CELEX:02023D0891-20240430: Decizia (PESC) 2023/891 a Consiliului din 28 aprilie 2023 privind măsuri restrictive având în vedere acțiunile de destabilizare a Republicii Moldova

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

02023D0891 — RO — 30.04.2024 — 004.001Acest document are doar scop informativ și nu produce efecte juridice. Instituțiile Uniunii nu își asumă răspunderea pentru conținutul său. Versiunile autentice ale actelor relevante, inclusiv preambulul acestora, sunt cele publicate în Jurnalul Oficial...

Informatii

Data documentului: 30/04/2024
Data intrării în vigoare: 30/04/2024
Autor: Not available
Formă: Repertoriu EUR-Lex

02023D0891 — RO — 30.04.2024 — 004.001


Acest document are doar scop informativ și nu produce efecte juridice. Instituțiile Uniunii nu își asumă răspunderea pentru conținutul său. Versiunile autentice ale actelor relevante, inclusiv preambulul acestora, sunt cele publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și disponibile pe site-ul EUR-Lex. Aceste texte oficiale pot fi consultate accesând linkurile integrate în prezentul document.

►B

DECIZIA (PESC) 2023/891 A CONSILIULUI

din 28 aprilie 2023

privind măsuri restrictive având în vedere acțiunile de destabilizare a Republicii Moldova

(JO L 114 2.5.2023, p. 15)

Astfel cum a fost modificată prin:

 

 

Jurnalul Oficial

  NR.

Pagina

Data

►M1

DECIZIA (PESC) 2023/1047 A CONSILIULUI
 din 30 mai 2023

  L 140I

9

30.5.2023

►M2

DECIZIA (PESC) 2023/2686 A CONSILIULUI
 din 27 noiembrie 2023

  L 2686

1

28.11.2023

►M3

DECIZIA (PESC) 2024/740 A CONSILIULUI
 din 22 februarie 2024

  L 740

1

22.2.2024

►M4

DECIZIA (PESC) 2024/1242 A CONSILIULUI
 din 26 aprilie 2024

  L 1242

1

29.4.2024

Rectificată prin:

 C1

Rectificare, JO L 90187, 18.12.2023, p.  1 ((PESC) 2023/1047)


▼B

DECIZIA (PESC) 2023/891 A CONSILIULUI

din 28 aprilie 2023

privind măsuri restrictive având în vedere acțiunile de destabilizare a Republicii Moldova

Articolul 1

(1)  

Statele membre iau măsurile necesare pentru a împiedica intrarea pe teritoriul lor sau tranzitarea acestuia de către:

(a) 

persoanele fizice responsabile de acțiuni sau politici care subminează sau amenință suveranitatea și independența Republicii Moldova, sau democrația, statul de drept, stabilitatea sau securitatea în Republica Moldova, sau care sprijină sau pun în aplicare astfel de acțiuni sau politici, prin oricare dintre următoarele acțiuni:

(i) 

obstrucționarea sau subminarea procesului politic democratic, inclusiv prin obstrucționarea sau subminarea gravă a organizării alegerilor sau prin încercarea de a destabiliza sau de a răsturna ordinea constituțională;

(ii) 

planificarea, coordonarea, sprijinirea sau facilitarea în orice mod a demonstrațiilor violente sau a altor acte de violență sau prin participarea, în mod direct sau indirect, la acestea; sau

(iii) 

abateri financiare grave cu privire la fondurile publice, precum și exportul neautorizat de capital;

(b) 

persoanele fizice asociate cu persoanele desemnate în temeiul literei (a);

astfel cum figurează pe lista cuprinsă în anexă.

(2)  

Un stat membru nu este obligat, în temeiul alineatului (1), să refuze intrarea pe teritoriul său a propriilor resortisanți.
(3)  

Alineatul (1) nu aduce atingere cazurilor în care unui stat membru îi revine o obligație de drept internațional, și anume:

(a) 

în calitate de țară-gazdă a unei organizații internaționale interguvernamentale;

(b) 

în calitate de țară-gazdă a unei conferințe internaționale organizate de Organizația Națiunilor Unite sau sub auspiciile acesteia;

(c) 

în temeiul unui acord multilateral care conferă privilegii și imunități; sau

(d) 

în temeiul Tratatului de conciliere din 1929 (Pactul de la Lateran) încheiat de Sfântul Scaun (Statul Vatican) și Italia.

