CELEX:32021R1702: Regulamentul delegat (UE) 2021/1702 al Comisiei din 12 iulie 2021 de completare a Regulamentului (UE) 2021/523 al Parlamentului European și al Consiliului prin stabilirea de elemente suplimentare și norme detaliate ale tabloului de bord InvestEU
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024 |
|
Informatii
Data documentului: 12/07/2021; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 25/09/2021; intrare în vigoare data publicării +1 a se vedea articolul 2
Data încetării: No end date
Autor: Comisia Europeană, Direcția Generală Afaceri Economice și Financiare
Formă: Repertoriu EUR-Lex
24.9.2021 |
RO |
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene |
L 339/4 |
REGULAMENTUL DELEGAT (UE) 2021/1702 AL COMISIEI
din 12 iulie 2021
de completare a Regulamentului (UE) 2021/523 al Parlamentului European și al Consiliului prin stabilirea de elemente suplimentare și norme detaliate ale tabloului de bord InvestEU
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2021/523 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 martie 2021 de instituire a Programului InvestEU și de modificare a Regulamentului (UE) 2015/1017 (1), în special articolul 22 alineatul (4),
întrucât:
(1) |
Propunerile de operațiuni de finanțare și de investiții prezentate de partenerii de implementare pentru a beneficia de garanția UE în cadrul Fondului InvestEU trebuie să fie evaluate de Comitetul pentru investiții în temeiul articolului 22 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/523. |
(2) |
Comitetul pentru investiții efectuează evaluarea și verificarea operațiunilor de finanțare și de investiții propuse, cu ajutorul unui tablou de bord al indicatorilor, completat de partenerii de implementare în temeiul articolului 22 alineatul (2), care urmărește să asigure o evaluare independentă, transparentă și armonizată a propunerilor. |
(3) |
În temeiul articolului 22 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2021/523, tabloul de bord al indicatorilor constă în următorii șapte piloni: contribuția operațiunii la obiectivele de politică ale UE, descrierea adiționalității, disfuncționalitatea pieței sau situația de investiții insuficiente abordată de operațiune, contribuția financiară și tehnică a partenerului de implementare, impactul operațiunii, profilul financiar al operațiunii și indicatorii complementari. |
(4) |
Pentru a se asigura capacitatea Comitetului pentru investiții de a efectua o evaluare independentă, transparentă și armonizată a cererilor de utilizare a garanției UE, trebuie stabilite elemente, indicatori și subindicatori diferiți care trebuie furnizați pentru fiecare pilon, precum și criteriile de punctare și ponderile relevante care trebuie utilizate de partenerii de implementare la evaluarea operațiunilor de finanțare sau de investiții propuse. |
(5) |
Pentru a se permite aplicarea cu promptitudine a măsurilor prevăzute în prezentul regulament, acesta trebuie să intre în vigoare în ziua următoare datei publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, |
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
Articolul 1
În anexa la prezentul regulament, sunt prevăzute normele detaliate pe care partenerii de implementare trebuie să le utilizeze pentru a completa tabloul de bord al indicatorilor, astfel cum este menționat la articolul 22 din Regulamentul (UE) 2021/523, pentru a permite Comitetului pentru investiții al Programului InvestEU să efectueze o evaluare independentă, transparentă și armonizată a cererilor de utilizare a garanției UE.
Articolul 2
Prezentul regulament intră în vigoare în ziua următoare datei publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.
Adoptat la Bruxelles, 12 iulie 2021.
Pentru Comisie
Președintele
Ursula VON DER LEYEN
ANEXĂ
1. Principii generale
Comitetul pentru investiții, instituit în conformitate cu articolul 24 din Regulamentul (UE) 2021/523 al Parlamentului European și al Consiliului (1) (denumit în continuare „Regulamentul InvestEU”), utilizează un tablou de bord al indicatorilor (denumit în continuare „tabloul de bord InvestEU”) pentru a evalua operațiunile de finanțare și de investiții propuse de partenerii de implementare în vederea acoperirii prin garanția UE. În cadrul examinării menționate la articolul 24 alineatul (1) și în conformitate cu articolul 24 alineatul (4) din Regulamentul InvestEU, Comitetul pentru investiții utilizează tabloul de bord InvestEU pentru a efectua o evaluare independentă, transparentă și armonizată a cererilor de utilizare a garanției UE pentru operațiuni de finanțare și de investiții propuse de partenerii de implementare.
Tabloul de bord InvestEU se completează de către partenerul de implementare care prezintă Comitetului pentru investiții o propunere de operațiune de finanțare sau de investiții (2), inclusiv de operațiuni-cadru (3). Nivelul de detaliere necesar pentru fiecare dintre piloni în cazul operațiunilor individuale de finanțare și de investiții este diferit de cel necesar în cazul operațiunilor-cadru. În cazul acestora din urmă, se pot furniza estimări generale, cum ar fi tipul de intermediari financiari, numărul estimat și tipul de destinatari finali, dimensiunea medie a finanțării care urmează să fie oferită destinatarilor finali și impactul estimat al operațiunii-cadru.
1.1. Conținutul tabloului de bord InvestEU
În conformitate cu articolul 22 alineatul (3) din Regulamentul InvestEU, tabloul de bord InvestEU acoperă următoarele elemente:
(a) |
prezentarea operațiunii de finanțare sau de investiții, care conține denumirea operațiunii respective, destinatarul final în cazul operațiunilor directe sau, în cazul operațiunilor intermediate, intermediarul sau intermediarii financiari (dacă se cunoaște, numele intermediarului financiar; dacă nu, cel puțin tipul), țara sau țările de implementare și o scurtă descriere a operațiunii de finanțare sau de investiții; |
(b) |
pilonul 1 – contribuția operațiunii de finanțare sau de investiții la obiectivele de politică ale UE; |
(c) |
pilonul 2 – descrierea adiționalității operațiunii de finanțare sau de investiții; |
(d) |
pilonul 3 – disfuncționalitatea pieței sau situația de investiții insuficiente abordată prin operațiunea de finanțare sau de investiții; |
(e) |
pilonul 4 – contribuția financiară și tehnică a partenerului de implementare; |
(f) |
pilonul 5 – impactul operațiunii de finanțare sau de investiții; |
(g) |
pilonul 6 – profilul financiar al operațiunii de finanțare sau de investiții; |
(h) |
pilonul 7 – indicatori complementari. |
1.2. Evaluarea pilonilor
Fiecare operațiune de finanțare sau de investiții prezentată Comitetului pentru investiții este notată de către partenerul de implementare pe baza unui punctaj în ceea ce privește pilonii 3, 4 și 5 și este evaluată pe baza unor indicatori calitativi sau cantitativi fără punctaj în ceea ce privește pilonii 1, 2, 6 și 7.
Pentru notarea pilonilor 3, 4 și 5 se utilizează următoarea scară. Pentru indicatorii și subindicatorii cu punctaj se utilizează aceeași scară de notare.
Puncte |
Calificativ |
1 |
Satisfăcător |
2 |
Bine |
3 |
Foarte bine |
4 |
Excelent |
Dat fiind caracterul domeniilor lor de aplicare, fiecare pilon notat trebuie evaluat individual, fără a se proceda la o agregare într-un calificativ unic. În cazul în care pilonii sunt evaluați cu ajutorul unor indicatori și subindicatori specifici, la calcularea calificativului pilonului în chestiune se ține seama de ponderea respectivilor indicatori și subindicatori (prin înmulțirea numărului de puncte aferent cu ponderea aferentă) (4).
Partenerii de implementare furnizează o justificare pentru fiecare calificativ acordat, pe baza metodei descrise în apendicele relevant și a altor elemente relevante incluse în Regulamentul InvestEU, în orientările în materie de investiții (5), în documentele de orientare ale Comisiei, cum ar fi orientările privind evaluarea durabilității (6) și metodologia de monitorizare a impactului climatic și de mediu (7).
Comitetul pentru investiții acordă o importanță egală fiecărui pilon, atunci când evaluează operațiunile de finanțare sau de investiții, indiferent dacă pilonul individual prezintă un calificativ acordat pe bază de punctaj sau dacă este compus din indicatori calitativi și cantitativi fără punctaj.
