CELEX:32023D0208(02): Decizia Comisiei din 13 ianuarie 2023 de instituire a comitetului director ad-hoc pentru facilitarea coordonării agregării cererii și a achiziționării în comun a gazelor 2023/C 48/05

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

8.2.2023   ROJurnalul Oficial al Uniunii EuropeneC 48/6DECIZIA COMISIEIdin 13 ianuarie 2023de instituire a comitetului director ad-hoc pentru facilitarea coordonării agregării cererii și a achiziționării în comun a gazelor(2023/C 48/05)COMISIA EUROPEANĂ,având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,având în vedere Regulamentul (UE) 2022/2576...

Informatii

Data documentului: 13/01/2023; Data adoptării
Data intrării în vigoare: 28/02/2023; intrare în vigoare data publicării +20
Data încetării: No end date
Autor: Comisia Europeană, Direcția Generală Energie
Formă: Repertoriu EUR-Lex

8.2.2023   

RO

Jurnalul Oficial al Uniunii Europene

C 48/6


DECIZIA COMISIEI

din 13 ianuarie 2023

de instituire a comitetului director ad-hoc pentru facilitarea coordonării agregării cererii și a achiziționării în comun a gazelor

(2023/C 48/05)

COMISIA EUROPEANĂ,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,

având în vedere Regulamentul (UE) 2022/2576 al Consiliului din 19 decembrie 2022 privind consolidarea solidarității printr-o mai bună coordonare a achizițiilor de gaze, prin indici de referință ai prețurilor fiabili și prin schimburi transfrontaliere de gaze (1), în special articolul 4 alineatul (2),

întrucât:

(1)

Criza energetică actuală a scos în evidență dependența Uniunii de combustibilii fosili ruși și impactul acțiunilor necoordonate ale statelor membre care se confruntă cu utilizarea ca armă a aprovizionării cu gaze de către Rusia, ceea ce a condus la prețuri excesive.

(2)

Cooperarea în domeniul energiei este una dintre pietrele de temelie ale Uniunii Europene. O cooperare strânsă între actorii relevanți, în special statele membre și părțile contractante la Comunitatea Energiei, este esențială pentru abordarea în mod unitar a crizei energetice.

(3)

Platforma energetică a UE a fost lansată la 7 aprilie 2022, în urma mandatului Consiliului European, cu o serie de acțiuni în domeniul gazelor naturale, al gazului natural lichefiat (GNL) și al achiziționării de hidrogen: activități de informare la nivel internațional, agregarea cererii, utilizarea eficientă a infrastructurilor de gaze ale Uniunii și, în special, îmbunătățirea utilizării terminalelor GNL pentru a sprijini securitatea aprovizionării Uniunii și accesul la energie la prețuri accesibile.

(4)

La 20 octombrie 2022, Consiliul European a aprobat principiul achiziționării în comun a gazelor naturale, coordonând și acordând prioritate negocierilor cu parteneri fiabili pentru a căuta parteneriate reciproc avantajoase prin exploatarea ponderii colective pe piață a Uniunii și prin utilizarea la maximum a Platformei energetice a UE.

(5)

Regulamentul (UE) 2022/2576 prevede un cadru juridic pentru Platforma energetică a UE, având drept scop să sprijine statele membre în pregătirea pentru iarna 2023-2024, în special în ceea ce privește umplerea instalațiilor lor de stocare.

(6)

Articolul 3 din Regulamentul (UE) 2022/2576 stabilește dispoziții privind transparența pentru a asigura o mai bună coordonare și solidaritate energetică între statele membre. În cazul în care consideră că achiziționările de gaze planificate pot avea un impact negativ asupra funcționării achiziționărilor în comun, asupra pieței interne, asupra securității aprovizionării sau asupra solidarității energetice, Comisia poate emite recomandări. Astfel de recomandări ar urma să fie adresate întreprinderilor relevante din sectorul gazelor naturale sau întreprinderilor consumatoare de gaze stabilite în Uniune sau autorităților statelor membre, solicitându-le să ia în considerare măsuri adecvate cu scopul de a promova coordonarea.

(7)

Înainte de a emite o astfel de recomandare, Comisia trebuie să informeze comitetul director ad-hoc, care trebuie să asiste Comisia în evaluarea măsurii în care achiziționările de gaze planificate sporesc securitatea aprovizionării în Uniune și sunt compatibile cu principiul solidarității energetice, precum și dacă o coordonare suplimentară ar putea îmbunătăți funcționarea achiziționării în comun. Prin urmare, trebuie să se instituie comitetul director ad-hoc.

(8)

Trebuie stabilite reguli privind divulgarea de informații de către membrii grupului.

