CELEX:32024D1472: Decizia (PESC) 2024/1472 a Consiliului din 21 mai 2024 privind o Academie Diplomatică a Uniunii Europene
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024 |
|
Informatii
Data documentului: 21/05/2024; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 21/05/2024; intrare în vigoare data documentului a se vedea articolul 14
Data încetării: No end date
Autor: Consiliul Uniunii Europene
Formă: Repertoriu EUR-Lex
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria L |
2024/1472 |
22.5.2024 |
DECIZIA (PESC) 2024/1472 A CONSILIULUI
din 21 mai 2024
privind o Academie Diplomatică a Uniunii Europene
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind Uniunea Europeană, în special articolul 28 alineatul (1),
având în vedere propunerea Înaltului Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe și politica de securitate,
întrucât:
(1) |
În 2021, Parlamentul European a propus un proiect-pilot intitulat „Către crearea unei Academii Diplomatice Europene”. Respectiva inițiativă, având ca scop sprijinirea dezvoltării unei culturi diplomatice comune bazate pe o perspectivă a Uniunii Europene și, astfel, să consolideze, în cele din urmă, rolul Uniunii ca actor eficace în domeniul politicii externe, a fost finanțată din bugetul general al Uniunii pentru anul 2022. Prima fază-pilot a fost lansată și desfășurată cu sprijinul Colegiului Europei în cursul anului universitar 2022/23. Punerea în aplicare a celei de a doua faze-pilot, în cursul anului universitar 2023/24, a fost, de asemenea, atribuită Colegiului Europei. |
(2) |
Succesul primei faze a programului-pilot privind Academia Diplomatică Europeană și lansarea unei a doua faze, subliniază importanța furnizării de formare pentru diplomații naționali, prin intermediul unei structuri specifice, cu privire la chestiunile legate de Uniune și la metodele de lucru ale Uniunii. Academia Diplomatică a Uniunii Europene (ADUE) ar trebui, în cele din urmă, să contribuie la crearea unei mase critice de diplomați europeni care au o înțelegere mai profundă a principiilor, obiectivelor, valorilor, intereselor și a rolului la nivel mondial al Uniunii, și care sunt capabili să funcționeze cu eficacitate atunci când sunt detașați la Bruxelles, în delegațiile Uniunii sau în structurile lor naționale, care abordează chestiunile legate de Uniune și provocările strategice cu care aceasta se confruntă. |
(3) |
Colegiul Europei este un institut renumit, cu o experiență îndelungată în educație și formare în domeniul acțiunii externe a Uniunii, și este cel mai potrivit pentru desfășurarea cu succes a programului cuprinzător și intensiv de formare în format rezidențial al ADUE. Prin punerea în aplicare cu succes a primei faze a programului-pilot privind Academia Diplomatică Europeană și având în vedere că i s-a acordat, de asemenea, punerea în aplicare a celei de a doua etape, Colegiul Europei a demonstrat că oferă excelența academică de nivel înalt și expertiza din partea practicienilor care sunt necesare pentru a dezvolta un standard diplomatic european de excelență în rândul funcționarilor din statele membre și din instituțiile Uniunii, precum și pentru a atinge obiectivele ADUE, |
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
CAPITOLUL 1
MISIUNE, OBIECTIVE ȘI ACTIVITĂȚI
Articolul 1
Misiune
Academia Diplomatică a Uniunii Europene (ADUE) asigură furnizarea de educație și formare în domeniul acțiunii externe a Uniunii, în special în privința politicii externe și de securitate comune (PESC), pentru a dezvolta și promova o înțelegere comună a rolului Uniunii în lume, precum și pentru a disemina bune practici legate desfășurarea diplomației Uniunii, promovând totodată spiritul unui „corp diplomatic european”.
Articolul 2
Obiective
ADUE are următoarele obiective:
(a) |
consolidarea rolului Uniunii ca actor eficace la nivelul politicii externe prin furnizarea de formare academică și practică privind politicile, procedurile și practicile diplomatice în domeniul acțiunii externe a Uniunii, în special PESC, pentru diplomații statelor membre și membrii personalului instituțiilor Uniunii care lucrează în domeniul relațiilor externe; și |
(b) |
promovarea unei culturi diplomatice europene comune în cadrul Uniunii, în concordanță cu valorile, principiile, obiectivele și interesele acțiunii externe a Uniunii, astfel cum sunt prevăzute în tratate. |
Articolul 3
Activități
(1) ADUE organizează și desfășoară activități de educație și formare în format rezidențial, în conformitate cu misiunea și obiectivele prevăzute la articolele 1 și 2, bazându-se pe expertiza institutelor de educație și formare și a academiilor diplomatice din statele membre și cooperând cu acestea.
