CELEX:32024R1507: Regulamentul delegat (UE) 2024/1507 al Comisiei din 22 februarie 2024 de completare a Regulamentului (UE) 2023/1114 al Parlamentului European și al Consiliului prin precizarea criteriilor și a factorilor pe care Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe, Autoritatea Bancară Europeană și autoritățile competente trebuie să îi ia în considerare cu privire la competențele lor de intervenție

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria L2024/150730.5.2024REGULAMENTUL DELEGAT (UE) 2024/1507 AL COMISIEI din 22 februarie 2024 de completare a Regulamentului (UE) 2023/1114 al Parlamentului European și al Consiliului prin precizarea criteriilor și a factorilor pe care Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și...

Informatii

Data documentului: 22/02/2024; Data adoptării
Data intrării în vigoare: 19/06/2024; intrare în vigoare data publicării +20 a se vedea articolul 4
Data încetării: No end date
Autor: Comisia Europeană, Direcția Generală Stabilitate Financiară, Servicii Financiare și Uniunea Piețelor de Capital
Formă: Repertoriu EUR-Lex
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria L


2024/1507

30.5.2024

REGULAMENTUL DELEGAT (UE) 2024/1507 AL COMISIEI

din 22 februarie 2024

de completare a Regulamentului (UE) 2023/1114 al Parlamentului European și al Consiliului prin precizarea criteriilor și a factorilor pe care Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe, Autoritatea Bancară Europeană și autoritățile competente trebuie să îi ia în considerare cu privire la competențele lor de intervenție

(Text cu relevanță pentru SEE)

COMISIA EUROPEANĂ,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,

având în vedere Regulamentul (UE) 2023/1114 al Parlamentului European și al Consiliului din 31 mai 2023 privind piețele criptoactivelor și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 și (UE) nr. 1095/2010 și a Directivelor 2013/36/UE și (UE) 2019/1937 (1), în special articolul 103 alineatul (8), articolul 104 alineatul (8) și articolul 105 alineatul (7),

întrucât:

(1)

Ar trebui stabilită o listă de criterii și factori pe care autoritățile competente, ESMA și ABE ar trebui să îi ia în considerare pentru a stabili dacă există o preocupare semnificativă din partea investitorilor sau o amenințare la adresa bunei funcționări și a integrității piețelor criptoactivelor sau la adresa stabilității întregului sistem financiar al Uniunii sau a unei părți a acestuia ori a cel puțin unuia dintre statele membre, pentru a se asigura o abordare coerentă și a face posibilă, în același timp, luarea de măsuri adecvate în cazul unor evenimente sau evoluții negative neprevăzute. Autoritățile competente, ESMA și ABE ar trebui să identifice criteriile și factorii care sunt relevanți pentru un anumit caz și apoi să efectueze o evaluare a criteriilor și a factorilor pe care îi consideră a fi cei mai relevanți pentru cazul respectiv. Acest lucru nu ar trebui să împiedice autoritățile competente, ESMA și ABE să își exercite competența de intervenție temporară în cazul în care doar unul dintre factori sau unul dintre criterii conduce la o astfel de preocupare sau amenințare.

(2)

Dispozițiile prezentului regulament sunt strâns legate între ele, deoarece fac referire la competențele de a interveni asupra produselor acordate autorităților competente, ESMA și ABE. Pentru a se asigura convergența între aceste dispoziții, care ar trebui să intre în vigoare în același timp, și pentru a facilita formarea unui punct de vedere de ansamblu asupra criteriilor de către părțile interesate și, în special, de către ESMA, ABE și autoritățile competente care exercită competențele de a interveni, este necesar ca aceste dispoziții să fie incluse într-un singur regulament delegat,

ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:

Articolul 1

Criteriile și factorii care trebuie luați în considerare în sensul competențelor de intervenție temporară ale ESMA

ESMA ține seama de următorii factori și de următoarele criterii pentru a stabili dacă există o preocupare semnificativă legată de protecția investitorilor sau o amenințare la adresa bunei funcționări și a integrității piețelor criptoactivelor ori la adresa stabilității întregului sistem financiar al Uniunii sau a unei părți a acestuia:

