CELEX:32024D0461: Decizia (UE) 2024/461 a Băncii Centrale Europene din 29 ianuarie 2024 privind raportarea de către autoritățile naționale competente către Banca Centrală Europeană de informații cu privire la remunerare, diferența de remunerare între femei și bărbați, raporturile mai mari aprobate și persoanele cu venituri ridicate, în scopul evaluării comparative (BCE/2024/2)
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024 |
|
Informatii
Data documentului: 29/01/2024; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 30/01/2024; intră în vigoare data notificării a se vedea articolul 9
Data încetării: No end date
Autor: Banca Centrală Europeană
Formă: Repertoriu EUR-Lex
Destinatar: state membre - autorităţi competente
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria L |
2024/461 |
8.2.2024 |
DECIZIA (UE) 2024/461 A BĂNCII CENTRALE EUROPENE
din 29 ianuarie 2024
privind raportarea de către autoritățile naționale competente către Banca Centrală Europeană de informații cu privire la remunerare, diferența de remunerare între femei și bărbați, raporturile mai mari aprobate și persoanele cu venituri ridicate, în scopul evaluării comparative (BCE/2024/2)
CONSILIUL GUVERNATORILOR BĂNCII CENTRALE EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) nr. 1024/2013 al Consiliului din 15 octombrie 2013 de conferire a unor atribuții specifice Băncii Centrale Europene în ceea ce privește politicile legate de supravegherea prudențială a instituțiilor de credit (1), în special articolul 6 alineatul (2),
având în vedere Regulamentul (UE) nr. 468/2014 al Băncii Centrale Europene din 16 aprilie 2014 de instituire a cadrului de cooperare la nivelul Mecanismului unic de supraveghere între Banca Centrală Europeană și autoritățile naționale competente și cu autoritățile naționale desemnate (Regulamentul-cadru privind MUS) (BCE/2014/17) (2), în special articolul 21 și articolul 140 alineatul (4),
având în vedere propunerea Consiliului de supraveghere,
întrucât:
(1) |
În temeiul articolului 75 alineatul (1) din Directiva 2013/36/UE a Parlamentului European și a Consiliului (3), autoritățile competente sunt obligate să colecteze informațiile făcute publice în conformitate cu criteriile de publicare stabilite la articolul 450 alineatul (1) literele (g), (h), (i) și (k) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European și al Consiliului (4), precum și informațiile furnizate de instituții cu privire la diferența de remunerare între femei și bărbați, și trebuie să utilizeze informațiile respective pentru a compara tendințele și practicile în materie de remunerare. Autoritățile competente ar trebui apoi să furnizeze Autorității Bancare Europene (ABE) aceste informații. |
(2) |
Informațiile cu privire la evaluarea comparativă care trebuie colectate de autoritățile competente au fost armonizate și clarificate suplimentar de ABE în Ghidul privind exercițiile de evaluare comparativă a practicilor de remunerare, a diferenței de remunerare între femei și bărbați și a raporturilor mai mari aprobate în temeiul Directivei 2013/36/UE (EBA/GL/2022/06) (5), precum și în Ghidul privind exercițiile de colectare de date referitoare la persoanele cu venituri ridicate în temeiul Directivei 2013/36/UE și al Directivei (UE) 2019/2034 (EBA/GL/2022/08) (6). Ghidurile ABE EBA/GL/2022/06 și EBA/GL/2022/08 prevăd că, în cazul în care responsabilitatea supravegherii revine Băncii Centrale Europene (BCE), autoritățile competente ar trebui să coordoneze între ele colectarea datelor și să își furnizeze reciproc datele și informațiile necesare pentru a se asigura că pentru fiecare stat membru un singur set de date este colectat și raportat la ABE (7). |
(3) |
