CELEX:02021D1011-20240726: Decizia (PESC) 2021/1011 a Consiliului din 21 iunie 2021 de numire a unui reprezentant special al Uniunii Europene pentru Sahel
| Redacția Lex24 | |
| Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 21/08/2024 |
| |
Informatii
Data documentului: 26/07/2024Data intrării în vigoare: 26/07/2024
Autor: Not available
Formă: Repertoriu EUR-Lex
02021D1011 — RO — 26.07.2024 — 002.001
Acest document are doar scop informativ și nu produce efecte juridice. Instituțiile Uniunii nu își asumă răspunderea pentru conținutul său. Versiunile autentice ale actelor relevante, inclusiv preambulul acestora, sunt cele publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și disponibile pe site-ul EUR-Lex. Aceste texte oficiale pot fi consultate accesând linkurile integrate în prezentul document.
|
DECIZIA (PESC) 2021/1011 A CONSILIULUI din 21 iunie 2021 de numire a unui reprezentant special al Uniunii Europene pentru Sahel (JO L 222 22.6.2021, p. 21) |
Astfel cum a fost modificată prin:
|
|
|
Jurnalul Oficial |
||
|
NR. |
Pagina |
Data |
||
|
L 190 |
129 |
19.7.2022 |
||
|
L 2083 |
1 |
29.7.2024 |
||
DECIZIA (PESC) 2021/1011 A CONSILIULUI
din 21 iunie 2021
de numire a unui reprezentant special al Uniunii Europene pentru Sahel
Articolul 1
Reprezentantul special al Uniunii Europene
Mandatul doamnei Emanuela Claudia DEL RE în calitatea de RSUE pentru Sahel se prelungește până la 31 august 2024.
Mandatul doamnei Emanuela Claudia DEL RE în calitatea de RSUE pentru Sahel se prelungește până la 30 noiembrie 2024.
Consiliul poate decide cu privire la prelungirea sau încheierea anticipată a mandatului RSUE, pe baza unei evaluări din partea Comitetului politic și de securitate (COPS) și a unei propuneri din partea Înaltului Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe și politica de securitate (ÎR).
Articolul 2
Obiective de politică
Articolul 3
Mandat
În vederea realizării obiectivelor de politică în Sahel, mandatul RSUE este:
să contribuie activ la punerea în aplicare a strategiei și să coordoneze și să dezvolte în continuare abordarea integrată a Uniunii privind crizele din regiune, urmărind să consolideze coerența și eficacitatea globale ale activităților Uniunii în Sahel;
să stabilească un dialog, inclusiv prin navete diplomatice (shuttle diplomacy), cu toate părțile interesate relevante din regiune, guverne, organizații regionale, în special G5 Sahel și Forța comună a acestuia, semnatarii Acordului pentru pace și reconciliere în Mali (denumit în continuare „Acordul pentru pace în Mali”) rezultat din procesul de la Alger, organizații internaționale, societatea civilă și diaspora, precum și țările din Maghreb, din Golful Guineei și din bazinul lacului Ciad, în vederea îndeplinirii obiectivelor Uniunii și a contribuirii la o mai bună înțelegere a rolului pe care Uniunea îl are în Sahel. Prin intermediul G5 Sahel, se acordă atenție, printre altele, promovării respectării drepturilor omului și elementelor nemilitare ale Forței comune a acestuia, cum ar fi componenta polițienească;
să reprezinte și să promoveze interesele și vizibilitatea Uniunii în forurile regionale și internaționale relevante și să participe la Comitetul de monitorizare (Comité de Suivi) al Acordului pentru pace în Mali și la alte procese naționale relevante pentru stabilitatea regiunii;
