CELEX:32022D1222: Decizia (UE) 2022/1222 a Consiliului din 12 iulie 2022 privind poziția care urmează să fie adoptată în numele Uniunii Europene în cadrul Adunării Uniunii Speciale de la Lisabona
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024 |
|
Informatii
Data documentului: 12/07/2022; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 12/07/2022; intrare în vigoare data documentului a se vedea articolul 2
Data încetării: No end date
Autor: Consiliul Uniunii Europene
Formă: Repertoriu EUR-Lex
15.7.2022 |
RO |
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene |
L 188/142 |
DECIZIA (UE) 2022/1222 A CONSILIULUI
din 12 iulie 2022
privind poziția care urmează să fie adoptată în numele Uniunii Europene în cadrul Adunării Uniunii Speciale de la Lisabona
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, în special articolul 207 coroborat cu articolul 218 alineatul (9),
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
întrucât:
(1) |
Uniunea Europeană (denumită în continuare „Uniunea”) este parte contractantă la Actul de la Geneva al Acordului de la Lisabona privind denumirile de origine și indicațiile geografice (1) (denumit în continuare „Actul de la Geneva”), care a intrat în vigoare la 26 februarie 2020. În temeiul articolului 21 din Actul de la Geneva, părțile sale contractante sunt membre ale Uniunii Speciale (denumită în continuare „Uniunea specială”) create prin Acordul de la Lisabona privind protecția și înregistrarea internațională a denumirilor de origine (denumit în continuare „Acordul de la Lisabona”). În temeiul articolului 22 alineatul (2) litera (a) punctul (iii) din Actul de la Geneva, Adunarea Uniunii de la Lisabona modifică regulamentele adoptate în temeiul Actului de la Geneva. |
(2) |
Intrarea în vigoare a Actului de la Geneva a scos la iveală necesitatea de a lua în considerare amendarea Regulamentului comun asociat Acordului de la Lisabona și Actului de la Geneva (denumit în continuare „Regulamentul comun”) pentru a simplifica și a raționaliza procedurile din cadrul sistemului de la Lisabona pentru înregistrarea internațională a denumirilor de origine și a indicațiilor geografice (denumit în continuare „sistemul de la Lisabona”), inclusiv cu scopul de a oferi o mai mare claritate utilizatorilor sistemului de la Lisabona. |
(3) |
În cadrul Adunării Generale a Organizației Mondiale a Proprietății Intelectuale (OMPI) din perioada 14-22 iulie 2022, Adunarea Uniunii de la Lisabona va fi invitată să adopte amendamente la Regulamentul comun. |
(4) |
În cadrul celei de a patra sesiuni care a avut loc la Geneva în perioada 14-16 iunie 2022, Grupul de lucru pentru dezvoltarea sistemului de la Lisabona (denumit în continuare „Grupul de lucru Lisabona”) a recomandat Adunării Uniunii de la Lisabona adoptarea mai multor amendamente la Regulamentul comun, astfel cum au fost propuse de Secretariatul OMPI și modificate de Grupul de lucru Lisabona. |
(5) |
O propunere de amendare a regulii 7 alineatul (4) litera (a) din Regulamentul comun asigură faptul că numai modificările referitoare la regula 5 alineatul (2) urmează să facă obiectul plății taxei specificate la regula 8 alineatul (1) punctul (ii) în legătură cu transferul unei denumiri de origine din Acordul de la Lisabona în Actul de la Geneva. Respectiva adaptare ar facilita aderarea la Actul de la Geneva a statelor care sunt părți la Acordul de la Lisabona. |
(6) |
O propunere de amendare a regulii 8 alineatul (1) punctul (ii) din Regulamentul comun ar limita taxele pentru mai multe modificări prezentate în aceeași cerere la 800 CHF. Acest lucru ar crește atractivitatea sistemului de la Lisabona, menținând în același timp sustenabilitatea financiară a acestuia. |
(7) |
