CELEX:32023R0736: Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2023/736 al Comisiei din 31 martie 2023 privind definirea detaliilor tehnice ale aplicării mecanismului de corecție a pieței în cazul instrumentelor financiare derivate legate de alte puncte virtuale de tranzacționare din Uniune decât TTF
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024 |
|
Informatii
Data documentului: 31/03/2023; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 01/05/2023; Punere în aplicare a se vedea articolul 7
Data încetării: No end date
Autor: Comisia Europeană, Direcția Generală Energie
Formă: Repertoriu EUR-Lex
5.4.2023 |
RO |
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene |
L 96/4 |
REGULAMENTUL DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2023/736 AL COMISIEI
din 31 martie 2023
privind definirea detaliilor tehnice ale aplicării mecanismului de corecție a pieței în cazul instrumentelor financiare derivate legate de alte puncte virtuale de tranzacționare din Uniune decât TTF
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2022/2578 al Consiliului (1), în special articolul 9 alineatul (1),
întrucât:
(1) |
Regulamentul (UE) 2022/2578 al Consiliului de instituire a unui mecanism de corecție a pieței pentru a proteja cetățenii Uniunii și economia împotriva prețurilor excesiv de mari („Regulamentul privind mecanismul de corecție a pieței”) instituie un mecanism temporar de corecție a pieței pentru ordinele plasate în scopul tranzacționării instrumentelor financiare derivate Title Transfer Facility (TTF) și a instrumentelor financiare derivate legate de alte puncte virtuale de tranzacționare (PVT) cu scadențe cuprinse între luna următoare și anul următor. Aceasta înseamnă că mecanismul de corecție a pieței se aplică oricărui instrument financiar derivat pe mărfuri, tranzacționat pe o piață reglementată, al cărui suport este o tranzacție cu gaze la orice PVT din Uniune. |
(2) |
În temeiul articolului 1 din Regulamentul privind mecanismul de corecție a pieței, mecanismul de corecție a pieței se aplică ordinelor plasate în scopul tranzacționării instrumentelor financiare derivate TTF și a instrumentelor financiare derivate legate de alte puncte virtuale de tranzacționare localizate în Uniune. |
(3) |
Regulamentul privind mecanismul de corecție a pieței stabilește detaliile tehnice ale aplicării mecanismului de corecție a pieței numai în ceea ce privește ordinele plasate pentru instrumentele financiare derivate TTF, nu și în ceea ce privește ordinele plasate pentru instrumentele financiare derivate legate de alte PVT. Acest lucru s-a datorat necesității urgente de a aplica mecanismul de corecție a pieței instrumentelor financiare derivate TTF, văzute de obicei ca substituentele standard de preț pe piețele europene ale gazelor, precum și faptului că aplicarea mecanismului de corecție a pieței în cazul ordinelor pentru instrumente financiare derivate legate de alte PVT a necesitat o pregătire suplimentară. În consecință, Regulamentul privind mecanismul de corecție a pieței împuternicește Comisia să adopte un act de punere în aplicare pentru a defini detaliile tehnice ale aplicării mecanismului de corecție a pieței în cazul instrumentelor financiare derivate legate de aceste alte PVT, în special în ceea ce privește apariția unui eveniment de corecție a pieței și aplicarea unei limite dinamice de ofertare legate de aceste instrumente financiare derivate. Regulamentul privind mecanismul de corecție a pieței împuternicește totodată Comisia să excludă, cu titlu excepțional, anumite instrumente financiare derivate din cele legate de alte PVT. |
(4) |
Definirea detaliilor tehnice ale aplicării mecanismului de corecție a pieței în cazul instrumentelor financiare derivate legate de alte astfel de PVT, precum și posibila excludere din domeniul de aplicare al mecanismului de corecție a pieței a anumitor instrumente financiare derivate din cele legate de alte PVT trebuie să se bazeze pe criteriile prevăzute la articolul 9 alineatul (2) din Regulamentul privind mecanismul de corecție a pieței, și anume lichiditatea și disponibilitatea informațiilor referitoare la prețurile instrumentelor financiare derivate legate de alte PVT și impactul pe care l-ar avea extinderea mecanismului de corecție a pieței la instrumente financiare derivate legate de alte PVT asupra fluxurilor de gaze intra-Uniune, asupra siguranței aprovizionării și asupra stabilității piețelor financiare. Această definire și eventuala excludere trebuie, de asemenea, să se bazeze pe rapoartele de evaluare a efectelor întocmite de ACER și de ESMA, prezentate până la 1 martie 2023 în temeiul articolului 8 alineatul (2) din Regulamentul privind mecanismul de corecție a pieței. |
(5) |
Mecanismul de corecție a pieței pentru instrumentele financiare derivate TTF se activează atunci când intervine un eveniment de corecție a pieței, și anume atunci când prețul de decontare TTF cu scadența la o lună cea mai apropiată, astfel cum este publicat de ICE Endex B.V., este mai mare de 180 EUR/MWh și este cu 35 EUR mai mare decât prețul de referință pentru trei zile lucrătoare. Mecanismul de corecție a pieței pentru instrumentele financiare derivate legate de alte PVT din Uniune trebuie activat în același moment în care intervine același eveniment de corecție a pieței. Există două motive principale pentru acest lucru. În primul rând, dacă, în comparație cu instrumentul financiar derivat TTF, multe dintre instrumentele financiare derivate legate de alte PVT decât TTF sunt mai puțin lichide. Dacă activarea mecanismului de corecție a pieței s-ar baza pe contracte futures nelichide, mecanismul ar putea fi vulnerabil la manipulare și s-ar putea ajunge la activări nenecesare sau întârziate. În al doilea rând, dacă mecanismul de corecție a pieței ar fi activat numai pentru anumite instrumente financiare derivate legate de PVT, tranzacționarea s-ar putea reorienta către instrumente financiare derivate legate de alte PVT, ceea ce ar putea conduce la denaturări pe piața energiei sau pe piețele financiare ale Uniunii, de exemplu prin arbitraj de către participanții la piață între instrumentele financiare derivate corectate și cele necorectate, în detrimentul consumatorilor. Această evaluare este împărtășită și de raportul de evaluare al ACER, în care se afirmă că și mecanismul de corecție a pieței pentru instrumente financiare derivate legate de alte PVT din Uniune trebuie activat pe baza prețului de decontare TTF cu scadența la o lună cea mai apropiată, în temeiul articolului 4 alineatul (1) din Regulamentul privind mecanismul de corecție a pieței. |
(6) |
În momentul apariției unui eveniment de corecție a pieței, Regulamentul privind mecanismul de corecție a pieței stabilește o limită dinamică de ofertare, în funcție de care operatorii de piață nu trebuie să accepte, iar participanții la piața instrumentelor financiare derivate TTF nu trebuie să introducă ordine pentru instrumente financiare derivate TTF care urmează să expire în perioada cuprinsă între data de expirare a instrumentului financiar derivat TTF cu scadența la o lună cea mai apropiată și data de expirare a instrumentului financiar derivat TTF cu scadența la un an cea mai apropiată cu prețuri care depășesc cu 35 EUR/MWh prețul de referință publicat de ACER în ziua anterioară. Această limită dinamică de ofertare este adecvată și pentru ordinele de instrumente financiare derivate legate de alte PVT și nu necesită să fie modificată. La fel ca și în cazul instrumentelor financiare derivate TTF, o primă de siguranță a aprovizionării de 35 EUR/MWh substituie diferența medie dintre prețul de referință și prețul contractelor futures pentru luna următoare pentru o serie de instrumente financiare derivate legate de alte PVT în vara anului 2022, iar acest lucru reflectă costurile eventualelor congestii ale infrastructurii implicate de deplasarea gazului de la terminalul GNL către Europa continentală în alte regiuni ale Uniunii. De asemenea, aplicarea aceluiași plafon de siguranță pentru toate instrumentele financiare derivate legate de PVT ar trebui să limiteze riscul reorientării în mod nejustificat a tranzacționării între PVT și riscul de distorsionare a condițiilor de concurență echitabile între diferite regiuni din Uniune în ceea ce privește atragerea GNL, ceea ce ar putea duce la fragmentarea piețelor din interiorul Uniunii. În raportul său de evaluare, ACER este de acord că limita dinamică de ofertare care se aplică ordinelor pentru instrumente financiare derivate TTF este adecvată și în cazul ordinelor pentru instrumente financiare derivate legate de alte PVT. |
(7) |
Comisia este de părere că mecanismul de corecție a pieței trebuie să se aplice tuturor instrumente financiare derivate legate de alte PVT, fără excepție. În rapoartele privind evaluarea efectelor pe care le-au întocmit, ACER și ESMA au confirmat poziția Comisiei, și anume că includerea celorlalte PVT nu duce la efecte negative semnificative pe piețele financiare sau ale gazelor. Atât ACER, cât și ESMA au indicat că extinderea mecanismului de corecție a pieței la instrumentele financiare derivate legate de alte PVT poate produce beneficii suplimentare limitate, că majoritatea acestor instrumente financiare derivate nu au suficientă lichiditate și că unele contrapărți centrale de compensare (CCC) ar putea suporta costuri suplimentare pentru a-și modifica procesul de gestionare a situațiilor de neîndeplinire a obligațiilor de plată. În contextul implementării Regulamentului privind mecanismul de corecție a pieței, atât ACER, cât și ESMA au fost însă de acord cu concluzia Comisiei conform căreia aplicarea mecanismului de corecție a pieței în cazul tuturor instrumentelor financiare derivate legate de alte PVT nu determină producerea unor efecte negative semnificative pe piețele financiare sau ale gazelor. În evaluarea sa și în conformitate cu articolul 9 alineatul (2) din Regulamentul privind mecanismul de corecție a pieței, Comisia a analizat în special criteriile prezentate în continuare. |
(8) |
În primul rând, informațiile despre prețurile instrumentelor financiare derivate legate de alte PVT reglementate prin prezentul act de punere în aplicare sunt ușor accesibile, întrucât aceste instrumente financiare derivate sunt tranzacționate pe piețe reglementate care furnizează regulat informații despre prețuri. |
(9) |
În al doilea rând, lipsa de lichiditate a anumitor instrumente financiare derivate legate de alte PVT nu duce la probleme semnificative de implementare în practică, întrucât Comisia a ales în mod deliberat contractele futures TTF pentru luna următoare cu grad mare de lichiditate ca element de declanșare a activării mecanismului de corecție a pieței pentru alte PVT. |
(10) |
În al treilea rând, este improbabil ca extinderea la instrumentele financiare derivate legate de alte platforme să aibă vreun impact negativ semnificativ asupra siguranței aprovizionării. Acest lucru se datorează faptului că principalul instrument de prevenire a problemelor de siguranță a aprovizionării, „prima” inclusă în limita de ofertare (finanțarea suplimentară în raport cu prețurile de pe piața GNL sau „plafonul de siguranță”, astfel cum este menționat în considerentul 19 din Regulamentul privind mecanismul de corecție a pieței), se va aplica tuturor instrumentelor financiare derivate și va garanta că mecanismul de corecție a pieței nu afectează capacitatea Uniunii de a atrage GNL. Este, de asemenea, improbabil ca extinderea să aibă vreun impact negativ semnificativ asupra fluxurilor de gaze intra-Uniune din cauza aplicării temporare a mecanismului de corecție a pieței și a faptului că fluxurile de gaze din interiorul Uniunii sunt rezultatul unui set complex de poziții care rezultă nu numai din contractele de instrumente financiare derivate, ci și din multe alte impacturi, neinfluențate de mecanismul de corecție a pieței, precum angajamentele de aprovizionare pe termen lung, tranzacțiile pe termen scurt și spot și tranzacțiile încheiate la nivel extrabursier. |
(11) |
În fine, nu este de așteptat niciun impact semnificativ asupra stabilității piețelor financiare în urma extinderii mecanismului de corecție a pieței, întrucât peste 90 % din instrumentele financiare derivate din sectorul gazelor naturale tranzacționate pe piețe reglementate din Uniune sunt instrumente financiare derivate TTF. În ceea ce privește posibilele costuri suplimentare cu care s-ar putea confrunta unele CCC pentru a-și modifica procesul de gestionare a situațiilor de neîndeplinire a obligațiilor de plată, ESMA a precizat că, la momentul publicării raportului său privind evaluarea efectelor, nicio CCC nu a furnizat informații din care să reiasă că ar fi nevoie de modificări semnificative din cauza Regulamentului privind mecanismul de corecție a pieței. |
(12) |
Având în vedere cele de mai sus, Comisia concluzionează că niciun instrument financiar derivat legat de alte PVT nu ar trebui exclus în mod excepțional din sfera de aplicare a mecanismului de corecție a pieței. |
(13) |
Pentru a se menține buna funcționare a piețelor instrumentelor financiare derivate și a se permite participanților la piață să își gestioneze în mod adecvat expunerile la risc, este extrem de important ca prezentul regulament să nu interfereze cu contractele încheiate înainte de aplicarea sa. Din același motiv, participanții la piață trebuie să poată compensa în mod eficace pozițiile în ceea ce privește instrumentele financiare derivate legate de alte PVT deschise înainte de aplicarea prezentului regulament. Prin urmare, limita dinamică de ofertare nu trebuie să se aplice contractelor încheiate înainte de intrarea în vigoare a prezentului regulament și nici tranzacțiilor care le permit participanților la piață să compenseze sau să reducă pozițiile care rezultă din contracte cu instrumente financiare derivate legate de alte PVT încheiate înainte de intrarea în vigoare a prezentului regulament. De asemenea, CCC joacă un rol-cheie în asigurarea bunei funcționări a piețelor pentru instrumentele financiare derivate TTF, prin diminuarea riscului de contraparte. Este deopotrivă de important să se garanteze că extinderea mecanismului la alte PVT nu expune riscului compensarea instrumentelor relevante de către CCC în cazul neîndeplinirii obligațiilor de plată de către un membru compensator. Aceste CCC trebuie să poată implementa procese de gestionare a situațiilor de neîndeplinire a obligațiilor de plată fără a se supune limitei de ofertare. În acest scop, limita dinamică de ofertare nu trebuie să se aplice tranzacțiilor executate ca parte dintr-un proces de gestionare a situațiilor de neîndeplinire a obligațiilor de plată organizat de o CCC. |
(14) |
Nu există niciun motiv posibil pentru a nu aplica alte caracteristici de concepere a mecanismului de corecție a pieței în cazul instrumentelor financiare derivate legate de alte PVT. Sunt incluse aici normele care reglementează suspendarea mecanismului de corecție a pieței. Trebuie, totodată, menționat că, în temeiul articolului 4 alineatul (8), în cazul unor indicații concrete că un eveniment de corecție a pieței este iminent, trebuie suspendată activarea mecanismului de corecție a pieței dacă aceasta ar produce perturbări nedorite ale pieței. Totodată, în temeiul articolului 6, mecanismul de corecție a pieței trebuie suspendat în orice moment dacă plafonul de siguranță dinamic ar duce la perturbări grave ale pieței, care ar afecta în mod substanțial siguranța aprovizionării, obiectivele de reducere obligatorie a cererii sau stabilitatea și buna funcționare a piețelor instrumentelor financiare derivate din sectorul energiei, fluxurile de gaze intra-Uniune, diferențele dintre prețurile de pe piața gazelor din interiorul Uniunii sau față de alte zone din lume ori validitatea contractelor existente de aprovizionare cu gaze. Evaluarea perturbărilor nedorite ale pieței trebuie să țină seama de impactul asupra pieței europene în ansamblu, dar și în mod specific asupra fiecărui PVT căruia i se aplică mecanismul de corecție a pieței; în cazul unei astfel de perturbări nedorite a pieței, decizia de suspendare s-ar aplica în conformitate cu articolul 6 din Regulamentul privind mecanismul de corecție a pieței. |
(15) |
Din cauza situației volatile și imprevizibile a pieței gazelor naturale, este important să se asigure că mecanismul de corecție a pieței poate fi aplicat instrumentelor financiare derivate legate de alte PVT cât mai curând posibil, dacă sunt întrunite condițiile care justifică activarea sa. În consecință, detaliile tehnice ale aplicării mecanismului de corecție a pieței în cazul instrumentelor financiare derivate legate de alte PVT trebuie definite până la 31 martie 2023. Pentru a acorda însă societăților care operează cu alte PVT din Uniune decât TTF timpul să facă modificările necesare, prezentul act de punere în aplicare trebuie să se aplice doar de la 1 mai 2023. |
(16) |
Măsurile prevăzute în prezentul regulament sunt conforme cu avizul Comitetului pentru mecanismul de corecție a pieței, |
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
Articolul 1
Domeniu de aplicare
Prezentul regulament definește detaliile tehnice ale aplicării mecanismului de corecție a pieței în cazul instrumentelor financiare derivate legate de alte puncte virtuale de tranzacționare (PVT) din Uniune decât Title Transfer Facility (TTF), în conformitate cu articolul 9 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2022/2578.
Articolul 2
Definiții
În sensul prezentului regulament, se aplică definițiile de la articolul 2 din Regulamentul (UE) 2022/2578.
Se aplică, de asemenea, următoarele definiții:
1. |
„instrument financiar derivat cu scadența la o lună cea mai apropiată legat de alte PVT” înseamnă un instrument financiar derivat legat de alte PVT a cărui dată de expirare este cea mai apropiată dintre instrumentele financiare derivate cu o scadență de o lună tranzacționate pe o piață reglementată dată; |
2. |
„instrument financiar derivat cu scadența la un an cea mai apropiată legat de alte PVT” înseamnă un instrument financiar derivat legat de alte PVT a cărui dată de expirare este cea mai apropiată dintre instrumentele financiare derivate cu o scadență de 12 luni tranzacționate pe o piață reglementată dată. |
Articolul 3
Aplicarea mecanismului de corecție a pieței în cazul altor PVT
Prezentul regulament se aplică ordinelor plasate pentru tranzacționarea instrumentelor financiare derivate legate de alte PVT localizate în Uniune decât TTF.
Articolul 4
Eveniment de corecție a pieței legat de alte PVT din Uniune
(1) Un eveniment de corecție a pieței legat de instrumente financiare derivate legate de alte PVT intervine atunci când sunt întrunite condițiile definite la articolul 4 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2022/2578.
(2) Limita dinamică de ofertare în temeiul articolului 4 alineatele (5) și (7) din Regulamentul privind mecanismul de corecție a pieței se aplică instrumentelor financiare derivate legate de alte PVT care urmează să expire în perioada cuprinsă între data expirării instrumentelor financiare derivate cu scadența la o lună cea mai apropiată și data expirării instrumentelor financiare derivate cu scadența la un an cea mai apropiată.
(3) Operatorii de piață de pe piața instrumentelor financiare derivate legate de alte PVT și participanții la piața acestor instrumente financiare derivate trebuie să monitorizeze zilnic site-ul web al ACER.
Articolul 5
Suspendarea și dezactivarea mecanismului de corecție a pieței în legătură cu instrumente financiare derivate legate de alte PVT
Această suspendare și dezactivare a mecanismului de corecție a pieței în legătură cu instrumente financiare derivate legate de alte PVT se realizează în conformitate cu articolele 5 și 6 din Regulamentul privind mecanismul de corecție a pieței.
Articolul 6
Păstrarea drepturilor obținute
Prezentul regulament nu se aplică următoarelor:
(a) |
contractele de instrumente financiare derivate legate de alte PVT încheiate înaintea datei intrării în vigoare a prezentului regulament; |
(b) |
achiziționarea și vânzarea de instrumente financiare derivate legate de alte PVT pentru a compensa sau a reduce contracte de instrumente financiare derivate legate de alte PVT încheiate înainte de data intrării în vigoare a prezentului regulament; |
(c) |
achiziționarea și vânzarea de contracte de instrumente financiare derivate legate de alte PVT ca parte a procedurii CCC de gestionare a neîndeplinirii obligațiilor de plată, inclusiv tranzacții extrabursiere înregistrate pe piața reglementată în scopul compensării. |
Articolul 7
Intrare în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în a șaptea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Se aplică de la 1 mai 2023.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.
Adoptat la Bruxelles, 31 martie 2023.
Pentru Comisie
Președinta
Ursula VON DER LEYEN
(1) Regulamentul (UE) 2022/2578 al Consiliului din 22 decembrie 2022 de instituire a unui mecanism de corecție a pieței pentru a proteja cetățenii Uniunii și economia împotriva prețurilor excesiv de mari (JO L 335, 29.12.2022, p. 45).