(a)

gradul de complexitate a criptoactivului, altul decât un token raportat la active sau un token de monedă electronică, ori a tipului de activitate sau practică legată de criptoactive, altele decât tokenurile raportate la active sau tokenurile de monedă electronică, în funcție de tipul de client, astfel cum a fost evaluat în conformitate cu litera (c), care este implicat în activitate sau practică ori căruia îi este propus sau vândut criptoactivul, altul decât un token raportat la active sau un token de monedă electronică, având în vedere, în special:

(i)

gradul de transparență a costurilor și a tarifelor aferente criptoactivului, altul decât un token raportat la active sau un token de monedă electronică, activității sau practicii legate de criptoactive, altele decât tokenurile raportate la active sau tokenurile de monedă electronică și, în special, lipsa de transparență care rezultă din faptul că există mai multe niveluri de costuri și tarife;

(ii)

natura și amploarea eventualelor riscuri;

(iii)

faptul că respectivul criptoactiv, altul decât un token raportat la active sau un token sau serviciu de monedă electronică, este sau nu grupat cu alte produse sau servicii;

(iv)

complexitatea eventuală a termenelor și condițiilor;

(b)

amploarea potențialelor efecte nefavorabile, având în vedere:

(i)

numărul de clienți, de deținători de tokenuri sau de participanți la piață implicați;

(ii)

ponderea relativă a produsului în portofoliile investitorilor;

(iii)

probabilitatea, amploarea și natura eventualelor prejudicii, inclusiv valoarea pierderilor care ar putea fi suferite;

(iv)

durata anticipată a consecințelor negative;

(v)

volumul emisiunii;

(vi)

numărul de intermediari implicați;

(vii)

creșterea pieței sau a vânzărilor;

(viii)

suma medie investită de fiecare client în criptoactiv, altul decât un token raportat la active sau un token de monedă electronică;

(c)

tipul de clienți care sunt implicați într-o activitate sau practică legată de criptoactive, altele decât tokenurile raportate la active sau tokenurile de monedă electronică, sau cărora le este propus sau vândut un criptoactiv, altul decât un token raportat la active sau un token de monedă electronică, având în vedere:

(i)

calitatea de deținător de retail sau de investitor calificat a clientului;

(ii)

competențele și abilitățile clienților, inclusiv nivelul de educație, experiența cu criptoactive similare, altele decât tokenurile raportate la active sau tokenurile de monedă electronică, sau cu practici de vânzare similare;

(iii)

situația economică a clienților, inclusiv venitul și averea acestora;

(iv)

principalele obiective financiare ale clienților, inclusiv economiile pentru pensii și finanțarea pentru achiziționarea unei locuințe;

(d)

gradul de transparență a criptoactivului, altul decât un token raportat la active sau un token de monedă electronică, ori a tipului de activitate sau practică legată de criptoactive, altele decât tokenurile raportate la active sau tokenurile de monedă electronică, având în vedere:

(i)

costurile și tarifele ascunse;

(ii)

utilizarea unor tehnici de atragere a atenției clienților care nu reflectă neapărat caracterul adecvat sau calitatea generală a produsului sau a serviciului;

(iii)

natura riscurilor și transparența riscurilor;

(iv)

utilizarea unor denumiri ale produselor, a unor termeni sau a altor informații astfel încât acestea să implice un nivel de securitate sau de randament mai ridicat decât cel care este posibil sau probabil în mod real, sau care implică caracteristici ale produselor pe care acestea nu le au de fapt;

(v)

utilizarea, în comunicări, a unor informații inechitabile, neclare sau înșelătoare.

