CELEX:32021D0149: Decizia (UE) 2021/149 a Comisiei din 17 noiembrie 2020 privind ajutorul de stat SA.50707 2019/C (ex 2018/FC) – Spania – Reînnoirea flotei Air Nostrum [notificată cu numărul C(2020) 7913] (Numai versiunea în limba spaniolă este autentică) (Text cu relevanță pentru SEE)

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

9.2.2021   ROJurnalul Oficial al Uniunii EuropeneL 45/2DECIZIA (UE) 2021/149 A COMISIEIdin 17 noiembrie 2020privind ajutorul de stat SA.50707 2019/C (ex 2018/FC) – Spania – Reînnoirea flotei Air Nostrum[notificată cu numărul C(2020) 7913](Numai versiunea în limba spaniolă este autentică)(Text cu relevanță pentru...

Informatii

Data documentului: 17/11/2020; Data adoptării
Data intrării în vigoare: 09/02/2021; intră în vigoare data notificării
Data încetării: No end date
Autor: Comisia Europeană, Direcția Generală Concurență
Formă: Repertoriu EUR-Lex
Destinatar: Spania

9.2.2021   

RO

Jurnalul Oficial al Uniunii Europene

L 45/2


DECIZIA (UE) 2021/149 A COMISIEI

din 17 noiembrie 2020

privind ajutorul de stat SA.50707 2019/C (ex 2018/FC) – Spania – Reînnoirea flotei Air Nostrum

[notificată cu numărul C(2020) 7913]

(Numai versiunea în limba spaniolă este autentică)

(Text cu relevanță pentru SEE)

COMISIA EUROPEANĂ,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, în special articolul 108 alineatul (2) primul paragraf,

întrucât:

1.   PROCEDURA

(1)

La 26 februarie 2018, Comisia a primit o plângere din partea Ryanair, în care se susținea că Guvernul Regiunii Valencia a acordat un ajutor de stat ilegal companiei aeriene regionale spaniole Air Nostrum Líneas Aéreas del Mediterráneo SA (denumită în continuare „Air Nostrum”) pentru reînnoirea flotei sale. Plângerea a fost înregistrată cu numărul de ajutor de stat SA.50707 (2018/FC).

(2)

La 17 aprilie 2018, Comisia a informat Spania că a primit o plângere cu privire la un presupus ajutor de stat acordat Air Nostrum. Spania și-a prezentat primele observații la 18 mai 2018. Comisia a solicitat informații suplimentare prin intermediul a două cereri trimise la 11 iunie 2018 și la 3 octombrie 2018, iar Spania a răspuns la 27 iulie 2018 și, respectiv, la 27 decembrie 2018. La 8 aprilie 2019, Comisia a adresat Spaniei întrebarea dacă ajutorul acordat pentru 2018 fusese deja plătit între timp. În scrisoarea din 26 aprilie 2019, Guvernul Regiunii Valencia a indicat că presupusul ajutor nu fusese plătit. La 2 iulie 2019, serviciile Comisiei s-au întâlnit cu trei reprezentanți ai Guvernului Regiunii Valencia. La 26 iulie 2019, Spania a trimis informații suplimentare cu privire la presupusa măsură de ajutor.

(3)

Prin decizia din 28 octombrie 2019 (denumită în continuare „decizia de inițiere a procedurii din 2019”), Comisia a decis să inițieze procedura oficială de investigare prevăzută la articolul 108 alineatul (2) din TFUE. Procedura oficială de investigare a fost înregistrată cu numărul de caz SA.50707 (2019/C).

(4)

Decizia de inițiere a procedurii din 2019 a fost publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene la 20 decembrie 2019 (1). Comisia a invitat părțile interesate să își prezinte observațiile cu privire la măsura în cauză în termen de o lună de la data publicării.

(5)

La 26 decembrie 2019, Comisia a primit observații din partea Spaniei cu privire la decizia de inițiere a procedurii din 2019. La 13 ianuarie 2020 și la 3 februarie 2020, Comisia a primit observații din partea terților, și anume Ryanair și, respectiv, Air Nostrum. La 11 martie 2020, Comisia a oferit Air Nostrum informații suplimentare cu privire la decizia de inițiere a procedurii din 2019, în cursul unei convorbiri telefonice cu reprezentanții săi legali. La 30 aprilie 2020, Spania a răspuns observațiilor formulate de Ryanair.

(6)

Prin scrisoarea din 31 iulie 2020, Air Nostrum a informat Guvernul Regiunii Valencia cu privire la decizia sa de a renunța la ajutorul pentru reînnoirea flotei. Prin scrisoarea din 7 august 2020, Spania a informat serviciile Comisiei cu privire la această renunțare și la acceptarea acesteia de către autoritățile spaniole. Spania a subliniat în scrisoarea sa din 7 august 2020 că nu a fost plătit niciun ajutor.

2.   DESCRIEREA MĂSURII

2.1.   Contextul investigației și beneficiarul

(7)

Air Nostrum este o companie aeriană cu sediul în Valencia, cu aproximativ 1 400 de angajați în Regiunea Valencia și o cifră de afaceri anuală de peste 400 de milioane EUR. Air Nostrum este a patra companie ca mărime din Regiunea Valencia și cea mai importantă companie regională de aviație civilă din Spania, care operează sub numele de „Iberia Regional Air Nostrum”.

