CELEX:02021R2289-20240726: Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2021/2289 al Comisiei din 21 decembrie 2021 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2021/2115 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește prezentarea conținutului planurilor strategice PAC și sistemul electronic pentru schimbul securizat de informații
| Redacția Lex24 | |
| Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 14/08/2024 |
| |
Informatii
Data documentului: 26/07/2024Data intrării în vigoare: 26/07/2024
Autor: Not available
Formă: Repertoriu EUR-Lex
02021R2289 — RO — 26.07.2024 — 001.001
Acest document are doar scop informativ și nu produce efecte juridice. Instituțiile Uniunii nu își asumă răspunderea pentru conținutul său. Versiunile autentice ale actelor relevante, inclusiv preambulul acestora, sunt cele publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și disponibile pe site-ul EUR-Lex. Aceste texte oficiale pot fi consultate accesând linkurile integrate în prezentul document.
|
REGULAMENTUL DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2021/2289 AL COMISIEI din 21 decembrie 2021 (JO L 458 22.12.2021, p. 463) |
Astfel cum a fost modificat prin:
|
|
|
Jurnalul Oficial |
||
|
NR. |
Pagina |
Data |
||
|
REGULAMENTUL DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2024/1962 AL COMISIEI |
L 1962 |
1 |
19.7.2024 |
|
Rectificat prin:
REGULAMENTUL DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2021/2289 AL COMISIEI
din 21 decembrie 2021
de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2021/2115 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește prezentarea conținutului planurilor strategice PAC și sistemul electronic pentru schimbul securizat de informații
Articolul 1
Conținutul planului strategic PAC
Statele membre prezintă conținutul planului strategic PAC prevăzut în titlul V capitolul II din Regulamentul (UE) 2021/2115 în conformitate cu anexa I la prezentul regulament.
Articolul 2
Anexe suplimentare la planurile strategice PAC
Statele membre pot transmite informații suplimentare sub formă de anexe separate la planul lor strategic PAC, în plus față de cele prevăzute la articolul 115 din Regulamentul (UE) 2021/2115.
Aprobarea planului strategic PAC în conformitate cu articolul 118 din Regulamentul (UE) 2021/2115 și aprobarea unei modificări a planului strategic PAC în conformitate cu articolul 119 alineatul (10) din regulamentul menționat nu se aplică respectivelor anexe suplimentare.
Articolul 3
Sistemul electronic pentru schimbul securizat de informații
Schimburile de informații care trebuie realizate în conformitate cu Regulamentul (UE) 2021/2115 sau în conformitate cu actele delegate sau de punere în aplicare adoptate în temeiul regulamentului respectiv sunt efectuate de statele membre prin intermediul sistemului electronic pentru schimbul securizat de informații numit „SFC2021”, responsabilitățile Comisiei și ale statelor membre în această privință fiind stabilite în anexa II la prezentul regulament.
Prin derogare de la primul paragraf, informațiile legate de titlul III capitolul III din Regulamentul (UE) 2021/2115 care trebuie trimise de statele membre în temeiul actului de punere în aplicare care urmează să fie adoptat în temeiul articolului 143 alineatul (4) din regulamentul menționat se transmit în conformitate cu normele stabilite în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/1185 al Comisiei (1) și prin intermediul sistemului informatic pus la dispoziție de Comisie în temeiul regulamentului de punere în aplicare menționat.
Articolul 4
Intrare în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în ziua următoare datei publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.
ANEXA I
Prezentarea conținutului planului strategic PAC
1. Declarație strategică
Prezentarea generală a planului strategic PAC schițează obiectivele pe care PAC vizează să le realizeze pe teritoriul statului membru. Prezentarea se concentrează asupra principalelor rezultate și intervenții preconizate, inclusiv asupra elementelor relevante ale arhitecturii verzi, prin prisma nevoilor identificate, și rezumă principalele decizii referitoare la alocarea financiară. Trebuie să ilustreze legăturile dintre aceste aspecte. Pot fi evidențiate modalitățile de abordare a principalelor elemente conținute în recomandările Comisiei pentru planul strategic PAC.
2. Evaluarea nevoilor, strategia de intervenție, indicatorii de context și planul cu ținte
2.1. Evaluarea nevoilor
În cazul fiecărui obiectiv specific menționat la articolul 6 alineatele (1) și (2) din Regulamentul (UE) 2021/2115, această subsecțiune a planului strategic PAC conține:
un rezumat al analizei situației în ceea ce privește punctele forte, deficiențele, oportunitățile și amenințările („analiza SWOT”), în patru părți (puncte forte, deficiențe, oportunități și amenințări);
identificarea și descrierea fiecărei nevoi, indiferent dacă se încearcă sau nu satisfacerea ei prin intervențiile din cadrul planului strategic PAC. Sunt incluse aici:
o descriere a nevoii, inclusiv a tipurilor de zone sau teritorii în cauză, după caz;
legătura dintre fiecare nevoie și unul sau mai multe dintre obiectivele specifice menționate la articolul 6 alineatele (1) și (2) din Regulamentul (UE) 2021/2115;
în ceea ce privește obiectivul specific menționat la articolul 6 alineatul (1) litera (a) din Regulamentul (UE) 2021/2115, o evaluare a nevoilor respective în raport cu o distribuție mai echitabilă și cu o direcționare mai eficace și mai eficientă a plăților directe, ținând seama, după caz, de structura fermei, precum și o evaluare a nevoilor în ceea ce privește gestionarea riscurilor;
în ceea ce privește nevoile legate de obiectivele specifice menționate la articolul 6 alineatul (1) literele (d), (e) și (f) din Regulamentul (UE) 2021/2115, modul în care s-a ținut seama de țintele relevante și de alte elemente relevante ale planurilor naționale în domeniul mediului și al climei care decurg din actele legislative menționate în anexa XIII la regulamentul respectiv. Descrierea precizează în mod clar legăturile dintre nevoi și țintele relevante sau planurile naționale în domeniul mediului și al climei.
Această subsecțiune definește, la nivelul planului strategic PAC:
ordinea de prioritate a nevoilor, inclusiv o justificare solidă a alegerilor făcute și a metodei și criteriilor utilizate;
după caz, o explicație a motivelor pentru care anumite nevoi nu sunt abordate sau sunt abordate doar parțial în cadrul planului strategic PAC;
după caz, o analiză a nevoilor zonelor geografice specifice, cum ar fi regiunile ultraperiferice și zonele montane și insulare.
2.2. Strategia de intervenție
Pentru fiecare obiectiv specific menționat la articolul 6 alineatele (1) și (2) din Regulamentul (UE) 2021/2115, această subsecțiune conține:
o descriere a strategiei de intervenție, care explică modul în care se preconizează că va funcționa combinația dintre intervenții și alte elemente-cheie relevante ale planului strategic PAC pentru a răspunde nevoilor, inclusiv aspectelor teritoriale, modul direct și semnificativ în care intervențiile contribuie la îndeplinirea obiectivului specific și modul în care acestea se combină cu alte instrumente relevante din afara planului strategic PAC;
selectarea indicatorului (indicatorilor) de rezultat pe baza evaluării nevoilor, inclusiv o justificare a țintelor și a obiectivelor de etapă aferente pentru întregul plan strategic PAC, pe baza listei din anexa I la Regulamentul (UE) 2021/2115. Legăturile dintre indicatorii de rezultat și obiective sunt coerente atât cu evaluarea nevoilor, cât și cu logica de intervenție și țin seama de legăturile dintre intervenții și indicatorii de rezultat.