O propunere de amendare a regulii 9 alineatul (1) litera (c) din Regulamentul comun ar clarifica faptul că principiul general prevăzut în dispoziția respectivă se aplică tuturor refuzurilor primite în conformitate cu regula 9 alineatul (1) litera (b), care ar trebui să fie citită în coroborare cu regula 9 alineatul (1) litera (c). |
(8) |
Propunerile de amendare a regulii 15 alineatul (1) punctele (i) și (ii) din Regulamentul comun ar simplifica procedura privind cererea de introducere a unei modificări prezentată Biroului Internațional al OMPI. |
(9) |
Propunerea de eliminare a regulii 15 alineatul (1) punctul (vi) și propunerea de amendare a regulii 16 alineatul (2) din Regulamentul comun ar garanta că, în cazul retragerii unei renunțări legate de regula 6 alineatul (1) litera (d), privind o neregulă legată de o cerință bazată pe o notificare efectuată în temeiul regulii 5 alineatul (3) sau (4) sau pe o declarație făcută în temeiul articolului 7 alineatul (4) din Actul de la Geneva, plata taxei pentru o modificare nu va mai fi necesară. În cazul unei renunțări în conformitate cu regula 6 alineatul (1) litera (d), retragerea renunțării va fi condiționată de corectarea neregulii. |
(10) |
Amendamentele propuse la Regulamentul comun ar trebui să intre în vigoare la 1 ianuarie 2023 și ar trebui să simplifice și să raționalizeze procedurile din cadrul sistemului de la Lisabona și să ofere mai multă claritate utilizatorilor săi, ceea ce este în interesul utilizatorilor, beneficiarilor și părților interesate ale sistemului de la Lisabona din Uniune. |
(11) |
Prin urmare, Uniune ar trebui să sprijine adoptarea respectivelor amendamente. |
(12) |
În plus, luând act de pozițiile exprimate de delegații în cadrul celei de a patra sesiuni a Grupului de lucru Lisabona cu privire la regula 5 alineatul (4) din Regulamentul comun și ca parte a concluziilor reuniunii grupului de lucru, președintele a invitat delegația Uniunii să prezinte o propunere scrisă în timp util pentru a fi examinată ulterior în cadrul următoarei sesiuni a grupului de lucru. |
(13) |
Este oportun să se stabilească poziția care urmează să fie adoptată în numele Uniunii în cadrul Adunării Uniunii de la Lisabona, |
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
Articolul 1
Poziția care urmează să fie adoptată în numele Uniunii în cadrul reuniunii Adunării Uniunii de la Lisabona din cadrul Adunării Generale a OMPI din 14-22 iulie 2022 este de a sprijini adoptarea amendamentelor la Regulamentul comun, astfel cum figurează în secțiunea 1 din anexa la prezenta decizie.
Reprezentanții Uniunii pot de asemenea conveni asupra unor modificări ale amendamentelor propuse, cu condiția ca aceasta să nu modifice în mod semnificativ fondul.
În vederea pregătirii următoarei sesiuni a Grupului de lucru Lisabona, Uniunea prezintă Secretariatului OMPI o propunere scrisă prin care propune amendamente la regula 5 din Regulamentul comun, astfel cum se prevede în secțiunea 2 din anexa la prezenta decizie.
Articolul 2
Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării.
Adoptată la Bruxelles, 12 iulie 2022.
Pentru Consiliu
Președintele
Z. STANJURA
(1) Decizia (UE) 2019/1754 a Consiliului din 7 octombrie 2019 privind aderarea Uniunii Europene la Actul de la Geneva al Acordului de la Lisabona privind denumirile de origine și indicațiile geografice (JO L 271, 24.10.2019, p. 12).
ANEXĂ
Secțiunea 1:
AMENDAMENTE PROPUSE la Regulamentul comun în temeiul Acordului de la Lisabona privind protecția și înregistrarea internațională a denumirilor de origine și al Actului de la Geneva al Acordului de la Lisabona privind denumirile de origine și indicațiile geografice
conform recomandărilor Grupului de lucru al OMPI pentru dezvoltarea sistemului de la Lisabona în vederea adoptării de către Uniunea de la Lisabona în cadrul Adunării Generale a OMPI din 2022:
În titlu, „în vigoare la 8 decembrie 2021” se înlocuiește cu „în vigoare la 1 ianuarie 2023”.
