CELEX:32024D0441: Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/441 a Comisiei din 24 ianuarie 2024 privind cererea de înregistrare, în temeiul Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului, a inițiativei cetățenești europene intitulate Inițiativa cetățenească europeană pentru apărarea agriculturii și a economiei rurale în Europa [notificată cu numărul C(2024) 489]

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria L2024/4415.2.2024DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2024/441 A COMISIEI din 24 ianuarie 2024 privind cererea de înregistrare, în temeiul Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului, a inițiativei cetățenești europene intitulate „Inițiativa cetățenească europeană pentru...

Informatii

Data documentului: 24/01/2024; Data adoptării
Data intrării în vigoare: 05/02/2024; intră în vigoare data notificării
Data încetării: No end date
Autor: Comisia Europeană, Secretariatul General
Formă: Repertoriu EUR-Lex
Destinatar: persoană fizică
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria L


2024/441

5.2.2024

DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2024/441 A COMISIEI

din 24 ianuarie 2024

privind cererea de înregistrare, în temeiul Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului, a inițiativei cetățenești europene intitulate „Inițiativa cetățenească europeană pentru apărarea agriculturii și a economiei rurale în Europa”

[notificată cu numărul C(2024) 489]

(Numai textul în limba spaniolă este autentic)

COMISIA EUROPEANĂ,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,

având în vedere Regulamentul (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 aprilie 2019 privind inițiativa cetățenească europeană (1), în special articolul 6 alineatele (2) și (3),

întrucât:

(1)

La 4 decembrie 2023, Comisiei i-a fost prezentată o cerere de înregistrare a unei inițiative cetățenești europene intitulate „Inițiativa cetățenească europeană pentru apărarea agriculturii și a economiei rurale în Europa”.

(2)

Obiectivele inițiativei, astfel cum au fost formulate de organizatori, sunt în număr de trei. Prin intermediul primului obiectiv, „Protejarea agriculturii europene și a economiei rurale prin intermediul unui cadru de reglementare integral”, organizatorii susțin necesitatea „unui nou cadru legislativ de protecție”, axat pe: „utilizarea prioritară a terenurilor agricole pentru producția de alimente”; garantarea „suveranității și securității alimentare”; „abordarea problemelor legate de lanțul alimentar și de prețurile ridicate”; asigurarea „accesului fermierilor și al comunităților rurale la infrastructură și transport, la finanțare, digitalizare, locuri de muncă, antreprenoriat și educație.” Cel de al doilea obiectiv, „Îmbunătățirea gestionării apei pentru a sprijini securitatea alimentară și a institui un plan hidrologic european”, susține necesitatea „unui plan hidrologic european care să garanteze aprovizionarea cu apă și distribuția apei între toate teritoriile Uniunii.” Prin intermediul celui de al treilea obiectiv al inițiativei, „Instituirea unei Agenții Europene pentru Agricultură și Economie Rurală”, organizatorii pledează în favoarea instituirii „unei autorități europene permanente” sub forma unei „agenții a UE sau a unui comitet consultativ la nivel înalt pentru monitorizarea și observarea protecției agriculturii și economiei rurale în procesul decizional al UE”.

(3)

O anexă la inițiativă oferă detalii suplimentare cu privire la obiectul, obiectivele și contextul inițiativei. În cadrul primului obiectiv al inițiativei, organizatorii consideră că „politicile europene nu pun în aplicare o strategie durabilă și pe termen lung pentru fermierii europeni” și că producția agricolă și terenurile rurale „au de suferit de pe urma unor acțiuni speculative” care „obligă fermierii să își înlocuiască terenurile agricole cu alte industrii care nu contribuie la realizarea obiectivului de securitate alimentară”. În ceea ce privește al doilea obiectiv al inițiativei, anexa explică faptul că „apa și solul sănătoase și bogate sunt esențiale pentru economia rurală” și precizează că Directiva 2000/60/CE a Parlamentului European și a Consiliului (2)„nu a dat rezultate în încercarea sa de a impune statelor membre să investească în râuri, lacuri, estuare, ape de coastă și ape subterane curate”. În ceea ce privește al treilea obiectiv al inițiativei, anexa indică faptul că instituirea unei „autorități europene permanente” care să aibă rolul de organ consultativ abilitat să emită avize în ceea ce privește politicile și dosarele legislative care au incidență asupra agriculturii și economiei rurale” ar „asigura respectarea drepturilor și a intereselor legate de agricultură și de economia rurală” în procesele decizionale ale Uniunii.

