CELEX:32021D0359: Decizia de punere în aplicare (UE) 2021/359 a Consiliului din 22 februarie 2021 de autorizare a Țărilor de Jos să aplice o cotă redusă de impozitare pentru energia electrică furnizată stațiilor de încărcare a vehiculelor electrice
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024 |
|
Informatii
Data documentului: 22/02/2021; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 25/02/2021; intră în vigoare data notificării
Data încetării: 01/01/2025; a se vedea articolul 3
Autor: Consiliul Uniunii Europene
Formă: Repertoriu EUR-Lex
Destinatar: Ţările de Jos
26.2.2021 |
RO |
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene |
L 69/6 |
DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2021/359 A CONSILIULUI
din 22 februarie 2021
de autorizare a Țărilor de Jos să aplice o cotă redusă de impozitare pentru energia electrică furnizată stațiilor de încărcare a vehiculelor electrice
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Directiva 2003/96/CE a Consiliului din 27 octombrie 2003 privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a produselor energetice și a electricității (1), în special articolul 19,
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
întrucât:
(1) |
Prin intermediul Deciziei de punere în aplicare (UE) 2016/2266 a Consiliului (2), Țările de Jos au fost autorizate, în conformitate cu articolul 19 din Directiva 2003/96/CE, să aplice, până la 31 decembrie 2020, o cotă redusă de impozitare pentru energia electrică furnizată stațiilor utilizate direct pentru încărcarea vehiculelor electrice. |
(2) |
La 30 martie 2020, Țările de Jos au solicitat autorizarea de a aplica în continuare o cotă redusă de impozitare pentru energia electrică furnizată stațiilor de încărcare pentru vehiculele electrice pentru perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2021 și 1 ianuarie 2025. La cererea Comisiei, Țările de Jos au furnizat informații suplimentare în sprijinul cererii din 20 noiembrie 2020. |
(3) |
Cota redusă de impozitare este destinată promovării în continuare a utilizării vehiculelor electrice prin reducerea costurilor pentru energia electrică utilizată pentru propulsarea acestor vehicule. |
(4) |
Utilizarea vehiculelor electrice nu presupune generarea de emisii de poluanți atmosferici care rezultă din arderea benzinei și a motorinei sau a altor combustibili fosili, contribuind astfel la îmbunătățirea calității aerului din orașe. În plus, utilizarea vehiculelor electrice poate reduce emisiile de CO2, în special dacă energia electrică este produsă din surse de energie regenerabile. Prin urmare, se așteaptă ca aplicarea unei cote reduse de impozitare pentru energia electrică furnizată stațiilor de încărcare pentru vehiculele electrice să contribuie la obiectivele politicilor Uniunii în materie de mediu, sănătate și climă. |
(5) |
Țările de Jos au subliniat că această cotă redusă de impozitare s-ar aplica furnizării de energie electrică stațiilor de încărcare a vehiculelor electrice conectate direct la rețeaua electrică, inclusiv stațiilor de încărcare publice și anumitor stații de încărcare private sau corporative. |
(6) |
Țările de Jos au solicitat ca această cotă redusă de impozitare a energiei electrice să se aplice numai stațiilor de încărcare în care energia electrică este utilizată pentru a încărca direct un vehicul electric și să nu se aplice pentru energia electrică furnizată prin schimbul de baterii. |
(7) |
O cotă redusă de impozitare a energiei electrice furnizate vehiculelor electrice prin intermediul stațiilor de încărcare va consolida argumentele economice în favoarea stațiilor de încărcare accesibile publicului în Țările de Jos, ceea ce va face ca utilizarea automobilelor electrice să fie mai atractivă și va conduce la îmbunătățirea calității aerului. |
(8) |
