CELEX:32022D1842: Decizia (UE) 2022/1842 a Consiliului din 20 septembrie 2022 privind poziția care urmează să fie adoptată în numele Uniunii Europene în cadrul Consiliului ministerial al Comunității Energiei cu privire la încorporarea Regulamentului (UE) 2022/1032 al Parlamentului European și al Consiliului privind înmagazinarea gazelor în acquis-ul Comunității Energiei

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

3.10.2022   ROJurnalul Oficial al Uniunii EuropeneL 254/43DECIZIA (UE) 2022/1842 A CONSILIULUIdin 20 septembrie 2022privind poziția care urmează să fie adoptată în numele Uniunii Europene în cadrul Consiliului ministerial al Comunității Energiei cu privire la încorporarea Regulamentului (UE) 2022/1032 al Parlamentului European și...

Informatii

Data documentului: 20/09/2022; Data adoptării
Data intrării în vigoare: 20/09/2022; intrare în vigoare data documentului a se vedea articolul 2
Data încetării: No end date
Autor: Consiliul Uniunii Europene
Formă: Repertoriu EUR-Lex

3.10.2022   

RO

Jurnalul Oficial al Uniunii Europene

L 254/43


DECIZIA (UE) 2022/1842 A CONSILIULUI

din 20 septembrie 2022

privind poziția care urmează să fie adoptată în numele Uniunii Europene în cadrul Consiliului ministerial al Comunității Energiei cu privire la încorporarea Regulamentului (UE) 2022/1032 al Parlamentului European și al Consiliului privind înmagazinarea gazelor în acquis-ul Comunității Energiei

CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, în special articolul 194 coroborat cu articolul 218 alineatul (9),

având în vedere Decizia 2006/500/CE a Consiliului din 29 mai 2006 privind încheierea de către Comunitatea Europeană a Tratatului de instituire a Comunității Energiei (1),

având în vedere Tratatul de instituire a Comunității Energiei, în special articolele 24, 25 și 79,

având în vedere propunerea Comisiei Europene,

întrucât:

(1)

Uniunea Europeană este parte la Comunitatea Energiei.

(2)

Tratatul de instituire a Comunității Energiei a fost încheiat de Uniune prin Decizia 2006/500/CE și a intrat în vigoare la 1 iulie 2006.

(3)

Una dintre sarcinile principale ale Comunității Energiei este de a organiza relațiile dintre părțile la Tratatul de instituire a Comunității Energiei și de a crea un cadru juridic și economic care să acopere sectoarele energiei electrice și gazelor naturale, astfel cum sunt definite în Tratatul de instituire a Comunității Energiei.

(4)

Având în vedere importanța instalațiilor de înmagazinare a gazelor pentru garantarea siguranței aprovizionării cu gaz și în contextul războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei, Uniunea a adoptat de urgenta un regulament privind înmagazinarea gazelor, și anume Regulamentul (UE) 2022/1032 al Parlamentului European și al Consiliului (2). Acesta ar trebui să fie încorporat, în regim de urgență, în acquis-ul Comunității Energiei.

(5)

În conformitate cu titlul II din Tratatul de instituire a Comunității Energiei, Comisia are competența de a propune măsuri privind extinderea acquis-ului Comunității Energiei.

(6)

Încorporarea Regulamentului (UE) 2022/1032 în acquis-ul Comunității Energiei contribuie la realizarea obiectivelor Comunității Energiei și va aduce beneficii părților contractante la Tratatul de instituire a Comunității Energiei în ceea ce privește securitatea aprovizionării cu energie.

(7)

Este oportun să se stabilească poziția care urmează să fie adoptată în numele Uniunii în cadrul Consiliului ministerial al Comunității Energiei (denumit în continuare „Consiliul ministerial”) cu privire la încorporarea Regulamentului (UE) 2022/1032 în acquis-ul Comunității Energiei.

(8)

Prin urmare, poziția Uniunii în cadrul Consiliul ministerial ar trebui să se bazeze pe proiectul de decizie atașat.

(9)

Dat fiind caracterul urgent al situației privind înmagazinarea gazelor, este necesar ca prezenta decizie să fie adoptată fără întârziere,

ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:

Articolul 1

(1)   Poziția care trebuie adoptată în numele Uniunii în cadrul Consiliului ministerial al Comunității Energiei (denumit în continuare „Consiliul ministerial”) este aceea de a aproba proiectul de decizie a Consiliului ministerial atașat la prezenta decizie.

(2)   În urma observațiilor părților contractante la Tratatul de instituire a Comunității Energiei înainte sau în timpul procedurii de adoptare a deciziei Consiliului ministerial, Comisia poate conveni asupra unor modificări minore, fără a fi necesară o altă decizie a Consiliului.

Articolul 2

Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării.

Adoptată la Bruxelles, 20 septembrie 2022.

Pentru Consiliu

Președintele

M. BEK


(1)  JO L 198, 20.7.2006, p. 15.

(2)  Regulamentul (UE) 2022/1032 al Parlamentului European și al Consiliului din 29 iunie 2022 de modificare a Regulamentelor (UE) 2017/1938 și (CE) nr. 715/2009 în ceea ce privește înmagazinarea gazelor (JO L 173, 30.6.2022, p. 17).


PROIECT

DECIZIA 2022/…/MC-EnC A CONSILIULUI MINISTERIAL AL COMUNITĂȚII ENERGIEI

din …

de adaptare și de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2022/1032 al Parlamentului European și al Consiliului de modificare a Regulamentului (UE) 2017/1938, astfel cum a fost adaptat și adoptat în cadrul Comunității Energiei prin Decizia 2021/15/MC-EnC a Consiliului ministerial, și a Regulamentului (CE) nr. 715/2009, astfel cum a fost adaptat și adoptat prin Decizia 2011/02/MC-EnC a Consiliului ministerial, în ceea ce privește înmagazinarea gazelor

CONSILIUL MINISTERIAL AL COMUNITĂȚII ENERGIEI,

având în vedere Tratatul de instituire a Comunității Energiei, în special articolele79, 24 și 25,

având în vedere propunerea Comisiei Europene,

întrucât:

(1)

Angajamentele părților contractante în temeiul articolului 11 din Tratatul de instituire a Comunității Energiei (denumit în continuare „tratatul”) ar trebui să fie aliniate la evoluția dreptului Uniunii Europene, ținând seama, în același timp, de propriul cadru instituțional al Comunității Energiei și de situația specifică a fiecărei părți contractante.

