CELEX:32019D0339: Decizia (UE) 2019/339 a Președintelui Comisiei Europene din 21 februarie 2019 privind funcția și mandatul consilierului-auditor în anumite proceduri comerciale

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

28.2.2019   ROJurnalul Oficial al Uniunii EuropeneL 60/20DECIZIA (UE) 2019/339 A PREȘEDINTELUI COMISIEI EUROPENEdin 21 februarie 2019privind funcția și mandatul consilierului-auditor în anumite proceduri comercialePREȘEDINTELE COMISIEI EUROPENE,având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,având în vedere Regulamentul de procedură al Comisiei (1), în special...

Informatii

Data documentului: 21/02/2019; Data adoptării
Data intrării în vigoare: 20/03/2019; intrare în vigoare data publicării +20 a se vedea articolul 21
Data încetării: No end date
Autor: Comisia Europeană
Formă: Repertoriu EUR-Lex

28.2.2019   

RO

Jurnalul Oficial al Uniunii Europene

L 60/20


DECIZIA (UE) 2019/339 A PREȘEDINTELUI COMISIEI EUROPENE

din 21 februarie 2019

privind funcția și mandatul consilierului-auditor în anumite proceduri comerciale

PREȘEDINTELE COMISIEI EUROPENE,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,

având în vedere Regulamentul de procedură al Comisiei (1), în special articolul 22,

întrucât:

(1)

Articolul 41 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene prevede că orice persoană are dreptul de a beneficia, în ce privește problemele sale, de un tratament imparțial, echitabil și într-un termen rezonabil din partea instituțiilor, organelor, oficiilor și agențiilor Uniunii. Articolul respectiv stabilește o serie de drepturi procedurale care se aplică părților interesate implicate în proceduri administrative care le pot afecta interesele.

(2)

În 2007, Comisia a creat funcția de consilier-auditor pentru a garanta exercitarea efectivă a drepturilor procedurale ale părților interesate și pentru a se asigura că procedurile comerciale beneficiază de un tratament imparțial, echitabil și într-un termen rezonabil. În perioada 2007-2012, acest rol a fost încredințat unui funcționar al Direcției Generale Comerț care avea experiență în domeniul apărării comerciale.

(3)

În 2012, pentru a consolida rolul consilierului-auditor, precum și pentru a spori transparența și echitatea procedurilor comerciale, președintele Comisiei a adoptat Decizia 2012/199/UE (2). Pentru a se ține seama de experiența anterioară, de noile evoluții juridice, inclusiv de trimiterea la rolul consilierului-auditor care apare în Regulamentele (UE) 2016/1036 (3) și (UE) 2016/1037 (4) ale Parlamentului European și ale Consiliului, precum și de constrângerile procedurale tot mai mari, decizia respectivă ar trebui înlocuită.

(4)

Funcția de consilier-auditor ar trebui încredințată unei persoane independente, cu experiență în procedurile comerciale. Consilierul-auditor ar trebui să fie numit de Comisie în conformitate cu dispozițiile prevăzute de Statutul funcționarilor Uniunii Europene și Regimul aplicabil celorlalți agenți ai Uniunii Europene. În conformitate cu aceste dispoziții, pot fi luați în considerare candidați care nu sunt funcționari ai Comisiei.

(5)

Pentru a asigura independența consilierului-auditor, acesta ar trebui să fie atașat, din motive pur administrative, pe lângă membrul Comisiei responsabil cu politica comercială.

(6)

Principalele atribuții ale consilierului-auditor ar trebui să fie următoarele: să consilieze membrul Comisiei responsabil cu politica comercială și directorul general responsabil cu politica comercială („directorul general”); să asigure respectarea drepturilor procedurale; să ia decizii cu privire la cererile de acces la dosar; să ia decizii cu privire la natura confidențială a documentelor și să revizuiască poziția serviciilor Comisiei responsabile cu prelungirea termenelor-limită. Consilierul-auditor ar trebui să depună eforturi pentru a se asigure că, în pregătirea proiectelor de acte legislative sau a propunerilor, se ține seama, în mod corespunzător, de toate elementele de fapt pertinente, favorabile sau defavorabile părților interesate.

(7)

Consilierul-auditor ar trebui să se asigure că posibilitățile oferite părților interesate de a prezenta elemente de probă pentru fapte și de a-și apăra interesele pe parcursul procedurii le pot permite să își exercite drepturile la apărare în modul cel mai eficace posibil.

