CELEX:32024R1382: Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2024/1382 al Comisiei din 23 mai 2024 de prelungire a unei derogări de la Regulamentul (CE) nr. 1967/2006 al Consiliului în ceea ce privește interzicerea pescuitului deasupra habitatelor protejate, distanța minimă față de coastă și adâncimea minimă a mării pentru traulerele echipate cu traule de tip gangui care pescuiesc în anumite ape teritoriale ale Franței (Provence-Alpes-Côte d’Azur)
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024 |
|
Informatii
Data documentului: 23/05/2024; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 25/05/2024; intrare în vigoare data publicării +1 a se vedea articolul 3
Data încetării: 11/05/2025; a se vedea articolul 3
Autor: Comisia Europeană, Direcția Generală Afaceri Maritime și Pescuit
Formă: Repertoriu EUR-Lex
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria L |
2024/1382 |
24.5.2024 |
REGULAMENTUL DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2024/1382 AL COMISIEI
din 23 mai 2024
de prelungire a unei derogări de la Regulamentul (CE) nr. 1967/2006 al Consiliului în ceea ce privește interzicerea pescuitului deasupra habitatelor protejate, distanța minimă față de coastă și adâncimea minimă a mării pentru traulerele echipate cu traule de tip „gangui” care pescuiesc în anumite ape teritoriale ale Franței (Provence-Alpes-Côte d’Azur)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (CE) nr. 1967/2006 al Consiliului din 21 decembrie 2006 privind măsurile de gestionare pentru exploatarea durabilă a resurselor halieutice în Marea Mediterană, de modificare a Regulamentului (CEE) nr. 2847/93 și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1626/94 (1), în special articolul 4 alineatul (5) și articolul 13 alineatele (5) și (10),
întrucât:
(1) |
La 2 iunie 2014, Comisia a adoptat Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 586/2014 (2) care a stabilit pentru prima dată o derogare de la articolul 4 alineatul (1) și de la articolul 13 alineatele (1) și (2) din Regulamentul (CE) nr. 1967/2006 pentru utilizarea traulerelor echipate cu traule de tip „gangui” în anumite ape teritoriale ale Franței (Provence-Alpes-Côte d’Azur) până la 6 iunie 2017. Pentru respectiva derogare au fost acordate mai multe prelungiri, ultima dată prin Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2022/2363 al Comisiei (3), care va expira la 11 mai 2024. |
(2) |
La 27 octombrie 2023, Comisia a primit din partea Franței o cerere de prelungire a derogării până la 11 mai 2026. Franța a furnizat argumente științifice și tehnice actualizate pentru prelungirea derogării, inclusiv rapoarte pentru 2022 și 2023 privind punerea în aplicare a planului de gestionare adoptat de Franța la 13 mai 2014 (4) în conformitate cu articolul 19 din Regulamentul (CE) nr. 1967/2006, o estimare a amprentei traulelor de tip „gangui” în 2022, utilizând datele transmise de transponderele VMS („date VMS”), o amplă analiză socioeconomică, precum și o evaluare a riscurilor privind impactul acestui tip de pescuit asupra mediului. |
(3) |
În cursul celei de a 74-a sesiuni plenare desfășurate în perioada 13-17 noiembrie 2023, Comitetul științific, tehnic și economic pentru pescuit (CSTEP) (5) a evaluat cererea de prelungire a derogării, inclusiv datele justificative și raportul de punere în aplicare. CSTEP a concluzionat că măsurile în vigoare sunt eficace în reducerea flotei echipate cu traule de tip „gangui” și a impactului acesteia asupra mediului. În acest sens, CSTEP a remarcat că activitatea de pescuit cu traule de tip „gangui” îndeplinește cerințele stabilite în Regulamentul (CE) nr. 1967/2006. În plus, CSTEP a concluzionat că, întrucât numărul navelor echipate cu traule de tip „gangui” a scăzut semnificativ din 2014, de la 36 la 7 nave active în 2022, impactul pescuitului a continuat să se reducă în timp. CSTEP a recunoscut, de asemenea, că activitatea de pescuit va fi eliminată treptat în următorii 10 ani din cauza nereînnoirii licențelor pescarilor care renunță la această activitate de pescuit. |
(4) |
Prelungirea derogării solicitată de Franța vizează activitățile de pescuit ale navelor cu o lungime totală mai mică sau egală cu 12 metri și cu o putere a motorului mai mică sau egală cu 85 kW, cu plase de fund remorcate, efectuate în mod tradițional deasupra solurilor submarine de Posidonia oceanica, în conformitate cu articolul 4 alineatul (5) primul paragraf din Regulamentul (CE) nr. 1967/2006. |