(2)

Având în vedere importanța instalațiilor de înmagazinare a gazelor pentru garantarea siguranței aprovizionării cu gaz și în contextul războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei, Comisia a propus, în martie 2022, un regulament urgent privind înmagazinarea gazelor, pentru a se asigura că Uniunea Europeană este pregătită pentru riscul unei întreruperi a aprovizionării cu gaz în iarna următoare.

(3)

Regulamentul (UE) 2022/1032 al Parlamentului European și al Consiliului din 29 iunie 2022 de modificare a Regulamentelor (UE) 2017/1938 și (CE) nr. 715/2009 în ceea ce privește înmagazinarea gazelor a fost adoptat la nivelul Uniunii în cadrul unei proceduri de urgenta și a intrat în vigoare la 1 iulie 2022.

(4)

În conformitate cu considerentul 35 din Regulamentul (UE) 2022/1032, regulamentul menționat ar trebuie să devină, în regim de urgență, parte a acquis-ului Comunității Energiei în conformitate cu tratatul.

(5)

Prin urmare, anexa I la tratat ar trebui să fie modificată pentru a reflecta modificările aduse acquis-ului comunitar în domeniul energiei. De asemenea, este necesar să se adapteze Regulamentul (UE) 2022/1032 la tratat și să se ia măsurile necesare pentru punerea în aplicare a acestuia de către părțile contractante.

(6)

Grupul permanent la nivel înalt a salutat propunerea de include Regulamentul (UE) 2022/1032 în acquis-ul Comunității Energiei cu ocazia reuniunii sale din 7 iulie 2022,

ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:

Articolul 1

Modificări ale tratatului

În anexa I „Lista actelor incluse în acquis-ul comunitar în domeniul energiei” la tratat, punctul 6 se înlocuiește cu următorul text:

„6.

Regulamentul (UE) 2017/1938 al Parlamentului European și al Consiliului din 25 octombrie 2017 privind măsurile de garantare a siguranței furnizării de gaze și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 994/2010, astfel cum a fost adaptat și adoptat prin Decizia 2021/15/MC-EnC a Consiliului ministerial din 30 noiembrie 2021 și astfel cum a fost adaptat prin Decizia 2022/…/MC-EnC a Consiliul ministerial din …, și Regulamentul (CE) nr. 715/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 iulie 2009 privind condițiile de acces la rețelele pentru transportul gazelor naturale și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1775/2005, astfel cum a fost adaptat și adoptat prin Decizia 2011/02/MC-EnC a Consiliului ministerial din 6 octombrie 2011 și astfel cum a fost adaptat prin Decizia nr. 2018/01/PHLG-EnC a Grupului permanent la nivel înalt din 12 ianuarie 2018 și prin Decizia 2022/…/MC-EnC a Consiliul ministerial din ….”.

Articolul 2

Termene de transpunere și de punere în aplicare

(1)   Fiecare parte contractantă pune în aplicare actele cu putere de lege și actele administrative necesare pentru a se conforma Regulamentului (UE) 2017/1938 și Regulamentului (CE) nr. 715/2009, astfel cum au fost adaptate prin prezenta decizie, până la 1 octombrie 2022.

(2)   După transpunere, părțile contractante informează imediat Secretariatul Comunității Energiei cu privire la aceasta și comunică Secretariatului Comunității Energiei textul dispozițiilor de drept intern pe care le adoptă în domeniul reglementat de prezenta decizie.

Articolul 3

Adaptări specifice ale Regulamentului (UE) 2017/1938, astfel cum a fost adoptat în cadrul Comunității Energiei

Regulamentul (UE) 2017/1938 al Parlamentului European și al Consiliului din 25 octombrie 2017 privind măsurile de garantare a siguranței furnizării de gaze și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 994/2010, astfel cum a fost adaptat și adoptat prin Decizia 2021/15/MC-EnC a Consiliului ministerial din 30 noiembrie 2021, se adaptează după cum urmează:

1.

La articolul 2, se adaugă următoarele puncte:

„28.

«traiectorie de constituire de stocuri» înseamnă o serie de obiective intermediare pentru instalațiile de înmagazinare subterană a gazelor pentru fiecare parte contractantă, astfel cum sunt enumerate în anexa Ia pentru 2022, și, pentru anii următori, stabilite în conformitate cu articolul 6a;

29.

«obiectiv de constituire de stocuri» înseamnă un obiectiv obligatoriu privind nivelul de stocuri pentru capacitatea agregată a instalațiilor de înmagazinare subterană a gazelor;

30.

«înmagazinare strategică» înseamnă înmagazinarea subterană sau o parte din înmagazinarea subterană a gazelor naturale nelichefiate care sunt achiziționate, gestionate și înmagazinate de operatorii de transport și de sistem, de o entitate desemnată de părțile contractante sau de o întreprindere, și care pot fi eliberate numai după o notificare prealabilă sau obținerea unei autorizații de eliberare din partea autorității publice și care sunt, în general, eliberate în cazul:

(a)

unui deficit major de furnizare;

(b)

unei perturbări a furnizării sau

(c)

unei declarații de situație de urgență, astfel cum este menționată la articolul 11 alineatul (1) litera (c);

31.

«stoc de echilibrare» înseamnă gaze naturale nelichefiate care sunt:

(a)

achiziționate, gestionate și înmagazinate în subteran de către operatorii de transport și de sistem sau de către o entitate desemnată de partea contractantă exclusiv pentru îndeplinirea funcțiilor de operatori de transport și de sistem și de garantare a siguranței furnizării de gaze;

(b)

expediate numai în cazul în care acest lucru este necesar pentru menținerea în funcțiune a sistemului în condiții de siguranță și fiabilitate, în conformitate cu articolul 13 din Directiva 2009/73/CE a Parlamentului European și a Consiliului, astfel cum a fost adaptată și adoptată prin Decizia 2011/02/MC-EnC a Consiliului ministerial, și cu articolele 8 și 9 din Regulamentul (UE) nr. 312/2014 al Comisiei, astfel cum a fost adaptat și adoptat prin Decizia 2019/01/PHLG-EnC a Grupului permanent la nivel înalt;

32.

