CELEX:32023D2699: Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/2699 a Comisiei din 27 noiembrie 2023 privind conexiunile feroviare transfrontaliere TEN-T între Bruxelles și Luxemburg pe coridorul Marea Nordului-Marea Mediterană al rețelei centrale (parte a proiectului EuroCap-Rail) [notificată cu numărul C(2023) 7384]

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria L2023/26991.12.2023DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2023/2699 A COMISIEI din 27 noiembrie 2023 privind conexiunile feroviare transfrontaliere TEN-T între Bruxelles și Luxemburg pe coridorul Marea Nordului-Marea Mediterană al rețelei centrale (parte a proiectului EuroCap-Rail)[notificată cu numărul...

Informatii

Data documentului: 27/11/2023; Data adoptării
Data intrării în vigoare: 01/12/2023; intră în vigoare data notificării
Data încetării: No end date
Autor: Comisia Europeană, Direcția Generală Mobilitate și Transporturi
Formă: Repertoriu EUR-Lex
Destinatar: Belgia, Luxemburg
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria L


2023/2699

1.12.2023

DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2023/2699 A COMISIEI

din 27 noiembrie 2023

privind conexiunile feroviare transfrontaliere TEN-T între Bruxelles și Luxemburg pe coridorul Marea Nordului-Marea Mediterană al rețelei centrale (parte a proiectului EuroCap-Rail)

[notificată cu numărul C(2023) 7384]

(Numai textele în limbile neerlandeză și franceză sunt autentice)

COMISIA EUROPEANĂ,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,

având în vedere Regulamentul (UE) nr. 1315/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea rețelei transeuropene de transport și de abrogare a Deciziei nr. 661/2010/UE (1), în special articolul 47 alineatul (2),

întrucât:

(1)

Așa cum s-a recunoscut în planurile de lucru consecutive pentru coridorul Marea Nordului-Marea Mediterană al rețelei centrale, proiectul feroviar transfrontalier EuroCap-Rail este legătura feroviară care vizează modernizarea legăturii Bruxelles-Luxemburg, prelungind-o până la Strasbourg, astfel încât să existe o linie de înaltă performanță care să conecteze cele trei capitale instituționale europene. Odată finalizată, aceasta va îmbunătăți fluxurile de trafic local, transfrontalier pe distanțe scurte, național și internațional dinspre Benelux către Elveția și Italia.

(2)

Decarbonizarea transporturilor este un obiectiv strategic esențial al Uniunii. Comunicarea Comisiei intitulată „Pactul verde european” (2) din 11 decembrie 2019 a confirmat și a consolidat ambițiile Uniunii de a combate schimbările climatice.

(3)

În acest context, promovarea transportului feroviar de mărfuri și călători, astfel cum se subliniază în Strategia pentru o mobilitate durabilă și inteligentă (3), este o politică importantă a Uniunii în domeniul transporturilor și o prioritate de lungă durată pentru implementarea rețelei TEN-T.

(4)

Prin finalizarea proiectului feroviar transfrontalier EuroCap-Rail, coridorul Marea Nordului-Marea Mediterană al rețelei centrale va fi echipat și modernizat cu o infrastructură de transport feroviar modernă, sigură și eficientă din punct de vedere energetic, care va contribui la realizarea obiectivelor de mai sus.

(5)

Proiectul EuroCap-Rail este identificat în prealabil pe coridorul Marea Nordului-Marea Mediterană al rețelei centrale în partea III a anexei la Regulamentul (UE) 2021/1153 al Parlamentului European și al Consiliului (4).

(6)

Proiectul EuroCap-Rail este un important proiect feroviar transfrontalier care implică Belgia și Luxemburgul, de care beneficiază Franța, precum și alte state membre, care se bazează pe o conexiune feroviară modernă între Benelux și Elveția și Italia.

(7)

Acest proiect implică crearea de noi infrastructuri și îmbunătățirea infrastructurilor existente. Pentru a sprijini implementarea coordonată și la timp a acestui proiect, este necesar să se adopte dispoziții care să stabilească o descriere a acțiunilor necesare, precum și calendarul de implementare a acestora.

