CELEX:32024D1775: Decizia (UE) 2024/1775 a Consiliului din 18 iunie 2024 privind poziția care urmează să fie adoptată în numele Uniunii Europene în cadrul Forumului mondial pentru armonizarea regulamentelor privind vehiculele ale Comisiei Economice pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite cu privire la propunerile de modificare a Regulamentelor ONU nr. 13, 13-H, 22, 30, 41, 49, 51, 54, 63, 78, 79, 83, 85, 96, 100, 101, 108, 109, 117, 120, 129, 134, 138, 150 și 155 și cu privire la o propunere vizând un nou regulament al ONU privind performanța în materie de aderență pe zăpadă și clasificarea pneurilor de tracțiune pentru pneurile reșapate, privind propunerile de amendamente la Regulamentele tehnice mondiale ONU nr. 9, 13, 21, 22 și 24 și privind o propunere de amendament la Rezoluția reciprocă ONU nr. 1
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024 |
|
Informatii
Data documentului: 18/06/2024; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 18/06/2024; intrare în vigoare data documentului a se vedea articolul 2
Data încetării: No end date
Autor: Consiliul Uniunii Europene
Formă: Repertoriu EUR-Lex
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria L |
2024/1775 |
25.6.2024 |
DECIZIA (UE) 2024/1775 A CONSILIULUI
din 18 iunie 2024
privind poziția care urmează să fie adoptată în numele Uniunii Europene în cadrul Forumului mondial pentru armonizarea regulamentelor privind vehiculele ale Comisiei Economice pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite cu privire la propunerile de modificare a Regulamentelor ONU nr. 13, 13-H, 22, 30, 41, 49, 51, 54, 63, 78, 79, 83, 85, 96, 100, 101, 108, 109, 117, 120, 129, 134, 138, 150 și 155 și cu privire la o propunere vizând un nou regulament al ONU privind performanța în materie de aderență pe zăpadă și clasificarea pneurilor de tracțiune pentru pneurile reșapate, privind propunerile de amendamente la Regulamentele tehnice mondiale ONU nr. 9, 13, 21, 22 și 24 și privind o propunere de amendament la Rezoluția reciprocă ONU nr. 1
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, în special articolul 114 coroborat cu articolul 218 alineatul (9),
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
întrucât:
(1) |
Prin Decizia 97/836/CE a Consiliului (1), Uniunea a aderat la Acordul Comisiei Economice pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite (CEE-ONU) privind adoptarea de specificații tehnice uniforme pentru vehicule cu roți, echipamente și componente care pot fi montate și/sau folosite la vehicule cu roți și condițiile pentru recunoașterea reciprocă a omologărilor acordate pe baza specificațiilor respective (denumit în continuare „Acordul din 1958 revizuit”). Acordul revizuit din 1958 a intrat în vigoare la 24 martie 1998. |
(2) |
Prin Decizia 2000/125/CE a Consiliului (2), Uniunea a aderat la Acordul privind stabilirea de regulamente tehnice mondiale aplicabile vehiculelor cu roți, echipamentelor și componentelor care pot fi montate și/sau utilizate la vehiculele cu roți (denumit în continuare „Acordul paralel”). Acordul paralel a intrat în vigoare la 15 februarie 2000. |
(3) |
Regulamentul (UE) 2018/858 al Parlamentului European și al Consiliului (3) stabilește dispozițiile administrative și cerințele tehnice privind omologarea de tip și introducerea pe piață a tuturor vehiculelor, sistemelor, componentelor și unităților tehnice separate noi. Respectivul regulament a încorporat regulamentele adoptate în temeiul Acordului din 1958 revizuit (denumite în continuare „regulamentele ONU”) în sistemul de omologare UE de tip, fie ca cerințe pentru omologarea de tip, fie ca alternative la legislația Uniunii. |
(4) |
În temeiul articolului 1 din Acordul din 1958 revizuit și al articolului 6 din Acordul paralel, Forumul mondial CEE-ONU pentru armonizarea regulamentelor privind vehiculele (WP.29) poate adopta propuneri de modificare a regulamentelor ONU, a regulamentelor tehnice mondiale ale ONU (RTM ONU) și a rezoluțiilor ONU, precum și propuneri de noi regulamente ONU, RTM ONU și rezoluții ONU privind omologarea vehiculelor. În plus, în temeiul respectivelor dispoziții, WP.29 poate adopta propuneri de autorizații pentru elaborarea unor modificări la RTM ONU sau pentru elaborarea unor noi RTM ONU și propuneri de prelungire a mandatelor pentru RTM ONU. |