«instalație de înmagazinare subterană a gazelor» înseamnă o instalație de înmagazinare, astfel cum este definită la articolul 2 punctul 9 din Directiva 2009/73/CE, astfel cum a fost adaptată și adoptată prin Decizia 2011/02/MC-EnC a Consiliului ministerial, care este utilizată pentru înmagazinarea gazelor naturale, inclusiv pentru stocul de echilibrare, și care este conectată la un sistem de transport sau de distribuție, cu excepția rezervoarelor sferice supraterane sau a volumului de gaze existent în sistemul de transport și distribuție.”

2.

Se introduc următoarele articole:

„Articolul 6a

Obiective de constituire de stocuri și traiectorii de constituire de stocuri

(1)   Sub rezerva alineatelor (2)-(5), părțile contractante se asigură că următoarele obiective de constituire de stocuri pentru capacitatea agregată a tuturor instalațiilor de înmagazinare subterană a gazelor care sunt situate pe teritoriul lor și care sunt direct interconectate la o zonă de piață de pe teritoriul lor sunt atinse până la data de 1 noiembrie a fiecărui an:

(a)

pentru 2022: 80 %;

(b)

începând cu 2023: 90 %.

În scopul respectării prezentului alineat, părțile contractante țin seama de obiectivul de garantare a siguranței furnizării de gaze, în conformitate cu articolul 1.

(2)   În pofida alineatului (1) și fără a aduce atingere obligațiilor altor părți contractante în ceea ce privește constituirea de stocuri în instalațiile în cauză de înmagazinare subterană a gazelor, obiectivul de constituire de stocuri pentru fiecare parte contractantă în care sunt situate instalațiile de înmagazinare subterană a gazelor este redus la un volum corespunzând unui nivel de 35 % din consumul mediu anual de gaze din perioada precedentă de cinci ani pentru partea contractantă respectivă.

(3)   În pofida alineatului (1) și fără a aduce atingere obligațiilor altor părți contractante în ceea ce privește constituirea de stocuri în instalațiile în cauză de înmagazinare subterană a gazelor, obiectivul de constituire de stocuri pentru fiecare parte contractantă în care sunt situate instalațiile de înmagazinare subterană a gazelor se reduce cu volumul care a fost furnizat statelor membre ale UE și țărilor terțe în perioada de referință 2016-2021, în cazul în care volumul mediu furnizat a fost de peste 15 TWh pe an în perioada de extracție a gazelor din instalațiile de înmagazinare (octombrie-aprilie).

(4)   <….>

(5)   O parte contractantă poate îndeplini parțial obiectivul de constituire de stocuri prin luarea în calcul a GNL stocat fizic și disponibil în instalațiile sale de GNL în cazul în care sunt îndeplinite ambele condiții următoare:

(a)

rețeaua de gaze include o capacitate semnificativă de stocare a GNL, reprezentând anual peste 4 % din consumul mediu național din perioada precedentă de cinci ani;

(b)

partea contractantă a impus furnizorilor de gaze obligația de a înmagazina volume minime de gaze în instalațiile de înmagazinare subterană a gazelor și/sau instalațiile de GNL în conformitate cu articolul 6b alineatul (1) litera (a).

(6)   Părțile contractante iau măsurile necesare pentru a îndeplini obiectivele intermediare sau pentru a se asigura că acestea sunt îndeplinite, după cum urmează:

(a)

pentru 2022: astfel cum au fost stabilite în anexa Ia și

(b)

începând cu 2023: în conformitate cu alineatul (7).

(7)   Pentru 2023 și pentru anii următori, fiecare parte contractantă cu instalații de înmagazinare subterană a gazelor prezintă Secretariatului Comunității Energiei, până la data de 15 septembrie a anului precedent, un proiect de traiectorie de constituire de stocuri cu obiective intermediare pentru lunile februarie, mai, iulie și septembrie, inclusiv informații tehnice, pentru instalațiile de înmagazinare subterană a gazelor de pe teritoriul său și direct interconectate la zona sa de piață, în formă agregată. Traiectoria de constituire de stocuri și obiectivele intermediare se bazează pe rata medie de constituire de stocuri din perioada precedentă de cinci ani.

În cazul părților contractante pentru care obiectivul de constituire de stocuri este redus la 35 % din consumul lor în conformitate cu alineatul (2), obiectivele intermediare ale traiectoriei de constituire de stocuri se reduc în consecință.

Pe baza informațiilor tehnice furnizate de fiecare parte contractantă și ținând seama de evaluarea Grupului de coordonare în domeniul siguranței aprovizionării, Secretariatul Comunității Energiei adoptă o decizie pentru a stabili traiectoria de constituire de stocuri pentru fiecare parte contractantă. Decizia respectivă se adoptă până la data de 15 noiembrie a anului precedent, dacă este necesar și inclusiv în cazul în care o parte contractantă a prezentat un proiect actualizat de traiectorie de constituire de stocuri. Aceasta se bazează pe o evaluare a situației generale în materie de siguranță a furnizării de gaze, precum și pe o evaluare a evoluției cererii și ofertei de gaze în Comunitatea Energiei și în fiecare parte contractantă și este stabilită într-un mod care să garanteze siguranța furnizării de gaze, evitând în același timp sarcinile inutile pentru părțile contractante, pentru participanții la piața gazelor, pentru operatorii de înmagazinare sau pentru clienți și fără a denatura în mod nejustificat concurența dintre instalațiile de înmagazinare situate în părți contractante învecinate și/sau în statele membre.

