CELEX:02021D1012-20240726: Decizia (PESC) 2021/1012 a Consiliului din 21 iunie 2021 de numire a reprezentantului special al Uniunii Europene pentru Cornul Africii
| Redacția Lex24 | |
| Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 21/08/2024 |
| |
Informatii
Data documentului: 26/07/2024Data intrării în vigoare: 26/07/2024
Autor: Not available
Formă: Repertoriu EUR-Lex
02021D1012 — RO — 26.07.2024 — 002.001
Acest document are doar scop informativ și nu produce efecte juridice. Instituțiile Uniunii nu își asumă răspunderea pentru conținutul său. Versiunile autentice ale actelor relevante, inclusiv preambulul acestora, sunt cele publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și disponibile pe site-ul EUR-Lex. Aceste texte oficiale pot fi consultate accesând linkurile integrate în prezentul document.
|
DECIZIA (PESC) 2021/1012 A CONSILIULUI din 21 iunie 2021 de numire a reprezentantului special al Uniunii Europene pentru Cornul Africii (JO L 222 22.6.2021, p. 27) |
Astfel cum a fost modificată prin:
|
|
|
Jurnalul Oficial |
||
|
NR. |
Pagina |
Data |
||
|
L 190 |
127 |
19.7.2022 |
||
|
L 2082 |
1 |
29.7.2024 |
||
DECIZIA (PESC) 2021/1012 A CONSILIULUI
din 21 iunie 2021
de numire a reprezentantului special al Uniunii Europene pentru Cornul Africii
Articolul 1
Reprezentantul special al Uniunii Europene
Mandatul doamnei Annette WEBER în calitatea de RSUE pentru Cornul Africii se prelungește până la 31 august 2024.
Mandatul doamnei Annette WEBER în calitatea de RSUE pentru Cornul Africii se prelungește până la 31 august 2026.
Consiliul poate decide cu privire la prelungirea sau la încheierea anticipată a mandatului RSUE, pe baza unei evaluări din partea Comitetului politic și de securitate (COPS) și a unei propuneri din partea Înaltului Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe și politica de securitate (ÎR).
Articolul 2
Obiective de politică
Obiectivele generale de politică la care contribuie RSUE includ, printre altele:
stabilizarea Cornului Africii, cu accent special pe dinamica regională mai amplă, inclusiv la nivel de țări, atunci când este relevant pentru stabilitatea regiunii, cu un accent deosebit pe Sudan;
procesul de consolidare statală în Somalia, tranzițiile, de exemplu în Sudanul de Sud, pacea și punerea în aplicare a proceselor de tranziție în domeniul justiției în Etiopia, precum și prevenirea și avertizarea timpurie cu privire la potențialele conflicte dintre țările din regiune sau din interiorul acestora, inclusiv disputele la nivel transfrontalier, și contribuirea la soluționarea pașnică a acestora;
cooperarea economică cu caracter durabil, cooperarea politică și cea de securitate în regiune precum și acțiunile multilaterale comune, în special cu Organizația Națiunilor Unite (ONU), cu Uniunea Africană (UA) și cu Autoritatea Interguvernamentală pentru Dezvoltare (IGAD);
o soluție negociată privind Marele Baraj al Renașterii al Etiopiei (GERD) și promovarea cooperării transfrontaliere în întregul bazin al Nilului;
securitatea, stabilitatea și cooperarea în jurul Mării Roșii.
