CELEX:32023R1118: Regulamentul delegat (UE) 2023/1118 al Comisiei din 12 ianuarie 2023 de completare a Directivei (UE) 2019/2034 a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare care precizează condițiile în care își exercită sarcinile colegiile de supraveghetori (Text cu relevanță pentru SEE)
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024 |
|
Informatii
Data documentului: 12/01/2023; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 28/06/2023; intrare în vigoare data publicării +20 a se vedea articolul 19
Data încetării: No end date
Autor: Comisia Europeană, Direcția Generală Stabilitate Financiară, Servicii Financiare și Uniunea Piețelor de Capital
Formă: Repertoriu EUR-Lex
8.6.2023 |
RO |
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene |
L 148/17 |
REGULAMENTUL DELEGAT (UE) 2023/1118 AL COMISIEI
din 12 ianuarie 2023
de completare a Directivei (UE) 2019/2034 a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare care precizează condițiile în care își exercită sarcinile colegiile de supraveghetori
(Text cu relevanță pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Directiva (UE) 2019/2034 a Parlamentului European și a Consiliului din 27 noiembrie 2019 privind supravegherea prudențială a firmelor de investiții și de modificare a Directivelor 2002/87/CE, 2009/65/CE, 2011/61/UE, 2013/36/UE, 2014/59/UE și 2014/65/UE (1), în special articolul 48 alineatul (8),
întrucât:
(1) |
În vederea înființării colegiilor de supraveghetori și a identificării membrilor colegiului și a potențialilor observatori, este necesară cartografierea grupurilor de firme de investiții. Scopul unei astfel de cartografieri este de a identifica entitățile sau sucursalele grupului din Uniune sau dintr-o țară terță și de a descrie, pentru fiecare entitate din grup, natura, localizarea, autoritățile implicate în supravegherea sa, derogările prudențiale aplicabile, importanța sa pentru grup și importanța sa pentru țara în care este autorizat sau înființat. |
(2) |
Pentru a asigura o aplicare coerentă a articolului 48 din Directiva (UE) 2019/2034 în întreaga Uniune și, prin urmare, condiții de concurență echitabile, este important să se promoveze convergența practicilor supraveghetorilor grupului în ceea ce privește înființarea de colegii de supraveghetori pentru grupurile de firme de investiții. În special, întrucât înființarea de colegii de supraveghetori este lăsată la latitudinea supraveghetorului grupului stabilit în conformitate cu articolul 46 din Directiva (UE) 2019/2034, este esențial să se stabilească criterii comune pe care supraveghetorii grupurilor ar trebui să le ia în considerare atunci când stabilesc dacă ar trebui înființat un colegiu de supraveghetori. Aceste criterii comune ar trebui să includă criterii de proporționalitate, să reflecte necesitatea de a facilita sarcinile de supraveghere și să faciliteze coordonarea dintre autoritățile de supraveghere relevante din țări terțe și cooperarea cu aceste autorități, în special în cazul în care o astfel de coordonare și cooperare sunt necesare pentru a face schimb de informații relevante privind modelul de marjă cu autoritățile de supraveghere ale membrilor compensatori ai contrapărților centrale calificate (CPCC) sau cu autoritățile de supraveghere ale CPCC, precum și pentru a actualiza aceste informații. |
(3) |
Pentru a spori eficiența și eficacitatea funcționării colegiilor de supraveghetori, acordurile scrise menționate la articolul 48 alineatul (6) al treilea paragraf din Directiva (UE) 2019/2034 ar trebui să acopere toate domeniile de activitate ale colegiului. Prin urmare, aceste acorduri scrise ar trebui să acopere și acordurile dintre membrii colegiului implicați în activități specifice ale colegiului, inclusiv activități desfășurate prin intermediul unor substructuri specifice ale colegiului, în cazul în care astfel de substructuri sunt instituite din motive de eficiență. Din același motiv, acordurile scrise ar trebui să cuprindă și aspectele operaționale ale activității colegiului, deoarece aspectele respective sunt esențiale pentru facilitarea funcționării colegiului de supraveghetori atât în situațiile de funcționare normală, cât și în situații de urgență. În fine, acordurile scrise ar trebui să fie cuprinzătoare, coerente și exhaustive și ar trebui să ofere o bază adecvată și corespunzătoare pentru ca autoritățile competente să își poată îndeplini atribuțiile și sarcinile în cadrul colegiului de supraveghetori, și nu în afara acestuia. |
(4) |
Colegiile de supraveghetori reprezintă un instrument esențial pentru schimbul de informații, pregătirea în vederea situațiilor de urgență și gestionarea acestora, precum și pentru a permite supraveghetorului grupului să desfășoare o supraveghere eficientă pe bază consolidată. Pentru a asigura coerența și pentru a permite Autorității Bancare Europene (ABE) să își îndeplinească sarcinile în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1093/2010 al Parlamentului European și al Consiliului (2), ABE ar trebui să participe la toate colegiile de supraveghetori. În plus, având în vedere rolul de coordonare al colegiilor de supraveghetori pentru toate activitățile de supraveghere referitoare la grupurile de firme de investiții care decurg din alte acte legislative ale Uniunii, Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe (ESMA) ar trebui să fie întotdeauna invitată să participe la reuniunile și activitățile colegiului de supraveghetori, în conformitate cu acordurile scrise. |
(5) |
