CELEX:32023R1192: Regulamentul delegat (UE) 2023/1192 al Comisiei din 14 martie 2023 de completare a Regulamentului (UE) 2021/23 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare care precizează conținutul regulilor și al procedurilor scrise privind funcționarea colegiilor de rezoluție (Text cu relevanță pentru SEE)

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

21.6.2023   ROJurnalul Oficial al Uniunii EuropeneL 158/31REGULAMENTUL DELEGAT (UE) 2023/1192 AL COMISIEIdin 14 martie 2023de completare a Regulamentului (UE) 2021/23 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare care precizează conținutul regulilor și al procedurilor scrise privind...

Informatii

Data documentului: 14/03/2023; Data adoptării
Data intrării în vigoare: 11/07/2023; intrare în vigoare data publicării +20 a se vedea articolul 33
Data încetării: No end date
Autor: Comisia Europeană, Direcția Generală Stabilitate Financiară, Servicii Financiare și Uniunea Piețelor de Capital
Formă: Repertoriu EUR-Lex

21.6.2023   

RO

Jurnalul Oficial al Uniunii Europene

L 158/31


REGULAMENTUL DELEGAT (UE) 2023/1192 AL COMISIEI

din 14 martie 2023

de completare a Regulamentului (UE) 2021/23 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare care precizează conținutul regulilor și al procedurilor scrise privind funcționarea colegiilor de rezoluție

(Text cu relevanță pentru SEE)

COMISIA EUROPEANĂ,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,

având în vedere Regulamentul (UE) 2021/23 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 decembrie 2020 privind un cadru pentru redresarea și rezoluția contrapărților centrale și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1095/2010, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 806/2014 și (UE) 2015/2365 și a Directivelor 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2007/36/CE, 2014/59/UE și (UE) 2017/1132 (1), în special articolul 4 alineatul (7) al patrulea paragraf,

întrucât:

(1)

Pentru a asigura o guvernanță omogenă a rezoluției CPC-urilor în întreaga Uniune, colegiile de rezoluție instituite în temeiul articolului 4 din Regulamentul (UE) 2021/23 ar trebui să se bazeze pe un set comun de norme de funcționare.

(2)

Colegiile de rezoluție trebuie să faciliteze cooperarea dintre autoritățile competente și autoritățile de rezoluție, în special în etapele pregătitoare ale redresării și rezoluției, prin reunirea tuturor autoritățile competente relevante, a membrilor relevanți ai Sistemului European al Băncilor Centrale, a băncilor centrale de emisiune a monedelor relevante din Uniune în care sunt denominate instrumentele financiare compensate, a ministerului relevant, a Autorității Europene pentru Valori Mobiliare și Piețe (ESMA) și a Autorității Bancare Europene (ABE).

(3)

Pentru a asigura procese eficiente și eficace de luare a deciziilor și de schimb de informații, precum și cooperarea între autorități, regulile și procedurile scrise ale colegiului de rezoluție ar trebui să includă dispozițiile organizatorice necesare. În special, colegiul de rezoluție ar trebui să recunoască necesitatea creării unor substructuri flexibile în interiorul său, care să-i îndeplinească funcțiile și să asigure că membrii au capacitatea de a contribui într-o manieră adecvată la diferitele activități ale colegiului.

(4)

Regulile și procedurile scrise ale colegiului de rezoluție ar trebui să includă, de asemenea, dispozițiile operaționale necesare. Aceste dispoziții operaționale ar trebui să permită autorităților de rezoluție să își coordoneze intervențiile în cadrul colegiului de supraveghere instituit în temeiul articolului 18 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European și al Consiliului (2), care reglementează activitatea curentă a CPC. În plus, respectivele dispoziții operaționale ar trebui să faciliteze sarcina autorităților de rezoluție de a organiza analiza, examinarea și evaluarea contribuțiilor pe care le primesc de la colegiul de supraveghere. Prin urmare, regulile și procedurile scrise ar trebui să includă un proces de comunicare între colegiul de supraveghere și colegiul de rezoluție.

(5)

Pentru a asigura soliditatea colegiului de rezoluție, eficiența proceselor sale interne și o coordonare eficientă cu colegiul de supraveghere, colegiul de rezoluție ar trebui să se bazeze pe un set de norme operaționale care să reglementeze funcționarea reuniunilor colegiului, schimbul de informații în cadrul acestuia și modalitățile de comunicare.

(6)

În vederea asigurării eficacității procedurilor operaționale pentru a face față unei situații de urgență, autoritatea de rezoluție a CPC ar trebui să efectueze teste adecvate pentru a verifica în ce măsură colegiul de rezoluție este pregătit să acționeze și să răspundă într-un astfel de scenariu.

(7)

Este necesară o planificare în timp util și realistă a tuturor proceselor de adoptare a deciziilor comune pentru a asigura un proces eficient și simplu de luare a deciziilor. Fiecare autoritate implicată în aceste procese ar trebui să transmită autorității de rezoluție a CPC contribuția sa în legătură cu decizia comună respectivă, în timp util și într-o manieră eficientă, precum și în conformitate cu calendarele convenite pentru decizia comună respectivă.

(8)

Este necesar să se asigure că deciziile comune sunt luate rapid și în timp util. Acest lucru este deosebit de important pentru deciziile privind rezoluția, dar este relevant și pentru planificarea rezoluției și evaluarea posibilității de rezoluție. În același timp, autorităților implicate în procesul de adoptare a deciziei comune ar trebui să li se acorde suficient timp pentru a-și exprima punctele de vedere. Ar trebui stabilite măsurile necesare pentru a se ajunge la o decizie comună, recunoscând că unele dintre aceste măsuri pot fi realizate în paralel, iar altele succesiv.

(9)

Pentru a asigura comparabilitatea proceselor și a rezultatelor și, prin urmare, pentru a realiza convergența între diferitele colegii de rezoluție, este necesar să se stabilească norme uniforme privind procesul și documentația necesare în vederea adoptării deciziei comune în cadrul colegiilor de rezoluție.

(10)

În plus, este necesară stabilirea cadrului procedural pentru ca autoritatea de rezoluție, autoritățile care sunt membre ale colegiului de rezoluție și, după caz, autoritățile competente și autoritățile de rezoluție din țări terțe să depună eforturi în vederea unei planificări eficiente și funcționale a rezoluției, chiar și în absența unor decizii comune.

(11)

Prezentul regulament se bazează pe proiectele de standarde tehnice de reglementare transmise Comisiei de către ESMA.

(12)

ESMA a efectuat consultări publice deschise cu privire la proiectele de standarde tehnice de reglementare pe care se bazează prezentul regulament, a analizat potențialele costuri și beneficii aferente și a solicitat avizul Grupului părților interesate din domeniul valorilor mobiliare și piețelor, înființat în conformitate cu articolul 37 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 al Parlamentului European și al Consiliului (3),

ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:

CAPITOLUL 1

ORGANIZAREA OPERAȚIONALĂ A COLEGIILOR DE REZOLUȚIE

Articolul 1

Identificarea membrilor colegiului de rezoluție și a potențialilor observatori

(1)   Autoritatea de rezoluție a CPC identifică membrii colegiului de rezoluție menționați la articolul 4 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2021/23 și potențialii observatori menționați la articolul 4 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2021/23, în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 2 din prezentul regulament.

(2)   Autoritatea de rezoluție a CPC transmite colegiului de rezoluție, printr-o comunicare, lista membrilor și a potențialilor observatori, precum și eventualele modificări ulterioare ale acesteia.

(3)   Autoritatea de rezoluție a CPC revizuiește și actualizează lista membrilor și a potențialilor observatori cel puțin o dată pe an și, în orice caz, ori de câte ori intervine o modificare în lista respectivă.