În conformitate cu articolul 75 alineatele (1) și (2) din Directiva 2013/36/UE, autoritățile competente trebuie să furnizeze ABE date relevante cu privire la practicile de remunerare și diferența de remunerare între femei și bărbați, pentru a permite ABE să compare tendințele și practicile în materie de remunerare la nivelul Uniunii. Evaluarea comparativă permite identificarea evoluțiilor anuale și indică diferențele dintre grupuri/instituții în funcție de amplasarea sediului acestora în Uniune. Pentru a asigura comparabilitatea, datele furnizate ABE trebuie să fie coerente. Datele care trebuie transmise pentru exercițiul de evaluare comparativă privesc entități semnificative și mai puțin semnificative. |
(4) |
În cadrul de cooperare la nivelul Mecanismului unic de supraveghere, astfel cum este stabilit la articolul 6 din Regulamentul (UE) nr. 1024/2013, BCE are competența exclusivă să exercite, în scopuri de supraveghere prudențială, atribuțiile prevăzute la articolul 4 alineatul (1) litera (e) din acest regulament. În exercitarea acestor atribuții, BCE asigură conformitatea cu dispozițiile legislației Uniunii care impun cerințe prudențiale privind remunerarea aplicabile instituțiilor de credit. |
(5) |
În conformitate cu articolul 140 alineatul (3) din Regulamentul (UE) nr. 468/2014 (BCE/2014/17), entitățile supravegheate sunt obligate să comunice autorității naționale competente (ANC) relevante a acestora orice informații care trebuie raportate în mod periodic în conformitate cu legislația relevantă a Uniunii. Cu excepția cazului în care se prevede în mod specific altfel, toate informațiile raportate de către entitățile supravegheate ar trebui transmise ANC. Aceste autorități ar trebui să efectueze verificările inițiale ale datelor și să pună la dispoziția BCE informațiile raportate de entitățile supravegheate. |
(6) |
În conformitate cu articolul 6 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 1024/2013 și cu articolul 21 din Regulamentul (UE) nr. 468/2014 (BCE/2014/17), atât BCE, cât și ANC fac obiectul obligației de a face schimb de informații. Fără a aduce atingere competenței BCE de a primi direct sau de a avea acces direct în mod continuu la informațiile instituțiilor de credit, ANC ar trebui să furnizeze BCE, în special, toate informațiile necesare pentru îndeplinirea atribuțiilor conferite BCE prin Regulamentul (UE) nr. 1024/2013, având în vedere necesitatea coordonării între autorități pentru a transmite un singur set de date pentru fiecare stat membru. |
(7) |
Pentru exercitarea atribuțiilor BCE în domeniul politicilor și practicilor privind remunerarea, modalitatea în care ANC transmit BCE informațiile pe care le primesc de la entitățile supravegheate trebuie detaliată suplimentar. În special, formatele, frecvența și programarea acestei transmiteri de informații, precum și detaliile verificărilor privind calitatea datelor pe care ANC ar trebui să le efectueze înainte de transmiterea informațiilor către BCE ar trebui detaliate suplimentar. |
(8) |
Ghidurile ABE EBA/GL/2022/06 și EBA/GL/2022/08 descriu în mod detaliat datele care trebuie furnizate autorităților competente în scopul evaluării comparative a practicilor de remunerare, a diferenței de remunerare între femei și bărbați, a raporturilor mai mari aprobate și a persoanelor cu venituri ridicate. Pentru a evita inconsecvențele în ceea ce privește informațiile pe care ANC ar trebui să le transmită BCE, prezenta decizie include trimiteri la aceste ghiduri ABE, după caz, |
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
Articolul 1
Obiect și domeniu de aplicare
Prezenta decizie stabilește cerințele privind transmiterea către Banca Centrală Europeană (BCE) de informații raportate autorităților naționale competente (ANC) de către entitățile supravegheate în scopul evaluării comparative a practicilor de remunerare, a diferenței de remunerare între femei și bărbați, a raporturilor mai mari aprobate și a persoanelor cu venituri ridicate.
Articolul 2
Definiții
În sensul prezentei decizii, se aplică definițiile din Regulamentul (UE) nr. 468/2014 (BCE/2014/17).