(8)   În cazul în care o parte contractantă nu își poate îndeplini, într-un anumit an, până la 1 noiembrie, obiectivul de constituire de stocuri din cauza caracteristicilor tehnice specifice ale uneia sau mai multor instalații de înmagazinare subterană a gazelor de pe teritoriul său, cum ar fi debite de injectare excepțional de scăzute, acesteia i se permite să își atingă obiectivul de constituire de stocuri până la 1 decembrie. Partea contractantă informează Secretariatul Comunității Energiei înainte de 1 noiembrie, indicând motivele întârzierii.

(9)   Obiectivul de constituire de stocuri nu se aplică în cazul în care și atât timp cât una sau mai multe părți contractante cu instalații de înmagazinare subterană a gazelor au declarat o situație de urgență la nivel național în temeiul articolului 11.

(10)   Autoritatea competentă a fiecărei părți contractante monitorizează în permanență respectarea traiectoriei de constituire de stocuri și raportează periodic Grupului de coordonare în domeniul siguranței aprovizionării. În cazul în care nivelul de stocuri constituite într-o anumită parte contractantă este cu mai mult de cinci puncte procentuale sub nivelul traiectoriei de constituire de stocuri, autoritatea competentă ia, fără întârziere, măsuri eficace în vederea creșterii acestuia. Părțile contractante informează Secretariatul Comunității Energiei și Grupul de coordonare în domeniul siguranței aprovizionării cu privire la măsurile luate.

(11)   În cazul unei abateri substanțiale și susținute a unei părți contractante de la traiectoria de constituire de stocuri care compromite îndeplinirea obiectivului de constituire de stocuri sau în cazul unei abateri de la obiectivul de constituire de stocuri, Secretariatul Comunității Energiei, după consultarea Grupului de coordonare în domeniul siguranței aprovizionării și a părții contractante în cauză, emite o recomandare către partea contractantă respectivă sau către celelalte părți contractante în cauză în ceea ce privește măsurile care trebuie să fie luate imediat.

În cazul în care abaterea nu este redusă în mod semnificativ în termen de o lună de la data primirii recomandării Secretariatului Comunității Energiei, Secretariatul, după consultarea Grupului de coordonare în domeniul siguranței aprovizionării și a părții contractante în cauză, ia o decizie, ca măsură de ultimă instanță, pentru a impune părții contractante în cauză să ia măsuri care să corecteze efectiv abaterea, inclusiv, dacă este cazul, una sau mai multe dintre măsurile menționate la articolul 6b alineatul (1), sau orice altă măsură pentru a asigura îndeplinirea obiectivului de constituire de stocuri prevăzut la prezentul articol.

Atunci când decide ce măsuri trebuie să fie luate în conformitate cu al doilea paragraf, Secretariatul Comunității Energiei ia în considerare situația specifică a părții contractante în cauză, cum ar fi dimensiunea instalațiilor de înmagazinare subterană a gazelor în raport cu consumul intern de gaze, importanța instalațiilor de înmagazinare subterană a gazelor pentru siguranța furnizării de gaze în regiune și orice instalații de stocare a GNL existente.

Orice măsură luată de Secretariatul Comunității Energiei pentru a aborda abaterile de la traiectoria de constituire de stocuri sau de la obiectivul de constituire de stocuri pentru 2022 ține seama de intervalul scurt de timp pentru punerea în aplicare a prezentului articol la nivel național, care este posibil să fi contribuit la abaterea de la traiectoria de constituire de stocuri sau de la obiectivul de constituire de stocuri pentru 2022.

Secretariatul Comunității Energiei se asigură că măsurile adoptate în conformitate cu prezentul alineat:

(a)

nu depășesc ceea ce este necesar pentru a garanta siguranța furnizării de gaze;

(b)

nu impun o sarcină disproporționată părților contractante, participanților la piața gazelor, operatorilor de înmagazinare sau clienților.

Articolul 6b

Punerea în aplicare a obiectivului de constituire de stocuri

(1)   Părțile contractante iau toate măsurile necesare, inclusiv asigurarea de stimulente financiare sau compensații pentru participanții la piață, pentru a îndeplini obiectivele de constituire de stocuri stabilite în conformitate cu articolul 6a. Atunci când se asigură că obiectivele de constituire de stocuri sunt îndeplinite, părțile contractante acordă prioritate, atunci când este posibil, măsurilor bazate pe piață.

În măsura în care măsurile enumerate la prezentul articol reprezintă atribuții și competențe ale autorității naționale de reglementare în conformitate cu articolul 41 din Directiva 2009/73/CE, astfel cum a fost adaptată și adoptată prin Decizia 2011/02/MC-EnC a Consiliului ministerial, autoritățile naționale de reglementare au responsabilitatea de a lua măsurile respective.

Măsurile luate în conformitate cu prezentul alineat pot cuprinde în special:

(a)

obligația, pentru furnizorii de gaze, de a înmagazina volume minime de gaze în instalațiile de înmagazinare, inclusiv în instalațiile de înmagazinare subterană a gazelor și/sau în instalațiile de stocare a GNL, volumele respective urmând a fi determinate pe baza cantității de gaze furnizate de furnizorii de gaze clienților protejați;

(b)

obligația, pentru operatorul de înmagazinare, de a-și oferi capacitățile prin licitații deschise participanților la piață;

(c)

obligația, pentru operatorii de transport și de sistem sau entitățile desemnate de partea contractantă, de a achiziționa și gestiona un stoc de echilibrare exclusiv pentru îndeplinirea funcțiilor lor de operatori de transport și de sistem și, dacă este necesar, impunerea unei obligații pentru alte entități desemnate în scopul garantării siguranței furnizării de gaze în cazul unei situații de urgență, astfel cum este menționată la articolul 11 alineatul (1) litera (c);

(d)

utilizarea unor instrumente coordonate, cum ar fi platformele de achiziționare de GNL, cu alte părți contractante pentru a maximiza utilizarea GNL și pentru a reduce barierele de infrastructură și de reglementare din calea utilizării în comun a GNL pentru constituirea de stocuri în instalațiile de înmagazinare subterană a gazelor;

(e)

utilizarea de mecanisme voluntare de achiziție în comun de gaze naturale;

