CELEX:32023D1228: Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/1228 a Comisiei din 7 iunie 2023 privind aplicabilitatea articolului 34 din Directiva 2014/25/UE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește atribuirea de contracte pentru activitățile legate de serviciile de livrare de colete expres din Lituania [notificată cu numărul C(2023) 3641] (Numai textul în limba lituaniană este autentic) (Text cu relevanță pentru SEE)
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024 |
|
Informatii
Data documentului: 07/06/2023; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 26/06/2023; intrare în vigoare data notificării
Data încetării: No end date
Autor: Comisia Europeană, Direcția Generală Piață Internă, Industrie, Antreprenoriat și IMM-uri
Formă: Repertoriu EUR-Lex
Destinatar: Lituania
26.6.2023 |
RO |
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene |
L 160/33 |
DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2023/1228 A COMISIEI
din 7 iunie 2023
privind aplicabilitatea articolului 34 din Directiva 2014/25/UE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește atribuirea de contracte pentru activitățile legate de serviciile de livrare de colete expres din Lituania
[notificată cu numărul C(2023) 3641]
(Numai textul în limba lituaniană este autentic)
(Text cu relevanță pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Directiva 2014/25/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achizițiile efectuate de entitățile care își desfășoară activitatea în sectoarele apei, energiei, transporturilor și serviciilor poștale și de abrogare a Directivei 2004/17/CΕ (1), în special articolul 35 alineatul (3),
după consultarea Comitetului consultativ pentru achizițiile publice,
întrucât:
1. FAPTELE
(1) |
Măsurile prevăzute în prezenta decizie sunt conforme cu avizul Comitetului consultativ pentru achizițiile publice. |
(2) |
La 6 ianuarie 2023, Lietuvos paštas, AB (denumită în continuare „solicitantul”) a prezentat Comisiei o cerere în temeiul articolului 35 alineatul (1) din Directiva 2014/25/UE (denumită în continuare „cererea”). Cererea este conformă cu cerințele formale prevăzute la articolul 1 alineatul (1) din Decizia de punere în aplicare (UE) 2016/1804 a Comisiei (2) și în anexa I la respectiva decizie de punere în aplicare. |
(3) |
Solicitantul este un prestator de servicii poștale din Lituania și o entitate contractantă în sensul articolului 4 alineatul (2) din Directiva 2014/25/UE. Solicitantul este singura entitate contractantă din Lituania care prestează servicii poștale în sensul articolului 13 alineatul (2) litera (b) din Directiva 2014/25/UE. Cererea se referă la anumite servicii poștale, astfel cum se menționează la articolul 13 alineatul (1) litera (a) din Directiva 2014/25/UE, furnizate de solicitant pe teritoriul Lituaniei, în special la serviciile de livrare de colete expres (3). Serviciile de livrare de colete standard nu fac obiectul cererii. Solicitantul furnizează servicii de livrare de colete expres sub marca „LP Express”, care includ livrarea de colete de la un punct de preluare (de exemplu, de la domiciliul clienților, de la sediul unei întreprinderi, de la un punct de preluare a coletelor) până la un punct de livrare specificat de client (la domiciliu, la birou, la un oficiu poștal sau la un punct de preluare a coletelor de tip „locker”) (4). |
(4) |
Cererea nu a fost însoțită de o poziție argumentată și motivată, adoptată de o autoritate națională independentă care este competentă în ceea ce privește activitatea respectivă, în care să se analizeze în detaliu condițiile de aplicabilitate a articolului 34 alineatul (1) din Directiva 2014/25/UE pentru activitatea în cauză, în conformitate cu alineatele (2) și (3) de la articolul menționat. În conformitate cu punctul 1 litera (a) din anexa IV la Directiva 2014/25/UE, având în vedere că accesul liber la piață poate fi prezumat în temeiul articolului 34 alineatul (3) primul paragraf din directiva respectivă, Comisia trebuie să adopte o decizie de punere în aplicare referitoare la cerere în termen de 105 zile lucrătoare. |