(8)

În 2019, o proporție de aproape două treimi din flota Air Nostrum era formată din cele mai recente aeronave de tip Bombardier CRJ-1000. În perioada 2009-2019 au avut loc mai multe extinderi ale flotei Air Nostrum, iar compoziția acesteia s-a schimbat, cu accentul pe reducerea numărului modelelor mai vechi de aeronave (în special modelele CRJ-200 și CRJ-900) și înlocuirea acestora cu aeronavele mai noi CRJ-1000. Primele două modele CRJ-1000 au fost adăugate flotei Air Nostrum în 2010. Până la sfârșitul anului 2012, flota includea deja zece avioane CRJ-1000. În cursul anilor 2016, 2017 și 2018, alte avioane CRJ-1000 au fost adăugate flotei Air Nostrum.

2.2.   Potențialul ajutor de stat în favoarea Air Nostrum

(9)

La 9 martie 2017, Air Nostrum a trimis o scrisoare Guvernului Regiunii Valencia, care cuprindea informații privind planurile sale de investiții pentru extinderea și reînnoirea flotei și solicita sprijin financiar pentru achiziționarea unor aeronave noi, mai ecologice. Air Nostrum a depus o cerere de ajutor pentru un grant nerambursabil de maximum 15 milioane EUR.

(10)

Guvernul Regiunii Valencia a decis să sprijine financiar programul de reînnoire a flotei Air Nostrum, printr-un grant direct de maximum 9 milioane EUR pentru achiziționarea a zece aeronave CRJ-1000, repartizat pe o perioadă de trei ani (2018, 2019 și 2020). Potrivit Spaniei, planurile de investiții ale Air Nostrum corespundeau agendei Guvernului Regiunii Valencia de a stimula economia și de a îmbunătăți dezvoltarea durabilă a regiunii (2).

(11)

Ajutorul a fost acordat pentru anii 2018 și 2019. Guvernul Regiunii Valencia a inclus în bugetele pentru 2018 și 2019 o linie de subvenționare nominativă de 3 milioane EUR pe an în favoarea Air Nostrum. La 25 octombrie 2018 și la 31 mai 2019 au fost semnate acorduri de cooperare între Guvernul Regiunii Valencia și Air Nostrum (în conformitate cu normele spaniole privind subvențiile directe pentru investiții). Guvernul Regiunii Valencia a confirmat că plata ajutorului pentru anii 2018 și 2019 nu a fost încă efectuată (a se vedea considerentul 6).

3.   ABROGAREA MĂSURII DE AJUTOR

(12)

Prin scrisoarea din 31 iulie 2020, Air Nostrum a informat Guvernul Regiunii Valencia cu privire la modificarea planurilor sale de investiții în contextul pandemiei de COVID-19. Air Nostrum a renunțat la ajutorul pentru reînnoirea flotei, acordat de Guvernul Regiunii Valencia prin acordurile de cooperare din 2018 și 2019 dintre Guvernul Regiunii Valencia și Air Nostrum.

(13)

Prin Rezoluția din 5 august 2020, Ministerul Regional al Finanțelor și Economiei din Valencia a aprobat renunțarea Air Nostrum la ajutorul pentru reînnoirea flotei.

(14)

Având în vedere renunțarea de către Air Nostrum, la 31 iulie 2020, la ajutorul acordat, renunțare acceptată de Guvernul Regiunii Valencia, Spania a informat serviciile Comisiei, la 7 august 2020, cu privire la abrogarea măsurii de ajutor, precum și cu privire la absența oricărei plăți a ajutorului (a se vedea considerentul 6). În consecință, procedura oficială de investigare inițiată cu privire la măsura de ajutor, cu o valoare de 9 milioane EUR, a devenit fără obiect.

4.   CONCLUZIE

(15)

Procedura prevăzută la articolul 108 alineatul (2) din TFUE a devenit fără obiect și ar trebui închisă ca urmare a renunțării de către Air Nostrum, la 31 iulie 2020, la ajutorul acordat și a abrogării de către Spania a măsurii de ajutor,

ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:

Articolul 1

Procedura oficială de investigare inițiată la 28 octombrie 2019 în temeiul articolului 108 alineatul (2) din TFUE cu privire la ajutorul acordat de Spania în favoarea Air Nostrum a devenit fără obiect și, prin urmare, se închide.

Articolul 2

Prezenta decizie se adresează Regatului Spaniei.

Adoptată la Bruxelles, 17 noiembrie 2020.

Pentru Comisie

Margrethe VESTAGER

Membru al Comisiei


(1)  JO C 429, 20.12.2019, p. 4.

(2)  Ministerul Regional al Finanțelor și Economiei din Valencia a adoptat un „Plan de acțiune pentru transformarea modelului economic al Valenciei 2017-2027” și un Plan strategic privind subvențiile pentru perioada 2018-2020, având ca obiectiv strategic „promovarea tranziției către un model economic bazat pe cunoaștere, inovare și deschidere către lumea exterioară”, având ca principii „sustenabilitatea în ceea ce privește mediul, producția și societatea”.


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x