să faciliteze acțiuni ale Uniunii pe deplin coordonate și cuprinzătoare în regiune, pe baza tuturor instrumentelor relevante, inclusiv a Instrumentului european pentru pace, a cooperării pentru dezvoltare, a activităților statelor membre și a sprijinului Uniunii pentru gestionarea crizelor și prevenirea conflictelor prin intermediul misiunii militare a Uniunii Europene pentru a contribui la instruirea forțelor armate maliene (EUTM Mali), al misiunii PSAC a Uniunii Europene în Mali (EUCAP Sahel Mali), al misiunii PSAC a Uniunii Europene în Niger (EUCAP Sahel Niger) și pe baza eforturilor de stabilizare în cadrul Coaliției pentru Sahel, în special P3S” și Alianța pentru Sahel și secretariatele lor respective;
să mențină o cooperare strânsă cu Organizația Națiunilor Unite (ONU), în special cu Reprezentantul Special al Secretarului General pentru Africa de Vest și Sahel, cu coordonatorul special pentru dezvoltare în Sahel, cu reprezentantul special al Secretarului General și cu șeful Misiunii multidimensionale integrate a ONU de stabilizare în Mali (MINUSMA); cu Uniunea Africană, în special cu Înaltul Reprezentant al Uniunii Africane pentru Mali și Sahel; cu G5 Sahel, în special cu președinția G5 și secretarul său executiv; cu Înaltul Reprezentant al Coaliției pentru Sahel; cu Comunitatea Economică a Statelor din Africa de Vest; cu Comisia pentru bazinul lacului Ciad; cu Autoritatea Liptako-Gourma; și cu alte părți interesate majore de la nivel național, regional și internațional, inclusiv cu alți trimiși speciali pentru Sahel, precum și cu autoritățile relevante, în special din Maghreb, din Cornul Africii, din Golful Guineei și din regiunea Orientului Mijlociu;
să monitorizeze îndeaproape, să analizeze și să raporteze cu privire la impactul cauzelor profunde ale instabilității și ale tendințelor pe termen lung din regiune, inclusiv schimbările climatice, declinul biodiversității, păstoritul, accesul la resursele naturale, în special la sol și apă, precum și să promoveze gestionarea durabilă a resurselor naturale și cooperarea cu privire la acestea, care consolidează stabilitatea, și să sprijine eforturile de limitare a răspândirii instabilității, acordând o atenție deosebită celor mai vulnerabile regiuni din punctul de vedere al securității, în special regiunii Liptako-Gourma și regiunii lacului Ciad;
să monitorizeze îndeaproape alte dimensiuni regionale și transfrontaliere ale provocărilor cu care se confruntă regiunea, inclusiv pandemiile, terorismul, radicalizarea, criminalitatea organizată, amenințările cibernetice, traficul de arme, traficul de ființe umane și introducerea ilegală de persoane, traficul de droguri, insecuritatea maritimă, fluxurile de refugiați și de migrație și fluxurile financiare ilicite conexe;
să urmărească îndeaproape consecințele la nivel umanitar, politic, de securitate și de dezvoltare ale fluxurilor majore de refugiați și de migrație, inclusiv de persoane strămutate în interiorul țărilor. Să participe, la cerere, la dialoguri privind migrația cu părțile interesate relevante și să contribuie la un nivel mai amplu la politica Uniunii privind migrația și refugiații în ceea ce privește regiunea, în concordanță cu prioritățile politice ale UE, pentru a promova în continuare o cooperare fructuoasă în domeniile migrației, pe baza parteneriatelor constructive stabilite în ultimii ani;
să contribuie, în strânsă cooperare cu coordonatorul UE pentru lupta împotriva terorismului, la implementarea ulterioară a Strategiei UE de combatere a terorismului, precum și a Concluziilor relevante ale Consiliului privind prevenirea și combaterea terorismului și a extremismului violent. Să mențină contacte politice constante la nivel înalt cu țările din regiune afectate de terorism și criminalitate organizată internațională și să asigurare rolul fundamental al Uniunii în cadrul eforturilor de combatere a terorismului și criminalității organizate internaționale și a cauzelor profunde ale acestora. Acest lucru include eforturile Uniunii de a spori sprijinul său pentru capacitatea regională a sectorului de securitate prin regionalizarea misiunilor politicii de securitate și apărare comună (PSAC) și sprijinirea activă a consolidării capacităților regionale, în special Forța comună a G5 Sahel, coordonarea acesteia cu actorii internaționali precum MINUSMA și relația acesteia cu populația locală, în concordanță cu Rezoluțiile Consiliului de Securitate ONU (RCSONU) 2359 (2017) și 2391 (2017);
