CELEX:32023R2633: Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2023/2633 al Comisiei din 20 noiembrie 2023 de stabilire a traiectoriei de constituire de stocuri cu obiective intermediare pentru 2024 pentru fiecare stat membru care dispune de instalații de înmagazinare subterană a gazelor pe teritoriul său și direct interconectate la zona sa de piață

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria L2023/263323.11.2023REGULAMENTUL DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2023/2633 AL COMISIEI din 20 noiembrie 2023 de stabilire a traiectoriei de constituire de stocuri cu obiective intermediare pentru 2024 pentru fiecare stat membru care dispune de instalații de înmagazinare...

Informatii

Data documentului: 20/11/2023; Data adoptării
Data intrării în vigoare: 24/11/2023; intrare în vigoare data publicării +1 a se vedea articolul 2
Data încetării: No end date
Autor: Comisia Europeană, Direcția Generală Energie
Formă: Repertoriu EUR-Lex
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria L


2023/2633

23.11.2023

REGULAMENTUL DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2023/2633 AL COMISIEI

din 20 noiembrie 2023

de stabilire a traiectoriei de constituire de stocuri cu obiective intermediare pentru 2024 pentru fiecare stat membru care dispune de instalații de înmagazinare subterană a gazelor pe teritoriul său și direct interconectate la zona sa de piață

(Text cu relevanță pentru SEE)

COMISIA EUROPEANĂ,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,

având în vedere Regulamentul (UE) 2017/1938 al Parlamentului European și al Consiliului din 25 octombrie 2017 privind măsurile de garantare a siguranței furnizării de gaze și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 994/2010 (1), astfel cum a fost modificat prin Regulamentul (UE) 2022/1032 (2), în special articolul 6a alineatul (7) al treilea paragraf,

întrucât:

(1)

În urma agresiunii militare ruse împotriva Ucrainei și în fața posibilității unei perturbări prelungite sau chiar a unei întreruperi a aprovizionării cu gaze din Rusia, Uniunea Europeană a luat inițiative pentru a-și spori gradul de pregătire în situația unor astfel de perturbări, cu scopul de a-și proteja cetățenii și economia.

(2)

În acest context, a fost adoptat Regulamentul (UE) 2022/1032, cu scopul de a asigura constituirea de stocuri în instalațiile de înmagazinare subterană a gazelor din statele membre pentru perioada de iarnă 2022-2023 și ulterior.

(3)

Pentru anul 2023 și anii următori, articolul 6a alineatul (7) primul paragraf din Regulamentul (UE) 2017/1938 prevede că fiecare stat membru cu instalații de înmagazinare subterană a gazelor trebuie să prezinte Comisiei, până la data de 15 septembrie a anului precedent, un proiect de traiectorie de constituire de stocuri cu obiective intermediare pentru lunile februarie, mai, iulie și septembrie, inclusiv informații tehnice, pentru astfel de instalații de pe teritoriul său și direct interconectate la zona sa de piață, în formă agregată. Traiectoria de constituire de stocuri și obiectivele intermediare trebuie să se bazeze pe rata medie de constituire de stocuri din perioada precedentă de cinci ani.

(4)

Articolul 6a alineatul (7) al treilea paragraf din Regulamentul (UE) 2017/1938 prevede că, pe baza informațiilor tehnice furnizate de fiecare stat membru și ținând seama de evaluarea Grupului de coordonare pentru gaz („GCG”), Comisia trebuie să adopte acte de punere în aplicare pentru a stabili traiectoria de constituire de stocuri pentru fiecare stat membru până la data de 15 noiembrie a anului precedent în conformitate cu procedura de examinare menționată la articolul 18a alineatul (2) din regulamentul respectiv. Comisia este asistată de un comitet de comitologie menționat la articolul 18a alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2017/1938, „Comitetul pentru înmagazinarea gazelor”.

(5)

Comisia trebuie să adopte, până la 15 noiembrie 2023, acte de punere în aplicare care să stabilească traiectoria de constituire de stocuri pentru 2024 pentru fiecare stat membru cu instalații de înmagazinare subterană a gazelor. Având în vedere constrângerile de timp pentru adoptarea respectivelor acte de punere în aplicare, se impune adoptarea unui singur act de punere în aplicare pentru toate statele membre vizate.

(6)

Având în vedere gradul ridicat de incertitudine în ceea ce privește siguranța generală a aprovizionării cu gaze și evoluția cererii și a ofertei de gaze în Uniune și în statele membre la nivel individual, diferitele scenarii de consum în funcție de temperaturile de iarnă și amploarea măsurilor voluntare de reducere a cererii puse în aplicare de statele membre în temeiul articolului 3 din Regulamentul (UE) 2022/1369 al Consiliului (3), a cărui aplicare a fost ulterior prelungită prin Regulamentul (UE) 2023/706 al Consiliului (4), traiectoriile de constituire de stocuri prevăzute în prezentul regulament de punere în aplicare ar trebui să cuprindă obiective intermediare minime realizabile din punct de vedere tehnic care să le permită statelor membre să îndeplinească obiectivul de constituire de stocuri de 90 % până la 1 noiembrie 2024.