Articolul 2

Autoritățile din țări terțe în calitate de observatori în cadrul colegiului de rezoluție

(1)   La primirea unei cereri relevante de participare în cadrul colegiului de rezoluție din partea autorității competente sau a autorității de rezoluție a membrilor compensatori stabiliți în țări terțe sau din partea autorității competente sau a autorității de rezoluție a CPC-urilor din țări terțe cu care CPC a încheiat acorduri de interoperabilitate, astfel cum se menționează la articolul 4 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2021/23, sau în cazul în care autoritatea de rezoluție a CPC intenționează să le invite să participe în cadrul colegiului de rezoluție, autoritatea de rezoluție a CPC transmite colegiului de rezoluție printr-o comunicare cererea sau intenția de a le invita.

(2)   Această comunicare este însoțită de toate elementele următoare:

(a)

avizul autorității de rezoluție a CPC, având în vedere și alineatul (2) literele (b) și (c), cu privire la echivalența cerințelor de confidențialitate aplicabile potențialului observator;

(b)

termenii și condițiile de participare a observatorilor în cadrul colegiului de rezoluție menționat la articolul 5 alineatul (2) litera (f) din prezentul regulament;

(c)

avizul autorității de rezoluție a CPC cu privire la importanța expunerii membrilor compensatori sau a CPC-urilor interoperabile relevante din țări terțe;

(d)

stabilirea unui termen până la care colegiul de rezoluție să ia o decizie cu privire la cerere sau la intenția de a transmite o invitație de participare în cadrul colegiului de rezoluție, după expirarea căruia se presupune existența acordului colegiului de rezoluție. În termenul prevăzut la prezentul alineat litera (d), orice autoritate care și-a exprimat dezacordul, menționată la articolul 4 alineatul (2) literele (b) și (c) din Regulamentul (UE) 2021/23, poate formula o obiecțiune pe deplin justificată cu privire la avizul emis de autoritatea de rezoluție a CPC menționat la litera (a). Atunci când se formulează o obiecțiune, autoritatea de rezoluție a CPC ține cont de aceasta înainte de a lua o hotărâre finală. Decizia finală a autorității de rezoluție a CPC cu privire la cererea sau la intenția de a transmite o invitație de participare este motivată pe deplin și comunicată tuturor membrilor colegiului de rezoluție și, dacă este cazul, reflectă motivele pentru care nu s-a ținut seama de opiniile divergente.

(3)   Atunci când autoritatea de rezoluție a CPC ia decizia de a invita o autoritate a unei țări terțe să participe în cadrul colegiului de rezoluție, astfel cum se prevede la articolul 4 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2021/23, aceasta transmite o invitație potențialilor observatori. Invitația este însoțită de termenii și condițiile de participare a observatorilor în cadrul colegiului de rezoluție, astfel cum se menționează la articolul 5 alineatul (2) litera (f) din prezentul regulament. Potențialul observator care primește invitația este considerat observator din momentul acceptării invitației, socotindu-se că aceasta implică acceptarea termenilor și condițiilor de participare a observatorilor astfel cum se menționează la articolul 5 alineatul (2) litera (f) din prezentul regulament.

(4)   În urma acceptării invitației, autoritatea de rezoluție a CPC transmite colegiului de rezoluție o versiune actualizată a listei menționate la articolul 1 din prezentul regulament.

Articolul 3

Comunicarea cu CPC

(1)   Autoritatea de rezoluție a CPC asigură interacțiunea periodică cu CPC pentru a consolida funcționarea eficientă și eficace a colegiului de rezoluție.

(2)   Autoritatea de rezoluție a CPC transmite CPC o comunicare privind înființarea colegiului de rezoluție și o listă a membrilor și observatorilor din cadrul acestuia, dacă este cazul, precum și eventuala modificare a listei respective.

Articolul 4

Întocmirea și actualizarea datelor de contact

(1)   Autoritatea de rezoluție a CPC păstrează și partajează cu membrii și observatorii din cadrul colegiului de rezoluție datele de contact ale persoanelor desemnate de fiecare membru în scopul îndeplinirii sarcinilor colegiului de rezoluție, precum și datele de contact ale persoanelor desemnate de observatori.

Datele de contact menționate la primul paragraf includ, de asemenea, date de contact disponibile în afara orelor de program pentru situații de urgență.

(2)   Toți membrii și observatorii din cadrul colegiului de rezoluție se asigură că autoritatea de rezoluție a CPC primește toate datele de contact ale persoanelor de contact relevante și că este informată, fără întârzieri nejustificate, cu privire la toate modificările relevante.

Articolul 5

Conținutul regulilor și al procedurilor scrise pentru funcționarea colegiului de rezoluție

(1)   Regulile și procedurile scrise menționate la articolul 4 alineatul (5) litera (a) din Regulamentul (UE) 2021/23 includ cel puțin identificarea membrilor și a observatorilor din cadrul colegiului de rezoluție în temeiul articolelor 1 și 2 din prezentul regulament și stabilesc un cadru de cooperare între membrii colegiului de rezoluție, precum și de coordonare a activităților și a sarcinilor acestuia.

(2)   Cadrul de cooperare și coordonare include toate elementele următoare:

(a)

normele privind guvernanța colegiului de rezoluție, limba de lucru și procedurile de vot din cadrul acestuia;

(b)

sarcinile și deciziile care urmează să fie luate de către colegiul de rezoluție, inclusiv dreptul acestuia de a crea comitete și procedurile de obținere a unui acord cu privire la constituirea unor astfel de comitete și la delegarea de sarcini către acestea, împreună cu toate condițiile aplicabile;

(c)

responsabilitățile autorității de rezoluție a CPC în calitate de președinte al colegiului de rezoluție menționat la articolul 4 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2021/23 și în ceea ce privește sarcinile și deciziile menționate la litera (b) de la prezentul alineat;

(d)

structura colegiului de rezoluție, în special orice comitete constituite în temeiul literei (b) și identificarea membrilor colegiului de rezoluție care participă în cadrul unor astfel de comitete și a observatorilor admiși în cadrul acestora;

(e)

termenii și condițiile de participare a membrilor colegiului de rezoluție, inclusiv implicarea acestora în sarcinile și deciziile identificate la litera (b);

(f)

termenii și condițiile de participare a observatorilor în cadrul colegiului de rezoluție, inclusiv implicarea acestora în dialogurile și activitățile colegiului de rezoluție, precum și drepturile și obligațiile acestora în ceea ce privește schimbul de informații, având în vedere articolele 4, 8 și 80 din Regulamentul (UE) 2021/23. În acest sens, autoritatea de rezoluție a CPC se asigură că termenii și condițiile de participare a observatorilor nu sunt mai favorabile decât acelea stabilite pentru membrii colegiului de rezoluție;

(g)

mecanismele de comunicare, cooperare și coordonare de zi-cu-zi, precum și în situații de urgență, precum actualizările periodice privind structura corporativă și activitățile economice ale CPC, inclusiv tipul de servicii pe care le furnizează, produsele, clasele de active și tipurile de tranzacții pe care le compensează, CPC-urile, locurile de tranzacționare, sistemele de plăți, depozitarii centrali de titluri de valoare și sistemele de decontare a titlurilor de valoare la care contrapartea centrală este legată, precum și diversitatea geografică a participanților direcți și a participanților indirecți importanți cunoscuți de CPC;

(h)

proceduri pentru adoptarea deciziilor comune, în măsura în care acest lucru nu este reglementat de Regulamentul (UE) 2021/23, precum și proceduri pentru a ajunge la o înțelegere comună, în cazul în care nu se impune o decizie comună, însă o astfel de înțelegere comună în cadrul colegiului de rezoluție sau în cadrul oricăruia dintre comitetele acestuia pare necesară pentru autoritatea de rezoluție a CPC;

(i)

mecanismele pentru schimbul de informații confidențiale și neconfidențiale, astfel cum sunt prevăzute la articolul 8, inclusiv domeniul de aplicare relevant și frecvența unui astfel schimb, precum și canalele de comunicare care urmează să fie utilizate, având în vedere articolele 8, 73 și 80 din Regulamentul (UE) 2021/23 și rolul autorității de rezoluție a CPC în calitate de coordonator pentru colectarea și diseminarea informațiilor în rândul membrilor colegiului de rezoluție și al observatorilor, după caz;

