CELEX:32024D1158: Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/1158 a Comisiei din 10 aprilie 2024 privind cererea de înregistrare, în temeiul Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului, a inițiativei cetățenești europene intitulate My Voice, My Choice: Pentru avorturi sigure și accesibile [notificată cu numărul C(2024) 2353]

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria L2024/115819.4.2024DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2024/1158 A COMISIEI din 10 aprilie 2024 privind cererea de înregistrare, în temeiul Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului, a inițiativei cetățenești europene intitulate „My Voice, My...

Informatii

Data documentului: 10/04/2024; Data adoptării
Data intrării în vigoare: 19/04/2024; intră în vigoare data notificării
Data încetării: No end date
Autor: Comisia Europeană, Secretariatul General
Formă: Repertoriu EUR-Lex
Destinatar: persoană fizică
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria L


2024/1158

19.4.2024

DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2024/1158 A COMISIEI

din 10 aprilie 2024

privind cererea de înregistrare, în temeiul Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului, a inițiativei cetățenești europene intitulate „My Voice, My Choice: Pentru avorturi sigure și accesibile”

[notificată cu numărul C(2024) 2353]

(Numai textul în limba engleză este autentic)

COMISIA EUROPEANĂ,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,

având în vedere Regulamentul (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 aprilie 2019 privind inițiativa cetățenească europeană (1), în special articolul 6 alineatele (2) și (3),

întrucât:

(1)

La 23 februarie 2024, Comisiei i-a fost prezentată o cerere de înregistrare a unei inițiative cetățenești europene intitulate „My Voice, My Choice: Pentru avorturi sigure și accesibile”.

(2)

Scopul inițiativei, astfel cum a fost exprimat de organizatori, este de a solicita Comisiei „să prezinte, din spirit de solidaritate, o propunere de sprijin financiar acordat statelor membre care ar putea pune la dispoziție posibilitatea întreruperii de sarcină în condiții de siguranță pentru orice persoană din Europa care încă nu are acces la avort legal și în condiții de siguranță”.

(3)

O anexă la inițiativă oferă detalii suplimentare cu privire la obiectul, obiectivele și contextul inițiativei. În anexă se explică faptul că „lipsa accesului la avort ca asistență medicală de bază acordată femeilor în multe colțuri ale Europei nu le supune pe femei numai riscului de vătămare fizică, ci și tensiunilor economice și stresului psihic inutil, mai ales în comunitățile marginalizate în care femeile nu își permit să facă avort.” Se face trimitere la un consens existent în cadrul organismelor științifice și internaționale, conform căruia „atunci când îngrijirea reproductivă este considerată a fi un lux, nu se reduce numărul de avorturi, ci pur și simplu femeile ajung să recurgă la avort în condiții nesigure”. De asemenea, în anexă se specifică faptul că sprijinul financiar propus „ar putea lua forma unui mecanism de participare voluntară, deschis statelor membre pe bază de voluntariat”.

(4)

Ca parte a cererii lor de înregistrare, grupul de organizatori a prezentat și un document suplimentar, care conține o analiză a acțiunilor propuse.

(5)

Anexa și documentul suplimentar se referă la programul „UE pentru sănătate”, instituit prin Regulamentul (UE) 2021/522 al Parlamentului European și al Consiliului (2), care a fost adoptat în temeiul articolului 168 alineatul (5) din TFUE. Articolul 4 litera (g) din Regulamentul (UE) 2021/522 prevede ca obiectiv specific: „îmbunătățirea accesului la servicii de asistență medicală de calitate, axate pe pacient și pe rezultate, precum și la servicii de îngrijire conexe, cu scopul de a garanta acoperirea universală cu servicii de sănătate”. Pe lista de acțiuni eligibile pentru finanțare, punctul 7 litera (c) din anexa I la regulamentul respectiv prevede: „sprijinirea acțiunilor statelor membre de promovare a accesului la asistență medicală sexuală și reproductivă și sprijinirea abordărilor integrate și intersecționale în materie de prevenire, diagnosticare, tratament și îngrijire”.

(6)

În acest context, finanțarea acțiunilor de promovare a accesului la asistență medicală sexuală și reproductivă în general nu ar impune adoptarea unei noi propuneri legislative, deoarece acest lucru ar putea fi realizat prin intermediul unui program anual de lucru în cadrul programului „UE pentru sănătate”.

(7)

În măsura în care inițiativa urmărește să solicite Comisiei să propună un act juridic al Uniunii care să depășească ceea ce este posibil în prezent în cadrul programului „UE pentru sănătate”, sprijinul financiar pentru acțiunile statelor membre de promovare a sănătății ar putea intra în sfera de competență de sprijinire a Uniunii în temeiul articolului 168 alineatul (5) din TFUE. Cu toate acestea, orice astfel de sprijin ar trebui să respecte limitările prevăzute la articolul 168 alineatul (7) din TFUE, în măsura în care acțiunea Uniunii trebuie să respecte responsabilitățile statelor membre în ceea ce privește definirea politicii lor în domeniul sănătății, precum și organizarea și prestarea de servicii de sănătate și de îngrijire medicală, care include administrarea serviciilor de sănătate și de îngrijire medicală, precum și repartizarea resurselor care le sunt alocate. Un mecanism de sprijin financiar nu poate avea ca scop sau ca efect subminarea legislației privind ordinea publică a statelor membre sau, la nivel mai general, a alegerilor în materie de sănătate și etică făcute de statele membre în exercitarea competențelor lor în chestiuni legate de sănătate.

(8)

Anexa la inițiativă prevede în mod specific că inițiativa „nu urmărește să armonizeze actele cu putere de lege și normele administrative ale statelor membre privind avortul sau să interfereze cu acestea”. Prin urmare, nu pare să existe o ingerință directă care să vizeze competențele statelor membre de a-și defini propria politică în domeniul sănătății și organizarea serviciilor lor de sănătate prin simplul fapt de a oferi sprijin financiar pentru furnizarea acestui tip de servicii de sănătate, dar instituirea concretă a unui mecanism de sprijin financiar ar putea totuși să conducă la o astfel de ingerință.

(9)

Prin urmare, Comisia consideră că inițiativa poate fi înregistrată în măsura în care aceasta vizează o propunere legislativă de sprijin financiar pentru statele membre care nu este deja acoperit de programul „UE pentru sănătate” și în măsura în care mecanismul de sprijin financiar propus nu are ca scop sau efect subminarea normelor de ordine publică a statelor membre sau, la nivel mai general, a alegerilor în materie de asistență medicală și etică făcute de statele membre în exercitarea competențelor lor în chestiuni legate de sănătate.

(10)

Pe baza acestor clarificări, Comisia consideră că niciuna dintre părțile inițiativei nu se află, în mod vădit, în afara sferei sale de competență, în virtutea căreia Comisia poate prezenta o propunere de act juridic al Uniunii în scopul punerii în aplicare a tratatelor.

(11)

Această concluzie nu afectează evaluarea efectuată pentru a se stabili dacă în acest caz sunt îndeplinite condițiile concrete de fond necesare pentru o acțiune din partea Comisiei, inclusiv respectarea principiilor proporționalității și subsidiarității, precum și compatibilitatea cu drepturile fundamentale.

(12)

Grupul de organizatori a furnizat toate documentele necesare pentru a dovedi că îndeplinește cerințele prevăzute la articolul 5 alineatele (1) și (2) din Regulamentul (UE) 2019/788 și a desemnat persoanele de contact în conformitate cu articolul 5 alineatul (3) primul paragraf din regulamentul respectiv.

(13)

Inițiativa propusă nu este vădit abuzivă, neserioasă sau vexatorie și nici nu contravine vădit valorilor Uniunii, astfel cum sunt prevăzute la articolul 2 din Tratatul privind Uniunea Europeană, sau drepturilor consacrate în Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene.

(14)

Prin urmare, inițiativa intitulată „My Voice, My Choice: Pentru avorturi sigure și accesibile” ar trebui înregistrată.

(15)

Concluzia conform căreia sunt îndeplinite condițiile de înregistrare prevăzute la articolul 6 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2019/788 nu implică confirmarea în vreun fel de către Comisie a faptului că, prin conținutul său, inițiativa prezintă cu exactitate situația de fapt, acest lucru fiind responsabilitatea exclusivă a grupului de organizatori ai inițiativei. Conținutul inițiativei exprimă doar punctele de vedere ale grupului de organizatori și nu se poate considera, în niciun caz, că reflectă punctele de vedere ale Comisiei,

ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:

Articolul 1

Inițiativa intitulată „My Voice, My Choice: Pentru avorturi sigure și accesibile” ar trebui înregistrată.

Articolul 2

Prezenta decizie se adresează grupului de organizatori ai inițiativei cetățenești intitulate „My Voice, My Choice: Pentru avorturi sigure și accesibile” reprezentat de Nika KOVAČ și de Alice Hélène Sibylle COFFIN, care acționează în calitate de persoane de contact.

Adoptată la Bruxelles, 10 aprilie 2024.

Pentru Comisie

Věra JOUROVÁ

Vicepreședintă


(1)  
JO L 130, 17.5.2019, p. 55, ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2019/788/oj.

(2)  Regulamentul (UE) 2021/522 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 martie 2021 de instituire a unui program de acțiune a Uniunii în domeniul sănătății („programul «UE pentru sănătate»
”) pentru perioada 2021-2027 și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 282/2014 (JO L 107, 26.3.2021, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/522/oj).


ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2024/1158/oj

ISSN 1977-0782 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x