CELEX:32024D0442: Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/442 a Comisiei din 24 ianuarie 2024 privind cererea de înregistrare, în temeiul Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului, a inițiativei cetățenești europene intitulate Interzicerea practicilor de conversie în Uniunea Europeană [notificată cu numărul C(2024) 344]

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria L2024/4425.2.2024DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2024/442 A COMISIEI din 24 ianuarie 2024 privind cererea de înregistrare, în temeiul Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului, a inițiativei cetățenești europene intitulate „Interzicerea practicilor de conversie...

Informatii

Data documentului: 24/01/2024; Data adoptării
Data intrării în vigoare: 05/02/2024; intră în vigoare data notificării
Data încetării: No end date
Autor: Comisia Europeană, Secretariatul General
Formă: Repertoriu EUR-Lex
Destinatar: persoană fizică
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria L


2024/442

5.2.2024

DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2024/442 A COMISIEI

din 24 ianuarie 2024

privind cererea de înregistrare, în temeiul Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului, a inițiativei cetățenești europene intitulate „Interzicerea practicilor de conversie în Uniunea Europeană”

[notificată cu numărul C(2024) 344]

(Numai textul în limba engleză este autentic)

COMISIA EUROPEANĂ,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,

având în vedere Regulamentul (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 aprilie 2019 privind inițiativa cetățenească europeană (1), în special articolul 6 alineatele (2) și (3),

întrucât:

(1)

La 27 noiembrie 2023, Comisiei i-a fost prezentată o cerere de înregistrare a unei inițiative cetățenești europene intitulate „Interzicerea practicilor de conversie în Uniunea Europeană”.

(2)

Obiectivul inițiativei, astfel cum a fost exprimat de organizatori, este de a solicita Comisiei „să propună o interdicție juridică obligatorie a practicilor de conversie care vizează cetățenii LGBTQ+ din Uniunea Europeană”. Inițiativa definește aceste practici ca fiind „intervenții care vizează schimbarea, reprimarea sau suprimarea orientării sexuale, a identității de gen și/sau a exprimării de gen a persoanelor LGTBQ+”. Organizatorii consideră că Comisia ar trebui: „să propună o directivă care să adauge practicile de conversie pe lista euroinfracțiunilor și/sau să modifice actuala directivă privind egalitatea (2008) pentru a include interzicerea acestor practici”; „să pună în aplicare o rezoluție fără caracter obligatoriu prin care se solicită interzicerea pe scară largă a practicilor de conversie” în Uniune și să modifice Directiva 2012/29/UE a Parlamentului European și a Consiliului (2) pentru a stabili astfel de norme minime destinate „victimelor practicilor de conversie”. Organizatorii afirmă, de asemenea, că toate statele membre „ar trebui să interzică practicile de conversie sau să le revizuiască pe cele actuale”.

(3)

O anexă la inițiativă oferă detalii suplimentare cu privire la obiectul, obiectivele și contextul inițiativei. Aceasta explică faptul că practicile de conversie „constau într-un grup divers de manipulări mentale și fizice, îndoctrinări psiho-hipnotice (prezentate de obicei publicului sub denumirea de „terapii”), intervenții medicale și homeopatice, exorcism și alte tratamente adoptate cu scopul de a modifica orientarea sexuală și identitatea și exprimarea de gen”. Anexa furnizează date dintr-o serie de rapoarte, pe baza cărora organizatorii „au calculat în mod aproximativ că 5 % dintre cetățenii LGBTQ+ din UE au fost supuși unor presiuni pentru a se supune unor practici de conversie”. Organizatorii enumeră, de asemenea, recomandările pentru interzicerea practicilor de conversie din raportul din 2023 intitulat „Practici de conversie privind persoanele LGBT+” (3), solicitat de Comisia pentru libertăți civile, justiție și afaceri interne a Parlamentului European.

(4)

În ceea ce privește obiectivele inițiativei, Comisia ar putea adopta o propunere de recomandare a Consiliului prin care să solicite interzicerea practicilor de conversie în temeiul articolului 83 alineatul (1) și al articolului 292 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE) sau al articolelor 19 și 292 din TFUE.