Capitolul II
Cererea și înregistrarea internațională
Regula 7
Introducerea în registrul internațional
Punerea în aplicare a articolului 29 alineatul (4) și a articolului 31 alineatul (1) din Actul de la Geneva
La regula 7 alineatul (4), litera (a) se înlocuiește cu următorul text:
„(a) |
În cazul în care un stat care este parte la Actul din 1967 ratifică Actul de la Geneva sau aderă la acesta, se aplică mutatis mutandis regula 5 alineatele (2)-(4) cu privire la înregistrările internaționale sau denumirile de origine intrate în vigoare în temeiul Actului din 1967 cu privire la statul respectiv. Biroul Internațional verifică împreună cu autoritatea competentă în cauză orice modificări care trebuie efectuate, în vederea cerințelor de la regula 3 alineatul (1) și regula 5 alineatele (2)-(4), în scopul înregistrării acestora în temeiul Actului de la Geneva și notifică înregistrările internaționale intrate astfel în vigoare tuturor părților contractante care sunt părți la Actul de la Geneva. Pentru modificările referitoare la regula 5 alineatul (2) se percepe taxa prevăzută la regula 8 alineatul (1) punctul (ii).” |
Regula 8
Taxe
Cuantumul taxelor
La regula 8 alineatul (1), punctul (ii) se înlocuiește cu următorul text:
„(ii) |
taxa pentru o modificare a unei înregistrări internaționale (3) 500 taxă complementară pentru modificarea (modificările) suplimentară (suplimentare) depusă (depuse) în aceeași cerere 300”. |
Nota de subsol 3 se înlocuiește cu următorul text:
„(3) |
Pentru o înregistrare internațională care se referă la o zonă geografică situată într-una din țările cel mai puțin dezvoltate (LDC), în conformitate cu listele stabilite de Organizația Națiunilor Unite, taxa se reduce la 50 % din suma prescrisă (rotunjită la cea mai apropiată cifră completă). În acest caz, taxa se va ridica la 500 de franci elvețieni pentru o înregistrare internațională care se referă la o zonă geografică de origine situată într-una din LDC și la 250 de franci elvețieni pentru o modificare a unei înregistrări internaționale care se referă la o zonă geografică de origine situată într-una din țările cel mai puțin dezvoltate și la 150 de franci elvețieni pentru o taxă complementară pentru modificarea (modificările) suplimentară (suplimentare) depusă (depuse) în aceeași cerere. Aceste reduceri ale taxelor se aplică trei ani de la intrarea în vigoare a Actului de la Geneva.” |
Capitolul III
Refuzul și alte acțiuni legate de înregistrarea internațională
Regula 9
Refuzul
Notificare către Biroul Internațional
La regula 9 alineatul (1), litera (c) se înlocuiește cu următorul text:
„(c) |
Cu excepția cazului în care autoritatea competentă menționată la litera (a) demonstrează contrariul, notificarea unei înregistrări internaționale menționată la litera (b) se consideră a fi fost primită de autoritatea competentă în termen de 20 de zile de la data indicată în notificare.” |
Regula 15
Modificări
Modificări admisibile
Regula 15 alineatul (1) se modifică după cum urmează:
1. |
Punctul (i) se înlocuiește cu următorul text:
|
2. |
Punctul (ii) se elimină. |
3. |
Punctul (vi) se elimină. |
Regula 16
Renunțarea la protecție
Retragerea unei renunțări
Regula 16 alineatul (2) se modifică după cum urmează:
Litera (a) se înlocuiește cu următorul text:
„(a) |
Orice renunțare, inclusiv o renunțare în temeiul regulii 6 alineatul (1) litera (d), poate fi retrasă, integral sau parțial, în orice moment, de către autoritatea competentă a părții contractante de origine sau, în cazul articolului 5 alineatul (3) din Actul de la Geneva, de către beneficiarii sau persoana fizică sau entitatea juridică menționată la articolul 5 alineatul (2) punctul (ii) din actul respectiv sau de către autoritatea competentă a părții contractante de origine, sub rezerva corectării neregulii în cazul unei renunțări în conformitate cu regula 6 alineatul (1) litera (d).” |
Secțiunea 2:
Poziție care trebuie adoptată în propunerea scrisă prin care se propun amendamente la regula 5 din Regulamentul comun:
Capitolul II
Cererea și înregistrarea internațională
Regula 5
Cerințe privind cererea
La regula 5, alineatul (4) se elimină.
Justificare:
Propunerea de eliminare a regulii 5 alineatul (4) din Regulamentul comun (Cererea reglementată de Actul de la Geneva – Semnătura și/sau intenția de a utiliza) este justificată, deoarece cerința privind semnătura este deja îndeplinită și verificată la momentul cererii inițiale de înregistrare. Cerințele de a declara intenția de a utiliza și de a exercita controlul asupra utilizării contravin elementelor constitutive ale denumirilor de origine sau ale indicațiilor geografice. Denumirile de origine și indicațiile geografice sunt protejate împotriva oricărei utilizări care încalcă specificațiile recunoscute, chiar dacă produsele în cauză nu sunt comercializate în țara în care sunt detectate utilizările frauduloase. În plus, înregistrarea lor internațională presupune în mod necesar controlul utilizării lor pe teritoriul părții contractante de unde sunt originare.