să urmărească îndeaproape efectele crizelor umanitare din regiune asupra politicii, securității și dezvoltării;
să contribuie, în cooperare cu RSUE pentru drepturile omului, la punerea în aplicare a politicii Uniunii cu privire la drepturile omului în regiune, în concordanță cu Planul de acțiune al Uniunii privind drepturile omului și democrația, cu Orientările UE privind drepturile omului, în special cu Orientările Uniunii privind copiii și conflictele armate, precum și cu Orientările UE privind violența împotriva femeilor și fetelor și combaterea tuturor formelor de discriminare a acestora, precum și a politicii Uniunii privind femeile, pacea și securitatea în concordanță cu Planul de acțiune al Uniunii privind femeile, pacea și securitatea 2019-2024, să promoveze incluziunea și egalitatea de gen în procesul de consolidare a statului, în concordanță cu RCSONU 1325 (2000) și cu rezoluțiile subsecvente privind femeile, pacea și securitatea, inclusiv RCSONU 2242 (2015), și să susțină punerea în aplicare a RCSONU 2250 (2015) privind tineretul, pacea și securitatea;
să continue să acorde o atenție deosebită sectorului justiției în ansamblu și mecanismelor de tragere la răspundere care pot fi utilizate pentru a combate impunitatea și a restabili încrederea populației în sistemul său judiciar. Contribuția RSUE include monitorizarea și raportarea regulată a evoluțiilor, precum și formularea de recomandări în acest sens și menținerea de contacte regulate cu autoritățile relevante din regiune, cu Biroul Procurorului Curții Penale Internaționale, cu Oficiul Înaltului Comisar al Națiunilor Unite pentru Drepturile Omului și conlucrarea cu apărătorii și observatorii drepturilor omului din regiune;
prin contacte frecvente în regiune, inclusiv cu actorii locali, să sporească cunoștințele Uniunii cu privire la așteptările locale și la contextele locale. Pe baza unei analize aprofundate și continue a situației, să faciliteze un proces de reflecție și să contribuie la reacția rapidă și la viziunea strategică și pe termen lung a Uniunii în Sahel;
să urmărească și să prezinte rapoarte cu privire la respectarea RCSONU relevante, în special RCSONU 2056 (2012), 2071 (2012), 2085 (2012), 2100 (2013), 2227 (2015), 2295 (2016), 2364 (2017) 2374 (2017), 2359 (2017), 2391 (2017), 2423 (2018), 2432 (2018), 2480 (2019), 2484 (2019), 2531 (2020) și 2541 (2020).
În scopul îndeplinirii mandatului său, RSUE, printre altele:
oferă consiliere și raportează în ceea ce privește formularea pozițiilor Uniunii în forurile regionale și internaționale, după caz, pentru a promova în mod proactiv acțiunile bazate pe parteneriat și pe răspundere reciprocă și pentru a consolida abordarea integrată a Uniunii față de Sahel;
contribuie la păstrarea unei perspective globale asupra tuturor activităților Uniunii și cooperează strâns cu delegațiile relevante ale Uniunii și cu statele membre.
Articolul 4
Executarea mandatului
Articolul 5
Finanțare
Valoarea de referință financiară destinată să acopere cheltuielile legate de mandatul RSUE pentru perioada cuprinsă între 1 septembrie 2022 și 30 noiembrie 2024 este de 3 693 035,89 EUR.