Statele membre stabilesc o singură valoare-țintă pentru fiecare indicator de rezultat pentru întreaga perioadă a planului strategic PAC.
În cazul în care obiectivul este un raport, statele membre stabilesc numărătorul și numitorul. Valorile țintelor și ale obiectivelor de etapă anuale sunt coerente și compatibile cu nevoile, precum și cu valorile realizărilor planificate ale intervențiilor legate de indicatorii de rezultat corespunzători și includ, după caz, finanțarea națională suplimentară menționată la articolul 115 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2021/2115;
o explicație privind modul în care intervențiile permit atingerea țintelor și sunt coerente și compatibile între ele;
o justificare a faptului că alocările financiare pentru intervenții sunt adecvate pentru atingerea țintelor stabilite și sunt coerente cu planul financiar;
după caz, o justificare a utilizării InvestEU și o descriere a contribuției InvestEU la îndeplinirea unuia sau mai multora dintre obiectivele specifice prevăzute la articolul 6 alineatele (1) și (2) din Regulamentul (UE) 2021/2115 și selectate în cadrul planului strategic PAC.
Această subsecțiune include, de asemenea, o explicație privind contribuția națională la realizarea obiectivelor Uniunii pentru 2030 prevăzute în Strategia „De la fermă la consumator” și în Strategia UE privind biodiversitatea, pentru a se permite Comisiei să evalueze consecvența planului strategic PAC propus și contribuția acestuia la legislația și angajamentele Uniunii în materie de mediu și climă și, în special, la obiectivele relevante ale Uniunii. Statele membre pot adăuga informații suplimentare într-o anexă suplimentară la planul strategic PAC, astfel cum se menționează la articolul 2 din prezentul regulament.
2.3. Indicatori de context
În cazul indicatorilor de context enumerați în anexa I la Regulamentul (UE) 2021/2115 utilizați ca numitori ai indicatorilor de rezultat, această subsecțiune indică valoarea de referință și anul, utilizând cele mai recente date disponibile.
2.4. Planul cu ținte
Într-un tabel recapitulativ, această subsecțiune indică valoarea-țintă și obiectivele de etapă anuale pentru fiecare indicator de rezultat selectat pentru logica de intervenție în conformitate cu subsecțiunea 2.2 litera (b).
3. Consecvența strategiei
Pentru fiecare subsecțiune, această secțiune oferă o prezentare generală a sinergiilor și complementarităților care rezultă dintr-o combinație de intervenții și condiții stabilite în planul strategic PAC.
Această secțiune include următoarele subsecțiuni:
3.1. O prezentare generală a structurii în ceea ce privește mediul și clima
Această subsecțiune include următoarele:
o descriere a contribuției generale a condiționalității la obiectivele specifice în materie de mediu și climă;
o descriere a complementarității dintre condițiile de referință relevante, astfel cum sunt menționate la articolul 31 alineatul (5) și la articolul 70 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2021/2115, condiționalitate și diferitele intervenții care vizează obiectivele în materie de mediu și de climă stabilite la articolul 6 alineatul (1) literele (d), (e) și (f) din regulamentul menționat;
o descriere a modului în care se preconizează că va fi atins nivelul sporit de ambiție în ceea ce privește obiectivele în materie de mediu și climă prevăzut la articolul 105 din Regulamentul (UE) 2021/2115;
o explicație privind modul în care structura în ceea ce privește mediul și clima este consecventă cu și contribuie la atingerea țintelor pe termen lung la nivel național, prevăzute în actele legislative menționate în anexa XIII la Regulamentul (UE) 2021/2115 sau derivate din acestea;
pentru fiecare GAEC, o descriere a modului în care este implementat standardul Uniunii, inclusiv următoarele elemente: un rezumat privind practica în cadrul fermei, domeniul de aplicare teritorială, tipul de fermieri cărora li se aplică standardul și, după caz, o descriere a modului în care practica contribuie la îndeplinirea obiectivului principal al standardului GAEC.
Această descriere include următoarele informații:
pentru GAEC 1: un rezumat al obligațiilor din cadrul fermei, de exemplu al normelor privind autorizarea și reconversia și al altor norme pentru cazul în care raportul proporțional între pajiștile permanente și suprafața agricolă totală scade sub raportul de referință, nivelul teritorial (național, regional, subregional, nivelul exploatației) pentru calcularea raportului proporțional de referință între pajiștile permanente și suprafața agricolă totală, valoarea raportului de referință la nivelurile aplicabile, precum și o explicație a calculului acesteia;
pentru GAEC 2:
pentru GAEC 3: indicarea condițiilor pentru acordarea derogării pe motive fitosanitare;
pentru GAEC 4:
pentru GAEC 5: un rezumat privind practica în cadrul fermei, specificând unghiul pantei și identificând, după caz, suprafețele expuse riscului de eroziune;
pentru GAEC 6:
pentru GAEC 7:
pentru GAEC 8, începând cu anul de cerere 2025:
pentru GAEC 9: elementele pentru desemnarea pajiștilor permanente sensibile din punct de vedere ecologic și a numărului indicativ corespunzător de hectare;
dacă statele membre stabilesc standarde GAEC suplimentare față de cele prezentate în anexa III în ceea ce privește obiectivele principale ale anexei respective, în temeiul articolului 13 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2021/2115 o explicație privind practica în cadrul fermei, domeniul de aplicare teritorială, tipul de fermieri cărora li se aplică standardul și o descriere a modului în care standardul contribuie la îndeplinirea obiectivului;
după caz, o explicație privind contribuția PAC la stimularea sprijinirii și adoptării pe o scară mai largă a proiectelor strategice integrate privind natura de pe urma cărora beneficiază comunitățile de fermieri, astfel cum se prevede în Regulamentul (UE) 2021/783 al Parlamentului European și al Consiliului (2).
3.2. Trecere în revistă a intervențiilor și condițiilor relevante pentru tinerii fermieri
Această subsecțiune conține elementele prevăzute la articolul 109 alineatul (2) litera (b) din Regulamentul (UE) 2021/2115 și, după caz, o explicație privind contribuția PAC în ceea ce privește mobilitatea transnațională în scop educațional a persoanelor în domeniul dezvoltării agricole și rurale, cu accent asupra tinerilor fermieri și asupra femeilor din zonele rurale, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2021/817 al Parlamentului European și al Consiliului (3).
3.3. Prezentare generală a legăturii dintre sprijinul cuplat pentru venit și Directiva 2000/60/CE a Parlamentului European și al Consiliului (4)
Această subsecțiune conține elementele prevăzute la articolul 109 alineatul (2) litera (c) din Regulamentul (UE) 2021/2115.
3.4. Imagine de ansamblu în ceea ce privește obiectivul unei distribuții mai echitabile și al unei direcționări mai eficace și mai eficiente a sprijinului pentru venit
Această subsecțiune conține elementele prevăzute la articolul 109 alineatul (2) litera (d) din Regulamentul (UE) 2021/2115.
3.5. Prezentare generală a intervențiilor legate de sector
Această subsecțiune conține elementele prevăzute la articolul 109 alineatul (2) litera (e) din Regulamentul (UE) 2021/2115. În plus, prezentarea generală per sector include, după caz, complementaritatea cu elementele condiționalității.
3.6. Prezentarea generală a intervențiilor care contribuie la asigurarea unei abordări coerente și integrate a gestionării riscurilor
Această subsecțiune explică combinația de intervenții, inclusiv, după caz, opțiunea prevăzută la articolul 19 din Regulamentul (UE) 2021/2115, menite să contribuie la asigurarea unei abordări coerente și integrate a gestionării riscurilor.