(7)

Traiectoriile de constituire de stocuri ar trebui să țină seama, în măsura posibilului, de cele prezentate de statele membre și să ia în considerare rata medie de constituire de stocuri a statelor membre din ultimii cinci ani. Posibilitatea realizării din punct de vedere tehnic a obiectivelor intermediare stabilite în prezentul regulament de punere în aplicare ar trebui să ia în considerare, de asemenea, curba agregată a capacității de injecție a instalațiilor de înmagazinare din fiecare stat membru. Aceste obiective ar trebui stabilite într-un mod care să garanteze siguranța aprovizionării cu gaze la nivelul Uniunii, evitându-se totodată impunerea unor sarcini disproporționate statelor membre, participanților la piața gazelor, operatorilor de înmagazinare sau clienților și fără a denatura în mod nejustificat concurența dintre instalațiile de înmagazinare situate în statele membre învecinate.

(8)

Obiectivele intermediare stabilite pentru 1 februarie și 1 mai 2024 sunt obiective importante pentru securitatea aprovizionării în următorul an gazier. Stabilirea obiectivului pentru februarie la o medie minimă de 45 % la nivelul Uniunii vizează întărirea siguranței aprovizionării cu gaz prin asigurarea unei capacități ridicate de livrare din stocuri în decembrie 2023 și ianuarie 2024, când cererea de gaze este ridicată, evitându-se în același timp epuizarea stocurilor în februarie și martie 2024. În special, ar trebui să se asigure flexibilitate în primele luni de iarnă în cazul unei ierni mai reci decât media. Cu toate acestea, având în vedere perspectivele ENTSOG privind aprovizionarea pe timp de iarnă, statele membre ar trebui să depună eforturi pentru a realiza în mod colectiv constituirea a 55 % din capacitatea instalațiilor de înmagazinare subterană a gazelor din Uniune, pentru a preveni o situație în materie de securitate a aprovizionării care ar putea duce la declararea unei alerte la nivelul UE în temeiul Regulamentului (UE) 2023/706 și, în consecință, la adoptarea de măsuri în ceea ce privește cererea. Obiectivul intermediar de constituire a unui nivel de 45 % al stocurilor la nivelul UE la 1 mai 2024 este justificat pentru a facilita reconstituirea stocurilor în cazul unei cereri mai mari și/sau al unei oferte reduse în vara anului 2024 și, dacă nu este atins, ar putea antrena un risc grav de a nu îndeplini obiectivul de stocare de 90 % stabilit pentru 1 noiembrie 2024. În conformitate cu Regulamentul (UE) 2017/1938, se consideră că nivelurile de constituire de stocuri care rămân cu până la cinci puncte procentuale sub obiectiv respectă obiectivele Regulamentului (UE) 2017/1938. În cazul în care nivelul de stocuri constituite într-un stat membru este cu peste cinci puncte procentuale sub nivelul traiectoriei de constituire de stocuri, autoritatea competentă ar trebui să ia imediat măsuri eficace în vederea creșterii acestuia. Statele membre ar trebui să informeze Comisia și GCG cu privire la astfel de măsuri.

(9)

Traiectoriile de constituire de stocuri prezentate de statele membre pot să difere unele de altele, deoarece reflectă situații specifice fiecărei țări. De asemenea, obiectivele de stocare pentru 1 mai sunt, în general, mai scăzute decât obiectivele pentru 1 februarie, deoarece retragerile de stocuri sunt legate de cererea de încălzire, iar stocurile ating nivelul minim în UE în jurul lunii aprilie a fiecărui an.

(10)

Pentru statele membre care intră sub incidența articolului 6a alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2017/1938, obiectivul de constituire de stocuri ar trebui redus cu volumul care a fost furnizat țărilor terțe în perioada de referință 2016-2021, în cazul în care volumul mediu furnizat a fost de peste 15 TWh pe an în cursul perioadei de extracție a gazelor din instalațiile de înmagazinare (octombrie-aprilie).

(11)

Statele membre ar trebui să îndeplinească obiectivul de constituire de stocuri de 90 % din instalațiile lor de înmagazinare menționat la articolul 6a alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2017/1938, inclusiv, în special, prin agregarea cererii și prin participarea la mecanismul de achiziție în comun, astfel cum se prevede în Comunicarea Comisiei din 18 octombrie 2022 (5) și în Regulamentul (UE) 2022/2576 al Consiliului (6) pe aceeași temă, dacă se prelungește.

(12)

În ceea ce privește constituirea de stocuri în instalațiile de înmagazinare și ținând cont de provocările pentru sezonul de constituire de stocuri din 2024, statele membre ar trebui să utilizeze în mod optim toate instrumentele de coordonare disponibile la nivelul UE. Utilizarea Platformei energetice a UE pentru agregarea cererii în vederea achiziționării în comun de gaze ar putea contribui, în cazul prelungirii, la o mai bună coordonare a constituirii de stocuri. De exemplu, statele membre ar trebui să fie deja pregătite să participe la agregarea cererii cu volume substanțiale pentru a contribui la atingerea obiectivului de 90 %.

