CELEX:32021D1828: Decizia de punere în aplicare (UE) 2021/1828 a Comisiei din 7 octombrie 2021 privind cererea de înregistrare a inițiativei cetățenești europene intitulate „Stop (((5G))) – Stay Connected but Protected” [Stop (((5G))) – Să fim conectați, dar și protejați] în temeiul Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului [notificată cu numărul C(2021) 7293] (Numai textul în limba engleză este autentic)

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

19.10.2021   ROJurnalul Oficial al Uniunii EuropeneL 370/1DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2021/1828 A COMISIEIdin 7 octombrie 2021privind cererea de înregistrare a inițiativei cetățenești europene intitulate „Stop (((5G))) - Stay Connected but Protected” [Stop (((5G))) – Să fim conectați, dar și protejați] în temeiul...

Informatii

Data documentului: 07/10/2021; Data adoptării
Data intrării în vigoare: 19/10/2021; intră în vigoare data notificării
Data încetării: No end date
Autor: Comisia Europeană, Secretariatul General
Formă: Repertoriu EUR-Lex
Destinatar: persoană fizică

19.10.2021   

RO

Jurnalul Oficial al Uniunii Europene

L 370/1


DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2021/1828 A COMISIEI

din 7 octombrie 2021

privind cererea de înregistrare a inițiativei cetățenești europene intitulate „Stop (((5G))) – Stay Connected but Protected” [Stop (((5G))) – Să fim conectați, dar și protejați] în temeiul Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului

[notificată cu numărul C(2021) 7293]

(Numai textul în limba engleză este autentic)

COMISIA EUROPEANĂ,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,

având în vedere Regulamentul (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 aprilie 2019 privind inițiativa cetățenească europeană (1), în special articolul 6 alineatele (2) și (3),

întrucât:

(1)

La 12 august 2021, a fost prezentată Comisiei o cerere de înregistrare a unei inițiative cetățenești europene intitulate „Stop (((5G))) – Să fim conectați, dar și protejați”.

(2)

Obiectivele inițiativei, astfel cum au fost exprimate de organizatori, sunt: „Implementarea tehnologiei 5G ne pune în pericol drepturile la un mediu sănătos, libertate și viață privată. Solicităm Comisiei să propună acte legislative pentru a proteja cetățenii și mediul de aceste amenințări:

(a)

radiațiile au un efect negativ asupra oamenilor, faunei și florei. Limitele actuale de expunere oferă o protecție insuficientă, în special pentru persoanele vulnerabile (cum ar fi copiii, femeile însărcinate, pacienții, persoanele în vârstă), animale, insectele polenizatoare și plante – Trebuie adoptate reglementări în vederea protejării tuturor formelor de viață împotriva radiațiilor generate de frecvențele radio și microunde;

(b)

odată cu implementarea tehnologiei 5G va exploda numărul de dispozitive electronice conectate, antene și sateliți. Aceasta va avea ca urmare un consum nesustenabil de energie, emisii de radiații, mineritul dăunător și poluarea, punând în pericol biodiversitatea și habitatele naturale – Trebuie adoptate reglementări mai stricte pentru a proteja mediul de toate impacturile tehnologiei 5G și ale digitalizării;

(c)

tehnologia 5G permite colectarea masivă de date și supravegherea prin intermediul obiectelor conectate. Acest lucru va spori riscul criminalității informatice, al scurgerii de date, al furtului, al revânzării și al utilizării abuzive a inteligenței artificiale – Trebuie adoptate reglementări în vederea asigurării unei protecții eficace a datelor pentru a ne proteja viața privată, securitatea și libertatea”.

(3)

O anexă oferă detalii suplimentare cu privire la obiectul și obiectivele inițiativei, enumerând 23 de apeluri la acțiune, denumite „propuneri care trebuie puse în aplicare în dreptul Uniunii”. Într-un document transmis sub forma unui „proiect de act juridic” sunt furnizate informații suplimentare privind cele 23 de apeluri la acțiune. Grupul de organizatori a furnizat, de asemenea, ca „informații suplimentare”, traduceri ale obiectivelor în mai multe limbi ale Uniunii.

(4)

În ceea ce privește primul obiectiv, inițiativa enumeră următoarele zece apeluri la acțiune:

„1.

trebuie adoptate limite de expunere la câmpurile electromagnetice de radiofrecvență (RF EMF) bazate pe toate efectele biologice și asupra sănătății, nu numai pe cele legate de temperatură, pentru a proteja oamenii și pentru a aplica principiul precauției;

2.