3.7. Interacțiunile dintre intervențiile și elementele naționale și cele regionale
Această subsecțiune include:
dacă este cazul, o descriere a interacțiunilor dintre intervențiile naționale și cele regionale, inclusiv distribuirea alocărilor financiare per intervenție și per fond;
dacă există elemente ale planului strategic PAC care sunt stabilite la nivel regional, o explicație privind modul în care strategia de intervenție asigură coerența și consecvența acestor elemente cu elementele planului strategic PAC stabilite la nivel național.
3.8. Prezentare generală a contribuției la îndeplinirea obiectivului de îmbunătățire a bunăstării animalelor și de combaterea rezistenței la antimicrobiene, menționat la articolul 6 alineatul (1) litera (i) din Regulamentul (UE) 2021/2115
Această subsecțiune conține elementele prevăzute la articolul 109 alineatul (2) litera (h) din Regulamentul (UE) 2021/2115.
3.9. O explicație a modului în care intervențiile și elementele comune mai multor intervenții contribuie la o simplificare pentru beneficiarii finali și la reducerea sarcinii administrative
Această explicație include în special măsurile luate pentru punerea în aplicare a PAC prin intermediul tehnologiei și al datelor care contribuie la simplificarea gestionării și administrării PAC, precum și prin simplificarea conceperii intervențiilor în cadrul planului strategic PAC.
4. Elemente comune mai multor intervenții
4.1. Definiții și cerințe minime
Această subsecțiune include următoarele:
(a) activitate agricolă
În ceea ce privește definiția producției agricole, statele membre furnizează informații numai în cazul în care modifică definiția în comparație cu articolul 4 alineatul (1) litera (c) punctul (i) din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013 al Parlamentului European și al Consiliului (5).
În ceea ce privește definiția menținerii suprafeței agricole, se prevede o astfel de definiție pentru toate tipurile de suprafețe agricole (teren arabil, culturi permanente și pajiști permanente). Dacă statele membre definesc cerințe separate pentru terenul lăsat în pârloagă, acest lucru se specifică;
(b) suprafață agricolă
După caz, se furnizează elemente complementare ale definiției prevăzute în Regulamentul (UE) 2021/2115.
În special, se furnizează informații referitoare la următoarele elemente, după caz:
elemente ale sistemelor agrosilvice atunci când acestea sunt stabilite sau menținute pe suprafața agricolă, specificând aceste elemente pentru fiecare tip de suprafață agricolă (teren arabil, culturi permanente și pajiști permanente);
definiția pepinierelor;
definiția speciilor forestiere cu ciclu de producție scurt, care include cel puțin ciclul de recoltare, lista speciilor sau a categoriilor de plante și densitatea de plantare;
în cazul pajiștilor permanente, o descriere a fiecărui element individual utilizat pentru definire, cum ar fi lucrările solului, aratul, reînsămânțarea cu diferite tipuri de iarbă sau practicile locale consacrate;
(c) hectar eligibil
După caz, se furnizează elemente complementare ale definiției prevăzute în Regulamentul (UE) 2021/2115, mai exact în ceea ce privește elementele următoare:
criterii de stabilire a predominanței activității agricole, în cazul în care terenul este utilizat și pentru activități neagricole;
criterii pentru a se garanta că terenul se află la dispoziția fermierului;
perioada în care o suprafață trebuie să fie în conformitate cu definiția „hectarului eligibil”;
dacă suprafețele pot fi utilizate pentru activități agricole doar o dată la doi ani, justificarea unei astfel de decizii pe baza unor motive legate de mediu, biodiversitate și climă;
dacă pot fi incluse elemente de peisaj care nu sunt protejate în temeiul GAEC, o descriere a acestora, cum ar fi dimensiunea lor maximă și ponderea maximă a parcelei pe care o pot ocupa aceste elemente de peisaj, după caz;
o descriere a principiilor aplicate în ceea ce privește coeficienții de reducere, dacă în cazul pajiștilor permanente cu elemente disparate neeligibile se aplică coeficienți ficși de reducere pentru a se stabili suprafața considerată eligibilă;
dacă se decide menținerea eligibilității suprafețelor anterior eligibile atunci când acestea nu mai corespund definiției „hectarului eligibil” în temeiul articolului 4 alineatul (4) literele (a) și (b) din Regulamentul (UE) 2021/2115 ca urmare a punerii în aplicare a schemelor naționale, o descriere a acestor scheme naționale, inclusiv:
(d) fermierul activ
În ceea ce privește definiția fermierului activ, se specifică următoarele:
criterii de identificare a fermierilor care au un nivel minim de activitate agricolă;
în cazul în care, ca instrument complementar, se utilizează o listă negativă a activităților neagricole, descrierea acesteia;
dacă este cazul, cuantumul plăților directe (care nu depășește 5 000 EUR) sub care fermierii trebuie considerați, în orice caz, „fermieri activi” și justificarea cuantumului respectiv;
(e) tânăr fermier
În ceea ce privește definiția tânărului fermier, se specifică următoarele:
limita maximă de vârstă;
condițiile pentru a fi „șeful exploatației”;
formarea adecvată și/sau competențele necesare;
(f) nou fermier
În ceea ce privește definiția noului fermier, se specifică următoarele:
condițiile pentru a fi „șeful exploatației” pentru prima oară;
formarea adecvată sau competențele necesare;
(g) cerințele minime care trebuie respectate pentru a primi plăți directe
În ceea ce privește cerințele minime pentru primirea plăților directe, se furnizează o descriere și o justificare a pragului (pragurilor); aceste praguri sunt indicate, după caz, în hectare cu două zecimale și/sau în euro cu două zecimale;
(h) zonă rurală
Se includ definiția (definițiile) zonelor rurale și aplicabilitatea în cadrul planului strategic PAC;
(i) alte definiții pentru planul strategic PAC
Dacă în planul strategic PAC se utilizează alte definiții aplicabile plăților directe, dezvoltării rurale sau sprijinului sectorial, trebuie furnizate descrieri, inclusiv o descriere a domeniului de aplicare specific al acestora.
