CELEX:32022R2586: Regulamentul (UE) 2022/2586 al Consiliului din 19 decembrie 2022 privind aplicarea articolelor 93, 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene anumitor categorii de ajutoare de stat în sectorul transportului feroviar, al transportului pe căile navigabile interioare și al transportului multimodal (Text cu relevanță pentru SEE)
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024 |
|
Informatii
Data documentului: 19/12/2022; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 19/01/2023; intrare în vigoare data publicării +20 a se vedea articolul 7
Data încetării: No end date
Autor: Consiliul Uniunii Europene
Formă: Repertoriu EUR-Lex
30.12.2022 |
RO |
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene |
L 338/35 |
REGULAMENTUL (UE) 2022/2586 AL CONSILIULUI
din 19 decembrie 2022
privind aplicarea articolelor 93, 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene anumitor categorii de ajutoare de stat în sectorul transportului feroviar, al transportului pe căile navigabile interioare și al transportului multimodal
(Text cu relevanță pentru SEE)
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, în special articolul 109,
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
având în vedere avizul Parlamentului European (1),
întrucât:
(1) |
Regulamentul (UE) 2015/1588 al Consiliului (2) împuternicește Comisia să declare, prin intermediul unor regulamente, că anumite categorii specifice de ajutoare pentru întreprinderi care își desfășoară activitatea în diverse sectoare, cum ar fi ajutoarele pentru protecția mediului, sunt compatibile cu piața internă și nu fac obiectul obligației de notificare prevăzute la articolul 108 alineatul (3) din tratat (denumită în continuare „obligația de notificare”). Cu toate acestea, Regulamentul (UE) 2015/1588 nu acoperă, printre altele, ajutoarele pentru sprijinirea transportului feroviar și a transportului pe căile navigabile interioare, sau transportul multimodal, astfel cum este definit în Regulamentul (UE) nr. 1315/2013 al Parlamentului European și al Consiliului (3). Sectoarele respective au devenit din ce în ce mai relevante la nivelul Uniunii în contextul Pactului verde european și al Strategiei pentru o mobilitate durabilă și inteligentă prezentată de Comisie în comunicările sale din 11 decembrie 2019 și, respectiv, din 9 decembrie 2020. |
(2) |
În conformitate cu articolul 93 din tratat, ajutoarele pentru transportul feroviar, transportul pe căile navigabile interioare și transportul multimodal sunt considerate compatibile cu tratatele dacă răspund necesităților de coordonare a transporturilor sau dacă constituie compensarea anumitor obligații inerente noțiunii de serviciu public. |
(3) |
Comisia a aplicat articolul 93, articolul 107 alineatul (1) și articolul 108 din tratat în numeroase decizii privind anumite categorii de ajutoare de stat acordate întreprinderilor active în sectoarele transportului feroviar, transportului pe căile navigabile interioare și transportului intermodal și a elaborat orientări pentru evaluarea anumitor categorii de ajutoare de stat menite să răspundă nevoilor de coordonare a transporturilor. Din experiența Comisiei, ajutoarele de acest tip nu cauzează denaturări semnificative ale concurenței, dacă sunt acordate pe baza unor proceduri deschise, transparente și nediscriminatorii și dacă pot fi stabilite condiții de compatibilitate clare pe baza experienței dobândite. |
(4) |
Prin urmare, în vederea simplificării procedurilor administrative în cazurile în care denaturarea concurenței este limitată la minimum, Comisia ar trebui să fie împuternicită să declare, prin intermediul unor regulamente, că ajutoarele pentru coordonarea transporturilor sau pentru compensarea anumitor obligații inerente noțiunii de serviciu public, astfel cum se menționează la articolul 93 din tratat, sunt compatibile cu piața internă și nu fac obiectul obligației de notificare. |
(5) |
Ajutoarele de stat care constituie rambursare pentru îndeplinirea obligațiilor de serviciu public în legătură cu serviciile de transport public de pasageri sunt reglementate deja de Regulamentul (CE) nr. 1370/2007 al Parlamentului European și al Consiliului (4), inclusiv cazul în care un stat membru decide să aplice respectivul regulament pentru transportul public de pasageri pe căile navigabile interioare și în apele maritime naționale. Compensația de serviciu public privind transportul public de pasageri ar trebui să fie exclusă, prin urmare, din domeniul de aplicare al prezentului regulament. |
(6) |
Atunci când adoptă regulamente prin care declară că anumite categorii de ajutoare nu fac obiectul obligației de notificare în temeiul prezentului regulament, Comisia ar trebui să precizeze: scopul ajutorului; categoriile de beneficiari; pragurile care limitează ajutoarele exceptate; condițiile care reglementează cumularea ajutoarelor și condițiile de monitorizare și ar trebui să adauge orice alte condiții detaliate suplimentare pentru a asigura compatibilitatea cu piața internă a ajutoarelor care fac obiectul prezentului regulament. |
