CELEX:32021D0787: Decizia de punere în aplicare (UE) 2021/787 a Comisiei din 12 mai 2021 de autorizare a Lituaniei să refuze acordarea scutirii de la plata accizelor pentru anumite produse de igienă orală și alcooluri cosmetice în conformitate cu Directiva 92/83/CEE a Consiliului [notificată cu numărul C(2021) 3260] (Numai textul în limba lituaniană este autentic)
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024 |
|
Informatii
Data documentului: 12/05/2021; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 17/05/2021; intră în vigoare data notificării
Data încetării: No end date
Autor: Comisia Europeană, Direcția Generală Impozitare și Uniune Vamală
Formă: Repertoriu EUR-Lex
Destinatar: Lituania
17.5.2021 |
RO |
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene |
L 173/3 |
DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2021/787 A COMISIEI
din 12 mai 2021
de autorizare a Lituaniei să refuze acordarea scutirii de la plata accizelor pentru anumite produse de igienă orală și alcooluri cosmetice în conformitate cu Directiva 92/83/CEE a Consiliului
[notificată cu numărul C(2021) 3260]
(Numai textul în limba lituaniană este autentic)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Directiva 92/83/CEE a Consiliului din 19 octombrie 1992 privind armonizarea structurilor accizelor la alcool și băuturi alcoolice (1), în special articolul 27 alineatul (5),
întrucât:
(1) |
Scopul Directivei 92/83/CEE este de a crea, în domeniul impozitării alcoolului, condiții care să asigure instituirea și funcționarea pieței interne. Articolul 27 alineatul (1) din Directiva 92/83/CEE precizează produsele care intră sub incidența directivei respective și care trebuie scutite de accize de către statele membre. Articolul 27 alineatul (1) litera (b) din Directiva 92/83/CEE prevede o scutire pentru produsele denaturate care intră sub incidența directivei respective utilizate la fabricarea oricărui produs care nu este destinat consumului uman. Sistemul prevăzut în Directiva 92/83/CEE este cel al acceptării reciproce. Odată ce a fost scutit de accize în orice stat membru, un produs care intră sub incidența articolului 27 alineatul (1) litera (b) din Directiva 92/83/CEE poate circula liber pe teritoriul Uniunii fără a fi supus accizelor. Articolul 27 alineatul (5) din Directiva 92/83/CEE permite statelor membre să refuze acordarea unei astfel de scutiri în cazul în care produsul în cauză duce la evaziune, evitare sau abuz. |
(2) |
Prin scrisoarea din 3 iunie 2016, Lituania a notificat Comisiei, în conformitate cu articolul 27 alineatul (5) din Directiva 92/83/CEE, refuzul său de a acorda scutirea de accize prevăzută la articolul 27 alineatul (1) litera (b) din Directiva 92/83/CEE alcoolului etilic denaturat cu alcool izopropilic într-o cantitate de maximum 10 litri la 1 hectolitru de alcool etilic absolut utilizat în anumite produse de igienă orală și în alcooluri cosmetice (denumite în continuare „produsele în cauză”). Lituania consideră că produsele în cauză au dus la evaziune, evitare și abuz în Lituania. |
(3) |
Comisia a transmis comunicarea Lituaniei celorlalte state membre la 15 iunie 2016 și le-a invitat să își prezinte observațiile. |
(4) |
În cadrul reuniunii Comitetului pentru accize din 8 noiembrie 2016, statele membre au convenit că grupul proiectului Fiscalis pentru modalitățile de finalizare a activității referitoare la alcoolul complet denaturat și parțial denaturat trebuie să examineze formulele de denaturare pentru produsele cosmetice și de îngrijire personală și să emită un aviz cu privire la formula adecvată pentru produsele respective. Comitetul urmează să reexamineze această chestiune în urma avizului grupului proiectului Fiscalis. Grupul proiectului Fiscalis a remarcat că aceeași formulă ca cea utilizată pentru produsele în cauză este utilizată pentru multe alte produse care nu sunt destinate consumului uman. Cu toate acestea, respectivele alte produse nu au dus la evaziune, evitare sau abuz. Impozitarea tuturor produselor denaturate pe baza acestei formule ar fi, prin urmare, disproporționată. Prin urmare, prin scrisoarea din 21 ianuarie 2019, Comisia a invitat Lituania să furnizeze o descriere detaliată a produselor în cauză și nu formula de denaturare. |
(5) |
Prin scrisoarea din 21 august 2019, Lituania a furnizat informații suplimentare cu privire la produsele în cauză. Comisia a transmis aceste informații celorlalte state membre. În scrisoarea sa, Lituania a explicat că produsele în cauză sunt produse de igienă orală cu denumirile comerciale „Classic” și „Crystal” și alcooluri cosmetice cu denumirile comerciale „Yellow”, „Citrus”, „Green”, „Citrina”, „Red”, „Avietė”, „Blue” și „Juodieji serbentai”, cu titru alcoolic volumic de aproximativ 20 % sau de, respectiv, 60 %. Produsele în cauză nu sunt utilizate în scopurile de igienă sau în scopurile cosmetice indicate pe etichetă. Potrivit scrisorii, operatorii economici comercializează aceste produse unor grupuri vulnerabile ale populației lituaniene în vederea consumului ca băuturi alcoolice care induc starea de beție, fără a elimina agentul de denaturare toxic, care este dăunător sănătății umane. Produsele în cauză sunt utilizate pentru consumul uman și, prin urmare, Lituania consideră că nu trebuie să beneficieze de o scutire de accize. În scrisoarea sa, Lituania a concluzionat că această situație generează abuzurile menționate la articolul 27 din Directiva 92/83/CEE. |
(6) |
În plus, Lituania a estimat că, în perioada 2009-2016, volumul total al produselor în cauză vândute pe piața lituaniană a fost de aproximativ 1 500 000 de litri, ceea ce reprezintă o pierdere de venituri din accize de aproximativ 11 500 000 EUR sau de 1 % din totalul veniturilor din accizele la alcoolul etilic în Lituania în perioada respectivă. Lituania a concluzionat în scrisoarea trimisă că această situație duce la evaziune, evitare și abuz, astfel cum se menționează la articolul 27 din Directiva 92/83/CEE. |
(7) |
În cadrul reuniunii Comitetului pentru accize din 15 noiembrie 2019, statele membre au discutat pe tema impozitării produselor și a dovezilor furnizate de Lituania care demonstrează evaziunea, evitarea și abuzul. Statele membre și-au consemnat sprijinul pentru remedierea acestei probleme în Lituania. În plus, statele membre și-au consemnat sprijinul pentru abordarea riscului grav ca operatorii economici să poată modifica ușor denumirea comercială a produselor în cauză sau să facă alte modificări pentru a eluda refuzul de a acorda o scutire în temeiul articolului 27 alineatul (1) litera (b) din Directiva 92/83/CEE. |
(8) |
Comisia consideră că consumul produselor în cauză ca băuturi alcoolice care induc starea de beție constituie o utilizare necorespunzătoare care are implicații negative grave asupra sănătății și a veniturilor fiscale. |
(9) |
Operatorii economici care comercializează produsele în cauză beneficiază de un regim al accizelor mai favorabil decât cel aplicabil băuturilor alcoolice. Lituania a înregistrat, de asemenea, o pierdere semnificativă de venituri din accizele la alcoolul etilic utilizat în produsele în cauză. Pe baza dovezilor furnizate de Lituania, care, prin natura lor, sunt dificil de obținut și pe baza pierderilor de venituri din accize estimate, Comisia consideră că produsele în cauză duc la evaziune, evitare și abuz. |
(10) |
Având în vedere că produsele în cauză duc la evaziune, evitare și abuz, Lituania trebuie să fie autorizată să refuze acordarea, în cazul acestor produse, a scutirii în temeiul articolului 27 alineatul (1) litera (b) din Directiva 92/83/CEE. |
(11) |
În plus, Comisia consideră că operatorii economici care fabrică produsele în cauză ar putea eluda cu ușurință un refuz de a acorda scutirea în temeiul articolului 27 alineatul (1) litera (b) din Directiva 92/83/CEE prin modificarea unui element al produselor în cauză, cum ar fi denumirea comercială. Pentru a preveni o astfel de eludare, Lituania trebuie, de asemenea, să fie autorizată să refuze acordarea unei astfel de scutiri în cazul oricăror alte alcooluri cosmetice și produse de igienă orală similare care sunt consumate ca băuturi alcoolice. |
(12) |
Măsurile prevăzute în prezenta decizie sunt conforme cu avizul Comitetului pentru accize, |
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
Articolul 1
Lituania este autorizată să refuze scutirea de la acciza armonizată în cazul alcoolului etilic denaturat cu alcool izopropilic într-o cantitate de maximum 10 litri la 1 hectolitru de alcool etilic absolut și utilizat la fabricarea următoarelor alcooluri cosmetice și produse de igienă orală sau a oricăror alte alcooluri cosmetice și produse de igienă orală similare, care nu sunt destinate consumului uman, dar sunt consumate ca băuturi alcoolice:
(a) |
produse de igienă orală cu titru alcoolic volumic de peste 20 % cu denumirile comerciale „Classic” și „Crystal”; |
(b) |
alcooluri cosmetice cu titru alcoolic volumic de peste 60 % cu denumirile comerciale „Yellow”, „Citrus”, „Green”, „Citrina”, „Red”, „Avietė”, „Blue” și „Juodieji serbentai”. |
Articolul 2
Prezenta decizie se adresează Republicii Lituania.
Adoptată la Bruxelles, 12 mai 2021.
Pentru Comisie
Paolo GENTILONI
Membru al Comisiei