4.2. Elemente legate de intervențiile sub formă de plăți directe
Această subsecțiune include:
(a) teritorializare
După caz, o descriere a fiecărui grup de teritorii, inclusiv explicarea condițiilor socioeconomice sau agronomice similare;
(b) drepturi la plată
Dacă este cazul, în ceea ce privește descrierea sistemului drepturilor la plată și a modului de funcționare a rezervei, indicarea primului an fără drepturi, dacă se prevede o eliminare treptată a drepturilor;
(c) sistem de convergență internă
Pentru fiecare grup de teritorii, dacă este cazul și cu excepția cazului în care se utilizează o rată forfetară începând cu primul an, o descriere a metodei convergenței interne, inclusiv următoarele elemente:
anul-țintă pentru nivelul maxim al valorii drepturilor la plată și nivelul maxim pentru valoarea drepturilor la plată individuale, astfel cum se menționează la articolul 24 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2021/2115;
etapele de convergență menționate la articolul 24 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2021/2115;
după caz, valoarea ratei forfetare atinsă în anul-țintă, astfel cum se menționează la articolul 24 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2021/2115;
anul-țintă pentru procentajul minim de convergență și valoarea unitară minimă ca procentaj din cuantumul unitar mediu planificat pentru sprijinul de bază pentru venit în scopul sustenabilității pentru anul-țintă, astfel cum se menționează la articolul 24 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2021/2115;
finanțarea convergenței, menționată la articolul 24 alineatul (6) din Regulamentul (UE) 2021/2115;
după caz, o descriere a reducerii doar a unei părți din drepturile la plată care depășesc cuantumul unitar mediu planificat, astfel cum se menționează la articolul 24 alineatul (6) al doilea paragraf din Regulamentul (UE) 2021/2115;
după caz, procentajul reducerii maxime a valorii unitare a dreptului, menționat la articolul 24 alineatul (7) din Regulamentul (UE) 2021/2115;
(d) modul de funcționare a rezervei
Pentru fiecare grup de teritorii, dacă este cazul, se explică modul de funcționare a rezervei, specificându-se în special următoarele elemente:
o descriere a sistemului de constituire a rezervei;
o descriere a diferitelor categorii de fermieri eligibili, accesul acestora la rezervă, alocarea de noi drepturi la plată sau creșterea valorii drepturilor la plată existente și ordinea lor de prioritate;
norme privind realimentarea financiară a rezervei;
norme privind expirarea drepturilor la plată și întoarcerea la rezervă;
(e) norme privind transferurile de drepturi la plată
După caz, normele referitoare la transferul drepturilor la plată;
(f) reducerea plăților directe
După caz, o descriere a reducerii plăților și a plafonării, inclusiv, în special:
intervalele, procentele de reducere și explicarea lor;
după caz, metoda de scădere a costurilor cu forța de muncă;
produsul estimat al reducerii plăților directe și al plafonării pentru fiecare an, precum și alocarea planificată a acestuia;
(g) aplicarea de praguri sau limite la nivelul membrilor persoanelor juridice, la nivelul grupurilor de persoane fizice sau juridice sau la nivelul grupurilor de entități afiliate
Deciziile și justificările pragurilor sau limitelor stabilite la nivelul membrilor persoanelor juridice sau al grupurilor de persoane fizice sau juridice sau la nivelul grupului de entități juridice afiliate, în temeiul articolului 110 litera (d) punctul (iii) din Regulamentul (UE) 2021/2115, pentru toate tipurile de intervenții, după caz, indicând intervențiile vizate;
(h) contribuția la instrumente de gestionare a riscurilor
După caz, o descriere a punerii în aplicare planificate a articolului 19 din Regulamentul (UE) 2021/2115, inclusiv a deciziei referitoare la procentajul plăților directe care urmează să fie alocat pentru respectiva punere în aplicare.
4.3. Asistență tehnică
Această subsecțiune, referitoare la descrierea utilizării asistenței tehnice, include în special:
obiectivele asistenței tehnice;
sfera de aplicare a asistenței tehnice și planificarea orientativă a activităților;
beneficiarii asistenței tehnice;
procentajul din contribuția totală a Fondului european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) la planul strategic PAC care urmează să fie utilizat pentru finanțarea acțiunilor de asistență tehnică, exprimat ca procentaj unic pentru întreaga perioadă a planului strategic PAC, cu două zecimale.
4.4. Rețeaua PAC
Această subsecțiune, referitoare la descrierea rețelei PAC, include în special:
o prezentare succintă și obiectivele rețelei naționale PAC, inclusiv o descriere a activităților de sprijinire a Parteneriatului european pentru inovare (PEI) și a fluxurilor de cunoștințe în cadrul AKIS și a colaborării în rețea între grupurile de acțiune locală în cadrul LEADER/dezvoltării locale plasate sub responsabilitatea comunității;
structura, guvernanța și funcționarea rețelei naționale PAC, inclusiv precizarea dacă rețeaua include componente la nivel regional; ponderea orientativă a finanțării asistenței tehnice alocată rețelei și bugetul orientativ pentru perioada respectivă, precum și calendarul orientativ pentru lansarea rețelei naționale PAC.
4.5. Coordonare, demarcare și complementarități între FEADR și alte fonduri ale Uniunii utilizate în zonele rurale
Această subsecțiune include o prezentare generală a coordonării, demarcării și complementarităților dintre FEADR și alte fonduri ale Uniunii utilizate în zonele rurale și o descriere a coerenței globale a sprijinului acordat zonelor rurale din fondurile Uniunii, evidențiind optimizarea utilizării acestor fonduri și explicând mecanismele de demarcare și coordonare.
4.6. Instrumente financiare
Această subsecțiune conține o descriere generală a instrumentelor financiare, după caz, și justificarea utilizării acestora, inclusiv:
tipul de punere în aplicare, inclusiv guvernanța;
potențialul administrator al fondului;
tipul de produse financiare oferite (împrumut, garanție, capital propriu);
beneficiile oferite de instrumentul financiar destinatarilor finali;
acoperirea teritorială, după caz;
alte norme tehnice comune tuturor intervențiilor, cum ar fi aspectele legate de combinare.
4.7. Elemente comune ale intervențiilor pentru dezvoltare rurală sau intervențiilor în anumite sectoare
Această subsecțiune include:
opțiunile în ceea ce privește rata contribuției FEADR aplicabilă la nivel național sau regional, în funcție de tipurile de regiuni menționate la articolul 91 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2021/2115, și pentru anumite categorii de intervenții menționate la articolul 91 alineatul (3) din regulamentul menționat;
lista generală a investițiilor neeligibile, în plus față de cele prevăzute la articolul 73 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2021/2115, după caz;
alte elemente relevante pentru punerea în aplicare a mai multor intervenții pentru dezvoltare rurală sau a intervențiilor în anumite sectoare, elemente care nu fac parte din descrierea intervențiilor, după caz.
5. Descrierea intervențiilor
Această secțiune referitoare la intervențiile specificate în strategie și menționate la articolul 111 din Regulamentul (UE) 2021/2115, inclusiv intervențiile stabilite la nivel regional, include următoarele informații:
identificarea intervenției:
tipul de intervenție căruia îi aparține intervenția;
după caz, sectorul vizat;
indicatorul de realizare unic utilizat pentru intervenție, precum și unitățile utilizate, după caz;
dacă întreaga intervenție contribuie pe deplin la alocările financiare minime menționate la articolele 92, 93 și 95 din Regulamentul (UE) 2021/2115;
domeniul de aplicare teritorială și, după caz, precizarea dacă intervenția este pusă în aplicare la nivel național, la nivel regional sau la nivel național cu elemente regionale sau dacă este transnațională;
contribuția la strategie:
o legătură cu nevoile cărora le răspunde intervenția, din lista nevoilor identificate în cadrul evaluării nevoilor menționate în subsecțiunea 2.1;
obiectivul (obiectivele) specific(e) aferent(e) menționat(e) la articolul 6 alineatele (1) și (2) din Regulamentul (UE) 2021/2115 cu care intervenția are legături directe și semnificative; și, după caz, pentru intervențiile în anumite sectoare, obiectivul (obiectivele) sectorial(e) relevant(e) menționat(e) la articolele 46 și 57 din regulamentul respectiv;