Pentru a putea desfășura toate activitățile colegiului, supraveghetorul grupului și membrii colegiului de supraveghetori ar trebui să aibă o imagine de ansamblu a activităților desfășurate de toate entitățile grupului de firme de investiții în cauză, inclusiv a activităților entităților care desfășoară activități financiare fără a fi calificate drept firme de investiții, precum și a activităților entităților care își desfășoară activitatea în țări terțe. Din același motiv, ar trebui promovată interacțiunea dintre supraveghetorul grupului, membrii colegiului, autoritățile sau organismele publice dintr-un stat membru care sunt responsabile cu supravegherea oricărei entități a grupului de firme de investiții sau sunt implicate în această activitate de supraveghere, inclusiv autoritățile competente din statele membre gazdă în care sunt stabilite sucursale evaluate ca fiind importante, autoritățile sau organismele responsabile cu supravegherea piețelor instrumentelor financiare și cu prevenirea utilizării sistemului financiar pentru spălarea banilor și finanțarea terorismului, autoritățile sau organismele responsabile cu protecția consumatorilor și autoritățile de rezoluție. Prin urmare, este important ca acestor autorități sau organisme publice să li se permită să participe la activitatea colegiului de supraveghetori în calitate de observatori, după caz. |
(6) |
În interesul transparenței și pentru a asigura buna funcționare a colegiului de supraveghetori, membrii colegiului ar trebui să discute și să convină asupra domeniului de aplicare și a nivelului de implicare a altor autorități, după caz, care ar trebui să participe la colegiul de supraveghetori în calitate de observatori. Condițiile de participare a acestor autorități în calitate de observatori în cadrul colegiului de supraveghetori ar trebui să fie stabilite în mod clar în acordurile scrise și ar trebui comunicate tuturor autorităților care participă în calitate de observatori în cadrul colegiului de supraveghetori. |
(7) |
Pentru a-și îndeplini mai bine atribuțiile și pentru a evita suprapunerea sarcinilor, inclusiv duplicarea cererilor de informații adresate entităților supravegheate ale grupului, membrii colegiului de supraveghetori ar trebui să colaboreze îndeaproape și să își coordoneze acțiunile de supraveghere în cea mai mare măsură posibilă. Din același motiv, membrii colegiului de supraveghetori ar trebui să revizuiască periodic orice acorduri privind delegarea sarcinilor și a responsabilităților și, în special, atunci când membrii colegiului stabilesc alocarea resurselor și elaborează planul pentru sarcinile de supraveghere la fața locului și ex situ la nivelul colegiului de supraveghetori. |
(8) |
Supraveghetorul grupului ar trebui să aibă posibilitatea de a avea o imagine de ansamblu asupra situației grupului și de a acționa ca facilitator, asigurând buna circulație a informațiilor între membrii colegiului. Prin urmare, supraveghetorul grupului ar trebui să aibă acces la toate informațiile necesare pentru îndeplinirea sarcinilor și a responsabilităților sale și ar trebui să acționeze în calitate de coordonator pentru colectarea și diseminarea informațiilor primite de la oricare membru al colegiului de supraveghetori, de la orice alt observator sau de la orice entitate a grupului sau de la orice alte organisme sau autorități de supraveghere înființate în legătură cu grupul de firme de investiții. Același lucru este valabil și pentru membrii colegiului, care trebuie să aibă acces la informațiile relevante pentru a-și îndeplini sarcinile și atribuțiile în legătură cu entitățile de care sunt responsabili și în legătură cu necesitatea de a face schimb de informații relevante cu ceilalți membri ai colegiului de supraveghetori. În special, în cazul în care supraveghetorul grupului stabilește că anumite informații sunt relevante pentru un alt membru al colegiului de supraveghetori, nu ar trebui să excludă în mod nejustificat membrii colegiului de la primirea informațiilor respective. |
(9) |
Colegiile de supraveghetori facilitează cooperarea și coordonarea între autoritățile competente. Acest lucru este valabil în special în cazul oricăror decizii privind utilizarea modelelor interne pentru calcularea cerințelor de fonduri proprii care necesită aprobarea prealabilă a autorităților competente. Prin urmare, este important să se specifice condițiile în care supraveghetorul grupului și autoritățile competente în cauză fac schimb de informații cu privire la performanța modelelor interne și să se discute și să se ajungă la un acord cu privire la măsurile de remediere a ineficiențelor identificate. |
(10) |
Pentru a aloca resurse de supraveghere și pentru a dezvolta sau coordona sarcini de supraveghere la fața locului și ex situ la nivelul colegiului de supraveghetori, membrii colegiului de supraveghetori ar trebui să țină seama de rezultatele procesului de analiză de supraveghere și evaluare menționat la articolul 36 alineatul (1) din Directiva (UE) 2019/2034 care este efectuat pentru grupul de firme de investiții și pentru fiecare dintre entitățile acestuia. Pentru a identifica mai bine prioritățile activității comune de supraveghere și pentru a asigura alocarea adecvată a resurselor, instituirea programului de supraveghere prudențială al colegiului ar trebui, prin urmare, să înceapă odată ce au fost finalizate aceste procese de analiză de supraveghere și evaluare și ar trebui să se încheie după ce autoritățile competente au luat în considerare sarcinile pe care s-au angajat să le îndeplinească la nivel național, resursele alocate acestor sarcini și termenele respective pentru îndeplinirea sarcinilor în cauză. |
(11) |
Membrii colegiului de supraveghetori ar trebui să își coordoneze activitățile de pregătire pentru situații de urgență și de răspuns la situații de urgență, inclusiv în cazul unor evoluții negative care pot compromite grav funcționarea normală și integritatea piețelor financiare sau stabilitatea întregului sistem financiar al Uniunii sau a unei părți a acestuia ori alte situații care afectează sau ar putea afecta în mod direct situația financiară și economică a unui grup de firme de investiții sau a oricăreia dintre entitățile acestuia. |