În conformitate cu articolul 24 alineatul (4) din Regulamentul InvestEU, evaluarea furnizată de partenerul de implementare nu impune obligații Comitetului pentru investiții.
1.3. Publicarea tabloului de bord InvestEU
În conformitate cu articolul 24 alineatul (5) din Regulamentul InvestEU, tabloul de bord InvestEU relevant se publică pe site-ul InvestEU după semnarea operațiunii de finanțare sau de investiții corespunzătoare de către partenerul de implementare și intermediarul financiar sau destinatarul final, după caz. În cazul operațiunilor-cadru, tabloul de bord InvestEU se publică după semnarea primului subproiect.
Atunci când transmite Comitetului pentru investiții cererea de acoperire prin garanția UE, partenerul de implementare prezintă tabloul de bord InvestEU cu informații complete despre toți pilonii. Tabloul de bord al InvestEU trebuie să conțină o justificare a evaluării în conformitate cu pilonii 1-6, inclusiv cu indicatorii relevanți și cu indicatorii din pilonul 7. Prin urmare, tabloul de bord al InvestEU prezentat Comitetului pentru investiții poate conține informații sensibile din punct de vedere comercial sau confidențiale care nu pot fi publicate.
În termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la data semnării operațiunii de finanțare sau de investiții sau a primului subproiect, în cazul operațiunilor-cadru, partenerul de implementare prezintă secretariatului Comitetului pentru investiții o versiune publică a tabloului de bord InvestEU, care conține o descriere aferentă pilonilor 1-5 și indicatorilor din pilonul 7 și care se publică. Această versiune publică a tabloului de bord InvestEU nu poate să includă informații sensibile din punct de vedere comercial sau confidențiale. Întrucât profilul financiar al operațiunii de finanțare sau de investiții conține informații sensibile din punct de vedere comercial, nu trebuie furnizate informații cu privire la pilonul 6 în versiunea publică a tabloului de bord al InvestEU.
2. Tabloul de bord InvestEU
2.1. Pilonul 1 – Contribuția operațiunii de finanțare sau de investiții la obiectivele de politică ale UE
În cadrul pilonului 1, partenerul de implementare prezintă măsura în care operațiunea de finanțare sau de investiții contribuie la domeniile eligibile pentru InvestEU, în conformitate cu anexa II la Regulamentul InvestEU, orientările în materie de investiții și condițiile produsului financiar relevant. În ceea ce privește compartimentul pentru statele membre în înțelesul articolelor 9 și 10 din Regulamentul InvestEU, evaluarea include obiectivele de politică prevăzute în acordul de contribuție relevant.
Operațiunile de finanțare și de investiții trebuie să se încadreze cel puțin într-un domeniu eligibil în cadrul componentei de politică corespunzătoare a produsului financiar relevant.
2.2. Pilonul 2 – Descrierea adiționalității operațiunii de finanțare sau de investiții
În cadrul pilonului 2, partenerul de implementare prezintă principalele argumente explicând motivul pentru care operațiunea de finanțare sau de investiții este adițională surselor private sau sprijinului existent din alte surse publice ori ambelor. În special, partenerul de implementare trebuie să demonstreze că operațiunea de finanțare sau de investiții respectă cel puțin una dintre caracteristicile enumerate la secțiunea A punctul 2 al doilea paragraf literele (a)-(f) din anexa V la Regulamentul InvestEU (a se vedea apendicele 1).
2.3. Pilonul 3 – Disfuncționalitatea pieței sau situația de investiții insuficiente abordată prin operațiunea de finanțare sau de investiții
În cadrul pilonului 3, partenerul de implementare prezintă disfuncționalitatea sau disfuncționalitățile pieței și situația sau situațiile de investiții insuficiente care sunt abordate de operațiunea de finanțare sau de investiții. Fiecare operațiune de finanțare sau de investiții trebuie să abordeze cel puțin una dintre caracteristicile prevăzute la secțiunea A punctul 1 literele (a)-(f) din anexa V la Regulamentul InvestEU. Partenerul de implementare stabilește caracteristica sau caracteristicile îndeplinite de operațiunea de finanțare sau de investiții și include justificarea corespunzătoare (a se vedea apendicele 2).
Pe baza acestor caracteristici identificate, partenerul de implementare evaluează măsura în care operațiunea de finanțare sau de investiții abordează situațiile de investiții insuficiente și deficitul în materie de investiții care rezultă din disfuncționalități ale pieței. Partenerii de implementare notează acest pilon conform criteriilor de notare stabilite în apendicele 2. Operațiunile care vizează remedierea unei singure disfuncționalități a pieței sau a unei singure situații de investiții insuficiente ar obține un punctaj aferent calificativului „satisfăcător”, în timp ce operațiunile care vizează și alte disfuncționalități ale pieței sau situații de investiții insuficiente ar obține puncte suplimentare. În plus, operațiunile de finanțare și de investiții care vizează o singură disfuncționalitate a pieței primesc puncte suplimentare în funcție de importanța disfuncționalității pieței pe care o abordează și/sau în funcție de accentul pus pe prioritățile de politică specifice, astfel cum sunt descrise în tabelele 1 și 2 din apendicele 2.
2.4. Pilonul 4 – Contribuția financiară și tehnică a partenerului de implementare
Pilonul 4 se axează pe valoarea adăugată prin implicarea partenerului de implementare, oferind beneficii financiare și tehnice operațiunii de finanțare sau de investiții. Punctajul total al pilonului 4 se bazează pe punctajele individuale ale indicatorilor subiacenți, astfel cum se descrie în apendicele 3. Pentru operațiunile de finanțare și de investiții care constau în finanțare directă, este definită o abordare diferită de cea pentru operațiunile care constau în finanțare intermediată.
Pilonul 4 este evaluat utilizând indicatorii prezentați mai jos.
1. |
beneficiile financiare generate de intervenția partenerului de implementare (pondere în cazul finanțării directe: 12,5 %; pondere în cazul finanțării intermediate: 35 %). Este vorba de beneficiile financiare pe care intervenția partenerului de implementare le aduce în raport cu contrapartea sa, cum ar fi rate mai scăzute ale dobânzii; |
2. |
scadența mai lungă pentru finanțarea acordată destinatarilor finali (pondere numai în cazul finanțării directe: 25 %). Este vorba de durata pe care finanțarea este pusă la dispoziția destinatarului final; |
3. |
alte beneficii generate pentru destinatarii finali (pondere numai în cazul finanțării directe: 12,5 %). Este vorba de alte beneficii, cum ar fi perioadele de grație, o mai mare flexibilitate a tragerilor, posibilitatea de revizuire a ratelor dobânzii, ceea ce contribuie la diversificarea surselor de finanțare pentru destinatarii finali; |
4. |
atragerea altor investitori și efectul de semnalizare (pondere în cazul finanțării directe: 25 %; pondere în cazul finanțării intermediate: 40 %): se referă la rolul de catalizator al partenerului de implementare în ceea ce privește mobilizarea altor investitori privați sau publici și efectul de semnalizare pe piață; |
5. |
cunoștințele de specialitate în materie de consiliere și/sau structurare financiară (pondere atât în cazul finanțării directe, cât și în cazul finanțării intermediate: 12,5 %): sunt acoperite toate dimensiunile cunoștințelor de specialitate în materie de consiliere/structurare financiară oferite de partenerul de implementare (inclusiv în calitatea sa de partener de consiliere în cadrul Platformei de consiliere InvestEU). Este vorba de implicarea în amonte a serviciilor de consiliere și de contribuția pe care cunoștințele de specialitate interne ale partenerului de implementare o aduc la îmbunătățirea structurii financiare a unei operațiuni de finanțare sau de investiții în cursul pregătirii sau al implementării, inclusiv prin structuri de finanțare inovatoare, dacă este cazul; |
6. |
consiliere și contribuție tehnică (pondere atât în cazul finanțării directe, cât și în cazul finanțării intermediate: 12,5 %): toate dimensiunile consilierii tehnice furnizate de partenerul de implementare (inclusiv în calitatea sa de partener de consiliere în cadrul Platformei de consiliere InvestEU). Este vorba de implicarea în amonte a serviciilor de consiliere, de implicarea asistenței tehnice externe finanțate și/sau supravegheate de către partenerul de implementare și de contribuția pe care cunoștințele de specialitate interne ale partenerului de implementare o aduc la îmbunătățirea unei operațiuni de finanțare sau de investiții, inclusiv a capacității de atragere a investițiilor și a materializării investițiilor/proiectelor/finanțărilor. |
2.5. Pilonul 5 – Impactul operațiunii de finanțare sau de investiții
Punctajul total al acestui pilon se bazează pe punctajele individuale ale indicatorilor și subindicatorilor subiacenți, astfel cum se descrie în apendicele 4 de mai jos. Pentru operațiunile de finanțare și de investiții care constau în finanțare directă, este definită o abordare diferită de cea pentru operațiunile care constau în finanțare intermediată.