indicatorul (indicatorii) de rezultat aferent (aferenți) la care intervenția contribuie în mod direct și semnificativ;
descrierea și condițiile de eligibilitate:
caracterul specific, cerințele și condițiile de eligibilitate aferente intervenției, inclusiv, după caz:
în cazul intervențiilor naționale cu elemente regionale, condițiile de eligibilitate regionale specifice, complementare celor comune, dacă sunt planificate;
după caz, identificarea tuturor elementelor de referință relevante din cadrul GAEC și al cerințelor legale în materie de gestionare (SMR) și prevederea standardelor naționale obligatorii relevante. Se include o explicație privind modul în care angajamentele care trebuie îndeplinite de beneficiari depășesc cerințele obligatorii menționate la articolul 31 alineatul (5) literele (b), (c) și (d), la articolul 70 alineatul (3) și la articolul 72 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2021/2115;
informații financiare:
în cazul intervențiilor pentru dezvoltare rurală, rata (ratele) contribuției FEADR aplicabilă (aplicabile) pentru intervenție, după caz, pentru fiecare regiune;
în cazul intervențiilor pentru dezvoltare rurală și al programelor pentru climă, mediu și bunăstarea animalelor în conformitate cu articolul 31 alineatul (7) litera (b) din Regulamentul (UE) 2021/2115, o indicație care să precizeze dacă intervenția include integral sau parțial cheltuieli reportate din programele de dezvoltare rurală pentru perioada 2014-2022;
în cazul intervențiilor care contribuie la cuantumul minim menționat la articolul 95 din Regulamentul (UE) 2021/2115 și prevăzut în anexa XII la acesta, partea din alocarea financiară a intervenției (intervențiilor) care se deduce din cuantumurile menționate în anexa respectivă;
sprijin pentru beneficiari:
în cazul intervențiilor pentru dezvoltare rurală care nu sunt incluse în IACS, forma (formele) de sprijin (grant sau instrument financiar);
în funcție de tipul de intervenție, se indică:
după caz, intervalul diverselor rate ale sprijinului și intervalul cuantumurilor sprijinului în vederea direcționării intervenției;
dacă se acordă plăți pe baza costurilor suplimentare și a pierderilor de venit, o referire la metoda certificată de calculare a cuantumurilor sprijinului care urmează să fie furnizat într-o anexă la planul strategic PAC și o mențiune care să indice dacă se acordă o compensare integrală sau parțială, după caz;
cuantumurile unitare planificate, inclusiv:
un tabel care prezintă cuantumurile unitare anuale planificate și realizările anuale planificate, precum și, după caz, cuantumurile unitare planificate maxime sau minime. Realizările planificate includ finanțare națională suplimentară, după caz. Tabelul conține, de asemenea, nivelul anual indicativ preconizat al plăților pentru intervenție și, după caz, defalcarea pentru cheltuielile reportate sau pentru instrumentele financiare. Dacă realizările unei intervenții sunt planificate a fi plătite pe parcursul mai multor ani și se dorește ca realizările respective să nu fie contabilizate de mai multe ori de-a lungul perioadei, realizările anuale planificate corespund doar numărului de realizări care sunt planificate orientativ pentru primirea primei lor plăți în exercițiul financiar respectiv;
informații privind evaluarea ajutoarelor de stat, specificând mai ales dacă intervenția nu se încadrează în domeniul de aplicare al articolului 42 din TFUE și indicând tipul de instrument de ajutor de stat care trebuie utilizat pentru autorizarea ajutorului;
informații suplimentare specifice anumitor tipuri de intervenții:
în legătură cu intervențiile sub formă de plăți directe:
în ceea ce privește intervențiile pentru dezvoltare rurală:
respectarea normelor OMC, inclusiv:
în cazul intervențiilor enumerate în anexa II la Regulamentul (UE) 2021/2115, indicarea punctului din anexa 2 la Acordul OMC privind agricultura („cutia verde”) ale cărui condiții sunt îndeplinite de intervenție;
opțiunea posibilă pentru sprijinul cuplat pentru venit menționat în titlul III capitolul II secțiunea 3 subsecțiunea 1 din Regulamentul (UE) 2021/2115: precizarea că intervenția îndeplinește condițiile prevăzute la articolul 6 alineatul (5) din Acordul OMC privind agricultura („cutia albastră”);
o explicație privind modul în care intervenția de la punctul (i) sau (ii) respectă criteriile din cutia verde sau din cutia albastră;
în cazul intervențiilor menționate la articolul 11 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/2115, în ceea ce privește respectarea limitelor listei de angajamente OMC a UE privind semințele oleaginoase stabilite în Memorandumul de înțelegere dintre Comunitatea Economică Europeană și Statele Unite ale Americii privind semințele oleaginoase în cadrul GATT (9): o precizare care să indice dacă intervenția vizează oricare dintre culturile care fac obiectul acordului (și anume soia, rapiță, semințe de floarea-soarelui, cu excepția semințelor de floarea-soarelui pentru consum uman) și, dacă da, specificarea suprafeței planificate pentru sprijin pentru fiecare an de cerere relevant.
6. Planul financiar
Această secțiune include următoarele:
6.1. Tabel sinoptic
Statele membre furnizează elementele prevăzute la articolul 112 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2021/2115.
Statele membre care doresc să utilizeze posibilitatea de a transfera alocări între fonduri, prevăzută la articolul 103 din Regulamentul (UE) 2021/2115, furnizează aceste informații pentru fiecare an din perioada planului strategic PAC în care doresc să utilizeze această flexibilitate. Statele membre își pot revizui decizia în 2025 în privința alocărilor lor pentru exercițiul financiar 2027.
Informațiile furnizate în tabelul sinoptic permit să se verifice dacă au fost rezervate în mod corespunzător alocările necesare pentru îndeplinirea cerințelor privind cheltuielile minime prevăzute la articolele 92, 93, 95, 97 și 98 din Regulamentul (UE) 2021/2115.
Informațiile respective servesc drept bază pentru calcularea plafoanelor financiare care rezultă din deducerea cuantumurilor rezervate de statele membre pentru a îndeplini cerințele privind cheltuielile minime stabilite la articolele 92, 93, 95, 97 și 98 din Regulamentul (UE) 2021/2115 (plafoane inverse).
Cuantumurile minime și maxime menționate la articolele 92-98 din Regulamentul (UE) 2021/2115 sunt calculate întotdeauna pe baza pachetelor financiare ale statelor membre menționate la articolele 87, 88 și 89 din Regulamentul (UE) 2021/2115 după eventuale transferuri.
Totuși, dacă statele membre decid să aloce fonduri pentru InvestEU, LIFE și/sau Erasmus, cuantumurile anuale respective sunt specificate în tabelul sinoptic. Anexa XI la Regulamentul (UE) 2021/2115 nu va fi modificată și toate obligațiile privind alocările minime vor fi verificate în raport cu cuantumurile din anexa XI la regulamentul menționat, care nu vor exclude respectivele alocări specifice.
Deoarece cerința privind alocarea financiară minimă pentru tinerii fermieri poate fi îndeplinită atât din FEGA, cât și din FEADR, statele membre care decid să aloce un cuantum mai mare decât minimul prevăzut în anexa XII la Regulamentul (UE) 2021/2115 precizează cuantumurile care urmează să fie utilizate, în cadrul fiecărui fond, pentru a îndeplini cerința privind alocarea minimă. Aceasta este baza pentru calcularea plafoanelor inverse.
6.2. Informații financiare detaliate și defalcarea în funcție de intervenție și de planificarea realizărilor
Planul financiar detaliat menționat la articolul 112 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2021/2115 oferă o imagine de ansamblu asupra nivelului indicativ preconizat al plăților din alocările statelor membre în perioada de punere în aplicare a planului strategic PAC și informații privind ratele de cofinanțare din FEADR.
7. Sisteme de guvernanță și sisteme de coordonare
7.1. Identificarea organismelor de guvernanță, a autorității (autorităților) de management și a altor organisme
Această subsecțiune include:
în cazul fiecărui tip de organism [autoritate competentă (autorități competente), autoritate (autorități) de management, agenție (agenții) de plăți, organism (organisme) de coordonare, după caz, și organism (organisme) de certificare], precizarea fondului (fondurilor) cu care sunt responsabile, precum și numele și datele de contact ale persoanei (persoanelor) responsabile.
