CELEX:32023D0165: Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/165 a Comisiei din 12 ianuarie 2023 privind cererea de înregistrare a inițiativei cetățenești europene intitulate „Articolul 4: Nu torturii și tratamentului inuman la frontierele Europei”, în temeiul Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului [notificată cu numărul C(2023) 39] (Numai textul în limba italiană este autentic)

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

25.1.2023   ROJurnalul Oficial al Uniunii EuropeneL 23/19DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2023/165 A COMISIEIdin 12 ianuarie 2023privind cererea de înregistrare a inițiativei cetățenești europene intitulate „Articolul 4: Nu torturii și tratamentului inuman la frontierele Europei”, în temeiul Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European și...

Informatii

Data documentului: 12/01/2023; Data adoptării
Data intrării în vigoare: 25/01/2023; intră în vigoare data notificării
Data încetării: No end date
Autor: Comisia Europeană, Secretariatul General
Formă: Repertoriu EUR-Lex
Destinatar: persoană fizică

25.1.2023   

RO

Jurnalul Oficial al Uniunii Europene

L 23/19


DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2023/165 A COMISIEI

din 12 ianuarie 2023

privind cererea de înregistrare a inițiativei cetățenești europene intitulate „Articolul 4: Nu torturii și tratamentului inuman la frontierele Europei”, în temeiul Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului

[notificată cu numărul C(2023) 39]

(Numai textul în limba italiană este autentic)

COMISIA EUROPEANĂ,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,

având în vedere Regulamentul (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 aprilie 2019 privind inițiativa cetățenească europeană (1), în special articolul 6 alineatele (2) și (3),

întrucât:

(1)

O cerere de înregistrare a inițiativei cetățenești europene intitulate „Articolul 4: Nu torturii și tratamentului inuman la frontierele Europei” a fost prezentată Comisiei la 14 noiembrie 2022.

(2)

Obiectivele generale ale inițiativei, astfel cum au fost exprimate de organizatori, sunt: „În contextul competențelor UE în domeniul justiției, libertății și securității – astfel cum sunt prevăzute la articolul 78 din TFUE privind politicile referitoare la controalele la frontiere, azil și imigrare – solicităm reglementări adecvate pentru a asigura aplicarea efectivă a articolului 4 din Carta drepturilor fundamentale și interzicerea utilizării violenței, a torturii și a tratamentelor inumane și degradante la frontierele UE și în țările din afara UE cu care instituțiile europene sau unul ori mai multe state membre au încheiat acorduri cu privire la restricționarea intrării migranților sau a solicitanților de azil în Europa, precum și în statele membre însele în ceea ce privește gestionarea primirii, cu sancțiuni impuse pentru nerespectarea obligațiilor prevăzute.”

(3)

O anexă la inițiativă oferă detalii suplimentare cu privire la subiectul, obiectivele și contextul inițiativei. Organizatorii susțin că, în ultimii ani, au fost comise tot mai multe acte de violență împotriva migranților, acestea fiind raportate de organizații internaționale precum Înaltul Comisariat al Națiunilor Unite pentru Refugiați (UNHCR), Amnesty International și Human Rights Watch. Organizatorii îndeamnă Uniunea să facă uz de competențele sale pentru a pune capăt presupuselor încălcări ale articolului 4 din Carta drepturilor fundamentale, în special „1) la intrarea în spațiul european comun, prin reglementarea controalelor la frontieră și prin impunerea de sancțiuni țărilor care încalcă în mod deschis interdicția de a utiliza violența, tortura și tratamentele inumane și degradante; 2) în țările din afara UE, în contextul operațiunilor de externalizare a frontierelor UE, prin impunerea de sancțiuni statelor membre care încheie acorduri ce nu prevăd monitorizarea respectării articolului 4; 3) prin stabilirea unor standarde de primire pentru întreaga perioadă de ședere în UE, prin impunerea de sancțiuni țărilor ale căror autorități și/sau agenții de asigurare a respectării legii încalcă drepturile migranților sau ale solicitanților de azil”.

(4)

Ca atare, se pare că obiectivul principal al inițiativei este de a stabili un cadru menit să asigure respectarea interzicerii violenței și a tratamentelor inumane și degradante consacrată la articolul 4 din Carta drepturilor fundamentale în legătură cu politica Uniunii privind controalele la frontiere, azilul și imigrarea. În măsura în care inițiativa urmărește acest obiectiv în ceea ce privește controalele la frontiere, Comisia are competența de a prezenta propuneri de acte juridice în temeiul articolului 77 alineatul (2) din TFUE. În măsura în care inițiativa urmărește acest obiectiv în ceea ce privește politica comună în domeniul dreptului la azil, al protecției subsidiare și al protecției temporare, Comisia are competența de a prezenta propuneri de acte juridice în temeiul articolului 78 alineatul (2) din TFUE. În măsura în care inițiativa urmărește acest obiectiv în ceea ce privește politica comună în materie de imigrare, Comisia are competența de a prezenta propuneri de acte juridice în temeiul articolului 79 alineatul (2) din TFUE.

(5)

Din aceste motive, niciuna dintre părțile inițiativei nu depășește în mod vădit competența Comisiei de a prezenta o propunere de act juridic al Uniunii în vederea punerii în aplicare a tratatelor.

(6)

Această concluzie nu aduce atingere evaluării efectuate pentru a se stabili dacă în acest caz ar fi îndeplinite condițiile concrete de fond necesare pentru o acțiune din partea Comisiei, inclusiv respectarea principiilor proporționalității, subsidiarității și compatibilității cu drepturile fundamentale.

(7)

Grupul de organizatori a furnizat toate dovezile necesare pentru a demonstra că inițiativa îndeplinește cerințele prevăzute la articolul 5 alineatele (1) și (2) din Regulamentul (UE) 2019/788 și a desemnat persoanele de contact în conformitate cu articolul 5 alineatul (3) primul paragraf din regulamentul menționat. O entitate juridică a fost creată special în scopul gestionării inițiativei.

(8)

Inițiativa propusă nu este vădit abuzivă, neserioasă sau vexatorie și nici nu contravine vădit valorilor Uniunii, astfel cum sunt prevăzute la articolul 2 din Tratatul privind Uniunea Europeană, și nici drepturilor consacrate în Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene.

(9)

Inițiativa intitulată „Articolul 4: Nu torturii și tratamentului inuman la frontierele Europei” ar trebui, prin urmare, să fie înregistrată.

(10)

Concluzia conform căreia sunt îndeplinite condițiile de înregistrare prevăzute la articolul 6 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2019/788 nu atrage după sine confirmarea în vreun fel de către Comisie a exactității factuale a conținutului inițiativei; responsabilitatea pentru realizarea acestui demers îi revine în mod exclusiv grupului de organizatori ai inițiativei. Conținutul inițiativei exprimă doar punctele de vedere ale grupului de organizatori și nu se poate considera, în niciun caz, că reflectă punctele de vedere ale Comisiei,

ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:

Articolul 1

Se înregistrează inițiativa cetățenească europeană intitulată „Articolul 4: Nu torturii și tratamentului inuman la frontierele Europei”.

Articolul 2

Prezenta decizie se adresează grupului de organizatori ai inițiativei cetățenești intitulate „Articolul 4: Nu torturii și tratamentului inuman la frontierele Europei”, reprezentat de domnul Marco CIURCINA și de doamna Maria Cristina FRANCESCONI, în calitate de persoane de contact.

Adoptată la Bruxelles, 12 ianuarie 2023.

Pentru Comisie

Věra JOUROVÁ

Vicepreședintă


(1)  JO L 130, 17.5.2019, p. 55.


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x