(4)  

Alineatul (3) se aplică de asemenea în cazul în care un stat membru este țara-gazdă a Organizației pentru Securitate și Cooperare în Europa (OSCE).
(5)  

Consiliul este informat în mod corespunzător în toate cazurile în care un stat membru acordă o derogare în temeiul alineatului (3) sau (4).
(6)  

Statele membre pot acorda derogări de la măsurile impuse în temeiul alineatului (1), atunci când deplasarea se justifică din motive umanitare urgente sau se efectuează în scopul participării la reuniuni interguvernamentale sau la reuniuni promovate sau găzduite de Uniune, sau la reuniuni găzduite de un stat membru care asigură președinția OSCE, în cazul în care se poartă un dialog politic care vizează direct promovarea obiectivelor de politică ale măsurilor restrictive, inclusiv sprijinirea statului de drept, a democrației, a stabilității și a securității Republicii Moldova.
(7)  

Statele membre pot, de asemenea, să acorde derogări de la măsurile impuse în temeiul alineatului (1) în cazul în care intrarea sau tranzitul este necesar pentru îndeplinirea unor proceduri judiciare.
(8)  

Un stat membru care dorește să acorde derogările menționate la alineatul (6) sau (7) informează Consiliul în scris în acest sens. Derogarea se consideră acordată, cu excepția cazului în care unul sau mai multe state membre ridică obiecții în scris în termen de două zile lucrătoare de la primirea notificării privind derogarea propusă. În cazul în care unul sau mai multe state membre ridică o obiecție, Consiliul, hotărând cu majoritate calificată, poate decide să acorde derogarea propusă.
(9)  

În cazul în care, în temeiul alineatelor (3), (4), (6), (7) și (8), un stat membru autorizează intrarea pe teritoriul său sau tranzitul persoanelor incluse pe lista din anexă, autorizarea se limitează la scopul pentru care a fost acordată și la persoanele vizate de respectiva autorizare.

Articolul 2

(1)  

Se îngheață toate fondurile și resursele economice care aparțin, se află în proprietatea, sunt deținute ori controlate de:

(a) 

persoanele fizice, entitățile sau organismele responsabile de acțiuni sau politici care subminează sau amenință suveranitatea și independența Republicii Moldova, sau democrația, statul de drept, stabilitatea sau securitatea în Republica Moldova sau care sprijină sau pun în aplicare astfel de acțiuni sau politici, prin oricare dintre următoarele acțiuni:

(i) 

obstrucționarea sau subminarea procesului politic democratic, inclusiv prin obstrucționarea sau subminarea gravă a organizării alegerilor sau prin încercarea de a destabiliza sau de a răsturna ordinea constituțională;

(ii) 

planificarea, coordonarea, sprijinirea sau facilitarea în orice mod a demonstrațiilor violente sau a altor acte de violență sau prin participarea, în mod direct sau indirect, la acestea; sau

(iii) 

abateri financiare grave cu privire la fondurile publice, precum și exportul neautorizat de capital;

(b) 

persoanele fizice sau juridice, entitățile sau organismele asociate cu persoanele desemnate în temeiul literei (a);

astfel cum figurează pe lista cuprinsă în anexă.

(2)  

Niciun fond sau resursă economică nu se pune, în mod direct sau indirect, la dispoziția sau în beneficiul persoanelor fizice sau juridice, al entităților sau organismelor incluse pe lista din anexă.
(3)  

Prin derogare de la alineatele (1) și (2), autoritățile competente ale unui stat membru pot autoriza deblocarea anumitor fonduri sau resurse economice înghețate sau punerea la dispoziție a anumitor fonduri sau resurse economice, în anumite condiții pe care acestea le consideră corespunzătoare, după ce au stabilit că fondurile sau resursele economice în cauză:

(a) 

sunt necesare pentru a satisface nevoile de bază ale persoanelor enumerate în anexă și ale membrilor lor de familie aflați în întreținerea lor, incluzând cheltuielile pentru alimente, chirie sau ipotecă, pentru medicamente și tratamente medicale, impozite, prime de asigurare și plata facturilor la utilități;

(b) 

sunt destinate exclusiv plății unor onorarii rezonabile și rambursării cheltuielilor suportate în legătură cu furnizarea unor servicii juridice;

(c) 

sunt destinate exclusiv plății unor comisioane sau taxe aferente serviciilor de păstrare sau de gestionare curentă a unor fonduri sau resurse economice înghețate;

(d) 

sunt necesare pentru cheltuieli extraordinare, cu condiția ca autoritatea competentă să fi notificat autorităților competente ale celorlalte state membre și Comisiei motivele pe baza cărora consideră că ar trebui acordată o autorizare specifică, cu cel puțin două săptămâni înainte de acordarea autorizării; sau

(e) 

urmează să fie plătite într-un sau dintr-un cont al unei misiuni diplomatice sau consulare sau al unei organizații internaționale care beneficiază de imunități în conformitate cu dreptul internațional, în măsura în care astfel de plăți sunt destinate a fi utilizate în scopurile oficiale ale misiunii diplomatice sau consulare sau ale organizației internaționale.

Statul membru în cauză informează celelalte state membre și Comisia cu privire la orice autorizare pe care o acordă în temeiul prezentului alineat.

(4)  

Prin derogare de la alineatul (1), autoritățile competente ale statelor membre pot autoriza deblocarea anumitor fonduri și resurse economice înghețate, dacă sunt îndeplinite următoarele condiții:

(a) 

fondurile sau resursele economice fac obiectul unei hotărâri arbitrale pronunțate anterior datei la care persoana, entitatea sau organismul menționat la alineatul (1) a fost inclus pe lista din anexă, sau al unei hotărâri judecătorești sau decizii administrative pronunțate în Uniune, ori al unei hotărâri judecătorești executorii în statul membru vizat, anterior sau ulterior datei respective;

(b) 

fondurile sau resursele economice vor fi utilizate exclusiv pentru a satisface creanțele garantate printr-o astfel de hotărâre sau decizie ori a căror valabilitate este recunoscută printr-o astfel de hotărâre sau decizie, în limitele stabilite de actele cu putere de lege și de normele administrative aplicabile care reglementează drepturile persoanelor care au astfel de creanțe;

(c) 

hotărârea sau decizia nu este în beneficiul unei persoane fizice sau juridice, al unei entități sau al unui organism care figurează în lista din anexă; și

(d) 

recunoașterea hotărârii sau a deciziei nu contravine ordinii publice din statul membru în cauză.

Statul membru în cauză informează celelalte state membre și Comisia cu privire la orice autorizare acordată în temeiul prezentului alineat, în termen de două săptămâni de la autorizare.

(5)  

Alineatul (1) nu împiedică o persoană fizică sau juridică, o entitate sau un organism inclus pe listă să efectueze plăți datorate în temeiul unui contract încheiat anterior datei la care persoana fizică sau juridică, entitatea sau organismul a fost inclus pe lista din anexă, cu condiția ca statul membru în cauză să fi stabilit că beneficiarul plății respective nu este, în mod direct sau indirect, o persoană fizică sau juridică, o entitate sau un organism menționat la alineatul (1).
(6)  

Alineatul (2) nu se aplică sumelor transferate în conturile înghețate care reprezintă:

(a) 

dobânzi sau alte venituri generate de aceste conturi;

(b) 

plăți datorate în temeiul unor contracte, acorduri sau obligații care au fost încheiate sau au survenit anterior datei la care aceste conturi au devenit obiectul măsurilor prevăzute la alineatele (1) și (2); sau

(c) 

plăți datorate în temeiul unor hotărâri judecătorești, decizii administrative sau hotărâri arbitrale pronunțate în Uniune sau executorii în statul membru în cauză,

cu condiția ca orice astfel de dobânzi, alte venituri și plăți să rămână sub incidența măsurilor prevăzute la alineatul (1).

(7)  

Interdicția prevăzută la alineatul (2) nu se aplică organizațiilor și agențiilor care sunt evaluate pe piloni de către Uniune și cu care Uniunea a semnat un acord-cadru de parteneriat financiar pe baza căruia organizațiile și agențiile acționează în calitate de parteneri umanitari ai Uniunii, cu condiția ca furnizarea fondurilor sau resurselor economice menționate la alineatul (2) să fie necesară în scopuri exclusiv umanitare în Republica Moldova.
(8)  

În cazurile care nu intră sub incidența alineatului (7) și prin derogare de la alineatele (1) și (2), autoritățile competente ale unui stat membru pot acorda autorizații speciale sau generale, în condițiile generale sau speciale pe care le consideră adecvate, în ceea ce privește deblocarea anumitor fonduri sau resurse economice înghețate ori punerea la dispoziție a anumitor fonduri sau resurse economice, cu condiția ca furnizarea fondurilor sau resurselor economice respective să fie necesară în scopuri exclusiv umanitare în Republica Moldova.

Articolul 3

(1)  

Consiliul, hotărând în unanimitate la propunerea unui stat membru sau a Înaltului Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe și politica de securitate (denumit în continuare „Înaltul Reprezentant”), decide cu privire la stabilirea și modificarea listei din anexă.
(2)  

Consiliul comunică persoanei fizice sau juridice, entității sau organismului vizat decizia menționată la alineatul (1), inclusiv motivele includerii pe listă, fie direct, dacă adresa este cunoscută, fie prin publicarea unui aviz, acordând persoanei, entității sau organismului în cauză posibilitatea de a prezenta observații.
(3)  

În cazul în care se transmit observații sau se prezintă dovezi substanțiale noi, Consiliul reexaminează decizia menționată la alineatul (1) și informează în consecință persoana, entitatea sau organismul în cauză.