Articolul 3
Mandat
În vederea realizării obiectivelor de politică în ceea ce privește Cornul Africii, mandatul RSUE este:
să contribuie în mod activ la punerea în aplicare a strategiei și să consolideze coerența și eficacitatea generală a activităților Uniunii, în vederea aprofundării și consolidării în continuare a relației și a parteneriatului Uniunii cu regiunea Cornului Africii și cu țările și organizațiile sale;
să se implice, împreună cu toate părțile interesate relevante din regiune, cu actorii guvernamentali și neguvernamentali de la nivel național, cu autoritățile regionale, cu organizațiile internaționale și regionale, cu societatea civilă, cu tineretul, cu sectorul privat și cu diaspora, în vederea urmăririi obiectivelor Uniunii și a unei mai bune înțelegeri a rolului pe care Uniunea îl are în regiune. În acest context, RSUE călătorește în mod regulat în toate țările din regiune;
să conlucreze cu actori relevanți din afara regiunii, în vederea abordării problemelor legate de stabilitatea regională mai extinsă, inclusiv GERD, Marea Roșie, Oceanul Indian de Vest și tranziția în materie de securitate în Somalia. Contactele includ, după caz, colaborări bilaterale cu Statele Unite ale Americii, Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, țările din Golf, Egiptul, precum și contacte regionale cu Consiliul de Cooperare al Golfului, cu Consiliul statelor arabe și africane privind Marea Roșie și Golful Aden și cu alți actori internaționali relevanți;
să reprezinte și să promoveze interesele și vizibilitatea Uniunii în forurile regionale și internaționale relevante;
să încurajeze și să sprijine cooperarea politică și în materie de securitate eficace și integrarea economică durabilă în regiune prin parteneriatul UE cu UA, precum și cu organizațiile regionale, în special cu IGAD. RSUE inițiază/dirijează, sprijină și promovează mecanismele de soluționare a conflictelor, în special cele aparținând Africii, dar și cele din Orientul Mijlociu/Africa de Nord, pentru a se continua prevenirea, dezamorsarea și soluționarea eficace și pașnice ale conflictelor, precum și reconcilierea, prin încurajarea dialogului, a negocierii și a medierii;
să urmărească evoluțiile politice și în materie de securitate din regiune și să contribuie la dezvoltarea politicii Uniunii față de regiune, în vederea formulării unor propuneri concrete de acțiune și a consilierii cu privire la acestea, inclusiv în ceea ce privește Eritreea, Etiopia, Somalia, Sudanul de Sud, Sudanul, diferendul privind granițele dintre Sudan și Etiopia, tensiunile dintre Somalia și Kenya, rolul regional al Kenyei, diferendul privind Nilul, securitatea în zona Mării Roșii, promovarea integrării regionale și alte probleme din regiune cu un impact asupra securității, a stabilității și a dezvoltării pașnice și incluzive a acesteia. RSUE contribuie, de asemenea, la reacția rapidă a Uniunii și la viziunea strategică și pe termen lung a Uniunii în Cornul Africii;
să continue mobilizarea de sprijin regional și internațional pentru punerea în aplicare a justiției de tranziție, inclusiv tragerea la răspundere pentru încălcările drepturilor omului în timpul conflictului din Tigray din Etiopia, în strânsă cooperare cu șefii delegațiilor Uniunii și ai misiunilor statelor membre. RSUE contribuie, de asemenea, la sprijinirea eforturilor de pace și de reconciliere la nivel național în Etiopia pe baza unui dialog transparent și incluziv. RSUE continuă eforturile de abordare a consecințelor regionale ale multiplelor crize din Etiopia, inclusiv din regiunile Amhara și Oromia;
să continue încurajarea unui sprijin mai puternic, din partea părților interesate regionale și internaționale, pentru procesele critice de pace și de consolidare statală din Somalia și Sudanul de Sud. În completarea eforturilor șefului delegației Uniunii și ale statelor membre, RSUE sprijină eforturile Uniunii de consolidare a statului în Somalia, inclusiv prin dezvoltarea sectorului securității. În această privință, RSUE contribuie la procesele de reflecție legate de utilizarea Instrumentului european pentru pace și a misiunilor și operațiilor în regiune din cadrul politicii de securitate și apărare comune (PSAC). În ceea ce privește Sudanul de Sud, în strânsă cooperare cu șeful delegației Uniunii, RSUE continuă să colaboreze îndeaproape cu ONU, IGAD, UA și cu alți parteneri internaționali relevanți pentru a se menține sprijinul acestora pentru eforturile de pace și pentru stabilizarea generală a țării;