(5) |
În urma unei cereri din partea Comisiei din 13 februarie 2023, solicitantul a prezentat informații suplimentare la 20 februarie 2023. La 23 februarie 2023, Comisia a transmis solicitantului o cerere suplimentară de informații. În aceeași zi, Comisia a transmis autorităților lituaniene o solicitare de informații. Solicitantul a prezentat informații suplimentare la 9 martie 2023, iar autoritățile lituaniene au răspuns la solicitarea de informații la 14 martie 2023. |
2. CADRUL JURIDIC
(6) |
Directiva 2014/25/UE se aplică atribuirii de contracte pentru desfășurarea de activități legate de serviciile poștale menționate la articolul 13 alineatul (2) litera (b) din directiva respectivă. |
(7) |
În temeiul articolului 34 alineatul (1) din Directiva 2014/25/UE, contractele destinate să permită desfășurarea unei activități care intră sub incidența directivei nu fac obiectul respectivei directive dacă, în statul membru în care se desfășoară activitatea, ea este expusă direct concurenței pe piețe la care accesul nu este restricționat. |
(8) |
Expunerea directă la concurență trebuie evaluată pe baza unor criterii obiective, ținându-se seama de caracteristicile specifice ale sectorului în cauză. Evaluarea respectivă este însă limitată de termenele scurte aplicabile și de necesitatea de a se baza pe informațiile de care dispune Comisia. Aceste informații provin fie din surse deja disponibile, fie din informațiile obținute în contextul cererii formulate în temeiul articolului 35 din Directiva 2014/25/UE și nu pot fi completate prin metode care ar necesita mai mult timp, cum ar fi, în particular, anchetele publice vizându-i pe operatorii economici în cauză. |
(9) |
Expunerea directă la concurență pe o anumită piață ar trebui evaluată pe baza mai multor criterii, dintre care niciunul nu este decisiv în sine. |
(10) |
Pentru a evalua măsura în care activitățile în cauză sunt supuse concurenței directe pe piețele care fac obiectul prezentei decizii, trebuie să se țină seama de cota de piață a principalilor actori și de numărul de actori de pe piață. |
3. EVALUARE
(11) |
Scopul prezentei decizii este de a stabili dacă activitățile la care se referă cererea sunt expuse, pe piețe la care accesul nu este restricționat în sensul articolului 34 din Directiva 2014/25/UE, unui nivel de concurență care asigură, chiar și în absența disciplinei achizițiilor publice impuse de normele detaliate privind achizițiile publice stabilite de Directiva 2014/25/UE, că achizițiile publice necesare pentru desfășurarea activității respective vor fi efectuate în mod transparent și nediscriminatoriu, pe baza unor criterii care să permită achizitorilor să identifice soluția cea mai avantajoasă, în ansamblu, din punct de vedere economic. |
(12) |
Prezenta decizie se bazează pe situația de drept și de fapt din ianuarie 2023 și pe informațiile prezentate de solicitant, de autoritățile din Lituania, precum și pe informațiile aflate la dispoziția publicului. Aceasta poate fi revizuită dacă, în urma unor modificări semnificative ale situației de drept sau de fapt, condițiile de aplicabilitate a articolului 34 alineatul (1) din Directiva 2014/25/UE nu mai sunt îndeplinite. |
3.1. Accesul nerestricționat la piață
(13) |
Accesul la o piață se consideră nerestricționat în cazul în care statul membru în cauză a pus în practică și a aplicat actele juridice relevante ale Uniunii referitoare la deschiderea unui anumit sector sau a unei părți a acestuia. Aceste acte juridice sunt enumerate în anexa III la Directiva 2014/25/UE, care include, în ceea ce privește serviciile poștale, Directiva 97/67/CE a Parlamentului European și a Consiliului (5). |
(14) |
După cum a confirmat Lituania (6) și pe baza informațiilor aflate la dispoziția Comisiei, Lituania a transpus (7) și aplică Directiva 97/67/CE. În consecință, se consideră că accesul la piața relevantă este nerestricționat în conformitate cu articolul 34 alineatul (3) din Directiva 2014/25/UE. |