(9)

Datele cu caracter personal trebuie prelucrate în conformitate cu Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European și al Consiliului (2),

DECIDE:

Articolul 1

Comitetul director ad-hoc

Se instituie comitetul director ad-hoc.

Articolul 2

Misiunea și sarcinile comitetului director ad-hoc

(1)   Comitetul director ad-hoc este consultat de Comisie, în temeiul articolului 3 din Regulamentul (UE) 2022/2576, cu privire la proiectul (proiectele) de recomandare (recomandări) în legătură cu următoarele aspecte:

1.

dacă o mai bună coordonare în ceea ce privește lansarea unei licitații pentru achiziționarea de gaze sau achiziționările planificate de gaze ar putea îmbunătăți funcționarea achiziționării în comun;

2.

dacă lansarea unei licitații pentru achiziționarea de gaze sau pentru achiziționările planificate de gaze poate avea un impact negativ asupra pieței interne, asupra securității aprovizionării sau asupra solidarității energetice.

(2)   Comitetul director ad-hoc acționează ca o entitate pentru o coordonare consolidată la nivelul Uniunii, cu scopul de a facilita agregarea cererii și achiziționarea în comun de gaze, inclusiv din țări terțe.

(3)   Dacă este cazul, Comisia informează comitetul director ad-hoc cu privire la activitățile platformei energetice.

(4)   Comisia informează comitetul director ad-hoc cu privire la impactul participării întreprinderilor la platforma de achiziționare în comun asupra securității aprovizionării în Uniune și asupra solidarității energetice.

Articolul 3

Componență

(1)   Membrii comitetului director ad-hoc sunt autoritățile statelor membre.

(2)   Autoritatea fiecărui stat membru își desemnează reprezentantul și are responsabilitatea de a se asigura că reprezentantul său oferă un nivel înalt de expertiză în domeniul energiei, în special al gazelor.

(3)   Fiecare reprezentant poate fi sprijinit de un expert tehnic.

Articolul 4

Președinte

Comitetul director ad-hoc este prezidat de vicepreședintele Comisiei Europene responsabil pentru relații interinstituționale și prospectivă.

Articolul 5

Funcționare

(1)   Comitetul director ad-hoc acționează la cererea președintelui său.

(2)   Reuniunile comitetului director ad-hoc se desfășoară, de obicei, la sediul Comisiei, dar pot avea loc virtual, în funcție de circumstanțe.

(3)   Direcția Generală Energie din cadrul Comisiei asigură serviciile de secretariatul comitetului director ad-hoc. La reuniunile grupului și ale subgrupurilor acestuia pot participa funcționari din alte departamente ale Comisiei care sunt interesați de aceste lucrări.

(4)   Comitetul director ad-hoc poate decide, cu majoritatea simplă a membrilor săi, ca deliberările să fie publice.

(5)   Procesele-verbale ale discuțiilor pe marginea fiecărui punct de pe ordinea de zi și ale evaluărilor emise de comitetul director trebuie să fie concludente și complete. Procesele-verbale sunt întocmite de secretariat, sub responsabilitatea președintelui.

(6)   În măsura posibilului, comitetul director ad-hoc își adoptă evaluările prin consens.

Articolul 6

Subgrupuri

Pentru analizarea unor chestiuni specifice, președintele poate înființa subgrupuri pe baza mandatului stabilit de Comisie. Subgrupurile își desfășoară activitatea în conformitate cu normele orizontale ale Comisiei privind grupurile de experți („norme orizontale”) (3) și raportează comitetului director ad-hoc. De îndată ce și-au îndeplinit mandatul, subgrupurile sunt dizolvate.

Articolul 7

Experții invitați

Președintele poate invita experți care dețin cunoștințe de specialitate cu privire la un anumit subiect de pe ordinea de zi, pentru a participa la activitățile comitetului director ad-hoc sau ale subgrupurilor sale.

Articolul 8

Participarea la reuniuni și observatori

(1)   La invitația Comisiei, secretariatul Comunității Energiei („secretariatul”) poate participa, în calitate de observator, la reuniunile comitetului director ad-hoc organizate pe teme de interes comun. În acest caz, secretariatul își desemnează reprezentantul (reprezentanții).

(2)   La invitația Comisiei, reprezentanții părților contractante la Comunitatea Energiei pot participa la reuniunile comitetului director ad-hoc organizate pe teme de interes comun.

(3)   Observatorii și reprezentanții acestora, precum și reprezentanții părților contractante la Comunitatea Energiei, pot fi autorizați de președinte să participe la discuțiile comitetului director ad-hoc și ale oricăror subgrupuri ale sale și să își ofere opiniile de experți. Cu toate acestea, ei nu participă la redactarea evaluărilor de către comitetul director ad-hoc.