(5) |
În perioada 25-28 iunie 2024, cu ocazia celei de a 193-a sesiuni a sa, WP.29 poate adopta: propunerile de modificare a Regulamentelor ONU nr. 13, 13-H, 22, 30, 41, 49, 51, 54, 63, 78, 79, 83, 85, 96, 100, 101, 108, 109, 117, 120, 129, 134, 138, 150 și 155; o propunere vizând un nou regulament al ONU privind performanța în materie de aderență pe zăpadă și clasificarea pneurilor de tracțiune pentru pneurile reșapate; propunerile de amendamente la Regulamentele tehnice mondiale ONU nr. 9, 13, 21, 22 și 24; și o propunere de amendament la Rezoluția reciprocă ONU nr. 1. |
(6) |
Regulamentele ONU vor fi obligatorii pentru Uniune. Împreună cu rezoluția reciprocă ONU și cu RTM ONU, acestea vor influența în mod decisiv conținutul legislației UE în domeniul omologării de tip a vehiculelor. Prin urmare, este oportun să se stabilească poziția care urmează să fie adoptată în numele Uniunii în cadrul WP.29 cu privire la adoptarea propunerilor respective. |
(7) |
Pentru a reflecta experiența și evoluțiile tehnice, este necesară modificarea sau completarea cerințelor referitoare la anumite aspecte sau caracteristici cuprinse în Regulamentele ONU nr. 13, 13-H, 22, 30, 41, 49, 51, 54, 63, 78, 79, 83, 85, 96, 100, 101, 108, 109, 117, 120, 129, 134, 138, 150 și 155, în Rezoluția reciprocă ONU nr. 1 și în RTM ONU nr. 9, 13, 21, 22 și 24. |
(8) |
Pentru a permite progresul tehnic și pentru a îmbunătăți siguranța și a reduce amprenta de mediu, este necesară adoptarea unui nou regulament ONU privind performanța în materie de aderență pe zăpadă și clasificarea pneurilor de tracțiune pentru pneurile reșapate. |
(9) |
Respectivele propuneri respectă politica UE privind piața internă în ceea ce privește industria autovehiculelor, referitoare la siguranță, automatizare și emisii, precum și politicile sale în domeniul transporturilor, al climei și al energiei, având un efect foarte pozitiv asupra competitivității sectorului autovehiculelor din UE și asupra comerțului internațional. |
(10) |
Având în vedere beneficiile respective, se propune votul în favoarea respectivelor propuneri, |
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
Articolul 1
Poziția care urmează să fie adoptată în numele Uniunii în cadrul celei de-a 193-a sesiuni a Forumului mondial CEE-ONU pentru armonizarea regulamentelor privind vehiculele, care va avea loc în perioada 25-28 iunie 2024, este de a vota în favoarea propunerilor enumerate în anexa la prezenta decizie.
Articolul 2
Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării.
Adoptată la Luxemburg, 18 iunie 2024.
Pentru Consiliu
Președintele
G. GILKINET
(1) Decizia 97/836/CE a Consiliului din 27 noiembrie 1997 în vederea aderării Comunității Europene la Acordul Comisiei Economice pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite privind adoptarea specificațiilor tehnice uniforme pentru vehicule cu roți, echipamente și componente care pot fi montate și/sau folosite la vehicule cu roți și condițiile pentru recunoașterea reciprocă a omologărilor acordate pe baza acestor specificații („Acordul revizuit din 1958”) (JO L 346, 17.12.1997, p. 78).
(2) Decizia 2000/125/CE a Consiliului din 31 ianuarie 2000 referitoare la încheierea Acordului privind stabilirea de norme tehnice mondiale aplicabile vehiculelor cu roți, echipamentelor și componentelor care pot fi montate și/sau utilizate la vehiculele cu roți („acord paralel”) (JO L 35, 10.2.2000, p. 12).
(3) Regulamentul (UE) 2018/858 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 mai 2018 privind omologarea și supravegherea pieței autovehiculelor și remorcilor acestora, precum și ale sistemelor, componentelor și unităților tehnice separate destinate vehiculelor respective, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2007 și (CE) nr. 595/2009 și de abrogare a Directivei 2007/46/CE (JO L 151, 14.6.2018, p. 1).