Articolul 3
Cerințe pentru transmiterea de informații cu privire la remunerare
(1) ANC transmit BCE în fiecare an informațiile cu privire la remunerare prevăzute în secțiunea 20 literele (a)-(d) din Ghidul ABE EBA/GL/2022/06 și raportate de următoarele entități supravegheate cu sediul în statul membru participant respectiv al acestora:
(a) |
entități supravegheate semnificative aflate la cel mai înalt nivel de consolidare în statele membre participante, pe bază consolidată; |
(b) |
entități supravegheate semnificative care nu fac parte dintr-un grup supravegheat, pe bază individuală; |
(c) |
entități supravegheate care nu sunt menționate la literele (a) sau (b) și de la care ANC colectează astfel de informații în conformitate cu Ghidul ABE EBA/GL/2022/06; |
(d) |
entități supravegheate semnificative care nu sunt menționate la literele (a), (b) sau (c) și de la care ANC colectează astfel de informații. |
(2) ANC transmit BCE o dată la trei ani informațiile privind diferența de remunerare între femei și bărbați prevăzute în anexa IV la Ghidul ABE EBA/GL/2022/06 și raportate de următoarele entități supravegheate cu sediul în statul membru participant respectiv al acestora:
(a) |
entități supravegheate de la care ANC colectează astfel de informații în conformitate cu Ghidul ABE EBA/GL/2022/06; |
(b) |
entități supravegheate semnificative care nu sunt menționate la litera (a), aflate la cel mai înalt nivel de consolidare în statele membre participante, pe bază individuală; |
(c) |
entități supravegheate semnificative care nu fac parte dintr-un grup supravegheat și care nu sunt menționate la litera (a), pe bază individuală; |
(d) |
entități supravegheate semnificative care nu sunt menționate la literele (a), (b) sau (c) și de la care ANC colectează astfel de informații. |
În sensul literei (b), atunci când entitatea supravegheată semnificativă aflată la cel mai înalt nivel de consolidare în statele membre participante este o societate financiară holding sau o societate financiară holding mixtă și nicio entitate supravegheată din același grup supravegheat nu se încadrează la litera (a), ANC transmit BCE informațiile prevăzute în prezentul alineat cu privire la o instituție de credit din respectivul grup supravegheat cu cel mai ridicat număr de angajați cu normă întreagă, pe bază individuală.
(3) ANC transmit BCE o dată la doi ani informațiile cu privire la raporturile mai mari aprobate prevăzute în anexa V la Ghidul ABE EBA/GL/2022/06 și raportate de entitățile supravegheate semnificative pe bază individuală.
(4) ANC transmit BCE o dată la doi ani informațiile cu privire la raporturile mai mari aprobate, astfel cum sunt prevăzute în anexa VI la Ghidul ABE EBA/GL/2022/06, agregate la nivelul statului membru participant respectiv al acestora.
Articolul 4
Cerințe pentru transmiterea de informații cu privire la persoanele cu venituri ridicate
(1) ANC transmit BCE în fiecare an informațiile cu privire la persoanele cu venituri ridicate prevăzute în anexa I la Ghidul ABE EBA/GL/2022/08 și raportate de următoarele entități supravegheate cu sediul în statul membru participant respectiv al acestora:
(a) |
entități supravegheate semnificative aflate la cel mai înalt nivel de consolidare în statele membre participante, pe bază consolidată; |
(b) |
entități supravegheate semnificative care nu fac parte dintr-un grup supravegheat, pe bază individuală; |
(c) |
entități supravegheate semnificative care nu sunt menționate la literele (a) sau (b) și de la care ANC colectează astfel de informații. |
(2) ANC transmit BCE în fiecare an informațiile cu privire la persoanele cu venituri ridicate prevăzute în anexa I la Ghidul ABE EBA/GL/2022/08, agregate la nivelul statului membru participant respectiv al acestora.
Articolul 5
Date de transmitere
(1) ANC transmit BCE informațiile menționate la articolul 3 alineatele (1)-(3) și la articolul 4 alineatul (1), în conformitate cu următoarele cerințe:
(a) |
pentru entitățile supravegheate semnificative, ANC, la primirea datelor în conformitate cu data de transmitere de 15 iunie și după efectuarea verificărilor inițiale ale datelor menționate la articolul 8, transmit BCE aceste informații fără întârzieri nejustificate; |
(b) |
pentru entitățile supravegheate mai puțin semnificative, ANC transmit BCE aceste informații până cel târziu la 31 iulie, ora 12.00 ora Europei Centrale (CET). |
(2) ANC transmit BCE informațiile menționate la articolul 3 alineatul (4) până cel târziu la 31 august, ora 12.00 CET.