(2) Activitățile de educație și formare desfășurate de ADUE includ îndeosebi:
(a) |
module privind subiecte de politică relevante din domeniul acțiunii externe a Uniunii, în special PESC, precum și privind rolul Uniunii ca actor global și relațiile multilaterale; |
(b) |
formare practică privind competențele diplomatice relevante, inclusiv în ceea ce privește negocierea, comunicarea, activitatea de conducere, procesul decizional și alte procese, raportarea politică și protocolul, printr-o abordare a învățării contextuale într-un mediu interactiv; |
(c) |
transferul de cunoștințe și schimbul de experiențe de către practicieni, cadre universitare și cercetători în domeniul diplomației și al acțiunii externe a Uniunii; și |
(d) |
vizite de studiu la instituțiile Uniunii, reprezentanțele statelor membre, organizațiile internaționale și alte organizații relevante. |
(3) În cadrul programului de formare este oferită o perioadă de formare în cadrul Serviciul European de Acțiune Externă (SEAE).
CAPITOLUL II
ORGANIZARE
Articolul 4
Guvernanță
(1) ADUE își desfășoară activitatea sub responsabilitatea generală a Înaltului Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe și politica de securitate (denumit în continuare „Înaltul Reprezentant”).
(2) Un Comitet director furnizează orientare cu privire la activitățile de educație și formare desfășurate de ADUE.
Articolul 5
Beneficiarul grantului
ADUE este sprijinită de Colegiul Europei, ca beneficiar al grantului, în punerea în aplicare a activităților de educație și formare menționate la articolul 3 în perioada care acoperă patru ani academici, de la 2024-2025 până la 2027-2028.
Articolul 6
Șeful ADUE
(1) Șefului ADUE (denumit în continuare „șeful”) îi revin următoarele atribuții:
(a) |
răspunde de gestiunea generală a ADUE; |
(b) |
prezintă proiectul de program de formare Comitetului director spre aprobare și supraveghează punerea în aplicare a activităților de educație și formare desfășurate de ADUE; |
(c) |
asigură întocmirea periodică a rapoartelor de evaluare a programului de formare anual și a componentelor acestuia și transmite rapoartele respective Comitetului director; |
(d) |
furnizează consiliere și sprijin pentru activitatea Comitetului director și îl informează cu privire la toate celelalte activități relevante legate de programul de formare anual; |
(e) |
informează Comitetul director cu privire la propunerea de buget pentru ADUE și la execuția bugetului; și |
(f) |
lucrează în strânsă consultare cu Comisia și menține contacte cu autoritățile relevante din celelalte instituții ale Uniunii și din statele membre. |
(2) Șeful este numit de Înaltul Reprezentant în conformitate cu normele aplicabile pentru ocuparea posturilor de conducere de nivel superior în cadrul SEAE și conduce departamentul administrativ al SEAE dedicată ADUE sub autoritatea secretarului general al SEAE.
Articolul 7
Programul de formare
(1) Activitățile specifice care urmează să fie puse în aplicare în temeiul prezentei decizii în cursul oricărui an universitar sunt definite într-un program de formare.
(2) Programul de formare este coerent cu misiunea și obiectivele prevăzute la articolele 2 și 3 și se bazează pe expertiza institutelor de educație și formare și a academiilor diplomatice din statele membre și include cooperarea cu acestea.
(3) Programul de formare definește sarcinile care urmează să fie îndeplinite de Colegiul Europei, inclusiv:
(a) |
elaborarea de programe de curs și furnizarea activităților de educație și formare menționate la articolul 3; și |
(b) |
punerea la dispoziție a unor infrastructuri de formare, de pensiune completă și de cazare adecvate pentru participanți pe durata programului, precum și asigurarea unei cazări adecvate pentru participanți pe durata misiunilor lor la departamentele SEAE, în conformitate cu articolul 3 alineatul (3). |
(4) Programul de formare definește responsabilitățile personalului Colegiului Europei responsabil cu executarea programului, inclusiv cele care revin directorului ADUE, care este responsabil cu:
(a) |
punerea în aplicare a activităților de educație și formare ale programului de formare, inclusiv conceperea cursurilor și monitorizarea programului; |
(b) |
raportarea sistematică a tuturor activităților de educație și formare desfășurate de ADUE către șef și către Comitetul director; |
(c) |
colaborarea cu șeful în ceea ce privește punerea în aplicare a programului de formare, dacă și acolo unde este necesar; și |
(d) |
reprezentarea ADUE în chestiuni legate de programul său de formare. |
(5) În urma aprobării programului de formare de către Comitetul director, Comisia include programul de formare în acordul de grant menționat la articolul 11 alineatul (4) ca descriere a acțiunii.
Articolul 8
Comitetul director
(1) Comitetul director este alcătuit din câte un reprezentant numit de fiecare stat membru. Parlamentul European, Consiliul și Comisia numește fiecare câte un reprezentant pentru a participa în cadrul Comitetului director.
(2) Comitetul director este prezidat de șeful său. Este convocat de șeful său sau la cererea unui stat membru.
(3) Șeful, directorul ADUE și reprezentanții instituțiilor Uniunii pot participa la reuniunile Comitetului director, fără drept de vot.
(4) Sarcinile Comitetului director sunt următoarele:
(a) |
aprobă și examinează periodic programul de formare al ADUE, precum și alte activități de educație și formare desfășurate de ADUE, după caz; |
(b) |
analizează rapoartele de evaluare a programului de formare anual stabilite în temeiul articolului 6 alineatul (1) litera (c) și formulează recomandări cu privire la activitățile ADUE; |
(c) |
pe baza rapoartelor de evaluare a programului de formare, precum și a informațiilor furnizate cu privire la execuția bugetului, astfel cum se prevede la articolul 6 alineatul (1) litera (e), evaluează în fiecare an performanța beneficiarului grantului, pentru a se asigura că punerea în aplicare a programului de formare ADUE respectă standardele necesare, astfel cum sunt definite în comun de SEAE și de Comitetul director; și |
(d) |
decide cu privire la măsurile de cooperare cu alți actori relevanți, astfel cum sunt menționate la articolul 10. |
(5) Comitetul director aprobă criteriile de eligibilitate și de selecție a participanților, astfel cum sunt menționate la articolul 12 alineatul (2) litera (a).
(6) Comitetul director își aprobă propriul regulament de procedură.
(7) Comitetul director hotărăște cu unanimitatea membrilor săi. Cu toate acestea, la adoptarea regulamentului său de procedură și a altor aspecte procedurale, Comitetul director hotărăște cu o majoritate simplă.
Articolul 9
Cooperarea cu instituțiile, organele, oficiile și agențiile Uniunii
ADUE cooperează îndeaproape cu Comisia și stabilește legături strânse cu alte instituții ale Uniunii și cu organele, oficiile și agențiile sau organele relevante ale Uniunii, în special cu Institutul pentru Studii de Securitate al Uniunii Europene și cu Colegiul European de Securitate și Apărare.
Articolul 10
Cooperarea cu organizații internaționale și cu alți actori relevanți
ADUE cooperează cu organizații internaționale și cu alți actori relevanți, precum institute de educație și formare și academiile diplomatice din state membre și state terțe, și valorifică cunoștințele specializate ale acestora.
CAPITOLUL III
FINANȚARE
Articolul 11
Dispoziții financiare
(1) Valoarea de referință financiară destinată să acopere cheltuielile programului de formare pentru perioada cuprinsă între 1 iulie 2024 și 30 iunie 2025 este de 1 720 432,62 EUR.
(2) Valoarea de referință financiară destinată să acoperire punerea în aplicare a programului de formare pentru perioade ulterioare este stabilită de Consiliu.
(3) Cheltuielile finanțate din valoarea de referință prevăzută la alineatul (1) sunt gestionate în conformitate cu normele și procedurile aplicabile bugetului general al Uniunii.
(4) Comisia supraveghează gestionarea corespunzătoare a cheltuielilor finanțate din valoarea de referință financiară menționată la alineatul (1). În acest scop, Comisia încheie un acord de grant cu Colegiul Europei.
CAPITOLUL IV
PARTICIPANȚI
Articolul 12
Participarea la ADUE
(1) ADUE este deschisă participării membrilor serviciilor diplomatice ale statelor membre, ai SEAE, precum și membri ai personalului instituțiilor Uniunii care lucrează în domeniul relațiilor externe.
(2) SEAE:
(a) |
propune criteriile de eligibilitate și de selecție a participanților, sub rezerva aprobării de către Comitetul director și cu scopul de a asigura cel mai înalt standard de competență, eficiență și integritate; |
(b) |
lansează anual o cerere de candidaturi; și |
(c) |
selectează participanții din rândul candidaților propuși de statele membre și de instituțiile Uniunii. |
(3) Participanților care au încheiat programul de formare al ADUE li se acordă un certificat de participare.
CAPITOLUL V
DISPOZIȚII FINALE
Articolul 13
Reexaminare
Consiliul reexaminează prezenta decizie până la 31 decembrie 2026. În acest scop, pe baza unei evaluări independente și externe, Înaltul Reprezentant prezintă, până la 31 august 2026, un raport cu privire la ADUE și la performanța Colegiului Europei în ceea ce privește punerea în aplicare a activităților de educație și formare ale ADUE.
Articolul 14
Intrarea în vigoare
Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării.
Adoptată la Bruxelles, 21 mai 2024.
Pentru Consiliu
Președintele
H. LAHBIB
ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/1472/oj
ISSN 1977-0782 (electronic edition)