să conlucreze cu Eritreea, insistând asupra unei agende constructive la nivel regional, inclusiv în ceea ce privește retragerea trupelor eritreene din Etiopia;
să continue reprezentarea Uniunii în calitatea de observator în cadrul discuțiilor conduse de UA cu privire la GERD. Acționând în strânsă coordonare cu șefii delegațiilor Uniunii și misiunile statelor membre din Egipt, Sudan și Etiopia, RSUE contribuie la sprijinirea dialogului, precum și a cooperării dintre părți pentru instaurarea unui climat de încredere și dezvoltarea unor măsuri de consolidare a încrederii, care ar putea stimula soluționarea diferendului referitor la GERD. În sens mai larg, RSUE contribuie la eforturile Uniunii de a intensifica implicarea în diplomația în domeniul apei în întregul bazin al Nilului;
să încurajeze cooperarea, dialogul și soluționarea pașnică a diferendelor din jurul Mării Roșii și să construiască relații privilegiate cu inițiativele regionale. În strânsă coordonare cu delegațiile Uniunii și cu misiunile statelor membre din regiune, RSUE contribuie la dezvoltarea unei abordări integrate privind regiunea extinsă a Mării Roșii și la elaborarea unei agende incluzive de cooperare cu privire la Marea Roșie între actorii regionali și internaționali relevanți;
să urmărească îndeaproape și să promoveze cooperarea cu privire la provocările transfrontaliere care afectează Cornul Africii, în special în ceea ce privește radicalizarea și terorismul, securitatea maritimă și pirateria, diferendele frontaliere, toate formele de trafic, inclusiv traficul de ființe umane, fluxurile financiare ilicite, precum și orice consecințe politice și de securitate ale crizelor umanitare;
să promoveze accesul umanitar, respectarea dreptului internațional umanitar și protecția civililor;
să contribuie, în cooperare cu RSUE pentru drepturile omului, la promovarea drepturilor omului prin punerea în aplicare a Deciziei 2011/168/PESC a Consiliului (1) și a politicii Uniunii în domeniul drepturilor omului, inclusiv a Orientărilor Uniunii cu privire la drepturile omului, în special a Orientărilor Uniunii privind copiii și conflictele armate, precum și privind violența împotriva femeilor și fetelor și combaterea tuturor formelor de discriminare a acestora și a politicii Uniunii referitoare la Rezoluția (RCSONU) 1325 (2000) a Consiliului de Securitate al ONU și a rezoluțiilor ulterioare privind femeile, pacea și securitatea, precum și a Rezoluției (RCSONU) 2250 (2015) privind tineretul, pacea și securitatea. Aceasta include comunicarea cu Curtea Penală Internațională, cu Oficiul Înaltului Comisar pentru Drepturile Omului și cu apărătorii drepturilor omului;
să contribuie la remedierea impactului tot mai mare al schimbărilor climatice asupra păcii și securității. Aceasta include asigurarea faptului că activitățile de prevenire și de consolidare a păcii țin seama de riscurile de securitate legate de climă și de mediu.
În scopul îndeplinirii mandatului RSUE, acesta, printre altele:
consiliază și raportează cu privire la formularea pozițiilor Uniunii în cadrul forurilor regionale și internaționale, după caz, pentru a promova acțiuni bazate pe parteneriate și răspundere comună și pentru a consolida în mod proactiv abordarea integrată a Uniunii față de Cornul Africii;
contribuie la menținerea unei imagini de ansamblu a tuturor activităților Uniunii și cooperează și se coordonează îndeaproape cu delegațiile relevante ale Uniunii și cu statele membre.
Articolul 4
Executarea mandatului
Articolul 5
Finanțare
Valoarea de referință financiară destinată să acopere cheltuielile legate de mandatul RSUE pentru perioada cuprinsă între 1 septembrie 2022 și 31 august 2024 este de 4 744 381,14 EUR.
Valoarea de referință financiară destinată să acopere cheltuielile legate de mandatul RSUE pentru perioada cuprinsă între 1 septembrie 2024 și 31 august 2026 este de 5 098 000 EUR.