Aceleași informații sunt furnizate și altor organisme, cum ar fi comitetul (comitetele) de monitorizare, organismele delegate și intermediare, după caz, precum și structurile de coordonare relevante pentru AKIS, pentru responsabilul cu comunicarea planului PAC, menționat la articolul 48 din Regulamentul (UE) 2021/1060, și pentru rețeaua PAC. Se specifică, de asemenea, rolul organismului (organismelor) delegat(e) și intermediar(e);
o scurtă descriere a structurii și organizării autorității competente;
atunci când punerea în aplicare a instrumentelor financiare este delegată autorităților regionale, o descriere a mecanismelor de guvernanță pentru operațiunea cu instrumente financiare (delegarea sarcinilor autorității de management și ale agenției de plăți, cum ar fi selectarea beneficiarului, raportarea, plățile, controlul).
7.2. Descrierea sistemelor de monitorizare și raportare
Scurtă descriere a sistemelor de monitorizare și raportare instituite pentru a înregistra, a stoca, a gestiona și a raporta informațiile necesare pentru evaluarea performanței planului strategic PAC, inclusiv descrierea sistemului de raportare instituit în scopul raportului anual privind performanța în temeiul articolului 134 din Regulamentul (UE) 2021/2115.
7.3. Informații privind sistemele de control și sancțiunile
(a) IACS
Informațiile privind IACS includ:
specificații privind domeniul de aplicare, în special dacă este utilizat pentru sectorul vitivinicol, în conformitate cu articolul 65 din Regulamentul (UE) 2021/2115 și pentru condiționalitate;
o definiție a parcelei agricole, inclusiv a terenului agricol, după caz;
o confirmare a funcționării IACS începând cu 1 ianuarie 2023 și a faptului că sunt îndeplinite cerințele prevăzute în titlul IV capitolul II din Regulamentul (UE) 2021/2116 al Parlamentului European și al Consiliului (10);
informații privind sistemul (sistemele) de identificare și înregistrare a animalelor menționat(e) la articolul 65 alineatul (4) litera (c) și la articolul 66 alineatul (1) litera (g) din Regulamentul (UE) 2021/2116;
o precizare care să indice dacă se aplică un sistem automat de cereri;
o descriere a sistemului (sistemelor) de control și de sancțiuni, explicând în special dacă sistemul include controale sistematice care vizează și domeniile în care riscul de eroare este cel mai ridicat și modul în care nivelul controalelor asigură o gestionare eficace a riscurilor, astfel cum se menționează la articolul 60 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/2116. În ceea ce privește sancțiunile, informațiile explică sancțiunile prevăzute pentru neîndeplinirea criteriilor de eligibilitate pentru intervenții definite în planul strategic PAC. Dacă pentru intervenții diferite se aplică sisteme de control și de sancțiuni diferite, se furnizează informații cu privire la fiecare dintre sisteme.
Pot fi furnizate informații suplimentare privind sistemul de identificare a parcelelor agricole, sistemul de depunere a cererilor cu informații geospațiale și a cererilor de ajutor pentru animale și sistemul de monitorizare a suprafețelor, în cazul în care statul membru consideră important acest lucru.
(b) Sistemul de control și de sancțiuni pentru intervențiile care nu sunt incluse în IACS
În cazul intervențiilor FEGA și FEADR neincluse în IACS, informațiile includ:
o scurtă descriere a sistemului de sancțiuni în conformitate cu principiile eficacității, proporționalității și disuasiunii;
o scurtă descriere a sistemului (sistemelor) de control, inclusiv a particularităților instrumentelor financiare, după caz;
o scurtă explicație privind modul în care este asigurată respectarea normelor privind achizițiile publice.
(c) Sistemul de control și sistemul de sancțiuni aferente condiționalității
Această subsecțiune include:
o descriere a sistemului de control aferent condiționalității;
indicarea tipurilor de controale pentru fiecare SMR și GAEC;
o descriere a sistemului de sancțiuni;
definirea și aplicarea principiilor repetării și caracterului deliberat;
indicarea aplicării unui sistem de control simplificat pentru micii fermieri;
informații privind organismele de control competente responsabile cu verificarea standardelor de condiționalitate și a cerințelor legale în materie de gestionare.
(d) Condiționalitate socială
Această subsecțiune include:
o descriere a sistemului de control aferent condiționalității sociale;
o descriere a sistemului de sancțiuni aferent condiționalității sociale.
În cazul în care condiționalitatea socială este aplicată începând cu 2024 sau 2025, descrierea menționată la punctele (i) și (ii) este furnizată cel târziu în planul strategic PAC modificat, aprobat de Comisie în conformitate cu articolul 119 din Regulamentul (UE) 2021/2115 înainte de primul an de aplicare a condiționalității sociale.
8. Modernizare: AKIS și digitalizarea
8.1. Structura organizațională generală a AKIS
Această subsecțiune include o explicație privind abordarea strategică generală privind AKIS bazată pe SWOT și o evaluare a nevoilor, subliniind modul în care intervențiile și acțiunile vor funcționa împreună pentru a contribui la îndeplinirea obiectivului transversal menționat la articolul 6 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2021/2115.
8.2. Descrierea modului în care serviciile de consiliere, cercetarea, rețelele PAC și intervențiile vor funcționa împreună în cadrul AKIS
Această subsecțiune include o explicație privind organizarea colaborării consilierilor, cercetătorilor și rețelelor PAC. Se indică dacă acțiunile avute în vedere sunt combinate cu alte măsuri sau instrumente relevante din cadrul și din afara domeniului de aplicare al planului strategic PAC.
8.3. Descrierea organizării consilierilor agricoli
Această subsecțiune include o explicație privind modul în care este organizată furnizarea de consiliere, integrând toți consilierii și acoperind toate elementele menționate la articolul 15 alineatele (2) și (4) din Regulamentul (UE) 2021/2115, respectând, de asemenea, cerințele de imparțialitate prevăzute la articolul 15 alineatul (3) din regulamentul respectiv.
8.4. Descrierea modului în care se acordă sprijin pentru inovare
Această subsecțiune include o explicație privind modul în care sunt organizate sprijinul pentru inovare și fluxurile de cunoștințe în cadrul AKIS.
8.5. Strategia de digitalizare
Această subsecțiune include o explicație privind abordarea strategică menită a stimula digitalizarea, inclusiv o descriere a modului în care măsurile din cadrul strategiei de digitalizare sunt adaptate pentru a se evita sau a se atenua decalajul digital dintre regiuni, tipuri de întreprinderi și grupuri de populație.
9. Anexe la planul strategic PAC
9.1. Anexa I privind evaluarea ex ante și evaluarea strategică de mediu (SEA) menționată în Directiva 2001/42/CE a Parlamentului European și a Consiliului (11)
Anexa I la planul strategic PAC, menționată la articolul 115 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/2115, conține un rezumat al rezultatelor evaluării ex ante și al principalelor recomandări ale evaluării ex ante și ale SEA.
În funcție de elementele planului strategic PAC care urmează să fie evaluate în cadrul evaluării ex ante, recomandările sunt clasificate după cum urmează:
Se menționează clar modul în care au fost abordate recomandările sau se include o justificare a faptului că nu s-a ținut seama de recomandări.
Se furnizează linkuri către evaluarea ex ante completă și către rapoartele SEA.
9.2. Anexa II privind analiza SWOT a situației actuale a zonei vizate de planul strategic PAC
Anexa II la planul strategic PAC, menționată la articolul 115 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2021/2115, prezintă, într-o analiză SWOT, elementele prevăzute în dispoziția respectivă, pentru fiecare obiectiv, în conformitate cu articolul 6 alineatele (1) și (2) din regulamentul menționat. Analiza SWOT este structurată în funcție de patru elemente-cheie: puncte forte, deficiențe, oportunități și amenințări și indică sursele datelor utilizate, altele decât indicatorii de context.