(5)

De asemenea, Comisia ar putea propune măsuri referitoare la practicile de conversie în temeiul articolului 19 din TFUE, cu condiția ca cerințele acestei dispoziții să fie justificate în mod corespunzător și, în special, ca practicile de conversie să poată fi calificate drept discriminare pe criterii de sex sau orientare sexuală în sensul dispoziției respective.

(6)

În cele din urmă, nu se poate exclude posibilitatea ca Comisia să propună adăugarea anumitor practici de conversie forțată pe lista infracțiunilor incriminate de UE în temeiul articolului 83 alineatul (1) din TFUE, cu condiția ca cerințele acestei dispoziții să fie justificate în mod corespunzător și, în special, ca astfel de practici de conversie să poată fi considerate drept infracțiuni „de o gravitate deosebită de dimensiune transfrontalieră ce rezultă din natura sau impactul acestor infracțiuni ori din nevoia specială de a le combate pornind de la o bază comună”.

(7)

În ceea ce privește stabilirea unor standarde minime privind drepturile, sprijinirea și protecția victimelor practicilor de conversie, Comisia ar putea propune modificări ale Directivei 2012/29/UE privind drepturile victimelor în temeiul articolului 82 alineatul (2) din TFUE.

(8)

Din aceste motive, Comisia consideră că niciuna dintre părțile inițiativei nu se află, în mod vădit, în afara sferei sale de competență în virtutea căreia Comisia poate prezenta o propunere de act juridic al Uniunii în scopul punerii în aplicare a tratatelor.

(9)

Această concluzie nu afectează evaluarea efectuată pentru a se stabili dacă în acest caz sunt îndeplinite condițiile concrete de fond necesare pentru o acțiune din partea Comisiei, inclusiv respectarea principiilor proporționalității și subsidiarității, precum și compatibilitatea cu drepturile fundamentale.

(10)

Grupul de organizatori a furnizat toate documentele necesare pentru a dovedi că îndeplinește cerințele prevăzute la articolul 5 alineatele (1) și (2) din Regulamentul (UE) 2019/788 și a desemnat persoanele de contact în conformitate cu articolul 5 alineatul (3) primul paragraf din regulamentul respectiv. O entitate juridică a fost creată special în scopul gestionării inițiativei, în conformitate cu articolul 5 alineatul (7) din Regulamentul (UE) 2019/788.

(11)

Inițiativa propusă nu este vădit abuzivă, neserioasă sau vexatorie și nici nu contravine vădit valorilor Uniunii, astfel cum sunt prevăzute la articolul 2 din Tratatul privind Uniunea Europeană, sau drepturilor consacrate în Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene.

(12)

Prin urmare, inițiativa intitulată „Interzicerea practicilor de conversie în Uniunea Europeană” ar trebui înregistrată.

(13)

Concluzia conform căreia sunt îndeplinite condițiile de înregistrare prevăzute la articolul 6 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2019/788 nu implică confirmarea în vreun fel de către Comisie a faptului că, prin conținutul său, inițiativa prezintă cu exactitate situația de fapt, acest lucru fiind responsabilitatea exclusivă a grupului de organizatori ai inițiativei. Conținutul inițiativei exprimă doar punctele de vedere ale grupului de organizatori și nu se poate considera, în niciun caz, că reflectă punctele de vedere ale Comisiei,

ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:

Articolul 1

Se înregistrează inițiativa cetățenească europeană intitulată „Interzicerea practicilor de conversie în Uniunea Europeană”.

Articolul 2

Prezenta decizie se adresează grupului de organizatori ai inițiativei cetățenești intitulate „Interzicerea practicilor de conversie în Uniunea Europeană”, reprezentat de Mattéo GARGUILO și Robin NOËL, care acționează în calitate de persoane de contact.

Adoptată la Bruxelles, 24 ianuarie 2024.

Pentru Comisie

Věra JOUROVÁ

Vicepreședintă


(1)  
JO L 130, 17.5.2019, p. 55, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/788/oj

(2)  Directiva 2012/29/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 25 octombrie 2012 de stabilire a unor norme minime privind drepturile, sprijinirea și protecția victimelor criminalității și de înlocuire a Deciziei-cadru 2001/220/JAI a Consiliului (JO L 315, 14.11.2012, p. 57, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2012/29/oj)

(3)  https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/4dddcff4-2450-11ee-94cb-01aa75ed71a1


ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2024/442/oj

ISSN 1977-0782 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x