(f)

oferirea de stimulente financiare pentru participanții la piață, inclusiv pentru operatorii de înmagazinare, cum ar fi contracte pentru diferență sau acordarea de compensații participanților la piață pentru deficitul de venituri sau pentru costurile suportate de aceștia ca urmare a obligațiilor impuse participanților la piață, inclusiv operatorilor de înmagazinare, care nu pot fi acoperite prin venituri;

(g)

obligația, pentru deținătorii de capacitate de înmagazinare, de a utiliza sau de a elibera capacitățile rezervate neutilizate, obligând în același timp deținătorul de capacitate de înmagazinare care nu utilizează capacitatea de înmagazinare să plătească prețul convenit pentru întreaga durată a contractului de înmagazinare;

(h)

adoptarea de către entități publice sau private a unor instrumente eficace pentru achiziționarea și gestionarea înmagazinării strategice, cu condiția ca astfel de instrumente să nu denatureze concurența sau buna funcționare a pieței interne;

(i)

numirea unei entități specializate însărcinate cu îndeplinirea obiectivului de constituire de stocuri în cazul în care obiectivul de constituire de stocuri nu ar fi îndeplinit altfel;

(j)

oferirea de reduceri ale tarifelor de înmagazinare;

(k)

colectarea veniturilor necesare pentru recuperarea cheltuielilor de capital și de exploatare legate de instalațiile de înmagazinare reglementate, sub forma unor tarife de înmagazinare și sub forma unei taxe specifice încorporate în tarifele de transport care este colectată numai de la punctele de ieșire către clienții finali situați în aceleași părți contractante, cu condiția ca veniturile colectate prin intermediul tarifelor să nu depășească veniturile permise.

(2)   Măsurile adoptate de părțile contractante în temeiul alineatului (1) se limitează la ceea ce este necesar pentru îndeplinirea traiectoriilor de constituire de stocuri și a obiectivelor de constituire de stocuri. Aceste măsuri sunt clar definite, transparente, proporționale, nediscriminatorii și verificabile. Măsurile nu denaturează în mod nejustificat concurența sau buna funcționare a pieței interne a gazelor și nu pun în pericol siguranța furnizării de gaze pentru celelalte părți contractante sau pentru Comunitatea Energiei.

(3)   Părțile contractante iau toate măsurile necesare pentru a asigura utilizarea în mod eficient a infrastructurii existente la nivel național și regional, în beneficiul siguranței furnizării de gaze. Măsurile respective nu blochează sau restricționează în niciun caz utilizarea transfrontalieră a instalațiilor de înmagazinare sau a instalațiilor de GNL și nu limitează capacitățile transfrontaliere de transport alocate în conformitate cu dispozițiile Regulamentului (UE) 2017/459 al Comisiei, astfel cum a fost adaptat și adoptat prin Decizia 2018/06/PHLG-EnC a Grupului permanent la nivel înalt.

(4)   Atunci când iau măsuri în temeiul prezentului articol, părțile contractante aplică principiul «eficiența energetică înainte de toate», îndeplinind totodată obiectivele măsurilor lor respective, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2018/1999 al Parlamentului European și al Consiliului, astfel cum a fost adaptat și adoptat prin Decizia 2021/14/MC-EnC a Consiliului ministerial.

Articolul 6c

Facilități de înmagazinare și mecanismul de împărțire a sarcinii

(1)   O parte contractantă care nu dispune de instalații de înmagazinare subterană se asigură că participanții la piață din partea contractantă respectivă au încheiat acorduri cu operatori de înmagazinare subterană sau cu alți participanți la piață din părțile contractante și/sau statele membre în care există astfel de instalații de înmagazinare subterană a gazelor. Respectivele acorduri prevăd utilizarea, până la 1 noiembrie, a unor volume de stocuri care corespund unui nivel de cel puțin 15 % din consumul mediu anual de gaze din perioada precedentă de cinci ani al părții contractante care nu dispune de instalații de înmagazinare subterană a gazelor. Cu toate acestea, în cazul în care capacitatea transfrontalieră de transport sau alte limitări tehnice nu permit părții contractante care nu dispune de instalații de înmagazinare subterană a gazelor utilizarea integrală a 15 % din volumele de stocuri respective, acea parte contractantă stochează numai volumele posibile din punct de vedere tehnic.

În cazul în care limitările tehnice nu permit unei părți contractante să își îndeplinească obligația de la primul paragraf, iar partea contractantă respectivă are obligația de a stoca alți combustibili pentru a înlocui gazul, obligația de la primul paragraf poate fi îndeplinită, în mod excepțional, printr-o obligație echivalentă de a stoca alți combustibili decât gazul. Partea contractantă în cauză face dovada limitărilor tehnice și a echivalenței măsurii.

(2)   Prin derogare de la alineatul (1), o parte contractantă care nu dispune de instalații de înmagazinare subterană a gazelor poate să dezvolte un mecanism de împărțire a sarcinii cu una sau mai multe părți contractante și/sau cu unul sau mai multe state membre care dispun de instalații de înmagazinare subterană a gazelor («mecanismul de împărțire a sarcinii»).

Mecanismul de împărțire a sarcinii se bazează pe datele relevante ale celei mai recente evaluări a riscurilor în temeiul articolului 7 și ține seama de toți parametrii următori:

(a)

costul sprijinului financiar pentru îndeplinirea obiectivului de constituire de stocuri, excluzând costurile legate de îndeplinirea oricăror obligații în materie de înmagazinare strategică;

(b)

volumele de gaze necesare pentru a satisface cererea clienților protejați în conformitate cu articolul 6 alineatul (1);

(c)

limitările tehnice, inclusiv capacitatea de înmagazinare subterană disponibilă, capacitatea tehnică transfrontalieră de transport și ratele de extracție.

Părțile contractante informează Secretariatul Comunității Energiei și Grupul de coordonare în domeniul siguranței aprovizionării cu privire la mecanismul de împărțire a sarcinii până la … [două luni de la data intrării în vigoare a prezentei decizii]. În lipsa unui acord privind un mecanism de împărțire a sarcinii până la data respectivă, părțile contractante care nu dispun de instalații de înmagazinare subterană a gazelor demonstrează că respectă alineatul (1) și notifică în acest sens Secretariatul Comunității Energiei și Grupul de coordonare în domeniul siguranței aprovizionării.