Recomandarea 1999/519/CE și Directiva 2013/35/UE trebuie actualizate și, de asemenea, revizuite și reevaluate periodic;

3.

Recomandarea 1999/519/CE și Directiva 2013/35/UE privind locul de muncă trebuie să se bazeze pe cele mai bune date științifice disponibile, stabilind limitele care să ofere cel mai ridicat nivel de protecție din cadrul tuturor orientărilor științifice și empirice disponibile;

4.

trebuie elaborate orientări suplimentare privind expunerea de către oameni de știință care au expertiză în domeniul biomedical și care nu au conflicte de interese; trebuie desemnat un nou comitet sau trebuie extinse activitățile Comitetului științific pentru riscurile asupra sănătății, mediului și riscurilor emergente (SCHEER) pentru a evalua parametrii bioactivi ai RF EMF;

5.

trebuie asigurat faptul că toți parametrii activi din punct de vedere biologic ai RF EMF sunt evaluați în cadrul testelor care vizează dispozitivele fără fir și antenele, precum și funcționarea acestora;

6.

conexiunile fără fir trebuie înlocuite cu conexiuni prin cablu, iar această înlocuire trebuie făcută imediat în locuri precum spitale, grădinițe, școli, cămine de bătrâni și toate clădirile publice;

7.

trebuie ca publicul să fie informat cu privire la pericolele asociate conexiunilor fără fir și la modul de reducere la minimum a expunerii (de exemplu, prin utilizarea conexiunilor prin cablu);

8.

trebuie să se recomande statelor membre să pună la dispoziție zone cu radiații joase/fără radiații în municipalități. Toate rezervațiile naturale și parcurile trebuie declarate zone cu radiații joase/fără radiații;

9.

pentru a proteja sănătatea umană și bio-integritatea, trebuie solicitat consimțământul în cunoștință de cauză al cetățenilor UE înainte de a-i expune la RF EMF;

10.

pe baza principiului precauției, trebuie adoptată o directivă privind limitele de expunere la RF EMF pentru protejarea faunei și a florei.”

(5)

În ceea ce privește cel de al doilea obiectiv, inițiativa enumeră următoarele opt apeluri la acțiune:

„11.

trebuie actualizată Directiva 2011/92/UE astfel încât să includă implementarea tehnologiei 5G și tot ceea ce privește telecomunicațiile ca proiecte în anexa 1 [la directiva respectivă] pentru a se asigura că astfel de proiecte fac obiectul unei evaluări de mediu sau al unei examinări în conformitate cu directiva;

12.

trebuie redus consumul masiv de energie electrică generat de tehnologia comunicațiilor digitale, acordând prioritate soluțiilor cu fir și cu consum redus de energie în planul de acțiune pentru Pactul verde european;

13.

„deșeurile provenite de la echipamentele electrice și electronice” (WEEE), alte deșeuri și impactul asupra mediului al extracției mineralelor și metalelor din pământuri rare utilizate în echipamentele electronice trebuie incluse în „Planul de acțiune privind reducerea la zero a poluării apei, aerului și solului”;

14.

trebuie actualizată Directiva 2009/125/CE de instituire a unui cadru pentru stabilirea cerințelor în materie de proiectare ecologică aplicabile produselor cu impact energetic (Directiva privind proiectarea ecologică), prin stabilirea unor limite stricte pentru pierderile de resurse și de energie ale tuturor dispozitivelor conectate, inclusiv ale antenelor și sateliților;

15.

trebuie ca toți parametrii dăunători din punct de vedere biologic ai RF EMF să fie recunoscuți ca poluanți și să fie incluși în toate politicile și directivele relevante ale UE;

16.

monitorizarea tuturor parametrilor biologici dăunători ai RF EMF trebuie inclusă în „programele de monitorizare a mediului, Strategia UE privind biodiversitatea pentru 2030, obiectivele UE de refacere a naturii, Directiva privind habitatele și Directiva privind păsările, precum și Natura 2000”;

17.

trebuie solicitat un moratoriu imediat privind mega-constelațiile de sateliți 5G din întreaga lume până la soluționarea efectelor negative asupra mediului;

18.

trebuie acordată prioritate unei evaluări a impactului asupra mediului al tuturor proiectelor spațiale în cadrul politicii spațiale europene.”

