CELEX:32021D1484: Decizia de punere în aplicare (UE) 2021/1484 a Comisiei din 8 septembrie 2021 privind cererea de înregistrare a inițiativei cetățenești europene intitulate „Asigurarea conformității politicii comerciale comune cu tratatele UE și respectarea dreptului internațional” în temeiul Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului [notificată cu numărul C(2021) 6607] (Numai textul în limba engleză este autentic)
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024 |
|
Informatii
Data documentului: 08/09/2021; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 16/09/2021; intră în vigoare data notificării
Data încetării: No end date
Autor: Comisia Europeană, Secretariatul General
Formă: Repertoriu EUR-Lex
Destinatar: persoană fizică
16.9.2021 |
RO |
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene |
L 328/1 |
DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2021/1484 A COMISIEI
din 8 septembrie 2021
privind cererea de înregistrare a inițiativei cetățenești europene intitulate „Asigurarea conformității politicii comerciale comune cu tratatele UE și respectarea dreptului internațional” în temeiul Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului
[notificată cu numărul C(2021) 6607]
(Numai textul în limba engleză este autentic)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 aprilie 2019 privind inițiativa cetățenească europeană (1), în special articolul 6 alineatele (2) și (3),
întrucât:
(1) |
O cerere de înregistrare a inițiativei cetățenești europene intitulate „Asigurarea conformității politicii comerciale comune cu tratatele UE și respectarea dreptului internațional” a fost transmisă Comisiei la 5 iulie 2019. |
(2) |
La 4 septembrie 2019, Comisia a adoptat Decizia (UE) 2019/1567 (2) prin care s-a refuzat înregistrarea inițiativei cetățenești. |
(3) |
Decizia respectivă a fost atacată la Tribunal. În hotărârea sa din 12 mai 2021 în cauza T-789/19 (3), Tribunalul a anulat Decizia (UE) 2019/1567, motivul fiind nerespectarea de către Comisie a obligației de motivare adecvată. În special, Comisia nu a precizat motivul pentru care singurul temei juridic posibil pentru actul propus era articolul 215 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE) și motivul pentru care un astfel de act nu intra în domeniul de aplicare al politicii comerciale comune și, prin urmare, nu putea fi adoptat în temeiul articolului 207 din TFUE. |
(4) |
Pentru a lua măsurile necesare în vederea respectării hotărârii T-789/19, ar trebui adoptată o nouă decizie privind cererea de înregistrare a respectivei inițiative cetățenești europene. |
(5) |
Regulamentul (UE) nr. 211/2011 al Parlamentului European și al Consiliului (4), care era aplicabil la momentul adoptării Deciziei (UE) 2019/1567, a fost abrogat de la 1 ianuarie 2020 și înlocuit de Regulamentul (UE) 2019/788. Prin urmare, cererea de înregistrare trebuie să fie evaluată acum în temeiul acestui nou cadru juridic. |
(6) |
La 8 iunie 2021, în conformitate cu articolul 6 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2019/788, Comisia a informat grupul de organizatori cu privire la evaluarea sa potrivit căreia cerințele de înregistrare prevăzute la articolul 6 alineatul (3) literele (a), (d) și (e) din regulamentul respectiv erau îndeplinite, iar cerința prevăzută la articolul 6 alineatul (3) litera (b) nu era aplicabilă. Cu toate acestea, întrucât textul inițiativei, astfel cum a fost formulat în cererea din 5 iulie 2019, nu a permis Comisiei să concluzioneze că aceasta îndeplinește cerința prevăzută la articolul 6 alineatul (3) litera (c), Comisia a invitat organizatorii să își clarifice inițiativa. |
(7) |
Potrivit evaluării preliminare a Comisiei, inițiativa părea să urmărească obiectivul adoptării de măsuri restrictive (sancțiuni) la nivelul Uniunii și, prin urmare, ar părea să intre sub incidența articolului 215 din TFUE, care impune, ca o condiție prealabilă, adoptarea de către Consiliu a unei decizii în conformitate cu titlul V capitolul 2 (Dispoziții speciale privind politica externă și de securitate comună) din Tratatul privind Uniunea Europeană. Comisia a explicat faptul că, în lipsa unei decizii prealabile a Consiliului, nu poate face o propunere și, în orice caz, această propunere ar trebui să fie făcută împreună cu Înaltul Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe și politica de securitate. Comisia a indicat, de asemenea, că din textul inițiativei nu era clar dacă avea ca unic obiectiv impunerea unei interdicții generale asupra tuturor produselor care provin din așezări ilegale în teritoriile ocupate sau dacă erau avute în vedere și alte forme de reglementare la frontiera Uniunii. În cele din urmă, Comisia a solicitat organizatorilor să clarifice dacă inițiativa este specifică teritoriului sau vizează o interdicție generală, fără a urmări o anumită țară sau un anumit teritoriu. |
(8) |
La 17 iulie 2021, organizatorii au trimis o scrisoare serviciilor Comisiei în care au oferit clarificări cu privire la obiectivele inițiativei lor. Aceștia au explicat că ceea ce urmăresc „este ca politica comercială a UE să se aplice numai teritoriilor care au valabilitate juridică” și că „doresc ca politica comercială a UE să se asigure că nu vor avea loc schimburi comerciale cu teritorii ocupate ilegal sau dobândite ilegal prin utilizarea forței tocmai din cauza constrângerilor dreptului internațional”. |
(9) |
La 10 august 2021, a fost prezentată Comisiei o versiune ușor modificată a inițiativei. |
(10) |
Obiectivele inițiativei sunt formulate după cum urmează: „Dorim reglementarea tranzacțiilor comerciale cu entități ale ocupantului care își au sediul sau care își desfășoară activitatea în teritoriile ocupate prin interzicerea intrării pe piața UE a produselor originare din respectivele teritorii. În calitate de gardian al tratatelor, Comisia trebuie să asigure coerența politicii Uniunii și respectarea drepturilor fundamentale și a dreptului internațional în toate domeniile dreptului UE, inclusiv în domeniul PCC. Aceasta trebuie să propună acte juridice bazate pe politica comercială comună pentru a împiedica entitățile juridice din UE să importe produse care provin din așezări ilegale de pe teritoriile ocupate și să exporte produse către astfel de teritorii, pentru a menține integritatea pieței interne și pentru a nu ajuta sau a nu sprijini menținerea unor astfel de situații ilegale.” |
(11) |
În măsura în care inițiativa invită Comisia să prezinte o propunere de act juridic care să garanteze că Uniunea Europeană nu desfășoară activități comerciale cu entități ale ocupanților care își au sediul sau își desfășoară activitatea în teritoriile ocupate în temeiul dreptului internațional, inițiativa solicită o măsură menită să reglementeze în general comerțul internațional al UE fără a viza nicio țară sau teritoriu specific. În conformitate cu jurisprudența constantă, o măsură care „privește în mod specific schimburile internaționale prin aceea că este destinat[ă], în esență, promovării, facilitării sau reglementării schimburilor respective și are efecte directe și imediate asupra acestora” (5) intră în domeniul de aplicare al politicii comerciale comune și ar trebui să se întemeieze pe articolul 207 din TFUE. În acest sens, se pare că măsura avută în vedere de inițiativă ar necesita adoptarea unor interdicții sau restricții la import și export în ceea ce privește teritoriile care sunt ocupate în temeiul dreptului internațional. Prin urmare, o astfel de măsură ar avea o legătură specifică (6) cu comerțul internațional și, în consecință, ar intra în domeniul de aplicare al articolului 207 din TFUE, chiar dacă urmărește obiective de politică externă (7). |
(12) |
Având în vedere clarificările furnizate de organizatori în scrisoarea lor din 17 iulie 2021 și inițiativa ușor modificată, Comisia înțelege că inițiativa modificată invită Comisia să prezinte o propunere de act juridic în temeiul articolului 207 din tratat, care ar trebui să garanteze că schimburile comerciale ale Uniunii nu au loc cu entități ale ocupanților care își au sediul sau își desfășoară activitatea în teritoriile ocupate și că, prin urmare, inițiativa solicită o măsură comercială cu caracter general care nu vizează o anumită țară sau un anumit teritoriu. |
(13) |
Pentru ca potențialii semnatari să înțeleagă obiectivul inițiativei astfel cum a fost înregistrată, grupul de organizatori ar trebui să se asigure că detaliile inițiativei care urmează să fie publicate în formularele prevăzute în anexa III la Regulamentul (UE) 2019/788 și în sistemul centralizat de colectare online sau în sistemul separat de colectare online, după caz, includ mențiunea potrivit căreia inițiativa solicită o măsură menită să reglementeze în general comerțul internațional al UE fără a viza o anumită țară sau un anumit teritoriu. |
(14) |
Din aceste motive, niciuna dintre părțile inițiativei nu depășește în mod vădit competența Comisiei de a prezenta o propunere de act legislativ al Uniunii în vederea punerii în aplicare a tratatelor, în conformitate cu cerința prevăzută la articolul 6 alineatul (3) litera (c) din Regulamentul (UE) 2019/788. |
(15) |
Această concluzie nu aduce atingere evaluării efectuate pentru a se stabili dacă în acest caz ar fi îndeplinite condițiile concrete de fapt și de fond necesare, care să permită Comisiei să acționeze, inclusiv conformitatea cu principiul proporționalității. |
(16) |
Grupul de organizatori a furnizat dovezi adecvate că propunerea lor respectă cerințele prevăzute la articolul 5 alineatele (1) și (2) din Regulamentul (UE) 2019/788 și că a desemnat persoanele de contact, în conformitate cu articolul 5 alineatul (3) primul paragraf din regulamentul respectiv. |
(17) |
Inițiativa propusă nu este vădit abuzivă, neserioasă sau vexatorie și nici nu contravine vădit valorilor Uniunii, prevăzute la articolul 2 din Tratatul privind Uniunea Europeană, și drepturilor consacrate în Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene. |
(18) |
În concluzie, cu condiția ca obiectivele inițiativei intitulate „Asigurarea conformității politicii comerciale comune cu tratatele UE și respectarea dreptului internațional” să includă informațiile suplimentare solicitate, inițiativa îndeplinește toate cerințele prevăzute la articolul 6 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2019/788 și, prin urmare, ar trebui înregistrată, |
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
Articolul 1
Inițiativa cetățenească europeană intitulată „Asigurarea conformității politicii comerciale comune cu tratatele UE și respectarea dreptului internațional” se înregistrează cu următoarele informații suplimentare privind obiectivele inițiativei: „Prin urmare, inițiativa invită Comisia să prezinte o propunere de act juridic în cadrul politicii comerciale comune care are un caracter general și care nu vizează o anumită țară sau un anumit teritoriu.”
Grupul de organizatori publică inițiativa astfel cum este înregistrată în formularele prevăzute în anexa III la Regulamentul (UE) 2019/788, precum și în sistemul centralizat de colectare online sau în sistemul separat de colectare online, după caz.
Comisia publică aceleași informații privind domeniul de aplicare al înregistrării inițiativei în registru.
Articolul 2
Prezenta decizie se adresează grupului de organizatori ai inițiativei cetățenești europene intitulate „Asigurarea conformității politicii comerciale comune cu tratatele UE și respectarea dreptului internațional”, reprezentat de dl Tom MOERENHOUT și dl Giovanni FASSINA, care acționează în calitate de persoane de contact.
Adoptată la Bruxelles, 8 septembrie 2021.
Pentru Comisie
Věra Jourová
Vicepreședinte
(1) JO L 130, 17.5.2019, p. 55.
(2) Decizia (UE) 2019/1567 a Comisiei din 4 septembrie 2019 cu privire la propunerea de inițiativă cetățenească intitulată „Asigurarea conformității politicii comerciale comune cu tratatele UE și respectarea dreptului internațional” (JO L 241, 19.9.2019, p. 12).
(3) Hotărârea Tribunalului din 12 mai 2021, Tom Moerenhout și alții/Comisia Europeană, T-789/19, ECLI:EU:T:2021:260.
(4) Regulamentul (UE) nr. 211/2011 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 februarie 2011 privind inițiativa cetățenească (JO L 65, 11.3.2011, p. 1).
(5) Hotărârea Curții de Justiție din 22 octombrie 2013, Comisia/Consiliu, cauza C-137/12, ECLI:EU:C:2013:675, punctul 57 și hotărârea Curții de Justiție din 18 iulie 2013, Daiichi Sankyo, C-414/11, ECLI:EU:C:2013:520, punctul 51.
(6) Avizul 2/15 din 16 mai 2017, Acordul de liber schimb cu Singapore, ECLI:EU:C:2017:376, punctul 37.
(7) Hotărârea Curții de Justiție din 17 octombrie 1995, Werner, C-70/94, ECLI:EU:C:1995:328, punctul 10 și hotărârea Curții de Justiție din 17 octombrie 1995, Leifer, C-83/94, ECLI:EU:C:1995:329, punctul 10.