Articolul 6
Constituirea și componența echipei
Articolul 7
Privilegiile și imunitățile RSUE și ale personalului RSUE
Privilegiile, imunitățile și alte garanții necesare îndeplinirii și bunei desfășurări a misiunii RSUE, precum și ale membrilor personalului RSUE se stabilesc împreună cu țările-gazdă, după caz. Statele membre și SEAE oferă tot sprijinul necesar în acest scop.
Articolul 8
Securitatea informațiilor UE clasificate
RSUE și membrii echipei acestuia respectă principiile și standardele minime de securitate stabilite prin Decizia 2013/488/UE a Consiliului (1).
Articolul 9
Accesul la informații și asistență logistică
Articolul 10
Securitate
În conformitate cu politica Uniunii privind securitatea personalului cu atribuții operaționale desfășurat în afara Uniunii în temeiul titlului V din tratat, RSUE ia toate măsurile a căror aplicare este rezonabilă, în conformitate cu mandatul RSUE și cu condițiile de securitate din zona pentru care este responsabil, pentru a asigura securitatea întregului personal aflat sub directa autoritate a RSUE, în special prin:
elaborarea unui plan de securitate specific, pe baza orientărilor primite din partea SEAE, care să includă măsuri de securitate fizice, organizaționale și procedurale specifice, destinate gestionării deplasării personalului în condiții de siguranță către zona pentru care este responsabil și în interiorul acesteia, precum și gestionării incidentelor de securitate, și care să includă un plan de urgență și un plan de evacuare a misiunii;
asigurarea faptului că întreg personalul desfășurat în afara Uniunii beneficiază de asigurare pentru un grad înalt de risc, necesară în condițiile specifice zonei pentru care este responsabil;
asigurarea faptului că toți membrii echipei RSUE care urmează să fie desfășurați în afara Uniunii, inclusiv membrii personalului contractual angajat la nivel local, au participat, înainte de sosirea în zona pentru care este responsabil sau imediat după sosire, la cursuri adecvate de instruire în domeniul securității, pe baza clasificărilor de risc atribuite respectivei zone de către SEAE;
asigurarea punerii în aplicare a tuturor recomandărilor formulate de comun acord ca urmare a evaluărilor periodice privind securitatea și transmiterea către ÎR, Consiliu și Comisie de rapoarte scrise cu privire la punerea în aplicare a acestora și la alte aspecte legate de securitate, în cadrul rapoartelor periodice privind progresele înregistrate și a unui raport final cuprinzător privind executarea mandatului.
Articolul 11
Raportare
RSUE prezintă periodic rapoarte verbale și scrise ÎR și COPS. De asemenea, RSUE prezintă rapoarte grupurilor de lucru ale Consiliului, după cum este necesar. Rapoartele periodice sunt difuzate prin rețeaua COREU. RSUE poate prezenta rapoarte Consiliului Afaceri Generale. În conformitate cu articolul 36 din tratat, RSUE poate fi implicat în activitatea de informare a Parlamentului European.
Articolul 12
Coordonare
Articolul 13
Asistență în cazul sesizărilor
RSUE și personalul RSUE oferă asistență pentru furnizarea elementelor necesare pentru a răspunde oricăror sesizări sau obligații care decurg din mandatul precedentului RSUE pentru Sahel și oferă, în acest scop, asistență administrativă și acces la dosarele relevante.
Articolul 14
Reexaminare
Punerea în aplicare a prezentei decizii și coerența acesteia cu alte contribuții din partea Uniunii în regiune se reexaminează periodic. ►M2 RSUE prezintă Consiliului, ÎR și Comisiei rapoarte periodice privind progresele înregistrate și un raport final cuprinzător privind executarea mandatului până la 1 noiembrie 2024. ◄
Articolul 15
Intrarea în vigoare
Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării.
(1) Decizia 2013/488/UE a Consiliului din 23 septembrie 2013 privind normele de securitate pentru protecția informațiilor UE clasificate (JO L 274, 15.10.2013, p. 1).