9.3. Anexa III privind consultarea cu partenerii
Anexa III la planul strategic PAC, menționată la articolul 115 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2021/2115, include rezultatele consultării cu partenerii și, mai ales, cu autoritățile relevante de la nivel regional și local, precum și o scurtă descriere a modului în care s-a desfășurat consultarea.
9.4. Anexa IV privind intervențiile legate de plata specifică pentru cultura de bumbac
Anexa IV la planul strategic PAC, menționată la articolul 115 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2021/2115, conține următoarele:
|
Condițiile de eligibilitate menite a asigura coerența cu analiza SWOT/evaluarea nevoilor și cu alte intervenții, în special: — criterii obiective pe baza cărora terenurile agricole și soiurile sunt autorizate pentru producția de bumbac; — soiuri autorizate; — densitatea minimă a plantelor și justificarea acesteia. |
text |
|
Complementaritatea intervenției legate de plata specifică pentru cultura de bumbac cu celelalte intervenții din cadrul planului strategic PAC. |
text |
9.5. Anexa V privind finanțarea națională suplimentară
În anexa V la planul strategic PAC, menționată la articolul 115 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2021/2115, se completează următoarele informații în cazul fiecărei intervenții pentru dezvoltare rurală pentru care se acordă finanțarea națională suplimentară menționată la articolul 115 alineatul (5) literele (a), (b) și (c) și la articolul 146 primul paragraf din Regulamentul (UE) 2021/2115:
|
Articolul din titlul III capitolul IV din Regulamentul (UE) 2021/2115, conform căruia se acordă finanțarea |
text |
|
Temeiul juridic național pentru acordarea finanțării |
text |
|
Intervenția din planul strategic PAC pentru care se acordă finanțare |
text |
|
Bugetul total al finanțării (în euro) |
număr |
|
Indicație privind îndeplinirea cerințelor relevante din Regulamentul (UE) 2021/2115 |
DA/NU |
|
Complementaritate: (a) un număr mai mare de beneficiari; (b) o intensitate mai mare a ajutorului; (c) acordarea de finanțare pentru anumite operațiuni din cadrul intervenției. |
Indicați ce se aplică și furnizați informații suplimentare, după caz. |
|
Se încadrează în domeniul de aplicare al articolului 42 din TFUE |
DA/NU (dacă NU, indicați instrumentul de autorizare a ajutorului de stat) |
În ceea ce privește sectorul fructelor și legumelor, se completează următoarele informații referitoare la asistența financiară națională menționată la articolul 53 din Regulamentul (UE) 2021/2115:
|
Cuantumul anual estimat al asistenței financiare naționale în sectorul fructelor și legumelor pentru fiecare regiune în cauză și totalul pentru statul membru. |
text |
9.6. Anexa VI privind ajutoarele naționale tranzitorii (dacă este cazul)
Anexa VI la planul strategic PAC, menționată la articolul 115 alineatul (6) din Regulamentul (UE) 2021/2115, include elementele prevăzute pentru fiecare ajutor național tranzitoriu individual per sector, dacă este cazul.
pachetul financiar sectorial anual pentru fiecare sector pentru care se acordă ajutoare naționale tranzitorii;
|
Sectorul |
Pachetul financiar sectorial specific (în euro) |
||||
|
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
|
|
|
A se completa de către statul membru |
… |
|
|
|
|
… |
… |
|
|
|
|
dacă este cazul, pentru fiecare sector, rata unitară maximă a sprijinului pentru fiecare an al perioadei, respectând rata unitară maximă;
|
Sectorul |
Rata unitară |
|
|
A se completa de către statul membru |
|
… |
|
acolo unde este cazul, informații privind perioada de referință modificată în conformitate cu articolul 147 alineatul (2) al doilea paragraf din Regulamentul (UE) 2021/2115;
|
Sectorul |
Informații privind perioada de referință modificată |
|
… |
|
o scurtă descriere a complementarității ajutoarelor naționale tranzitorii cu intervențiile din cadrul planului strategic PAC.
ANEXA II
Responsabilitățile Comisiei și ale statelor membre în ceea ce privește SFC2021
1. Responsabilitățile Comisiei
1.1. Asigurarea funcționării unui sistem electronic pentru schimbul oficial și securizat de informații între statul membru și Comisie, denumit în continuare „SFC2021”. SFC2021 conține cel puțin informațiile specificate în modelele stabilite în temeiul Regulamentului (UE) 2021/2115.
1.2. Asigurarea următoarelor caracteristici ale SFC2021:
formulare interactive sau formulare precompletate de sistem pe baza datelor deja înregistrate în sistem;
calcule automate, dacă acestea reduc efortul de codare din partea utilizatorilor;
controale automate integrate pentru a verifica coerența internă a datelor transmise și coerența acestor date cu normele aplicabile;
alerte generate de sistem pentru a avertiza utilizatorii SFC2021 că anumite acțiuni pot sau nu pot fi efectuate;
urmărirea online a stadiului de tratare a informațiilor introduse în sistem;
disponibilitatea datelor istorice în ceea ce privește toate informațiile introduse pentru un program;
disponibilitatea unei semnături electronice obligatorii în sensul Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European și al Consiliului (12), care va fi recunoscută ca dovadă în procedurile judiciare.
1.3. Asigurarea unei politici de securitate a tehnologiei informației pentru SFC2021, aplicabilă personalului care utilizează sistemul în conformitate cu normele relevante ale Uniunii, în special cu Decizia (UE, Euratom) 2017/46 a Comisiei (13).
1.4. Desemnarea uneia sau a mai multor persoane responsabile cu definirea, menținerea și asigurarea aplicării corecte a politicii de securitate în cazul SFC2021.
2. Responsabilitățile statelor membre
2.1. Asigurarea faptului că autoritățile responsabile de programe ale statului membru, identificate în conformitate cu titlul VI din Regulamentul (UE) 2021/2115, precum și organismele desemnate să efectueze anumite sarcini sub responsabilitatea autorității de management introduc în SFC2021 informațiile de a căror transmitere sunt responsabile, precum și orice actualizări ale acestora.
2.2. Asigurarea verificării informațiilor transmise de către o altă persoană decât cea care a introdus datele în vederea transmiterii respective.
2.3. Asigurarea măsurilor necesare pentru separarea sarcinilor menționate la punctele 2.1 și 2.2, prin sistemele informatice de gestiune și control ale statului membru conectate automat la SFC2021.
2.4. Desemnarea uneia sau a mai multor persoane responsabile cu gestionarea drepturilor de acces pentru a îndeplini următoarele sarcini:
identificarea utilizatorilor care solicită acces, asigurându-se că utilizatorii respectivi sunt angajați ai organizației;
informarea utilizatorilor cu privire la obligațiile care le revin pentru a menține securitatea sistemului;
verificarea faptului că utilizatorii au dreptul să dispună de nivelul de privilegii solicitat, având în vedere sarcinile și poziția lor ierarhică;
solicitarea suprimării drepturilor de acces atunci când acestea nu mai sunt necesare sau justificate;
raportarea în mod prompt a evenimentelor suspecte care pot cauza un prejudiciu securității sistemului;
asigurarea exactității constante a datelor de identificare a utilizatorilor, prin raportarea oricăror schimbări;
luarea măsurilor de precauție necesare cu privire la protecția datelor și la confidențialitatea comercială, în conformitate cu legislația Uniunii și cu normele naționale;
informarea Comisiei cu privire la orice schimbări care afectează capacitatea autorităților din statele membre sau a utilizatorilor SFC2021 de a-și îndeplini responsabilitățile menționate la punctul 2.1 sau capacitatea lor personală de a-și îndeplini responsabilitățile menționate la literele (a)-(g).