2.5.1.
Se aplică dimensiunile, precum și indicatorii și subindicatorii rezultanți, descriși mai jos.
1. |
Impactul asupra activității și creșterii economice: acest indicator reflectă contribuția unei operațiuni de finanțare sau de investiții la activitatea economică și la creșterea durabilă a acesteia în ceea ce privește costurile și beneficiile socioeconomice. Punctajul atribuit acestui indicator se bazează pe rata internă de rentabilitate economică („RIRE”) calculată de partenerul de implementare pentru operațiunea de finanțare sau de investiții (8).
Pentru cuantificarea RIRE se utilizează bunele practici din domeniul evaluării economice. Se iau în considerare costurile și beneficiile socioeconomice ale operațiunii de finanțare sau de investiții, inclusiv efectele de propagare ale acesteia (de exemplu, efectele pozitive ale cercetării, dezvoltării și inovării, beneficiile climatice pe termen lung, impactul asupra pieței forței de muncă și/sau efectele pozitive și negative asupra mediului). Există însă și proiecte în cazul cărora RIRE ar putea fi dificil de estimat sau metode de evaluare economică care nu garantează neapărat obținerea unui rezultat numeric al RIRE (de exemplu, analizele multicriteriale). O serie de sectoare sunt condiționate de respectarea standardelor Uniunii, principalul scop al evaluării putând fi de a asigura adoptarea celei mai puțin costisitoare soluții pentru îndeplinirea acestor obiective (de exemplu, tratarea apei și a deșeurilor). Când cuantificarea RIRE nu este posibilă, punctajul acestui indicator se poate baza pe o evaluare calitativă justificată a costurilor și beneficiilor socioeconomice ale proiectului (9) și a impactului preconizat al acestuia asupra activității economice și a creșterii economice durabile. Această evaluare calitativă trebuie să fie combinată cu o analiză a adecvării atât a costurilor de investiții, cât și a cheltuielilor de funcționare pentru atingerea obiectivelor preconizate, eventual printr-o analiză a costului celui mai scăzut și printr-o analiză comparativă cu investiții comparabile. Acest indicator reprezintă [40 %] din punctajul total al acestui pilon. |
2. |
Impactul asupra ocupării forței de muncă: acest indicator reflectă contribuția preconizată a operațiunii de finanțare sau de investiții în ceea ce privește locurile de muncă create sau sprijinite pe durata de viață a operațiunii de finanțare sau de investiții, luând în considerare cuantumul finanțării furnizate de operațiunea de finanțare sau de investiții. Partenerul de implementare oferă, de asemenea, informații cu privire la structura de gen a destinatarului final (în special în rolurile decizionale).
Acest indicator reprezintă [15 %] din punctajul total al acestui pilon. |
3. |
Aspecte ale evaluării durabilității: acest indicator reflectă rezultatele verificărilor și analizelor efectuate în cadrul evaluării durabilității (10), după caz, inclusiv:
Indicatorul de evaluare a durabilității reprezintă [45 %] din punctajul total al acestui pilon și se bazează pe punctajele următorilor subindicatori subiacenți ponderați, astfel cum se indică aici, incluzând puncte suplimentare, ca bonus, în cazul în care promotorul proiectului, în cooperare cu partenerul de implementare, este de acord să se implice în agenda pozitivă, astfel cum este descrisă în orientările privind evaluarea durabilității:
|
Informații mai detaliate privind criteriile de notare referitoare la aspectele evaluării durabilității menționate la punctul 3 sunt prezentate în tabelul 2 din apendicele 4.
În cazul proiectelor pentru care, pe baza orientărilor privind evaluarea durabilității, nu se identifică niciun impact care să necesite o evaluare suplimentară în privința unui subindicator specific, se consideră că la indicatorul „aspecte ale evaluării durabilității” se obține calificativul „bine” atât timp cât se asigură conformitatea cu cerințele juridice relevante și dacă se prezintă Comitetului pentru investiții justificarea pentru neefectuarea evaluării. Se pot adăuga puncte suplimentare în cazul în care este identificat clar un impact pozitiv sau în care sunt luate măsuri voluntare de îmbunătățire a rezultatelor în materie de durabilitate.
Pentru subindicatorii din cadrul indicatorului „aspecte ale evaluării durabilității”, în acordul de garantare se poate conveni asupra unui sistem echivalent al partenerului de implementare.
2.5.2.
Acest pilon va oferi o evaluare a impactului operațiunii de finanțare sau de investiții corespunzătoare asupra accesului la finanțare și asupra îmbunătățirii condițiilor de finanțare pentru destinatarii finali. Evaluarea se bazează pe următorii indicatori și subindicatori:
1. |
Mărirea accesului la finanțare și îmbunătățirea condițiilor de finanțare pentru destinatarii finali: acest indicator trebuie să reflecte următoarele aspecte:
Acest indicator reprezintă [80 %] din punctajul total al pilonului 5. |
2. |
Impactul asupra ocupării forței de muncă: acest indicator se bazează pe ocuparea forței de muncă preconizată a fi sprijinită la nivelul destinatarului final, pentru fiecare milion EUR din finanțarea furnizată prin operațiunea de finanțare sau de investiții. Acest indicator reprezintă [20 %] din punctajul total al pilonului 5. |
2.6. Pilonul 6 – Profilul financiar al operațiunii de finanțare sau de investiții
Profilul financiar al operațiunii de finanțare sau de investiții se evaluează pe baza unor indicatori de risc relevanți, cum ar fi pierderea așteptată (EL), intervalul în care se situează EL pentru produsul financiar din care face parte operațiunea de finanțare sau de investiții, rata de transfer, rata internă de rentabilitate preconizată (RIRE) și ratingul contrapărții sau alte informații cantitative privind aspectele de risc conform criteriilor financiare definite pentru fiecare produs financiar în acordul de garantare (a se vedea apendicele 5). În cazul în care nu sunt disponibili astfel de indicatori de risc în ceea ce privește criteriile financiare definite pentru fiecare produs financiar în acordul de garantare, se furnizează o evaluare calitativă a modului în care operațiunea de finanțare sau de investiții se încadrează în portofoliul general avut în vedere și sprijinit în cadrul produsului financiar InvestEU.
2.7. Pilonul 7 – Indicatori complementari
Acest pilon include o listă de indicatori obligatorii (a se vedea apendicele 6), care nu sunt notați.
Lista indicatorilor obligatorii trebuie să cuprindă indicatori specifici operațiunii, care permit Comitetului pentru investiții să dispună de anumite informații suplimentare detaliate privind aspecte specifice ale operațiunii de finanțare sau de investiții, cum ar fi investițiile mobilizate, efectul multiplicator și alți indicatori relevanți specifici operațiunii, determinați de produsul financiar relevant.
De asemenea, lista poate include indicatori din compartimentul pentru statele membre, dacă aceștia sunt conveniți de statul membru și Comisie în temeiul acordului de contribuție și dacă sunt transpuși în acordul de garantare relevant cu partenerul de implementare.
