CELEX:32023R2918: Regulamentul delegat (UE) 2023/2918 al Comisiei din 22 august 2023 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1380/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește stabilirea unei excepții de minimis de la obligația de debarcare pentru anumite activități de pescuit de specii demersale în Marea Adriatică și în sud-estul Mării Mediterane

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria L2023/291828.12.2023REGULAMENTUL DELEGAT (UE) 2023/2918 AL COMISIEI din 22 august 2023 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1380/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește stabilirea unei excepții de minimis de la obligația...

Informatii

Data documentului: 22/08/2023; Data adoptării
Data intrării în vigoare: 01/01/2024; Punere în aplicare a se vedea articolul 4
Data încetării: 31/12/2027; a se vedea articolul 4
Autor: Comisia Europeană, Direcția Generală Afaceri Maritime și Pescuit
Formă: Repertoriu EUR-Lex
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria L


2023/2918

28.12.2023

REGULAMENTUL DELEGAT (UE) 2023/2918 AL COMISIEI

din 22 august 2023

de completare a Regulamentului (UE) nr. 1380/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește stabilirea unei excepții de minimis de la obligația de debarcare pentru anumite activități de pescuit de specii demersale în Marea Adriatică și în sud-estul Mării Mediterane

COMISIA EUROPEANĂ,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,

având în vedere Regulamentul (UE) nr. 1380/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind politica comună în domeniul pescuitului, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1954/2003 și (CE) nr. 1224/2009 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 2371/2002 și (CE) nr. 639/2004 ale Consiliului și a Deciziei 2004/585/CE a Consiliului (1), în special articolul 15 alineatul (7),

întrucât:

(1)

Regulamentul delegat (UE) 2017/86 al Comisiei (2) a stabilit un plan temporar privind aruncarea capturilor înapoi în mare pentru anumite activități de pescuit de specii demersale în Marea Mediterană, aplicabil de la 1 ianuarie 2017 până la 31 decembrie 2019. Regulamentul delegat (UE) 2020/4 al Comisiei (3) a prelungit ulterior perioada de aplicare a planului temporar privind aruncarea capturilor înapoi în mare până la 31 decembrie 2021.

(2)

Ulterior a fost stabilită o excepție de minimis prin Regulamentul delegat (UE) 2021/2064 al Comisiei (4). Pentru speciile demersale, această excepție a fost stabilită până la 31 decembrie 2023, în timp ce pentru capturile accidentale de pești pelagici mici efectuate în cadrul activităților de pescuit de specii demersale, excepția a fost stabilită numai până la 31 decembrie 2022. Regulamentul delegat (UE) 2022/2564 al Comisiei (5) a prelungit ulterior aplicarea excepțiilor de minimis pentru capturile accidentale de specii pelagice mici până la 31 decembrie 2023.

(3)

Croația, Italia și Slovenia („Grupul la nivel înalt Adriatica”) și Grecia, Italia, Cipru și Malta („Grupul la nivel înalt Sudestmed”) au un interes direct de gestionare a pescuitului în Marea Adriatică, respectiv în sud-estul Mării Mediterane. La 2 mai 2023, Grupul la nivel înalt Adriatica și Grupul la nivel înalt Sudestmed au prezentat recomandări comune inițiale prin care solicitau prelungirea excepțiilor de minimis prevăzute în Regulamentul delegat (UE) 2021/2064.

(4)

La 15 iunie 2023, Comitetul științific, tehnic și economic pentru pescuit (CSTEP) a evaluat dovezile științifice în sprijinul recomandărilor comune inițiale (6).

(5)

În primul rând, CSTEP a remarcat că abordarea de minimis combinată, inclusă în dovezile științifice, acoperă un grup larg de specii cu o gamă largă de rate ale capturilor aruncate înapoi în mare, oferind o acoperire largă și constituind o abordare valabilă, dată fiind complexitatea activităților de pescuit din Marea Adriatică și din sud-estul Mării Mediterane.

(6)

În al doilea rând, CSTEP a considerat că excepțiile individuale de minimis care vizează o singură specie ar conduce probabil la numeroase excepții separate, care ar fi, de asemenea, dificil de monitorizat.