3.2. Evaluarea concurenței
3.2.1. Definiția pieței relevante a produsului
(15) |
Potrivit solicitantului, piețele relevante ale produsului ar putea fi împărțite după cum urmează: (a) servicii de livrare expres (curierat) interne; și (b) servicii de livrare expres (curierat) internaționale (expedieri internaționale și primiri internaționale) (8). |
(16) |
În decizii anterioare (9), Comisia a considerat că piața serviciilor de livrare a corespondenței poate fi împărțită în servicii de livrare expres și servicii de livrare standard (cunoscută și sub denumirea de „amânată”). Această segmentare ține seama de faptul că serviciile expres sunt mai rapide și mai fiabile decât cele standard, că fiecare dintre aceste servicii necesită o infrastructură diferită și că serviciile expres prezintă caracteristici suplimentare cu valoare adăugată, cum ar fi serviciile de localizare și urmărire, ele fiind totodată mai scumpe în mod obișnuit. |
(17) |
În deciziile anterioare (10), Comisia a făcut de asemenea o distincție între serviciile de livrare de colete interne și internaționale. Comisia a susținut că serviciile de livrare de colete interne sunt furnizate de societăți care operează rețele de distribuție naționale, în timp ce livrarea de colete internaționale constă în colectarea coletelor care urmează să fie transportate și livrate în străinătate. |
(18) |
Solicitantul consideră că piețele relevante ale produsului pentru serviciile de livrare de colete expres corespund celor două tipuri de servicii poștale în ceea ce privește coletele care fac obiectul cererii și sunt menționate la literele (a) și (b) de la considerentul 15. Această abordare este conformă cu practica anterioară a Comisiei. |
(19) |
În anumite cazuri ar putea fi avute în vedere definiții mai restrânse ale pieței [și anume servicii de livrare de colete expres interne de la particular la particular/întreprindere (C2X) și servicii de livrare de colete expres interne de la întreprindere la particular/întreprindere (B2X)]. Cu toate acestea, în sensul prezentei decizii, definiția exactă a pieței relevante poate rămâne deschisă. Rezultatul analizei rămâne neschimbat, indiferent dacă are la bază o definiție mai restrânsă sau una mai amplă (11). |
3.2.2. Definiția pieței geografice relevante
(20) |
Potrivit solicitantului, piața geografică relevantă atât pentru serviciile de livrare expres interne, cât și pentru serviciile de livrare expres internaționale ar trebui definită ca fiind piața națională, care acoperă teritoriul Republicii Lituania (12). |
(21) |
În ceea ce privește piața geografică, în practica sa anterioară (13), Comisia a considerat că piețele de livrare de colete expres, indiferent de distincția dintre serviciile de livrare expres naționale și internaționale, au un domeniu de aplicare național. Poziția solicitantului este conformă cu practica adoptată de Comisie. |
(22) |
Solicitantul furnizează servicii de livrare de colete – atât interne, cât și internaționale – în Lituania. |
(23) |
În absența oricărei indicații privind un domeniu de aplicare diferit al pieței geografice, în scopul evaluării în temeiul prezentei decizii și fără a aduce atingere dreptului concurenței, domeniul de aplicare geografic al serviciilor de livrare de colete expres interne și internaționale poate fi considerat ca acoperind teritoriul Lituaniei. |
3.2.3. Analiza pieței
3.2.3.1. Servicii de livrare de colete expres interne
(24) |
În Lituania există aproximativ 60 de furnizori de servicii de livrare de colete expres (14). Pe baza informațiilor transmise de solicitant, există 4 furnizori de servicii poștale care dețin peste 10 % din piața serviciilor de livrare de colete expres interne (15). Conform informațiilor disponibile, cota de piață a solicitantului pe acest segment al pieței a fost de [20-25] % pentru perioada cuprinsă între 2019 și 2021, în ceea ce privește atât valoarea, cât și volumul (16). |
(25) |
Cotele de piață ale concurenților solicitantului sunt mai mari sau comparabile cu cele ale solicitantului. Cotele de piață ale celor mai mari concurenți, în ceea ce privește atât valoarea, cât și volumul (17), pentru perioada cuprinsă între 2019 și 2021, sunt următoarele: DPD Lietuva [30-35] %, Venipak Lietuva [15-20] % și Omniva LT [10-15] %; |
(26) |
Chiar dacă sunt definite piețele alternative ale produsului [și anume serviciile de livrare de colete expres interne (C2X) și serviciile de livrare de colete expres interne (B2X)], situația concurențială rămâne neschimbată. Prin urmare, în ceea ce privește serviciile de livrare de colete expres interne (C2X), primul operator de pe piață din acest segment, Omniva LT, a avut o cotă de [35-40] % în perioada cuprinsă între 2019 și 2021, în ceea ce privește atât valoarea, cât și volumul. Omniva LT deține poziția de lider pe acest segment al pieței. Cota de piață solicitantului a fost de [30-35] % în perioada cuprinsă între 2019 și 2021, în ceea ce privește atât valoarea, cât și volumul. DPD Lietuva a avut o cotă de [15-20] %, iar Venipak Lietuva a avut o cotă de [5-10] %. În ceea ce privește serviciile de livrare de colete expres interne (B2X), există 4 furnizori de servicii poștale care dețin peste 10 % pe acest segment. Conform informațiilor disponibile, cota de piață a solicitantului pe acest segment al pieței a fost de [15-20] % pentru perioada cuprinsă între 2019 și 2021, în ceea ce privește atât valoarea, cât și volumul. Cotele de piață ale concurenților solicitantului sunt mai mari sau comparabile cu cele ale solicitantului. Cotele de piață ale celor mai mari concurenți, în ceea ce privește atât valoarea, cât și volumul, pentru perioada cuprinsă între 2019 și 2021, sunt următoarele: DPD Lietuva [35-40] %, Venipak Lietuva [25-30] % și Omniva LT [10-15] % în ceea ce privește volumul (18). |
(27) |
Pe baza informațiilor prezentate de solicitant (19), nu există bariere de reglementare la intrarea pe piață pentru furnizarea de servicii de livrare de colete expres interne. Desfășurarea activităților poștale nu necesită nicio aprobare formală din partea instituțiilor de stat. Potrivit informațiilor prezentate de solicitant (20) și astfel cum confirmă informațiile transmise de autoritățile lituaniene (21), singura obligație a furnizorului este de a notifica Autorității de reglementare în domeniul comunicațiilor din Republica Lituania (RRT) începutul furnizării serviciilor și de a respecta cerințele stabilite pentru furnizorii de servicii poștale (22). |
(28) |
Mai mult decât atât, Comisia constată, pe baza informațiilor prezentate de solicitant, că anumiți concurenți și-au extins serviciile prin introducerea infrastructurii de puncte de preluare a coletelor de tip „locker”. De asemenea, toți principalii concurenți planifică investiții suplimentare și extinderea infrastructurii de puncte de preluare a coletelor de tip „locker” (23). Conform informațiilor publicate de RRT, punctele de preluare a coletelor de tip „locker” câștigă popularitate în general și se numără în prezent printre cele mai populare două modalități de livrare. Livrarea de către curieri și la punctele de preluare a coletelor de tip „locker” reprezintă 50-60 % și, respectiv, 35-46 %, în timp ce livrarea către oficiile poștale reprezintă doar aproximativ 2 % din totalul livrărilor de colete din Lituania (24). În această privință, deși solicitantul administrează o rețea de oficii poștale de care nu dispun alți furnizori de servicii de curierat, aceasta nu poate fi considerată un factor care îi oferă un avantaj concurențial semnificativ față de concurenții săi pe acest segment de piață. |
(29) |
În sensul prezentei decizii și fără a aduce atingere dreptului concurenței, factorii descriși la considerentele 24, 25, 26, 27 și 28 ar trebui să fie considerați un indiciu al faptului că, în Lituania, această activitate este expusă concurenței. În consecință, deoarece condițiile prevăzute la articolul 34 din Directiva 2014/25/UE sunt îndeplinite, ar trebui să se stabilească faptul că Directiva 2014/25/UE nu se aplică în cazul contractelor prevăzute să permită desfășurarea acestei activități în Lituania. |