(e)

caracteristicile sau componentele specifice ale criptoactivului, altul decât un token raportat la active sau un token de monedă electronică, ori ale activității sau practicii legate de criptoactive, altele decât tokenurile raportate la active sau tokenurile de monedă electronică;

(f)

existența unei disparități și gradul de disparitate dintre randamentul sau profitul preconizat pentru investitori și riscul de pierdere aferent criptoactivului, altul decât un token raportat la active sau un token de monedă electronică, ori activității sau practicii legate de criptoactive, altele decât tokenurile raportate la active sau tokenurile de monedă electronică, având în vedere, în special:

(i)

costurile aferente structurării unor astfel de criptoactive, altele decât tokenurile raportate la active sau tokenurile de monedă electronică, unei astfel de activități sau practici, precum și alte costuri;

(ii)

disparitatea în ceea ce privește riscul propriu reținut de emitent; sau

(iii)

profilul de risc/randament sau profilul de beneficiu/risc;

(g)

ușurința cu care investitorii pot vinde criptoactivul relevant, altul decât un token raportat la active sau un token de monedă electronică, sau cu care pot trece la un alt criptoactiv sau produs, și costul aferent, având în vedere, în special:

(i)

marja dintre prețurile de cumpărare și cele de vânzare;

(ii)

frecvența disponibilității tranzacționării;

(iii)

volumul emisiunilor și dimensiunea pieței secundare;

(iv)

prezența sau absența furnizorilor de lichidități sau a formatorilor de piețe secundare;

(v)

caracteristicile sistemului de tranzacționare;

(vi)

existența oricăror alte bariere la ieșire;

(h)

tarifele și costurile aferente criptoactivului, altul decât un token raportat la active sau un token de monedă electronică, ori activității sau practicii legate de criptoactive, altele decât tokenurile raportate la active sau tokenurile de monedă electronică;

(i)

utilizarea unor tarife ascunse sau secundare;

(ii)

practicarea unor tarife care nu reflectă nivelul serviciilor furnizate;

(i)

practicile de vânzare asociate criptoactivului, altul decât un token raportat la active sau un token de monedă electronică, având în vedere, în special:

(i)

canalele de comunicare și de distribuție utilizate;

(ii)

informațiile, marketingul sau alte materiale promoționale asociate investiției;

(iii)

scopurile prezumate ale investiției;

(iv)

întrebarea dacă decizia de a cumpăra este secundară sau terțiară, ca urmare a unei achiziții anterioare;

(j)

situația financiară și comercială a emitentului unui criptoactiv sau a furnizorului de servicii legate de un criptoactiv, altul decât un token raportat la active sau un token de monedă electronică, având în vedere, în special, oricare dintre următoarele aspecte:

(i)

situația financiară a emitentului de criptoactiv sau a furnizorului de servicii legate de un criptoactiv, altul decât un token raportat la active sau un token de monedă electronică;

(ii)

transparența situației comerciale a emitentului de criptoactiv sau a furnizorului de servicii legate de un criptoactiv, altul decât un token raportat la active sau un token de monedă electronică;

(k)

întrebarea dacă informațiile referitoare la un criptoactiv, altul decât un token raportat la active sau un token de monedă electronică, furnizat fie de emitent, fie de ofertant sau de furnizorul de servicii sunt insuficiente sau nefiabile, astfel încât participanții la piață cărora le este destinat nu sunt în măsură să ia o decizie în cunoștință de cauză, ținând seama de natura și de tipul criptoactivului, altul decât un token raportat la active sau un token de monedă electronică;

(l)

întrebarea dacă criptoactivul, altul decât un token raportat la active sau un token de monedă electronică, ori activitatea sau practica legată de criptoactive, altele decât tokenurile raportate la active sau tokenurile de monedă electronică, prezintă un risc ridicat pentru efectuarea tranzacțiilor pe care le inițiază participanții sau investitorii de pe piața relevantă;

(m)

întrebarea dacă activitatea sau practica legată de criptoactive, altele decât tokenurile raportate la active sau tokenurile de monedă electronică, ar compromite în mod semnificativ integritatea procesului de formare a prețurilor pe piața avută în vedere, astfel încât prețul sau valoarea criptoactivului în cauză, altul decât un token raportat la active sau un token de monedă electronică, nu ar mai fi determinată în conformitate cu forțele legitime de cerere și ofertă ale pieței sau participanții la piață nu s-ar mai putea baza pe prețurile practicate pe această piață sau pe volumele de tranzacționare pentru a lua decizii în ceea ce privește investițiile;

(n)

întrebarea dacă particularitățile unui criptoactiv, altul decât un token raportat la active sau un token de monedă electronică, îl fac în mod special susceptibil de a fi folosit în scopul unor infracțiuni economice și, mai precis, dacă aceste particularități ar putea eventual încuraja utilizarea criptoactivului, altul decât un token raportat la active sau un token de monedă electronică, pentru:

(i)

fraude sau înșelăciuni;

(ii)

o conduită incorectă pe o piață financiară sau utilizarea incorectă a informațiilor privind piața financiară;

(iii)

gestionarea produselor provenite din săvârșirea de infracțiuni;

(iv)

finanțarea terorismului; sau

(v)

facilitarea spălării banilor;

(o)

întrebarea dacă activitatea sau practica legată de criptoactive, altele decât tokenurile raportate la active sau tokenurile de monedă electronică, prezintă un risc deosebit de ridicat pentru reziliența sau buna funcționare a piețelor și a infrastructurii acestora;

(p)

întrebarea dacă criptoactivul, altul decât un token raportat la active sau un token de monedă electronică, ori activitatea sau practica legată de criptoactive, altele decât tokenurile raportate la active sau tokenurile de monedă electronică, prezintă un nivel ridicat de risc de dezechilibrare a instituțiilor financiare considerate a fi importante pentru sistemul financiar al Uniunii;

(q)

relevanța distribuirii criptoactivului, altul decât un token raportat la active sau un token de monedă electronică, ca sursă de finanțare pentru emitent;

(r)

întrebarea dacă un criptoactiv, altul decât un token raportat la active sau un token de monedă electronică, ori o activitate sau practică legată de criptoactive, altele decât tokenurile raportate la active sau tokenurile asimilate monedelor electronice, prezintă riscuri pentru piață sau pentru infrastructura sa de bază, inclusiv pentru rețelele DLT utilizate pentru emiterea, stocarea și transferul acestora;

(s)

întrebarea dacă un criptoactiv, altul decât un token raportat la active sau un token de monedă electronică, ori o activitate sau practică legată de criptoactive, altele decât tokenurile raportate la active sau tokenurile de monedă electronică, ar putea să pună în pericol încrederea investitorilor în sistemul financiar;

Articolul 2

Criteriile și factorii care trebuie luați în considerare în sensul competențelor de intervenție temporară ale EBA

EBA ține seama de următorii factori și de următoarele criterii pentru a stabili dacă există o preocupare semnificativă legată de protecția investitorilor sau o amenințare la adresa bunei funcționări și a integrității piețelor criptoactivelor ori la adresa stabilității întregului sistem financiar al Uniunii sau a unei părți a acestuia:

(a)

gradul de complexitate a tokenului raportat la active sau a tokenului de monedă electronică, ori a tipului de activitate sau practică legată de tokenurile raportate la active sau de tokenurile de monedă electronică, în funcție de tipul de clienți, astfel cum a fost evaluat în conformitate cu litera (c), care sunt implicați în activitatea sau practica respectivă, având în vedere, în special:

(i)

gradul de transparență în ceea ce privește costurile și tarifele aferente tokenului raportat la active sau tokenului de monedă electronică, activității sau practicii legate de tokenurile raportate la active sau de tokenurile de monedă electronică și, în special, lipsa de transparență care rezultă din faptul că există mai multe niveluri de costuri și tarife;

(ii)

natura și amploarea eventualelor riscuri;

(iii)

dimensiunea și componența rezervei de active menționate la articolul 36 din Regulamentul (UE) 2023/1114;

(iv)

faptul că tokenul raportat la active ori tokenul sau serviciul de monedă electronică este sau nu grupat cu alte produse, ori are sau nu legătură cu diferite servicii;

(v)

complexitatea eventuală a termenelor și condițiilor;

(b)

amploarea potențialelor efecte nefavorabile, având în vedere, în special:

(i)

valoarea de referință a tokenului raportat la active sau a tokenului de monedă electronică;

(ii)

numărul de clienți, de deținători de tokenuri sau de participanți la piață implicați;

(iii)

ponderea relativă a tokenului raportat la active sau a tokenului de monedă electronică;

(iv)

probabilitatea, amploarea și natura eventualelor prejudicii, inclusiv valoarea pierderilor care ar putea fi suferite;

(v)

durata anticipată a consecințelor negative;