În cazul finanțării intermediate, partenerul de implementare trebuie să furnizeze informații cu privire la aspectele ESG (14), după caz (15). Acest indicator trebuie să reflecte faptul că aspectele ESG sunt integrate de către intermediarii financiari în activitatea lor. Partenerul de implementare verifică dacă intermediarul financiar dispune de un sistem de management de mediu și social (sau echivalent) proporțional cu profilul de risc în materie de durabilitate (16) al portofoliului sau portofoliilor sale. Partenerul de implementare descrie pe scurt gradul verificărilor efectuate la nivelul intermediarului financiar și dacă sistemul de management de mediu și social este considerat adecvat pentru nivelul riscului de durabilitate al portofoliului său (în conformitate cu cerințele din capitolul 3 din orientările privind evaluarea durabilității). El indică, de asemenea, dacă au fost identificate lacune și dacă intermediarul a fost obligat să remedieze respectivele lacune, după caz.
(1) Regulamentul (UE) 2021/523 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 martie 2021 de instituire a Programului InvestEU și de modificare a Regulamentului (UE) 2015/1017 (JO L 107, 26.3.2021, p. 30).
(2) Astfel cum sunt definite la articolul 2 punctul 10 din Regulamentul InvestEU.
(3) Înseamnă o facilitate, un program sau o structură care are subproiecte subiacente în înțelesul articolului 24 alineatul (6) din Regulamentul InvestEU. Pentru evitarea oricărei îndoieli, orice trimitere din prezentul document la operațiuni de finanțare sau de investiții include operațiunile-cadru.
(4) La agregarea calificativelor subindicatorilor, ar trebui să se aplice reguli generale de rotunjire. Rotunjirea ar trebui să se facă pe baza a două zecimale până la cel mai apropiat număr întreg: satisfăcător (1) – 1,00 ≤ x ≤ 1,50; bine (2) – 1,51 ≤ x ≤ 2,50; foarte bine (3) – 2,51 ≤ x ≤ 3,50; excelent (4) – 3,51 ≤ x ≤ 4,00.
(5) Regulamentul delegat (UE) 2021/1078 al Comisiei din 14 aprilie 2021 de completare a Regulamentului (UE) 2021/523 al Parlamentului European și al Consiliului prin stabilirea orientărilor în materie de investiții pentru Fondul InvestEU (JO L 234, 2.7.2021, p. 18).
(6) Comunicarea Comisiei privind orientările tehnice referitoare la evaluarea durabilității Fondului InvestEU [C(2021) 2632 final] (JO C 280, 13.7.2021, p. 1).
(7) Comunicarea Comisiei privind orientările Programului InvestEU de monitorizare a impactului climatic și de mediu [C(2021) 3316 final].
(8) În conformitate cu metodologia proprie a partenerului de implementare. În cazul în care partenerul de implementare nu dispune de o metodologie, analiza se ghidează după referințele relevante incluse în orientările privind evaluarea durabilității. Metodologia utilizată pentru calcularea RIRE trebuie să corespundă bunelor practici acceptate la nivel internațional. Partenerul de implementare furnizează o justificare clară a ipotezelor pe care s-a bazat pentru calcularea RIRE, inclusiv a beneficiilor avute în vedere și a valorilor unitare utilizate pentru monetizarea acestora.
(9) Dintre documentele de referință descrise în orientările privind evaluarea durabilității, ghidul Comisiei privind analiza cost-beneficiu și viitorul vademecum de evaluare economică oferă, ambele, indicații cu privire la costurile și beneficiile tipice pentru o serie de sectoare. Partenerul de implementare poate utiliza, de asemenea, metodologii alternative recunoscute la nivel internațional.
(10) În concordanță cu orientările privind evaluarea durabilității.
(11) Neefectuate în mod voluntar, astfel cum se descrie la punctul următor referitor la „agenda pozitivă voluntară”.
(12) A se vedea nota de subsol 10.
(13) A se vedea nota de subsol 10.
(14) În concordanță cu orientările privind evaluarea durabilității.
(15) În cazul operațiunilor-cadru, dacă este disponibil la momentul depunerii.
(16) Conform definiției din orientările privind evaluarea durabilității.
APENDICELE 1
Pilonul 2 – Descrierea adiționalității operațiunii de finanțare sau de investiții
Pentru a demonstra că operațiunile de finanțare și de investiții care beneficiază de garanția UE sunt adiționale față de piața existentă și de alte tipuri de sprijin public, partenerii de implementare trebuie să ofere informații care să demonstreze cel puțin una dintre următoarele caracteristici:
(a) |
sprijin acordat prin poziții subordonate în raport cu alți creditori publici sau privați sau în cadrul structurii de finanțare; |
(b) |
sprijin acordat prin capital propriu și cvasicapital sau prin împrumuturi cu scadențe lungi, prețuri, cerințe de garanție sau alte condiții care nu sunt disponibile în mod suficient pe piață sau din alte surse publice; |
(c) |
sprijin pentru operațiunile care prezintă un profil de risc mai ridicat decât riscul general acceptat în activitățile standard ale partenerului de implementare sau sprijin acordat partenerilor de implementare pentru a-și depăși propria capacitate de sprijin pentru astfel de operațiuni; |
(d) |
participarea la mecanisme de partajare a riscurilor vizând domenii de politică care expun partenerul de implementare la niveluri de risc mai ridicate în comparație cu nivelurile general acceptate de partenerul de implementare sau pe care actorii financiari privați sunt capabili sau dispuși să le accepte; |
(e) |
sprijin care catalizează/atrage finanțare privată sau publică suplimentară și care este complementar altor surse private și comerciale, în special din partea categoriilor de investitori care au în mod tradițional aversiune la risc sau din partea investitorilor instituționali, ca urmare a efectului de semnalizare pe care îl are sprijinul acordat în cadrul Fondului InvestEU; |
(f) |
sprijin acordat prin produse financiare care nu sunt disponibile sau nu sunt oferite la un nivel suficient în țările sau regiunile vizate, din cauza faptului că piețele lipsesc, nu sunt suficient dezvoltate sau sunt incomplete. |
În cazul operațiunilor de finanțare și de investiții intermediate, în special în ceea ce privește sprijinul acordat IMM-urilor, adiționalitatea se verifică mai degrabă la nivelul intermediarului decât la nivelul destinatarului final. Se consideră că există adiționalitate atunci când Fondul InvestEU sprijină un intermediar financiar să stabilească un nou portofoliu, cu un nivel mai ridicat de risc, sau să mărească volumul activităților care prezintă deja un risc ridicat, în comparație cu nivelurile de risc pe care actorii financiari privați și publici sunt, la momentul respectiv, capabili sau dispuși să le accepte în țările sau regiunile vizate.
APENDICELE 2
Pilonul 3 – Disfuncționalitatea pieței sau situația de investiții insuficiente abordată prin operațiunea de finanțare sau de investiții
Descriere justificată a disfuncționalității pieței sau a situației de investiții insuficiente abordate de operațiunea de finanțare sau de investiții pe baza cerințelor prevăzute în secțiunea A punctul 1 din anexa V la Regulamentul InvestEU, astfel cum sunt prezentate la al doilea paragraf literele (a)-(f).