(8)

Acest lucru va contribui la realizarea obiectivelor transfrontaliere ale planului de lucru pentru coridorul Marea Nordului-Marea Mediterană al rețelei centrale.

(9)

Belgia și Luxemburgul au efectuat deja lucrări semnificative, inclusiv studii și lucrări de infrastructură, pentru realizarea proiectului EuroCap-Rail.

(10)

Din aceste motive, este important să se identifice acțiunile rămase necesare pentru finalizarea integrală a proiectului, astfel încât resursele europene și naționale să poată fi optimizate, în conformitate cu planificarea respectivă și cu ratele de cofinanțare aplicabile, împreună cu resursele financiare disponibile la nivel național și regional.

(11)

Pentru a monitoriza evoluția implementării proiectului, statele membre vizate trebuie să prezinte Comisiei rapoarte periodice în acest sens referitoare la tronsoanele situate pe teritoriile lor, precum și să notifice orice întârzieri întâmpinate.

(12)

Calendarul de implementare stabilit în prezenta decizie nu trebuie să aducă atingere îndeplinirii cerințelor definite în dreptul internațional și în dreptul Uniunii, inclusiv dispozițiilor privind protecția mediului și a sănătății umane. Acest calendar trebuie să permită planificarea și optimizarea deplină a disponibilității fondurilor, fără a aduce atingere angajamentului financiar al unui stat membru sau al Uniunii. Calendarul nu trebuie, în niciun caz, să compromită standardele ridicate ale Uniunii în materie de protecție a mediului și de participare a publicului.

(13)

Statele membre în cauză trebuie să respecte legislația Uniunii în domeniul mediului, în special Directiva 92/43/CEE a Consiliului (5) și Directiva 2011/92/UE a Parlamentului European și a Consiliului (6). În cazul tronsoanelor situate în situri Natura 2000, trebuie aplicate măsuri de atenuare și sunt stabilite condiții pentru a permite realizarea lucrărilor în perioadele cele mai adecvate.

(14)

Fără a aduce atingere articolului 47 alineatul (2) al doilea paragraf din Regulamentul (UE) nr. 1315/2013, este necesar ca prezenta decizie să prevadă o clauză de revizuire.

(15)

Belgia și Luxemburgul au aprobat măsurile prevăzute în prezenta decizie.

(16)

Măsurile prevăzute în prezenta decizie sunt conforme cu avizul comitetului menționat la articolul 52 din Regulamentul (UE) nr. 1315/2013,

ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:

Articolul 1

Obiect

Prezenta decizie stabilește o descriere a acțiunilor și calendarul de implementare pentru proiectul feroviar transfrontalier EuroCap-Rail între Bruxelles și Luxemburg.

Articolul 2

Acțiuni și calendar

Belgia și Luxemburgul asigură implementarea la timp a următoarelor acțiuni:

 

Pe linia 161 (Bruxelles-Namur)

(a)

Watermael-Ottignies: lucrări de modernizare pentru a trece la patru linii în vederea creșterii capacității și a vitezei traficului până în decembrie 2026:

lucrări de inginerie feroviară (șine, catenare și semnalizare) pentru reînnoirea liniilor existente și adăugarea a două linii noi între gările Watermael (inclusă) și Ottignies (neinclusă) până în decembrie 2026;

(b)

Ottignies – joncțiunea Louvain-La-Neuve: lucrări de modernizare pentru a trece la patru linii în vederea creșterii capacității și a vitezei traficului până în decembrie 2028:

construirea peroanelor pentru liniile reînnoite până în decembrie 2028;

lucrări de inginerie feroviară (șine, catenare și semnalizare) pentru reînnoirea liniilor în gara Ottignies (inclusiv) până la joncțiunea Louvain-La-Neuve (inclusiv) până în decembrie 2028;

(c)

joncțiunea Louvain-La-Neuve-Gembloux: lucrări pentru creșterea vitezei traficului până în decembrie 2028:

regularizarea distanței dintre liniile de cale ferată la 2,25 m (aceasta variază în prezent între 2,00 și 2,25 m) până în decembrie 2028;

înlocuirea sau adaptarea structurilor de inginerie civilă al căror gabarit a devenit insuficient având în vedere creșterea vitezei până în decembrie 2028;

remedierea platformelor căilor, inclusiv tratarea materialelor excavate de mari dimensiuni pentru a facilita drenarea apei și operațiunile de întreținere până în decembrie 2028;

extinderea și ridicarea peroanelor în punctele de oprire fără echipaj din Mont-Saint-Guibert, Blanmont, Chastre și Ernage până în decembrie 2028;

revizuirea semnalizării în vederea creșterii vitezei până în decembrie 2028;

reelectrificarea tronsonului cu o catenară compusă de 3 kV până în decembrie 2028;

(d)

Gembloux-Rhisnes: lucrări pentru creșterea vitezei traficului până în decembrie 2027:

regularizarea distanței dintre liniile de cale ferată la 2,25 m (aceasta variază în prezent între 2,00 și 2,25 m) până în decembrie 2026;

înlocuirea sau adaptarea structurilor de inginerie civilă al căror gabarit a devenit insuficient având în vedere creșterea vitezei până în decembrie 2026;

remedierea platformelor căilor, inclusiv tratarea materialelor excavate de mari dimensiuni pentru a facilita drenarea apei și operațiunile de întreținere până în decembrie 2026;

extinderea și ridicarea peroanelor în punctele de oprire fără echipaj din Lonzée, Beuzet, Saint-Denis-Bovesse până în decembrie 2026;

revizuirea semnalizării în vederea creșterii vitezei până în decembrie 2027;

reelectrificarea tronsonului cu o catenară compusă de 3 kV până în decembrie 2026;

eliminarea trecerilor la nivel 56 și 58 până în decembrie 2026;

(e)

Rhisnes-Namur: lucrări pentru creșterea vitezei traficului până în decembrie 2029:

regularizarea distanței dintre liniile de cale ferată la 2,25 m (aceasta variază în prezent între 2,00 și 2,25 m) până în decembrie 2029;

înlocuirea structurilor de inginerie civilă al căror gabarit a devenit insuficient dată fiind creșterea vitezei până în decembrie 2029;

remedierea platformelor căilor, inclusiv tratarea peretelui de stâncă spart și a materialelor excavate de mari dimensiuni pentru a facilita evacuarea apei și operațiunile de întreținere până în decembrie 2029;

extinderea și ridicarea peronului în punctul de oprire fără echipaj din Rhisnes până în decembrie 2029;

revizuirea semnalizării în vederea creșterii vitezei până în decembrie 2029;

reelectrificarea tronsonului cu o catenară compusă de 3 kV până în decembrie 2029;

construirea unui nou post de secționare în Rhisnes până în decembrie 2029.

 

Pe linia 162 (Namur – frontiera luxemburgheză)

(a)

Ciney-Haversin: lucrări pentru creșterea vitezei traficului până în decembrie 2027:

regularizarea distanței dintre liniile de cale ferată la 2,25 m (aceasta variază în prezent între 2,00 și 2,25 m) până în decembrie 2025;

înlocuirea structurilor de inginerie civilă al căror gabarit a devenit insuficient având în vedere creșterea vitezei până în decembrie 2025;

remedierea platformelor căilor, inclusiv tratarea peretelui de stâncă spart și a materialelor excavate de mari dimensiuni pentru a facilita drenarea apei și operațiunile de întreținere până în decembrie 2025;

extinderea și ridicarea peroanelor în punctele de oprire fără echipaj din Leignon și Chapois până în decembrie 2025;

instalarea unei noi semnalizări până în decembrie 2027;

reelectrificarea tronsonului cu o catenară mixtă de 3 kV/25 kV până în decembrie 2025;

eliminarea trecerilor la nivel din Leignon și Chapois până în decembrie 2024;

(b)

Haversin-Marloie: lucrări pentru creșterea vitezei traficului până în decembrie 2028:

regularizarea distanței dintre liniile de cale ferată la 2,25 m (aceasta variază în prezent între 2,00 și 2,25 m) până în decembrie 2028;

înlocuirea structurilor de inginerie civilă al căror gabarit a devenit insuficient dată fiind creșterea vitezei până în decembrie 2028;

remedierea platformelor căilor, inclusiv tratarea peretelui de stâncă spart și a materialelor excavate de mari dimensiuni pentru a facilita drenarea apei și operațiunile de întreținere până în decembrie 2028;

extinderea și ridicarea peronului în punctul de oprire fără echipaj din Aye până în decembrie 2028;

instalarea unei noi semnalizări până în decembrie 2028;

reelectrificarea tronsonului cu o catenară mixtă de 3 kV/25 kV până în decembrie 2028;

rectificarea curbelor feroviare până în decembrie 2027;

(c)

gara Marloie: refacerea completă a infrastructurii feroviare:

modernizarea și înlocuirea completă a infrastructurii de cale ferată până în iunie 2025;

reelectrificarea tronsonului cu o catenară mixtă de 3 kV/25 kV până în decembrie 2025;

instalarea unei noi semnalizări până în decembrie 2025;

extinderea și ridicarea peroanelor până în decembrie 2026;

(d)

Marloie-Jemelle: lucrări pentru creșterea vitezei traficului până în decembrie 2029:

regularizarea distanței dintre liniile de cale ferată la 2,25 m (aceasta variază în prezent între 2,00 și 2,25 m) până în decembrie 2029;

înlocuirea structurilor de inginerie civilă al căror gabarit a devenit insuficient dată fiind creșterea vitezei până în decembrie 2029;

remedierea platformelor căilor, inclusiv tratarea peretelui de stâncă spart și a materialelor excavate de mari dimensiuni pentru a facilita drenarea apei și operațiunile de întreținere până în decembrie 2029;

instalarea unei noi semnalizări până în decembrie 2025;

reelectrificarea tronsonului cu o catenară mixtă de 3 kV/25 kV până în decembrie 2029;

(e)

Jemelle-Grupont: lucrări pentru creșterea vitezei traficului până în decembrie 2029:

regularizarea distanței dintre liniile de cale ferată la 2,25 m (aceasta variază în prezent între 2,00 și 2,25 m) până în decembrie 2029;

înlocuirea structurilor de inginerie civilă al căror gabarit a devenit insuficient având în vedere creșterea vitezei până în decembrie 2029;

remedierea platformei căii, inclusiv tratarea peretelui de stâncă și a materialelor excavate de mari dimensiuni pentru a facilita drenarea apei și operațiunile de întreținere până în decembrie 2029;

extinderea și ridicarea peroanelor în punctul de oprire fără echipaj din Forrières până în decembrie 2029;

instalarea unei noi semnalizări până în decembrie 2029.

reelectrificarea tronsonului cu o catenară mixtă de 3 kV/25 kV până în decembrie 2029;

(f)

Grupont-Hatrival: creșterea vitezei traficului până în decembrie 2027:

regularizarea distanței dintre liniile de cale ferată la 2,25 m (aceasta variază în prezent între 2,00 și 2,25 m) până în decembrie 2025;

înlocuirea structurilor de inginerie civilă al căror gabarit a devenit insuficient având în vedere creșterea vitezei până în decembrie 2025;

remedierea platformelor căilor, inclusiv tratarea peretelui de stâncă și a materialelor excavate de mari dimensiuni pentru a facilita drenarea apei și operațiunile de întreținere până în decembrie 2025;

extinderea și ridicarea peroanelor în punctele de oprire fără echipaj din Grupont și Poix-Saint-Hubert până în decembrie 2025;

instalarea unei noi semnalizări până în decembrie 2027;

reelectrificarea tronsonului cu o catenară mixtă de 3 kV/25 kV până în decembrie 2025;

rectificarea curbelor feroviare până în decembrie 2025;

(g)

Ciney-Hatrival: schimbarea tensiunii de la 3 kV la 25 kV până în decembrie 2029:

instalarea unei tensiuni de alimentare de 25 kV pe tronsonul Namur – Hatrival cu construirea unui nou post de secționare, a unei substații de distribuție și a 7 substații autotransformatoare până în decembrie 2029;

instalarea unei noi zone de separare a fazelor și a unei noi zone de separare a tensiunii până în decembrie 2029;

adaptarea catenarei actuale a liniei 43 pentru a permite alimentarea cu 25 kV de la gara Marloie la Melreux până în decembrie 2029.

 

Pe linia nr. 8, Luxemburg

(a)

Construirea unei noi linii de cale ferată între Luxemburg și Bettembourg până la sfârșitul anului 2026, cu testare, omologare, certificare și formare până la sfârșitul anului 2028:

lucrări la platforma căii – tronsonul Livange-Bettembourg, până în septembrie 2025;

lucrări la platforma căii – tronsonul Howald-Hesperange, până în august 2025;

lucrări la platforma căii – tronsonul Hesperange-Berchem, până în noiembrie 2025;

finalizarea conectării noii linii la gara Bettembourg, până în noiembrie 2026;

finalizarea conectării noii linii de cale ferată la gara Howald până în decembrie 2026;

finalizarea lucrărilor la linia de cale ferată până în decembrie 2026;

(b)

reamenajarea gării Bettembourg:

punerea în funcțiune a noului post de mișcare la gara Bettembourg până în decembrie 2026;

studiu privind reamenajarea gării Bettembourg până în decembrie 2023;

începerea lucrărilor la gara Bettembourg: 2026;

finalizarea lucrărilor la gara Bettembourg: 2033.

Articolul 3

Raportare

Belgia și Luxemburgul raportează cel puțin o dată pe an Comisiei și coordonatorului european pentru coridorul Marea Nordului-Marea Mediterană al rețelei centrale cu privire la progresele înregistrate în ceea ce privește implementarea acțiunilor menționate la articolul 2 și notifică orice întârziere întâmpinată, specificând cauzele întârzierii și indicând măsurile corective adoptate. În acest scop, statele membre respective pot utiliza, dacă este cazul, conținutul rapoartelor anuale privind progresele înregistrate care trebuie prezentate în temeiul acordurilor de grant din cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei.

Articolul 4

Reexaminare

Până cel târziu la 31 decembrie 2025, în urma unei cereri din partea Belgiei și a Luxemburgului sau din proprie inițiativă, Comisia efectuează o reexaminare a acțiunilor și a calendarului menționate la articolul 2, cu sprijinul coordonatorului european pentru coridorul Marea Nordului-Marea Mediterană al rețelei centrale.

Articolul 5

Prezenta decizie se adresează Regatului Belgiei și Marelui Ducat al Luxemburgului.

Adoptată la Bruxelles, 27 noiembrie 2023.

Pentru Comisie

Adina VĂLEAN

Membră a Comisiei


(1)  
JO L 348, 20.12.2013, p. 1.

(2)  Comunicare a Comisiei către Parlamentul European, Consiliul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor, „Pactul verde european” [COM(2019) 640 final].

(3)  Comunicare a Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor – „Strategia pentru o mobilitate durabilă și inteligentă – înscrierea transporturilor europene pe calea viitorului” [COM(2020) 789 final].

(4)  Regulamentul (UE) 2021/1153 al Parlamentului European și al Consiliului din 7 iulie 2021 de instituire a Mecanismului pentru interconectarea Europei și de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1316/2013 și (UE) nr. 283/2014 (JO L 249, 14.7.2021, p. 38).

(5)  Directiva 92/43/CEE a Consiliului din 21 mai 1992 privind conservarea habitatelor naturale și a speciilor de faună și floră sălbatică (JO L 206, 22.7.1992, p. 7).

(6)  Directiva 2011/92/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 13 decembrie 2011 privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice și private asupra mediului (JO L 26, 28.1.2012, p. 1).


ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2023/2699/oj

ISSN 1977-0782 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x