(5) |
Pescuitul în cauză afectează mai puțin de 33 % din suprafața acoperită cu soluri submarine de iarbă de mare Posidonia oceanica din cadrul zonei care intră sub incidența planului de gestionare al Franței și mai puțin de 10 % din suprafața acoperită cu soluri submarine de iarbă de mare Posidonia oceanica din apele teritoriale ale Franței, în conformitate cu plafoanele stabilite la articolul 4 alineatul (5) primul paragraf punctele (ii) și (iii) din Regulamentul (CE) nr. 1967/2006. |
(6) |
Există constrângeri geografice specifice datorate dimensiunii limitate a platformei continentale, astfel cum se prevede la articolul 13 alineatul (5) din Regulamentul (CE) nr. 1967/2006. |
(7) |
Prin analiza de risc a activităților de pescuit care afectează situl Natura 2000 „Rade d’Hyères”, efectuată de autoritățile franceze, s-a evaluat că există un risc moderat de subminare a obiectivelor de conservare a solurilor submarine de Posidonia oceanica, legat de pescuitul cu traule de tip „gangui”. |
(8) |
Comisia ia act de reducerea activităților de pescuit cu traule de tip „gangui” efectuate deasupra solurilor submarine de Posidonia oceanica și de faptul că autoritățile franceze au interzis activitățile de pescuit din centrul parcului național „Port Cros” pentru a proteja solurile submarine de Posidonia oceanica. În plus, CSTEP a constatat că proporția activităților de pescuit cu traule de tip „gangui” efectuate deasupra solurilor submarine de Posidonia oceanica a scăzut de la 21 % la 17,2 % în zona acoperită de planul de gestionare și de la 7,6 % la 6,1 % în apele teritoriale ale Franței, cu mult sub limitele stabilite la articolul 4 alineatul (5) din Regulamentul (CE) nr. 1967/2006. |
(9) |
Pescuitul nu are un impact semnificativ asupra mediului marin. |
(10) |
Pescuitul efectuat cu traulere echipate cu traule de tip „gangui” vizează o varietate de specii care corespund unei nișe ecologice. Componența capturilor acestui tip de pescuit, în special în ceea ce privește numărul de specii capturate, nu poate fi reprodusă cu nicio altă unealtă de pescuit. Prin urmare, activitățile de pescuit nu pot fi efectuate cu alte unelte. |
(11) |
Cererea acoperă navele care practică acest tip de pescuit de mai mult de cinci ani și care își desfășoară activitatea conform planului de gestionare al Franței, în conformitate cu articolul 13 alineatul (9) din Regulamentul (CE) nr. 1967/2006. |
(12) |
Prelungirea derogării solicitată de Franța se referă la un număr limitat de nouă nave autorizate, identificate în planul de gestionare, cu un total de 434 kW, dintre care doar șapte erau active în 2023. Aceasta reprezintă o reducere cu 75 % a efortului de pescuit din perspectiva numărului de nave autorizate în comparație cu 2014, când derogarea viza 36 de nave autorizate specificate în planul de gestionare adoptat de Franța. Navele respective sunt incluse pe o listă comunicată Comisiei în conformitate cu articolul 13 alineatul (9) din Regulamentul (CE) nr. 1967/2006. |
(13) |
În plus, planul de gestionare adoptat de Franța garantează că efortul de pescuit nu va crește în viitor, astfel cum se prevede la articolul 13 alineatul (9) din Regulamentul (CE) nr. 1967/2006. Autorizațiile de pescuit vor fi eliberate numai celor nouă nave specificate, care reprezintă un efort total de 434 kW și pe care Franța le-a autorizat deja să pescuiască. |
(14) |
În plus, planul de gestionare al Franței precizează că toate autorizațiile de pescuit cu traule de tip „gangui” urmează să fie retrase atunci când navele autorizate sunt înlocuite sau când comandanții navelor vând navele sau se pensionează. Prin urmare, Comisia observă că efectul acestei dispoziții este eliminarea treptată a respectivei activități de pescuit, ceea ce conduce totodată la o reducere corespunzătoare a impactului pescuitului asupra stocurilor. |
(15) |
Derogarea solicitată respectă cerințele articolului 8 alineatul (1) și ale anexei IX partea B secțiunea I la Regulamentul (UE) 2019/1241 al Parlamentului European și al Consiliului (6) în ceea ce privește dimensiunile ochiurilor de plasă pentru uneltele tractate, deoarece se referă la traulere care operează cu dimensiuni ale ochiurilor de plasă de cel puțin 40 mm, iar în structura traulelor de tip „gangui” nu sunt utilizate ochiuri de plasă pătrate mai mici de 40 mm. |
(16) |
Activitățile de pescuit vizate nu interferează cu activitățile navelor care utilizează alte unelte decât traule, năvoade sau plase tractate similare, în conformitate cu articolul 13 alineatul (9) litera (b) din Regulamentul (CE) nr. 1967/2006. |
(17) |
Activitatea traulerelor echipate cu traule de tip „gangui” este reglementată în planul de gestionare al Franței pentru a se garanta capturi minime din speciile menționate în partea A din anexa IX la Regulamentul (UE) 2019/1241, în conformitate cu articolul 13 alineatul (9) litera (c) din Regulamentul (CE) nr. 1967/2006. |
(18) |
Traulerele echipate cu traule de tip „gangui” nu vizează cefalopodele, astfel cum se prevede la articolul 13 alineatul (9) litera (d) din Regulamentul (CE) nr. 1967/2006. |
(19) |
Planul de gestionare francez stabilește un plan de monitorizare, astfel cum se prevede la articolul 4 alineatul (5) al cincilea paragraf și la articolul 13 alineatul (9) al treilea paragraf din Regulamentul (CE) nr. 1967/2006. Acesta include, de asemenea, măsuri pentru înregistrarea activităților de pescuit, îndeplinind astfel condițiile prevăzute la articolul 14 din Regulamentul (UE) nr. 1224/2009 al Consiliului (7). |
(20) |
Prelungirea derogării solicitată de Franța îndeplinește așadar condițiile prevăzute la articolul 4 alineatul (5) și la articolul 13 alineatele (5) și (9) din Regulamentul (CE) nr. 1967/2006 și trebuie acordată. |
(21) |
Franța are obligația să raporteze Comisiei la timp și în conformitate cu planul de monitorizare prevăzut în planul de gestionare francez. Perioada cu care este prelungită derogarea trebuie să fie limitată pentru a permite adoptarea promptă a unor măsuri de gestionare corective în cazul în care raportul prezentat Comisiei arată o stare de conservare precară a stocurilor exploatate, oferind totodată posibilitatea de consolidare a bazei științifice în vederea îmbunătățirii planului de gestionare. |
(22) |
La 4 martie 2024, Comisia a primit din partea Franței o cerere de limitare la un an a prelungirii derogării solicitate la 27 octombrie 2023, cu angajamentul de a nu mai solicita o prelungire a acestei derogări și de a pune în aplicare, în 2024, un plan de încetare permanentă a activităților de pescuit ale traulerelor active echipate cu traule de tip „gangui”. |
(23) |
Întrucât derogarea acordată prin Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2022/2363 va expira la 11 mai 2024, pentru a se asigura continuitatea juridică, prezentul regulament trebuie să se aplice de la 12 mai 2024. Din motive de securitate juridică, prezentul regulament trebuie să intre în vigoare în regim de urgență. |
(24) |
Această aplicare retroactivă nu aduce atingere principiului securității juridice și protecției încrederii legitime, întrucât pescuitul în cauză a fost acoperit în mod continuu de planul de gestionare al Franței. |
(25) |
Prezentul regulament nu aduce atingere poziției Comisiei privind conformitatea activității care face obiectul acestei derogări cu alte acte legislative ale Uniunii, în special cu Directiva 92/43/CEE a Consiliului (8). |
(26) |
Măsurile prevăzute de prezentul regulament sunt conforme cu avizul Comitetului pentru pescuit și acvacultură, |
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
Articolul 1
Derogare de la Regulamentul (CE) nr. 1967/2006 al Consiliului
Articolul 4 alineatul (1) primul paragraf, articolul 13 alineatul (1) primul paragraf și articolul 13 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 1967/2006 nu se aplică în apele teritoriale ale Franței adiacente coastei din regiunea Provence-Alpes-Côte d’Azur pentru traulerele echipate cu traule de tip „gangui” care îndeplinesc cerințele următoare:
(a) |
dețin un număr de înmatriculare menționat în planul de gestionare adoptat de Franța în conformitate cu articolul 19 din Regulamentul (CE) nr. 1967/2006; |
(b) |
practică acest tip de pescuit de mai mult de cinci ani și nu implică nicio creștere viitoare a efortului de pescuit prevăzut; |
(c) |
dețin o autorizație de pescuit și operează în cadrul planului de gestionare adoptat de Franța în conformitate cu articolul 19 din Regulamentul (CE) nr. 1967/2006. |
Articolul 2
Raportare
Franța transmite Comisiei, până la data de 31 martie 2025, un raport întocmit în conformitate cu planul de monitorizare prevăzut în planul de gestionare menționat la articolul 1 litera (c).
Articolul 3
Intrare în vigoare și aplicare
Prezentul regulament intră în vigoare în ziua următoare datei publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Se aplică de la 12 mai 2024 până la 11 mai 2025.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.
Adoptat la Bruxelles, 23 mai 2024.
Pentru Comisie
Președinta
Ursula VON DER LEYEN
(2) Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 586/2014 al Comisiei din 2 iunie 2014 de derogare de la Regulamentul (CE) nr. 1967/2006 al Consiliului în ceea ce privește interzicerea pescuitului deasupra habitatelor protejate și distanța minimă față de coastă și adâncimea pentru traulerele „gangui” care pescuiesc în anumite ape teritoriale ale Franței (Provence-Alpes-Côte d’Azur) (JO L 164, 3.6.2014, p. 10).
(3) Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2022/2363 al Comisiei din 2 decembrie 2022 de prelungire a unei derogări de la Regulamentul (CE) nr. 1967/2006 al Consiliului în ceea ce privește interzicerea pescuitului deasupra habitatelor protejate, distanța minimă de coastă și adâncimea minimă a mării pentru traulerele echipate cu traule de tip „gangui” care pescuiesc în anumite ape teritoriale ale Franței (Provence-Alpes-Côte d’Azur) (JO L 312, 5.12.2022, p. 95).
(4)
https://www.legifrance.gouv.fr/jorf/id/JORFTEXT000028986590.
(5)
1_RepCovTempl_STR_IPSC.doc (europa.eu).
(6) Regulamentul (UE) 2019/1241 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 iunie 2019 privind conservarea resurselor piscicole și protecția ecosistemelor marine prin măsuri tehnice, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1967/2006 și (CE) nr. 1224/2009 ale Consiliului și a Regulamentelor (UE) nr. 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 și (UE) 2019/1022 ale Parlamentului European și ale Consiliului și de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 894/97, (CE) nr. 850/98, (CE) nr. 2549/2000, (CE) nr. 254/2002, (CE) nr. 812/2004 și (CE) nr. 2187/2005 ale Consiliului (JO L 198, 25.7.2019, p. 105).
(7) Regulamentul (CE) nr. 1224/2009 al Consiliului din 20 noiembrie 2009 de stabilire a unui sistem de control al Uniunii pentru asigurarea respectării normelor politicii comune în domeniul pescuitului, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 847/96, (CE) nr. 2371/2002, (CE) nr. 811/2004, (CE) nr. 768/2005, (CE) nr. 2115/2005, (CE) nr. 2166/2005, (CE) nr. 388/2006, (CE) nr. 509/2007, (CE) nr. 676/2007, (CE) nr. 1098/2007, (CE) nr. 1300/2008, (CE) nr. 1342/2008 și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 2847/93, (CE) nr. 1627/94 și (CE) nr. 1966/2006 (JO L 343, 22.12.2009, p. 1).
(8) Directiva 92/43/CEE a Consiliului din 21 mai 1992 privind conservarea habitatelor naturale și a speciilor de faună și floră sălbatică (JO L 206, 22.7.1992, p. 7).
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/1382/oj
ISSN 1977-0782 (electronic edition)