(7)

În al treilea rând, ratele de aruncare înapoi în mare a capturilor prezintă un grad foarte ridicat de eterogenitate atât între subzonele geografice, cât și între speciile grupate (în special pentru speciile capturate cu traule de fund) și ar trebui să se acorde prioritate reducerii nivelului capturilor nedorite prin utilizarea unor unelte selective sau prin intermediul zonelor marine protejate.

(8)

În al patrulea rând, în ceea ce privește în mod specific dovezile științifice furnizate de Grupul la nivel înalt Adriatica privind costurile disproporționate de manipulare a capturilor nedorite, CSTEP a remarcat că sunt în curs sau vor fi elaborate mai multe proiecte și studii de cercetare și că au fost furnizate argumente solide pentru a justifica dificultatea de a îmbunătăți selectivitatea și de a evita toate capturile nedorite, într-un interval scurt de timp. CSTEP a salutat, de asemenea, eforturile depuse pentru a efectua studii privind costurile disproporționate și selectivitatea și faptul că noile proiecte vor fi puse în aplicare de către statele membre relevante.

(9)

În al cincilea rând, în ceea ce privește în mod specific dovezile științifice furnizate de Grupul la nivel înalt Sudestmed privind costurile disproporționate de manipulare a capturilor nedorite, CSTEP a luat act de efortul depus și de activitatea desfășurată pentru a furniza dovezi cu privire la costurile disproporționate de manipulare a capturilor nedorite în zonele de pescuit din sud-estul Mării Mediterane prin intermediul unei analize exhaustive bazate pe criterii multiple a matricei de performanță. CSTEP a salutat, de asemenea, eforturile depuse pentru a efectua studii privind selectivitatea și faptul că noile proiecte vor fi puse în aplicare de către statele membre.

(10)

La 27 iunie 2023 și, respectiv, la 28 iunie 2023, Grupul la nivel înalt Sudestmed și Grupul la nivel înalt Adriatica au prezentat recomandări comune actualizate.

(11)

În temeiul articolului 18 din Regulamentul (UE) nr. 1380/2013 al Parlamentului European și al Consiliului (7), Comisia a luat în considerare recomandările comune actualizate ale Grupurilor la nivel înalt Adriatica și Sudestmed, în lumina evaluării de către CSTEP a recomandării comune inițiale, pentru a se asigura că recomandarea comună actualizată este compatibilă cu măsurile de conservare relevante ale Uniunii, inclusiv cu obligația de debarcare.

(12)

De asemenea, Comisia a ținut seama de faptul că: (i) se preconizează că viitoarea evaluare a obligației de debarcare (8) va furniza mai multe informații cu privire la eficacitatea, eficiența, coerența, relevanța și valoarea adăugată a obligației de debarcare; și (ii) Comitetul științific, tehnic și economic pentru pescuit (CSTEP) a remarcat (9) că procesul actual de evaluare a recomandărilor comune este ineficient, că este necesară o reflecție suplimentară cu privire la modul în care acesta poate fi îmbunătățit în continuare și că o astfel de reflecție ar permite discuții cu privire la aspecte legate de date și la găsirea de noi modalități de îmbunătățire a punerii în aplicare a obligației de debarcare.

(13)

De asemenea, Comisia constată că, în Marea Adriatică și în sud-estul Mării Mediterane, speciile sunt capturate în același timp, în cantități foarte diferite, ceea ce îngreunează o abordare bazată pe stocuri individuale. Aceste specii sunt, în plus, capturate de nave de pescuit de mici dimensiuni și debarcate în mai multe puncte de debarcare dispersate geografic de-a lungul coastei. Acest lucru conduce la costuri disproporționate de manipulare a capturilor nedorite.

(14)

De asemenea, în dovezile lor științifice actualizate, statele membre și-au reînnoit angajamentul de a efectua noi studii care să conțină o foaie de parcurs și de a crește selectivitatea uneltelor de pescuit în conformitate cu rezultatele programelor de cercetare actuale, pentru a reduce și limita capturile nedorite și, în special, capturile sub dimensiunile minime de referință pentru conservare. Statele membre s-au angajat, de asemenea, să identifice noi zone de interzicere a pescuitului pentru a reduce mortalitatea juvenilă.

(15)

În plus, având în vedere numărul mare de specii diferite capturate în același timp în cadrul operațiunilor de pescuit demersale care utilizează cârlige, linie, setci simple și setci cu sirec în Marea Adriatică și în sud-estul Mării Mediterane, în recomandările lor comune actualizate, statele membre au propus praguri de minimis care sunt proporționale cu frecvența capturării speciilor.