(13)

Traiectoriile de constituire de stocuri țin seama, de asemenea, de evaluarea GCG, care a fost consultat în cadrul reuniunilor sale din 20 septembrie 2023 și 20 octombrie 2023.

(14)

Prezentul regulament reflectă traiectoriile de constituire a stocurilor ale statelor membre cu instalații de înmagazinare subterană, în timp ce articolul 6c din Regulamentul (UE) 2017/1938 prevede alte obligații pentru statele membre care nu dispun de instalații de înmagazinare subterană a gazelor.

(15)

Având în vedere necesitatea de a stabili traiectoriile de constituire de stocuri pentru 2024 până la 15 noiembrie 2023, prezentul regulament ar trebui să intre în vigoare în ziua publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

(16)

Măsurile prevăzute în prezentul regulament sunt conforme cu avizul Comitetului pentru înmagazinarea gazelor,

ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:

Articolul 1

Traiectoriile de constituire de stocuri pentru 2024

Traiectoriile de constituire de stocuri cu obiective intermediare pentru 2024 pentru statele membre care dispun de instalații de înmagazinare subterană pe teritoriul lor și direct interconectate la zona lor de piață sunt stabilite în anexă.

Articolul 2

Intrarea în vigoare și aplicarea

Prezentul regulament intră în vigoare în ziua următoare datei publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.

Adoptat la Bruxelles, 20 noiembrie 2023.

Pentru Comisie

Președinta

Ursula VON DER LEYEN


(1)  
JO L 280, 28.10.2017, p. 1.

(2)  Regulamentul (UE) 2022/1032 al Parlamentului European și al Consiliului din 29 iunie 2022 de modificare a Regulamentelor (UE) 2017/1938 și (CE) nr. 715/2009 în ceea ce privește înmagazinarea gazelor (JO L 173, 30.6.2022, p. 17).

(3)  Regulamentul (UE) 2022/1369 al Consiliului din 5 august 2022 privind măsuri coordonate de reducere a cererii de gaze (JO L 206, 8.8.2022, p. 1).

(4)  Regulamentul (UE) 2023/706 al Consiliului din 30 martie 2023 de modificare a Regulamentului (UE) 2022/1369 în ceea ce privește prelungirea perioadei de reducere a cererii pentru măsurile de reducere a cererii de gaze și consolidarea raportării și a monitorizării punerii în aplicare a acestora (JO L 93, 31.3.2023, p. 1).

(5)  Comunicare a Comisiei către Parlamentul European, Consiliul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor, COM/2022/553 final din 18 octombrie 2022 – Situații de urgență energetică – acțiuni comune de pregătire, achiziționare și protejare a UE.

(6)  Regulamentul (UE) 2022/2576 al Consiliului din 19 decembrie 2022 privind consolidarea solidarității printr-o mai bună coordonare a achizițiilor de gaze, prin indici de referință ai prețurilor fiabili și prin schimburi transfrontaliere de gaze (JO L 335, 29.12.2022, p. 1).


ANEXĂ

Traiectoria de constituire de stocuri cu obiective intermediare și obiectivul de constituire de stocuri pentru 2024 pentru statele membre care dispun de instalații de înmagazinare subterană a gazelor (1)

Stat membru

Obiectivul intermediar la 1 februarie

Obiectivul intermediar la 1 mai

Obiectivul intermediar la 1 iulie

Obiectivul intermediar la 1 septembrie

Obiectivul de constituire de stocuri la 1 noiembrie

AT

50  %

40  %

58  %

72  %

90  %

BE

30  %

5  %

40  %

78  %

90  %

BG

52  %

33  %

55  %

77  %

90  %

CZ

40  %

25  %

30  %

60  %

90  %

DE

45  %

10  %

30  %

65  %

90  %

DK

45  %

40  %

60  %

80  %

90  %

ES

59  %

60  %

66  %

80  %

90  %

FR

41  %

11  %

39  %

81  %

90  %

HR

46  %

29  %

51  %

83  %

90  %

HU

51  %

37  %

65  %

86  %

90  %

IT

45  %

36  %

54  %

72  %

90  %

LV

45  %

41  %

63  %

90  %

90  %

NL

43  %

30  %

50  %

68  %

90  %

PL

50  %

35  %

60  %

80  %

90  %

PT

70  %

70  %

80  %

80  %

90  %

RO

40  %

41  %

65  %

85  %

90  %

SE

59  %

30  %

61  %

79  %

90  %

SK

45  %

20  %

27  %

67  %

90  %


(1)  Anexa reflectă obligațiile pro rata ale fiecărui stat membru în temeiul Regulamentului (UE) 2017/1938, în special al articolelor 6a, 6b și 6c. Pentru statele membre care intră sub incidența articolului 6a alineatul (2), obiectivul intermediar pro rata se calculează înmulțind valoarea indicată în tabel cu limita de 35 % și împărțind rezultatul la 90 %.


ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/2633/oj

ISSN 1977-0782 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x