(vi)

volumul emisiunii;

(vii)

numărul de intermediari implicați;

(viii)

creșterea pieței sau a vânzărilor;

(ix)

suma medie investită de fiecare client în tokenul raportat la active sau în tokenul de monedă electronică;

(c)

tipul de clienți care sunt implicați într-o activitate sau practică legată de tokenurile raportate la active sau de tokenurile de monedă electronică, sau cărora le este propus sau vândut un token raportat la active sau un token de monedă electronică, având în vedere, în special:

(i)

calitatea de deținător de retail sau de investitor calificat a clientului;

(ii)

competențele și abilitățile clienților, inclusiv nivelul de educație, experiența cu produse sau practici de vânzare similare;

(iii)

situația economică a clienților, inclusiv venitul și averea acestora;

(iv)

principalele obiective financiare ale clienților, inclusiv economiile pentru pensii și finanțarea pentru achiziționarea unei locuințe;

(d)

gradul de transparență al tokenului raportat la active sau al tokenului de monedă electronică, ori tipul de activitate sau practică legată de tokenurile raportate la active sau de tokenurile de monedă electronică, având în vedere, în special:

(i)

costurile și tarifele ascunse;

(ii)

utilizarea unor tehnici de atragere a atenției clienților care nu reflectă neapărat caracterul adecvat sau calitatea generală a produsului sau a serviciului;

(iii)

natura riscurilor și transparența riscurilor;

(iv)

utilizarea unor denumiri ale produselor, a unor termeni sau a altor informații care induc în eroare prin faptul că implică un nivel de securitate sau de randament mai ridicat decât cel care este posibil sau probabil în mod real sau care implică caracteristici pe care produsele nu le au de fapt;

(v)

utilizarea, în comunicări, a unor informații inechitabile, neclare sau înșelătoare.

(e)

caracteristicile sau componentele specifice ale tokenului raportat la active sau tokenului de monedă electronică, ori ale activității sau practicii legate de tokenurile raportate la active sau de tokenurile de monedă electronică;

(f)

existența unei disparități și gradul de disparitate dintre randamentul sau profitul preconizat pentru investitori și riscul de pierdere aferent tokenului raportat la active sau tokenului de monedă electronică, ori activității sau practicii legate de tokenurile raportate la active sau de tokenurile de monedă electronică, având în vedere, în special:

(i)

costurile aferente structurării unor astfel de tokenuri raportate la active, tokenuri de monedă electronică, unei astfel de activități sau practici, precum și alte costuri;

(ii)

disparitatea în ceea ce privește riscul propriu reținut de emitent;

(iii)

profilul de risc/randament sau profilul de beneficiu/risc;

(g)

costurile și ușurința cu care investitorii pot vinde tokenul raportat la active sau tokenul de monedă electronică relevant, ori cu care pot trece la un alt token raportat la active sau token de monedă electronică, având în vedere, în special:

(i)

nivelul de lichiditate de pe piața tokenului raportat la active sau de pe piața tokenului de monedă electronică;

(ii)

frecvența disponibilității tranzacționării;

(iii)

volumul emisiunilor și dimensiunea pieței secundare;

(iv)

prezența sau absența furnizorilor de lichidități sau a formatorilor de piețe secundare;

(v)

caracteristicile sistemului de tranzacționare;

(vi)

existența oricăror alte bariere la ieșire;

(h)

tarifele și costurile aferente tokenului raportat la active sau tokenului de monedă electronică, ori tipul de activitate sau practică legată de tokenurile raportate la active sau de tokenurile de monedă electronică, având în vedere, în special:

(i)

utilizarea unor tarife ascunse sau secundare;

(ii)

practicarea unor tarife care nu reflectă nivelul serviciilor furnizate;

(i)

practicile de vânzare asociate tokenului raportat la active sau tokenului de monedă electronică, având în vedere, în special:

(i)

canalele de comunicare și de distribuție utilizate;

(ii)

informațiile, marketingul sau alte materiale promoționale asociate investiției;

(iii)

scopurile prezumate ale investiției;

(iv)

întrebarea dacă decizia de a cumpăra este secundară sau terțiară, ca urmare a unei achiziții anterioare;