(3) ANC transmit BCE informațiile menționate la articolul 4 alineatul (2) până cel târziu la 31 iulie, ora 12.00 CET.
Articolul 6
Calitatea datelor
(1) ANC:
(a) |
monitorizează și evaluează calitatea și fiabilitatea informațiilor puse la dispoziția BCE în conformitate cu prezenta decizie; |
(b) |
aplică normele de validare relevante elaborate, actualizate și publicate de ABE; |
(c) |
efectuează verificările suplimentare privind calitatea datelor definite de BCE în cooperare cu ANC. |
(2) ANC efectuează evaluarea calității datelor transmise acestora în conformitate cu următoarele cerințe:
(a) |
pentru următoarele entități supravegheate, până în a zecea zi lucrătoare de la primirea datelor în conformitate cu data de transmitere de 15 iunie:
|
(3) După asigurarea conformității cu normele de validare și verificările privind calitatea datelor menționate la alineatul (1), informațiile sunt transmise în conformitate cu următoarele standarde minime suplimentare de acuratețe:
(a) |
ANC transmit, după caz, informații privind evoluțiile reflectate de informațiile furnizate; |
(b) |
informațiile sunt complete, lacunele existente sunt semnalate și explicate BCE și, acolo unde este cazul, aceste lacune sunt completate fără întârzieri nejustificate. |
Articolul 7
Informații calitative
(1) ANC transmit BCE fără întârzieri nejustificate explicațiile corespunzătoare atunci când calitatea datelor dintr-un anumit tabel din taxonomie nu poate fi garantată.
(2) ANC transmit BCE următoarele:
(a) |
motivele oricăror retransmiteri de către entitățile supravegheate semnificative; |
(b) |
motivele oricăror revizuiri semnificative transmise de entitățile supravegheate semnificative. |
În sensul literei (b), „revizuire semnificativă” înseamnă orice revizuire a unuia sau a mai multor puncte de date, în ceea ce privește atât cifrele absolute raportate, cât și procentul de variație, care are un impact semnificativ asupra analizei prudențiale sau financiare efectuate utilizând aceste puncte de date la nivel de entitate.
Articolul 8
Formatul de transmitere
(1) ANC transmit informațiile prevăzute în prezenta decizie în conformitate cu Modelul privind punctele de date (Data Point Model) relevant și cu taxonomia eXtensible Business Reporting Language (XBRL), care sunt elaborate, actualizate și publicate de ABE.
(2) În conformitate cu articolul 140 alineatul (3) din Regulamentul (UE) nr. 468/2014 (BCE/2014/17), ANC efectuează verificările inițiale ale datelor pentru a se asigura că transmiterile reprezintă un raport XBRL valid în conformitate cu alineatul (1).
(3) Entitățile supravegheate sunt identificate în transmisiunea corespunzătoare prin utilizarea identificatorului persoanei juridice (Legal Entity Identifier).
(4) ANC transmit informații agregate la nivelul statului membru participant respectiv utilizând codul de țară relevant.
Articolul 9
Producerea de efecte
Prezenta decizie produce efecte de la data notificării sale către destinatari.
Articolul 10
Destinatari
Prezenta decizie se adresează autorităților naționale competente din statele membre participante.
Adoptată la Frankfurt pe Main, 29 ianuarie 2024.
Președinta BCE
Christine LAGARDE
(1)
JO L 287, 29.10.2013, p. 63.
(2)
JO L 141, 14.5.2014, p. 1.
(3) Directiva 2013/36/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 iunie 2013 cu privire la accesul la activitatea instituțiilor de credit și supravegherea prudențială a instituțiilor de credit, de modificare a Directivei 2002/87/CE și de abrogare a Directivelor 2006/48/CE și 2006/49/CE (JO L 176, 27.6.2013, p. 338).
(4) Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerințele prudențiale pentru instituțiile de credit și de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 (JO L 176, 27.6.2013, p. 1).
(5) Disponibil pe website-ul ABE.
(6) Disponibil pe website-ul ABE.
(7) A se vedea secțiunea 27 din Ghidul EBA/GL/2022/06 și secțiunea 41 din Ghidul EBA/GL/2022/08.
ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/461/oj
ISSN 1977-0782 (electronic edition)