Având în vedere numărul relativ limitat de vehicule electrice și faptul că nivelul de impozitare a energiei electrice furnizate acestora prin stațiile de încărcare pentru uz comercial va fi mai ridicat decât nivelul minim de impozitare prevăzut la articolul 10 din Directiva 2003/96/CE, este puțin probabil ca rata redusă de impozitare să conducă la denaturarea concurenței pe parcursul perioadei pentru care se solicită autorizarea și, așadar, aceasta nu va afecta buna funcționare a pieței interne. |
(9) |
Nivelul de impozitare a energiei electrice furnizate prin intermediul stațiilor de încărcare vehiculelor electrice pentru utilizare necomercială va fi mai ridicat decât nivelul minim de impozitare pentru utilizarea necomercială prevăzut la articolul 10 din Directiva 2003/96/CE. |
(10) |
Fiecare autorizație acordată în temeiul articolului 19 alineatul (1) din Directiva 2003/96/CE trebuie să fie strict limitată în timp. Pentru a se asigura că perioada de autorizare este suficient de lungă pentru a nu descuraja operatorii economici relevanți să facă investițiile necesare, este oportun să se acorde autorizația pentru perioada solicitată. Cu toate acestea, autorizația ar trebui să înceteze să se aplice de la data aplicării oricăror dispoziții generale privind avantajele fiscale pentru energia electrică furnizată vehiculelor electrice adoptate de Consiliu în temeiul articolului 113 sau al oricărei alte dispoziții relevante din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, în cazul în care aceste dispoziții devin aplicabile înainte de 1 ianuarie 2025. |
(11) |
Pentru a se evita o eventuală creștere a sarcinii administrative pentru distribuitorii și redistribuitorii de energie electrică ca urmare a modificării ratelor de impozitare aplicabile, Țările de Jos ar trebui să poată aplica fără întrerupere cota redusă de impozitare pentru energia electrică furnizată vehiculelor electrice. Prin urmare, autorizația solicitată ar trebui să fie acordată cu efect de la 1 ianuarie 2021, pentru a se asigura continuitatea cu regimul anterior autorizat prin Decizia de punere în aplicare (UE) 2016/2266. |
(12) |
Prezenta decizie nu aduce atingere aplicării normelor Uniunii privind ajutoarele de stat, |
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
Articolul 1
În înțelesul prezentei decizii, „vehicul electric” înseamnă un vehicul electric astfel cum este definit la articolul 2 punctul 2 din Directiva 2014/94/UE a Parlamentului European și a Consiliului (3).
Articolul 2
Țările de Jos sunt autorizate să aplice o cotă redusă de impozitare a energiei electrice furnizate stațiilor de încărcare și utilizate direct pentru încărcarea vehiculelor electrice, cu excepția stațiilor de încărcare în care are loc schimbul de baterii pentru vehiculele electrice, cu condiția respectării nivelurilor minime de impozitare prevăzute la articolul 10 din Directiva 2003/96/CE.
Articolul 3
Prezenta decizie se aplică de la 1 ianuarie 2021 până la 1 ianuarie 2025.
În cazul în care Consiliul, hotărând în temeiul articolului 113 sau al altor dispoziții relevante din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, adoptă norme generale privind avantajele fiscale pentru energia electrică furnizată vehiculelor electrice, prezenta decizie încetează să se aplice de la data la care intră în vigoare respectivele norme generale.
Articolul 4
Prezenta decizie se adresează Regatului Țărilor de Jos.
Adoptată la Bruxelles, 22 februarie 2021.
Pentru Consiliu
Președintele
J. BORRELL FONTELLES
(1) JO L 283, 31.10.2003, p. 51.
(2) Decizia de punere în aplicare (UE) 2016/2266 a Consiliului din 6 decembrie 2016 de autorizare a Țărilor de Jos să aplice o cotă redusă de impozitare pentru energia electrică furnizată stațiilor de încărcare a vehiculelor electrice (JO L 342, 16.12.2016, p. 30).
(3) Directiva 2014/94/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 22 octombrie 2014 privind instalarea infrastructurii pentru combustibili alternativi (JO L 307, 28.10.2014, p. 1).