(4)

Ca parte a cererii lor de înregistrare, grupul de organizatori a prezentat și un document suplimentar, care conține o analiză a acțiunilor propuse.

(5)

În ceea ce privește primul și al treilea obiectiv al inițiativei, Comisia ar putea adopta o propunere care să vizeze „protejarea agriculturii europene și a economiei rurale prin intermediul unui cadru de reglementare integral” și „înființarea unei Agenții Europene pentru Agricultură și Economie Rurală” în temeiul articolului 43 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE) referitor la politica agricolă comună.

(6)

În ceea ce privește al doilea obiectiv al inițiativei, care solicită îmbunătățirea „gestionării apei pentru a sprijini securitatea alimentară” și instituirea unui „plan hidrologic european care să garanteze aprovizionarea cu apă și distribuția apei între toate teritoriile Uniunii”, Comisia are competența de a prezenta propuneri de acte juridice în temeiul articolului 192 din TFUE, în măsura în care se poate considera că aceste propuneri contribuie la realizarea obiectivelor politicii Uniunii în domeniul mediului, astfel cum sunt prevăzute la articolul 191 din TFUE.

(7)

Din aceste motive, Comisia consideră că niciuna dintre părțile inițiativei nu se află, în mod vădit, în afara sferei sale de competență în virtutea căreia Comisia poate prezenta o propunere de act juridic al Uniunii în scopul punerii în aplicare a tratatelor.

(8)

Această concluzie nu afectează evaluarea efectuată pentru a se stabili dacă în acest caz sunt îndeplinite condițiile concrete de fond necesare pentru o acțiune din partea Comisiei, inclusiv respectarea principiilor proporționalității și subsidiarității, precum și compatibilitatea cu drepturile fundamentale.

(9)

Grupul de organizatori a furnizat toate documentele necesare pentru a dovedi că îndeplinește cerințele prevăzute la articolul 5 alineatele (1) și (2) din Regulamentul (UE) 2019/788 și a desemnat persoanele de contact în conformitate cu articolul 5 alineatul (3) primul paragraf din regulamentul respectiv.

(10)

Inițiativa propusă nu este vădit abuzivă, neserioasă sau vexatorie și nici nu contravine vădit valorilor Uniunii, astfel cum sunt prevăzute la articolul 2 din Tratatul privind Uniunea Europeană, sau drepturilor consacrate în Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene.

(11)

Prin urmare, inițiativa intitulată „Inițiativa cetățenească europeană pentru apărarea agriculturii și a economiei rurale în Europa” ar trebui înregistrată.

(12)

Concluzia conform căreia sunt îndeplinite condițiile de înregistrare prevăzute la articolul 6 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2019/788 nu implică confirmarea în vreun fel de către Comisie a faptului că, prin conținutul său, inițiativa modificată prezintă cu exactitate situația de fapt, acest lucru fiind responsabilitatea exclusivă a grupului de organizatori ai inițiativei. Conținutul inițiativei exprimă doar punctele de vedere ale grupului de organizatori și nu se poate considera, în niciun caz, că reflectă punctele de vedere ale Comisiei,

ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:

Articolul 1

Se înregistrează inițiativa cetățenească europeană intitulată „Inițiativa cetățenească europeană pentru apărarea agriculturii și a economiei rurale în Europa”.

Articolul 2

Prezenta decizie se adresează grupului de organizatori ai inițiativei cetățenești intitulate „Inițiativa cetățenească europeană pentru apărarea agriculturii și a economiei rurale în Europa”, reprezentat de Natalia CORBALAN ROMERA și Adolfo GARCÍA ALBALADEJO, care acționează în calitate de persoane de contact.

Adoptată la Bruxelles, 24 ianuarie 2024.

Pentru Comisie

Věra JOUROVÁ

Vicepreședintă


(1)  
JO L 130, 17.5.2019, p. 55, ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2019/788/oj.

(2)  Directiva 2000/60/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 23 octombrie 2000 de stabilire a unui cadru de politică comunitară în domeniul apei (JO L 327, 22.12.2000, p. 1, ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2000/60/2014-11-20.


ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2024/441/oj

ISSN 1977-0782 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x