(3)   <…>

(4)   Părțile contractante care nu dispun de instalații de înmagazinare subterană a gazelor pot oferi stimulente sau compensații financiare participanților la piață sau operatorilor de transport și de sistem, după caz, pentru deficitul de venituri sau pentru costurile suportate de aceștia ca urmare a respectării obligațiilor de înmagazinare în conformitate cu prezentul articol, în cazul în care deficitul respectiv sau costurile respective nu pot fi acoperite prin venituri, pentru a asigura respectarea obligației lor de înmagazinare a gazelor în alte părți contractante și/sau state membre în temeiul alineatului (1) sau punerea în aplicare a mecanismului de împărțire a sarcinii. În cazul în care stimulentul sau compensația financiară este finanțată printr-o taxă, taxa respectivă nu se aplică punctelor de interconectare transfrontaliere.

(5)   În pofida alineatului (1), în cazul în care o parte contractantă deține instalații de înmagazinare subterană a gazelor situate pe teritoriul său a căror capacitate agregată este mai mare decât consumul anual de gaze al părții contractante respective, părțile contractante fără instalații de înmagazinare subterană a gazelor care au acces la instalațiile respective fie:

(a)

se asigură că până la 1 noiembrie volumele de stocuri corespund cel puțin utilizării medii a capacității de înmagazinare din perioada precedentă de cinci ani, determinată luând în considerare, printre altele, fluxurile din cursul sezonului de extracție din perioada precedentă de cinci ani din părțile contractante în care se află instalația de înmagazinare; fie

(b)

demonstrează că a fost rezervată o capacitate de înmagazinare echivalentă cu volumul acoperit de obligația de la litera (a).

În cazul în care partea contractantă care nu dispune de instalații de înmagazinare subterană a gazelor poate demonstra că a fost rezervată o capacitate de înmagazinare echivalentă cu volumul acoperit de obligația de la primul paragraf litera (a), se aplică alineatul (1).

Obligația de la prezentul alineat este limitată la 15 % din consumul mediu anual de gaze din perioada precedentă de cinci ani din partea contractantă în cauză.

(6)   <…>

Articolul 6d

Monitorizare și executare

(1)   Operatorii de înmagazinare raportează nivelul de stocuri autorității competente din fiecare parte contractantă în care se află instalațiile în cauză de înmagazinare subterană a gazelor și, dacă este cazul, unei entități desemnate de partea contractantă respectivă (denumită în continuare «entitatea desemnată») după cum urmează:

(a)

pentru 2022: la fiecare dintre obiectivele intermediare prevăzute în anexa Ia și

(b)

începând cu 2023: în conformitate cu articolul 6a alineatul (4).

(2)   Autoritatea competentă și, dacă este cazul, entitatea desemnată de fiecare parte contractantă monitorizează nivelurile de stocuri constituite în instalațiile de înmagazinare subterană a gazelor de pe teritoriul lor la sfârșitul fiecărei luni și raportează Secretariatului Comunității Energiei rezultatele, fără întârzieri nejustificate.

Secretariatul Comunității Energiei poate, după caz, să invite Comitetul de reglementare al Comunității Energiei să acorde asistență în ceea ce privește această monitorizare.

(3)   Pe baza informațiilor furnizate de autoritatea competentă și, dacă este cazul, de entitatea desemnată de fiecare parte contractantă, Secretariatul Comunității Energiei raportează periodic Grupului de coordonare în domeniul siguranței aprovizionării.

(4)   Grupul de coordonare în domeniul siguranței aprovizionării acordă asistență Secretariatului Comunității Energiei în ceea ce privește monitorizarea traiectoriilor de constituire de stocuri și a obiectivelor de constituire de stocuri și elaborează orientări pentru Secretariatul Comunității Energiei cu privire la măsurile adecvate de asigurare a conformității în cazul în care părțile contractante se abat de la traiectoriile de constituire de stocuri sau nu îndeplinesc obiectivele de constituire de stocuri.

(5)   Părțile contractante iau măsurile necesare pentru a respecta traiectoriile de constituire de stocuri și obiectivele de constituire de stocuri și pentru a asigura respectarea obligațiilor de înmagazinare impuse participanților la piață, inclusiv prin impunerea unor sancțiuni și amenzi suficient de disuasive asupra participanților la piață respectivi.

Părțile contractante informează fără întârziere Secretariatul Comunității Energiei cu privire la măsurile de executare luate în temeiul prezentului alineat.

(6)   În cazul în care trebuie să se facă schimb de informații sensibile din punct de vedere comercial, Secretariatul Comunității Energiei poate convoca reuniuni ale Grupului de coordonare în domeniul siguranței aprovizionării care să permită doar participarea părților contractante și a Secretariatul Comunității Energiei.

(7)   Schimbul de informații se limitează la ceea ce este necesar pentru a monitoriza respectarea prezentului regulament.

Secretariatul Comunității Energiei, autoritățile naționale de reglementare și părțile contractante păstrează confidențialitatea informațiilor sensibile din punct de vedere comercial primite în scopul îndeplinirii obligațiilor care le revin.”

3.

Articolul 7 se adaptează după cum urmează:

(a)

la alineatul (4), se adaugă următoarea literă:

„(g)

luând în considerare scenarii de perturbare prelungită a unei singure surse de furnizare.”;

(b)

la alineatul (5), la sfârșitul celei de a doua teze „Evaluarea națională a riscurilor este pregătită în conformitate cu modelul relevant din anexa V. Dacă este necesar, părțile contractante pot include informații suplimentare”, se adaugă următorul text:

„cum ar fi simularea ENTSOG la nivelul Uniunii a scenariilor de perturbare a furnizării de gaze și a infrastructurii, efectuată în conformitate cu alineatul (1).”

4.

Se introduce următorul articol:

„Articolul 17a

Raportare

(1)   Până la 1 iunie 2023 și ulterior anual, Secretariatul Comunității Energiei prezintă rapoarte Consiliului ministerial, care conțin:

(a)

o prezentare generală a măsurilor luate de părțile contractante pentru îndeplinirea obligațiilor de înmagazinare;

(b)

o prezentare generală a timpului necesar pentru procedura de certificare prevăzută la articolul 3a din Regulamentul (CE) nr. 715/2009, astfel cum a fost adaptat și adoptat prin Decizia 2011/02/MC-EnC a Consiliului ministerial;

(c)

o prezentare a măsurilor solicitate de Secretariatul Comunității Energiei pentru a asigura respectarea traiectoriilor de constituire de stocuri și a obiectivelor de constituire de stocuri;

(d)

o analiză a efectelor potențiale ale prezentului regulament asupra prețurilor gazelor, precum și a economiilor potențiale de gaze în raport cu articolul 6b alineatul (4).”

5.

La articolul 20 se adaugă următorul alineat:

„(4)   Articolele 6a-6d nu se aplică Muntenegrului, Kosovoului* sau Georgiei atât timp cât acestea nu sunt direct interconectate la rețeaua de gaze interconectată a oricărei alte părți contractante.”

6.

La articolul 22 se adaugă următorul paragraf:

„Articolul 2 punctele 27-31, articolele 6a-6d, articolul 17a, articolul 20 alineatul (4) și anexa Ia se aplică până la 31 decembrie 2025.”

7.

Se introduce următoarea anexă Ia:

„ANEXA Ia (*)

Traiectoria de constituire de stocuri cu obiective intermediare și obiectivul de constituire de stocuri pentru 2022 pentru părțile contractante care dispun de instalații de înmagazinare subterană a gazelor

Partea contractantă

1 septembrie

obiectiv intermediar

1 octombrie

obiectiv intermediar

1 noiembrie

obiectiv de constituire de stocuri

RS

60

70

80  %

UA

60

70

80  %

(*)  Prezenta anexă face obiectul obligațiilor pro-rata ale fiecărei părți contractante în temeiul prezentului regulament, în special al articolelor 6a, 6b și 6c.

Pentru părțile contractante care intră sub incidența articolului 6a alineatul (2), obiectivul intermediar pro-rata se calculează înmulțind valoarea indicată în tabel cu limita de 35 % și împărțind rezultatul la 80 %.

Articolul 4

Adaptări specifice ale Regulamentului (CE) nr. 715/2009, astfel cum a fost adoptat și adaptat în cadrul Comunității Energiei

Regulamentul (CE) nr. 715/2009 privind condițiile de acces la rețelele pentru transportul gazelor naturale și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1775/2005, astfel cum a fost adaptat și adoptat prin Decizia 2011/02/MC-EnC a Consiliului ministerial din 6 octombrie 2011 și ]astfel cum a fost adaptat prin Decizia nr. 2018/01/PHLG-EnC a Grupului permanent la nivel înalt din 12 ianuarie 2018, se adaptează după cum urmează:

1.

Se introduce următorul articol:

„Articolul 3a

Certificarea operatorilor de înmagazinare

(1)   Părțile contractante se asigură că fiecare operator de înmagazinare, inclusiv orice operator de înmagazinare controlat de un operator de transport și de sistem, este certificat în conformitate cu procedura prevăzută la prezentul articol, fie de către autoritatea națională de reglementare, fie de o altă autoritate competentă desemnată de partea contractantă în cauză în temeiul articolului 3 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2017/1938 al Parlamentului European și al Consiliului, astfel cum a fost adaptat și adoptat prin Decizia 2021/15/MC-EnC a Consiliului ministerial (denumită în continuare în fiecare caz «autoritatea de certificare»).

Prezentul articol se aplică, de asemenea, operatorilor de înmagazinare controlați de operatorii de transport și de sistem care au fost deja certificați în temeiul normelor privind separarea prevăzute la articolele 9, 10 și 11 din Directiva 2009/73/CE, astfel cum a fost adaptată și adoptată prin Decizia 2011/02/MC-EnC a Consiliului ministerial.

(2)   Autoritatea de certificare emite un proiect de decizie privind certificarea referitor la operatorii de înmagazinare care operează instalații de înmagazinare subterană a gazelor cu o capacitate mai mare de 3,5 TWh atunci când, indiferent de numărul de operatori de înmagazinare, în ansamblul instalațiilor de înmagazinare, stocurile constituite erau, la 31 martie 2021 și la 31 martie 2022, la un nivel care, în medie, reprezenta mai puțin de 30 % din capacitatea lor maximă, până la … [150 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei decizii] sau în termen de 150 de zile lucrătoare de la data primirii unei notificări în temeiul alineatului (9).

În ceea ce privește operatorii de înmagazinare menționați la primul paragraf, autoritatea de certificare depune toate eforturile pentru a emite un proiect de decizie privind certificarea până la1 ianuarie 2023.

Pentru toți ceilalți operatori de înmagazinare, autoritatea de certificare adoptă un proiect de decizie privind certificarea până la … [18 luni de la data intrării în vigoare a prezentei decizii] sau în termen de 18 luni de la data primirii unei notificări în temeiul alineatului (8) sau (9).

(3)   Atunci când evaluează riscul pentru securitatea aprovizionării cu energie, autoritatea de certificare ia în considerare orice risc pentru siguranța furnizării de gaze la nivel național sau la nivelul Comunității Energiei, precum și orice atenuare a unui astfel de risc, care rezultă, printre altele, din:

(a)

dreptul de proprietate, aprovizionarea sau alte relații comerciale care ar putea afecta în mod negativ stimulentele și capacitatea operatorului de înmagazinare de a constitui stocuri în instalația de înmagazinare subterană a gazelor;

(b)

drepturile și obligațiile Comunității Energiei față de o țară terță în temeiul dreptului internațional;

(c)

drepturile și obligațiile părților contractante în cauză față de o țară terță care decurg din acorduri încheiate de părțile contractante în cauză cu una sau mai multe țări terțe, în măsura în care acordurile respective respectă dreptul Comunității Energiei sau

(d)

orice alte fapte și circumstanțe specifice ale cazului respectiv.

