CELEX:32024R1504: Regulamentul delegat (UE) 2024/1504 al Comisiei din 22 februarie 2024 de completare a Regulamentului (UE) 2023/1114 al Parlamentului European și al Consiliului prin precizarea normelor procedurale privind exercitarea competenței de a impune amenzi sau penalități cu titlu cominatoriu de către Autoritatea Bancară Europeană emitenților de tokenuri semnificative raportate la active și emitenților de tokenuri de monedă electronică semnificative

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria L2024/150430.5.2024REGULAMENTUL DELEGAT (UE) 2024/1504 AL COMISIEI din 22 februarie 2024 de completare a Regulamentului (UE) 2023/1114 al Parlamentului European și al Consiliului prin precizarea normelor procedurale privind exercitarea competenței de a impune amenzi sau penalități cu...

Informatii

Data documentului: 22/02/2024; Data adoptării
Data intrării în vigoare: 19/06/2024; intrare în vigoare data publicării +20 a se vedea articolul 9
Data încetării: No end date
Autor: Comisia Europeană, Direcția Generală Stabilitate Financiară, Servicii Financiare și Uniunea Piețelor de Capital
Formă: Repertoriu EUR-Lex
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria L


2024/1504

30.5.2024

REGULAMENTUL DELEGAT (UE) 2024/1504 AL COMISIEI

din 22 februarie 2024

de completare a Regulamentului (UE) 2023/1114 al Parlamentului European și al Consiliului prin precizarea normelor procedurale privind exercitarea competenței de a impune amenzi sau penalități cu titlu cominatoriu de către Autoritatea Bancară Europeană emitenților de tokenuri semnificative raportate la active și emitenților de tokenuri de monedă electronică semnificative

(Text cu relevanță pentru SEE)

COMISIA EUROPEANĂ,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,

având în vedere Regulamentul (UE) 2023/1114 al Parlamentului European și al Consiliului din 31 mai 2023 privind piețele criptoactivelor și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 și (UE) nr. 1095/2010 și a Directivelor 2013/36/UE și (UE) 2019/1937 (1), în special articolul 134 alineatul (10),

întrucât:

(1)

Pentru a oferi persoanei care face obiectul unei investigații privind o presupusă încălcare prevăzută în anexa V sau VI la Regulamentul (UE) 2023/1114 posibilitatea de a fi audiată, persoana respectivă ar trebui să aibă dreptul de a formula observații scrise cu privire la raportul de constatare al investigației într-un termen rezonabil de cel puțin patru săptămâni înainte ca agentul de investigații să își prezinte constatările ABE. Persoanei care face obiectul investigației ar trebui să i se permită să fie asistată de un consilier ales de aceasta pe parcursul investigației. Agentul de investigații ar trebui să analizeze dacă este necesar ca, în urma observațiilor transmise de persoana care face obiectul investigației, să modifice raportul de constatare înainte de a-l transmite ABE.

(2)

ABE ar trebui să verifice caracterul complet al dosarului transmis de agentul de investigații pe baza unei liste de documente. Pentru a asigura faptul că persoana care face obiectul investigației este în măsură să își pregătească în mod adecvat apărarea, înainte de a adopta o decizie definitivă cu privire la aplicarea de amenzi sau de măsuri de supraveghere, ABE ar trebui să îi acorde persoanei respective dreptul de a prezenta observații scrise suplimentare.

(3)

Pentru a se asigura că o persoană care face obiectul unei investigații cooperează, ABE ar trebui să poată lua anumite măsuri coercitive. Atunci când a luat o decizie prin care impune unei persoane care face obiectul unei investigații să pună capăt unei încălcări sau atunci când i-a solicitat acesteia să furnizeze informații complete ori să prezinte evidențe, date sau orice alt material în integralitatea sa ori atunci când a luat decizia de a efectua o inspecție la fața locului, ABE poate impune penalități cu titlu cominatoriu pentru a obliga persoana respectivă să respecte decizia luată. Înainte de a impune penalități cu titlu cominatoriu, ABE ar trebui să îi ofere persoanei care face obiectul unei investigații posibilitatea de a prezenta observații scrise.

(4)

Întrucât agentul de investigații își desfășoară activitatea în mod independent, ABE nu ar trebui să fie obligată să subscrie la constatările din dosarul pregătit de acesta. Cu toate acestea, pentru a se asigura faptul că persoana care face obiectul investigației își poate pregăti în mod adecvat apărarea, indiferent dacă ABE este sau nu de acord, integral sau parțial, cu constatările agentului de investigații, aceasta ar trebui să fie informată și să aibă posibilitatea de a răspunde.

(5)

Atunci când adoptă o decizie provizorie în temeiul articolului 135 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2023/1114, ABE ar trebui să îi acorde persoanei care face obiectul unei investigații posibilitatea de a fi audiată cât mai curând posibil după adoptarea deciziei provizorii și înainte de adoptarea unei decizii de confirmare. Cu toate acestea, procedura ar trebui să îi acorde persoanei care face obiectul unei investigații dreptul de a fi audiată în prealabil atunci când investigația este efectuată de un agent de investigații.

(6)

Competența ABE de a impune penalități cu titlu cominatoriu trebuie exercitată ținându-se seama în mod corespunzător de dreptul la apărare și nu trebuie menținută mai mult decât este necesar. Atunci când ABE decide impunerea unor penalități cu titlu cominatoriu, persoanei vizate ar trebui, prin urmare, să i se dea posibilitatea de a fi audiată și orice penalitate cu titlu cominatoriu ar trebui să nu mai fie datorată din momentul în care persoana vizată respectă decizia ABE care i-a fost adresată.

(7)

Dosarele întocmite de ABE și de agentul de investigații conțin informații care îi sunt indispensabile persoanei în cauză pentru a se putea pregăti pentru procedurile judiciare sau administrative. După ce o persoană care face obiectul unei investigații a primit notificarea raportului de constatare fie din partea agentului de investigații, fie din partea ABE, persoana respectivă ar trebui să aibă dreptul de a avea acces la dosar, sub rezerva interesului legitim al altor persoane de a-și proteja secretele de afaceri. Utilizarea documentelor din dosar care au fost accesate ar trebui să fie permisă numai pentru procedurile judiciare sau administrative referitoare la încălcări ale Regulamentului (UE) 2023/1114.

(8)

Atât competența de a impune amenzi și penalități cu titlu cominatoriu, cât și competența de a le executa ar trebui să facă obiectul unui termen de prescripție. Din motive de consecvență, termenele de prescripție pentru impunerea și executarea amenzilor sau a penalităților cu titlu cominatoriu ar trebui să țină seama de legislația existentă a Uniunii aplicabilă în cazul impunerii de sancțiuni entităților supravegheate și al executării acestora și de experiența ABE referitoare la aplicarea acestei legislații.

(9)

Pentru a asigura păstrarea în siguranță a amenzilor și a penalităților cu titlu cominatoriu colectate, ABE ar trebui să le depună în conturi purtătoare de dobândă deschise exclusiv în scopul colectării unor amenzi unice sau a unor penalități cu titlu cominatoriu care vizează încetarea unei încălcări unice. Din motive de prudență bugetară, ABE ar trebui să transfere sumele colectate Comisiei numai după ce deciziile au devenit definitive ca urmare a epuizării căilor de atac sau a expirării termenului de exercitare a unei căi de atac,

ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:

Articolul 1

Norme procedurale aplicabile acțiunilor în constatarea neîndeplinirii obligațiilor desfășurate în fața agentului de investigații

(1)   La încheierea unei investigații privind o presupusă încălcare prevăzută în anexa V sau VI la Regulamentul (UE) 2023/1114 și înainte de a transmite dosarul Autorității Bancare Europene (ABE) în temeiul articolului 134 alineatul (2) din regulamentul respectiv, agentul de investigații informează în scris persoana care face obiectul investigației cu privire la constatările sale și îi oferă acesteia posibilitatea de a formula observații scrise în conformitate cu articolul 134 alineatul (5) din regulamentul respectiv.

(2)   Raportul de constatare prezintă faptele care pot constitui una sau mai multe încălcări prevăzute în anexa V sau VI la Regulamentul (UE) 2023/1114, inclusiv o evaluare a naturii și a gravității încălcărilor respective, ținând seama de criteriile prevăzute la articolul 130 alineatul (3) din regulamentul respectiv.

(3)   Raportul de constatare stabilește un termen rezonabil în care persoana care face obiectul investigației poate formula observații scrise. În cadrul altor investigații decât cele menționate la articolul 4, acest termen este de cel puțin patru săptămâni. Agentul de investigații nu este obligat să ia în considerare observațiile scrise care au fost primite după expirarea termenului respectiv.

(4)   Persoana care face obiectul investigației poate include în observațiile sale scrise toate faptele pe care le cunoaște care sunt relevante pentru apărarea sa și, dacă este posibil, anexează documente care servesc drept dovezi pentru faptele expuse. Persoana care face obiectul investigației poate propune ca agentul de investigații să audieze alte persoane care pot corobora faptele pe care le-a expus în observațiile sale. Persoana care face obiectul investigației poate fi asistată la pregătirea observațiilor scrise de un consilier ales de aceasta.

(5)   Agentul de investigații poate invita o persoană care face obiectul unei investigații și căreia i s-a transmis un raport de constatare să participe la o audiere. Persoanele care fac obiectul unei investigații pot fi asistate de un consilier ales de acestea. Audierile nu sunt publice.

Articolul 2

Norme procedurale aplicabile acțiunilor în constatarea neîndeplinirii obligațiilor desfășurate în fața ABE în ceea ce privește amenzile și măsurile de supraveghere

(1)   Dosarul complet care trebuie transmis ABE de către agentul de investigații trebuie să includă următoarele documente:

(a)

raportul de constatare și o copie a acestuia adresate persoanei care face obiectul investigației, precum și orice raport de constatare modificat ca urmare a observațiilor transmise de persoana care face obiectul investigației;

(b)

o copie a observațiilor formulate în scris de persoana care face obiectul investigației;

(c)

procesul-verbal al unei audieri, dacă este cazul.

(2)   Atunci când un dosar este incomplet, ABE adresează agentului de investigații o cerere motivată de transmitere a unor documente suplimentare.

(3)   Atunci când consideră că faptele descrise în raportul de constatare al agentului de investigații nu constituie o încălcare prevăzută în anexa V sau VI la Regulamentul (UE) 2023/1114, ABE decide închiderea investigației și notifică această decizie persoanei care face obiectul investigației.

(4)   Atunci când este de acord cu toate constatările agentului de investigații sau cu o parte dintre ele, ABE informează persoana care face obiectul investigației cu privire la acest lucru. În informațiile transmise astfel, se prevede un termen de cel puțin două săptămâni, în cazul în care ABE este de acord cu toate constatările, și de cel puțin patru săptămâni, în cazul în care ABE nu este de acord cu toate constatările, termen în care persoana care face obiectul investigației poate prezenta observații în scris. ABE nu este obligată să țină seama de observațiile scrise pe care le-a primit după expirarea termenului respectiv la luarea unei decizii privind o încălcare, măsurile de supraveghere și impunerea unei amenzi în conformitate cu articolele 130 și 131 din Regulamentul (UE) 2023/1114.

(5)   ABE poate să invite persoana care face obiectul investigației și căreia i s-a transmis un raport de constatare să participe la o audiere. Persoana care face obiectul investigației poate fi asistată de un consilier ales de aceasta. Audierile nu sunt publice.

(6)   În cazul în care ABE decide că o persoană care face obiectul unei investigații a comis una sau mai multe dintre încălcările prevăzute în anexa V sau VI la Regulamentul (UE) 2023/1114 și adoptă o decizie de impunere a unei amenzi în conformitate cu articolul 131 din regulamentul menționat, aceasta notifică imediat decizia respectivă persoanei care face obiectul investigației.

Articolul 3

Norme procedurale aplicabile acțiunilor în constatarea neîndeplinirii obligațiilor desfășurate în fața ABE în ceea ce privește penalitățile cu titlu cominatoriu

(1)   Înainte de adoptarea unei decizii de impunere a unei penalități cu titlu cominatoriu în temeiul articolului 132 din Regulamentul (UE) 2023/1114, ABE transmite un raport de constatare persoanei care face obiectul investigației, în care precizează motivele impunerii unei penalități cu titlu cominatoriu și cuantumul acestei penalități pentru fiecare zi de neconformare.

În raportul de constatare respectiv se prevede un termen de cel puțin patru săptămâni în care persoana care face obiectul investigației poate formula observații scrise. La luarea deciziei privind penalitățile cu titlu cominatoriu, ABE nu este obligată să ia în considerare observațiile scrise primite după expirarea acestui termen.

(2)   ABE poate să invite persoana care face obiectul procedurilor să participe la o audiere. Persoana care face obiectul procedurilor poate fi asistată de un consilier ales de aceasta. Audierile nu sunt publice.

(3)   În deciziile ABE de impunere a unei penalități cu titlu cominatoriu se indică temeiul juridic și motivele care stau la baza deciziei respective, cuantumul penalității și data de începere a plății acesteia.

(4)   Din momentul în care persoana care face obiectul deciziei relevante menționate la articolul 132 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2023/1114 s-a conformat acesteia, nu se mai impune penalitatea cu titlu cominatoriu.

Articolul 4

Norme procedurale aplicabile deciziilor provizorii de impunere a unor măsuri de supraveghere

(1)   Atunci când adoptă o decizie provizorie, astfel cum se menționează la articolul 135 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2023/1114, prin care impune măsuri de supraveghere în temeiul articolului 130 din regulamentul menționat, ABE notifică imediat decizia provizorie respectivă persoanei în cauză.

ABE stabilește un termen de cel puțin patru săptămâni în care persoana care face obiectul deciziei provizorii poate să formuleze observații scrise cu privire la decizia respectivă. ABE nu este obligată să ia în considerare observațiile scrise pe care le-a primit după expirarea acestui termen.

În cazul în care i se solicită acest lucru, ABE îi acordă persoanei care face obiectul deciziei provizorii acces la dosar. Documentele din dosar accesate se utilizează numai în scopul procedurilor judiciare sau administrative referitoare la aplicarea Regulamentului (UE) 2023/1114.

ABE poate invita persoana care face obiectul deciziei provizorii să participe la o audiere. Persoanele care fac obiectul deciziei provizorii pot fi asistate de un consilier ales de acestea. Audierile nu sunt publice.

(2)   ABE ia o decizie definitivă cât mai curând posibil după adoptarea deciziei provizorii.

Atunci când consideră, după audierea persoanei care face obiectul deciziei provizorii, că aceasta a săvârșit o încălcare prevăzută în anexa V sau VI la Regulamentul (UE) 2023/1114, ABE adoptă o decizie de confirmare prin care impune una sau mai multe măsuri de supraveghere prevăzute la articolul 130 din Regulamentul (UE) 2023/1114. ABE notifică imediat decizia respectivă persoanei care fac obiectul deciziei provizorii.

(3)   Atunci când ABE adoptă o decizie definitivă care nu confirmă decizia provizorie, se consideră că decizia provizorie este abrogată.

Articolul 5

Accesul la dosar și utilizarea documentelor

(1)   Dacă i se solicită acest lucru, ABE permite accesul la dosar persoanei care face obiectul investigației căreia agentul de investigații sau ABE i-a transmis un raport de constatare. Accesul se acordă după notificarea oricărui raport de constatare în conformitate cu articolul 134 alineatul (7) din Regulamentul (UE) 2023/1114.

(2)   Documentele din dosar accesate se utilizează de către persoana menționată la alineatul (1) numai în scopul procedurilor judiciare sau administrative referitoare la aplicarea Regulamentului (UE) 2023/1114.

Articolul 6

Termene de prescripție pentru impunerea amenzilor și a penalităților cu titlu cominatoriu

(1)   Amenzile și penalitățile cu titlu cominatoriu impuse persoanelor care fac obiectul unei investigații au un termen de prescripție de cinci ani.

(2)   Termenul de prescripție menționat la alineatul (1) începe să curgă din ziua următoare celei în care a fost săvârșită încălcarea. În cazul unor încălcări continue sau repetate, termenul de prescripție respectiv începe să curgă din ziua în care încetează încălcarea.

(3)   Orice acțiune întreprinsă de ABE sau de autoritatea competentă care acționează la cererea ABE în conformitate cu articolul 138 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2023/1114 în scopul investigației referitoare la o încălcare enumerată în anexa V sau VI la Regulamentul (UE) 2023/1114 întrerupe termenul de prescripție pentru impunerea de amenzi și de penalități cu titlu cominatoriu. Termenul de prescripție respectiv se întrerupe cu efect de la data la care acțiunea este notificată persoanei care face obiectul investigației referitoare la o încălcare enumerată în anexa V sau VI la Regulamentul (UE) 2023/1114.

(4)   După orice întrerupere menționată la alineatul (3), termenul de prescripție se reia de la zero. Termenul de prescripție expiră cel târziu în ziua în care o perioadă egală cu dublul termenului de prescripție s-a încheiat fără ca ABE să fi impus vreo amendă sau vreo penalitate cu titlu cominatoriu. Acest termen se prelungește cu intervalul de timp în care termenul de prescripție a fost suspendat în temeiul alineatului (5).

(5)   Termenul de prescripție pentru impunerea de amenzi și de penalități cu titlu cominatoriu se suspendă pe perioada în care decizia ABE face obiectul unor proceduri pendinte în fața comisiei de apel menționate la articolul 60 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010 al Parlamentului European și al Consiliului (2) sau face obiectul unui control judiciar din partea Curții de Justiție a Uniunii Europene, în conformitate cu articolul 136 din Regulamentul (UE) 2023/1114.

Articolul 7

Termenele de prescripție pentru executarea sancțiunilor

(1)   Competența ABE de executare a deciziilor luate în temeiul articolelor 131 și 132 din Regulamentul (UE) 2023/1114 face obiectul unui termen de prescripție de cinci ani.

(2)   Termenul de prescripție menționat la alineatul (1) se calculează începând cu ziua următoare celei în care decizia devine definitivă.

(3)   Termenul de prescripție pentru executarea sancțiunilor este întrerupt de orice acțiune întreprinsă de ABE sau de o autoritate competentă care acționează la cererea ABE în conformitate cu articolul 138 din Regulamentul (UE) 2023/1114, care are drept scop executarea plății sau a condițiilor și modalităților de plată aferente amenzii sau penalității cu titlu cominatoriu.

(4)   După fiecare întrerupere menționată la alineatul (3), termenul de prescripție se reia de la zero.

(5)   Termenul de prescripție pentru executarea sancțiunilor se suspendă pe perioada în care:

(a)

se acordă timp pentru efectuarea plății;

(b)

se suspendă executarea plății în temeiul unei decizii pendinte a comisiei de apel a ABE, în conformitate cu articolul 60 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010, și al unui control judiciar din partea Curții de Justiție a Uniunii Europene, în conformitate cu articolul 136 din Regulamentul (UE) 2023/1114.

Articolul 8

Colectarea amenzilor și a penalităților cu titlu cominatoriu

(1)   Cuantumurile amenzilor și ale penalităților cu titlu cominatoriu colectate de ABE se depun într-un cont purtător de dobândă deschis de ABE până când acestea capătă un caracter definitiv. În cazul în care colectează în paralel mai multe amenzi și penalități cu titlu cominatoriu, ABE se asigură că acestea sunt depuse în conturi sau subconturi diferite. Amenzile și penalitățile cu titlu cominatoriu plătite nu se înscriu în bugetul ABE și nu se înregistrează drept sume bugetare.

(2)   După ce a stabilit că amenzile sau penalitățile cu titlu cominatoriu au căpătat un caracter definitiv în urma epuizării tuturor căilor de atac posibile, ABE transferă Comisiei cuantumurile respective și dobânzile potențiale acumulate. Apoi, cuantumurile respective se înscriu în bugetul general al Uniunii.

(3)   ABE raportează periodic Comisiei cu privire la cuantumul amenzilor și al penalităților cu titlu cominatoriu impuse, precum și cu privire la statutul acestora.

Articolul 9

Intrarea în vigoare

Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.

Adoptat la Bruxelles, 22 februarie 2024.

Pentru Comisie

Președinta

Ursula VON DER LEYEN


(1)  
JO L 150, 9.6.2023, p. 40, ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2023/1114/oj?locale=ro.

(2)  Regulamentul (UE) nr. 1093/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorității europene de supraveghere (Autoritatea bancară europeană), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE și de abrogare a Deciziei 2009/78/CE a Comisiei (JO L 331, 15.12.2010, p. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1093/oj).


ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2024/1504/oj

ISSN 1977-0782 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x