(j)

situația financiară și comercială a emitentului unui token raportat la active sau a unui token de monedă electronică ori a furnizorului de servicii legate de acestea, având în vedere, în special, oricare dintre următoarele aspecte:

(i)

situația financiară a emitentului unui token raportat la active sau a unui token de monedă electronică ori a furnizorului de servicii legate de acestea;

(ii)

transparența situației comerciale a emitentului unui token raportat la active sau a unui token de monedă electronică ori a furnizorului de servicii legate de acestea;

(k)

întrebarea dacă informațiile referitoare la un token raportat la active sau un token de monedă electronică, furnizat fie de emitent, fie de ofertant sau de furnizorul de servicii sunt insuficiente sau nefiabile, astfel încât participanții la piață cărora le este destinat nu sunt în măsură să ia o decizie în cunoștință de cauză, ținând seama de natura și de tipul tokenului raportat la active sau ale tokenului de monedă electronică;

(l)

întrebarea dacă tokenul raportat la active sau tokenul de monedă electronică ori activitatea sau practica legată de tokenurile raportate la active sau de tokenurile de monedă electronică prezintă un risc ridicat pentru efectuarea tranzacțiilor pe care le inițiază participanții sau investitorii de pe piața relevantă;

(m)

întrebarea dacă, din cauza tokenului raportat la active, a tokenului de monedă electronică, a activității sau a practicii legate de tokenurile raportate la active sau de tokenurile de monedă electronică, economia Uniunii ar deveni vulnerabilă la riscuri;

(n)

întrebarea dacă particularitățile unui token raportat la active sau ale unui token de monedă electronică îl fac în mod special susceptibil de a fi folosit în scopul unor infracțiuni economice și, mai precis, dacă aceste particularități ar putea eventual încuraja utilizarea tokenurilor raportate la active sau a tokenurilor de monedă electronică pentru:

(i)

fraude sau înșelăciuni;

(ii)

o conduită incorectă pe o piață financiară sau utilizarea incorectă a informațiilor privind piața financiară;

(iii)

gestionarea produselor provenite din săvârșirea de infracțiuni;

(iv)

finanțarea terorismului;

(v)

facilitarea spălării banilor;

(o)

întrebarea dacă activitatea sau practica legată de tokenurile raportate la active sau de tokenurile de monedă electronică prezintă un risc deosebit de ridicat pentru reziliența sau buna funcționare a piețelor, a sistemului de plăți și a infrastructurilor acestora;

(p)

întrebarea dacă tokenul raportat la active sau tokenul de monedă electronică ori activitatea sau practica legată de tokenurile raportate la active sau de tokenurile de monedă electronică prezintă un nivel ridicat de risc de dezechilibrare a instituțiilor financiare considerate a fi importante pentru sistemul financiar al Uniunii;

(q)

relevanța distribuirii tokenului raportat la active sau a tokenului de monedă electronică drept sursă de finanțare pentru emitent;

(r)

întrebarea dacă un token raportat la active sau un token de monedă electronică ori o activitate sau practică legată de tokenurile raportate la active sau de tokenurile de monedă electronică prezintă riscuri pentru infrastructura pieței sau pentru infrastructura sistemelor de plăți;

(s)

întrebarea dacă un token raportat la active ori o activitate sau practică legată de tokenurile raportate la active sau de tokenurile de monedă electronică ar putea să pună în pericol încrederea investitorilor în sistemul financiar;

Articolul 3

Criterii și factori în scopul intervenției autorităților competente

Autoritățile competente țin seama de următorii factori și de următoarele criterii pentru a stabili dacă există o preocupare semnificativă legată de protecția investitorilor sau o amenințare la adresa bunei funcționări și a integrității piețelor criptoactivelor, ori la adresa stabilității întregului sistem financiar al cel puțin unui stat membru sau a unei părți a acestuia:

(a)

gradul de complexitate a criptoactivului sau a activității ori a practicii legate de criptoactive în ceea ce privește tipul de clienți, astfel cum este evaluat în conformitate cu litera (c), care sunt implicați în activitate sau în practică, sau cărora criptoactivul le este propus sau vândut, având în vedere, în special:

(i)

gradul de transparență a costurilor și a tarifelor aferente criptoactivului, activității sau practicii legate de criptoactive și, în special, lipsa de transparență care rezultă din faptul că există mai multe niveluri de costuri și tarife;

(ii)

natura și amploarea eventualelor riscuri;

(iii)

dimensiunea și soliditatea rezervei de active, astfel cum se specifică mai detaliat în standardele tehnice de reglementare emise în temeiul articolului 36 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2023/1114;

(iv)

faptul că respectivul criptoactiv sau serviciu este sau nu grupat cu alte produse sau servicii;

(v)

complexitatea eventuală a termenelor și condițiilor;

(b)

amploarea potențialelor consecințe negative, având în vedere, în special:

(i)

valoarea noțională a criptoactivului;

(ii)

numărul de clienți, de deținători de tokenuri sau de participanți la piață implicați;

(iii)

ponderea relativă a produsului în portofoliile investitorilor;

(iv)

probabilitatea, amploarea și natura eventualelor prejudicii, inclusiv valoarea pierderilor care ar putea fi suferite;

(v)

durata anticipată a consecințelor negative;

(vi)

volumul emisiunii;

(vii)

numărul de intermediari implicați;

(viii)

creșterea pieței sau a vânzărilor;

(ix)

suma medie investită de fiecare client în criptoactiv;

(c)

tipul de clienți care sunt implicați într-o activitate sau practică legată de criptoactive ori de clienți cărora le este propus sau vândut un criptoactiv, având în vedere, în special:

(i)

calitatea de deținător de retail sau de investitor calificat a clientului;

(ii)

competențele și abilitățile clienților, inclusiv nivelul de educație, experiența cu criptoactivele sau practici de vânzare similare;

(iii)

situația economică a clienților, inclusiv venitul și averea acestora;

(iv)

principalele obiective financiare ale clienților, inclusiv economiile pentru pensii și finanțarea pentru achiziționarea unei locuințe;

(d)

gradul de transparență a criptoactivului ori a tipului de activitate sau de practică legată de criptoactive, având în vedere, în special:

(i)

costurile și tarifele ascunse;

(ii)

utilizarea unor tehnici de atragere a atenției clienților care nu reflectă neapărat caracterul adecvat sau calitatea generală a produsului sau a serviciului;

(iii)

natura riscurilor și transparența riscurilor;

(iv)

utilizarea unor denumiri ale produselor, a unor termeni sau a altor informații care induc în eroare prin faptul că implică un nivel de securitate sau de randament mai ridicat decât cel care este posibil sau probabil în mod real sau care implică caracteristici pe care produsele nu le au de fapt;

(v)

utilizarea, în comunicări, a unor informații inechitabile, neclare sau înșelătoare.

(e)

caracteristicile sau componentele specifice ale criptoactivului sau ale activității sau practicii legate de criptoactive;

(f)

existența unei disparități și gradul de disparitate dintre randamentul sau profitul preconizat pentru investitori și riscul de pierdere aferent criptoactivului sau activității ori practicii legate de criptoactive, având în vedere, în special:

(i)

costurile aferente structurării unor astfel de criptoactive, activități sau practici și alte costuri;

(ii)

disparitatea în ceea ce privește riscul propriu reținut de emitent;

(iii)

profilul de risc/randament sau profilul de beneficiu/risc;

(g)

costurile și ușurința cu care investitorii pot vinde criptoactivul în cauză sau cu care pot trece la un alt criptoactiv, având în vedere, în special:

(i)

marja dintre prețurile de cumpărare și cele de vânzare;

(ii)

gradul de lichiditate de pe piața criptoactivelor;

(iii)

frecvența disponibilității tranzacționării;

(iv)

volumul emisiunilor și dimensiunea pieței secundare;

(v)

prezența sau absența furnizorilor de lichidități sau a formatorilor de piețe secundare;

(vi)

caracteristicile sistemului de tranzacționare;

(vii)

existența oricăror alte bariere la ieșire;

(h)

tarifele și costurile aferente criptoactivului sau activității ori practicii legate de criptoactive, ținând seama, în special, de oricare dintre următoarele aspecte:

(i)

utilizarea unor tarife ascunse sau secundare;

(ii)

practicarea unor tarife care nu reflectă nivelul serviciilor furnizate;

(i)

practicile de vânzare asociate criptoactivului, având în vedere, în special, următoarele:

(i)

canalele de comunicare și de distribuție utilizate;

(ii)

informațiile, marketingul sau alte materiale promoționale asociate investiției;

(iii)

scopurile prezumate ale investiției;

(iv)

întrebarea dacă decizia de a cumpăra este secundară sau terțiară, ca urmare a unei achiziții anterioare;

(j)

situația financiară și comercială a emitentului unui criptoactiv sau a furnizorului de servicii de criptoactive, având în vedere, în special, oricare dintre următoarele aspecte:

(i)

situația financiară a emitentului unui criptoactiv sau a furnizorului de servicii de criptoactive;

(ii)

transparența situației comerciale a emitentului unui criptoactiv sau a furnizorului de servicii de criptoactive;

(k)

întrebarea dacă informațiile referitoare la un criptoactiv furnizate fie de emitent, fie de ofertant sau de furnizorul de servicii sunt insuficiente sau nefiabile, astfel încât participanții la piață cărora le este destinat criptoactivul nu sunt în măsură să ia o decizie în cunoștință de cauză, ținând seama de natura și de tipul criptoactivului;

(l)

întrebarea dacă criptoactivul, activitatea sau practica legată de criptoactive prezintă un risc ridicat pentru performanța tranzacțiilor pe care le inițiază participanții sau investitorii de pe piața relevantă;

(m)

întrebarea dacă activitatea sau practica legată de criptoactive ar compromite în mod semnificativ integritatea procesului de formare a prețurilor pe piața avută în vedere, astfel încât prețul sau valoarea criptoactivului în cauză nu ar mai fi determinată în conformitate cu forțele legitime de cerere și ofertă ale pieței, sau participanții la piață nu s-ar mai putea baza pe prețurile practicate pe această piață ori pe volumele de tranzacționare pentru a lua decizii în ceea ce privește investițiile;

(n)

întrebarea dacă, din cauza criptoactivului ori a activității sau a practicii legate de criptoactive, economia națională ar deveni vulnerabilă la riscuri;

(o)

întrebarea dacă particularitățile unui criptoactiv îl fac în mod special susceptibil de a fi folosit în scopul unor infracțiuni economice și, mai precis, dacă aceste particularități ar putea eventual încuraja utilizarea criptoactivului pentru:

(i)

fraude sau înșelăciuni;

(ii)

o conduită incorectă pe o piață financiară sau utilizarea incorectă a informațiilor privind piața financiară;

(iii)

gestionarea produselor provenite din săvârșirea de infracțiuni;

(iv)

finanțarea terorismului;

(v)

facilitarea spălării banilor;

(p)

întrebarea dacă un criptoactiv ori activitatea sau practica legată de criptoactive prezintă un risc deosebit de ridicat pentru reziliența sau funcționarea ordonată a piețelor și a infrastructurilor acestora;

(q)

întrebarea dacă criptoactivul ori activitatea sau practica legată de criptoactive prezintă un nivel ridicat de risc de dezechilibrare a instituțiilor financiare considerate a fi importante pentru sistemul financiar al statului membru al autorității competente relevante;

(r)

relevanța distribuirii criptoactivului ca sursă de finanțare pentru emitent;

(s)

întrebarea dacă un criptoactiv ori o activitate sau practică legată de criptoactive prezintă riscuri pentru infrastructura pieței sau infrastructura sistemelor de plăți, inclusiv a sistemelor de tranzacționare, de compensare și de decontare;

(t)

întrebarea dacă un criptoactiv ori o activitate sau practică legată de criptoactive ar putea să pună în pericol încrederea investitorilor în sistemul financiar.

Articolul 4

Intrarea în vigoare

Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.

Adoptat la Bruxelles, 22 februarie 2024.

Pentru Comisie

Președinta

Ursula VON DER LEYEN


(1)  
JO L 150, 9.6.2023, p. 40. ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1114/oj


ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2024/1507/oj

ISSN 1977-0782 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x