(4)   În cazul în care autoritatea de certificare stabilește că o persoană care, în mod direct sau indirect, controlează sau își exercită vreun drept asupra operatorului de înmagazinare în sensul articolului 9 din Directiva 2009/73/CE, astfel cum fost adaptată și adoptată prin Decizia 2011/02/MC-EnC a Consiliului ministerial, ar putea pune în pericol securitatea aprovizionării cu energie sau interesele esențiale în materie de securitate ale Comunității Energiei sau ale oricărei părți contractante, autoritatea de certificare refuză certificarea. Ca opțiune alternativă, autoritatea de certificare poate să emită o decizie privind certificarea sub rezerva unor condiții care să garanteze o atenuare suficientă a riscurilor care ar putea influența în mod negativ constituirea de stocuri în instalațiile de înmagazinare subterană a gazelor și cu asigurarea că viabilitatea condițiilor poate fi asigurată pe deplin printr-o punere în aplicare și monitorizare eficace. Astfel de condiții pot include, în special, obligația pentru proprietarul sistemului de înmagazinare sau operatorul de înmagazinare de a transfera gestionarea sistemului de înmagazinare.

(5)   În cazul în care autoritatea de certificare ajunge la concluzia că riscurile legate de furnizarea de gaze nu pot fi eliminate prin condițiile stabilite în conformitate cu alineatul (4), inclusiv prin obligația pentru proprietarul sistemului de înmagazinare sau operatorul de înmagazinare de a transfera gestionarea sistemului de înmagazinare și, prin urmare, refuză certificarea, aceasta:

(a)

solicită proprietarului sistemului de înmagazinare ori operatorului de înmagazinare sau oricărei persoane despre care consideră că ar putea pune în pericol securitatea aprovizionării cu energie sau interesele esențiale în materie de securitate ale Comunității Energiei sau ale oricărei părți contractante să cedeze participațiile sau drepturile pe care le deține asupra proprietății sistemului de înmagazinare sau a proprietății operatorului de înmagazinare și stabilește un termen pentru o astfel de cedare;

(b)

dispune, dacă este cazul, măsuri provizorii pentru a se asigura că o astfel de persoană nu poate exercita niciun control sau drept asupra respectivului proprietar de sistem de înmagazinare sau operator de înmagazinare până la cedarea participațiilor sau a drepturilor și

(c)

decide cu privire la măsurile compensatorii adecvate în conformitate cu dreptul intern.

(6)   Autoritatea de certificare notifică fără întârziere Secretariatului Comunității Energiei proiectul de decizie privind certificarea, împreună cu toate informațiile relevante.

Secretariatul Comunității Energiei transmite autorității de certificare un aviz obligatoriu cu privire la proiectul de decizie privind certificarea în termen de 25 de zile lucrătoare de la data unei astfel de notificări. Autoritatea de certificare respectă avizul Secretariatului Comunității Energiei.

(7)   Autoritatea de certificare emite decizia privind certificarea în termen de 25 de zile lucrătoare de la primirea avizului Secretariatului Comunității Energiei.

(8)   Înainte de punerea în funcțiune a unei instalații de înmagazinare subterană a gazelor nou construită, operatorul de înmagazinare este certificat în conformitate cu alineatele (1)-(7). Operatorul de înmagazinare notifică autorității de certificare intenția sa de a pune în funcțiune instalația de înmagazinare.

(9)   Operatorii de înmagazinare notifică autorității de certificare relevante orice tranzacție planificată care ar necesita o reevaluare a conformității lor cu cerințele de certificare prevăzute la alineatele (1)-(4).

(10)   Autoritățile de certificare monitorizează în mod continuu respectarea de către operatorii de înmagazinare a cerințelor de certificare de la alineatele (1)-(4). Acestea deschid o procedură de certificare în scopul reevaluării respectării cerințelor în oricare din circumstanțele următoare:

(a)

la primirea unei notificări din partea operatorului de înmagazinare în temeiul alineatului (8) sau (9);

(b)

din proprie inițiativă, în cazul în care au cunoștință de faptul că o modificare planificată a drepturilor sau a influenței asupra unui operator de înmagazinare ar putea duce la nerespectarea cerințelor de la alineatele (1), (2) și (3);

(c)

la cererea motivată a Secretariatului Comunității Energiei.

(11)   Părțile contractante iau toate măsurile necesare pentru a asigura exploatarea continuă a instalațiilor de înmagazinare subterană a gazelor de pe teritoriile lor respective. Respectivele instalații de înmagazinare subterană a gazelor pot înceta operațiunile numai în cazul în care cerințele tehnice și de siguranță nu sunt respectate sau în cazul în care autoritatea de certificare stabilește, în urma unei evaluări și ținând seama de avizul Secretariatului Comunității Energiei, potrivit căruia o astfel de încetare a operațiunilor nu ar diminua siguranța furnizării de gaze la nivelul Comunității Energiei sau la nivel național.

Se iau măsuri compensatorii adecvate, dacă este cazul, în situația în care încetarea operațiunilor nu este permisă.

(12)   Secretariatul Comunității Energiei poate publica orientări privind aplicarea prezentului articol.

(13)   Prezentul articol nu se aplică părților din instalațiile de GNL care sunt utilizate pentru înmagazinare.”

2.

La articolul 13 se adaugă următorul alineat:

„(3)   Autoritatea națională de reglementare poate aplica o reducere de până la 100 % tarifelor de transport și distribuție bazate pe capacitate în punctele de intrare dinspre instalațiile de înmagazinare subterană a gazelor și instalațiile de GNL și în punctele de ieșire către acestea, cu excepția cazului și în măsura în care o astfel de instalație care este conectată la mai multe rețele de transport sau de distribuție este utilizată pentru a concura cu un punct de interconectare.

Prezentul alineat se aplică până la 31 decembrie 2025.”

Articolul 5

Intrare în vigoare și destinatari

Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării.

Prezenta decizie se adresează părților contractante și instituțiilor Comunității Energiei.

Adoptată la … 2022.

Pentru Consiliul ministerial

Președintele


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x