(16)

Prin urmare, din motivele expuse în considerentele 3-15 de mai sus, Comisia consideră că excepțiile ar trebui acordate pentru perioada 1 ianuarie 2024-31 decembrie 2027.

(17)

Deoarece măsurile prevăzute în prezentul regulament au un impact direct asupra planificării sezonului de pescuit al navelor din Uniune și asupra activităților economice conexe și din motive de securitate juridică, prezentul regulament ar trebui să se aplice de la 1 ianuarie 2024,

ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:

Articolul 1

Punerea în aplicare a obligației de debarcare

Obligația de debarcare prevăzută la articolul 15 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 1380/2013 se aplică în apele Uniunii din Marea Adriatică și din sud-estul Mării Mediterane activităților de pescuit de specii demersale în conformitate cu prezentul regulament.

Articolul 2

Definiții

În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiții:

(a)

„subzonele geografice CGPM” înseamnă subzonele geografice ale Comisiei Generale pentru Pescuit în Marea Mediterană (CGPM), astfel cum sunt definite în anexa I la Regulamentul (UE) nr. 1343/2011 al Parlamentului European și al Consiliului (10);

(b)

„Marea Adriatică” înseamnă subzonele geografice CGPM 17 și 18;

(c)

„sud-estul Mării Mediterane” înseamnă subzonele geografice CGPM 14, 15, 16, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 și 27.

Articolul 3

Excepțiade minimis

(1) Prin derogare de la articolul 15 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 1380/2013, următoarele cantități din anumite specii pot fi aruncate înapoi în mare, în conformitate cu articolul 15 alineatul (4) litera (c) din Regulamentul (UE) nr. 1380/2013:

(a)

în Marea Adriatică:

(i)

pentru merluciu (Merluccius merluccius) și barbuni (Mullus spp.), până la maximum 5 % din capturile totale anuale din aceste specii efectuate de nave care utilizează traule de fund;

(ii)

pentru merluciu (Merluccius merluccius) și barbuni (Mullus spp.), până la maximum 1 % din capturile totale anuale din aceste specii efectuate de nave care utilizează setci simple și setci cu sirec (GSN, GN, GND, GNC, GTN, GTR, GEN);

(iii)

pentru merluciu (Merluccius merluccius) și barbuni (Mullus spp.), până la maximum 1 % din capturile totale anuale din aceste specii efectuate de nave care utilizează traule rapido (TBB);

(iv)

pentru limbă-de-mare comună (Solea solea), până la 3 % din capturile totale anuale din această specie efectuate de nave care utilizează traule de fund;

(v)

pentru biban-de-mare european (Dicentrarchus labrax), sparos (Diplodus annularis), hiena mării (Diplodus puntazzo), sparos cu coadă neagră (Diplodus sargus), sparos negru (Diplodus vulgaris), epinefeli (Epinephelus spp.), doradă marmorată (Lithognathus mormyrus), pagel auriu (Pagellus acarne), pagel argintiu (Pagellus bogaraveo), sparid (Pagellus erythrinus), pagrus comun (Pagrus pagrus), biban de epave (Polyprion americanus), doradă (Sparus aurata) și caridă-roz-de-adâncime (Parapenaeus longirostris), până la maximum 5 % din capturile totale anuale din aceste specii efectuate de nave care utilizează traule de fund;

(vi)

pentru biban-de-mare european (Dicentrarchus labrax), sparos (Diplodus annularis), hiena mării (Diplodus puntazzo), sparos cu coadă neagră (Diplodus sargus), sparos negru (Diplodus vulgaris), epinefeli (Epinephelus spp.), doradă marmorată (Lithognathus mormyrus), pagel auriu (Pagellus acarne), pagel argintiu (Pagellus bogaraveo), sparid (Pagellus erythrinus), pagrus comun (Pagrus pagrus), biban de epave (Polyprion americanus), limbă-de-mare comună (Solea solea) și doradă (Sparus aurata), până la maximum 2 % din capturile totale anuale din aceste specii efectuate de nave care utilizează setci simple și setci cu sirec (GNS, GN, GND, GNC, GTN, GTR, GEN);