(8)

Consilierul-auditor ar trebui să intervină astfel încât să poată fi întreprinsă orice acțiune subsecventă, ținând seama de constrângerile de timp ale procedurilor.

(9)

Este necesar să se determine modul și circumstanțele în care consilierul-auditor poate interveni și să se stabilească norme privind organizarea și desfășurarea acestor intervenții, precum și acțiunile subsecvente.

(10)

Competența consilierului-auditor de a decide cu privire la chestiuni legate de accesul la dosar, de confidențialitate și de termene-limită ar trebui să furnizeze părților implicate într-o procedură comercială o garanție procedurală suplimentară, fără a împiedica însă buna desfășurare și încheierea la timp a procedurii.

(11)

Rapoartele consilierului-auditor ar trebui să asigure că aspectele principale abordate și principalele recomandări ale consilierului-auditor sunt aduse în atenția factorilor de decizie și, astfel, oferă o garanție suplimentară pentru respectarea drepturilor părților afectate de o procedură comercială. Rapoartele anuale ale consilierului-auditor ar trebui, de asemenea, să informeze statele membre, Parlamentul European și publicul cu privire la activitățile principale ale consilierului-auditor.

(12)

La prelucrarea datelor cu caracter personal, consilierului-auditor ar trebui să respecte Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European și al Consiliului (5).

(13)

Prezenta decizie nu ar trebui să aducă atingere normelor generale privind acordarea sau refuzul accesului la documentele Comisiei,

ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:

Articolul 1

Consilierul-auditor

Se creează o funcție specifică de consilier-auditor în cadrul procedurilor comerciale.

Sarcina consilierului-auditor este de a garanta exercitarea efectivă a drepturilor procedurale ale părților interesate prevăzute în regulamentele enumerate mai jos („regulamentele de bază”) și de a se asigura că procedurile comerciale beneficiază de un tratament imparțial, echitabil și într-un termen rezonabil:

(a)

Regulamentul (UE) 2016/1036, în special articolul 5 alineatele (10) și (11), articolul 6 alineatele (5)-(8), articolul 8 alineatele (3), (4) și (9) și articolele 1821;

(b)

Regulamentul (UE) 2016/1037, în special articolul 10 alineatele (12) și (13), articolul 11 alineatele (5)-(8) și (10), articolul 13 alineatele (3), (4) și (9) și articolele 28-31;

(c)

Regulamentul (UE) 2015/478 al Parlamentului European și al Consiliului (6), în special articolele 5 și 8;

(d)

Regulamentul (UE) 2015/755 al Parlamentului European și al Consiliului (7), în special articolele 3 și 5;

(e)

Regulamentul (UE) 2015/1843 al Parlamentului European și al Consiliului (8), în special articolele 9 și 10;

(f)

Regulamentul (UE) 2016/1035 al Parlamentului European și al Consiliului (9), în special articolele 5 alineatele (12) și (13), articolul 6 alineatele (5)-(8) și articolele 12, 13 și 14;

(g)

Regulamentul (CE) nr. 868/2004 al Parlamentului European și al Consiliului (10), în special articolele 7 și 8;

(h)

Regulamentul (UE) nr. 978/2012 al Parlamentului European și al Consiliului (11), în special articolul 24, Regulamentul delegat (UE) nr. 155/2013 al Comisiei (12), în special articolul 6, și Regulamentul delegat (UE) nr. 1083/2013 al Comisiei (13), în special articolul 5;

(i)

Regulamentul (UE) 2015/476 al Parlamentului European și al Consiliului (14), în special articolul 1 alineatul (2) și articolul 2 alineatul (2).

Articolul 2

Definiții

În sensul prezentei decizii, se aplică următoarele definiții:

(a)

„procedură comercială” înseamnă orice anchetă sau procedură administrativă efectuată de serviciile Comisiei în temeiul oricăruia dintre regulamentele de bază;

(b)

„parte interesată” înseamnă orice persoană ale cărei interese sunt afectate de o procedură comercială în temeiul regulamentelor de bază;

(c)

„drepturile părților interesate” înseamnă drepturile procedurale și dreptul oricărei persoane de a beneficia, în ce privește problemele sale, de un tratament imparțial, echitabil și într-un termen rezonabil în cazul procedurilor comerciale.

Articolul 3

Numirea, încetarea funcției și asigurarea interimatului

(1)   Comisia numește consilierul-auditor în conformitate cu dispozițiile prevăzute în Statutul funcționarilor Uniunii Europene și Regimul aplicabil celorlalți agenți ai Uniunii Europene.

(2)   Numirea consilierului-auditor se publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Orice întrerupere, încetare a funcției sau transfer al consilierului-auditor face obiectul unei decizii motivate a Comisiei. Decizia respectivă se publică în Jurnalul Oficial.

(3)   Consilierul-auditor este atașat, din motive administrative, pe lângă membrul Comisiei responsabil cu politica comercială.

(4)   Atunci când consilierul-auditor nu își poate exercita atribuțiile într-un anumit caz, membrul Comisiei responsabil cu politica comercială, dacă este posibil în urma consultării consilierului-auditor, desemnează un funcționar care nu este implicat în cazul respectiv și care are suficientă experiență în procedurile comerciale pentru a îndeplini obligațiile consilierului-auditor de la caz la caz.

(5)   Alineatul (4) se aplică în cazul în care consilierul-auditor constată un conflict de interese real sau potențial în exercitarea funcției sale și transmite în mod corespunzător membrului Comisiei responsabil cu politica comercială o cerere de a fi exonerat de atribuțiile sale într-un caz specific.

(6)   În cazul în care consilierul-auditor se află în imposibilitatea de a-și exercita atribuțiile pentru o perioadă de timp care nu se limitează la un anumit caz sau în cazul în care a încetat să acționeze în calitate de consilier-auditor, membrul Comisiei responsabil cu politica comercială desemnează un funcționar cu experiență în procedurile comerciale pentru a exercita interimar atribuțiile de consilier-auditor, până când consilierul-auditor este în măsură să își reia atribuțiile sau până când Comisia decide să numească un nou consilier-auditor.

Articolul 4

Principiile intervenției consilierului-auditor

(1)   Atribuțiile consilierului-auditor sunt exercitate în conformitate cu alineatele (2)(11).

(2)   Consilierul-auditor acționează independent și nu acceptă instrucțiuni în îndeplinirea sarcinilor sale.

(3)   Consilierul-auditor are obligația de a respecta dispozițiile prevăzute de Statutul funcționarilor care interzic divulgarea neautorizată a informațiilor primite în cursul exercitării atribuțiilor și continuă să aibă această obligație după încetarea activității.

(4)   Consilierul-auditor ține seama de necesitatea aplicării eficace a regulamentelor de bază în conformitate cu legislația Uniunii în vigoare și cu jurisprudența Curții de Justiție a Uniunii Europene.

(5)   Consilierul-auditor are acces fără restricții și fără întârzieri nejustificate la toate dosarele referitoare la o procedură comercială, în orice moment al procedurii.

(6)   Consilierul-auditor ia decizii, astfel cum se prevede la articolele 12-16, și poate face recomandări serviciilor Comisiei responsabile cu ancheta cu privire la orice chestiune referitoare la drepturile persoanelor interesate care au solicitat intervenția consilierului-auditor. Consilierul-auditor depune eforturi pentru a se asigura că, în pregătirea proiectelor de acte legislative sau a propunerilor Comisiei, se ține seama, în mod corespunzător, de toate elementele de fapt pertinente, favorabile sau defavorabile părților interesate.

(7)   Consilierul-auditor este informat permanent de directorul responsabil sau de delegatul acestuia privind evoluția tuturor procedurilor în care consilierul-auditor a intervenit, până la adoptarea unui act legislativ final.

(8)   Consilierul-auditor este informat fără întârziere cu privire la orice modificare substanțială a poziției Comisiei în etapa adoptării măsurilor definitive în cazul procedurilor comerciale, pentru a evalua eventualul impact asupra drepturilor părților interesate.

(9)   Consilierul-auditor oferă consiliere membrului Comisiei responsabil cu politica comercială și, după caz, directorului general cu privire la acțiunile subsecvente recomandărilor formulate de consilierul-auditor și, după caz, cu privire la posibilele măsuri corective.

(10)   Directorul responsabil îl consultă pe consilierul-auditor cu privire la orice modificări sau actualizări ale politicii privind aspectele procedurale și chestiunile de fond care au un impact asupra drepturilor părților interesate sau cu privire la orice alte probleme apărute în cadrul unei proceduri comerciale.

(11)   Consilierul-auditor îi poate prezenta membrului Comisiei responsabil cu politica comercială și, după caz, directorului general, observații și recomandări cu privire la orice aspect care apare în cadrul unei proceduri comerciale.

Articolul 5

Intervenția consilierului-auditor

(1)   Părțile interesate pot solicita intervenția consilierului-auditor în cadrul procedurilor comerciale. Cererile trebuie depuse în timp util, având în vedere constrângerile de timp ale procedurilor. Părțile interesate solicită intervenția consilierului-auditor în cel mai scurt timp posibil de la producerea evenimentului care justifică o astfel de intervenție.

(2)   Consilierul-auditor poate acționa la cererea membrului Comisiei responsabil cu politica comercială, a directorului general, a directorului responsabil cu o anumită procedură comercială sau a delegatului său ori a directorului altor servicii consultate cu privire la o procedură comercială.

(3)   Cererile de intervenție a consilierului-auditor se fac în scris și precizează aspectele care trebuie aduse la cunoștința consilierului-auditor, inclusiv o explicație a modului în care sunt afectate drepturile la apărare ale solicitantului.

(4)   Toate actele legislative finale sau propunerile Comisiei sunt însoțite de o notă din partea consilierului-auditor în care se specifică dacă a intervenit în cadrul procedurii în cauză și care a fost natura intervenției sale.

(5)   Consilierul-auditor primește o copie a consultărilor lansate de serviciile competente ale Comisiei în temeiul articolului 23 alineatul (3) din Regulamentul de procedură al Comisiei.

Articolul 6

Audieri

(1)   La cerere sau conform dispozițiilor prevăzute de regulamentele de bază, consilierul-auditor poate să organizeze și să conducă audieri între o parte interesată individuală sau un grup de părți interesate cu interese similare și serviciile Comisiei responsabile cu ancheta. Consilierul-auditor poate, de asemenea, organiza și conduce audieri între părți interesate cu interese diferite.

(2)   La primirea unei cereri de audiere, consilierul-auditor evaluează problemele ridicate și decide dacă o audiere este adecvată. O audiere poate viza orice problemă care apare în orice moment al unei proceduri comerciale și ar putea afecta drepturile părților interesate.

(3)   În principiu, audierile au loc numai în cazul în care problemele nu pot fi soluționate de serviciile Comisiei.

(4)   În cazul în care cererile de audiere sunt transmise în afara termenelor stabilite pentru proceduri, consilierul-auditor examinează motivele întârzierii, natura problemelor semnalate și impactul pe care aceste probleme îl au asupra drepturilor la apărare, ținând seama în mod corespunzător de interesele bunei administrări și finalizării la timp a anchetei.

(5)   Scopul audierii este de a garanta că serviciile Comisiei respectă drepturile la apărare ale părților. În principiu, consilierul-auditor nu acceptă și nu ia în considerare niciun element de probă care nu a fost transmis serviciilor Comisiei în cursul procedurii.

(6)   Persoanele fizice sau juridice invitate să participe la o audiere cu consilierul-auditor fie se prezintă personal, fie sunt reprezentate de un agent autorizat în mod corespunzător din rândul propriului personal sau de un reprezentant legal. Acestea pot fi asistate de un consilier juridic sau de o altă persoană calificată care nu face parte din propriul personal în cazul în care acest lucru este admis de consilierul-auditor.

(7)   Prezentul articol nu aduce atingere dreptului la o audiere cu serviciile Comisiei responsabile cu ancheta în temeiul regulamentelor de bază.

Articolul 7

Audieri între părți interesate individuale sau grupuri de părți interesate cu interese similare și serviciile Comisiei responsabile cu ancheta

(1)   Consilierul-auditor poate organiza și conduce o audiere între o parte interesată individuală sau un grup de părți interesate cu interese similare și serviciile Comisiei responsabile cu ancheta, în urma unei cereri motivate provenind de la partea interesată sau de la grupul de părți interesate cu interese similare.

(2)   O parte interesată individuală poate solicita o audiere privind o chestiune specifică între un grup de părți interesate cu interese similare și serviciile Comisiei responsabile cu ancheta. Audierea are loc cu condiția ca cel puțin o altă parte interesată individuală cu interese similare să fie de acord să participe.

Articolul 8

Audieri ale părților interesate cu interese diferite

(1)   Consilierul-auditor poate organiza și prezida o audiere a unor părți interesate cu interese diferite, pentru a permite prezentarea unor puncte de vedere divergente și a unor contraargumente.

(2)   O audiere a părților interesate cu interese diferite poate fi organizată în fiecare procedură comercială după ce consilierul-auditor a ascultat punctele de vedere ale serviciilor Comisiei responsabile cu ancheta.