(6)

În ceea ce privește cel de al treilea obiectiv, inițiativa enumeră următoarele cinci apeluri la acțiune:

„19.

trebuie lansată o evaluare a impactului efectelor tehnologiei 5G, inclusiv a obiectelor și organismelor conectate, asupra protecției datelor cu caracter personal și trebuie evaluată conformitatea cu legislația actuală privind protecția datelor;

20.

trebuie ca cetățenii să fie protejați împotriva criminalității informatice în creștere prin aplicarea principiului minimizării datelor în cazul colectării prin intermediul dispozitivelor fără fir (cum ar fi datele medicale și bancare);

21.

trebuie să se asigure faptul că Comitetul european pentru protecția datelor combate în mod activ și independent discriminarea și încălcările drepturilor digitale;

22.

trebuie solicitat consimțământul explicit al fiecărui cetățean pentru ca datele sale să fie supuse oricărei proceduri automatizate;

23.

trebuie organizate dezbateri publice cu privire la autorizarea inovațiilor digitale sau la măsura în care se autorizează aceste inovații, dezbateri care să fie coordonate de oameni de știință cu expertiză în domeniul biomedical și fără conflicte de interese; trebuie desemnat un nou comitet de etică sau trebuie extinse activitățile EGE.”

(7)

În ceea ce privește apelurile la acțiune pentru punerea în aplicare a primului obiectiv al inițiativei („Trebuie adoptate reglementări în vederea protejării tuturor formelor de viață împotriva radiațiilor generate de frecvențele radio și microunde”), în măsura în care unele dintre acestea vizează introducerea unor măsuri care să conducă, în special, la îmbunătățirea mediului de lucru pentru a proteja sănătatea și securitatea lucrătorilor, Comisia are competența de a prezenta o propunere de act juridic în temeiul articolului 153 alineatul (2) din tratat.

(8)

În ceea ce privește apelurile la acțiune pentru punerea în aplicare a primului obiectiv al inițiativei referitoare la Codul european al comunicațiilor electronice, astfel cum este prevăzut în Directiva (UE) 2018/1972 a Parlamentului European și a Consiliului (2), în Directiva 2014/53/UE a Parlamentului European și a Consiliului privind echipamentele radio (3) sau în propunerile vizând introducerea de norme care prevăd o testare mai completă a dispozitivelor fără fir și a antenelor, în măsura în care acestea vizează îmbunătățirea funcționării pieței interne, Comisia are competența de a prezenta propuneri de acte juridice în temeiul articolului 114 din tratat.

(9)

De asemenea, inițiativa solicită prezentarea unei propuneri de „înlocuire a conexiunilor fără fir cu conexiuni prin cablu”, având în vedere efectele dăunătoare ale RF EMF asupra oamenilor. În măsura în care propunerea vizează introducerea unor măsuri de stimulare menite să protejeze și să îmbunătățească sănătatea umană, precum și măsuri privind monitorizarea amenințărilor transfrontaliere grave pentru sănătate, avertizarea timpurie cu privire la aceste amenințări și combaterea lor, cu excepția măsurilor de armonizare a actelor cu putere de lege și a actelor administrative ale statelor membre, Comisia are competența de a prezenta propuneri în temeiul articolului 168 alineatul (5) din tratat.

(10)

În măsura în care unele dintre apelurile la acțiune pentru punerea în aplicare a primelor două obiective ale inițiativei vizează conservarea, protejarea și îmbunătățirea calității mediului, protejarea sănătății umane și utilizarea prudentă și rațională a resurselor naturale, Comisia are competența de a prezenta o propunere de act juridic în temeiul articolului 192 alineatul (1) din tratat.

(11)

În măsura în care unul dintre apelurile la acțiune pentru punerea în aplicare a celui de-al doilea obiectiv al inițiativei solicită o actualizare a Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European și a Consiliului (4), Comisia are competența de a prezenta o propunere de act juridic în temeiul articolului 114 din tratat.

(12)

Inițiativa conține cinci apeluri la acțiune în vederea atingerii celui de al treilea obiectiv pe care îl urmărește („Trebuie adoptate reglementări în vederea asigurării unei protecții eficace a datelor pentru a ne proteja viața privată, securitatea și libertatea”). În măsura în care aceste apeluri la acțiune invită Comisia să prezinte propuneri de acte juridice referitoare la protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituțiile, organele, oficiile și agențiile Uniunii și de către statele membre atunci când desfășoară activități care intră în domeniul de aplicare al dreptului Uniunii, precum și normele privind libera circulație a acestor date, propunerile respective ar putea fi întemeiate pe articolul 16 alineatul (2) din tratat.