(7) |
Este important ca toate părțile să poată verifica dacă un ajutor este acordat în conformitate cu normele aplicabile. Prin urmare, transparența ajutoarelor de stat este esențială pentru aplicarea corectă a normelor tratatului și are drept rezultat o mai bună respectare a normelor, o mai mare responsabilizare, o evaluare inter pares și, în ultimă instanță, o cheltuire mai eficace a fondurilor publice. Din acest motiv, fiecărui stat membru ar trebui să i se solicite să prezinte rezumate ale informațiilor privind ajutoarele pe care le implementează și care fac obiectul unui regulament adoptat în temeiul prezentului regulament. Pentru a asigura transparența măsurilor adoptate de fiecare stat membru, rezumatele respective ar trebui să fie publicate de către Comisie. |
(8) |
În temeiul articolului 108 alineatul (1) din tratat, Comisia, în cooperare cu statele membre, examinează în mod constant toate sistemele de ajutoare existente. În acest scop și pentru a asigura cel mai înalt grad posibil de transparență și un control adecvat, fiecare stat membru ar trebui să înregistreze și să compileze informații cu privire la aplicarea regulamentelor adoptate în temeiul prezentului regulament. Cel puțin o dată pe an, fiecare stat membru ar trebui să prezinte Comisiei și un raport cu privire la aplicarea unor astfel de regulamente. Comisia ar trebui să asigure accesul tuturor celorlalte state membre la rapoartele respective. |
(9) |
Înainte de a adopta regulamente în temeiul prezentului regulament, Comisia ar trebui să permită tuturor persoanelor și organizațiilor interesate să își prezinte observațiile, pentru a obține un feedback cât mai cuprinzător și cât mai reprezentativ posibil. În acest scop, Comisia ar trebui să publice un proiect al unor astfel de regulamente. |
(10) |
Comitetul consultativ privind ajutoarele de stat instituit prin Regulamentul (UE) 2015/1588 ar trebui consultat la momentul publicării unui proiect de regulament în temeiul prezentului regulament. Cu toate acestea, din motive de transparență, proiectul de regulament respectiv ar trebui să fie făcut public în același timp și pe site-ul web al Comisiei. |
(11) |
Controlul acordării de ajutoare ridică probleme faptice, juridice și economice foarte complexe și extrem de variate, într-un mediu aflat în continuă schimbare. În consecință, Comisia ar trebui să reexamineze cu regularitate categoriile de ajutoare care nu ar trebui să facă obiectul obligației de notificare. În acest scop, Comisia ar trebui să prezinte Parlamentului European și Consiliului, din cinci în cinci ani, un raport de evaluare privind aplicarea prezentului regulament, |
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
Articolul 1
Exceptări pe categorii
(1) Comisia poate adopta, sub rezerva articolului 5 din prezentul regulament, regulamente prin care declară că următoarele categorii de ajutoare, în înțelesul articolului 107 alineatul (1) din tratat, sunt compatibile cu piața internă și nu fac obiectul obligației de notificare prevăzute la articolul 108 alineatul (3) din tratat:
(a) |
ajutoarele pentru coordonarea transporturilor; |
(b) |
ajutoarele pentru compensarea anumitor obligații inerente noțiunii de serviciu public, cu excepția compensațiilor pentru obligația de serviciu public în legătură cu serviciile de transport public de pasageri, care fac obiectul Regulamentului (CE) nr. 1370/2007. |
(2) Regulamentele adoptate în temeiul alineatului (1) precizează, pentru fiecare categorie de ajutor:
(a) |
scopul ajutorului; |
(b) |
categoriile de beneficiari; |
(c) |
pragurile exprimate:
|
(d) |
condițiile care reglementează cumulul ajutoarelor; și |
(e) |
normele de transparență și de monitorizare prevăzute la articolul 2. |
(3) În plus, regulamentele adoptate în temeiul alineatului (1) pot, în special:
(a) |
să stabilească praguri sau alte condiții pentru notificarea acordărilor de ajutoare individuale; |
(b) |
să excludă anumite sectoare din sfera lor de aplicare; |
(c) |
să impună condiții suplimentare privind compatibilitatea ajutoarelor cu piața internă. |
Articolul 2
Transparență și monitorizare
(1) Regulamentele adoptate în temeiul articolului 1 alineatul (1) includ norme detaliate pentru a asigura transparența și monitorizarea ajutoarelor.
(2) În cazul în care un stat membru pune în aplicare scheme de ajutoare sau ajutoare individuale care nu fac obiectul obligației de notificare în temeiul regulamentelor adoptate în temeiul articolului 1 alineatul (1), acesta transmite Comisiei rezumate ale informațiilor privind aceste ajutoare. Comisia publică rezumatele respective.