(j)

o descriere a informațiilor pertinente care trebuie să fie împărtășite cu membrii și observatorii din cadrul colegiului de rezoluție, în special în legătură cu planificarea rezoluției, evaluarea posibilității de rezoluție și alte sarcini menționate la articolul 4 din Regulamentul (UE) 2021/23, având în vedere articolele 8, 73 și 80 din regulamentul respectiv și rolul autorității de rezoluție a CPC;

(k)

mecanismele referitoare la tratamentul informațiilor confidențiale, având în vedere articolele 8, 73 și 80 din Regulamentul (UE) 2021/23;

(l)

procedurile de convocare și desfășurare a reuniunilor ordinare și ad-hoc menționate la articolul 7;

(m)

mecanismele referitoare la interacțiunea dintre colegiul de rezoluție și colegiul de supraveghere menționat la articolul 2 punctul 24 din Regulamentul (UE) 2021/23, inclusiv coordonarea contribuțiilor din partea membrilor colegiului de rezoluție și transmiterea acestor contribuții colegiului de supraveghere respectiv, atunci când acest lucru se impune în scopul exercitării sarcinilor care le revin în temeiul regulamentului menționat;

(n)

procedurile legate de politica de comunicare menționată la articolul 9 din prezentul regulament;

(o)

orice alt acord privind funcționarea colegiului de rezoluție;

(p)

orice dispoziții care reglementează modalitățile de modificare și întrerupere.

Articolul 6

Instituirea și actualizarea regulilor și a procedurilor scrise pentru funcționarea colegiului de rezoluție

(1)   Autoritatea de rezoluție a CPC elaborează propunerea sa de reguli și de proceduri scrise pentru funcționarea colegiului de rezoluție în conformitate cu articolul 5 din prezentul regulament.

(2)   Autoritatea de rezoluție a CPC transmite printr-o comunicare propunerea sa colegiului de rezoluție spre consultare, invitându-i pe membrii acestuia să își prezinte opiniile și indicând termenul de prezentare a acestor opinii.

(3)   În cazul în care membrii colegiului de rezoluție menționați la alineatul (2) nu prezintă niciun opinie în termenul stabilit, autoritatea de rezoluție a CPC procedează la adoptarea de către colegiul de rezoluție a regulilor și a procedurilor scrise.

În cazul în care membrii colegiului de rezoluție prezintă opinii cu privire la propunerea de reguli și proceduri scrise în conformitate cu alineatul (2), aceștia transmit autorității de rezoluție a CPC, în termenul stabilit, opiniile respective, împreună cu o explicație detaliată a observațiilor și sugestiilor formulate.

(4)   Autoritatea de rezoluție a CPC ține seama de opiniile membrilor colegiului de rezoluție sau, în cazul în care nu face acest lucru, își justifică decizia; și procedează la adoptarea regulilor și a procedurilor scrise.

(5)   După finalizare, autoritatea de rezoluție a CPC le comunică membrilor colegiului de rezoluție regulile și procedurile scrise pentru funcționarea colegiului de rezoluție.

(6)   Autoritatea de rezoluție a CPC revizuiește și actualizează regulile și procedurile scrise pentru funcționarea colegiului de rezoluție cel puțin o dată pe an și după orice modificare substanțială a componenței colegiului de rezoluție.

(7)   În procesul de actualizare a regulilor și a procedurilor scrise pentru funcționarea colegiului de rezoluție, autoritatea de rezoluție a CPC și ceilalți membri ai colegiului de rezoluție respectă procedura prevăzută la alineatele (1)-(6).

(8)   Toți membrii și observatorii din cadrul colegiului de rezoluție sunt obligați să respecte regulile și procedurile scrise adoptate în conformitate cu prezentul articol.

Articolul 7

Reuniunile și alte activități ale colegiului de rezoluție

(1)   Colegiul de rezoluție se reunește cel puțin o dată pe an. Autoritatea de rezoluție a CPC, cu acordul tuturor membrilor colegiului de rezoluție, ținând seama de particularitățile CPC, poate stabili o frecvență mai mare a reuniunilor colegiului de rezoluție, ținând seama de dimensiunea, natura, amploarea și complexitatea CPC, de implicațiile sistemice ale CPC la nivelul diverselor jurisdicții și monede, de impactul potențial al activităților CPC, de împrejurările externe și de eventualele solicitări adresate de membrii colegiului de rezoluție.

(2)   Autoritatea de rezoluție a CPC organizează reuniuni ad-hoc sau alte tipuri de activități la care participă membri și observatori din cadrul colegiului de rezoluție, în special atunci când se impune un dialog între membrii colegiului de rezoluție și observatori.

(3)   Autoritatea de rezoluție a CPC pregătește ordinea de zi și stabilește obiectivele reuniunilor planificate și ale altor activități. Înainte de reuniuni, autoritatea de rezoluție a CPC transmite, printr-o comunicare, membrilor și observatorilor din cadrul colegiului de rezoluție proiectul de ordine de zi spre consultare, invitându-i să contribuie la acesta și să adauge puncte într-un termen stabilit.

(4)   Toți membrii și observatorii colegiului de rezoluție se asigură că la reuniunile acestuia și la alte activități ale sale participă reprezentanți adecvați din cadrul instituțiilor lor, în funcție de obiectivele reuniunii și ale altor activități ale colegiului de rezoluție. Totodată, respectivii membri și observatori se asigură că reprezentanții în cauză sunt împuterniciți să angajeze autoritățile lor, în cea mai mare măsură posibilă, în ceea ce privește deciziile luate în cadrul reuniunilor respective sau al altor activități.

(5)   Autoritatea de rezoluție a CPC se asigură că documentele relevante sunt transmise cu cel puțin 5 zile lucrătoare înaintea fiecărei reuniuni sau activități a colegiului de rezoluție sau în orice alt interval de timp convenit de colegiul de rezoluție. Rezultatele și deciziile reuniunilor sau ale altor activități ale colegiului de rezoluție se consemnează în scris, iar autoritatea de rezoluție a CPC se asigură că acestea sunt transmise membrilor și observatorilor din cadrul colegiului de rezoluție, în măsura în care acest lucru este important pentru participarea lor la reuniune, în termen de 15 zile lucrătoare de la reuniune sau de la activitate sau în orice alt termen convenit de colegiul de rezoluție.

Autoritatea de rezoluție a CPC se asigură cel puțin că:

(a)

în cadrul reuniunilor anuale ale colegiului de rezoluție se decide cu privire la planul de rezoluție al CPC pentru ciclul de rezoluție precedent și se discută progresele înregistrate în ceea ce privește posibilitatea de rezoluție a CPC;

(b)

reuniunile sau activitățile colegiului de rezoluție rămân eficace, asigurându-se, în același timp, că toți membrii și observatorii din cadrul colegiului de rezoluție sunt pe deplin informați cu privire la activitățile colegiului de rezoluție care sunt relevante pentru ei;

(c)

activitățile colegiului de rezoluție sunt revizuite periodic și se iau măsuri de remediere în cazul în care colegiul de rezoluție nu funcționează în mod eficient.

(6)   Autoritatea de rezoluție a CPC acționează ca punct central de contact pentru orice aspect legat de organizarea practică a colegiului de rezoluție.

Articolul 8

Schimbul de informații

(1)   Sub rezerva articolelor 8, 73 și 80 din Regulamentul (UE) 2021/23, autoritatea de rezoluție a CPC, precum și membrii și observatorii din cadrul colegiului de rezoluție se asigură că își comunică reciproc toate informațiile esențiale primite din orice sursă și relevante pentru activitățile colegiului de rezoluție.

(2)   Informațiile esențiale menționate la alineatul (1) sunt adecvate, exacte și comunicate în timp util.

(3)   Sub rezerva articolelor 8, 73 și 80 din Regulamentul (UE) 2021/23, autoritatea de rezoluție a CPC și autoritatea competentă menționată la articolul 2 punctul 7 din Regulamentul (UE) 2021/23 își comunică reciproc toate informațiile necesare pentru a se asigura că ambele colegii își îndeplinesc rolul prevăzut la articolul 18 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 și la articolul 4 din Regulamentul (UE) 2021/23.