Articolul 4

(1)  

Anexa cuprinde motivele includerii pe listă a persoanelor fizice și juridice, a entităților și a organismelor menționate la articolele 1 și 2.
(2)  

Anexa include informațiile necesare identificării persoanelor fizice sau juridice, a entităților sau a organismelor vizate, în cazul în care aceste informații sunt disponibile. În ceea ce privește persoanele fizice, aceste informații pot cuprinde: numele și pseudonimele; data și locul nașterii; cetățenia; numărul pașaportului și al cărții de identitate; sexul; adresa, dacă este cunoscută, precum și funcția sau profesia. În ceea ce privește persoanele juridice, entitățile și organismele, aceste informații pot cuprinde: denumirea; data și locul înregistrării; numărul de înregistrare și sediul.

Articolul 5

(1)  

Consiliul și Înaltul Reprezentant pot prelucra date cu caracter personal în vederea îndeplinirii atribuțiilor care le revin în temeiul prezentei decizii, în special:

(a) 

în ceea ce privește Consiliul, pentru pregătirea și efectuarea modificărilor la anexă;

(b) 

în ceea ce privește Înaltul Reprezentant, pentru pregătirea modificărilor la anexă.

(2)  

Consiliul și Înaltul Reprezentant pot prelucra, dacă este cazul, datele relevante referitoare la infracțiunile comise de persoanele fizice incluse pe listă, la condamnările penale sau măsurile de securitate privind aceste persoane, numai în măsura în care o astfel de prelucrare este necesară pentru pregătirea anexei.
(3)  

În sensul prezentei decizii, Consiliul și Înaltul Reprezentant sunt desemnați drept „operatori” în înțelesul articolului 3 punctul 8 din Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European și al Consiliului (1), pentru a se asigura că persoanele fizice în cauză își pot exercita drepturile în temeiul Regulamentului (UE) 2018/1725.

Articolul 6

Nu se admite nicio pretenție în legătură cu orice contract sau tranzacție a cărei executare a fost afectată, în mod direct sau indirect, în totalitate sau parțial, de măsurile impuse în temeiul prezentei decizii, inclusiv cererilor de despăgubire sau oricărei alte cereri de acest tip, cum ar fi cererile de daune-interese sau cererile în temeiul unei garanții, în special cererilor de prelungire sau de plată a unei obligațiuni, a unei garanții sau a unei contragaranții, mai ales a unei garanții financiare sau a unei contragaranții financiare, indiferent de formă, prezentate de:

(a) 

persoanele fizice sau juridice, entitățile ori organismele desemnate, care sunt incluse pe lista din anexă;

(b) 

orice persoană fizică sau juridică, entitate sau organism care acționează prin intermediul sau în numele uneia dintre persoanele, entitățile sau organismele menționate la litera (a).

Articolul 7

Pentru ca măsurile prevăzute de prezenta decizie să aibă un impact cât mai mare, Uniunea încurajează statele terțe să adopte măsuri restrictive similare celor prevăzute în prezenta decizie.

Articolul 8

▼M4

Prezenta decizie se aplică până la 29 aprilie 2025.

▼B

Prezenta decizie se reexaminează permanent. Prezenta decizie se reînnoiește sau se modifică, după caz, în cazul în care Consiliul consideră că obiectivele sale nu au fost îndeplinite.

La reexaminarea măsurilor restrictive adoptate în temeiul articolului 1 alineatul (1) litera (a) punctul (iii) și al articolului 2 alineatul (1) litera (a) punctul (iii), Consiliul ia în considerare, după caz, dacă persoanele în cauză sunt supuse unei proceduri judiciare sau nu pentru faptele pentru care au fost incluse pe listă.

▼M2

Excepțiile menționate la articolul 2 alineatele (7) și (8) în ceea ce privește articolul 2 alineatele (1) și (2) se revizuiesc la intervale regulate și cel puțin o dată la douăsprezece luni sau la cererea urgentă a oricărui stat membru, a Înaltului Reprezentant sau a Comisiei, în urma unei schimbări fundamentale a circumstanțelor.

▼B

Articolul 9

Prezenta decizie intră în vigoare în ziua următoare datei publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

▼M1


ANEXĂ

Lista persoanelor fizice și juridice, entităților și organismelor menționate la articolele 1 și 2

A.   Persoane fizice

 

Nume

Informații de identificare

Expunere de motive

Data includerii pe listă

▼M4

1.

Ilan Mironovici ȘOR

alias

Ilan Mironovich SHOR

Funcția: om de afaceri, președinte al partidului politic „ȘOR” („SHOR”)

Data nașterii: 6.3.1987

Locul nașterii: Tel Aviv, Israel

Sexul: masculin

Cetățenia: Republicii Moldova, israeliană

Numărul de identificare de stat (IDNP): 0971007884125 (Republica Moldova)

Ilan Șor este un politician (președinte al partidului politic ȘOR) și om de afaceri din Republica Moldova, implicat în finanțarea ilegală a unor partide politice din Republica Moldova și în incitarea la violență împotriva opoziției politice. Înainte de a fi declarat neconstituțional în iunie 2023, partidul ȘOR, condus de Ilan Șor, a fost implicat în plata și instruirea unor persoane care să provoace tulburarea ordinii publice și agitație în timpul protestelor din Republica Moldova.

Prin hotărârea sa din 13 aprilie 2023, Curtea de Apel Chișinău l-a condamnat pe Ilan Șor pentru fraudă și spălare de bani în dosarul „Frauda bancară” la 15 ani de închisoare și la confiscarea activelor în valoare de 254 de milioane EUR. Fondurile provenite din această fraudă bancară la scară largă și legăturile cu oligarhi corupți și cu entități având sediul la Moscova au fost și sunt încă utilizate, potrivit autorităților din Republica Moldova, pentru a crea în mod artificial tulburări politice în țară.

Printre acțiunile sale care vizează subminarea democrației în Republica Moldova se numără furnizarea de finanțare ilegală pentru sprijinirea activității politice pro-Kremlin în Republica Moldova. Un exemplu de utilizare a unor astfel de fonduri este organizarea de proteste violente și manifestații, în principal în capitala Chișinău, cu ajutorul protestatarilor plătiți de partidul ȘOR, în 2022 și 2023. După ce partidul ȘOR a fost declarat neconstituțional, Ilan Șor a continuat să faciliteze exercitarea influenței Rusiei pe scena politică a Republicii Moldova, finanțând ilegal alte partide și încercând să mituiască politicieni.

Prin dirijarea și planificarea unor demonstrații violente și prin săvârșirea de abateri financiare grave privind fondurile publice și exportul neautorizat de capital, Ilan Șor este răspunzător pentru acțiuni care subminează și amenință suveranitatea și independența Republicii Moldova, precum și democrația, statul de drept, stabilitatea și securitatea în Republica Moldova.

30.5.2023

2.

Gheorghe Petru CAVCALIUC

Funcția: politician, președinte al partidului politic „Acasă Construim Europa” (PACE)

Fost șef adjunct al Inspectoratului General al Poliției

Data nașterii: 25.10.1982

Locul nașterii: satul Micăuți, raionul Strășeni, Republica Moldova

Sexul: masculin

Cetățenia: Republicii Moldova, română

Numărul de identificare de stat (IDNP): 2000033042660 (Republica Moldova)

Numărul pașaportului: AB0664715 (Republica Moldova)

058117566 (România)

Gheorghe Petru Cavcaliuc este fostul șef adjunct al Inspectoratului General al Poliției din Republica Moldova. Este cunoscut pentru faptul că, alături de Ilan Șor, a organizat protestele violente din octombrie 2022 și a participat la acestea. Acesta și-a folosit legăturile din cadrul Inspectoratului General al Poliției pentru a recruta foști ofițeri de poliție și pentru a crea un grup paramilitar care să îi „protejeze” pe demonstranții violenți care manifestau împotriva guvernului Republicii Moldova. În acest context, el a organizat un așa numit „guvern din umbră”, cu scopul de a înlocui guvernul ales în mod democratic al Republicii Moldova.

Prin dirijarea și planificarea unor demonstrații violente, Gheorghe Cavcaliuc este răspunzător pentru acțiuni care subminează și amenință suveranitatea și independența Republicii Moldova, precum și democrația, statul de drept, stabilitatea și securitatea în Republica Moldova.

30.5.2023

▼M1

3.

Marina TAUBER

Funcția: deputată în Parlamentul Republicii Moldova (din martie 2019)

Data nașterii: 1.5.1986

Locul nașterii: Chișinău, Republica Moldova

Sexul: feminin

Cetățenia: Republicii Moldova

Marina Tauber este vicepreședintă a Partidului ȘOR și deputată în Parlamentul Republicii Moldova. A fost acuzată în dosarul „Frauda bancară” și este investigată în Republica Moldova în două cauze penale pentru finanțarea ilegală de către un grup infracțional organizat și pentru falsificarea raportului privind gestiunea financiară a Partidului ȘOR.

La 20 decembrie 2022, procurorii au efectuat mai multe percheziții în legătură cu cazul finanțării ilegale a partidului lui Ilan Șor. Autoritățile din Republica Moldova au identificat apoi bani care, potrivit procurorilor, urmau să fie utilizați pentru organizarea de proteste antiguvernamentale și pentru remunerarea participanților la aceste demonstrații.

În 2023, au fost confiscate cuțite, substanțe inflamabile și pumnale în urma protestelor organizate de Mișcarea pentru Popor, din care face parte și Partidul ȘOR. Au fost înregistrate confruntări violente și altercații între poliție și demonstranți, în cadrul cărora au fost reținute 54 de persoane, inclusiv minori. Potrivit Inspectoratului General al Poliției al Republicii Moldova, Marina Tauber s-a numărat printre principalii organizatori ai protestelor Partidului ȘOR și ale Mișcării pentru Popor.

Potrivit Procuraturii Anticorupție a Republicii Moldova, ea a utilizat instrumente de comunicare speciale pentru a da instrucțiuni directe președinților și vicepreședinților birourilor teritoriale ale Partidului ȘOR din țară cu privire la modalitățile de a aduce oamenii la demonstrații, de a organiza transportul și de a obține banii necesari pentru remunerarea participanților.

Prin conducerea și planificarea unor demonstrații violente și prin săvârșirea unor grave abateri financiare având ca obiect fonduri publice și prin exportul neautorizat de capital, Marina Tauber este răspunzătoare pentru acțiuni care subminează și amenință suveranitatea și independența Republicii Moldova, precum și democrația, statul de drept, stabilitatea și securitatea în Republica Moldova.

30.5.2023

4.

Igor Yuryevich CHAIKA

alias Igor Yuryevich CHAYKA

(Игорь Юрьевич ЧАЙКА)

Funcția: om de afaceri rus

Data nașterii: 13.12.1988

Locul nașterii: Irkutsk sau Moscova, fosta URSS (în prezent Federația Rusă)

Sexul: masculin

Cetățenia: rusă

Igor Chaika este un om de afaceri rus răspunzător pentru direcționarea de fonduri către proiecte ale Serviciului Federal de Securitate al Rusiei (FSB) care urmăresc destabilizarea Republicii Moldova. A jucat rolul de „portofel” al Rusiei, direcționând sume de bani către elemente ale FSB din Republica Moldova, în scopul de a aduce Republica Moldova sub controlul Kremlinului.

Prin abaterile financiare grave săvârșite având ca obiect fonduri publice, Igor Chaika este răspunzător pentru sprijinirea unor acțiuni care subminează și amenință suveranitatea și independența Republicii Moldova, precum și democrația, statul de drept, stabilitatea și securitatea în Republica Moldova.

30.5.2023

▼M4

5.

Vladimir Gheorghe PLAHOTNIUC

alias Vladimir ULINICI

alias Vladimir PLAKHOTNYUK

alias Vladislav Vladimir NOVAK

[Владимир (Влад) Георгиевич ПЛАХОТНЮК]

Funcția: om de afaceri, politician

Data nașterii: 1.1.1966 sau 25.12.1965

Locul nașterii: Pitușca, Călărași, fosta URSS (în prezent Republica Moldova)

Sexul: masculin

Cetățenia: Republicii Moldova, română, rusă

Numărul de identificare de stat (IDNP): 0962706018030 (Republica Moldova)

Numărul pașaportului: AB 0671328; AA 1203658 (Republica Moldova)

Vladimir Plahotniuc face obiectul a numeroase proceduri penale în Republica Moldova în ceea ce privește infracțiuni legate de delapidarea de fonduri ale Republicii Moldova și de transferul lor ilegal în afara Republicii Moldova. A fost acuzat în Republica Moldova în dosarul „Frauda bancară”, ale cărui efecte financiare afectează încă țara. Este anchetat, de asemenea, pentru mituirea fostului președinte al Republicii Moldova cu o sacoșă de bani în schimbul unor favoruri politice.

Prin abaterile financiare grave săvârșite având ca obiect fonduri publice și prin exportul neautorizat de capital și prin subminarea procesului politic democratic din Republica Moldova, Vladimir Plahotniuc este răspunzător pentru acțiuni care subminează și amenință democrația, statul de drept, stabilitatea și securitatea în Republica Moldova.

30.5.2023

6.

Chiril GUZUN

Fost ofițer al poliției de frontieră și actualul lider al unui grup paramilitar denumit „SCUTUL POPORULUI”

Data nașterii: 27.4.1979

Locul nașterii: Ratuș, Criuleni, RSS Moldovenească

Sexul: masculin

Cetățenia: Republicii Moldova, română

Chiril Guzun este fondatorul și actualul lider al „Scutului Poporului”, o organizație paramilitară din Republica Moldova care include foști militari, foști polițiști și fost personal de asigurare a respectării legii, care recurg la violență când participă la proteste, mai ales pentru a destabiliza Republica Moldova. În timpul încercărilor din februarie 2023 de destabilizare a guvernului național, grupurile de protestatari afiliate partidului „ȘOR”, care a fost ulterior interzis, și partidului „Acasă Construim Europa” (PACE) au fost sprijinite și înconjurate de membri ai „Scutului Poporului”, care au fost implicați în revolte și demonstrații violente.

Chiril Guzun este o veche cunoștință a lui Gheorghe Cavcaliuc, care este o persoană inclusă pe listă și lider al partidului „PACE”. Cavcaliuc a recunoscut coordonarea cu organizația lui Chiril Guzun în ceea ce privește protestele violente. În plus, Natalia Guzun, soția lui Chiril Guzun, este vicepreședintă a partidului „PACE”.

În rolul său de lider al „Scutului Poporului”, prin dirijarea de demonstrații violente, prin implicarea în acestea și prin sprijinirea lor, Chiril Guzun este răspunzător pentru acțiuni care subminează și amenință statul de drept, stabilitatea și securitatea în Republica Moldova. Pe lângă aceasta, Chiril Guzun este asociat cu Gheorghe Cavcaliuc și cu „Scutul Poporului”.

22.2.2024

7.

Dmitry MILYUTIN

(Дмитрий МИЛЮТИН)

Șef adjunct al Departamentului de informații operaționale al Direcției 5, Serviciul Federal de Securitate al Rusiei (FSB)

Data nașterii: 30.5.1967

Locul nașterii: Ijevsk, URSS (în prezent Federația Rusă)

Sexul: masculin

Cetățenia: rusă

Act de identitate nr.: 0134180

Dmitry Milyutin este șeful adjunct al Departamentului de informații operaționale al Serviciului Federal de Securitate al Rusiei (FSB), responsabil cu operațiunile sub acoperire ale Rusiei în Republica Moldova începând din 2016, în special în regiunea Transnistria, destabilizând ordinea constituțională. Prin agenții săi, Milyutin conduce, coordonează și manipulează anumiți actori politici din Republica Moldova în urmărirea de obiective pro-ruse, subminând astfel procesul politic democratic din Republica Moldova. În plus, grupul lui Milyutin este implicat în organizarea protestelor violente și a altor acte de violență care au loc în Republica Moldova.

Prin subminarea gravă a procesului politic democratic, prin încercarea de a destabiliza ordinea constituțională și prin facilitarea demonstrațiilor violente și a altor acte de violență, Dmitri Milyutin sprijină acțiuni care subminează și amenință suveranitatea și independența, democrația, statul de drept, stabilitatea și securitatea Republicii Moldova. De asemenea, el este asociat cu persoana inclusă pe listă Igor Chaika.

22.2.2024

▼M3

8.

Arina Evgheni CORȘICOVA

Data nașterii: 28.12.1974

Sexul: feminin

Cetățenia: Republicii Moldova

Numărul de identificare de stat (IDNP): 0962011898118

Arina Corșicova conduce mai multe trusturi de comunicare media în Republica Moldova, dintre care unul deține două canale de televiziune, „ACCENT TV” și „PRIMUL ÎN MOLDOVA”, ale căror licențe de emisie au fost suspendate de Republica Moldova pentru difuzarea de informații incorecte privind războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei și privind evenimente politice actuale din Republica Moldova. Deși și-a pierdut licența de emisie TV, „Primul în Moldova” continuă difuzarea de declarații false menite să destabilizeze ordinea constituțională din Republica Moldova.

În acest context, Arina Corșicova subminează și procesul politic democratic din Republica Moldova prin conducerea unei campanii de dezinformare și prin susținerea politică din partea persoanei incluse pe listă Ilan Șor.

În plus, este o veche asociată a lui Ilan Șor, finanțându-i acestuia în trecut campaniile electorale și fiind acționară indirectă a „Băncii Sociale”, implicată în dosarul „Frauda bancară”.

Prin subminarea procesului politic democratic și destabilizarea ordinii constituționale, Arina Corșicova sprijină acțiunile și politicile care subminează și amenință democrația, statul de drept și stabilitatea în Republica Moldova. În plus, ea este asociată cu Ilan Șor.

22.2.2024

9.

Dumitru CHITOROAGĂ

Data nașterii: 23.12.1984

Sexul: masculin

Cetățenia: Republicii Moldova

Numărul de identificare de stat (IDNP): 2002003101445

Numărul pașaportului: AB1187605

Dumitru Chitoroagă este administratorul unui trust media care deține mai multe canale de comunicare media în Republica Moldova, fiind în același timp și director al acestor canale. Respectivele canale de comunicare media promovează frecvent mesaje menite să obstrucționeze și să submineze procesul politic democratic prin afirmații vădit false referitoare la guvernul Republicii Moldova. În plus, acestea își exprimă sprijinul fățiș pentru persoana inclusă pe listă Ilan Șor și partidul său politic „SHOR” („ȘOR”). Unele dintre aceste canale au fost deținute sau înființate de Ilan Șor prin intermediari.