3.2.3.2. Servicii de livrare de colete expres internaționale
(30) |
În prezent există furnizori de servicii puternici care își desfășoară activitatea în domeniul serviciilor de livrare de colete expres internaționale, inclusiv operatori de pe piața internațională, cum ar fi DHL sau FedEx. Conform informațiilor disponibile, cota de piață a solicitantului pe acest segment al pieței a fost de [0-5] % pentru perioada cuprinsă între 2019 și 2021, în ceea ce privește atât valoarea, cât și volumul (25). |
(31) |
Cota solicitantului pe acest segment al pieței este foarte scăzută față de cea a concurenților săi. Conform informațiilor disponibile, primul operator de piață din acest segment, DPD Lietuva, a avut o cotă de [40-45] % în perioada cuprinsă între 2019 și 2021, în ceea ce privește atât valoarea, cât și volumul. Cota de piață DHL a fost de [10-15] % în perioada cuprinsă între 2019 și 2021, în ceea ce privește atât valoarea, cât și volumul. Alți doi concurenți, Omniva LT și Venipak Lietuva, dețin cote de piață comparabile cu cele ale DHL de [10-15] % pentru perioada cuprinsă între 2019 și 2021, în ceea ce privește atât valoarea, cât și volumul (26). Având în vedere cota de piață foarte scăzută a solicitantului pe acest segment, nu este necesar să se evalueze separat cota de piață pentru serviciile de livrare de colete expres internaționale C2X și B2X. Potrivit cotelor de piață, concurenții sunt în măsură să exercite o presiune concurențială semnificativă asupra solicitantului în acest segment. |
(32) |
În sensul prezentei decizii și fără a aduce atingere dreptului concurenței, factorii enumerați la considerentele 30 și 31 ar trebui să fie considerați un indiciu al faptului că, în Lituania, această activitate este expusă concurenței. În consecință, deoarece condițiile prevăzute la articolul 34 din Directiva 2014/25/UE sunt îndeplinite, ar trebui să se stabilească faptul că Directiva 2014/25/UE nu se aplică în cazul contractelor prevăzute să permită desfășurarea acestei activități în Lituania. |
4. CONCLUZIE
(33) |
Având în vedere factorii examinați în considerentele 6-32, condiția expunerii directe la concurență prevăzută la articolul 34 alineatul (1) din Directiva 2014/25/UE ar trebui considerată ca fiind îndeplinită în Lituania în ceea ce privește activitatea legată de serviciile de livrare de colete expres interne și în ceea ce privește activitatea legată de livrarea de colete expres internaționale. |
(34) |
Condiția privind accesul nerestricționat pe piață fiind considerată îndeplinită, rezultă că Directiva 2014/25/UE nu trebuie să se aplice nici când entitățile contractante atribuie contracte destinate să permită desfășurarea, în Lituania, a activităților menționate în considerentul 33 din prezenta decizie, nici când se organizează concursuri de proiecte în vederea desfășurării unei astfel de activități în zona geografică respectivă. |
(35) |
Prezenta decizie nu aduce atingere aplicării normelor Uniunii în materie de concurență și a dispozițiilor din alte domenii ale legislației Uniunii. În special, criteriile și metodologia utilizate pentru evaluarea expunerii directe la concurență în temeiul articolului 34 din Directiva 2014/25/UE nu sunt neapărat identice cu cele utilizate pentru efectuarea unei evaluări în temeiul articolului 101 sau al articolului 102 din Tratat ori în temeiul Regulamentului (CE) nr. 139/2004 al Consiliului (27), după cum a confirmat Tribunalul Uniunii Europene (28), |
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
Articolul 1
Directiva 2014/25/UE nu se aplică în cazul contractelor atribuite de entitățile contractante și concepute pentru a permite desfășurarea următoarelor activități în Lituania:
— |
servicii de livrare de colete expres interne; |
— |
servicii de livrare de colete expres internaționale. |
Articolul 2
Prezenta decizie se adresează Republicii Lituania.
Adoptată la Bruxelles, 7 iunie 2023.
Pentru Comisie
Thierry BRETON
Membru al Comisiei
(1) JO L 94, 28.3.2014, p. 243.
(2) Decizia de punere în aplicare (UE) 2016/1804 a Comisiei din 10 octombrie 2016 privind normele de aplicare a articolelor 34 și 35 din Directiva 2014/25/UE a Parlamentului European și a Consiliului privind achizițiile efectuate de entitățile care își desfășoară activitatea în sectoarele apei, energiei, transporturilor și serviciilor poștale (JO L 275, 12.10.2016, p. 39).
(3) Punctul 6 din cerere.
(4) Punctul 6 din cerere.
(5) Directiva 97/67/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 15 decembrie 1997 privind normele comune pentru dezvoltarea pieței interne a serviciilor poștale ale Comunității și îmbunătățirea calității serviciului (JO L 15, 21.1.1998, p. 14).
(6) Răspunsul autorităților lituaniene la solicitarea de informații din 14 martie 2023.
(7) Legea Republicii Lituania privind serviciile poștale, 15 aprilie 1999 nr. VIII-1141. Noua versiune a legii începând cu 1 ianuarie 2013: Nr. XI-2379 din 8 noiembrie 2012, Monitorul Oficial 2012, nr. 135-6867 (22 noiembrie 2012).
(8) Punctele 33 și 39 din cerere.
(9) Decizia de punere în aplicare (UE) 2020/737 a Comisiei din 27 mai 2020 privind aplicabilitatea articolului 34 din Directiva 2014/25/UE a Parlamentului European și a Consiliului în cazul contractelor atribuite pentru activitățile legate de furnizarea anumitor servicii poștale în Danemarca (JO L 172, 3.6.2020, p. 23), Decizia de punere în aplicare (UE) 2019/1204 a Comisiei din 12 iulie 2019 privind aplicabilitatea Directivei 2014/25/UE a Parlamentului European și a Consiliului în cazul contractelor atribuite pentru desfășurarea anumitor activități legate de furnizarea anumitor servicii poștale și a altor servicii, în afara celor poștale, în Croația (JO L 189, 15.7.2019, p. 75). Decizia de punere în aplicare 2013/154/UE a Comisiei din 22 martie 2013 privind scutirea anumitor servicii din sectorul poștal din Ungaria de la aplicarea Directivei 2004/17/CE a Parlamentului European și a Consiliului de coordonare a procedurilor de atribuire a contractelor de achiziții în sectoarele apei, energiei, transporturilor și serviciilor poștale (JO L 86, 26.3.2013, p. 22). A se vedea și Decizia 90/456/CEE a Comisiei din 1 august 1990 privind furnizarea în Spania de servicii de curierat rapid internațional (JO L 233, 28.8.1990, p. 19) și COMP/M.5152 din 21 aprilie 2009 – Posten AB/Post Danmark A/S; Decizia Comisiei din 30 ianuarie 2013 în cazul COMP/M.6570 – UPS/TNT Express.