(4)   Atunci când autoritatea de rezoluție a CPC primește informațiile menționate la alineatele (1) și (2) de la prezentul articol, aceasta le transmite membrilor și observatorilor din cadrul colegiului de rezoluție, sub rezerva articolelor 8, 73 și 80 din Regulamentul (UE) 2021/23.

(5)   În cazul în care colegiul de rezoluție este organizat în comitete diferite, autoritatea de rezoluție a CPC îi informează pe toți membrii și observatorii din cadrul colegiului de rezoluție, pe deplin și în timp util, cu privire la acțiunile întreprinse sau la măsurile luate în comitetele respective.

(6)   Cu excepția cazului în care se prevede altfel, colegiul de rezoluție poate utiliza în cazul membrilor și observatorilor săi orice mijloc de comunicare pentru a-și transmite reciproc informațiile menționate la alineatele (1) și (2). Informațiile confidențiale și sensibile sunt transmise, pe cât posibil, prin mijloace securizate. În ceea ce privește informațiile disponibile public, este suficient ca autoritatea de rezoluție a CPC să facă trimitere la aceste informații.

(7)   În cazul în care exisă un site web securizat al colegiului de rezoluție, utilizarea site-ului web respectiv reprezintă principalul mijloc de comunicare.

(8)   Prezentul regulament nu aduce atingere competențelor de colectare de informații ale autorității competente a CPC sau ale autorității de rezoluție a CPC.

Articolul 9

Politica de comunicare

Autoritatea de rezoluție a CPC este autoritatea responsabilă cu comunicarea cu CPC și cu autoritatea competentă menționată la articolul 2 punctul 7 din Regulamentul (UE) 2021/23, în cazul în care aceasta din urmă este diferită de autoritatea de rezoluție a CPC.

Articolul 10

Comunicarea externă

În măsura în care este posibil, autoritatea de rezoluție a CPC informează colegiul de rezoluție cel puțin cu privire la următoarele:

(a)

coordonarea comunicării externe și a declarațiilor publice, în condiții de desfășurare normală a activității, în situațiile în care CPC este considerată ca fiind în curs de a intra în dificultate sau ca fiind susceptibilă de a intra în dificultate în temeiul articolului 22 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2021/23;

(b)

nivelul de informații care urmează a fi divulgate.

Articolul 11

Situații de urgență

(1)   Autoritatea de rezoluție a CPC instituie și testează periodic, cu o frecvență cel puțin anuală, procedurile operaționale pentru funcționarea colegiului de rezoluție în situații de urgență, în special cele de importanță sistemică, care pot constitui amenințări la adresa viabilității CPC.

(2)   Procedurile operaționale menționate la alineatul (1) se referă cel puțin la următoarele elemente:

(a)

mijloacele securizate de comunicare care urmează să fie utilizate;

(b)

setul de informații care urmează să fie schimbate;

(c)

persoanele relevante care urmează să fie contactate;

(d)

procedurile de comunicare care trebuie urmate de membrii și observatorii relevanți ai colegiului de rezoluție.

CAPITOLUL 2

PLANIFICAREA REZOLUȚIEI ȘI DECIZII COMUNE PRIVIND POSIBILITATEA DE REZOLUȚIE

SECȚIUNEA 1

Procesul de adoptare a unei decizii comune privind planul de rezoluție și evaluarea posibilității de rezoluție

Articolul 12

Planificarea etapelor procesului de adoptare a deciziei comune referitoare la planul de rezoluție și evaluarea posibilității de rezoluție

(1)   Înainte de începerea procesului de adoptare a deciziei comune cu privire la planul de rezoluție în conformitate cu articolul 14 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2021/23, membrii colegiului de rezoluție convin asupra unui calendar al etapelor care trebuie parcurse în cadrul acestui proces („calendarul de adoptare a deciziei comune referitoare la un plan de rezoluție”).

În cazul în care nu se convine asupra calendarului de adoptare a deciziei comune referitoare la un plan de rezoluție, autoritatea de rezoluție a CPC stabilește respectivul calendar după ce ia în considerare opiniile și rezervele exprimate de membrii colegiului de rezoluție.

(2)   Calendarul deciziei comune referitoare la un plan de rezoluție se actualizează cel puțin o dată pe an de către membrii colegiului de rezoluție și include toate etapele de mai jos, care urmează să fie puse în aplicare într-o ordine stabilită de colegiul de rezoluție sau de autoritatea de rezoluție a CPC, astfel cum se prevede la alineatul (1) al doilea paragraf:

(a)

dialogul preliminar în cadrul colegiului de rezoluție cu privire la strategia de rezoluție a CPC, în vederea elaborării deciziei comune privind planul de rezoluție și evaluarea posibilității de rezoluție;

(b)

solicitarea către CPC a informațiilor necesare pentru elaborarea planului de rezoluție în conformitate cu articolul 12 din Regulamentul (UE) 2021/23 și pentru efectuarea evaluării posibilității de rezoluție în conformitate cu articolul 15 din regulamentul respectiv;

(c)

transmiterea de către CPC a informațiilor solicitate la litera (b) direct către autoritatea de rezoluție a CPC;

(d)

transmiterea către colegiul de rezoluție a informațiilor pe care autoritatea de rezoluție a CPC le primește din partea CPC și indicarea unui termen-limită pentru orice cerere de informații suplimentare;

(e)

transmiterea contribuțiilor pentru elaborarea planului de rezoluție și evaluarea posibilității de rezoluție de către membrii și observatorii din cadrul colegiului de rezoluție către autoritatea de rezoluție a CPC;

(f)

transmiterea proiectului de plan de rezoluție și a proiectului de evaluare a posibilității de rezoluție de către autoritatea de rezoluție a CPC către membrii și observatorii din cadrul colegiului de rezoluție;

(g)

transmiterea unor eventuale observații cu privire la proiectul de plan de rezoluție și la proiectul de evaluare a posibilității de rezoluție de către membrii colegiului de rezoluție către autoritatea de rezoluție a CPC;

(h)

dezbaterea cu CPC cu privire la proiectul de plan de rezoluție și la evaluarea posibilității de rezoluție, în cazul în care acest lucru este considerat oportun de către autoritatea de rezoluție a CPC;

(i)

dialogul în cadrul colegiului de rezoluție cu privire la proiectul de plan de rezoluție și evaluarea posibilității de rezoluție;

(j)

transmiterea proiectului de decizie comună privind planul de rezoluție de către autoritatea de rezoluție a CPC către colegiul de rezoluție;

(k)

dialogul cu privire la proiectul de decizie comună privind planul de rezoluție și evaluarea posibilității de rezoluție, în cazul în care acest lucru este considerat necesar de către autoritatea de rezoluție a CPC;

(l)

adoptarea deciziei comune privind planul de rezoluție și evaluarea posibilității de rezoluție;

(m)

transmiterea concluziei deciziei comune către CPC, împreună cu o sinteză a elementelor-cheie ale planului de rezoluție.

(3)   Calendarul de adoptare a deciziei comune referitoare la un plan de rezoluție:

(a)

reflectă domeniul de aplicare și complexitatea fiecărei etape a procesului de adoptare a deciziei comune;

(b)

ia în considerare calendarul de adoptare a altor decizii comune la care urmează să se ajungă în colegiul de rezoluție;

(c)

ia în considerare, în măsura în care este posibil, calendarul de adoptare a altor decizii comune la care urmează să se ajungă în colegiul de supraveghere în cauză, în special, calendarul de adoptare a deciziei comune privind reexaminarea și evaluarea planului de redresare în conformitate cu articolul 10 din Regulamentul (UE) 2021/23.

Articolul 13

Elementele unui calendar de adoptare a unei decizii comune referitoare la un plan de rezoluție

(1)   La elaborarea calendarului de adoptare a deciziei comune referitoare la un plan de rezoluție, autoritățile implicate sau autoritatea de rezoluție a CPC, atunci când acționează pe cont propriu, țin seama de articolul 16 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2021/23 în ceea ce privește necesitatea ca evaluarea posibilității de rezoluție și suspendarea procesului de combatere a obstacolelor majore să aibă loc simultan și se asigură că termenele relevante prevăzute în calendarul de adoptare a deciziei comune referitoare la un plan de rezoluție se modifică în mod corespunzător.

(2)   Atunci când elaborează calendarul de adoptare a deciziei comune referitoare la un plan de rezoluție, autoritatea de rezoluție a CPC ține seama de termenii și condițiile de participare a observatorilor, astfel cum sunt prevăzute în regulile și procedurile scrise ale colegiului de rezoluție menționate la articolul 4 alineatul (4) și la articolul 5 din Regulamentul (UE) 2021/23.

(3)   Anumite aspecte ale calendarului de adoptare a deciziei comune referitoare la un plan de rezoluție sunt transmise CPC de către autoritatea de rezoluție a CPC, după cum urmează:

(a)

o dată estimată când se preconizează depunerea cererii de informații necesare pentru elaborarea planului de rezoluție și evaluarea posibilității de rezoluție în conformitate cu articolul 12 alineatul (2) litera (b) din prezentul regulament și termenul pentru transmiterea informațiilor în conformitate cu articolul 12 alineatul (2) litera (c) din prezentul regulament;

(b)

o dată estimată pentru organizarea dezbaterii menționate la articolul 12 alineatul (2) litera (h) din prezentul regulament, după caz;

(c)

o dată estimată pentru comunicarea menționată la articolul 12 alineatul (2) litera (m) din prezentul regulament.

Articolul 14

Dialogul preliminar privind strategia de rezoluție

Autoritatea de rezoluție a CPC organizează un dialog preliminar cu membrii și observatorii relevanți din cadrul colegiului de rezoluție pentru a realiza toate activitățile următoare:

(a)

să discute o propunere preliminară privind strategia de rezoluție pentru CPC;

(b)

să verifice dacă vreuna dintre informațiile necesare pentru elaborarea planului de rezoluție și evaluarea posibilității de rezoluție se află deja la dispoziția autorităților competente și să comunice aceste informații în conformitate cu articolul 14 din Regulamentul (UE) 2021/23;

(c)

să stabilească informațiile suplimentare care trebuie solicitate din partea CPC;

(d)

să convină asupra oricăror contribuții necesare autorității de rezoluție a CPC din partea autorităților relevante, indiferent dacă acestea sunt sau nu autorități de rezoluție, în vederea elaborării planului de rezoluție și a efectuării evaluării posibilității de rezoluție.

Articolul 15

Informații din partea CPC

(1)   Autoritatea de rezoluție a CPC solicită CPC toate informațiile necesare în conformitate cu articolul 13 din Regulamentul (UE) 2021/23, ținând seama de rezultatul dialogului prevăzut la articolul 14 din prezentul regulament.

(2)   Autoritatea de rezoluție a CPC comunică în mod clar către CPC termenul pentru transmiterea acestor informații.

(3)   CPC transmite în timp util autorității de rezoluție a CPC informațiile solicitate, dar nu mai târziu de termenul stabilit la alineatul (2).

Articolul 16

Transmiterea de informații de la autoritatea de rezoluție

(1)   Autoritatea de rezoluție a CPC transmite, fără întârzieri nejustificate, informațiile primite, în conformitate cu articolul 15 și sub rezerva articolului 8 din prezentul regulament, membrilor colegiului de rezoluție și îi invită să prezinte, într-un termen precizat, observații privind necesitatea unor informații suplimentare.

(2)   Orice membru al colegiului de rezoluție care primește informații poate solicita informații suplimentare de la autoritatea de rezoluție a CPC în termenul specificat la alineatul (1) de la prezentul articol, în cazul în care autoritatea care primește informațiile consideră că informațiile suplimentare sunt relevante pentru elaborarea și menținerea planului de rezoluție al CPC sau pentru efectuarea evaluării posibilității de rezoluție. În acest caz, dispozițiile relevante de la articolul 15 din prezentul regulament se aplică în consecință.

(3)   Transmiterea de informații de la autoritatea de rezoluție a CPC către membrii colegiului de rezoluție menționați la alineatul (2) nu este considerată completă înainte de transmiterea efectivă atât a informațiilor inițiale, cât și a informațiilor ulterioare.

(4)   Ținând seama de alineatul (3) de la prezentul articol, autoritatea de rezoluție a CPC transmite colegiului de rezoluție data de la care începe termenul de patru luni în care trebuie să se ajungă la o decizie comună privind planul de rezoluție și evaluarea posibilității de rezoluție în conformitate cu articolul 14 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2021/23.

(5)   Membrii colegiului de rezoluție fac schimb de informații suplimentare necesare pentru a facilita elaborarea planului de rezoluție și efectuarea evaluării posibilității de rezoluție, sub rezerva cerințelor de confidențialitate prevăzute la articolele 8, 73 și 80 din Regulamentul (UE) 2021/23.

Articolul 17

Elaborarea și transmiterea proiectului de plan de rezoluție și a proiectului de evaluare a posibilității de rezoluție

(1)   Toți membrii și observatorii din cadrul colegiului de rezoluție transmit autorității de rezoluție a CPC, în timp util și, în orice caz, până la termenul stabilit în calendarul de adoptare a deciziei comune referitoare la un plan de rezoluție în temeiul articolului 12 alineatul (2) litera (e) din prezentul regulament, contribuțiile lor la planul de rezoluție al CPC și la evaluarea posibilității de rezoluție.

(2)   Autoritatea de rezoluție a CPC elaborează proiectul de plan de rezoluție în conformitate cu articolul 12 din Regulamentul (UE) 2021/23, ținând seama de orice contribuții transmise de membrii și observatorii relevanți din cadrul colegiului de rezoluție.

(3)   Autoritatea de rezoluție a CPC transmite membrilor și observatorilor din cadrul colegiului de rezoluție, în timp util, însă nu mai târziu de termenul stabilit la articolul 12 alineatul (2) litera (j) din prezentul regulament, contribuțiile menționate la alineatul (1), proiectul de plan de rezoluție și proiectul de evaluare a posibilității de rezoluție.

Articolul 18

Dezbaterea cu CPC

În cazul în care autoritatea de rezoluție a CPC organizează o dezbatere cu CPC cu privire la elementele-cheie ale proiectului de plan de rezoluție, pe baza avizului primit de la CPC în conformitate cu articolul 12 alineatul (8) din Regulamentul (UE) 2021/23 și a evaluării posibilității de rezoluție a CPC în temeiul articolului 12 alineatul (2) litera (h) din prezentul regulament, acest lucru se realizează în timp util și, în orice caz, în termenele stabilite în etapa corespunzătoare din calendarul de adoptare a deciziei comune referitoare la un plan de rezoluție. În cursul acestei consultări, autoritatea de rezoluție a CPC transmite colegiului de rezoluție eventualele observații prezentate de CPC cu privire la elementele-cheie ale planului de rezoluție, inclusiv evaluarea posibilității de rezoluție.

Articolul 19

Dialogul privind proiectul de plan de rezoluție și proiectul de evaluare a posibilității de rezoluție

(1)   Autoritatea de rezoluție a CPC organizează un dialog cu membrii colegiului de rezoluție cu privire la proiectul de plan de rezoluție și la proiectul de evaluare a posibilității de rezoluție, în conformitate cu articolul 12 alineatul (2) litera (i) din prezentul regulament, în timp util, dar nu mai târziu de termenele stabilite în calendarul de adoptare a deciziei comune referitoare la un plan de rezoluție.

În cazul în care CPC face parte dintr-un grup corporativ care conține un alt (alte) CPC(-uri), autoritățile de rezoluție ale CPC-urilor organizează între ele o dezbatere privind proiectele de planuri de rezoluție și proiectele de evaluări ale posibilității de rezoluție.

(2)   Pe baza dialogului menționat la alineatul (1), autoritatea de rezoluție a CPC finalizează planul de rezoluție aferent al CPC și efectuarea evaluării posibilității de rezoluție.

(3)   În cazul în care sunt identificate obstacole majore în calea posibilității de rezoluție, se aplică articolul 24 alineatul (1) din prezentul regulament.

Articolul 20

Elaborarea deciziei comune privind planul de rezoluție și evaluarea posibilității de rezoluție

Autoritatea de rezoluție a CPC pregătește un proiect de decizie comună privind planul de rezoluție și evaluarea posibilității de rezoluție a CPC. Proiectul de decizie comună cuprinde toate elementele următoare:

(a)

denumirea autorității de rezoluție a CPC și numele membrilor colegiului de rezoluție care au ajuns la decizia comună privind planul de rezoluție și evaluarea posibilității de rezoluție a CPC;

(b)

numele observatorilor, în cazul în care observatorii respectivi au fost implicați în conformitate cu termenii și condițiile de participare a observatorilor, astfel cum sunt prevăzute în regulile și procedurile scrise menționate la articolul 5 din prezentul regulament;

(c)

o sinteză a punctelor de vedere exprimate de autoritățile consultate în cadrul procesului de adoptare a deciziei comune privind planul de rezoluție și evaluarea posibilității de rezoluție;

(d)

trimiterile la legislația aplicabilă a Uniunii și la legislația națională cu privire la elaborarea, finalizarea și punerea în aplicare a deciziei comune privind planul de rezoluție și evaluarea posibilității de rezoluție;

(e)

data adoptării deciziei comune privind planul de rezoluție și evaluarea posibilității de rezoluție, precum și data oricărei actualizări relevante a acesteia;

(f)

planul de rezoluție și evaluarea posibilității de rezoluție, inclusiv orice măsuri având ca scop abordarea sau înlăturarea obstacolelor majore din calea posibilității de rezoluție, în conformitate cu articolele 15 și 16 din Regulamentul (UE) 2021/23, sub rezerva cărora este adoptată decizia comună. În cazul în care CPC se află în procesul de punere în aplicare a măsurilor respective, se transmit, de asemenea, informații cu privire la calendarul de punere în aplicare a acestora.

Articolul 21

Adoptarea unei decizii comune privind planul de rezoluție și evaluarea posibilității de rezoluție

(1)   Autoritatea de rezoluție a CPC transmite membrilor colegiului de rezoluție, fără întârzieri nejustificate, proiectul de decizie comună privind planul de rezoluție și evaluarea posibilității de rezoluție, stabilind un termen până la care membrii cu drept de vot ai colegiului de rezoluție să își transmită acordul scris cu privire la decizia comună respectivă, în conformitate cu articolul 8 alineatul (6) din prezentul regulament.

(2)   La primirea proiectului de decizie comună, membrii cu drept de vot ai colegiului de rezoluție care nu și-au exprimat dezacordul își transmit acordul scris către autoritatea de rezoluție a CPC în termenul stabilit la alineatul (1).

(3)   Decizia comună finală este alcătuită din documentul care conține decizia comună, redactat în conformitate cu articolul 20 din prezentul regulament, din acordurile scrise menționate la alineatul (2) de la prezentul articol și din acordul autorității de rezoluție a CPC.

(4)   Autoritatea de rezoluție a CPC transmite, printr-o comunicare, membrilor și observatorilor din cadrul colegiului de rezoluție decizia comună privind planul de rezoluție și evaluarea posibilității de rezoluție.

Articolul 22

Transmiterea către CPC a deciziei comune referitoare la planul de rezoluție și a rezumatului acestuia

(1)   Autoritatea de rezoluție a CPC transmite, printr-o comunicare, organului de conducere al CPC în timp util și, în orice caz, până la termenul stabilit în calendarul de adoptare a deciziei comune referitoare la planul de rezoluție, decizia comună privind planul de rezoluție și un rezumat al elementelor-cheie ale planului de rezoluție, inclusiv al evaluării posibilității de rezoluție.

(2)   Autoritatea de rezoluție a CPC informează membrii și observatorii din cadrul colegiului de rezoluție cu privire la această comunicare.

(3)   Autoritatea de rezoluție a CPC explică CPC elementele-cheie ale deciziei comune privind planul de rezoluție și evaluarea posibilității de rezoluție.

Articolul 23

Procesul aplicabil în absența unei decizii comune privind planul de rezoluție și evaluarea posibilității de rezoluție

În absența unei decizii comune a membrilor colegiului de rezoluție în termen de 4 luni de la data transmiterii proiectului de plan de rezoluție în conformitate cu articolul 14 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2021/23, autoritatea de rezoluție a CPC adoptă decizia privind planul de rezoluție și evaluarea posibilității de rezoluție, care se comunică, în scris și fără întârzieri nejustificate, colegiului de rezoluție prin intermediul unui document care conține toate elementele următoare:

(a)

denumirea autorității de rezoluție a CPC;

(b)

denumirea CPC;

(c)

trimiteri la legislația Uniunii și la legislația națională aplicabilă cu privire la elaborarea, finalizarea și aplicarea deciziei;

(d)

data deciziei;

(e)

planul de rezoluție și evaluarea posibilității de rezoluție, inclusiv orice măsuri având ca scop reducerea sau înlăturarea obstacolelor majore din calea posibilității de rezoluție, în conformitate cu articolele 15 și 16 din Regulamentul (UE) 2021/23, sub rezerva cărora este luată decizia. În cazul în care CPC se află în procesul de punere în aplicare a măsurilor respective, se transmite, de asemenea, calendarul de punere în aplicare a acestora;

(f)

numele membrilor colegiului de rezoluție implicați în procesul de adoptare a deciziei comune privind planul de rezoluție și evaluarea posibilității de rezoluție, împreună cu un rezumat al punctelor de vedere exprimate de membrii respectivi și cu informații privind aspectele care au condus la dezacorduri;

(g)

observațiile autorității de rezoluție a CPC cu privire la punctele de vedere exprimate de membrii colegiului de rezoluție, în special în ceea ce privește aspectele care au condus la dezacorduri și posibilitatea ca oricare dintre membrii cu drept de vot ai colegiului de rezoluție să sesizeze ESMA în legătură cu aceste aspecte, în conformitate cu articolul 19 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.

SECȚIUNEA 2

Decizii comune privind identificarea obstacolelor majore din calea posibilității de rezoluție și privind măsurile de reducere sau de înlăturare a acestor obstacole

Articolul 24

Suspendarea procesului de adoptare a deciziei comune privind planul de rezoluție și evaluarea posibilității de rezoluție

(1)   În cazul în care autoritatea de rezoluție a CPC, în cooperare cu colegiul de rezoluție, identifică obstacole majore în calea posibilității de rezoluție sau este de acord cu o opinie referitoare la obstacolele majore identificate, exprimată de orice membru sau observator din cadrul colegiului de rezoluție cu privire la planul de rezoluție și la evaluarea posibilității de rezoluție, aceasta prezintă un raport membrilor și observatorilor din cadrul colegiului de rezoluție în conformitate cu articolul 16 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/23. Autoritatea de rezoluție a CPC indică astfel suspendarea procesului de adoptare a deciziei comune în conformitate cu articolul 16 alineatul (2) din regulamentul sus-menționat.

(2)   Autoritatea de rezoluție a CPC reia procesul de adoptare a deciziei comune referitoare la planul de rezoluție, inclusiv efectuarea evaluării posibilității de rezoluție, după finalizarea proceselor de adoptare a deciziilor comune menționate la articolul 17 alineatul (3) și alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2021/23 referitoare la măsurile de reducere sau de înlăturare a obstacolelor majore din calea posibilității de rezoluție propuse de CPC în conformitate cu articolul 16 alineatul (3) din respectivul regulament sau la măsurile alternative din partea autorității de rezoluție în temeiul articolului 16 alineatul (4) din regulamentul menționat.

Articolul 25

Planificarea etapelor proceselor de adoptare a deciziilor comune referitoare la identificarea obstacolelor majore din calea posibilității de rezoluție și la măsurile de reducere sau de înlăturare a acestor obstacole

(1)   Înainte de începerea proceselor de adoptare a deciziilor comune referitoare la identificarea obstacolelor majore din calea posibilității de rezoluție și a măsurilor de reducere sau de înlăturare a acestor obstacole în conformitate cu articolul 17 alineatele (2), (3) și (4) din Regulamentul (UE) 2021/23, membrii colegiului de rezoluție convin asupra unui calendar al etapelor care trebuie parcurse în cadrul acestui proces („calendarul de adoptare a deciziei comune privind identificarea obstacolelor majore”).

Dacă nu se poate conveni asupra calendarului de adoptare a deciziei comune privind identificarea obstacolelor majore, autoritatea de rezoluție a CPC stabilește respectivul calendar după ce ia în considerare opiniile și eventualele rezerve exprimate de membrii colegiului de rezoluție.

(2)   Calendarul de adoptare a deciziei comune privind identificarea obstacolelor majore include următoarele etape:

(a)

elaborarea și transmiterea raportului privind obstacolele majore identificate, în conformitate cu articolul 16 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/23, de către autoritatea de rezoluție a CPC, în consultare cu autoritatea competentă a CPC;

(b)

transmiterea raportului în temeiul articolului 16 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/23 de către autoritatea de rezoluție a CPC către CPC și colegiul de rezoluție;

(c)

data la care CPC își transmite observațiile către autoritatea de rezoluție a CPC, împreună cu măsurile alternative de remediere a obstacolelor majore, dacă acestea există, în conformitate cu articolul 16 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2021/23;

(d)

dialogul dintre autoritatea de rezoluție a CPC și membrii și observatorii din cadrul colegiului de rezoluție referitor la eventualele observații relevante sau măsuri alternative de remediere a obstacolelor majore propuse de CPC în temeiul articolului 16 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2021/23;

(e)

elaborarea proiectelor de decizii comune referitoare la identificarea obstacolelor majore din calea posibilității de rezoluție și măsurile de reducere sau de înlăturare a acestor obstacole în temeiul articolului 17 alineatul (1) literele (a), (b) și (c) din Regulamentul (UE) 2021/23;

(f)

finalizarea deciziilor comune referitoare la identificarea obstacolelor majore din calea posibilității de rezoluție și măsurile de reducere sau de înlăturare a acestor obstacole în temeiul articolului 17 alineatul (1) literele (a), (b) și (c) din Regulamentul (UE) 2021/23;

(g)

comunicarea către CPC a deciziilor comune referitoare la identificarea obstacolelor majore din calea posibilității de rezoluție și măsurile de reducere sau de înlăturare a acestor obstacole în temeiul articolului 17 alineatul (1) literele (a), (b) și (c) din Regulamentul (UE) 2021/23.

(3)   Calendarul de adoptare a deciziei comune privind identificarea obstacolelor majore este revizuit și actualizat de către autoritatea de rezoluție a CPC pentru a reflecta prelungirea procesului de adoptare a deciziei comune în cazul în care CPC prezintă observații și propune măsuri alternative pentru a combate sau a elimina obstacolele majore din calea posibilității de rezoluție, în conformitate cu articolul 16 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2021/23.

(4)   Atunci când elaborează calendarul de adoptare a deciziei comune privind identificarea obstacolelor majore, autoritatea de rezoluție a CPC ține seama de termenii și condițiile de participare a observatorilor, astfel cum sunt prevăzute în regulile și procedurile scrise ale colegiului de rezoluție și la articolul 4 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2021/23.

(5)   Autoritatea de rezoluție a CPC transmite printr-o comunicare CPC acele aspecte ale calendarului de adoptare a deciziei comune referitoare la identificarea obstacolelor majore care vizează implicarea CPC.

Articolul 26

Consultarea și transmiterea raportului către CPC

(1)   Autoritatea de rezoluție a CPC elaborează un proiect de raport privind obstacolele majore din calea posibilității de rezoluție în conformitate cu articolul 16 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/23 și îl transmite către autoritatea competentă a CPC și către ESMA.

(2)   Observațiile și opiniile primite cu privire la proiectul de raport sunt luate în considerare de autoritatea de rezoluție a CPC în vederea finalizării raportului.

(3)   După finalizare, raportul este transmis către CPC și către colegiul de rezoluție.

(4)   Autoritatea de rezoluție a CPC informează colegiul de rezoluție cu privire la începutul perioadei de patru luni, în temeiul articolului 16 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2021/23, în care CPC trebuie să propună măsuri de combatere a obstacolelor majore din calea posibilității de rezoluție.

Articolul 27

Prezentarea observațiilor CPC și consultarea cu autoritățile

(1)   În cazul în care CPC propune autorității de rezoluție a CPC, în termen de 4 luni de la data primirii raportului în conformitate cu articolul 16 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2021/23, măsuri alternative de remediere a obstacolelor majore din calea posibilității de rezoluție, autoritatea de rezoluție a CPC transmite măsurile respective celorlalți membri și observatori din cadrul colegiului de rezoluție fără întârzieri nejustificate și, în orice caz, în termen de 10 zile lucrătoare.

(2)   Atunci când transmite măsurile alternative prezentate de CPC, autoritatea de rezoluție a CPC stabilește un termen pentru prezentarea de observații de către membrii colegiului de rezoluție.

(3)   În cazul în care membrii colegiului de rezoluție nu își prezintă observațiile în termenul menționat la alineatul (2), autoritatea de rezoluție a CPC presupune că membrii respectivi nu au observații cu privire la măsurile alternative transmise de CPC și procedează în consecință.

(4)   Autoritatea de rezoluție a CPC transmite, fără întârzieri nejustificate, eventualele observații prezentate de un membru al colegiului de rezoluție tuturor celorlalți membri ai colegiului de rezoluție și discută cu aceștia măsurile propuse de CPC pentru a combate obstacolele majore din calea posibilității de rezoluție.

(5)   Autoritatea de rezoluție a CPC și membrii colegiului de rezoluție discută și analizează în mod adecvat potențialul impact potențial al măsurilor propuse asupra CPC, asupra statelor membre în care CPC își desfășoară activitatea și asupra Uniunii în ansamblu.

Articolul 28

Elaborarea unor decizii comune privind identificarea obstacolelor majore din calea posibilității de rezoluție și a măsurilor de reducere sau de înlăturare a acestor obstacole

(1)   Ținând seama de rezultatul dialogului menționat la articolul 27 alineatul (5) din prezentul regulament, autoritatea de rezoluție a CPC elaborează proiecte de decizii comune privind identificarea obstacolelor majore din calea posibilității de rezoluție și măsurile de reducere sau de înlăturare a acestor obstacole.

(2)   Fiecare proiect de decizie comună cuprinde toate elementele următoare:

(a)

denumirea CPC vizată de decizia comună și căreia aceasta i se aplică;

(b)

denumirea autorității de rezoluție a CPC și numele membrilor colegiului de rezoluție care au ajuns la decizia comună;

(c)

numele observatorilor, în cazul în care observatorii respectivi au fost implicați în procesul de adoptare a deciziei comune, în conformitate cu termenii și condițiile de participare a observatorilor, astfel cum sunt prevăzute în regulile și procedurile scrise ale colegiului de rezoluție;

(d)

o sinteză a punctelor de vedere exprimate de autoritățile consultate în cadrul procesului de adoptare a deciziei comune;

(e)

trimiterile la legislația Uniunii și la legislația națională aplicabilă cu privire la elaborarea, finalizarea și aplicarea deciziei comune;

(f)

data deciziei comune;

(g)

identificarea obstacolelor majore din calea posibilității de rezoluție;

(h)

evaluarea măsurilor propuse de CPC în temeiul articolului 16 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2021/23;

(i)

măsurile identificate în temeiul articolului 16 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2021/23 și enumerate la articolul 16 alineatul (7) din acest regulament, convenite de autoritatea de rezoluție a CPC și de membrii colegiului de rezoluție, precum și perioada de timp în care entitățile respective trebuie să răspundă acestor măsuri;

(j)

în cazul în care măsurile propuse de CPC nu sunt acceptate sau sunt acceptate parțial de autoritatea de rezoluție a CPC, o explicație a modului în care se apreciază că măsurile propuse de CPC nu sunt adecvate să elimine obstacolele majore din calea posibilității de rezoluție și a modului în care măsurile menționate la litera (i) ar reduce sau ar elimina efectiv aceste obstacole.

