CELEX:32023D2520: Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/2520 a Comisiei din 8 noiembrie 2023 privind cererea de înregistrare, în temeiul Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului, a inițiativei cetățenești europene intitulate Trust and Freedom (Încredere și libertate)

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria L2023/252016.11.2023DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2023/2520 A COMISIEI din 8 noiembrie 2023 privind cererea de înregistrare, în temeiul Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului, a inițiativei cetățenești europene intitulate „Trust and Freedom” („Încredere și...

Informatii

Data documentului: 08/11/2023; Data adoptării
Data intrării în vigoare: 16/11/2023; intră în vigoare data notificării
Data încetării: No end date
Autor: Comisia Europeană, Secretariatul General
Formă: Repertoriu EUR-Lex
Destinatar: persoană fizică
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria L


2023/2520

16.11.2023

DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2023/2520 A COMISIEI

din 8 noiembrie 2023

privind cererea de înregistrare, în temeiul Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului, a inițiativei cetățenești europene intitulate „Trust and Freedom” („Încredere și libertate”)

(Numai textul în limba engleză este autentic)

COMISIA EUROPEANĂ,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,

având în vedere Regulamentul (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 aprilie 2019 privind inițiativa cetățenească europeană (1), în special articolul 6 alineatele (2) și (3),

întrucât:

(1)

La 9 octombrie 2023, Comisiei i-a fost prezentată o cerere de înregistrare a unei inițiative cetățenești europene intitulate „Trust and Freedom” („Încredere și libertate”).

(2)

Această cerere urmează cererii de înregistrare a unei inițiative cetățenești europene intitulate „Trust and Freedom” („Încredere și libertate”), care i-a fost prezentată Comisiei la 24 iulie 2023.

(3)

Prin scrisoarea din 23 august 2023 [C(2023) 5630 final], în conformitate cu articolul 6 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2019/788, Comisia a informat grupul de organizatori că, în ceea ce privește cererea de înregistrare depusă la 24 iulie 2023, cerințele de înregistrare prevăzute la articolul 6 alineatul (3) primul paragraf literele (a), (d) și (e) din regulamentul respectiv sunt îndeplinite și că articolul 6 alineatul (3) primul paragraf litera (b) din regulamentul respectiv nu este aplicabil. Comisia a explicat însă și că inițiativa nu îndeplinește cerința stabilită la articolul 6 alineatul (3) primul paragraf litera (c) din Regulamentul (UE) 2019/788. În special, Comisia a explicat că, în ceea ce privește al treilea dintre cele trei obiective ale inițiativei („Protejarea drepturilor fundamentale în legislația UE prin intermediul unui mecanism de anulare”), Comisia nu are competența de a propune niciun act legislativ care să permită instituirea unui control jurisdicțional independent „activat de cetățeni, de parlamentele locale și naționale, înainte de adoptarea acestora, pentru a revizui și a anula orice proiect de act juridic al UE care încalcă drepturile fundamentale consacrate în Carta drepturilor fundamentale” și că în tratate căile de atac judiciare sunt stabilite în mod exhaustiv.

(4)

Prin urmare, Comisia a informat organizatorii, în temeiul articolului 6 alineatul (4) primul paragraf din Regulamentul (UE) 2019/788, că ar putea fie să modifice inițiativa pentru a ține seama de evaluarea Comisiei, fie să mențină sau să retragă inițiativa inițială, în conformitate cu articolul 6 alineatul (4) al doilea paragraf din Regulamentul (UE) 2019/788.

(5)

La 9 octombrie 2023, grupul de organizatori a transmis din nou inițiativa fără al treilea obiectiv.

(6)

Obiectivele inițiativei modificate, astfel cum au fost exprimate de organizatori, sunt ca Comisia să propună acte legislative „care să promoveze libertatea, transparența, responsabilitatea și implicarea individuală în cadrul UE” și „să stabilească și să consolideze sistemul de control și echilibru, asigurându-se că instituțiile UE răspund nevoilor și intereselor persoanelor, respectând în același timp drepturile omului, astfel cum sunt consacrate în Carta drepturilor fundamentale a UE”. Aceste obiective sunt definite mai detaliat de organizatori, prin intermediul a două obiective. Primul obiectiv, „Respectarea demnității umane și recunoașterea consimțământului în cunoștință de cauză”, invită Comisia să ia măsuri adresate statelor membre în ceea ce privește „definirea consimțământului în cunoștință de cauză, promovarea supremației demnității umane, a libertății și a autonomiei corporale în cadrul Uniunii Europene”. Al doilea obiectiv, „Sporirea transparenței și consolidarea capacităților cetățenilor”, invită Comisia să propună un act juridic „care să sporească transparența și accesul la informații în cadrul proceselor decizionale ale UE”.

(7)

O anexă la inițiativa modificată oferă detalii suplimentare cu privire la obiectul, obiectivele și contextul inițiativei. Aceasta se referă la drepturile fundamentale și îndeamnă Comisia „să apere patrimoniul moral și spiritual consacrat în preambulul” Cartei drepturilor fundamentale a Uniunii Europene „promovând valorile indivizibile și universale ale demnității umane, libertății, egalității și solidarității, favorizând democrația, statul de drept și acordând prioritate individului prin intermediul cetățeniei Uniunii și al unei zone de libertate, securitate și justiție”.

(8)

În ceea ce privește primul obiectiv al inițiativei privind demnitatea umană și recunoașterea consimțământului în cunoștință de cauză, anexa enumeră cinci principii: (i) „respectarea autonomiei și a integrității individuale” prin recunoașterea faptului că „consimțământul în cunoștință de cauză înseamnă că fiecare persoană are dreptul de a lua decizii în cunoștință de cauză cu privire la opțiunile sale în materie de asistență medicală și tratament”; (ii) „garantarea consimțământului liber în toate situațiile”, întrucât consimțământul liber „este esențial atât în contextul cercetării (studiilor clinice intervenționale), cât și în cel al tratamentului”; (iii) „furnizarea de informații adecvate, inteligibile și accesibile” în ceea ce privește comunicarea dintre cadrele medicale și pacienți; (iv) „înțelegerea cuprinzătoare a studiilor clinice intervenționale și a procedurilor medicale”, ceea ce înseamnă că pacienții „ar trebui să înțeleagă pe deplin natura, scopul, riscurile și riscurile potențiale”; (v) „recunoașterea dreptului de refuz sau de retragere a consimțământului”.

(9)

În ceea ce privește al doilea obiectiv al inițiativei privind transparența, anexa enumeră cinci acțiuni: (i) „favorizarea unei mai mari transparențe prin solicitarea publicării ordinilor de zi, a proceselor-verbale ale reuniunilor, a rapoartelor interne, a e-mailurilor și a SMS-urilor”; (ii) „divulgarea activităților de lobby prin crearea unui registru public al lobbyiștilor” și „al interacțiunilor acestora cu funcționarii UE”; (iii) „interzicerea reuniunilor secrete” ale funcționarilor UE; (iv) „evaluarea interesului public în raport cu interesul privat”; (v) „stabilirea de sancțiuni pentru încălcări”.

(10)

Ca parte a cererii lor de înregistrare, grupul de organizatori a prezentat și un document suplimentar anexat inițiativei, care conține o indicație generală a temeiurilor juridice și a instrumentelor propuse.

(11)

Comisia consideră că, în ceea ce privește măsurile solicitate de primul obiectiv al inițiativei privind demnitatea umană și consimțământul în cunoștință de cauză, deși Comisia nu are competența de a propune un act legislativ care să reglementeze pe larg și în mod general chestiunea consimțământului în toate diferitele domenii ale legislației din domeniul sănătății, Comisia ar putea, în principiu, să propună măsuri relevante bazate pe dispoziții specifice din TFUE, cum ar fi articolul 114 și articolul 168 alineatul (4) litera (c). Această din urmă dispoziție stă la baza unor măsuri specifice pentru a răspunde preocupărilor comune în materie de siguranță. Prin urmare, Comisia ar putea prezenta o propunere de act juridic în domeniile sănătății publice în care Uniunii i s-a conferit o competență specifică. Dincolo de competența pentru aceste măsuri specifice, Uniunea dispune doar de o competență de sprijin în domeniul sănătății publice, în conformitate cu articolul 6 și cu articolul 168 alineatul (1) din TFUE, conform cărora acțiunea Uniunii completează politicile naționale și, în conformitate cu articolul 168 alineatul (7) din TFUE, respectă responsabilitățile statelor membre în ceea ce privește definirea politicii lor de sănătate, precum și organizarea și prestarea de servicii de sănătate și de îngrijire medicală.

(12)

În ceea ce privește măsurile solicitate de al doilea obiectiv al inițiativei privind transparența, Comisia ar putea prezenta o propunere de act juridic care să sporească transparența și accesul la informații în procesele decizionale ale UE, în temeiul articolului 15 alineatul (3) din TFUE.

(13)

Din aceste motive, Comisia consideră că niciuna dintre părțile inițiativei modificate nu se află, în mod vădit, în afara sferei sale de competență în virtutea căreia Comisia poate prezenta o propunere de act juridic al Uniunii în scopul punerii în aplicare a tratatelor.

(14)

Această concluzie nu aduce atingere evaluării efectuate pentru a se stabili dacă în acest caz ar fi îndeplinite condițiile concrete de fond necesare pentru o acțiune din partea Comisiei, inclusiv respectarea principiilor proporționalității, subsidiarității și compatibilității cu drepturile fundamentale.

(15)

Grupul de organizatori a furnizat dovezi corespunzătoare că aceasta îndeplinește cerințele prevăzute la articolul 5 alineatele (1) și (2) din Regulamentul (UE) 2019/788 și a desemnat persoanele de contact în conformitate cu articolul 5 alineatul (3) primul paragraf din același regulament.

(16)

Inițiativa modificată propusă nu este vădit abuzivă, neserioasă sau vexatorie și nici nu contravine vădit valorilor Uniunii, astfel cum sunt prevăzute la articolul 2 din Tratatul privind Uniunea Europeană sau drepturilor consacrate în Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene.

(17)

Prin urmare, inițiativa intitulată „Trust and Freedom” („Încredere și libertate”) ar trebui înregistrată.

(18)

Concluzia conform căreia sunt îndeplinite condițiile de înregistrare prevăzute la articolul 6 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2019/788 nu înseamnă confirmarea în vreun fel de către Comisie a corectitudinii factuale a conținutului inițiativei modificate, care ține de responsabilitatea exclusivă a grupului de organizatori ai inițiativei. Conținutul inițiativei modificate exprimă doar punctele de vedere ale grupului de organizatori și nu se poate considera în niciun caz că acesta reflectă opiniile Comisiei,

ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:

Articolul 1

Se înregistrează inițiativa cetățenească europeană intitulată „Trust and Freedom” („Încredere și libertate”).

Articolul 2

Prezenta decizie se adresează grupului de organizatori ai inițiativei cetățenești „Trust and Freedom” („Încredere și libertate”), reprezentat de doamna Justyna Magdalena WALKER și doamna Helena Maria TENDER DA COSTA CABRAL, care acționează în calitate de persoane de contact.

Adoptată la Bruxelles, 8 noiembrie 2023.

Pentru Comisie

Věra JOUROVÁ

Vicepreședintă


(1)  
JO L 130, 17.5.2019, p. 55, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/788/oj


ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2023/2520/oj

ISSN 1977-0782 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x