(13)

Din aceste motive, niciuna dintre părțile inițiativei nu depășește în mod vădit competența Comisiei de a prezenta o propunere de act juridic al Uniunii în vederea punerii în aplicare a tratatelor.

(14)

Această concluzie nu aduce atingere evaluării efectuate pentru a se stabili dacă în acest caz ar fi îndeplinite condițiile concrete de fapt și de fond necesare pentru ca Comisia să acționeze, inclusiv respectarea principiilor proporționalității, subsidiarității și compatibilității cu drepturile fundamentale.

(15)

Unele dintre cele 23 de apeluri la acțiune, în special măsurile menționate la punctele 4, 7, 12, 13, 17, 18 și 23, nu invită Comisia să adopte o propunere de act juridic al Uniunii, dar par a fi auxiliare sau pregătitoare în raport cu cele care fac obiectul unei cereri de propuneri de acte juridice. Întrucât Comisia nu este invitată să prezinte o propunere de act juridic al Uniunii cu privire la niciuna dintre măsurile menționate anterior, acestea nu îndeplinesc condiția prevăzută la articolul 6 alineatul (3) litera (c) din Regulamentul (UE) 2019/788 pentru a fi înregistrate ca parte a obiectului inițiativei. Prin urmare, măsurile respective nu intră în domeniul de aplicare al prezentei decizii. Cu toate acestea, în cazul în care consideră oportun să adopte o propunere de act juridic în domeniile care intră în domeniul de aplicare al inițiativei, Comisia ar putea lua în considerare, de asemenea, unele dintre aceste elemente în propunerea sa.

(16)

Grupul de organizatori a furnizat dovezi adecvate că propunerea lor respectă cerințele prevăzute la articolul 5 alineatele (1) și (2) din Regulamentul (UE) 2019/788 și a desemnat persoanele de contact, în conformitate cu articolul 5 alineatul (3) primul paragraf din regulamentul respectiv.

(17)

Inițiativa propusă nu este vădit abuzivă, neserioasă sau vexatorie și nici nu contravine vădit valorilor Uniunii, prevăzute la articolul 2 din Tratatul privind Uniunea Europeană, și drepturilor consacrate în Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene.

(18)

Prin urmare, inițiativa intitulată „Stop (((5G))) – Să fim conectați, dar și protejați” ar trebui să fie înregistrată.

(19)

Concluzia conform căreia sunt îndeplinite condițiile de înregistrare prevăzute la articolul 6 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2019/788 nu implică faptul că Comisia confirmă în vreun fel corectitudinea factuală a conținutului inițiativei, care este responsabilitatea exclusivă a grupului de organizatori ai inițiativei. Conținutul inițiativei exprimă doar punctele de vedere ale grupului de organizatori și nu se poate considera, în niciun caz, că reflectă punctele de vedere ale Comisiei,

ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:

Articolul 1

Inițiativa intitulată „Stop (((5G))) – Să fim conectați, dar și protejați” trebuie să fie înregistrată.

Articolul 2

Prezenta decizie se adresează grupului de organizatori ai inițiativei cetățenești intitulate „Stop (((5G))) – Să fim conectați, dar și protejați”, reprezentat de doamna Pernille SCHRIVER și de doamna Elisabeth Birgit MADSEN, care acționează în calitate de persoane de contact.

Adoptată la Bruxelles, 7 octombrie 2021.

Pentru Comisie

Věra JOUROVÁ

Vicepreședinte


(1)  JO L 130, 17.5.2019, p. 55.

(2)  Directiva (UE) 2018/1972 a Parlamentului European și a Consiliului din 11 decembrie 2018 de instituire a Codului european al comunicațiilor electronice (JO L 321, 17.12.2018, p. 36).

(3)  Directiva 2014/53/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 aprilie 2014 privind armonizarea legislației statelor membre referitoare la punerea la dispoziție pe piață a echipamentelor radio și de abrogare a Directivei 1999/5/CE (JO L 153, 22.5.2014, p. 62).

(4)  Directiva 2009/125/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 21 octombrie 2009 de instituire a unui cadru pentru stabilirea cerințelor în materie de proiectare ecologică aplicabile produselor cu impact energetic (JO L 285, 31.10.2009, p. 10).


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x