Articolul 9

Norme de procedură

Comitetul director ad-hoc își adoptă regulamentul de procedură cu majoritate calificată în cadrul primei sale reuniuni.

Articolul 10

Protecția informațiilor sensibile din punct de vedere comercial

(1)   Membrii comitetului director ad-hoc tratează informațiile sensibile cu confidențialitatea cuvenită, inclusiv orice informații sensibile din punct de vedere comercial, care nu sunt comunicate niciunei întreprinderi sau utilizate în alte scopuri decât pentru îndeplinirea sarcinilor comitetului director ad-hoc specificate în prezenta decizie.

(2)   Toate datele cu caracter personal care ar putea fi prelucrate în cadrul agregării cererii și al achiziționării în comun sunt prelucrate în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului (4) și cu Regulamentul (UE) 2018/1725.

Articolul 11

Secretul profesional și gestionarea informațiilor clasificate

Membrii comitetului director ad-hoc, precum și experții și observatorii invitați, au obligația de a respecta secretul profesional, care, în virtutea tratatelor și a normelor de aplicare ale acestora, se aplică în cazul tuturor membrilor instituțiilor și personalului acestora, precum și normele de securitate ale Comisiei privind protecția informațiilor clasificate ale Uniunii, prevăzute în Deciziile (UE, Euratom) 2015/443 (5) și 2015/444 (6) ale Comisiei. În cazul în care nu se respectă aceste obligații, Comisia poate lua toate măsurile care se impun.

Articolul 12

Transparență

(1)   Comitetul director ad-hoc și oricare din subgrupurile sale se înscriu în Registrul grupurilor de experți ai Comisiei și al altor entități similare („registrul grupurilor de experți”).

(2)   În ceea ce privește componența comitetului director ad-hoc și a subgrupurilor, în Registrul grupurilor de experți se publică următoarele date:

1.

numele autorităților statelor membre reprezentate în comitetul director ad-hoc;

2.

numele observatorilor.

(3)   Toate documentele relevante, incluzând ordinile de zi, procesele-verbale și contribuțiile participanților, se publică în Registrul grupurilor de experți. În special, ordinea de zi și alte documente de referință relevante se publică în timp util înainte de reuniune, iar procesele-verbale se publică fără întârziere după reuniune. Sunt posibile excepții de la publicare (7) numai dacă se consideră că divulgarea unui document ar putea submina protecția unui interes public sau privat menționat la articolul 4 din Regulamentul (CE) nr. 1049/2001 al Parlamentului European și al Consiliului (8).

Articolul 13

Cheltuieli aferente întrunirilor

(1)   Participanții la activitățile comitetului director ad-hoc și ale subgrupurilor sale nu sunt remunerați pentru serviciile oferite.

(2)   Cheltuielile de călătorie suportate de participanții la activitățile comitetului director ad-hoc și ale subgrupurilor sunt rambursate de Comisie. Rambursarea se face în conformitate cu dispozițiile în vigoare ale Comisiei și în limita creditelor disponibile alocate serviciilor Comisiei în cadrul procedurii anuale de alocare a resurselor.

Adoptată la Bruxelles, 13 ianuarie 2023.

Pentru Comisie

Președinta

Ursula VON DER LEYEN


(1)  JO L 335, 29.12.2022, p. 1.

(2)  Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituțiile, organele, oficiile și agențiile Uniunii și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 45/2001 și a Deciziei nr. 1247/2002/CE (JO L 295, 21.11.2018, p. 39).

(3)  Decizia C(2016)3301 a Comisiei de instituire a unor norme orizontale privind crearea și funcționarea grupurilor de experți ale Comisiei.

(4)  Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor) (JO L 119, 4.5.2016, p. 1).

(5)  Decizia (UE, Euratom) 2015/443 a Comisiei din 13 martie 2015 privind securitatea în cadrul Comisiei (JO L 72, 17.3.2015, p. 41).

(6)  Decizia 2015/444 (UE, Euratom) a Comisiei din 13 martie 2015 privind normele de securitate pentru protecția informațiilor UE clasificate (JO L 72, 17.3.2015, p. 53).

(7)  Scopul acestor excepții este de a proteja securitatea publică, chestiunile militare, relațiile internaționale, politica financiară, monetară sau economică, viața privată și integritatea persoanelor, interesele comerciale, procedurile judiciare și consultanța juridică, anchetele/inspecțiile/auditurile și procesul decizional al instituției.

(8)  Regulamentul (CE) nr. 1049/2001 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 mai 2001 privind accesul public la documentele Parlamentului European, ale Consiliului și ale Comisiei (JO L 145, 31.5.2001, p. 43).


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x