CELEX:32023D2699: Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/2699 a Comisiei din 27 noiembrie 2023 privind conexiunile feroviare transfrontaliere TEN-T între Bruxelles și Luxemburg pe coridorul Marea Nordului-Marea Mediterană al rețelei centrale (parte a proiectului EuroCap-Rail) [notificată cu numărul C(2023) 7384]
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024 |
|
Informatii
Data documentului: 27/11/2023; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 01/12/2023; intră în vigoare data notificării
Data încetării: No end date
Autor: Comisia Europeană, Direcția Generală Mobilitate și Transporturi
Formă: Repertoriu EUR-Lex
Destinatar: Belgia, Luxemburg
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria L |
2023/2699 |
1.12.2023 |
DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2023/2699 A COMISIEI
din 27 noiembrie 2023
privind conexiunile feroviare transfrontaliere TEN-T între Bruxelles și Luxemburg pe coridorul Marea Nordului-Marea Mediterană al rețelei centrale (parte a proiectului EuroCap-Rail)
[notificată cu numărul C(2023) 7384]
(Numai textele în limbile neerlandeză și franceză sunt autentice)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) nr. 1315/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea rețelei transeuropene de transport și de abrogare a Deciziei nr. 661/2010/UE (1), în special articolul 47 alineatul (2),
întrucât:
(1) |
Așa cum s-a recunoscut în planurile de lucru consecutive pentru coridorul Marea Nordului-Marea Mediterană al rețelei centrale, proiectul feroviar transfrontalier EuroCap-Rail este legătura feroviară care vizează modernizarea legăturii Bruxelles-Luxemburg, prelungind-o până la Strasbourg, astfel încât să existe o linie de înaltă performanță care să conecteze cele trei capitale instituționale europene. Odată finalizată, aceasta va îmbunătăți fluxurile de trafic local, transfrontalier pe distanțe scurte, național și internațional dinspre Benelux către Elveția și Italia. |
(2) |
Decarbonizarea transporturilor este un obiectiv strategic esențial al Uniunii. Comunicarea Comisiei intitulată „Pactul verde european” (2) din 11 decembrie 2019 a confirmat și a consolidat ambițiile Uniunii de a combate schimbările climatice. |
(3) |
În acest context, promovarea transportului feroviar de mărfuri și călători, astfel cum se subliniază în Strategia pentru o mobilitate durabilă și inteligentă (3), este o politică importantă a Uniunii în domeniul transporturilor și o prioritate de lungă durată pentru implementarea rețelei TEN-T. |
(4) |
Prin finalizarea proiectului feroviar transfrontalier EuroCap-Rail, coridorul Marea Nordului-Marea Mediterană al rețelei centrale va fi echipat și modernizat cu o infrastructură de transport feroviar modernă, sigură și eficientă din punct de vedere energetic, care va contribui la realizarea obiectivelor de mai sus. |
(5) |
Proiectul EuroCap-Rail este identificat în prealabil pe coridorul Marea Nordului-Marea Mediterană al rețelei centrale în partea III a anexei la Regulamentul (UE) 2021/1153 al Parlamentului European și al Consiliului (4). |
(6) |
Proiectul EuroCap-Rail este un important proiect feroviar transfrontalier care implică Belgia și Luxemburgul, de care beneficiază Franța, precum și alte state membre, care se bazează pe o conexiune feroviară modernă între Benelux și Elveția și Italia. |
(7) |
Acest proiect implică crearea de noi infrastructuri și îmbunătățirea infrastructurilor existente. Pentru a sprijini implementarea coordonată și la timp a acestui proiect, este necesar să se adopte dispoziții care să stabilească o descriere a acțiunilor necesare, precum și calendarul de implementare a acestora. |
(8) |
Acest lucru va contribui la realizarea obiectivelor transfrontaliere ale planului de lucru pentru coridorul Marea Nordului-Marea Mediterană al rețelei centrale. |
(9) |
Belgia și Luxemburgul au efectuat deja lucrări semnificative, inclusiv studii și lucrări de infrastructură, pentru realizarea proiectului EuroCap-Rail. |
(10) |
Din aceste motive, este important să se identifice acțiunile rămase necesare pentru finalizarea integrală a proiectului, astfel încât resursele europene și naționale să poată fi optimizate, în conformitate cu planificarea respectivă și cu ratele de cofinanțare aplicabile, împreună cu resursele financiare disponibile la nivel național și regional. |
(11) |
Pentru a monitoriza evoluția implementării proiectului, statele membre vizate trebuie să prezinte Comisiei rapoarte periodice în acest sens referitoare la tronsoanele situate pe teritoriile lor, precum și să notifice orice întârzieri întâmpinate. |
(12) |
Calendarul de implementare stabilit în prezenta decizie nu trebuie să aducă atingere îndeplinirii cerințelor definite în dreptul internațional și în dreptul Uniunii, inclusiv dispozițiilor privind protecția mediului și a sănătății umane. Acest calendar trebuie să permită planificarea și optimizarea deplină a disponibilității fondurilor, fără a aduce atingere angajamentului financiar al unui stat membru sau al Uniunii. Calendarul nu trebuie, în niciun caz, să compromită standardele ridicate ale Uniunii în materie de protecție a mediului și de participare a publicului. |
(13) |
Statele membre în cauză trebuie să respecte legislația Uniunii în domeniul mediului, în special Directiva 92/43/CEE a Consiliului (5) și Directiva 2011/92/UE a Parlamentului European și a Consiliului (6). În cazul tronsoanelor situate în situri Natura 2000, trebuie aplicate măsuri de atenuare și sunt stabilite condiții pentru a permite realizarea lucrărilor în perioadele cele mai adecvate. |
(14) |
Fără a aduce atingere articolului 47 alineatul (2) al doilea paragraf din Regulamentul (UE) nr. 1315/2013, este necesar ca prezenta decizie să prevadă o clauză de revizuire. |
(15) |
Belgia și Luxemburgul au aprobat măsurile prevăzute în prezenta decizie. |
(16) |
Măsurile prevăzute în prezenta decizie sunt conforme cu avizul comitetului menționat la articolul 52 din Regulamentul (UE) nr. 1315/2013, |
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
Articolul 1
Obiect
Prezenta decizie stabilește o descriere a acțiunilor și calendarul de implementare pentru proiectul feroviar transfrontalier EuroCap-Rail între Bruxelles și Luxemburg.
Articolul 2
Acțiuni și calendar
Belgia și Luxemburgul asigură implementarea la timp a următoarelor acțiuni:
|
Pe linia 161 (Bruxelles-Namur)
|
|
Pe linia 162 (Namur – frontiera luxemburgheză)
|
|
Pe linia nr. 8, Luxemburg
|
Articolul 3
Raportare
Belgia și Luxemburgul raportează cel puțin o dată pe an Comisiei și coordonatorului european pentru coridorul Marea Nordului-Marea Mediterană al rețelei centrale cu privire la progresele înregistrate în ceea ce privește implementarea acțiunilor menționate la articolul 2 și notifică orice întârziere întâmpinată, specificând cauzele întârzierii și indicând măsurile corective adoptate. În acest scop, statele membre respective pot utiliza, dacă este cazul, conținutul rapoartelor anuale privind progresele înregistrate care trebuie prezentate în temeiul acordurilor de grant din cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei.
Articolul 4
Reexaminare
Până cel târziu la 31 decembrie 2025, în urma unei cereri din partea Belgiei și a Luxemburgului sau din proprie inițiativă, Comisia efectuează o reexaminare a acțiunilor și a calendarului menționate la articolul 2, cu sprijinul coordonatorului european pentru coridorul Marea Nordului-Marea Mediterană al rețelei centrale.
Articolul 5
Prezenta decizie se adresează Regatului Belgiei și Marelui Ducat al Luxemburgului.
Adoptată la Bruxelles, 27 noiembrie 2023.
Pentru Comisie
Adina VĂLEAN
Membră a Comisiei
(1)
JO L 348, 20.12.2013, p. 1.
(2) Comunicare a Comisiei către Parlamentul European, Consiliul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor, „Pactul verde european” [COM(2019) 640 final].
(3) Comunicare a Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor – „Strategia pentru o mobilitate durabilă și inteligentă – înscrierea transporturilor europene pe calea viitorului” [COM(2020) 789 final].
(4) Regulamentul (UE) 2021/1153 al Parlamentului European și al Consiliului din 7 iulie 2021 de instituire a Mecanismului pentru interconectarea Europei și de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1316/2013 și (UE) nr. 283/2014 (JO L 249, 14.7.2021, p. 38).
(5) Directiva 92/43/CEE a Consiliului din 21 mai 1992 privind conservarea habitatelor naturale și a speciilor de faună și floră sălbatică (JO L 206, 22.7.1992, p. 7).
(6) Directiva 2011/92/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 13 decembrie 2011 privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice și private asupra mediului (JO L 26, 28.1.2012, p. 1).
ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2023/2699/oj
ISSN 1977-0782 (electronic edition)