(3)   O parte interesată individuală poate solicita o audiere a părților interesate cu interese diferite în ceea ce privește o anumită chestiune. Audierea poate avea loc cu condiția ca cel puțin o altă parte interesată individuală cu interese diferite să fie de acord să participe.

(4)   Serviciile Comisiei responsabile cu ancheta participă la audiere în calitate de observatori.

(5)   Reprezentanții competenți ai statelor membre pot lua parte la orice audiere a părților interesate cu interese diferite în calitate de observatori.

Articolul 9

Pregătirea audierilor

(1)   După audierea directorului responsabil sau a delegatului acestuia, consilierul-auditor stabilește data, durata și locul audierii. În cazul în care părțile interesate sau serviciile Comisiei solicită o amânare, consilierul-auditor decide dacă o permite sau nu.

(2)   După caz, consilierul-auditor poate organiza o ședință pregătitoare cu părțile interesate sau cu serviciile Comisiei responsabile cu ancheta și cu alte servicii, cu scopul de a identifica și de a clarifica, în măsura posibilului, orice chestiuni de fapt sau de drept care trebuie abordate în cursul audierii. Consilierul-auditor poate solicita participanților orice informații necesare pentru pregătirea audierii.

(3)   Consilierul-auditor pregătește ordinea de zi a fiecărei audieri. Ordinea de zi este pusă la dispoziția tuturor participanților înainte de audiere.

(4)   Consilierul-auditor, într-o perioadă rezonabilă de timp după termenul pentru prezentarea observațiilor privind informațiile comunicate și înainte de o audiere a părților, poate să invite participanții să transmită întrebări referitoare la informațiile furnizate de alte părți interesate.

(5)   Consilierul-auditor poate, după audierea directorului responsabil sau a delegatului acestuia, să furnizeze în prealabil părților invitate la o audiere o listă a întrebărilor cu privire la care acestea sunt invitate să prezinte observații.

(6)   Consilierul-auditor poate să ceară să i se comunice în prealabil, în scris, conținutul esențial al declarațiilor pe care participanții la audiere intenționează să le facă.

(7)   Consilierul-auditor invită la audierile pe care le organizează personalul membrului Comisiei responsabil cu politica comercială și al Serviciului Juridic. Consilierul-auditor poate invita și alte servicii ale Comisiei să participe la aceste audieri.

(8)   Consilierul-auditor poate invita experți externi la aceste audieri. Părțile interesate și serviciile Comisiei pot solicita consilierului-auditor să admită experți externi la audieri. Consilierul-auditor decide cu privire la astfel de cereri. Experților externi invitați la o audiere li se cere să semneze un acord de confidențialitate.

(9)   Experților externi li se poate cere să furnizeze analize, rapoarte sau publicații relevante. Acestea sunt incluse în dosarul deschis pentru consultare de către părțile interesate și sunt puse la dispoziția tuturor participanților înainte de audiere, în măsura posibilului.

Articolul 10

Conducerea audierilor

(1)   Consilierul-auditor este responsabil de conducerea audierilor. Consilierul-auditor se asigură că audierea este organizată în mod echitabil și imparțial.

(2)   Audierile nu sunt publice. Consilierul-auditor decide ce persoane urmează să fie audiate în numele unei părți interesate și dacă persoanele interesate urmează să fie audiate separat sau în prezența altor persoane invitate să asiste la audiere. În al doilea caz, se ține seama de interesul legitim al părților interesate ca secretele lor de afaceri și alte informații confidențiale să fie protejate.

(3)   Consilierul-auditor poate permite participanților să pună întrebări și să răspundă la întrebări în timpul audierii.

(4)   În cazul în care consilierul-auditor a admis experți externi, aceștia au posibilitatea de a-și prezenta opiniile și de a răspunde la întrebările altor participanți la audiere.

(5)   După caz, având în vedere necesitatea garantării dreptului de a fi audiat, după o audiere și după audierea directorului responsabil sau a delegatului său, consilierul-auditor poate oferi părților interesate posibilitatea să prezinte observații suplimentare în scris. Consilierul-auditor stabilește un termen până la care trebuie prezentate observațiile. Consilierul-auditor poate decide să nu ia în considerare observațiile scrise primite după acest termen.

Articolul 11

Acțiunile subsecvente audierilor

(1)   În cazul în care se organizează audieri ale unor părți interesate cu interese diferite, consilierul-auditor furnizează o transcriere sau un rezumat relevant al audierii și îl pune la dispoziția tuturor participanților la audiere. Transcrierea sau rezumatul relevant este inclus în dosarul deschis pentru consultare de către părțile interesate.

În cazul în care se organizează audieri între o parte interesată individuală sau un grup de părți interesate cu interese similare și serviciile Comisiei, consilierul-auditor furnizează o transcriere sau un rezumat relevant al audierii și îl pune la dispoziția tuturor participanților la audiere. Acești participanți pot transmite o cerere motivată privind confidențialitatea anumitor informații conținute în transcriere sau în rezumat. Consilierul-auditor decide cu privire la aceste cereri după audierea serviciilor Comisiei responsabile cu ancheta și, dacă este necesar, a altor servicii. Versiunea neconfidențială a transcrierii sau a rezumatului audierii este inclusă în dosar pentru consultarea de către părțile interesate.

(2)   Consilierul-auditor poate transmite recomandări serviciilor Comisiei responsabile cu ancheta în conformitate cu articolul 4 alineatul (5). Serviciile Comisiei responsabile cu ancheta informează consilierul-auditor într-un interval rezonabil de timp înainte de adoptarea a unui act juridic final dacă și în ce mod au luat în considerare aceste recomandări și furnizează consilierului-auditor o copie a proiectului de act juridic.

(3)   Consilierul-auditor îl informează fără întârziere pe membrul Comisiei responsabil cu politica comercială cu privire la audierea unor părți individuale sau a unui grup de părți interesate cu interese similare, astfel cum se prevede la articolul 18. Dacă este necesar, consilierul-auditor îi prezintă o recomandare imediată membrului Comisiei responsabil cu politica comercială sau directorului general.

(4)   În principiu, recomandările consilierului-auditor adresate serviciilor Comisiei responsabile cu ancheta, precum și rapoartele și observațiile adresate membrului Comisiei responsabil cu politica comercială și directorului general sunt considerate documente interne confidențiale.

Cu toate acestea, în interesul transparenței și al bunei administrări, consilierul-auditor decide care dintre documentele pe care le-a întocmit urmează să fie incluse în dosarul deschis pentru examinarea de către părți.

Articolul 12

Accesul la dosar

(1)   O parte interesată îi poate solicita consilierului-auditor să analizeze orice refuz al serviciilor Comisiei responsabile cu ancheta de a furniza părții respective, într-un termen rezonabil, accesul la dosarul deschis pentru consultare sau la un anumit document care se află în posesia Comisiei. Consilierul-auditor analizează cazul și ia o decizie privind acordarea accesului parțial sau integral sau refuzarea accesului la dosar sau la documentul solicitat.

(2)   Consilierul-auditor stabilește termenele în care serviciile Comisiei responsabile cu ancheta furnizează accesul la dosar.

Articolul 13

Confidențialitatea

(1)   Consilierul-auditor este obligat să respecte normele generale privind confidențialitatea informațiilor prezentate de părțile interesate în cadrul procedurilor administrative în fața Comisiei.

(2)   Consilierul-auditor examinează cererile provenite de la părțile interesate sau de la serviciile Comisiei responsabile cu ancheta cu privire la natura confidențială a unui document care se află în posesia serviciilor Comisiei responsabile cu ancheta. Consilierul-auditor decide cu privire la astfel de cereri, ținând seama atât de drepturile la apărare ale părților interesate, cât și de normele privind confidențialitatea.

Articolul 14

Rezumate neconfidențiale ale informațiilor confidențiale

(1)   O parte interesată îi poate solicita consilierului-auditor să revizuiască evaluarea serviciilor Comisiei responsabile cu ancheta pentru a determina dacă un rezumat neconfidențial al informațiilor confidențiale transmise în cursul unei anchete este suficient de detaliat pentru a permite o înțelegere rezonabilă a fondului informațiilor transmise cu titlu confidențial.

(2)   În cazul în care serviciile Comisiei responsabile cu ancheta intenționează să ignore un document sau informații pentru care o parte interesată a refuzat să furnizeze un rezumat neconfidențial relevant, partea interesată poate solicita consilierului-auditor să decidă în această privință.

(3)   Consilierul-auditor examinează cererile. În cazul în care rezumatul neconfidențial nu este suficient de detaliat, consilierul-auditor oferă părții interesate care a furnizat rezumatul posibilitatea de a formula observații și de a-și îmbunătăți rezumatul într-un termen rezonabil.