ANEXĂ
Regulamentul nr. |
Titlul punctului de pe ordinea de zi |
Conținutul propunerii |
Referința documentului (1) |
13 |
Propunerea de completare 22 la seria de amendamente 11 la Regulamentul ONU nr. 13 (Sisteme de frânare pentru vehicule grele) (ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, punctul 33, pe baza ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/8, astfel cum a fost modificat prin GRVA-18-30) |
Modificările propuse vizează adaptarea regulamentului pentru a permite omologarea vehiculelor echipate atât cu un sistem automat de conducere, cât și cu un mod de conducere manuală. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/56 |
13 |
Propunerea de completare 4 la seria de amendamente 12 la Regulamentul ONU nr. 13 (Sisteme de frânare pentru vehicule grele) (ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, punctul 33, pe baza ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/8, astfel cum a fost modificat prin GRVA-18-30) |
Modificările propuse vizează adaptarea regulamentului pentru a permite omologarea vehiculelor echipate atât cu un sistem automat de conducere, cât și cu un mod de conducere manuală. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/57 |
13 |
Propunerea de completare 2 la seria de amendamente 13 la Regulamentul ONU nr. 13 (Sisteme de frânare pentru vehicule grele) (ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, punctul 33, pe baza ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/8, astfel cum a fost modificat prin GRVA-18-30) |
Modificările propuse vizează adaptarea regulamentului pentru a permite omologarea vehiculelor echipate atât cu un sistem automat de conducere, cât și cu un mod de conducere manuală. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/58 |
13-H |
Propunere de completare 5 la seria de amendamente 01 la Regulamentul ONU nr. 13-H (Frânele autoturismelor) (ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, punctul 34, pe baza ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/9, astfel cum a fost modificat prin GRVA-18-31) |
Modificările propuse vizează adaptarea regulamentului pentru a permite omologarea vehiculelor echipate atât cu un sistem automat de conducere, cât și cu un mod de conducere manuală. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/59 |
22 |
Propunerea de completare 3 la seria de amendamente 06 la Regulamentul ONU nr. 22 (Căști de protecție) (ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, punctul 50, pe baza GRSP-74-04-Rev.1, astfel cum este reprodus prin anexa IX la raport) |
Modificările propuse vizează introducerea unei alternative (și anume, un simulator rigid) la metoda de încercare existentă (și anume, un simulator deformabil), facilitând construcția simulatorului și permițând o verificare mai ieftină în raport cu costul total al încercărilor. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/42 |
30 |
Propunere de completare 26 la seria 02 de amendamente la Regulamentul ONU nr. 30 (Anvelope pentru autovehicule și remorcile acestora) (ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, punctul 17, pe baza ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/15) |
Modificările propuse permit utilizarea altor soluții tehnice de măsurare a lățimii totale a pneurilor, facilitând astfel inovațiile tehnice. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/67 |
41 |
Propunere de completare 3 la seria 05 de amendamente la Regulamentul ONU nr. 41 (Emisiile sonore ale motocicletelor) (ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, punctul 3, pe baza GRBP-79-13) |
Modificările propuse actualizează referința ISO 10844 a pistei de încercare la stadiul actual al tehnologiei. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/68 |
41 |
Propunere de completare 11 la seria 04 de amendamente la Regulamentul ONU nr. 41 (Emisiile sonore ale motocicletelor) (ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, punctul 3, pe baza GRBP-79-14) |
Modificările propuse actualizează referința ISO 10844 a pistei de încercare la stadiul actual al tehnologiei. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/69 |
49 |
Propunere pentru completarea 12 la seria de amendamente 05 la Regulamentul ONU nr. 49 [Emisiile motoarelor cu aprindere prin compresie și ale motoarelor cu aprindere prin scânteie (GPL și GNC)] (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, punctul 39, pe baza ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/13) |
Modificările propuse vizează autorizarea utilizării hidrogenului drept combustibil pentru omologarea de tip a vehiculelor grele în ceea ce privește emisiile. Acest amendament urmărește să integreze numai motoarele monocombustibil pe bază de hidrogen. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/45 |
49 |
Propunere pentru completarea 9 la seria de amendamente 06 la Regulamentul ONU nr. 49 [Emisiile motoarelor cu aprindere prin compresie și ale motoarelor cu aprindere prin scânteie (GPL și GNC)] (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, punctul 40, pe baza ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/14) |
Modificările propuse vizează autorizarea utilizării hidrogenului drept combustibil pentru omologarea de tip a vehiculelor grele în ceea ce privește emisiile. Acest amendament urmărește să integreze numai motoarele monocombustibil pe bază de hidrogen. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/46 |
51 |