Articolul 29

Adoptarea unor decizii comune referitoare la identificarea obstacolelor majore din calea posibilității de rezoluție și la măsurile de reducere sau de înlăturare a acestor obstacole

(1)   Autoritatea de rezoluție a CPC transmite membrilor și observatorilor din cadrul colegiului de rezoluție, fără întârzieri nejustificate, proiectele de decizii comune referitoare la identificarea obstacolelor majore din calea posibilității de rezoluție și la măsurile de reducere sau de înlăturare a acestor obstacole descrise la articolul 17 alineatul (1) literele (a), (b) și (c) din Regulamentul (UE) 2021/23, stabilind un termen până la care membrii cu drept de vot ai colegiului de rezoluție să își transmită acordul scris cu privire la deciziile comune respective, în conformitate cu articolul 8 alineatul (6) din prezentul regulament.

(2)   La primirea proiectelor de decizii comune, membrii cu drept de vot ai colegiului de rezoluție care nu și-au exprimat dezacordul își transmit acordul scris către autoritatea de rezoluție a CPC în termenul stabilit la alineatul (1).

(3)   Fiecare decizie comună finală este alcătuită din documentul care conține decizia comună, redactat în conformitate cu articolul 28 din prezentul regulament, din acordurile scrise menționate la alineatul (2) de la prezentul articol și din acordul autorității de rezoluție a CPC. Aceasta este pusă la dispoziția tuturor membrilor colegiului de rezoluție.

(4)   Autoritatea de rezoluție a CPC transmite membrilor colegiului de rezoluție deciziile comune referitoare la identificarea obstacolelor majore din calea posibilității de rezoluție și la măsurile de reducere sau de înlăturare a acestor obstacole.

Articolul 30

Transmiterea deciziilor comune referitoare la identificarea obstacolelor majore din calea posibilității de rezoluție și la măsurile de reducere sau de înlăturare a acestor obstacole din calea CPC

(1)   Autoritatea de rezoluție a CPC transmite, printr-o comunicare, organului de conducere al CPC, în timp util și, în orice caz, până la termenul stabilit în calendarul de adoptare a deciziei comune privind identificarea obstacolelor majore, deciziile comune referitoare la identificarea obstacolelor majore din calea posibilității de rezoluție și la măsurile de reducere sau de înlăturare a acestor obstacole. Autoritatea de rezoluție a CPC îi informează pe membrii și pe observatorii din cadrul colegiului de rezoluție cu privire la comunicare.

(2)   În cazul în care unele dintre măsurile luate în conformitate cu articolul 16 alineatul (7) din Regulamentul (UE) 2021/23 se adresează altor entități decât CPC, autoritatea de rezoluție a CPC se asigură că ea însăși sau autoritățile competente ale acelor entități transmit organelor de conducere ale entităților aflate sub jurisdicția lor, în timp util și, în orice caz, până la termenul stabilit în calendarul de adoptare a deciziei comune referitoare la identificarea obstacolelor majore, părțile respective din decizia comună privind măsurile de combatere a obstacolelor majore din calea posibilității de rezoluție.

(3)   Dacă este necesar, autoritatea de rezoluție a CPC poate discuta cu CPC detalii privind conținutul și aplicarea deciziilor comune referitoare la identificarea obstacolelor majore din calea posibilității de rezoluție și la măsurile de reducere sau de înlăturare a acestor obstacole descrise la articolul 17 alineatul (1) literele (a), (b) și (c) din Regulamentul (UE) 2021/23.

Articolul 31

Monitorizarea punerii în aplicare a deciziilor comune

(1)   Autoritatea de rezoluție a CPC transmite colegiului de rezoluție, printr-o comunicare, rezultatul dezbaterii menționate la articolul 30 alineatul (3) din prezentul regulament, dacă o astfel de dezbatere a avut loc.

(2)   Autoritatea de rezoluție a CPC transmite, printr-o comunicare, rezultatul dezbaterii menționate la articolul 30 alineatul (2) din prezentul regulament, dacă o astfel de dezbatere a avut loc, către autoritatea de rezoluție a oricărui alt CPC, către depozitarii centrali de titluri de valoare sau către instituțiile de credit care fac parte din același grup sau cu care CPC are o legătură de interoperabilitate.

(3)   Autoritatea de rezoluție a CPC și, dacă este cazul, membrii colegiului de rezoluție monitorizează aplicarea deciziilor comune referitoare la identificarea obstacolelor majore din calea posibilității de rezoluție și la măsurile de reducere sau de înlăturare a acestor obstacole care sunt relevante pentru fiecare dintre entitățile menționate la alineatul (2) pentru care sunt responsabile, în funcție de situație.

Articolul 32

Procesul aplicabil în absența unei decizii comune referitoare la măsurile de remediere a obstacolelor majore din calea posibilității de rezoluție

În absența unei decizii comune referitoare la măsurile menite să combată obstacole majore din calea posibilității de rezoluție, astfel cum se prevede la articolul 17 alineatul (8) din Regulamentul (UE) 2021/23, decizia luată de autoritatea de rezoluție a CPC se comunică, în scris și fără întârzieri nejustificate, colegiului de rezoluție prin intermediul unui document care conține toate elementele următoare:

(a)

denumirea autorității de rezoluție a CPC care ia decizia;

(b)

denumirea CPC și a entităților vizate de decizie și cărora aceasta li se aplică;

(c)

trimiteri la legislația Uniunii și la legislația națională aplicabilă cu privire la elaborarea, finalizarea și aplicarea deciziei;

(d)

data deciziei;

(e)

identificarea obstacolelor majore din calea posibilității de rezoluție;

(f)

măsurile identificate în temeiul articolului 16 alineatul (7) din Regulamentul (UE) 2021/23, decise de autoritatea de rezoluție a CPC și termenul pentru combaterea măsurilor respective;

(g)

în cazul în care măsurile propuse de CPC nu sunt acceptate sau sunt acceptate parțial de autoritatea de rezoluție a CPC, o explicație a modului în care se apreciază că măsurile propuse de CPC nu sunt adecvate să elimine respectivele obstacole majore din calea posibilității de rezoluție și a modului în care măsurile stabilite la litera (f) de la prezentul alineat ar reduce sau ar înlătura efectiv aceste obstacole;

(h)

numele membrilor colegiului de rezoluție implicați în procesul de adoptare a unei decizii comune referitoare la identificarea obstacolelor majore din calea posibilității de rezoluție și la măsurile de reducere sau de înlăturare a acestor obstacole, împreună cu o sinteză a opiniilor exprimate de membrii respectivi și informații privind aspectele care au condus la dezacorduri;

(i)

observațiile autorității de rezoluție a CPC referitoare la punctele de vedere exprimate de membrii colegiului de rezoluție, în special în ceea ce privește aspectele care au condus la dezacorduri;

(j)

posibilitatea ca oricare dintre membrii cu drept de vot ai colegiului de rezoluție să sesizeze ESMA cu privire la aceste aspecte, în conformitate cu articolul 19 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.

Articolul 33

Intrarea în vigoare și aplicarea

Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.

Adoptat la Bruxelles, 14 martie 2023.

Pentru Comisie

Președinta

Ursula VON DER LEYEN


(1)  JO L 22, 22.1.2021, p. 1.

(2)  Regulamentul (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European și al Consiliului din 4 iulie 2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapărțile centrale și registrele centrale de tranzacții (JO L 201, 27.7.2012, p. 1).

(3)  Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorității europene de supraveghere (Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE și de abrogare a Deciziei 2009/77/CE a Comisiei (JO L 331, 15.12.2010, p. 84).


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x