Pentru a remedia disfuncționalitățile pieței sau situațiile de investiții insuficiente, astfel cum sunt menționate la articolul 209 alineatul (2) litera (a) din Regulamentul financiar (1), investițiile vizate de operațiunile de finanțare și de investiții includ unul dintre următoarele elemente:
(a) |
caracterul de bun public pentru care operatorul sau întreprinderea nu poate obține suficiente beneficii financiare (cum ar fi educația și competențele, serviciile medicale și accesibilitatea, securitatea și apărarea, infrastructurile disponibile gratuit sau la un preț neglijabil); |
(b) |
externalități pe care operatorul sau întreprinderea nu reușește în general să le internalizeze, precum investițiile în C&D, eficiența energetică, clima sau protecția mediului; |
(c) |
asimetriile de informare, în special în cazul IMM-urilor și al întreprinderilor mici cu capitalizare medie, inclusiv nivelurile de risc mai ridicate la care sunt expuse întreprinderile în faze timpurii, întreprinderile cu active în majoritate necorporale sau cu garanții insuficiente ori întreprinderile axate pe activități cu risc mai ridicat; |
(d) |
proiecte de infrastructură transfrontaliere și servicii sau fonduri conexe care investesc la nivel transfrontalier pentru a combate fragmentarea pieței interne și a îmbunătăți coordonarea în cadrul pieței interne; |
(e) |
expunerea la niveluri mai ridicate de risc în anumite sectoare, țări sau regiuni, depășind nivelurile pe care actorii financiari privați sunt capabili sau dispuși să le accepte, inclusiv în situațiile în care investiția nu ar fi fost efectuată deloc sau nu ar fi fost efectuată în aceeași măsură, ca urmare a noutății sale sau a riscurilor asociate cu inovația ori cu o tehnologie netestată; |
(f) |
disfuncționalități noi sau complexe ale pieței sau situații de investiții insuficiente, în conformitate cu articolul 9 alineatul (1) litera (a) punctul (iii) din Regulamentul InvestEU. Tabelul 1 Pilonul 3 – Toate operațiunile de finanțare și de investiții, cu excepția finanțării intermediate pentru IMM-uri și întreprinderi mici cu capitalizare medie
Tabelul 2 Pilonul 3 – Finanțarea intermediară pentru IMM-uri și întreprinderi mici cu capitalizare medie Finanțarea intermediată care vizează IMM-urile și întreprinderile mici cu capitalizare medie primește un punct. Dacă finanțarea are loc în țări în care majoritatea alocărilor (> 50 % din operațiunea de finanțare sau de investiții) sunt preconizate în domeniile coeziunii sau tranziției juste (2) sau, în cazul operațiunilor de finanțare și de investiții care vizează în mod specific prioritățile politicii de cercetare și inovare în statele membre ale UE cu inovare moderată și emergentă (3), operațiunea de finanțare sau de investiții primește un punct în plus. Se acordă puncte suplimentare dacă operațiunea de finanțare sau de investiții se axează pe segmente vulnerabile/caracterizate de constrângeri ale ecosistemului IMM-urilor (microîntreprinderi, întreprinderi sociale, întreprinderi axate pe impact, întreprinderi nou-înființate sau întreprinderi tinere, întreprinderi deținute/conduse de femei, întreprinderi conduse de grupuri vulnerabile/dezavantajate, tineri fermieri etc.) sau dacă vizează priorități suplimentare de politică (durabilitate, cercetare și inovare, competențe, educație și formare, digitalizare, investiții în zonele rurale, sectoare culturale și creative). Punctajul final corespunde sumei punctelor primite la punctele A, B, C și D, conform descrierii de mai jos.
|
(1) Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1046 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1296/2013, (UE) nr. 1301/2013, (UE) nr. 1303/2013, (UE) nr. 1304/2013, (UE) nr. 1309/2013, (UE) nr. 1316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 și a Deciziei nr. 541/2014/UE și de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012 (JO L 193, 30.7.2018, p. 1).
(2) În cazul operațiunilor-cadru, criteriul ar trebui verificat la nivel agregat.
(3) Pentru referințe privind statele membre ale UE cu inovare moderată și emergentă, a se consulta tabloul de bord european privind inovarea, la adresa: https://ec.europa.eu/growth/industry/policy/innovation/scoreboards_ro
APENDICELE 3
Pilonul 4 – Contribuția financiară și tehnică a partenerului de implementare
Tabelul 1
Finanțare directă
Indicatori |
Satisfăcător (= 1) |
Bine (= 2) |
Foarte bine (= 3) |
Excelent (= 4) |
||||||||||||||||||||||
|
VAF (1) ≤ 5 puncte de bază |
5 puncte de bază < VAF ≤ 30 de puncte de bază |
30 de puncte de bază < VAF ≤ 100 de puncte de bază |
VAF > 100 de puncte de bază |
||||||||||||||||||||||
Orice altă operațiune de finanțare sau de investiții care nu este enumerată în secțiunile următoare. |
Tranșe cu rang superior. |
Împrumuturi subordonate, tranșe de tip mezanin, obligațiuni hibride, împrumuturi condiționate și produse de garantare. |
Operațiuni de capital și cvasicapital. |
|||||||||||||||||||||||
|
Destinatarul final obține cu regularitate fonduri cu scadențe similare sau prelungirea scadenței este mai mică de 30 %. |
Destinatarul final ar putea obține cu ușurință fonduri cu scadențe similare sau prelungirea scadenței este cuprinsă între 30 % și 49 %. |
Destinatarul final ar putea obține, cu o oarecare dificultate, fonduri cu scadențe similare sau prelungirea scadenței este cuprinsă între 50 % și 99 %. |
Destinatarul final nu este în măsură să obțină fonduri cu scadențe similare sau prelungirea scadenței este de cel puțin 100 %. |
||||||||||||||||||||||
|
Elemente de notare aplicabile:
|
|
||||||||||||||||||||||||
Niciunul dintre elementele de mai sus nu este aplicabil. |
Sunt aplicabile unul sau două dintre elementele de mai sus. |
Sunt aplicabile trei sau patru dintre elementele de mai sus. |
Sunt aplicabile cel puțin cinci dintre elementele de mai sus. |
|||||||||||||||||||||||
|
Nu se preconizează că implicarea partenerului de implementare în operațiunea de finanțare sau de investiții va avea: (i) un efect catalizator asupra atragerii altor cofinanțatori/garanți/investitori (de exemplu, partenerul de implementare cofinanțează doar fondurile proprii ale debitorului); și/sau (ii) vreun efect de semnalizare pe piața respectivă. |
Se preconizează că implicarea partenerului de implementare în operațiunea de finanțare sau de investiții va avea un oarecare impact asupra mobilizării altor cofinanțatori/garanți/investitori și asupra semnalizării faptului că se preconizează că operațiunea/investițiile vor fi solide și vor merita să fie sprijinite, facilitându-se astfel finanțarea și implementarea depline. |
Se preconizează că implicarea partenerului de implementare în operațiunea de finanțare sau de investiții va avea un impact semnificativ asupra deciziei altor finanțatori/garanți/investitori de a se angaja sau de a investi în comun de-a lungul operațiunii, având astfel un puternic efect catalizator. Sunt incluse aici situațiile în care partenerul de implementare a contribuit la combinarea finanțării sale cu granturi acordate de terți sau cu alte forme de sprijin extern pentru proiecte/programe specifice. |
Se preconizează că implicarea partenerului de implementare în operațiunea de finanțare sau de investiții va fi esențială pentru materializarea operațiunii și/sau atingerea nivelului de finanțare vizat (fără partenerul de implementare, este puțin probabil ca proiectul să continue sau este probabil că acesta să nu continue la aceeași viteză sau dimensiune). Sunt incluse aici, de exemplu, situațiile în care i) partenerul de implementare își asumă rolul de investitor de bază și ii) partenerul de implementare combină împrumuturile cu resurse publice și/sau private din partea terților. |
||||||||||||||||||||||
|
Nu este necesar ca partenerul de implementare să aibă cunoștințe de specialitate în materie de structurare financiară și se preconizează că implicarea sa va fi marginală. Demararea investiției nu beneficiază de cunoștințele de specialitate ale partenerului de implementare. |
Partenerul de implementare are cunoștințe de specialitate în materie de structurare financiară și se preconizează că acestea vor avea un impact pozitiv asupra structurii de finanțare a investiției și valoare pentru contraparte și/sau se preconizează că demararea investiției va beneficia de cunoștințele de specialitate ale partenerului de implementare. |
Partenerul de implementare are cunoștințe de specialitate în materie de structurare financiară și se preconizează că acestea vor avea un impact semnificativ asupra structurii de finanțare a investiției și o valoare semnificativă pentru contraparte (de exemplu, prin accelerarea încheierii acordurilor financiare sau prin aplicarea unor structuri standardizate etc.) și/sau se preconizează că demararea investiției va beneficia de cunoștințele de specialitate ale partenerului de implementare. |