(10) Decizia de punere în aplicare (UE) 2020/737 a Comisiei din 27 mai 2020 privind aplicabilitatea articolului 34 din Directiva 2014/25/UE a Parlamentului European și a Consiliului în cazul contractelor atribuite pentru activitățile legate de furnizarea anumitor servicii poștale în Danemarca (JO L 172, 3.6.2020, p. 23), Decizia de punere în aplicare (UE) 2019/1204 a Comisiei din 12 iulie 2019 privind aplicabilitatea Directivei 2014/25/UE a Parlamentului European și a Consiliului în cazul contractelor atribuite pentru desfășurarea anumitor activități legate de furnizarea anumitor servicii poștale și a altor servicii, în afara celor poștale, în Croația (JO L 189, 15.7.2019, p. 75). A se vedea, de asemenea, cazul COMP/M.5152 – Posten AB/Post Danmark A/S, 21.4.2009, punctul 54.
(11) A se vedea, în acest sens, anexa 16 la cerere, în care solicitantul furnizează estimări ale cotei sale de piață și ale cotelor principalilor săi concurenți, în ceea ce privește definițiile mai restrânse ale pieței.
(12) Punctul 56 din cerere.
(13) Decizia de punere în aplicare (UE) 2019/1204 a Comisiei din 12 iulie 2019 privind aplicabilitatea Directivei 2014/25/UE a Parlamentului European și a Consiliului în cazul contractelor atribuite pentru desfășurarea anumitor activități legate de furnizarea anumitor servicii poștale și a altor servicii, în afara celor poștale, în Croația (JO L 189, 15.7.2019, p. 75). A se vedea, de asemenea, cazul COMP/M.5152 – Posten AB/Post Danmark A/S, 21.4.2009, punctele 66 și 74.
(14) Informații bazate pe cunoștințele despre piață ale solicitantului, luând în considerare, de asemenea, evaluarea numărului de furnizori de servicii poștale indicat în raportul Autorității de reglementare în domeniul comunicațiilor din Republica Lituania (RTT). În răspunsul lor din 14 martie 2023, autoritățile lituaniene au confirmat că există un număr mare de operatori de servicii de livrare de colete expres interne care își desfășoară activitatea în Lituania.
(15) A se vedea, în acest sens, anexa 16 la cerere, în care solicitantul furnizează estimări ale cotei sale de piață și ale cotelor principalilor săi concurenți, în ceea ce privește definițiile mai restrânse ale pieței.
(16) Ibidem.
(17) Ibidem.
(18) Ibidem.
(19) Punctul 111 din cerere.
(20) Punctul 64 din cerere.
(21) Răspunsul autorităților lituaniene la solicitarea de informații din 14 martie 2023.
(22) Cerințele prevăzute la articolul 10 din Legea privind serviciile poștale se referă la drepturile și obligațiile furnizorilor de servicii poștale, și anume detalierea modului în care ar trebui livrate și returnate trimiterile poștale, cerința de a publica termenele și condițiile pentru serviciile poștale, locurile de desfășurare a activității furnizorului și alte informații relevante, elaborarea de răspunsuri către clienți în termen de 14 zile și raportarea către RRT. Normele privind furnizarea de servicii poștale adoptate de RRT conțin cerințe suplimentare cu privire la serviciile poștale (Ordinul nr. 1V-332 al directorului Autorității de reglementare în domeniul comunicațiilor din Republica Lituania din 28 februarie 2013).
(23) Punctul 106 din cerere.
(24) Raportul RRT (trimestrul IV din 2021), anexa nr. 9 la cerere.
(25) A se vedea, în acest sens, anexa 16 la cerere, în care solicitantul furnizează estimări ale cotei sale de piață și ale cotelor principalilor săi concurenți, în ceea ce privește definițiile mai restrânse ale pieței.
(26) Ibidem.
(27) Regulamentul (CE) nr. 139/2004 al Consiliului din 20 ianuarie 2004 privind controlul concentrărilor economice între întreprinderi (JO L 24, 29.1.2004, p. 1).
(28) Hotărârea Tribunalului din 27 aprilie 2016, Österreichische Post AG/Comisia, T-463/14, ECLI:EU:T:2016:243, punctul 28. A se vedea, de asemenea, Directiva 2014/25/UE, considerentul 44.