(vii)

pentru biban-de-mare european (Dicentrarchus labrax), sparos (Diplodus annularis), hiena mării (Diplodus puntazzo), sparos cu coadă neagră (Diplodus sargus), sparos negru (Diplodus vulgaris), epinefeli (Epinephelus spp.), doradă marmorată (Lithognathus mormyrus), pagel auriu (Pagellus acarne), sparid (Pagellus erythrinus), pagrus comun (Pagrus pagrus), biban de epave (Polyprion americanus), limbă-de-mare comună (Solea solea) și doradă (Sparus aurata), până la maximum 1 % din capturile totale anuale din aceste specii efectuate de nave care utilizează cârlige și linie (LHP, LHM, LLS, LLD, LL, LTL, LX);

(viii)

pentru hamsie (Engraulis encrasicolus), sardină (Sardina pilchardus), macrou (Scomber spp.) și stavrid (Trachurus spp.), până la maximum 5 % din capturile accidentale totale anuale din aceste specii efectuate de nave care utilizează traule de fund;

(ix)

pentru langustină (Nephrops norvegicus), până la maximum 1 % din capturile totale anuale din această specie efectuate de nave care utilizează vârșe și capcane;

(b)

în sud-estul Mării Mediterane:

(i)

pentru merluciu (Merluccius merluccius) și barbuni (Mullus spp.), până la maximum 5 % din capturile totale anuale din aceste specii efectuate de nave care utilizează traule de fund;

(ii)

pentru merluciu (Merluccius merluccius) și barbuni (Mullus spp.), până la maximum 1 % din capturile totale anuale din aceste specii efectuate de nave care utilizează setci simple și setci cu sirec (GNS, GN, GND, GNC, GTN, GTR, GEN);

(iii)

pentru caridă-roz-de-adâncime (Parapenaeus longirostris), până la maximum 5 % din capturile totale anuale din aceste specii efectuate de nave care utilizează traule de fund;

(iv)

pentru biban-de-mare european (Dicentrarchus labrax), sparos (Diplodus annularis), hiena mării (Diplodus puntazzo), sparos cu coadă neagră (Diplodus sargus), sparos negru (Diplodus vulgaris), epinefeli (Epinephelus spp.), doradă marmorată (Lithognathus mormyrus), pagel auriu (Pagellus acarne), pagel argintiu (Pagellus bogaraveo), sparid (Pagellus erythrinus), pagrus comun (Pagrus pagrus), biban de epave (Polyprion americanus), doradă (Sparus aurata), langustină (Nephrops norvegicus) și limbă-de-mare comună (Solea solea), până la maximum 5 % din capturile totale anuale din aceste specii efectuate de nave care utilizează traule de fund;

(v)

pentru biban-de-mare european (Dicentrarchus labrax), sparos (Diplodus annularis), hiena mării (Diplodus puntazzo), sparos cu coadă neagră (Diplodus sargus), sparos negru (Diplodus vulgaris), epinefeli (Epinephelus spp.), doradă marmorată (Lithognathus mormyrus), pagel auriu (Pagellus acarne), pagel argintiu (Pagellus bogaraveo), sparid (Pagellus erythrinus), pagrus comun (Pagrus pagrus), biban de epave (Polyprion americanus), doradă (Sparus aurata), limbă-de-mare comună (Solea solea), homar (Homarus gammarus) și palinuride (Palinuridae), până la maximum 3 % din capturile totale anuale din aceste specii efectuate de nave care utilizează setci și setci cu sirec (GNS, GN, GND, GNC, GTN, GTR, GEN). În cazul în care debarcările din aceste specii reprezintă mai puțin de 25 % din debarcările totale ale activităților de pescuit, cantitățile care urmează să fie aruncate înapoi în mare pot fi de până la maximum 5 % din capturile totale anuale din speciile respective;

(vi)

pentru biban-de-mare european (Dicentrarchus labrax), sparos (Diplodus annularis), hiena mării (Diplodus puntazzo), sparos cu coadă neagră (Diplodus sargus), sparos negru (Diplodus vulgaris), epinefeli (Epinephelus spp.), doradă marmorată (Lithognathus mormyrus), pagel argintiu (Pagellus bogaraveo), pagel auriu (Pagellus acarne), sparid (Pagellus erythrinus), pagrus comun (Pagrus pagrus), biban de epave (Polyprion americanus), doradă (Sparus aurata), merluciu (Merluccius merluccius), până la maximum 1 % din capturile totale anuale din aceste specii efectuate de nave care utilizează unelte cu cârlige și linie (LHP, LHM, LLS, LLD, LL, LTL, LX). În cazul în care debarcările din aceste specii reprezintă mai puțin de 25 % din debarcările totale ale activităților de pescuit, cantitățile care urmează să fie aruncate înapoi în mare pot fi de până la maximum 3 % din totalul capturilor anuale din speciile respective;