(12) |
Este necesar să se asigure că o situație de urgență este evaluată și abordată în mod corespunzător. Prin urmare, atunci când se confruntă cu o situație de urgență, membrii colegiului de supraveghetori ar trebui, sub coordonarea supraveghetorului grupului, să urmărească să realizeze o evaluare prudențială coordonată a situației, să convină asupra unui răspuns coordonat în materie de supraveghere și să monitorizeze punerea în aplicare a răspunsului lor. Membrii colegiului de supraveghetori ar trebui, de asemenea, să se asigure că orice comunicare externă este coordonată și că o astfel de comunicare acoperă elemente care sunt convenite ex ante între ei. |
(13) |
Prezentul regulament are la bază proiectele de standarde tehnice de reglementare înaintate Comisiei de către ABE. |
(14) |
ABE a consultat ESMA, a organizat consultări publice deschise cu privire la proiectele de standarde tehnice de reglementare pe care se bazează prezentul regulament, a analizat costurile și beneficiile potențiale aferente și a solicitat opinia Grupului părților interesate din domeniul bancar, instituit în conformitate cu articolul 37 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010, |
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
SECȚIUNEA 1
ÎNFIINȚAREA DE COLEGII
Articolul 1
Cartografierea grupurilor de firme de investiții
(1) Supraveghetorul grupului cartografiază un grup de firme de investiții pentru a identifica următoarele entități din grup:
(a) |
firmele de investiții autorizate într-un stat membru și sucursalele stabilite într-un stat membru, altele decât firmele de investiții cărora li se aplică articolul 1 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2019/2033 al Parlamentului European și al Consiliului (3); |
(b) |
instituțiile financiare, întreprinderile prestatoare de servicii auxiliare, agenții delegați și sucursalele acestora autorizate sau stabilite într-un stat membru; |
(c) |
firmele de investiții, instituțiile financiare, întreprinderile prestatoare de servicii auxiliare, agenții delegați și sucursalele acestora autorizate sau stabilite într-o țară terță. |
(2) În sensul alineatului (1) litera (a), în cartografiere se reflectă următoarele informații:
(a) |
statul membru în care este autorizată firma de investiții sau în care este stabilită sucursala; |
(b) |
autoritatea competentă responsabilă cu supravegherea firmei de investiții sau autoritatea competentă a statului membru gazdă în care este stabilită sucursala, precum și alte autorități relevante din sectorul financiar ale statului membru respectiv, inclusiv autoritățile competente responsabile cu supravegherea piețelor instrumentelor financiare, cu prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanțării terorismului sau cu protecția consumatorului și cu rezoluția; |
(c) |
în cazul unei firme de investiții autorizate într-un stat membru, dacă îndeplinește criteriile pentru a fi considerată o firmă de investiții mică și neinterconectată, astfel cum se menționează la articolul 12 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2019/2033. |
(3) În sensul alineatului (1) literele (b) și (c), în cartografiere se reflectă următoarele informații:
(a) |
statul membru sau țara terță în care a fost autorizată sau stabilită entitatea din grup sau sucursala; |
(b) |
autoritatea responsabilă cu supravegherea entității din grup sau a sucursalei respective sau implicată în această activitate de supraveghere; |
(c) |
informații privind importanța entității din grup sau a sucursalei pentru statul membru menționat la litera (a) și pentru grupul de firme de investiții, precum și criteriile relevante utilizate de autoritățile competente pentru a stabili această importanță. |
Articolul 2
Stabilirea oportunității înființării unui colegiu de supraveghetori
(1) Atunci când stabilește dacă înființarea unui colegiu de supraveghetori este adecvată, supraveghetorul grupului ține seama de cartografierea grupului menționată la articolul 1 și verifică dacă este îndeplinită oricare dintre următoarele condiții:
(a) |
grupul de firme de investiții este format din cel puțin două firme de investiții care sunt autorizate și își desfășoară activitatea în două state membre diferite; |
(b) |
exercitarea sarcinilor menționate la articolul 48 din Directiva (UE) 2019/2034 ar fi facilitată prin înființarea unui colegiu de supraveghetori; |
(c) |
coordonarea și cooperarea cu autoritățile de supraveghere relevante din țările terțe ar fi realizate mai eficient în cadrul unui colegiu de supraveghetori; |
(d) |
coordonarea și cooperarea sunt necesare pentru a face schimb de informații cu autoritățile de supraveghere ale membrilor compensatori ai contrapărților centrale calificate („CPCC”) sau cu autoritățile de supraveghere ale CPC-urilor în sensul articolului 23 alineatul (1) primul paragraf litera (c) și al articolului 23 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2019/2033 și pentru a actualiza informațiile respective. |
(2) În cazul în care este îndeplinită oricare dintre condițiile prevăzute la alineatul (1) litera (a), (b), (c) sau (d), înființarea unui colegiu este considerată adecvată, cu excepția cazului în care supraveghetorul grupului consideră că o astfel de înființare nu ar fi adecvată având în vedere în special cartografierea grupului menționată la articolul 1 și, mai ales, în cazul în care firmele de investiții sunt considerate firme de investiții mici și neinterconectate, astfel cum se menționează la articolul 12 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2019/2033.
Articolul 3
Comunicarea referitoare la înființarea unui colegiu de supraveghetori
(1) În cazul în care a fost înființat un colegiu de supraveghetori, supraveghetorul grupului, fără întârzieri nejustificate:
(a) |
notifică autorităților competente și de supraveghere menționate la articolul 48 alineatul (5) din Directiva (UE) 2019/2034 calitatea lor de membri în colegiul de supraveghetori; |
(b) |
informează ABE și firma de investiții-mamă din Uniune, societatea de investiții holding-mamă din Uniune sau societatea financiară holding mixtă-mamă din Uniune (oricare dintre aceste entități fiind desemnată și ca „întreprindere-mamă din Uniune”) vizată cu privire la înființarea colegiului de supraveghetori, cu privire la identitatea membrilor și a observatorilor săi, precum și cu privire la orice modificare a componenței colegiului respectiv. |
(2) În cazul în care nu a fost înființat un colegiu de supraveghetori, deși au fost îndeplinite condițiile prevăzute la articolul 2 alineatul (1) litera (a), supraveghetorul grupului notifică ABE, fără întârzieri nejustificate, decizia sa de a nu înființa un colegiu de supraveghetori și își justifică decizia.
SECȚIUNEA 2
FUNCȚIONAREA COLEGIILOR
Articolul 4
Stabilirea acordurilor scrise
(1) Acordurile scrise menționate la articolul 48 alineatul (6) al treilea paragraf din Directiva (UE) 2019/2034 trebuie să conțină toate elementele următoare:
(a) |
informații privind structura generală a grupului în cauză, în ceea ce privește toate entitățile grupului, inclusiv întreprinderea-mamă din Uniune; |
(b) |
identificarea membrilor colegiului de supraveghetori, inclusiv a membrilor care sunt autorități de supraveghere în țări terțe, și a observatorilor menționați la articolul 5 alineatul (1) din prezentul regulament; |
(c) |
o descriere a condițiilor care reglementează participarea autorităților de supraveghere din țări terțe menționate la articolul 48 alineatul (5) litera (b) din Directiva (UE) 2019/2034 la colegiul de supraveghetori, în special în ceea ce privește implicarea acestora în diferitele dialoguri și procese ale colegiului de supraveghetori și drepturile și obligațiile acestora în ceea ce privește schimbul de informații în cadrul colegiului de supraveghetori; |
(d) |
dacă supraveghetorul grupului poate invita observatori, astfel cum se menționează la articolul 5 alineatul (1) din prezentul regulament, precum și condițiile de participare a acestora la activitățile colegiului de supraveghetori; |
(e) |
modalitățile de schimb de informații, inclusiv sfera de cuprindere a informațiilor, frecvența și canalele de comunicare, inclusiv schimbul de informații cu autoritățile de supraveghere din țări terțe și cu autoritățile de rezoluție menționate la articolul 4 punctul 2 subpunctul (v) din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010 care au fost invitate să participe în cadrul colegiului în calitate de observatori; |
(f) |
modalitățile de tratare a informațiilor confidențiale; |
(g) |
procedurile de colectare de informații de la entitățile grupului de firme de investiții și de verificare a acestor informații; |
(h) |
procesul de coordonare a cererilor de informații din partea autorităților de supraveghere ale membrilor compensatori ai CPCC-urilor sau din partea autorităților de supraveghere ale CPCC-urilor; |
(i) |
modalitățile de delegare a sarcinilor și a responsabilităților, după caz; |
(j) |
descrierea eventualelor substructuri ale colegiului, după caz; |
(k) |
modalitățile de planificare și coordonare a activităților de supraveghere în situațiile de funcționare normală; |
(l) |
modalitățile de planificare și coordonare a activităților de supraveghere pentru pregătirea pentru situațiile de urgență și în situațiile de urgență, inclusiv planurile de urgență și instrumentele și procedurile de comunicare; |
(m) |
procedurile de informare a supraveghetorului grupului și a membrilor colegiului de supraveghetori înainte și după impunerea de sancțiuni semnificative entităților grupurilor de firme de investiții; |
(n) |
politica de comunicare a supraveghetorului grupului și a membrilor colegiului de supraveghetori cu întreprinderea-mamă din Uniune și cu entitățile grupului; |
(o) |
procedurile și termenele convenite pentru transmiterea documentelor aferente reuniunilor colegiului de supraveghetori; |
(p) |
orice alt acord între membrii colegiului de supraveghetori, inclusiv indicatorii conveniți pentru a identifica semnalele timpurii de alarmă, riscurile potențiale și punctele vulnerabile; |
(q) |
dispoziții privind situația în care un membru sau un observator își încetează participarea la colegiu și, în special, privind obligațiile de stocare și de furnizare a accesului la datele care au fost comunicate înainte de o astfel de încetare. |
(2) Acordurile scrise menționate la articolul 48 alineatul (6) al treilea paragraf din Directiva (UE) 2019/2034 pot prevedea alte elemente convenite între supraveghetorul consolidant și membrii colegiului.
Articolul 5
Identificarea observatorilor
(1) Supraveghetorul grupului invită, după caz și pe lângă membrii colegiului de supraveghetori și ABE, să participe la reuniunile și activitățile colegiului de supraveghetori în calitate de observatori următoarele autorități:
(a) |
autoritățile competente din acele state membre gazdă în care sunt stabilite sucursale care au fost considerate importante în conformitate cu articolul 1 alineatul (3) litera (c); |
(b) |
ESMA; |
(c) |
banca centrală națională a unui stat membru în care este autorizată sau stabilită o entitate din grup, inclusiv întreprinderea-mamă din Uniune, sau Banca Centrală Europeană; |
(d) |
autoritățile sau organismele publice dintr-un stat membru care sunt responsabile cu supravegherea oricărei entități a grupului de firme de investiții, sau implicate în această activitate de supraveghere, inclusiv autoritățile competente responsabile cu supravegherea piețelor instrumentelor financiare, cu prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau al finanțării terorismului și cu protecția consumatorilor, precum și autoritățile competente din statul membru de origine al unui membru compensator sau autoritățile competente ale CPCC menționate la articolul 48 din Directiva (UE) 2019/2034; |
(e) |
autoritățile de rezoluție menționate la articolul 4 punctul 2 subpunctul (v) din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010. |
(2) Supraveghetorul grupului, în consultare cu membrii colegiului de supraveghetori, precizează, în acordurile scrise de coordonare și cooperare menționate la articolul 4, modalitățile prin care autoritățile menționate la alineatul (1) literele (a)-(e) al prezentului articol pot participa la colegiul de supraveghetori. Supraveghetorul grupului informează toți membrii și observatorii colegiului de supraveghetori cu privire la aceste acorduri.
Articolul 6
Participarea la reuniunile colegiului de supraveghetori
(1) Atunci când organizează o reuniune a colegiului, astfel cum se menționează la articolul 48 alineatul (6) din Directiva (UE) 2019/2034, supraveghetorul grupului ia în considerare toate elementele următoare:
(a) |
subiectele care urmează să fie discutate, activitățile avute în vedere și obiectivele reuniunii, în special în ceea ce privește relevanța acestora pentru toate entitățile grupului de firme de investiții în funcție de cartografierea efectuată în conformitate cu articolul 1 din prezentul regulament; |
(b) |
importanța fiecărei entități a grupului de firme de investiții, în funcție de cartografierea efectuată în conformitate cu articolul 1 din prezentul regulament, atât pentru grupul de firme de investiții, cât și pentru statul membru în care entitatea respectivă a fost autorizată sau stabilită. |
(2) Supraveghetorul grupului, membrii și observatorii din cadrul colegiului de supraveghetori se asigură, pe baza subiectelor discutate și a obiectivelor urmărite, că la reuniunile sau activitățile colegiului de supraveghetori participă cei mai potriviți reprezentanți. Reprezentanții respectivi au competența de a angaja autoritățile lor, în calitate de membri sau de observatori ai colegiului, în cea mai mare măsură posibilă, pentru discuțiile și deciziile care urmează să fie luate în cadrul reuniunilor respective.
(3) Supraveghetorul grupului poate, pe baza subiectelor și a obiectivelor reuniunii colegiului de supraveghere, să invite reprezentanți ai entităților grupului de firme de investiții să participe la reuniunile respective.
Articolul 7
Delegarea de sarcini și responsabilități
(1) Atunci când stabilește și actualizează programul de supraveghere prudențială al colegiului menționat la articolul 14, supraveghetorul grupului și membrii colegiului de supraveghetori au în vedere posibilitatea încheierii unor acorduri privind delegarea voluntară a sarcinilor și a responsabilităților menționată la articolul 48 alineatul (2) litera (e) din Directiva (UE) 2019/2034, în special în cazul în care se preconizează că o astfel de delegare va determina o supraveghere mai eficientă și mai eficace, mai ales prin eliminarea suprapunerilor inutile ale cerințelor de supraveghere, inclusiv în ceea ce privește cererile de informații.
(2) Încheierea unui acord privind delegarea sarcinilor și a responsabilităților este notificată întreprinderii-mamă din Uniune de către supraveghetorul grupului și firmei de investiții în cauză de către autoritatea competentă, care își deleagă competențele.
Articolul 8
Schimbul de informații între membrii colegiului de supraveghetori și un grup de firme de investiții
(1) Supraveghetorul grupului și membrii colegiului de supraveghetori coordonează comunicarea de informații către orice entitate a grupului de firme de investiții și solicitarea de informații adresată oricărei astfel de entități, după cum urmează:
(a) |
supraveghetorul grupului comunică informații întreprinderii-mamă din Uniune și solicită informații de la aceasta; |
(b) |
membrii colegiului de supraveghetori comunică informații entităților grupului de firme de investiții care intră în sfera lor de competență de supraveghere și solicită informații de la acestea în funcție de cartografierea efectuată în conformitate cu articolul 1. |
(2) Un membru al colegiului de supraveghetori care, în mod excepțional, intenționează să comunice informații întreprinderii-mamă din Uniune sau să solicite informații de la aceasta informează în prealabil supraveghetorul grupului cu privire la acest lucru.
(3) În cazul în care, în mod excepțional, intenționează să comunice informații unei entități a grupului de firme de investiții care nu intră în sfera sa de competență directă în funcție de cartografierea efectuată în conformitate cu articolul 1 sau intenționează să solicite informații de la o asemenea entitate, supraveghetorul grupului informează în prealabil membrul în cauză al colegiului responsabil cu supravegherea entității respective.
SECȚIUNEA 3
PLANIFICAREA ȘI COORDONAREA ACTIVITĂȚILOR DE SUPRAVEGHERE ÎN SITUAȚIILE DE FUNCȚIONARE NORMALĂ
Articolul 9
Condițiile generale pentru schimbul de informații în cadrul colegiului de supraveghetori
(1) Supraveghetorul grupului, membrii și observatorii colegiului de supraveghetori fac schimb de toate informațiile necesare pentru a facilita exercitarea funcțiilor și a atribuțiilor care le revin, inclusiv a sarcinilor menționate la articolele 48 și 49 din Directiva (UE) 2019/2034.
(2) Printre informațiile menționate la alineatul (1) se numără toate informațiile relevante, indiferent dacă au fost primite de la o entitate din grup sau de la o sucursală, de la o autoritate competentă sau de la o autoritate de supraveghere ori de la orice altă sursă, și se transmit într-un mod adecvat, exact și în timp util.
Articolul 10
Schimbul de informații pentru a spori eficiența supravegherii grupurilor de firme de investiții
(1) Supraveghetorul grupului și membrii colegiului de supraveghetori își transmit periodic următoarele informații:
(a) |
informațiile menționate la articolul 13 alineatele (1) și (2) din Directiva (UE) 2019/2034, astfel cum se specifică în Regulamentul delegat (UE) 2023/1117 al Comisiei (4); |
(b) |
informațiile necesare pentru îndeplinirea cerințelor de cooperare prevăzute la articolul 49 din Directiva (UE) 2019/2034; |
(c) |
dacă este cazul, informații privind mediul macroeconomic în care își desfășoară activitatea grupul de firme de investiții și entitățile sale. |
(2) Pe baza informațiilor comunicate în conformitate cu alineatul (1), supraveghetorul grupului și membrii colegiului de supraveghetori identifică și fac schimb de informații cantitative pentru a detecta semnalele de alertă timpurie, riscurile și vulnerabilitățile potențiale și pentru a contribui la procesul de analiză de supraveghere și evaluare.
Articolul 11
Schimbul de informații în scopul procesului de analiză de supraveghere și evaluare
(1) Supraveghetorul grupului și membrii colegiului de supraveghetori fac schimb de informații cu privire la rezultatele procesului de analiză de supraveghere și evaluare desfășurat în conformitate cu articolul 36 din Directiva (UE) 2019/2034.
(2) Informațiile menționate la alineatul (1) cuprind cel puțin următoarele elemente:
(a) |
elementele menționate la articolul 36 alineatul (1) literele (a)-(g) din Directiva (UE) 2019/2034 care au făcut obiectul unei analize de supraveghere și evaluare; |
(b) |
rezultatele evaluării conform căreia a fost identificată una dintre situațiile menționate la articolul 40 alineatul (1) din Directiva (UE) 2019/2034, inclusiv, după caz, informații cu privire la orice cerințe de fonduri proprii suplimentare care au fost impuse în conformitate cu articolele 39 și 40 din Directiva (UE) 2019/2034 și orice informații cu privire la concluziile revizuirii efectuate în conformitate cu articolul 41 din directiva respectivă, precum și, după caz, orice cereri conexe de fonduri proprii suplimentare; |
(c) |
rezultatele evaluării adecvării lichidității efectuate în conformitate cu articolul 42 alineatul (1) din Directiva (UE) 2019/2034 și, după caz, informații cu privire la orice cerințe de lichiditate specifice, impuse în conformitate cu articolul 39 alineatul (2) litera (k) și cu articolul 42 alineatul (1) din Directiva (UE) 2019/2034; |
(d) |
informații cu privire la alte măsuri de supraveghere sau măsuri de intervenție timpurie întreprinse ori care urmează să fie întreprinse pentru a remedia deficiențele identificate în urma procesului de analiză de supraveghere și evaluare; |
(e) |
informații cu privire la constatările inspecțiilor la fața locului și ale monitorizării ex situ care sunt relevante pentru evaluarea profilului de risc al grupului de firme de investiții sau al entităților acestuia. |
Articolul 12
Schimbul de informații cu privire la analiza continuă a autorizării utilizării modelelor interne
(1) Supraveghetorul grupului și membrii colegiului de supraveghetori își transmit toate informațiile relevante cu privire la rezultatul analizei continue a autorizării utilizării modelelor interne menționate la articolul 37 din Directiva (UE) 2019/2034.
(2) În cazul în care supraveghetorul grupului sau orice membru al colegiului de supraveghetori a constatat că o entitate a grupului de firme de investiții, inclusiv întreprinderea-mamă din Uniune, nu mai îndeplinește cerințele pentru aplicarea modelelor interne sau a identificat deficiențe în conformitate cu articolul 37 din Directiva (UE) 2019/2034, supraveghetorul grupului sau membrul colegiului de supraveghetori transmite imediat următoarele informații, după caz:
(a) |
o evaluare a efectului deficiențelor identificate și a oricăror probleme de neconformitate cu cerințele pentru utilizarea modelelor interne, precum și a caracterului semnificativ al acestor deficiențe și probleme; |
(b) |
o evaluare a planului prezentat de entitatea relevantă a grupului de firme de investiții pentru a restabili conformitatea și pentru a remedia deficiențele identificate, inclusiv informații privind calendarul de punere în aplicare a planului respectiv; |
(c) |
informații privind intenția supraveghetorului grupului sau a oricărui membru relevant al colegiului de supraveghetori de a revoca permisiunea de a utiliza modelul intern sau de a limita utilizarea modelului respectiv la acele domenii care sunt în conformitate sau la cele pentru care conformitatea poate fi asigurată într-un termen corespunzător sau la domeniile care nu sunt afectate de deficiențele identificate; |
(d) |
informații privind orice cerințe suplimentare de fonduri proprii propuse în temeiul articolului 39 alineatul (2) litera (a), coroborat cu articolul 40 alineatul (1) litera (d) din Directiva (UE) 2019/2034, ca măsură de supraveghere pentru remedierea problemelor de neconformitate sau a deficiențelor identificate. |
(3) Supraveghetorul grupului și membrii colegiului de supraveghetori fac, de asemenea, schimb de informații cu privire la extinderea permisiunii de a utiliza modelul intern sau cu privire la modificările aduse modelelor interne respective.
Articolul 13
Cooperarea privind neconformitatea și sancțiuni
(1) Membrii și observatorii din cadrul colegiului de supraveghetori comunică supraveghetorului grupului informații cu privire la orice situație în care au stabilit că o entitate a unui grup de firme de investiții care intră în sfera lor de competență de supraveghere:
(a) |
nu a respectat cerințele referitoare la supravegherea prudențială sau la supravegherea conduitei pe piață, prevăzute în:
|
(b) |
face obiectul oricăreia dintre sancțiunile administrative sau al altor măsuri administrative care au fost impuse în conformitate cu articolul 54 din Directiva (UE) 2019/2034. |
(2) Pe baza informațiilor comunicate în conformitate cu alineatul (1), membrii și observatorii din cadrul colegiului de supraveghetori discută cu supraveghetorul grupului posibilul impact al problemelor de neconformitate sau al sancțiunilor asupra entităților din grup vizate sau asupra grupului de firme de investiții în ansamblu.
Articolul 14
Punerea în aplicare a procesului de analiză de supraveghere și evaluare
(1) În scopul efectuării procesului de analiză de supraveghere și evaluare desfășurat în conformitate cu articolul 36 din Directiva (UE) 2019/2034, supraveghetorul grupului, în consultare cu membrii colegiului de supraveghetori, stabilește și menține un program actualizat de supraveghere prudențială al colegiului.
(2) În cazul în care se instituie programul de supraveghere prudențială, supraveghetorul grupului, în consultare cu membrii colegiului de supraveghetori, identifică activitățile de supraveghere care urmează să fie întreprinse în legătură cu entitățile din grup sau cu grupul de firme de investiții în ansamblu. Programul respectiv de supraveghere prudențială al colegiului conține toate elementele următoare:
(a) |
domeniile de activitate comună identificate ca urmare a analizei de supraveghere și a evaluării efectuate în conformitate cu articolul 36 din Directiva (UE) 2019/2034 sau ca urmare a oricăror alte activități întreprinse de colegiul de supraveghetori, inclusiv eforturile de a contribui la o supraveghere eficientă și de a elimina duplicarea inutilă a cerințelor de supraveghere menționate la articolul 48 alineatul (2) litera (f) din directiva respectivă; |
(b) |
programele respective de supraveghere prudențială ale supraveghetorului grupului și ale membrilor colegiului de supraveghetori pentru întreprinderea-mamă din Uniune și pentru entitățile sau sucursalele grupului de firme de investiții; |
(c) |
domeniile asupra cărora se concentrează activitatea colegiului de supraveghetori și activitățile de supraveghere planificate de acesta, inclusiv verificările la fața locului și inspecțiile menționate la articolul 14 din Directiva (UE) 2019/2034; |
(d) |
membrii colegiului de supraveghetori responsabili cu realizarea activităților de supraveghere planificate; |
(e) |
termenele preconizate, în ceea ce privește atât calendarul, cât și durata, pentru fiecare dintre activitățile de supraveghere planificate. |
SECȚIUNEA 4
PLANIFICAREA ȘI COORDONAREA ACTIVITĂȚILOR DE SUPRAVEGHERE PENTRU PREGĂTIREA PENTRU SITUAȚIILE DE URGENȚĂ ȘI ÎN SITUAȚIILE DE URGENȚĂ
Articolul 15
Cadrul colegiului în anticiparea posibilelor situații de urgență
(1) Supraveghetorul grupului, în consultare cu membrii colegiului de supraveghetori, stabilește un cadru al colegiului în anticiparea posibilelor situații de urgență, ținând seama de caracteristicile și structura specifice ale grupului de firme de investiții.
(2) Cadrul colegiului menționat la alineatul (1) este formalizat în acordurile scrise încheiate în conformitate cu articolul 4 și conține toate elementele următoare:
(a) |
procedurile specifice colegiului care se aplică în cazul apariției unei situații de urgență astfel cum se menționează la articolul 47 din Directiva (UE) 2019/2034; |
(b) |
informațiile care trebuie comunicate în cazul apariției unei situații de urgență astfel cum se menționează la articolul 47 din Directiva (UE) 2019/2034. |
(3) Informațiile menționate la alineatul (2) litera (b) trebuie să includă toate elementele următoare:
(a) |
descrierea situației de urgență care a survenit, inclusiv a cauzei care a determinat situația de urgență, și impactul estimat al situației de urgență asupra entităților grupului de firme de investiții sau asupra grupului în ansamblu, a clienților săi, a piețelor și a stabilității sistemului financiar din Uniunea Europeană; |
(b) |
o explicație cu privire la măsurile și acțiunile întreprinse sau care urmează să fie întreprinse de către supraveghetorul grupului, de către oricare dintre membrii colegiului de supraveghetori sau de către entitățile grupului de firme de investiții ca răspuns la situația de urgență; |
(c) |
cele mai recente informații cantitative disponibile privind lichiditatea și poziția de capital ale firmelor de investiții din grupul de firme de investiții. |
Articolul 16
Schimbul de informații în situații de urgență
(1) Supraveghetorul grupului și membrii colegiului de supraveghetori își comunică, de asemenea, toate informațiile necesare pentru facilitarea îndeplinirii sarcinilor menționate la articolul 47 din Directiva (UE) 2019/2034.
(2) Atunci când este alertat cu privire la o situație de urgență de către orice membru sau observator din cadrul colegiului de supraveghetori sau după ce a identificat o situație de urgență, supraveghetorul grupului comunică informațiile menționate la articolul 15 alineatul (2) litera (b), urmând procedurile stabilite în conformitate cu litera (a) de la alineatul respectiv, membrilor colegiului de supraveghetori care supraveghează firma de investiții sau sucursalele acesteia care sunt afectate sau riscă să fie afectate de situația de urgență, precum și ABE și Comitetului european pentru risc sistemic.
(3) În funcție de natura, gravitatea, potențialul impact sistemic sau alte tipuri de impact, precum și de riscul de contagiune determinat de situația de urgență, membrii colegiului de supraveghetori care supraveghează entitățile sau sucursalele grupului care sunt afectate sau riscă să fie afectate de situația de urgență și supraveghetorul grupului pot decide să își comunice informații suplimentare.
(4) Dacă este cazul, informațiile menționate la alineatele (2) și (3) se actualizează de îndată ce sunt disponibile noi informații.
(5) În cazul în care comunicarea menționată la prezentul articol se realizează verbal, autoritățile competente în cauză confirmă conținutul comunicării respective în scris și în timp util.
Articolul 17
Coordonarea evaluării și a răspunsului în materie de supraveghere la o situație de urgență
(1) În cazul apariției unei situații de urgență, supraveghetorul grupului coordonează evaluarea situației de urgență în cooperare cu membrii colegiului de supraveghetori și consultă observatorii din cadrul colegiului, după caz. Această evaluare se concentrează în special pe următoarele elemente:
(a) |
natura și gravitatea situației de urgență; |
(b) |
impactul sau impactul potențial al situației de urgență asupra entităților sau a sucursalelor grupului de firme de investiții și asupra grupului în ansamblu, precum și asupra clienților și a piețelor; |
(c) |
riscul de contagiune transfrontalieră, în special având în vedere potențialele consecințe sistemice în oricare dintre statele membre în care sunt autorizate sau stabilite entitățile grupului de firme de investiții. |
(2) Pe baza evaluării menționate la alineatul (1), supraveghetorul grupului coordonează elaborarea unui răspuns în materie de supraveghere la situația de urgență în cooperare cu membrii colegiului de supraveghetori și se consultă cu observatorii din cadrul colegiului de supraveghetori, după caz.
(3) Răspunsul coordonat în materie de supraveghere specifică acțiunile de supraveghere necesare, domeniul lor de aplicare și calendarul punerii lor în aplicare.
(4) Supraveghetorul grupului și membrii colegiului de supraveghetori responsabili cu supravegherea entităților sau a sucursalelor grupului de firme de investiții care sunt afectate sau riscă să fie afectate de situația de urgență monitorizează și fac schimb de informații privind modul în care trebuie pus în aplicare răspunsul coordonat în materie de supraveghere.
Articolul 18
Coordonarea comunicării externe într-o situație de urgență
Supraveghetorul grupului și membrii colegiului de supraveghetori responsabili cu supravegherea entităților sau a sucursalelor grupului de firme de investiții care sunt afectate sau riscă să fie afectate de o situație de urgență își coordonează, pe cât posibil, comunicările externe, ținând seama de obligațiile și constrângerile juridice prevăzute de dreptul Uniunii și dreptul intern.
Articolul 19
Intrarea în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în statele membre în conformitate cu tratatele.
Adoptat la Bruxelles, 12 ianuarie 2023.
Pentru Comisie
Președinta
Ursula VON DER LEYEN
(1) JO L 314, 5.12.2019, p. 64.
(2) Regulamentul (UE) nr. 1093/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorității europene de supraveghere (Autoritatea bancară europeană), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE și de abrogare a Deciziei 2009/78/CE a Comisiei (JO L 331, 15.12.2010, p. 12).
(3) Regulamentul (UE) 2019/2033 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 noiembrie 2019 privind cerințele prudențiale ale firmelor de investiții și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010, (UE) nr. 575/2013, (UE) nr. 600/2014 și (UE) nr. 806/2014 (JO L 314, 5.12.2019, p. 1).
(4) Regulamentul delegat (UE) 2023/1117 al Comisiei din 12 ianuarie 2023 de completare a Directivei (UE) 2019/2034 a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare care precizează cerințele pentru tipul și natura informațiilor ce fac obiectul schimbului de către autoritățile competente din statul membru de origine și din statul membru gazdă (a se vedea pagina 10 din prezentul Jurnal Oficial).
(5) Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerințele prudențiale pentru instituțiile de credit și de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 (JO L 176, 27.6.2013, p. 1).
(6) Regulamentul (UE) nr. 600/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 mai 2014 privind piețele instrumentelor financiare și de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 (JO L 173, 12.6.2014, p. 84).
(7) Directiva 2014/65/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 15 mai 2014 privind piețele instrumentelor financiare și de modificare a Directivei 2002/92/CE și a Directivei 2011/61/UE (JO L 173, 12.6.2014, p. 349).
(8) Directiva 2014/59/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 15 mai 2014 de instituire a unui cadru pentru redresarea și rezoluția instituțiilor de credit și a firmelor de investiții și de modificare a Directivei 82/891/CEE a Consiliului și a Directivelor 2001/24/CE, 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2005/56/CE, 2007/36/CE, 2011/35/UE, 2012/30/UE și 2013/36/UE ale Parlamentului European și ale Consiliului, precum și a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 și (UE) nr. 648/2012 ale Parlamentului European și ale Consiliului (JO L 173, 12.6.2014, p. 190).