CELEX:32022D0907: Decizia de punere în aplicare (UE) 2022/907 a Comisiei din 1 iunie 2022 privind cererea de înregistrare a inițiativei cetățenești europene intitulate „Haine de calitate, salariu echitabil” în temeiul Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului (Numai textul în limba engleză este autentic)
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024 |
|
Informatii
Data documentului: 01/06/2022; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 10/06/2022; intră în vigoare data notificării
Data încetării: No end date
Autor: Comisia Europeană, Secretariatul General
Formă: Repertoriu EUR-Lex
Destinatar: persoană fizică
10.6.2022 |
RO |
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene |
L 157/13 |
DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2022/907 A COMISIEI
din 1 iunie 2022
privind cererea de înregistrare a inițiativei cetățenești europene intitulate „Haine de calitate, salariu echitabil” în temeiul Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului
(Numai textul în limba engleză este autentic)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 aprilie 2019 privind inițiativa cetățenească europeană (1) și, în special, articolul 6 alineatele (2) și (3),
întrucât:
(1) |
La 4 aprilie 2022, Comisiei i-a fost prezentată cererea de înregistrare a unei inițiative cetățenești europene intitulate „Haine de calitate, salariu echitabil”. |
(2) |
Obiectivul inițiativei, astfel cum a fost exprimat de organizatori, este de a invita Comisia să propună acte legislative care să impună întreprinderilor ce își desfășoară activitatea în sectorul confecțiilor și încălțămintei să asigure diligența necesară în ceea ce privește veniturile de subzistență din lanțul lor de aprovizionare, îndeplinind următoarele obiective: (a) să completeze și să consolideze „cadrul UE în materie de guvernanță corporativă durabilă” și „Directiva privind salariile minime adecvate în UE”; (b) să solicite întreprinderilor să identifice, să prevină și să atenueze efectele negative asupra dreptului omului la un venit de subzistență și asupra libertății de asociere și a drepturilor de negociere colectivă; (c) să reducă sărăcia în Uniune și în întreaga lume, acordând o atenție deosebită situației femeilor, a migranților și a lucrătorilor cu contracte precare, și necesității de a combate munca copiilor; (d) să interzică practicile comerciale neloiale care cauzează sau contribuie la prejudicii reale și potențiale pentru lucrătorii din sectorul confecțiilor și încălțămintei și să promovează practici de achiziție echitabile; (e) să ofere consumatorilor dreptul la informare cu privire la întreprinderile din sectorul confecțiilor și încălțămintei; (f) să îmbunătățească transparența și responsabilitatea întreprinderilor din sectorul confecțiilor și încălțămintei. |
(3) |
O anexă la inițiativă oferă detalii suplimentare cu privire la obiect, obiective și context. Organizatorii susțin că salariul minim legal din multe state membre reprezintă doar un mic procent din venitul de subzistență și că, în principalele țări producătoare de confecții din afara Uniunii, salariul minim legal este, în medie, mai mic de 50 % din venitul necesar pentru a finanța o viață decentă de bază. În acest sens, ei fac trimitere la Declarația universală a drepturilor omului și la articolul 7 din Pactul internațional cu privire la drepturile economice, sociale și culturale, care includ dreptul la o remunerație care le oferă lucrătorilor și familiilor acestora cel puțin un trai decent. Organizatorii afirmă că abordarea veniturilor de subzistență în sectorul confecțiilor și încălțămintei ar contribui astfel la realizarea obiectivelor Agendei 2030 pentru dezvoltare durabilă (2), și anume eradicarea sărăciei, egalitatea de gen, munca decentă și producția și consumul durabile. Organizatorii subliniază, de asemenea, că abordarea salariilor mici ar soluționa unul dintre principalii factori determinanți ai muncii copiilor, în conformitate cu angajamentul Comisiei față de eliminarea muncii copiilor, care, potrivit Comisiei, trebuie să rămână în prim-planul tuturor domeniilor de politică relevante. Întreprinderile în cauză ar trebui să aibă obligația de a urmări și de a comunica progresul înregistrat în ceea ce privește măsurile de atenuare luate în cadrul procesului lor de diligență necesară. Potrivit organizatorilor, Comisia poate recomanda metodologii adecvate și legitime pentru stabilirea veniturilor de subzistență, care pot fi apoi luate în considerare pentru negocierile salariale din sector. Organizatorii solicită, de asemenea, adoptarea unei legislații care să abordeze practicile comerciale nedrepte din acest sector, pe baza Directivei (UE) 2019/633 a Parlamentului European și a Consiliului (3). |
(4) |
În cele din urmă, în anexă, organizatorii solicită o mai mare transparență în acest sector, cu obligația ca întreprinderile să publice anumite informații privind producția din lanțurile lor de aprovizionare și un drept la informare pentru consumatori cu privire la efectele negative reale și potențiale legate de salarii și de acordurile contractuale precare. Organizatorii au prezentat, în sprijinul inițiativei lor, un proiect de propunere de directivă care acoperă o serie de elemente pentru îndeplinirea acestor obiective. |
(5) |
În ceea ce privește obiectivele inițiativei, Comisia are competența de a prezenta o propunere de act juridic care să impună întreprinderilor care își desfășoară activitatea în sectorul confecțiilor și încălțămintei să asigure diligența necesară în ceea ce privește veniturile de subzistență în lanțul lor de aprovizionare, în temeiul articolelor 50 și 114 din tratat. |
(6) |
Din acest motiv, niciuna dintre părțile inițiativei nu depășește în mod vădit competența Comisiei de a prezenta o propunere de act juridic al Uniunii în vederea punerii în aplicare a tratatelor. |
(7) |
Această concluzie nu aduce atingere evaluării efectuate pentru a se stabili dacă în acest caz ar fi îndeplinite condițiile concrete de fapt și de fond necesare pentru o acțiune din partea Comisiei, inclusiv respectarea principiilor proporționalității, subsidiarității și compatibilității cu drepturile fundamentale. |
(8) |
Grupul de organizatori a pus la dispoziție probe concludente care atestă că propunerea lor respectă cerințele prevăzute la articolul 5 alineatele (1) și (2) din Regulamentul (UE) 2019/788 și a desemnat persoanele de contact, în conformitate cu articolul 5 alineatul (3) primul paragraf din regulamentul respectiv. |
(9) |
Inițiativa propusă nu este vădit abuzivă, neserioasă sau vexatorie și nici nu contravine vădit valorilor Uniunii, prevăzute la articolul 2 din Tratatul privind Uniunea Europeană, și drepturilor consacrate în Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene. |
(10) |
Prin urmare, se înregistrează inițiativa intitulată „Haine de calitate, salariu echitabil”. |
(11) |
Concluzia conform căreia sunt îndeplinite condițiile de înregistrare prevăzute la articolul 6 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2019/788 nu atrage după sine confirmarea în vreun fel de către Comisie a exactității factuale a conținutului inițiativei, care este responsabilitatea exclusivă a grupului de organizatori ai acesteia. Conținutul inițiativei exprimă doar punctele de vedere ale grupului de organizatori și nu se poate considera, în niciun caz, că reflectă punctele de vedere ale Comisiei, |
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
Articolul 1
Se înregistrează inițiativa cetățenească europeană intitulată „Haine de calitate, salariu echitabil”.
Articolul 2
Prezenta decizie se adresează grupului de organizatori ai inițiativei cetățenești intitulate „Haine de calitate, salariu echitabil”, reprezentată de doamna Maeve GALVIN și de doamna Kirsten KOSSEN, în calitate de persoane de contact.
Adoptată la Bruxelles, 1 iunie 2022.
Pentru Comisie
Věra JOUROVÁ
Vicepreşedintă
(1) JO L 130, 17.5.2019, p. 55.
(2) Rezoluția 70/1 a Adunării Generale a Organizației Națiunilor Unite, „Transformarea lumii în care trăim: Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă, A/RES/70/1 (25 septembrie 2015).
(3) Directiva (UE) 2019/633 a Parlamentului European și a Consiliului din 17 aprilie 2019 privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar (JO L 111, 25.4.2019, p. 59).