Propunerea de completare 10 la seria de amendamente 03 la Regulamentul ONU nr. 51 (Emisii sonore ale vehiculelor din categoriile M și N) (ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, punctul 7, pe baza GRBP-79-33-Rev.1 și a punctului 7 din raport) |
Modificările propuse introduc corecții și clarificări privind definirea puterii, calibrarea, corecția de temperatură și evaluarea sunetului de referință și au fost incluse pe baza experiențelor legate de ultimele modificări ale prezentului regulament. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/70 |
54 |
Propunere de completare 27 la Regulamentul ONU nr. 54 (Pneuri pentru vehicule comerciale și remorcile acestora) (ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, punctul 18, pe baza ECE/TRANS/WP.29/2024/2 și a ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/14) |
Modificările propuse specifică faptul că lățimea totală maximă a pneurilor identificată prin simbolul „A” al „configurației îmbinării pneului cu janta” include o toleranță de 4 %. În plus, acestea aliniază anexa 9 la anexa 1, permițând autorităților de omologare de tip să facă legătura cu rapoartele relevante. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/2/Rev.1 |
63 |
Propunere de completare 6 la seria 02 de amendamente la Regulamentul ONU nr. 63 (Emisiile sonore ale mopedelor) ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, punctul 10, pe baza GRBP-79-17 |
Modificările propuse actualizează referința ISO 10844 a pistei de încercare la stadiul actual al tehnologiei. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/71 |
78 |
Propunerea de completare 1 la seria 06 de amendamente la Regulamentul ONU nr. 78 (Sisteme de frânare ale motocicletelor) (ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, punctul 123, pe baza ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/6) |
Modificările propuse vizează corectarea unei nealinieri neintenționate între dispozițiile tranzitorii pentru noua serie 06 de amendamente la Regulamentul ONU nr. 78 și Orientările generale pentru dispozițiile tranzitorii din regulamentele ONU. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/60 |
79 |
Propunerea de completare 11 la seria de amendamente la Regulamentul ONU nr. 79 (Echipament de direcție) (ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, punctele 35 și 85, pe baza ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2023/21, astfel cum a fost modificat prin GRVA-18-51 și pe baza ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/10, astfel cum a fost modificat prin GRVA-18-32) |
Modificările propuse vizează clarificarea dispozițiilor privind funcția de control automat al direcției pentru parcarea cu telecomandă din categoria A în cazul ansamblurilor de vehicule. Definiția actuală stabilește o limită a distanței de maximum 6 m față de autovehicul, care este insuficientă în situațiile în care funcționarea este supravegheată de conducătorul auto situat în spatele ansamblului de vehicule. Propunerea vizează de asemenea adaptarea regulamentului pentru a permite omologarea vehiculelor echipate atât cu un sistem automat de conducere, cât și cu un mod de conducere manuală. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/61 |
79 |
Propunerea de completare 6 la seria de amendamente 04 la Regulamentul ONU nr. 79 (Echipament de direcție) (ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, punctele 35 și 85, pe baza ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2023/21, astfel cum a fost modificat prin GRVA-18-51 și pe baza ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/10, astfel cum a fost modificat prin GRVA-18-32) |
Modificările propuse vizează clarificarea dispozițiilor privind funcția de control automat al direcției pentru parcarea cu telecomandă din categoria A în cazul ansamblurilor de vehicule. Definiția actuală stabilește o limită a distanței de maximum 6 m față de autovehicul, care este insuficientă în situațiile în care funcționarea este supravegheată de conducătorul auto situat în spatele ansamblului de vehicule. Propunerea vizează de asemenea adaptarea regulamentului pentru a permite omologarea vehiculelor echipate atât cu un sistem automat de conducere, cât și cu un mod de conducere manuală. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/62 |
83 |
Propunere pentru completarea 18 la seria de amendamente 05 la Regulamentul ONU nr. 83 (Emisiile vehiculelor de tip M1 și N1) (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, punctul 13, pe baza ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/7 și a GRPE-90-09-Rev.1 astfel cum a fost modificat prin anexa IV) |
Modificările propuse permit calcularea valorilor rezistenței la înaintare pe drum pe baza valorilor determinate în conformitate cu RTM ONU nr. 15 (WLTP) și alinierea anumitor dispoziții legate de încercarea de tipul 4 din Regulamentul ONU nr. 83 la cele din Regulamentul ONU nr. 154. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/47 |
83 |
Propunere pentru completarea 20 la seria de amendamente 06 la Regulamentul ONU nr. 83 (Emisiile vehiculelor de tip M1 și N1) (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, punctul 14, pe baza GRPE-90-09-Rev.1, astfel cum a fost modificat prin anexa V) |
Amendamentele propuse aliniază unele dispoziții referitoare la încercarea de tip 4 din Regulamentul ONU nr. 83 cu cele din Regulamentul ONU nr. 154. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/48 |
83 |
Propunere pentru completarea 17 la seria de amendamente 07 la Regulamentul ONU nr. 83 (Emisiile vehiculelor de tip M1 și N1) (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, punctul 15, pe baza GRPE-90-09-Rev.1, astfel cum a fost modificat prin anexa VI) |
Amendamentele propuse aliniază unele dispoziții referitoare la încercarea de tip 4 din Regulamentul ONU nr. 83 cu cele din Regulamentul ONU nr. 154. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/49 |
83 |
Propunere pentru completarea 1 la seria de amendamente 08 la Regulamentul ONU nr. 83 (Emisiile vehiculelor de tip M1 și N1) (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, punctul 18, pe baza ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/8, GRPE-90-08 și în timpul sesiunii, astfel cum a fost modificat prin anexa VII) |
Modificările propuse vizează introducerea de corecții și clarificări, astfel încât vehiculele care se încadrează într-un singur „tip de vehicul în ceea ce privește emisiile” în conformitate cu Regulamentul ONU nr. 154 să îndeplinească în continuare cerințele prezentului regulament. În plus, propunerea oferă mai multă claritate în ceea ce privește cerințele legate de diferitele caractere privind emisiile: EA, EB și CE. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/50 |
85 |
Propunere de completare 13 la Regulamentul ONU nr. 85 (Măsurarea puterii nete și a puterii timp de 30 de minute) (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, punctul 47, pe baza ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/15) |
Modificările propuse vizează clarificarea și actualizarea cerințelor privind montarea dispozitivelor auxiliare atunci când se efectuează încercări privind puterea netă sau puterea timp de 30 de minute a sistemelor electrice de transmisie. Se propune eliminarea cerinței ca pompa și termostatul să fie amplasate pe bancul de încercare în aceeași poziție relativă ca pe vehicul. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/51 |
96 |
Propunerea de completare 1 la seria 05 de amendamente la Regulamentul ONU nr. 96 (Dispoziții uniforme privind omologarea motoarelor care urmează să fie instalate pe tractoare agricole și forestiere și pe echipamente mobile fără destinație rutieră în ceea ce privește emisiile de poluanți provenite de la motor) (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, punctul 55, pe baza ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/16) |
Modificările propuse vizează corectarea erorilor tipografice, precum și autorizarea utilizării hidrogenului drept combustibil pentru omologarea motoarelor cu ardere internă care urmează să fie instalate pe tractoare agricole și forestiere și pe echipamente mobile fără destinație rutieră. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/52 |
100 |
Propunere pentru seria de amendamente 04 la Regulamentul ONU nr. 100 (Vehicule cu propulsie electrică) (ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, punctul 23, pe baza ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2023/35 astfel cum a fost modificat prin anexa V la raport) |
Modificările propuse introduc etichetarea, care va ajuta serviciile de urgență să stabilească modul în care să se apropie de autobuzele și camioanele echipate cu un sistem de transmisie electric în caz de incendiu, în special de SRSEE al vehiculului, sau modul în care să se apropie în cazul în care SRSEE este deteriorat din cauza unui accident. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/41 |
101 |
Propunere pentru completarea 13 la seria de amendamente 01 la Regulamentul ONU nr. 101 (Emisii de CO2/consum de combustibil) (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, punctul 20, pe baza ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/9 și GRPE-90-39 astfel cum a fost modificat prin anexa VIII) |
Modificările propuse permit un proces alternativ de verificare a consumului de energie electrică în conformitate cu producția și modifică cerința privind încărcătorul și metoda de măsurare a curentului SRSEE pentru un grup motopropulsor electric hibrid. Ambele modificări sunt în concordanță cu procedurile și acțiunile deja incluse în seria 02 de amendamente la Regulamentul ONU nr. 154. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/53 |
108 |
Propunere de serie de amendamente 01 la Regulamentul ONU nr. 108 (Anvelope reșapate pentru autoturisme și remorcile acestora) (ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, punctul 20, pe baza ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/13 astfel cum a fost modificat prin GRBP-79-24 și GRBP-79-25) |
Amendamentele propuse transferă cerințele privind aderența pe zăpadă a pneurilor reșapate din Regulamentul ONU nr. 108 într-un nou regulament ONU specific privind omologarea de tip a pneurilor reșapate din clasele C1, C2 și C3 în ceea ce privește performanța lor în materie de aderență pe zăpadă și/sau clasificarea lor ca pneuri de tracțiune. Acest lucru remediază dificultățile cu care s-au confruntat reșapatorii și autoritățile de omologare de tip în ceea ce privește omologarea instalațiilor de reșapare care produc „pneuri pentru utilizare în condiții severe de zăpadă” și verificarea conformității producției acestor pneuri reșapate. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/63 |
109 |
Propunere de serie de amendamente 01 la Regulamentul ONU nr. 109 (Anvelope reșapate pentru vehicule comerciale și remorcile acestora) (ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, punctul 20, pe baza ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/3 astfel cum a fost modificat prin GRBP-79-26 și GRBP-79-27) |
Amendamentele propuse transferă cerințele privind aderența pe zăpadă a pneurilor reșapate și clasificarea acestora ca pneuri de tracțiune din Regulamentul ONU nr. 109 într-un nou regulament ONU specific privind omologarea de tip a pneurilor reșapate din clasele C1, C2 și C3 în ceea ce privește performanța lor în materie de aderență pe zăpadă și/sau clasificarea lor ca pneuri de tracțiune. Acest lucru remediază dificultățile cu care s-au confruntat reșapatorii și autoritățile de omologare de tip în ceea ce privește omologarea instalațiilor de reșapare care produc „pneuri pentru utilizare în condiții severe de zăpadă” și verificarea conformității producției acestor pneuri reșapate. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/64 |
117 |
Propunere de completare 2 la seria de amendamente 04 la Regulamentul ONU nr. 117 (Pneuri, rezistența la rulare, zgomotul de rulare și aderența pe suprafețe umede) (ECE/TRANS/WP.29/GRBP/76, punctul 23 și ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, punctele 22 și 29, pe baza ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2023/19 astfel cum a fost modificat prin GRBP-78-05, ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/4 astfel cum a fost modificat prin GRBP-79-50, ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/6 astfel cum a fost modificat prin GRBP-79-21 și ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/10 astfel cum a fost modificat prin GRBP-79-12-Rev.2, și punctul 29 din raport) |
Modificările propuse îmbunătățesc reproductibilitatea metodei de încercare a aderenței pe zăpadă prin înlocuirea pneurilor de referință actuale C3 SRTTT-19.5 și 22.5 cu pneurile de referință noi C3 SRTT 19.5 și 22.5 cu lamele. Pe lângă o serie de modificări de redactare, trimiterea la standardele ISO este actualizată în multe paragrafe și se introduce o nouă formulă de corecție a temperaturii pentru emisiile sonore de rulare ale pneurilor din clasele C1 și C2. Propunerea a introdus, de asemenea, o nouă metodologie de măsurare a abraziunii pneurilor C1. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/65 |
117 |
Propunere de completare 2 la seria de amendamente 03 la Regulamentul ONU nr. 117 (Pneuri, rezistența la rulare, zgomotul de rulare și aderența pe suprafețe umede) (ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, punctul 23, pe baza ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/9, astfel cum a fost modificat prin GRBP-79-22 și ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/12, astfel cum a fost modificat prin GRBP-79-49) |
Modificările propuse îmbunătățesc reproductibilitatea metodei de încercare a aderenței pe zăpadă prin înlocuirea pneurilor de referință actuale C3 SRTTT-19.5 și 22.5 cu pneurile de referință noi C3 SRTT 19.5 și 22.5 cu lamele. Pe lângă o serie de modificări de redactare, trimiterea la standardele ISO este actualizată în multe paragrafe și se introduce o nouă formulă de corecție a temperaturii pentru emisiile sonore de rulare ale pneurilor din clasele C1 și C2. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/72 |
117 |
Propunere de completare 16 la seria de amendamente 02 la Regulamentul ONU nr. 117 (Pneuri, rezistența la rulare, zgomotul de rulare și aderența pe suprafețe umede) (ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, punctul 24, pe baza ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/5 și ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/7, astfel cum a fost modificat prin GRBP-79-23) |
Modificările propuse îmbunătățesc reproductibilitatea metodei de încercare a aderenței pe zăpadă prin înlocuirea pneurilor de referință actuale C3 SRTTT-19.5 și 22.5 cu pneurile de referință noi C3 SRTT 19.5 și 22.5 cu lamele. Pe lângă o serie de modificări de redactare, trimiterea la standardele ISO este actualizată în multe paragrafe și se introduce o nouă formulă de corecție a temperaturii pentru emisiile sonore de rulare ale pneurilor din clasele C1 și C2. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/73 |
120 |
Propunere de completarea 1 la seria de amendamente 02 la Regulamentul ONU nr. 120 (Prescripții uniforme privind motoarele cu combustie internă destinate instalării pe tractoare agricole și forestiere și pe echipamente mobile fără destinație rutieră, referitor la măsurarea puterii nete, cuplului net și consumului specific de combustibil) (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, punctul 56, pe baza ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/17, pe baza GRPE-90-13 astfel cum a fost modificat prin anexa XI) |
Modificările propuse vizează corectarea erorilor tipografice, precum și autorizarea utilizării hidrogenului drept combustibil pentru omologarea motoarelor cu ardere internă care urmează să fie instalate pe tractoare agricole și forestiere și pe echipamente mobile fără destinație rutieră, cu privire la măsurarea puterii nete, a cuplului net și a consumului specific de combustibil. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/54 |
129 |
Propunere pentru completarea 11 la seria de amendamente 03 la Regulamentul ONU nr. 129 (Sisteme îmbunătățite de reținere pentru copii) (ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, punctul 28, pe baza GRSP-74-29-Rev.1, astfel cum este reprodus prin anexa VI la raport) |
Scopul modificărilor propuse este de a permite instalarea unui dispozitiv de protecție a manechinului pe banc în încercarea dinamică frontală cu o pernă de înălțare universală, fără a deteriora gâtul manechinului. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/43/Rev.1 |
129 |
Propunere pentru completarea 1 la seria de amendamente 04 la Regulamentul ONU nr. 129 (Sisteme îmbunătățite de reținere pentru copii) (ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, punctul 28, pe baza GRSP-74-29-Rev.1, astfel cum este reprodus prin anexa VI la raport) |
Scopul modificărilor propuse este de a permite instalarea unui dispozitiv de protecție a manechinului pe banc în încercarea dinamică frontală cu o pernă de înălțare universală, fără a deteriora gâtul manechinului. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/44/Rev.1 |
134 |
Propunere de rectificare 1 la versiunea originală a Regulamentului ONU nr. 134 (Vehicule cu hidrogen și cu pilă de combustie) (ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, punctul 29, pe baza GRSP-74-12 astfel cum a fost reprodus în anexa VII la raport) |
Amendamentele propuse corectează trimiterile care au fost incluse în cursul transpunerii RTM 13 faza 1 în seria inițială de amendamente la Regulamentul ONU nr. 134 și copiate în seria 01 de amendamente la Regulamentul ONU nr. 134. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/74 |
138 |
Propunerea de serie de amendamente 02 la Regulamentul ONU nr. 138 (Vehicule silențioase de transport rutier) (ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, punctul 16, pe baza ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/2 astfel cum a fost modificat prin GRBP-79-34-Rev.2) |
Modificările propuse reduc incertitudinile de măsurare în timpul măsurării nivelului sonor al benzii de o treime de octavă și reduc zonele gri existente în contextul emiterii omologărilor. În plus, este abordat comportamentul sistemului de avertizare acustică a vehiculului (AVAS) la o viteză mai mare de 20 km/h a vehiculului și la mersul înapoi, asigurând astfel o interacțiune funcțională între prezentul regulament și cerințele din alte reglementări în ceea ce privește nivelul sonor maxim admis în intervalul de viteză al AVAS și dispozițiile suplimentare privind emisiile sonore (ASEP) sau dispozițiile suplimentare privind emisiile sonore în condiții reale de conducere. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/66 |
150 |
Propunere de rectificare 1 la completarea 2 la seria 01 de amendamente la Regulamentul ONU nr. 150 (Dispozitive retroreflectorizante) (ECE/TRANS/WP.29/GRE/89, punctul 32, pe baza ECE/TRANS/WP.29/GRE/2023/21) |
Modificările propuse aliniază procedura care trebuie urmată în cazul unei reflexii de suprafață pe catadioptru atât pentru coeficientul de măsurare a intensității luminoase, cât și pentru măsurarea culorii. În prezent, procedura de măsurare este diferită, iar acest lucru poate duce la obținerea unor coordonate diferite ale culorilor măsurate în laboratoare diferite. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/27/Corr.1 |
155 |
Propunere de completare 3 la Regulamentul ONU nr. 155 (Securitatea cibernetică și sistemul de gestionare a securității cibernetice) (ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, punctul 53, pe baza ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/4) |
Propunerea vizează extinderea domeniului de aplicare al Regulamentului ONU nr. 155 pentru a include toate vehiculele din categoria L. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/55 |
Regulament nou |
Propunere pentru un nou proiect de regulament ONU (performanța de aderență la zăpadă și clasificarea pneurilor de tracțiune în cazul pneurilor reșapate) (ECE/TRANS/WP.29/GRBP/77, punctul 19, pe baza ECE/TRANS/WP.29/GRBP/2024/11 astfel cum a fost modificat prin GRBP-79-29-Rev.1) |
Acest nou regulament ONU este propus pentru a aborda dificultățile cu care s-au confruntat în practică reșapatorii și autoritățile de omologare de tip în ceea ce privește cerințele actuale referitoare la omologarea instalațiilor de reșapare care produc „pneuri pentru utilizare în condiții severe de zăpadă” și la verificarea conformității producției acestor pneuri reșapate. Prezenta propunere se alătură propunerilor de eliminare a cerințelor privind aderența pe zăpadă a anvelopelor reșapate din Regulamentele ONU nr. 108 și 109. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/75 |
RTM nr. |
Titlul punctului de pe ordinea de zi |
Conținutul propunerii |
Referința documentului |
9 |
Propunere de amendament 3 la Regulamentul tehnic mondial ONU nr. 9 (Siguranța pietonilor) (ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, punctul 5, pe baza ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2023/31, astfel cum a fost modificat prin anexa II la raport) Propunere de raport final privind stadiul elaborării amendamentului 3 la Regulamentul tehnic mondial nr. 9 al ONU (Siguranța pietonilor) cu privire la sistemele de protecție pietonală utilizabile. (ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, punctul 5, pe baza GRSP-74-11-Rev.1 astfel cum este reprodus prin anexa II la raport) |
Modificările propuse se referă la elaborarea unor dispoziții de încercare pentru vehiculele echipate cu sisteme de protecție a pietonilor care pot fi desfășurate, inclusiv la condițiile prealabile, fără a schimba impactorii de tip cap-manechin și parametrii corespunzători ai acestora pentru încercările de coliziune cu fața capotei. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/77, ECE/TRANS/WP.29/2024/78 |
13 |
Propunere de rectificare 1 la versiunea originală a Regulamentului ONU nr. 13 (Vehicule cu hidrogen și cu pilă de combustie) (ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, punctele 6-7, pe baza ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2023/26, astfel cum a fost modificat prin anexa III la raport) |
Amendamentele propuse corectează erorile de redactare din textul amendamentului 1 la RTM ONU nr. 13. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/85 |
21 |
Propunere de amendament 1 la RTM ONU nr. 21 [Determinarea puterii vehiculului electric (DEVP)] (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, punctul 83, pe baza ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/5 și a GRPE-90-16-Rev.1 astfel cum a fost modificat prin addendumul 3) Propunere de raport final privind stadiul elaborării amendamentului 1 la RTM ONU nr. 21 (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, punctul 84, pe baza GRPE-90-17, astfel cum a fost modificat prin addendumul 4) |
Modificările propuse îmbunătățesc definițiile și specificațiile și introduc un concept familial și, pentru a integra grupuri motopropulsoare foarte integrate, oferă o metodă suplimentară de încercare ISO (TP1), care utilizează raportul de distribuție a puterii între două ramuri ale grupului motopropulsor, astfel cum este raportat de semnalul de la bord. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/79, ECE/TRANS/WP.29/2024/80 |
22 |
Propunere de amendament 1 la RTM ONU nr. 22 (Durabilitatea bateriei instalate la bordul vehiculului în cazul vehiculelor electrice ușoare) (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, punctul 86, pe baza ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/6 și GRPE-90-32 astfel cum a fost modificat prin addendumul 5) Propunere de raport final privind stadiul elaborării amendamentului 1 la RTM ONU nr. 22 (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, punctul 87, pe baza GRPE-90-33, astfel cum a fost modificat prin addendumul 6) |
Modificările propuse introduc cerințe pentru verificarea distanței virtuale raportate de către producător. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/81, ECE/TRANS/WP.29/2024/82 |
24 |
Propunere de amendament 1 la RTM ONU nr. 24 (Măsurarea în laborator a emisiilor de frânare pentru vehiculele ușoare) (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, punctul 65, pe baza ECE/TRANS/WP.29/GRPE/2024/4 și a GRPE-90-25-Rev.1 astfel cum a fost modificat prin addendumul 1) Propunere de raport final privind stadiul elaborării amendamentului 1 la RTM ONU nr. 24 (ECE/TRANS/WP.29/GRPE/90, punctul 66, pe baza GRPE-90-27 astfel cum a fost modificat prin addendumul 2) |
Modificările propuse introduc procedura de determinare a coeficienților de ponderare a frânării cu fricțiune specifici vehiculului pentru a fi utilizați în cadrul RTM la măsurarea emisiilor de particulele în suspensie generate de uzura frânelor și a numărului de particule emise provenite de la frânele utilizate la vehiculele ușoare cu masa de cel mult 3,5 tone. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/83, ECE/TRANS/WP.29/2024/84 |
Dispoziții diverse |
Titlul punctului de pe ordinea de zi |
Conținutul propunerii |
Referința documentului |
Rezoluție |
Propunere de amendament 4 la Rezoluția reciprocă nr. 1 (ECE/TRANS/WP.29/GRSP/74, punctul 32, pe baza ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2023/33, astfel cum a fost modificat prin anexa VIII la raport) |
Modificările propuse introduc specificații pentru calificarea modelelor de corp uman în scopul determinării timpului de impact al capului unui pieton ca o condiție prealabilă pentru sistemele de protecție a pietonilor care pot fi desfășurate, în conformitate cu cerințele RTM ONU nr. 9. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/86 |
Document de interpretare |
Propunere de amendament la documentul de interpretare a Regulamentului ONU nr. 155 (ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, punctul 52, pe baza ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/5) |
Propunerea vizează alinierea documentului de interpretare la propunerea de amendament concomitentă la Regulamentul ONU nr. 155, extinzând domeniul de aplicare al regulamentului pentru a include toate vehiculele din categoria L. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/40 |
Orientări |
Orientări și recomandări privind cerințele de siguranță, evaluările și metodele de încercare pentru sistemele automate de conducere (ADS) în scopul de a contribui la elaborarea reglementărilor; (ECE/TRANS/WP.29/GRVA/18, pe baza GRVA-18-50) |
Propunerea conține orientări și recomandări pentru stabilirea cerințelor de siguranță și a metodelor de evaluare aplicabile vehiculelor ADS. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/39 |
Orientări |
Propunere de modificare a Orientărilor generale privind procedurile de reglementare ale Organizației Națiunilor Unite și dispozițiile tranzitorii din regulamentele ONU (ECE/TRANS/WP29/1044/Rev.3) |
Propunerea clarifică în detaliu aplicarea dispozițiilor tranzitorii din regulamentele ONU. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/76 |
(1) Toate documentele la care se face trimitere în tabel sunt disponibile la adresa: (WP.29) Forumul mondial pentru armonizarea regulamentelor privind vehiculele (a 193-a sesiune) | CEE-ONU.
ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/1775/oj
ISSN 1977-0782 (electronic edition)