare, de a dobândi și a înstrăina active și de a-și lichida pasivele, precum și de a fi parte la procedurile juridice, după cum este necesar pentru punerea în aplicare a prezentei decizii.

Articolul 13

Dispoziții financiare

▼M3

(1)

Valoarea de referință financiară destinată să acopere cheltuielile aferente EUAM RCA pentru perioada cuprinsă între 9 decembrie 2019 și 8 august 2022 este de 30 352 481,10 EUR.

▼M4

Valoarea de referință financiară destinată să acopere cheltuielile aferente EUAM RCA pentru perioada cuprinsă între 9 august 2022 și 31 octombrie 2024 este de 28 400 000 EUR.

▼B

(2)

Toate cheltuielile sunt gestionate în conformitate cu normele și procedurile aplicabile bugetului general al Uniunii. Participarea persoanelor fizice și juridice la atribuirea unor contracte de achiziții de către EUAM RCA este deschisă fără restricții. În plus, nu se aplică nicio regulă de origine pentru bunurile achiziționate de EUAM RCA. Cu condiția aprobării de către Comisie, EUAM RCA poate încheia acorduri de natură tehnică privind furnizarea de echipamente, servicii și spații pentru misiune, cu state membre, cu statul-gazdă, cu state terțe participante și cu alți actori internaționali.
(3)

EUAM RCA răspunde de execuția bugetului misiunii. În acest scop, EUAM RCA semnează un acord cu Comisia. Dispozițiile financiare respectă lanțul de comandă, astfel cum se prevede la articolele 3, 4 și 5, precum și cerințele operaționale ale EUAM RCA.
(4)

EUAM RCA prezintă Comisiei un raport complet privind activitățile desfășurate în cadrul acordului și este monitorizată de aceasta.
(5)

Cheltuielile legate de EUAM RCA sunt eligibile începând cu data adoptării prezentei decizii.

▼M2

Articolul 13a

Celula de proiect

(1)

EUAM RCA dispune de o celulă de proiect pentru identificarea și punerea în aplicare a proiectelor. EUAM RCA coordonează, facilitează și furnizează consultanță, după caz, pentru proiectele puse în aplicare de statele membre și statele terțe, sub responsabilitatea acestora, în domenii legate de EUAM RCA și în sprijinul obiectivelor acesteia.
(2)

Sub rezerva alineatului (3), EUAM RCA este autorizată să recurgă la contribuții financiare din partea statelor membre sau a unor state terțe pentru punerea în aplicare a proiectelor identificate care completează în mod consecvent celelalte acțiuni ale EUAM RCA, dacă proiectul:

(a)

este prevăzut în situația financiară aferentă prezentei decizii; sau

(b)

este integrat în cursul mandatului prin intermediul unei modificări a situației financiare, la solicitarea șefului misiunii.

EUAM RCA încheie un acord cu statele contribuitoare, care cuprinde în special procedurile specifice pentru soluționarea oricăror plângeri formulate de părți terțe cu privire la prejudiciile suferite în urma acțiunilor sau omisiunilor EUAM RCA în utilizarea fondurilor furnizate de statele respective. Statele contribuitoare nu pot angaja în niciun caz răspunderea Uniunii sau a ÎR pentru acțiunile sau omisiunile EUAM RCA în utilizarea fondurilor furnizate de statele respective.

(3)

Contribuțiile financiare din partea statelor terțe pentru celula de proiect fac obiectul acceptării de către COPS.

▼B

Articolul 14

Coerența răspunsului Uniunii și coordonarea

(1)

ÎR asigură coerența dintre punerea în aplicare a prezentei decizii și acțiunea externă a Uniunii în general, inclusiv programele de dezvoltare ale Uniunii.
(2)

Fără a aduce atingere lanțului de comandă, șeful misiunii acționează în strânsă coordonare cu delegația Uniunii la Bangui pentru a asigura coerența acțiunii Uniunii în Republica Centrafricană.
(3)

Șeful misiunii acționează în strânsă coordonare cu EUTM RCA, MINUSCA, UNPOL, Uniunea Africană și, după caz, cu alți actori internaționali.

Articolul 15

Comunicarea informațiilor

(1)

ÎR este autorizat să comunice statelor terțe asociate prezentei decizii, în mod corespunzător și în conformitate cu nevoile EUAM RCA, informații UE clasificate până la nivelul „CONFIDENTIEL UE/EU CONFIDENTIAL” generate în scopul EUAM RCA, în conformitate cu Decizia 2013/488/UE.
(2)

În caz de nevoie operațională specifică și imediată, ÎR este, de asemenea, autorizat să comunice statului-gazdă toate informațiile UE clasificate până la nivelul „RESTREINT UE/EU RESTRICTED” generate în scopul EUAM RCA, în conformitate cu Decizia 2013/488/UE. Între ÎR și autoritățile competente ale statului-gazdă se încheie acorduri în acest scop.
(3)

ÎR este autorizat să comunice statelor terțe asociate la prezenta decizie orice document UE neclasificat privind deliberările Consiliului referitoare la EUAM RCA și care intră sub incidența obligației de secret profesional, în temeiul articolului 6 alineatul (1) din Regulamentul de procedură al Consiliului (3).
(4)

ÎR poate delega competențele menționate la alineatele (1)‐(3), precum și competența de a încheia acordurile menționate la alineatul (2), unor persoane aflate sub autoritatea sa, comandantului operației civile și șefului misiunii, în conformitate cu secțiunea VII din anexa VI la Decizia 2013/488/UE.

Articolul 16

Lansarea EUAM RCA

(1)

Misiunea este lansată printr-o decizie a Consiliului la data recomandată de comandantul operației civile EUAM RCA de îndată ce aceasta din urmă a atins capacitatea sa operațională inițială.
(2)

Echipa de bază a EUAM RCA face pregătirile necesare pentru a permite misiunii să își atingă capacitatea operațională inițială.

Articolul 17

Intrare în vigoare și durată

Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării.

▼M4

Mandatul EUAM RCA încetează la 31 octombrie 2024.


(1) Misiunea de instruire militară a Uniunii Europene în Republica Centrafricană, instituită prin Decizia (PESC) 2016/610 a Consiliului din 19 aprilie 2016 privind o misiune PSAC de instruire militară a Uniunii Europene în Republica Centrafricană (EUTM RCA) (JO L 104, 20.4.2016, p. 21).

(2) Decizia 2013/488/UE a Consiliului din 23 septembrie 2013 privind normele de securitate pentru protecția informațiilor UE clasificate (JO L 274, 15.10.2013, p. 1).

(3) Decizia 2009/937/UE a Consiliului din 1 decembrie 2009 de adoptare a regulamentului său de procedură (JO L 325, 11.12.2009, p. 35).

Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters