CELEX:32021D1828: Decizia de punere în aplicare (UE) 2021/1828 a Comisiei din 7 octombrie 2021 privind cererea de înregistrare a inițiativei cetățenești europene intitulate „Stop (((5G))) – Stay Connected but Protected” [Stop (((5G))) – Să fim conectați, dar și protejați] în temeiul Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului [notificată cu numărul C(2021) 7293] (Numai textul în limba engleză este autentic)
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024 |
|
Informatii
Data documentului: 07/10/2021; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 19/10/2021; intră în vigoare data notificării
Data încetării: No end date
Autor: Comisia Europeană, Secretariatul General
Formă: Repertoriu EUR-Lex
Destinatar: persoană fizică
19.10.2021 |
RO |
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene |
L 370/1 |
DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2021/1828 A COMISIEI
din 7 octombrie 2021
privind cererea de înregistrare a inițiativei cetățenești europene intitulate „Stop (((5G))) – Stay Connected but Protected” [Stop (((5G))) – Să fim conectați, dar și protejați] în temeiul Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului
[notificată cu numărul C(2021) 7293]
(Numai textul în limba engleză este autentic)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 aprilie 2019 privind inițiativa cetățenească europeană (1), în special articolul 6 alineatele (2) și (3),
întrucât:
(1) |
La 12 august 2021, a fost prezentată Comisiei o cerere de înregistrare a unei inițiative cetățenești europene intitulate „Stop (((5G))) – Să fim conectați, dar și protejați”. |
(2) |
Obiectivele inițiativei, astfel cum au fost exprimate de organizatori, sunt: „Implementarea tehnologiei 5G ne pune în pericol drepturile la un mediu sănătos, libertate și viață privată. Solicităm Comisiei să propună acte legislative pentru a proteja cetățenii și mediul de aceste amenințări:
|
(3) |
O anexă oferă detalii suplimentare cu privire la obiectul și obiectivele inițiativei, enumerând 23 de apeluri la acțiune, denumite „propuneri care trebuie puse în aplicare în dreptul Uniunii”. Într-un document transmis sub forma unui „proiect de act juridic” sunt furnizate informații suplimentare privind cele 23 de apeluri la acțiune. Grupul de organizatori a furnizat, de asemenea, ca „informații suplimentare”, traduceri ale obiectivelor în mai multe limbi ale Uniunii. |
(4) |
În ceea ce privește primul obiectiv, inițiativa enumeră următoarele zece apeluri la acțiune:
|
(5) |
În ceea ce privește cel de al doilea obiectiv, inițiativa enumeră următoarele opt apeluri la acțiune:
|
(6) |
În ceea ce privește cel de al treilea obiectiv, inițiativa enumeră următoarele cinci apeluri la acțiune:
|
(7) |
În ceea ce privește apelurile la acțiune pentru punerea în aplicare a primului obiectiv al inițiativei („Trebuie adoptate reglementări în vederea protejării tuturor formelor de viață împotriva radiațiilor generate de frecvențele radio și microunde”), în măsura în care unele dintre acestea vizează introducerea unor măsuri care să conducă, în special, la îmbunătățirea mediului de lucru pentru a proteja sănătatea și securitatea lucrătorilor, Comisia are competența de a prezenta o propunere de act juridic în temeiul articolului 153 alineatul (2) din tratat. |
(8) |
În ceea ce privește apelurile la acțiune pentru punerea în aplicare a primului obiectiv al inițiativei referitoare la Codul european al comunicațiilor electronice, astfel cum este prevăzut în Directiva (UE) 2018/1972 a Parlamentului European și a Consiliului (2), în Directiva 2014/53/UE a Parlamentului European și a Consiliului privind echipamentele radio (3) sau în propunerile vizând introducerea de norme care prevăd o testare mai completă a dispozitivelor fără fir și a antenelor, în măsura în care acestea vizează îmbunătățirea funcționării pieței interne, Comisia are competența de a prezenta propuneri de acte juridice în temeiul articolului 114 din tratat. |
(9) |
De asemenea, inițiativa solicită prezentarea unei propuneri de „înlocuire a conexiunilor fără fir cu conexiuni prin cablu”, având în vedere efectele dăunătoare ale RF EMF asupra oamenilor. În măsura în care propunerea vizează introducerea unor măsuri de stimulare menite să protejeze și să îmbunătățească sănătatea umană, precum și măsuri privind monitorizarea amenințărilor transfrontaliere grave pentru sănătate, avertizarea timpurie cu privire la aceste amenințări și combaterea lor, cu excepția măsurilor de armonizare a actelor cu putere de lege și a actelor administrative ale statelor membre, Comisia are competența de a prezenta propuneri în temeiul articolului 168 alineatul (5) din tratat. |
(10) |
În măsura în care unele dintre apelurile la acțiune pentru punerea în aplicare a primelor două obiective ale inițiativei vizează conservarea, protejarea și îmbunătățirea calității mediului, protejarea sănătății umane și utilizarea prudentă și rațională a resurselor naturale, Comisia are competența de a prezenta o propunere de act juridic în temeiul articolului 192 alineatul (1) din tratat. |
(11) |
În măsura în care unul dintre apelurile la acțiune pentru punerea în aplicare a celui de-al doilea obiectiv al inițiativei solicită o actualizare a Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European și a Consiliului (4), Comisia are competența de a prezenta o propunere de act juridic în temeiul articolului 114 din tratat. |
(12) |
Inițiativa conține cinci apeluri la acțiune în vederea atingerii celui de al treilea obiectiv pe care îl urmărește („Trebuie adoptate reglementări în vederea asigurării unei protecții eficace a datelor pentru a ne proteja viața privată, securitatea și libertatea”). În măsura în care aceste apeluri la acțiune invită Comisia să prezinte propuneri de acte juridice referitoare la protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituțiile, organele, oficiile și agențiile Uniunii și de către statele membre atunci când desfășoară activități care intră în domeniul de aplicare al dreptului Uniunii, precum și normele privind libera circulație a acestor date, propunerile respective ar putea fi întemeiate pe articolul 16 alineatul (2) din tratat. |
(13) |
Din aceste motive, niciuna dintre părțile inițiativei nu depășește în mod vădit competența Comisiei de a prezenta o propunere de act juridic al Uniunii în vederea punerii în aplicare a tratatelor. |
(14) |
Această concluzie nu aduce atingere evaluării efectuate pentru a se stabili dacă în acest caz ar fi îndeplinite condițiile concrete de fapt și de fond necesare pentru ca Comisia să acționeze, inclusiv respectarea principiilor proporționalității, subsidiarității și compatibilității cu drepturile fundamentale. |
(15) |
Unele dintre cele 23 de apeluri la acțiune, în special măsurile menționate la punctele 4, 7, 12, 13, 17, 18 și 23, nu invită Comisia să adopte o propunere de act juridic al Uniunii, dar par a fi auxiliare sau pregătitoare în raport cu cele care fac obiectul unei cereri de propuneri de acte juridice. Întrucât Comisia nu este invitată să prezinte o propunere de act juridic al Uniunii cu privire la niciuna dintre măsurile menționate anterior, acestea nu îndeplinesc condiția prevăzută la articolul 6 alineatul (3) litera (c) din Regulamentul (UE) 2019/788 pentru a fi înregistrate ca parte a obiectului inițiativei. Prin urmare, măsurile respective nu intră în domeniul de aplicare al prezentei decizii. Cu toate acestea, în cazul în care consideră oportun să adopte o propunere de act juridic în domeniile care intră în domeniul de aplicare al inițiativei, Comisia ar putea lua în considerare, de asemenea, unele dintre aceste elemente în propunerea sa. |
(16) |
Grupul de organizatori a furnizat dovezi adecvate că propunerea lor respectă cerințele prevăzute la articolul 5 alineatele (1) și (2) din Regulamentul (UE) 2019/788 și a desemnat persoanele de contact, în conformitate cu articolul 5 alineatul (3) primul paragraf din regulamentul respectiv. |
(17) |
Inițiativa propusă nu este vădit abuzivă, neserioasă sau vexatorie și nici nu contravine vădit valorilor Uniunii, prevăzute la articolul 2 din Tratatul privind Uniunea Europeană, și drepturilor consacrate în Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene. |
(18) |
Prin urmare, inițiativa intitulată „Stop (((5G))) – Să fim conectați, dar și protejați” ar trebui să fie înregistrată. |
(19) |
Concluzia conform căreia sunt îndeplinite condițiile de înregistrare prevăzute la articolul 6 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2019/788 nu implică faptul că Comisia confirmă în vreun fel corectitudinea factuală a conținutului inițiativei, care este responsabilitatea exclusivă a grupului de organizatori ai inițiativei. Conținutul inițiativei exprimă doar punctele de vedere ale grupului de organizatori și nu se poate considera, în niciun caz, că reflectă punctele de vedere ale Comisiei, |
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
Articolul 1
Inițiativa intitulată „Stop (((5G))) – Să fim conectați, dar și protejați” trebuie să fie înregistrată.
Articolul 2
Prezenta decizie se adresează grupului de organizatori ai inițiativei cetățenești intitulate „Stop (((5G))) – Să fim conectați, dar și protejați”, reprezentat de doamna Pernille SCHRIVER și de doamna Elisabeth Birgit MADSEN, care acționează în calitate de persoane de contact.
Adoptată la Bruxelles, 7 octombrie 2021.
Pentru Comisie
Věra JOUROVÁ
Vicepreședinte
(1) JO L 130, 17.5.2019, p. 55.
(2) Directiva (UE) 2018/1972 a Parlamentului European și a Consiliului din 11 decembrie 2018 de instituire a Codului european al comunicațiilor electronice (JO L 321, 17.12.2018, p. 36).
(3) Directiva 2014/53/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 aprilie 2014 privind armonizarea legislației statelor membre referitoare la punerea la dispoziție pe piață a echipamentelor radio și de abrogare a Directivei 1999/5/CE (JO L 153, 22.5.2014, p. 62).
(4) Directiva 2009/125/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 21 octombrie 2009 de instituire a unui cadru pentru stabilirea cerințelor în materie de proiectare ecologică aplicabile produselor cu impact energetic (JO L 285, 31.10.2009, p. 10).