2.5. Asigurarea măsurilor necesare pentru respectarea protejării confidențialității și a datelor personale ale persoanelor fizice și pentru respectarea confidențialității comerciale a persoanelor juridice în conformitate cu Directiva 2002/58/CE (14) și Regulamentele (UE) 2016/679 (15) și (UE) 2018/1725 (16) ale Parlamentului European și al Consiliului.
2.6. Adoptarea de politici de securitate a informațiilor la nivel național, regional sau local privind accesul la SFC2021 pe baza unei evaluări a riscurilor care se aplică tuturor autorităților care utilizează SFC2021 și care abordează următoarele aspecte:
aspectele de securitate informatică ale activității desfășurate de persoana sau persoanele responsabilă (responsabile) cu gestionarea drepturilor de acces menționate la punctul 2.4, în cazul unei utilizări directe;
în cazul sistemelor informatice naționale, regionale sau locale conectate la SFC2021 printr-o interfață tehnică ce face parte din sistemele informatice de gestiune și control ale statului membru menționate la punctul 2.3, măsurile de securitate aplicabile sistemelor respective, care permit alinierea la cerințele de securitate aplicabile SFC2021 și care includ:
securitatea fizică;
controlul suporturilor de date și al accesului la date;
controlul stocării;
controlul accesului și al parolelor;
monitorizare;
interconectarea cu SFC2021;
infrastructura de comunicații;
gestionarea resurselor umane înainte de angajare, pe durata contractului de muncă și după încetarea acestuia;
gestionarea incidentelor.
2.7. Punerea la dispoziția Comisiei a documentului (documentelor) care conțin politicile menționate la punctul 2.6, la cererea acesteia.
2.8. Desemnarea uneia sau a mai multor persoane responsabile cu menținerea și asigurarea aplicării politicilor de securitate informatică la nivel național, regional sau local și care acționează ca punct de contact cu persoana sau persoanele desemnate de Comisie și menționate la punctul 1.4.
3. Responsabilitățile comune ale Comisiei și ale statelor membre
3.1. Asigurarea accesibilității fie direct printr-o interfață interactivă pentru utilizatori (o aplicație web), fie printr-o interfață tehnică ce utilizează protocoale predefinite (servicii web) și permite sincronizarea și transmiterea automate a datelor între sistemele de informații ale statelor membre și SFC2021.
3.2. Stabilirea datei transmiterii electronice a informațiilor de către statul membru Comisiei și viceversa, în cadrul schimbului electronic de date, ca fiind data transmiterii documentului în cauză.
3.3. Asigurarea faptului că datele oficiale sunt transmise prin intermediul SFC2021, cu excepția cazurilor de forță majoră, a faptului că informațiile furnizate în formularele electronice integrate în SFC2021 („date structurate”) nu sunt înlocuite cu date nestructurate și a faptului că, în caz de neconcordanțe, datele structurate prevalează asupra datelor nestructurate.
În caz de forță majoră, de funcționare defectuoasă a SFC2021 sau de lipsă a legăturii cu SFC2021, statul membru poate, cu aprobarea prealabilă a Comisiei, să trimită documentele într-o altă formă, în condițiile stabilite de Comisie. După încetarea cazului de forță majoră, partea în cauză introduce fără întârziere în SFC2021 informațiile deja furnizate pe suport de hârtie.
3.4. Asigurarea respectării termenelor și condițiilor de securitate informatică publicate pe portalul SFC2021 și a măsurilor care sunt puse în aplicare în cadrul SFC2021 de către Comisie pentru a securiza transmiterea datelor, în special în ceea ce privește utilizarea interfeței tehnice, ca parte a sistemelor informatice de gestiune și control ale statului membru menționate la punctul 2.3.
3.5. Implementarea și asigurarea eficacității măsurilor de securitate adoptate pentru a proteja datele care sunt stocate și transmise prin intermediul SFC2021.
3.6. Actualizarea și revizuirea anuală a politicii de securitate informatică a SFC2021 și a politicilor de securitate informatică relevante de la nivel național, regional și local pentru a ține seama de schimbările tehnologice, de identificarea unor noi amenințări sau de alte evoluții relevante.
(1) Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/1185 al Comisiei din 20 aprilie 2017 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentelor (UE) nr. 1307/2013 și (UE) nr. 1308/2013 ale Parlamentului European și ale Consiliului în ceea ce privește notificările către Comisie ale informațiilor și documentelor, precum și de modificare și abrogare a mai multor regulamente ale Comisiei (JO L 171, 4.7.2017, p. 113).
(2) Regulamentul (UE) 2021/783 al Parlamentului European și al Consiliului din 29 aprilie 2021 de instituire a unui program pentru mediu și politici climatice (LIFE) și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1293/2013 (JO L 172, 17.5.2021, p. 53).
(3) Regulamentul (UE) 2021/817 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 mai 2021 de instituire a Erasmus+: Programul Uniunii pentru educație și formare, tineret și sport și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1288/2013 (JO L 189, 28.5.2021, p. 1).
(4) Directiva 2000/60/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 23 octombrie 2000 de stabilire a unui cadru de politică comunitară în domeniul apei (JO L 327, 22.12.2000, p. 1).
(5) Regulamentul (UE) nr. 1307/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor norme privind plățile directe acordate fermierilor prin scheme de sprijin în cadrul politicii agricole comune și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 637/2008 al Consiliului și a Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului (JO L 347, 20.12.2013, p. 608).
(6) Harta tuturor zonelor delimitate în temeiul articolului 32 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 1305/2013.
(7) Regulamentul (UE) nr. 1305/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1698/2005 al Consiliului (JO L 347, 20.12.2013, p. 487).
(8) Regulamentul (UE) 2021/1060 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispozițiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziție justă și Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit și acvacultură și de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum și Fondului pentru azil, migrație și integrare, Fondului pentru securitate internă și Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor și politica de vize (JO L 231, 30.6.2021, p. 159).
(9)
JO L 147, 18.6.1993, p. 26.
(10) Regulamentul (UE) 2021/2116 al Parlamentului European și al Consiliului din 2 decembrie 2021 privind finanțarea, gestionarea și monitorizarea politicii agricole comune și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1306/2013 (JO L 435, 6.12.2021, p. 187).
(11) Directiva 2001/42/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 27 iunie 2001 privind evaluarea efectelor anumitor planuri și programe asupra mediului (JO L 197, 21.7.2001, p. 30).
(12) Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică și serviciile de încredere pentru tranzacțiile electronice pe piața internă și de abrogare a Directivei 1999/93/CE (JO L 257, 28.8.2014, p. 73).
(13) Decizia (UE, Euratom) 2017/46 a Comisiei din 10 ianuarie 2017 privind securitatea sistemelor informatice și de comunicații în cadrul Comisiei Europene (JO L 6, 11.1.2017, p. 40).
(14) Directiva 2002/58/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 12 iulie 2002 privind prelucrarea datelor personale și protejarea confidențialității în sectorul comunicațiilor publice (Directiva asupra confidențialității și comunicațiilor electronice) (JO L 201, 31.7.2002, p. 37).
(15) Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor) (JO L 119, 4.5.2016, p. 1).
(16) Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituțiile, organele, oficiile și agențiile Uniunii și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 45/2001 și a Deciziei nr. 1247/2002/CE (JO L 295, 21.11.2018, p. 39).