Articolul 6
Constituirea și componența echipei
Articolul 7
Privilegiile și imunitățile RSUE și ale personalului RSUE
Privilegiile, imunitățile și alte garanții necesare îndeplinirii și bunei desfășurări a misiunii RSUE, precum și ale membrilor personalului RSUE se stabilesc împreună cu țările-gazdă, după caz. Statele membre și SEAE oferă tot sprijinul necesar în acest scop.
Articolul 8
Securitatea informațiilor UE clasificate
RSUE și membrii echipei RSUE respectă principiile și standardele minime de securitate stabilite prin Decizia 2013/488/UE a Consiliului (2).
Articolul 9
Accesul la informații și asistență logistică
Articolul 10
Securitate
În conformitate cu politica Uniunii privind securitatea personalului cu atribuții operaționale desfășurat în afara Uniunii în temeiul titlului V din tratat, RSUE ia toate măsurile a căror aplicare este rezonabilă, în conformitate cu mandatul RSUE și cu condițiile de securitate din zona pentru care este responsabil, pentru a asigura securitatea întregului personal aflat sub directa sa autoritate, în special prin:
elaborarea unui plan de securitate specific, pe baza orientărilor primite din partea SEAE, care să includă măsuri de securitate fizice, organizaționale și procedurale specifice, destinate gestionării deplasării personalului în condiții de siguranță către zona pentru care este responsabil și în interiorul acesteia, precum și gestionării incidentelor de securitate, și care să includă un plan de urgență și un plan de evacuare a misiunii;
asigurarea faptului că întreg personalul desfășurat în afara Uniunii beneficiază de asigurare pentru un grad înalt de risc, necesară în condițiile specifice zonei pentru care este responsabil;
asigurarea faptului că toți membrii echipei RSUE care urmează să fie desfășurați în afara Uniunii, inclusiv membrii personalului contractual angajat la nivel local, au participat, înainte de sosirea în zona pentru care este responsabil sau imediat după sosire, la cursuri adecvate de instruire în domeniul securității, pe baza clasificărilor de risc atribuite zonei respective de către SEAE;
asigurarea punerii în aplicare a tuturor recomandărilor formulate de comun acord ca urmare a evaluărilor periodice privind securitatea și transmiterea către ÎR, Consiliu și Comisie de rapoarte scrise cu privire la punerea în aplicare a acestora și la alte aspecte legate de securitate, în cadrul rapoartelor periodice privind progresele înregistrate și a unui raport final cuprinzător privind executarea mandatului.
Articolul 11
Raportare
RSUE prezintă periodic rapoarte verbale și scrise ÎR și COPS. De asemenea, RSUE prezintă rapoarte grupurilor de lucru ale Consiliului, după cum este necesar. Rapoartele periodice sunt difuzate prin rețeaua COREU. RSUE poate prezenta rapoarte Consiliului Afaceri Externe. În conformitate cu articolul 36 din tratat, RSUE poate fi implicat în activitatea de informare a Parlamentului European.
Articolul 12
Coordonare
Articolul 13
Asistență în cazul sesizărilor
RSUE și personalul RSUE oferă asistență pentru furnizarea elementelor necesare pentru a răspunde oricăror sesizări sau obligații care decurg din mandatele precedenților RSUE pentru Cornul Africii și oferă, în acest scop, asistență administrativă și acces la dosarele relevante.
Articolul 14
Reexaminare
Punerea în aplicare a prezentei decizii și coerența acesteia cu alte contribuții ale Uniunii în regiune se reexaminează periodic. ►M2 RSUE prezintă Consiliului, ÎR și Comisiei rapoarte periodice privind progresele înregistrate și un raport final cuprinzător privind executarea mandatului până la 31 mai 2026. ◄
Articolul 15
Intrarea în vigoare
Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării.
(1) Decizia 2011/168/PESC a Consiliului din 21 martie 2011 privind Curtea Penală Internațională și de abrogare a Poziției comune 2003/444/PESC (JO L 76, 22.3.2011, p. 56).
(2) Decizia 2013/488/UE a Consiliului din 23 septembrie 2013 privind normele de securitate pentru protecția informațiilor UE clasificate (JO L 274, 15.10.2013, p. 1).