Republica Moldova a suspendat legal licențele de emisie ale unor canale media, inclusiv licențele „TV6” și „ORHEI TV”, aflate sub administrarea lui Dumitru Chitoroagă, pentru difuzarea de informații incorecte cu privire la evenimente politice actuale din Republica Moldova.

Prin urmare, prin obstrucționarea și subminarea procesului politic democratic, Dumitru Chitoroagă este răspunzător pentru acțiuni care subminează și amenință democrația, statul de drept, stabilitatea și securitatea în Republica Moldova. Pe lângă aceasta, el este asociat cu Ilan Șor.

22.2.2024

10.

Maria ALBOT

Consilieră în probleme de relații externe a bașkanului Găgăuziei

Administrator al Fundației „Miron Șor”

Acționară la „Banca Socială”

Data nașterii: 21.1.1986

Sexul: feminin

Cetățenia: Republicii Moldova

Numărul de identificare de stat (IDNP): 2000088038487

Maria Albot este o veche asociată de încredere a persoanei incluse pe listă Ilan Șor. Ea deține în prezent un rol de conducere într-una dintre fundațiile acestuia, Fundația „Miron Șor”, și este implicată în dosarul „Frauda bancară”, care a afectat stabilitatea financiară a Republicii Moldova. Anterior, ea a ocupat funcții în alte societăți sau fundații deținute de Ilan Șor sau asociate cu acesta. Prin urmare, ea este asociată cu Ilan Șor.

22.2.2024

11.

Victor PETROV

Politician, membru al Adunării Populare a Găgăuziei

Data nașterii: 29.6.1975

Sexul: masculin

Cetățenia: Republicii Moldova

Numărul de identificare de stat (IDNP): 0973004885136

Victor Petrov este adjunctul bașkanului Adunării Populare a Găgăuziei și liderul Uniunii Poporului din Găgăuzia, o mișcare sociopolitică vădit pro-rusă care a fuzionat cu partidul politic „Renaștere”. Primește sprijin politic din partea persoanei incluse pe listă Ilan Șor.

Victor Petrov se implică activ în diseminarea de informații false și în incitarea la violență, precum și în cultivarea unui sentiment de teamă în rândul populației găgăuze din Republica Moldova în legătură cu o posibilă pierdere a autonomiei provocată de autoritățile din Chișinău. Ca urmare, autoritățile din Republica Moldova au blocat unul dintre site-urile sale web, „gagauznews.md”. Diseminarea continuă însă prin intermediul unui nou domeniu de internet, „gagauznews.com”, și prin declarațiile lui Petrov.

Prin subminarea procesului politic democratic și destabilizarea ordinii constituționale, Victor Petrov sprijină acțiunile și politicile care subminează și amenință democrația, statul de drept și stabilitatea în Republica Moldova . De asemenea, el este asociat cu Ilan Șor.

22.2.2024

B.   Persoane juridice, entități și organisme

 

Nume

Informații de identificare

Expunere de motive

Data includerii pe listă

1.

Public Association – Association of People with Epaulettes „Scutul Poporului”

(Asociația Obștească – Asociația Oamenilor cu Epoleți „Scutul Poporului”)

Tip de entitate: ONG – grup paramilitar

Adresă: Strada Mitropolit Varlaam 74, Chișinău, Republica Moldova

Număr de înregistrare: 1022620011296

Site web: https://m.facebook.com/people/Scutul-Poporului/100088028496232/

„Scutul Poporului” este o organizație paramilitară din Republica Moldova care include foști militari, foști polițiști și fost personal de asigurare a respectării legii. Este condusă de Chiril Guzun și participă la proteste, în special pentru a destabiliza Republica Moldova, recurgând la violență. În timpul încercărilor din februarie 2023 de destabilizare a guvernului național, grupurile de protestatari afiliate partidului „ȘOR”, care a fost ulterior interzis, și partidului „Acasă Construim Europa” („PACE”) au fost sprijinite și înconjurate de membri ai „Scutului Poporului”, care au fost implicați în revolte și demonstrații violente.

Prin implicarea în demonstrații violente și prin sprijinirea acestora, organizația „Scutul Poporului” este răspunzătoare pentru acțiuni care subminează și amenință suveranitatea și independența Republicii Moldova, precum și democrația, statul de drept, stabilitatea și securitatea în Republica Moldova. În plus, organizația „Scutul Poporului” este asociată cu persoana inclusă pe listă Chiril Guzun.

22.2.2024


(1) Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituțiile, organele, oficiile și agențiile Uniunii și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 45/2001 și a Deciziei nr. 1247/2002/CE (JO L 295, 21.11.2018, p. 39).

Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x