(4)   În cazul în care partea interesată care a prezentat informațiile confidențiale furnizează un rezumat nesatisfăcător, oferă justificări care nu pot fi acceptate sau nu acționează, consilierul-auditor decide dacă va lua sau nu în considerare informațiile confidențiale pentru care nu a fost furnizat un rezumat neconfidențial relevant, în conformitate cu dispozițiile relevante din regulamentele de bază.

Articolul 15

Accesul la informații confidențiale care nu pot face obiectul unor rezumate

La cererea unei părți interesate, consilierul-auditor poate examina informațiile confidențiale care nu pot face obiectul unor rezumate, pentru care s-a solicitat un tratament confidențial și la care partea respectivă nu are acces, în scopul de a verifica modul în care aceste informații au fost utilizate de serviciile Comisiei responsabile cu ancheta.

Consilierul-auditor informează partea interesată care a formulat solicitarea:

(a)

dacă informațiile nedezvăluite părții respective sunt relevante pentru apărarea acesteia;

(b)

după caz, dacă serviciile responsabile cu ancheta au transpus în mod corect informațiile în faptele și considerațiile pe care și-au bazat concluziile.

Articolul 16

Prelungirea termenelor

(1)   O cerere de prelungire sau amânare a termenelor pentru răspunsul la chestionare, pentru prezentarea informațiilor suplimentare, pentru vizite la fața locului sau pentru observații cu privire la dezvăluirea informațiilor este adresată de o parte interesată în primul rând serviciilor Comisiei responsabile cu ancheta. O astfel de cerere trebuie transmisă la timp, înainte de expirarea termenului inițial.

În cazul în care o astfel de cerere este respinsă sau în care partea interesată consideră că prelungirea oferită este prea scurtă, aceasta poate prezenta consilierului-auditor, înainte de expirarea termenului inițial, o cerere motivată pentru a reexamina acest aspect. Cererea este transmisă direct consilierului-auditor.

După audierea directorului responsabil sau a delegatului său, consilierul-auditor poate prelungi termenele sau respinge cererea.

Consilierul-auditor ia o decizie luând în considerare în mod corespunzător circumstanțele specifice cererii în cauză și constrângerile de timp din cadrul procedurii.

(2)   Serviciile Comisiei nu acționează în legătură cu chestiunea transmisă consilierului-auditor înainte ca acesta să ia o decizie.

Articolul 17

Participarea la reuniunile comitetelor

Consilierul-auditor poate participa la reuniunile comitetului relevant. După caz, consilierul-auditor poate răspunde la întrebările statelor membre în măsura în care aceste întrebări țin de natura intervenției consilierului-auditor în cadrul procedurilor.

Articolul 18

Rapoartele consilierului-auditor

(1)   La sfârșitul fiecărui an, consilierul-auditor întocmește un raport anual. Raportul anual cuprinde informații privind cazurile în care consilierul-auditor a intervenit, tipul de decizii și recomandările făcute și orice alte recomandări pentru îmbunătățirea procedurilor comerciale. Raportul este transmis membrului Comisiei responsabil cu politica comercială. Directorul general și directorul responsabil (directorii responsabili) primesc o copie a raportului.

(2)   Rezumatele rapoartelor anuale sunt comunicate Parlamentului European și statelor membre și sunt publicate pe site-ul web al consilierului-auditor.

(3)   Pe lângă raportul anual prevăzut la alineatul (1) și în cazul în care acest lucru se justifică, consilierul-auditor îi furnizează ad-hoc membrului Comisiei responsabil cu politica comercială o sinteză a activităților consilierului-auditor și a problemelor apărute în cursul acestor activități. Informațiile prezintă principalele aspecte de politică, deciziile și recomandările făcute de consilierul-auditor și modul în care aceste recomandări au fost luate în considerare de serviciile Comisiei responsabile cu ancheta. Directorul general primește o copie a acestor informații.

(4)   Consilierul-auditor prezintă un raport cu privire la toate audierile părților interesate cu interese diferite și poate raporta membrului Comisiei responsabil cu politica comercială și directorului general cu privire la orice alt aspect care apare în cadrul unei proceduri comerciale sau care este relevant în alt mod pentru aplicarea eficace a dreptului Uniunii în cadrul procedurilor comerciale.

(5)   Raportul final al consilierului-auditor referitor la audierile părților cu interese diferite este prezentat membrului Comisiei responsabil cu politica comercială, directorului general și directorului responsabil. Acesta este comunicat reprezentanților competenți ai statelor membre și ai părților interesate.