Se preconizează că partenerul de implementare va avea, prin cunoștințele sale de specialitate în materie de structurare financiară, o contribuție inovatoare și de mare valoare pentru contraparte (de exemplu, prin accelerarea semnificativă a încheierii acordurilor financiare sau prin aplicarea unor structuri standardizate în cazuri complexe, asistență tehnică sau sprijin de consiliere pentru structurarea financiară a operațiunii, experți din sectorul financiar etc.). |
||||||||||||||||||||||
|
Destinatarul final nu a avut nevoie de cunoștințele tehnice de specialitate și/sau de serviciile de consiliere tehnică ale partenerului de implementare. |
Consilierea tehnică a partenerului de implementare asigură calitatea investiției prin condiții de plată specifice proiectului, intervenții ad-hoc (de exemplu, misiuni de monitorizare pentru asigurarea respectării condițiilor de plată). SAUR apoarte anuale privind progresele înregistrate în cadrul proiectului. |
Partenerul de implementare sprijină pregătirea sau structurarea tehnică a operațiunii de finanțare sau de investiții pentru a o alinia mai bine la obiectivele de politică. SAU Contribuții specifice (de ordin tehnic, de ordin economic, în domeniul achizițiilor publice, al climei, al mediului, de ordin social) și orientări valoroase privind caracteristicile proiectului sau opțiunile de proiectare, intervenții periodice (de exemplu, misiuni de monitorizare pentru asigurarea respectării standardelor). SAU Monitorizare specifică (în domeniul achizițiilor publice, al climei, al mediului, în domeniul social). |
Partenerul de implementare sprijină pregătirea sau structurarea tehnică a operațiunii de finanțare sau de investiții pentru a o alinia pe deplin la obiectivele de politică. SAUS prijinul tehnic acordat de partenerul de implementare are un impact major asupra calității tehnice sau economice a investiției, în special prin intermediul asistenței tehnice specifice sau al sprijinului de consiliere furnizat. SAU Monitorizare fizică semnificativă, cum ar fi în cazul proiectelor complexe sau al proiectelor cu risc ridicat. |
Tabelul 2
Finanțare intermediară
Indicatori |
Satisfăcător (= 1) |
Bine (= 2) |
Foarte bine (= 3) |
Excelent (= 4) |
||
|
Orice altă operațiune de finanțare sau de investiții care nu este enumerată în secțiunile următoare. |
Tranșe cu rang superior. |
Împrumuturi subordonate, tranșe de tip mezanin, obligațiuni hibride, împrumuturi condiționate și produse de garantare. |
Operațiuni de capital și cvasicapital. |
||
|
Nu se preconizează că implicarea partenerului de implementare în operațiunea de finanțare sau de investiții va avea: (i) un efect catalizator asupra atragerii altor cofinanțatori/garanți/investitori (de exemplu, partenerul de implementare cofinanțează doar fondurile proprii ale debitorului); și/sau (ii) vreun efect de semnalizare pe piața respectivă. |
Se preconizează că implicarea partenerului de implementare în operațiunea de finanțare sau de investiții va avea un oarecare impact asupra mobilizării altor cofinanțatori/garanți/investitori și asupra semnalizării faptului că se preconizează că investițiile vor fi solide și vor merita să fie sprijinite, facilitându-se astfel finanțarea și implementarea depline. |
Se preconizează că implicarea partenerului de implementare în operațiunea de finanțare sau de investiții va avea un impact semnificativ asupra deciziei altor finanțatori/garanți/investitori de a se angaja sau de a investi în comun de-a lungul operațiunii, având astfel un puternic efect catalizator. Sunt incluse aici situațiile în care partenerul de implementare a contribuit la combinarea finanțării sale cu granturi acordate de terți sau cu alte forme de sprijin extern pentru proiecte/programe specifice. |
Se preconizează că implicarea partenerului de implementare în operațiunea de finanțare sau de investiții va fi esențială pentru materializarea operațiunii și/sau atingerea nivelului de finanțare vizat. Sunt incluse aici, de exemplu, situațiile în care i) partenerul de implementare își asumă rolul de investitor de bază și ii) partenerul de implementare combină împrumuturile cu resurse publice și/sau private din partea terților. |
||
|
Nu este necesar ca partenerul de implementare să aibă cunoștințe de specialitate în materie de structurare financiară și se preconizează că implicarea sa va fi marginală. Demararea investiției nu beneficiază de cunoștințele de specialitate ale partenerului de implementare. |
Partenerul de implementare are cunoștințe de specialitate în materie de structurare financiară și se preconizează că acestea vor avea un impact pozitiv asupra structurii de finanțare a investiției și valoare pentru contraparte și/sau se preconizează că demararea investiției va beneficia de cunoștințele de specialitate ale partenerului de implementare. |
Partenerul de implementare are cunoștințe de specialitate în materie de structurare financiară și se preconizează că acestea vor avea un impact semnificativ asupra structurii de finanțare a investiției și o valoare semnificativă pentru contraparte (de exemplu, prin accelerarea încheierii acordurilor financiare sau prin aplicarea unor structuri standardizate etc.) și/sau se preconizează că demararea investiției va beneficia de cunoștințele de specialitate ale partenerului de implementare. |
Se preconizează că partenerul de implementare va avea, prin cunoștințele sale de specialitate în materie de structurare financiară, o contribuție inovatoare și de mare valoare pentru contraparte (de exemplu, prin accelerarea semnificativă a încheierii acordurilor financiare sau prin aplicarea unor structuri standardizate în cazuri complexe, asistență tehnică sau sprijin de consiliere pentru structurarea financiară a operațiunii, experți din sectorul financiar etc.). |
||
|
Nu se preconizează că partenerul de implementare va oferi intermediarului consiliere tehnică sau consolidare a capacităților. |
Se preconizează că partenerul de implementare va stabili condiții speciale legate de implementarea tranzacțiilor subiacente, oferind consiliere intermediarului în ceea ce privește selectarea sau așteptându-se ca intermediarul să aibă nevoie de consiliere în ceea ce privește punerea în aplicare a criteriilor legate de operațiunea de finanțare sau de investiții. |
Partenerul de implementare se așteaptă să participe la asistența tehnică sau la formarea furnizată intermediarului în vederea îmbunătățirii performanței sau a capacității acestuia de a îndeplini cerințele (de exemplu, în ceea ce privește raportarea, eligibilitatea, aspectele legate de durabilitate și standardele de achiziții publice). Se preconizează că asistența va depăși obligația de diligență standard a partenerului de implementare în etapa de evaluare. |
Se preconizează acordarea unei asistențe sau consilieri tehnice extensive pentru sprijinirea intermediarului în ceea ce privește dezvoltarea unor segmente de activitate cu impact deosebit, astfel cum se reflectă în domeniile de politică ale InvestEU. Se preconizează că asistența va depăși obligația de diligență standard a partenerului de implementare în etapa de evaluare. |
(1) VAF = valoarea adăugată financiară. VAF reprezintă diferența dintre alternativa de piață (costul alternativ de finanțare) cea mai apropiată de destinatarul final și prețul împrumutului acordat de către partenerul de implementare. Costul alternativ de finanțare al destinatarului final poate fi determinat în raport direct cu o obligațiune lichidă sau cu un împrumut contractat recent de la același emitent pe o durată similară cu cea a împrumutului acordat de către partenerul de implementare. În cazul cofinanțării, comparația cea mai pertinentă este facilitatea comercială paralelă, cu condiția ca prețul să fie cunoscut și ca structurile să fie comparabile în mod rezonabil. Alternativ, în cazul în care un astfel de instrument nu există, pot fi utilizate, ca substitute, obligațiuni/împrumuturi emise de o entitate comparabilă. Prețurile pieței vor fi derivate din nivelurile de tranzacționare pe piața primară și secundară a obligațiunilor sau împrumuturilor selectate, în care sunt incluse taxele anualizate. Întrucât pentru majoritatea obligațiunilor de pe piața secundară există un grad ridicat de variabilitate a prețurilor, ar trebui să se aibă grijă ca respectivul cost de finanțare alternativ selectat să reflecte fie mediile pe termen mai lung, fie condițiile de piață valabile în momentul respectiv, în cazul în care se preconizează că acestea vor prevala.
APENDICELE 4
Pilonul 5 – Impactul o Operațiunii de finanțare sau de investiții
Tabelul 1
Finanțare directă
Impactul operațiunii de finanțare sau de investiții |
|||||||||
|
Satisfăcător (= 1) |
Bine (= 2) |
Foarte bine (= 3) |
Excelent (= 4) |
|||||
|
> 0 %-5 % |
5 %-7 % |
7 %-10 % |
> 10 % |
|||||
Notarea se va face pe baza unei evaluări calitative justificate în mod corespunzător a costurilor și beneficiilor socioeconomice ale proiectului, precum și a contribuției preconizate a acestuia la activitatea și creșterea economică. |
|||||||||
|
Construcție/etapa de implementare (ENI/milioane EUR) < 3 |
Construcție/etapa de implementare (ENI/milioane EUR) 3-6 |
Etapa de construcție/implementare (ENI/milioane EUR) 6-8 |
Etapa de construcție/implementare (ENI/milioane EUR) > 8 |
|||||
Etapa de funcționare (ENI/milioane EUR) < 0,4 |
Etapa de funcționare (ENI/milioane EUR) 0,4-0,7 |
Etapa de funcționare (ENI/milioane EUR) 0,7-1,1 |
Etapa de funcționare (ENI/milioane EUR) > 1,1 |
||||||
(pondere: 45 %) + bonus |
|
Impact negativ neatenuat complet, fără impact pozitiv semnificativ. |
Impact negativ parțial atenuat, un oarecare impact pozitiv. |
Impact negativ complet atenuat, cu impact pozitiv semnificativ. |
Impact negativ complet atenuat, cu impact pozitiv foarte semnificativ. |
||||
|
Impact negativ neatenuat complet, fără impact pozitiv semnificativ. |
Impact negativ parțial atenuat, un oarecare impact pozitiv. |
Impact negativ complet atenuat, impact pozitiv semnificativ. |
Impact negativ complet atenuat, cu impact pozitiv foarte substanțial. |
|||||
|
Impact negativ neatenuat complet, fără impact pozitiv semnificativ. |
Impact negativ parțial atenuat, un oarecare impact pozitiv. |
Impact negativ complet atenuat, cu impact pozitiv semnificativ. |
Impact negativ complet atenuat, cu impact pozitiv foarte substanțial. |
|||||
Bonus Lista de verificare privind agendă pozitivă (pondere: 22,5 % în total pentru cele trei dimensiuni) |
nu se aplică |
nu se aplică |
nu se aplică |
Dacă da, a se vedea tabelul 3 pentru mai multe detalii. |
Tabelul 2
Aspecte ale evaluării durabilității – informații detaliate (finanțare directă)
|
|
Satisfăcător |
Bine |
Foarte bine |
Excelent |
||||||||||||||||
Clima 15 % |
Impact negativ și riscuri legate de proiect (2) (pondere: 50 %) |
|
|
|
SAU
|
||||||||||||||||
Impact pozitiv rezultat în urma proiectului, fără măsuri voluntare (3) luate de promotorul proiectului/destinatarul final (pondere: 50 %) |
Nu a fost identificat niciun impact pozitiv semnificativ. |
A putut fi identificat un oarecare impact pozitivîn ceea ce privește atenuarea schimbărilor climatice sau adaptarea la acestea. |
Impact pozitiv semnificativ (obiectivul contribuției la atenuarea schimbărilor climatice sau la adaptarea la acestea este menționat în mod explicit, dar nu constituie motivul fundamental pentru care este întreprins proiectul). |
Impact pozitiv substanțial (proiectul este dedicat în întregime atenuării schimbărilor climatice sau adaptării la acestea, ceea ce constituie motivul fundamental pentru care este întreprins proiectul). |
|||||||||||||||||
Măsuri voluntare luate pentru îmbunătățirea performanței climatice a proiectului [pondere: 7,5 % (bonus)] |
În mod voluntar, promotorul proiectului va fi supus, sub îndrumarea partenerului de implementare, uneia sau mai multora dintre următoarele acțiuni, în funcție de relevanța acestora pentru proiect:
|
||||||||||||||||||||
Mediul 15 % |
Impact negativ și riscuri legate de proiect (50 %) |
există un oarecare impact negativ semnificativ sau anumite riscuri semnificative care nu au fost complet atenuate |
impactul negativ sau riscurile semnificative au fost reduse sau limitate prin măsuri avute în vedere pentru evitarea, prevenirea, reducerea sau, dacă este posibil, compensarea oricăror efecte negative semnificative identificate |
persistă un oarecare impact negativ sau anumite riscuri după atenuare, dar ele nu sunt semnificative, și nu sunt necesare măsuri suplimentare |
nu există un impact negativ și nici riscuri sau ele sunt neglijabile după atenuare (sau nu necesită atenuare) |
||||||||||||||||
Impact pozitiv rezultat în urma proiectului, fără măsuri voluntare luate de promotorul proiectului/destinatarul final (pondere: 50 %) |
nu există niciun impact pozitiv semnificativ |
a putut fi identificat un oarecare impact pozitiv asupra elementelor de mediu |
impact pozitiv semnificativ (obiectivul contribuției la obiectivul de mediu este menționat în mod explicit, dar nu constituie motivul fundamental pentru care este întreprins proiectul) |
impact pozitiv substanțial (proiectul este dedicat în întregime obiectivului de mediu, ceea ce constituie motivul fundamental pentru care este întreprins proiectul) |
|||||||||||||||||
Măsuri voluntare luate pentru îmbunătățirea performanței de mediu a proiectului (pondere: 7,5 % (bonus)] (bonus) |
În mod voluntar, promotorul proiectului va fi supus, sub îndrumarea partenerului de implementare, uneia sau mai multora dintre următoarele acțiuni, în funcție de relevanța acestora pentru proiect:
|
||||||||||||||||||||
Dimensiunea socială 15 % |
Impact negativ și riscuri legate de proiect (pondere: 50 %) |
Există un oarecare impact negativ semnificativ care nu poate fi complet atenuat sau compensat. |
Impactul negativ semnificativ a fost oarecum redus sau limitat prin măsuri avute în vedere pentru evitarea, prevenirea, reducerea sau, dacă este posibil, compensarea oricăror efecte negative semnificative identificate. |
Persistă un oarecare impact negativ după atenuare, dar el nu este semnificativ, și nu sunt necesare măsuri de compensare. |
Nu există un impact temporar negativ sau el este neglijabil după atenuare (sau nu necesită atenuare). |
||||||||||||||||
Impact pozitiv rezultat în urma proiectului, fără măsuri voluntare luate de promotorul proiectului/destinatarul final (pondere: 50 %) |
Nu există niciun impact pozitiv semnificativ. |
Ar putea fi identificat un oarecare impact pozitiv asupra aspectelor sociale. |
Impact pozitiv semnificativ (obiectivul contribuției la aspectele sociale este menționat în mod explicit, dar nu constituie motivul fundamental pentru care este întreprins proiectul) |
Impact pozitiv substanțial (proiectul este dedicat în întregime obiectivului social, ceea ce constituie motivul fundamental pentru care este întreprins proiectul) |
|||||||||||||||||
Măsuri voluntare luate pentru îmbunătățirea performanței sociale a proiectului (pondere: 7,5 % (bonus)] |
În mod voluntar, promotorul proiectului va fi supus, sub îndrumarea partenerului de implementare, uneia sau mai multora dintre următoarele acțiuni, în funcție de relevanța acestora pentru proiect:
|
Tabelul 3
Finanțare intermediară
Impactul operațiunii de finanțare sau de investiții |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Satisfăcător (= 1) |
Bine (= 2) |
Foarte bine (= 3) |
Excelent (= 4) |
||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Dimensiune preconizată limitată a finanțării (< de 2 ori). |
Dimensiune preconizată moderată a finanțării (între de 2 ori și 3 ori). |
Dimensiune preconizată mare a finanțării (între de 3 ori și 5 ori). |
Dimensiune preconizată considerabil de mare a finanțării (de peste 5 ori). |
||||||||||||||||||||||||||||
|
Operațiunea de finanțare sau de investiții permite intermediarului sau intermediarilor să ofere condiții mai favorabile destinatarilor finali prin:
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
Niciunul dintre elementele de mai sus nu este aplicabil. |
Sunt aplicabile unul sau două dintre elementele de mai sus. |
Sunt aplicabile două sau trei dintre elementele de mai sus. |
Sunt aplicabile peste trei dintre elementele de mai sus. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
Se preconizează că activitățile de finanțare/investiții vor sprijini intermediarii consacrați, menținând canalele de finanțare existente, în principal la nivel local, cu o fertilizare încrucișată limitată sau cu interacțiuni limitate cu ecosistemul în sens mai larg. |
Se preconizează că activitățile de finanțare/investiții vor sprijini în mare măsură intermediarii consacrați, mărind dimensiunea sau acoperirea canalelor de finanțare dincolo de ecosistemul lor local, în vederea abordării obiectivelor de politică ale InvestEU, astfel cum sunt definite la articolele 3 și 8 din Regulamentul InvestEU. |
Se preconizează că o parte semnificativă din activitățile de finanțare/investiții va fi realizată prin sprijinirea noilor intermediari, inclusiv a noii categorii de intermediari, sau prin dezvoltarea unor mecanisme de finanțare sau canale de investiții alternative, în vederea abordării obiectivelor de politică ale InvestEU, astfel cum sunt definite la articolele 3 și 8 din Regulamentul InvestEU. |
Activitățile de finanțare/investiții vizează sprijinirea intervențiilor noi dintr-un anumit sector în conformitate cu prioritățile de politică definite în acordurile de garantare sau la nivel vertical și/sau prin încurajarea parteneriatelor, a dezvoltării de platforme sau a colaborărilor sistematice în alt mod în cadrul ecosistemului în sens mai larg, în vederea abordării obiectivelor de politică ale InvestEU, astfel cum sunt definite la articolele 3 și 8 din Regulamentul InvestEU. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Numărul de locuri de muncă preconizate a fi sprijinite la nivelul destinatarilor finali (pondere: 20 %) |
Se preconizează că numărul de locuri de muncă (inclusiv locuri de muncă sezoniere și cu fracțiune de normă) și/sau de lucrători independenți care urmează să fie sprijiniți pe milion EUR de finanțare din partea partenerului de implementare va fi de:
|
Se preconizează că numărul de locuri de muncă (inclusiv locuri de muncă sezoniere și cu fracțiune de normă) și/sau de lucrători independenți care urmează să fie sprijiniți pe milion EUR de finanțare din partea partenerului de implementare va fi de:
|
Se preconizează că numărul de locuri de muncă (inclusiv locuri de muncă sezoniere și cu fracțiune de normă) și/sau de lucrători independenți care urmează să fie sprijiniți pe milion EUR de finanțare din partea partenerului de implementare va fi de:
|
Se preconizează că numărul de locuri de muncă (inclusiv locuri de muncă sezoniere și cu fracțiune de normă) și/sau de lucrători independenți care urmează să fie sprijiniți pe milion EUR de finanțare din partea partenerului de implementare va fi de:
|
(1) Partenerii de implementare ar trebui să explice motivul pentru care nu se poate calcula RIRE.
(2) Proiectul în sens cuprinzător, inclusiv, de exemplu, măsuri de compensare și de atenuare relevante întreprinse pentru a aborda preocupările legate de schimbările climatice în ceea ce privește atenuarea (și anume, emisiile de gaze cu efect de seră) și adaptarea la acestea (și anume, abordarea pericolelor, impactului și riscurilor climatice).
(3) Astfel cum se descrie în orientările privind evaluarea durabilității, în cadrul recomandărilor referitoare la agenda pozitivă.
(4) În cazul operațiunilor-cadru, partenerul de implementare ar trebui să indice ce tip de beneficii se preconizează că vor fi obținute în mod sistematic în cadrul tuturor subproiectelor subiacente.
APENDICELE 5
Pilonul 6 – Profilul financiar al operațiunii de finanțare sau de investiții
Tabelul următor conține exemple de indicatori de profil financiar care pot fi utilizați pentru operațiunile de tip îndatorare și operațiunile de tip capitaluri proprii. În funcție de caracteristicile produselor/portofoliilor financiare, un partener de implementare poate furniza indicatori diferiți. Pentru operațiunile-cadru, partenerul de implementare va trebui să furnizeze oricare dintre următoarele: gama de ratinguri acceptabile ale subproiectelor subiacente, ratingul mediu, gama ratelor de transfer sau alte caracteristici relevante, dacă sunt disponibile, cum ar fi pierderea așteptată și durata portofoliului/portofoliilor suport.
Operațiuni de tip îndatorare (1) |
|
Exemplul 1 |
Exemplul 2 |
Indicator de profil financiar (în conformitate cu acordul de garantare) |
Pierdere așteptată |
Rate de transfer |
|
Gama (dacă este relevantă, astfel cum este definită în acordul de garantare) |
X % ≤ EL ≤ Y % |
nu se aplică |
|
Indicatori de bază |
Pierderea așteptată a operațiunii de finanțare sau de investiții Pierderea așteptată a produsului/portofoliului financiar |
Rata de transfer aplicabilă pentru portofoliul/produsul financiar relevant pe baza pierderii așteptate a operațiunii de finanțare sau de investiții |
|
Operațiuni de tip capitaluri proprii |
Indicator de profil financiar (în conformitate cu acordul de garantare) |
Rata internă de rentabilitate economică (RIRE), ratingul contrapărții pentru fonduri ori alt indicator sau alți indicatori relevanți care urmează să fie conveniți în acordul de garantare Ratingul contrapărții, dacă este disponibil |
|
Gama (dacă este relevantă, astfel cum este definită în acordul de garantare) |
X ≤ RIRE ori alt indicator sau alți indicatori relevanți ≤ Y |
||
Indicatori de bază |
Rata internă de rentabilitate economică (RIRE) pentru fonduri ori alt indicator sau alți indicatori relevanți care urmează să fie conveniți în acordul de garantare Ratingul contrapărții |
(1) Inclusiv garanții plafonate și neplafonate.
APENDICELE 6
Pilonul 7 – Indicatori complementari
Valori preconizate a fi atinse la sfârșitul duratei de viață a operațiunii (1). Pentru toate operațiunile de finanțare și de investiții:
Dacă este cazul, în funcție de componenta și domeniul de politică al operațiunii și de tipul de operațiune (operațiune directă sau indirectă): Componenta pentru infrastructură durabilă Energie:
Sectorul digital: numărul suplimentar de gospodării, întreprinderi sau clădiri publice cu acces la internet în bandă largă de cel puțin 100 Mbps, cu posibilitatea trecerii la viteze exprimate în gigabiți, sau numărul de puncte de acces WiFi create Transporturi:
Mediul: operațiunea de finanțare sau de investiții contribuie la implementarea planurilor și a programelor impuse de acquis-ul de mediu al Uniunii referitor la calitatea aerului, apă, deșeuri și natură Componenta pentru cercetare, inovare și digitalizare
Componenta pentru IMM-uri
Componenta pentru investiții sociale și competențe
Pentru operațiuni directe, dacă este cazul:
Pentru operațiuni intermediate: Aspecte ESG Indicatorii compartimentului pentru statele membre: alți indicatori, astfel cum au fost conveniți de statul membru și Comisie în cadrul acordului de contribuție și astfel cum au fost transpuși în acordul de garantare relevant încheiat cu partenerul de implementare. |
(1) Pentru calcularea acestor indicatori, se utilizează metodologia tehnică elaborată pentru indicatorii-cheie de performanță și de monitorizare ai InvestEU.
(2) Se indică dacă operațiunea de finanțare sau de investiții contribuie la domeniul specific (prin „da”, „nu” sau „nu se cunoaște”) și, dacă este cazul, cuantumul preconizat al contribuției la domeniul respectiv.