(3) Fiecare stat membru înregistrează și compilează toate informațiile privind aplicarea regulamentelor adoptate în temeiul articolului 1 alineatul (1). În cazul în care Comisia deține informații care îi oferă motive să creadă că un regulament adoptat în temeiul articolului 1 alineatul (1) nu este aplicat în mod corespunzător, statul membru în cauză îi transmite Comisiei toate informațiile pe care aceasta le consideră necesare pentru a evalua dacă un ajutor acordat în temeiul respectivului regulament respectă toate condițiile acestuia.
(4) Cel puțin o dată pe an, fiecare stat membru transmite Comisiei un raport privind aplicarea regulamentelor adoptate în temeiul articolului 1 alineatul (1), în conformitate cu cerințele specifice ale Comisiei. Comisia asigură accesul tuturor celorlalte state membre la rapoartele respective. Comitetul prevăzut la articolul 5 examinează și evaluează aceste rapoarte o dată pe an.
Articolul 3
Perioada de valabilitate și modificarea regulamentelor
(1) Regulamentele adoptate în temeiul articolului 1 alineatul (1) precizează perioada de valabilitate a acestora și prevăd o perioadă de tranziție în cazul în care perioada lor de valabilitate nu este prelungită atunci când expiră.
(2) În cazul în care un regulament adoptat în temeiul articolului 1 alineatul (1) este abrogat sau modificat printr-un nou regulament, noul regulament prevede o perioadă de tranziție de șase luni pentru a permite ajustarea ajutoarelor care fac obiectul regulamentului abrogat sau modificat.
Articolul 4
Audierea persoanelor și a organizațiilor interesate
Înainte de adoptarea unui regulament în temeiul articolului 1 alineatul (1), Comisia publică un proiect al acestuia pentru a permite tuturor persoanelor și organizațiilor interesate să își prezinte observațiile într-un termen stabilit de Comisie. Termenul respectiv trebuie să fie de cel puțin o lună. În același timp, Comisia face public respectivul proiect de regulament pe site-ul său.
Articolul 5
Consultarea Comitetului consultativ privind ajutoarele de stat
(1) Comisia consultă Comitetul consultativ privind ajutoarele de stat instituit prin Regulamentul (UE) 2015/1588 (denumit în continuare „comitetul”):
(a) |
în același timp în care un proiect de regulament în temeiul articolului 1 alineatul (1) este publicat în temeiul articolului 4 și |
(b) |
înainte de adoptarea oricărui regulament în temeiul articolului 1 alineatul (1). |
(2) Comisia consultă comitetul în cadrul unei reuniuni convocate prin mijloace electronice de comunicare. Proiectele și documentele care urmează să fie examinate sunt atașate la comunicarea electronică. Reuniunea are loc în termen de cel puțin două luni de la data comunicării electronice. Termenul respectiv poate fi redus în cazul consultărilor menționate la alineatul (1) din prezentul articol, dacă se justifică din motive de urgență sau pentru prelungirea perioadei de valabilitate a unui regulament adoptat în temeiul articolului 1 alineatul (1).
(3) Un reprezentant al Comisiei prezintă comitetului proiectul măsurilor care urmează să fie adoptate. Comitetul emite un aviz privind proiectul în termenul pe care președintele comitetului îl poate stabili în funcție de urgența chestiunii în cauză, dacă este necesar prin vot.
(4) Avizul Comitetului este consemnat în procesul-verbal al reuniunii. Fiecare stat membru poate solicita ca poziția sa să fie consemnată în procesul-verbal al reuniunii. Comitetul poate recomanda publicarea avizului în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(5) Comisia ține seama de avizul emis de comitet și informează comitetul asupra modului în care avizul său a fost luat în considerare.
Articolul 6
Raportul de evaluare
Din cinci în cinci ani, Comisia prezintă Parlamentului European și Consiliului un raport de evaluare privind aplicarea prezentului regulament. Aceasta prezintă mai întâi un proiect al raportului respectiv comitetului în vederea evaluării de către acestuia de către comitet.
Articolul 7
Intrarea în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.
Adoptat la Bruxelles, 19 decembrie 2022.
Pentru Consiliu
Președintele
J. SÍKELA
(1) Avizul din 13 decembrie 2022 (nepublicat încă în Jurnalul Oficial).
(2) Regulamentul (UE) 2015/1588 al Consiliului din 13 iulie 2015 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene anumitor categorii de ajutoare de stat orizontale (JO L 248, 24.9.2015, p. 1).
(3) Regulamentul (UE) nr. 1315/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea rețelei transeuropene de transport și de abrogare a Deciziei nr. 661/2010/UE (JO L 348, 20.12.2013, p. 1).
(4) Regulamentul (CE) nr. 1370/2007 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar și rutier de călători și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1191/69 și (CEE) nr. 1107/70 ale Consiliului (JO L 315, 3.12.2007, p. 1).