Articolul 19

Dispoziții tranzitorii

Prezenta decizie se aplică procedurilor inițiate de la data intrării în vigoare a prezentei decizii și procedurilor care au fost deja inițiate înainte de această dată.

Etapele procedurale parcurse înainte de data intrării în vigoare a prezentei decizii continuă să producă efecte în sensul prezentei decizii.

Articolul 20

Abrogarea Deciziei 2012/199/UE

Decizia 2012/199/UE se abrogă.

Articolul 21

Intrarea în vigoare

Prezenta decizie intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Adoptată la Bruxelles, 21 februarie 2019.

Pentru Comisie

Președintele

Jean-Claude JUNCKER


(1)  JO L 308, 8.12.2000, p. 26.

(2)  Decizia 2012/199/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 29 februarie 2012 privind funcția și termenii de referință ai consilierului-auditor din anumite proceduri comerciale (JO L 107, 19.4.2012, p. 5).

(3)  Regulamentul (UE) 2016/1036 al Parlamentului European și al Consiliului din 8 iunie 2016 privind protecția împotriva importurilor care fac obiectul unui dumping din partea țărilor care nu sunt membre ale Uniunii Europene (JO L 176, 30.6.2016, p. 21).

(4)  Regulamentul (UE) 2016/1037 al Parlamentului European și al Consiliului din 8 iunie 2016 privind protecția împotriva importurilor care fac obiectul unor subvenții din partea țărilor care nu sunt membre ale Uniunii Europene (JO L 176, 30.6.2016, p. 55).

(5)  Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituțiile, organele, oficiile și agențiile Uniunii și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 45/2001 și a Deciziei nr. 1247/2002/CE (JO L 295, 21.11.2018, p. 39).

(6)  Regulamentul (UE) 2015/478 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 martie 2015 privind regimul comun aplicabil importurilor (JO L 83, 27.3.2015, p. 16).

(7)  Regulamentul (UE) 2015/755 al Parlamentului European și al Consiliului din 29 aprilie 2015 privind regimul comun aplicabil importurilor din anumite țări terțe (JO L 123, 19.5.2015, p. 33).

(8)  Regulamentul (UE) 2015/1843 al Parlamentului European și al Consiliului din 6 octombrie 2015 privind adoptarea procedurilor Uniunii în domeniul politicii comerciale comune în vederea asigurării exercitării de către Uniune a drepturilor care îi sunt conferite de normele comerțului internațional, în special de cele instituite sub egida Organizației Mondiale a Comerțului (JO L 272, 16.10.2015, p. 1).

(9)  Regulamentul (UE) 2016/1035 al Parlamentului European și al Consiliului din 8 iunie 2016 privind protecția împotriva practicilor prejudiciabile în materie de prețuri în domeniul construcțiilor navale (JO L 176, 30.6.2016, p. 1).

(10)  Regulamentul (CE) nr. 868/2004 al Parlamentului European și al Consiliului din 21 aprilie 2004 privind protecția împotriva subvenționării și practicilor tarifare neloiale ale țărilor nemembre, care cauzează prejudicii operatorilor de transport aerian comunitari prin furnizarea de servicii aeriene similare (JO L 162, 30.4.2004, p. 1).

(11)  Regulamentul (UE) nr. 978/2012 al Parlamentului European și al Consiliului din 25 octombrie 2012 de aplicare a unui sistem generalizat de preferințe tarifare și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 732/2008 al Consiliului (JO L 303, 31.10.2012, p. 1).

(12)  Regulamentul delegat (UE) nr. 155/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2012 de stabilire a normelor referitoare la procedura de acordare a regimului special de încurajare a dezvoltării durabile și a bunei guvernanțe în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 978/2012 al Parlamentului European și al Consiliului de aplicare a unui sistem generalizat de preferințe tarifare (JO L 48, 21.2.2013, p. 5).

(13)  Regulamentul delegat (UE) nr. 1083/2013 al Comisiei din 28 august 2013 de stabilire a normelor referitoare la procedura de retragere temporară a preferințelor tarifare și de adoptare a măsurilor de salvgardare cu caracter general, în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 978/2012 al Parlamentului European și al Consiliului de aplicare a unui sistem generalizat de preferințe tarifare (JO L 293, 5.11.2013, p. 16).

(14)  Regulamentul (UE) 2015/476 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 martie 2015 privind măsurile pe care Uniunea le poate lua ca urmare a unui raport adoptat de Organul de soluționare a litigiilor al OMC privind măsurile antidumping sau antisubvenții (JO L 83, 27.3.2015, p. 6).


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x