(vii)

pentru hamsie (Engraulis encrasicolus), sardină (Sardina pilchardus), macrou (Scomber spp.) și stavrid (Trachurus spp.), până la maximum 5 % din capturile accidentale totale anuale din aceste specii efectuate de nave care utilizează traule de fund.

(2) Până la 1 mai 2027, statele membre care au un interes direct de gestionare a pescuitului în Marea Adriatică și în sud-estul Mării Mediterane transmit Comisiei date suplimentare privind capturile aruncate înapoi în mare și rezultatele cercetărilor, proiectelor și studiilor care justifică excepția prevăzută la alineatul (1). CSTEP evaluează până cel târziu la 31 iulie 2027 datele și informațiile prezentate.

Articolul 4

Intrare în vigoare și aplicare

Prezentul regulament intră în vigoare în ziua următoare datei publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Se aplică de la 1 ianuarie 2024 până la 31 decembrie 2027.

Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.

Adoptat la Bruxelles, 22 august 2023.

Pentru Comisie

Președinta

Ursula VON DER LEYEN


(1)  
JO L 354, 28.12.2013, p. 22.

(2)  Regulamentul delegat (UE) 2017/86 al Comisiei din 20 octombrie 2016 de stabilire a unui plan privind aruncarea capturilor înapoi în mare pentru anumite activități de pescuit de specii demersale în Marea Mediterană (JO L 14, 18.1.2017, p. 4).

(3)  Regulamentul delegat (UE) 2020/4 al Comisiei din 29 august 2019 de modificare a Regulamentului delegat (UE) 2017/86 de stabilire a unui plan privind aruncarea capturilor înapoi în mare pentru anumite activități de pescuit de specii demersale în Marea Mediterană (JO L 2, 6.1.2020, p. 5).

(4)  Regulamentul delegat (UE) 2021/2064 al Comisiei din 25 august 2021 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1380/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește stabilirea unei excepții de minimis de la obligația de debarcare pentru anumite activități de pescuit de specii demersale în Marea Adriatică și în sud-estul Mării Mediterane (JO L 421, 26.11.2021, p. 9).

(5)  Regulamentul delegat (UE) 2022/2564 al Comisiei din 16 august 2022 de modificare a Regulamentului delegat (UE) 2021/2064 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1380/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește stabilirea unei excepții de minimis de la obligația de debarcare pentru anumite activități de pescuit de specii demersale în Marea Adriatică și în sud-estul Mediteranei (JO L 330, 23.12.2022, p. 126).

(6)  Comitetul științific, tehnic și economic pentru pescuit (CSTEP) – Evaluarea recomandărilor comune privind obligația de debarcare și Regulamentul privind măsurile tehnice (CSTEP-23-04 și 23-06).

(7)  Regulamentul (UE) nr. 1380/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind politica comună în domeniul pescuitului, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1954/2003 și (CE) nr. 1224/2009 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 2371/2002 și (CE) nr. 639/2004 ale Consiliului și a Deciziei 2004/585/CE a Consiliului (JO L 354, 28.12.2013, p. 22).

(8)  COM(2023) 103 final.

(9)  https://stecf.jrc.ec.europa.eu/documents/43805/61703874/STECF+23-0406+-+Ev+JRs+LO.pdf/5cf75911-6a7f-4aa5-be7d-3f371440b2bd.

(10)  Regulamentul (UE) nr. 1343/2011 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 decembrie 2011 privind unele dispoziții referitoare la pescuitul în zona Acordului CGPM (Comisia Generală pentru Pescuit în Marea Mediterană) și de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1967/2006 al Consiliului privind măsurile de gestionare pentru exploatarea durabilă a resurselor halieutice în Marea Mediterană (JO L 347, 30.12.2011, p. 44).


ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2023/2918/oj

ISSN 1977-0782 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters