CELEX:52023AR5588: Avizul Comitetului European al Regiunilor – Prevenirea pierderilor de granule din plastic pentru a reduce poluarea cu microplastice

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria CC/2024/367526.6.2024Avizul Comitetului European al Regiunilor – Prevenirea pierderilor de granule din plastic pentru a reduce poluarea cu microplastice(C/2024/3675)Raportor general:Roberto CIAMBETTI (IT-CRE), președintele și membru al Consiliului Regional VenetoDocument de referință:Propunere de regulament al Parlamentului European...

Informatii

Data documentului: 18/04/2024; data votului
Autor: Comitetul European al Regiunilor, Comisia pentru mediu, schimbări climatice şi energie
Formă: Repertoriu EUR-Lex
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria C


C/2024/3675

26.6.2024

Avizul Comitetului European al Regiunilor – Prevenirea pierderilor de granule din plastic pentru a reduce poluarea cu microplastice

(C/2024/3675)

Raportor general

:

Roberto CIAMBETTI (IT-CRE), președintele și membru al Consiliului Regional Veneto

Document de referință

:

Propunere de regulament al Parlamentului European și al Consiliului privind prevenirea pierderilor de granule din plastic pentru a reduce poluarea cu microplastice

COM(2023) 645 – 2023/0373 (COD)

I.   RECOMANDĂRI DE AMENDAMENTE

Propunere de regulament al Parlamentului European și al Consiliului privind prevenirea pierderilor de granule din plastic pentru a reduce poluarea cu microplastice

[COM(2023) 645 – 2023/0373 (COD)]

Amendamentul 1

Considerentul 24

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

(24)

Întreprinderile mijlocii și mari care exploatează instalații în care se manipulează granule din plastic în cantități de peste 1 000 de tone pot genera riscuri mai mari de pierderi de granule în mediu. Din acest motiv, aceste întreprinderi ar trebui să aibă obligația de a pune în aplicare, pentru fiecare instalație, acțiuni suplimentare, cum ar fi efectuarea unei evaluări interne anuale și adoptarea unui program de formare care să abordeze nevoile și modalitățile specifice de formare. În plus, pentru aceste întreprinderi, respectarea cerințelor prevăzute în prezentul regulament ar trebui demonstrată prin obținerea și reînnoirea unui certificat eliberat de certificatori. Acești certificatori pot fi organisme acreditate de evaluare a conformității sau verificatori de mediu cu licență să efectueze verificări sau validări în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1221/2009 al Parlamentului European și al Consiliului15 privind participarea voluntară a organizațiilor la un sistem comunitar de management de mediu și audit (EMAS). Certificatele ar trebui să aibă un format unic pentru a se asigura că informațiile pe care le conțin sunt omogene.

(24)

Întreprinderile mici, mijlocii și mari care exploatează instalații în care se manipulează granule din plastic în cantități de peste 1 000 de tone pot genera riscuri mai mari de pierderi de granule în mediu. Din acest motiv, aceste întreprinderi ar trebui să aibă obligația de a pune în aplicare, pentru fiecare instalație, acțiuni suplimentare, cum ar fi efectuarea unei evaluări interne anuale și adoptarea unui program de formare care să abordeze problemele specifice legate de prevenire, practici, protecția lucrătorilor, tehnologii de curățare, utilizarea și întreținerea echipamentelor, aplicarea procedurilor, precum și monitorizarea și raportarea pierderilor de granule. În plus, pentru aceste întreprinderi, respectarea cerințelor prevăzute în prezentul regulament ar trebui demonstrată prin obținerea și reînnoirea unui certificat eliberat de certificatori. Acești certificatori pot fi organisme acreditate de evaluare a conformității sau verificatori de mediu cu licență să efectueze verificări sau validări în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1221/2009 al Parlamentului European și al Consiliului15 privind participarea voluntară a organizațiilor la un sistem comunitar de management de mediu și audit (EMAS). Certificatele ar trebui să aibă un format unic pentru a se asigura că informațiile pe care le conțin sunt omogene. Întreprinderile mici care exploatează instalații în care s-au manipulat cantități de granule de plastic de peste 1 000 de tone ar trebui să obțină certificarea o singură dată. Această certificare va fi valabilă pe o perioadă de 5 ani, după care respectivele întreprinderi vor trebui să transmită o actualizare a planului lor de evaluare a riscurilor și o declarație de conformitate pe proprie răspundere din 5 în 5 ani.

Expunere de motive

Toți operatorii economici au obligația de a transmite declarația pe proprie răspundere, nu doar cei mari. Certificatul pentru întreprinderi mici este valabil 5 ani.

Amendamentul 2

Considerentul 25

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

(25)

Microîntreprinderile, întreprinderile mici și întreprinderile mijlocii și mari care operează instalații în care s-au manipulat granule din plastic în cantități mai mici de 1 000 tone ar trebui să facă obiectul unei declarații de conformitate pe proprie răspundere. De asemenea, acestora ar trebui să li se acorde suficient timp pentru a demonstra faptul că respectă normele.

(25)

Întreprinderile mici și întreprinderile mijlocii și mari care operează instalații în care s-au manipulat granule din plastic în cantități mai mici de 1 000 tone și microîntreprinderile ar trebui să facă obiectul unei declarații de conformitate pe proprie răspundere. De asemenea, acestora ar trebui să li se acorde suficient timp pentru a demonstra faptul că respectă normele.

Expunere de motive

Toți operatorii economici au obligația de a transmite declarația pe proprie răspundere, nu doar cei mari.

Amendamentul 3

Articolul 1(1)

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

1.   Prezentul regulament stabilește obligații în legătură cu manipularea granulelor din plastic în toate etapele lanțului de aprovizionare, pentru a preveni pierderile.

1.   Prezentul regulament stabilește obligații în legătură cu manipularea granulelor din plastic în toate etapele lanțului de aprovizionare, pentru a preveni pierderile, cu obiectivul de a reduce la zero pierderile de granule.

Amendamentul 4

Articolul 2, litera (a) (prima definiție nouă)

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

 

(-a)

„plastic” înseamnă un polimer, la care se pot adăuga aditivi sau alte substanțe, capabil să funcționeze în calitate de principal component structural al materialelor și obiectelor finite;

Amendamentul 5

Articolul 2, litera (a)

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

(a)

„granulă din plastic” înseamnă o masă mică de material preformat pentru turnare pe bază de polimeri, având dimensiuni relativ uniforme într-un lot dat, utilizat ca materie primă în operațiuni de fabricare a produselor din plastic;

(a)

„granulă din plastic” înseamnă o masă mică de material preformat pentru turnare pe bază de polimeri, indiferent de formă, inclusiv cilindri, perle, fulgi sau pulbere, utilizat ca materie primă în operațiuni de fabricare a produselor din plastic și de reciclare a plasticului;

Expunere de motive

Se propune introducerea unor exemple pentru o lectură corectă și uniformă a definiției și adăugarea operațiunilor de reciclare a plasticului.

Amendamentul 6

Articolul 2, litera (a bis) (o nouă literă)

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

 

(a bis)

„pulberi din plastic” înseamnă particule mici rezultate din prelucrarea și/sau măcinarea materialelor și obiectelor din plastic și articole care nu sunt utilizate ca materie primă în operațiuni de fabricare a produselor din plastic;

Expunere de motive

Introducerea unei definiții ad-hoc pentru pulberile de plastic, deoarece acestea rezultă din procesele de prelucrare și nu pot fi considerate materie primă pentru fabricarea produselor din plastic;

În plus, datorită particularităților lor, acestea nu pot fi recuperate odată ce au fost pierdute în mediul înconjurător și, în consecință, ar trebui să facă obiectul unor cerințe diferite de cele privind granulele (a se vedea amendamentul 10).

Amendamentul 7

Articolul 2, litera (a ter) (o nouă literă)

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

 

(a ter)

„manipulare” înseamnă orice utilizare a granulelor din plastic pentru orice activitate economică efectuată de-a lungul lanțului de aprovizionare, cum ar fi: producția, transformarea în masterbatch și compound, conversia, gestionarea deșeurilor, inclusiv reciclarea, distribuția, reambalarea, transportul, depozitarea și curățarea cisternelor în stațiile de curățare;

Expunere de motive

Definiția manipulării permite identificarea precisă a tuturor aspectelor prevăzute de regulament. Propunerea se bazează pe considerentul 13.

Ea trebuie inclusă printre definiții și pentru a facilita citirea corectă a definiției referitoare la „instalație” de la articolul 2 litera (d).

Amendamentul 8

Articolul 2, litera (b)

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

(b)

„vărsare” înseamnă o scurgere punctuală de granule din plastic din containerul primar;

(b)

„vărsare” înseamnă o scurgere punctuală sau prelungită de granule din plastic din containerul primar, care rămâne limitată în interiorul perimetrului instalației;

Expunere de motive

Este necesar să se facă distincția dintre vărsare, fenomen care se produce în perimetrul instalației, și pierdere, care are loc în afara acesteia. Vărsarea de granule în momentul producției (în special în timpul încărcării și descărcării) este un fenomen firesc: important este ca operatorul să intervină cât mai rapid pentru a curăța locul.

Amendamentul 9

Articolul 2, litera (d)

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

(d)

„instalație” înseamnă orice incintă, structură, zonă sau loc în care se desfășoară una sau mai multe activități economice care implică manipularea granulelor din plastic;

(d)

„instalație” înseamnă orice sit industrial, unitate de producție sau alt loc în care se desfășoară una sau mai multe activități economice care implică manipularea granulelor din plastic;

Expunere de motive

Modificările propuse vizează mai multă claritate.

Amendamentul 10

Articolul 3(1)

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

1.   Operatorii economici, transportatorii din UE și transportatorii din afara UE se asigură că se evită pierderile. În cazul în care apar pierderi, operatorii economici, transportatorii din UE și transportatorii din afara UE iau măsuri imediate pentru a curăța pierderile respective.

1.   Operatorii economici, transportatorii din UE și transportatorii din afara UE se asigură că se evită pierderile de granule și pulberi de granule. În cazul în care apar pierderi de granule, operatorii economici, transportatorii din UE și transportatorii din afara UE iau măsuri imediate pentru a curăța pierderile respective.

Expunere de motive

Modificarea propusă ia în considerare natura pulberilor și imposibilitatea tehnică de a le recupera odată pierdute în mediul înconjurător. Prin urmare, obligația de curățare ar trebui să se refere numai la granule.

Amendamentul 11

Articolul 3(2)

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

2.   Operatorii economici și transportatorii din UE informează autoritatea competentă, în modul stabilit de aceasta din urmă, cu privire la fiecare instalație pe care o exploatează și cu privire la transporturile de granule din plastic pe care le efectuează, după caz.

2.   Operatorii economici și transportatorii din UE informează autoritatea competentă, în modul stabilit de aceasta din urmă, cu privire la fiecare instalație pe care o exploatează și cu privire la modalitățile de transport adoptate, după caz.

Expunere de motive

Notificarea oricărui transport efectuat, pentru orice cantitate de pelete, este disproporționată și excesiv de împovărătoare, nu numai pentru operatorii economici și transportatori, ci și pentru autoritățile competente care ar primi și ar trebui să gestioneze un volum excesiv de informații.

Amendamentul 12

Articolul 3(4)

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

4.   Autoritățile competente instituie și mențin un registru public care conține informațiile pe care le-au primit în conformitate cu alineatele (3) și (4).

4.   Autoritățile competente instituie și mențin un registru care conține informațiile pe care le-au primit în conformitate cu alineatele (2) și (3). Registrul este public și accesibil părților interesate.

Expunere de motive

Unele dintre informațiile care trebuie notificate autorităților competente se referă la aspecte confidențiale pentru operatorii economici și, prin urmare, ar trebui să fie protejate, inclusiv pentru a evita practicile comerciale necorespunzătoare (cum ar fi „orice modificare semnificativă a instalațiilor și a activităților lor legate de manipularea granulelor din plastic […]”). Ca atare, este oportun ca fiecare stat să asigure accesul la aceste informații numai persoanelor interesate care au dreptul la aceste informații. Se corectează trimiterea astfel încât să se facă referire la alineatele (2) și (3), în loc de alineatele (3) și (4).

Amendamentul 13

Articolul 4(1), litera (a)

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

(a)

stabilesc un plan de evaluare a riscurilor pentru fiecare instalație în conformitate cu anexa I, ținând seama de natura și dimensiunea instalației, precum și de amploarea operațiunilor efectuate în cadrul acesteia;

(a)

stabilesc un plan de evaluare a riscurilor pentru fiecare instalație în conformitate cu anexa I, alegând care dintre echipamentele și procedurile menționate la alineatele (7) și (8) se adoptă în funcție de natura și dimensiunea instalației, precum și de amploarea operațiunilor efectuate în cadrul acesteia;

Expunere de motive

Este necesar să se clarifice că întreprinderile sunt libere să aleagă echipamentele și procedurile din anexa 1 care sunt cele mai adecvate unui anumit risc într-o situație specifică și pentru capacitățile lor logistice, organizaționale și/sau economice (acest aspect pare mai clar în considerentul 18).

Amendamentul 14

Articolul 4(1), litera (c)

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

(c)

notifică planul de evaluare a riscurilor menționat la litera (a) autorității competente a statului membru în care este situată instalația, împreună cu o declarație de conformitate pe proprie răspundere emisă în conformitate cu modelul de formular prevăzut în anexa II.

(c)

notifică planul de evaluare a riscurilor menționat la litera (a) autorității competente a statului membru în care este situată instalația, împreună cu o declarație de conformitate pe proprie răspundere emisă în conformitate cu modelul de formular prevăzut în anexa II.

Expunere de motive

N.trad.: Modificarea nu se aplică în versiunea în limba română.

Amendamentul 15

Articolul 4(2)

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

2.   Operatorii economici care sunt întreprinderi mijlocii și mari ce exploatează instalații în care s-au manipulat granule din plastic în cantități mai mici de 1 000 tone în anul calendaristic precedent sau care sunt microîntreprinderi sau întreprinderi mici notifică autorității competente, o dată la 5 ani de la ultima notificare, o actualizare a planului de evaluare a riscurilor pentru fiecare instalație, precum și o reînnoire a declarației de conformitate pe proprie răspundere.

2.   Operatorii economici care sunt întreprinderi mijlocii și mari ce exploatează instalații în care s-au manipulat granule din plastic în cantități mai mici de 1 000 tone în anul calendaristic precedent sau care sunt microîntreprinderi sau întreprinderi mici actualizează planul de evaluare a riscurilor pentru fiecare instalație o dată la cinci ani de la ultima notificare sau ori de câte ori este necesar pentru modificări tehnice și/sau organizaționale care influențează amploarea riscului. În cazul unor modificări, planul de evaluare a riscurilor este notificat autorității competente, împreună cu declarația reînnoită de conformitate pe proprie răspundere.

Expunere de motive

Operatorii economici ar trebui să aibă obligația de a actualiza planul de evaluare a riscurilor (indiferent dacă perioada de cinci ani a expirat sau nu) atunci când modificările aduse unei instalații, de natură tehnică și/sau organizațională, impun acest lucru (scopul este ca operatorii, inclusiv cei eligibili pentru declarația pe proprie răspundere, să-și actualizeze întotdeauna planul de evaluare a riscurilor la situația existentă). Planul trebuie considerat de către operatori ca un instrument de lucru care ar trebui actualizat în permanență. Pentru a evita sarcinile birocratice și comunicările excesive, care ar spori inclusiv activitatea autorităților competente, ar trebui să se prevadă ca planul de evaluare a riscurilor, însoțit de declarația de conformitate pe propria răspundere aferentă, să fie trimis din nou autorității competente numai în cazul în care există variații substanțiale față de versiunea notificată anterior.

Amendamentul 16

Articolul 4(3)

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

3.   Autoritățile competente le pot solicita operatorilor economici să ia următoarele măsuri:

3.   Atunci când efectuează inspecții, autoritățile competente le pot solicita operatorilor economici:

(a)

să modifice planurile de evaluare a riscurilor notificate în conformitate cu alineatele (1) și (2) pentru a se asigura că pierderile pot fi prevenite sau, după caz, izolate și curățate în mod eficace și că anexa I este respectată;

(a)

să modifice planurile de evaluare a riscurilor pentru a se asigura că pierderile pot fi prevenite sau, după caz, izolate și curățate în mod mai eficace și că anexa I este respectată, acordând, după caz, un termen adecvat pentru conformare;

(b)

să pună în aplicare oricare dintre acțiunile enumerate în anexa I în timp util.

(b)

să pună în aplicare în timp util acțiunile relevante enumerate în anexa I în cazul în care există un risc de pierderi de granule.

Expunere de motive

Având în vedere că, odată aprobat, prezentul regulament va intra în vigoare fără a fi necesare acte de transpunere de către fiecare stat membru, cu excepția identificării autorităților competente și a sistemului de sancțiuni, este necesar ca dispozițiile, în special cele referitoare la conformitate, să fie mai clare și din punctul de vedere al aspectelor administrative, astfel încât normele să fie eficiente și, de asemenea, aplicate în mod uniform la nivelul CE.

Propunerea urmărește să clarifice mai bine modalitățile de aplicare, precum și marja de apreciere de care dispun autoritățile competente. În această ultimă privință, trebuie să se facă distincție între prima opțiune de modificare a planului pe baza îmbunătățirii eficacității sale [litera (a)] și cea de-a doua opțiune ca măsură de urgență care trebuie pusă în aplicare în timp util [litera (b)].

Amendamentul 17

Articolul 4(4)

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

4.   Autoritățile competente instituie, mențin și actualizează un registru care conține planurile de evaluare a riscurilor și declarațiile de conformitate pe propria răspundere notificate în conformitate cu alineatele (1) și (2) din prezentul articol. Registrul respectiv trebuie să fie disponibil publicului pe o pagină de internet.

4.   Autoritățile competente instituie, mențin și actualizează un registru care conține planurile de evaluare a riscurilor și declarațiile de conformitate pe propria răspundere notificate în conformitate cu alineatele (1) și (2) din prezentul articol. Registrul este public și accesibil părților interesate.

Expunere de motive

Planurile de evaluare a riscurilor sunt modalitățile tehnice și organizatorice pe care operatorii economici le adoptă pentru a preveni, a limita și a curăța orice vărsare și pierdere de granule.

Aceste planuri conțin informații confidențiale care ar trebui, de asemenea, protejate pentru a evita practicile comerciale neloiale. Ca atare, fiecare stat va trebui să asigure accesul la aceste informații numai persoanelor interesate care au dreptul la aceste informații.

Amendamentul 18

Articolul 4(9 bis) (un nou alineat)

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

 

(9 bis)   măsurile de punere în aplicare a planului de evaluare a riscurilor și/sau eventualele cerințe formulate de autoritățile competente în timpul inspecției nu implică necesitatea modificării și/sau a actualizării autorizațiilor de mediu ale operatorilor economici;

Expunere de motive

Este necesar să se clarifice faptul că, pentru a realiza orice acțiune de punere în aplicare a planului de evaluare a riscurilor sau pentru a se conforma cerințelor specificate de autoritățile competente, în conformitate cu articolul 4 alineatul (3), nu este necesar să se modifice autorizațiile de mediu deținute de operatorii economici, deoarece, în special în unele state membre, acest lucru ar duce la o creștere excesivă a birocrației, cu costurile aferente, dar, mai ales, ar impune termene care nu sunt compatibile cu îndeplinirea obiectivelor prezentului regulament, deoarece realizarea acestor acțiuni ar fi condiționată de o procedură pozitivă și completă de autorizare legată de mediu.

Amendamentul 19

Articolul 5(2)

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

2.   Până la… [OP: este rugat să introducă data = 36 de luni de la intrarea în vigoare a prezentului regulament] și, ulterior, o dată la patru ani, operatorii economici care sunt întreprinderi mijlocii demonstrează că fiecare instalație în care s-au manipulat granule din plastic în cantități de peste 1 000 de tone în anul calendaristic precedent respectă cerințele prevăzute în anexa I, prin obținerea unui certificat eliberat de un certificator.

2.   Până la… [OP: este rugat să introducă data = 36 de luni de la intrarea în vigoare a prezentului regulament] și, ulterior, o dată la trei ani, operatorii economici care sunt întreprinderi mijlocii demonstrează că fiecare instalație în care s-au manipulat granule din plastic în cantități de peste 1 000 de tone în anul calendaristic precedent respectă cerințele prevăzute în anexa I, prin obținerea unui certificat eliberat de un certificator.

 

2a   Până la… [OP: este rugat să introducă data = 60 de luni de la intrarea în vigoare a prezentului regulament], operatorii economici care sunt întreprinderi mici demonstrează că fiecare instalație în care s-au manipulat granule din plastic în cantități de peste 1 000 de tone în anul calendaristic precedent respectă cerințele prevăzute în anexa I, prin obținerea unui certificat eliberat de un certificator. Certificatul este valabil pe o perioadă de cinci ani.

Amendamentul 20

Articolul 6, primul alineatul

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

Operatorii economici înregistrați în sistemul comunitar de management de mediu și audit în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1221/2009 sunt scutiți de obligația de notificare prevăzută la articolul 4 alineatul (2) și de obligațiile prevăzute la articolul 5 alineatul (1) și alineatul (2) din prezentul regulament, cu condiția ca verificatorul de mediu, astfel cum este definit la articolul 2 punctul 20 din Regulamentul (CE) nr. 1221/2009, să fi verificat dacă cerințele prevăzute în anexa I au fost incluse în sistemul de management de mediu al operatorului economic și au fost puse în aplicare.

Operatorii economici înregistrați în sistemul comunitar de management de mediu și audit în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1221/2009 și operatorii economici care adoptă un sistem de exploatare în conformitate cu standardele tehnice EN ISO 14001 și EN ISO 9001 sunt scutiți de obligația de notificare prevăzută la articolul 4 alineatele (1) și (2) și de obligațiile prevăzute la articolul 5 alineatul (1) și alineatul (2) din prezentul regulament, cu condiția ca verificatorul de mediu, astfel cum este definit la articolul 2 punctul 20 din Regulamentul (CE) nr. 1221/2009, să fi verificat dacă cerințele adoptate prevăzute în anexa I au fost incluse în sistemul de management de mediu al operatorului economic și au fost puse în aplicare în mod corespunzător.

Expunere de motive

Scutirea întreprinderilor care adoptă sisteme de management de mediu de la obligația de notificare înseamnă recunoașterea valabilității acestor instrumente, inclusiv în scopul punerii în aplicare a dispozițiilor regulamentului. Totodată, aceasta înseamnă evidențierea importanței sistemelor certificate, recompensarea întreprinderilor care le realizează și, în același timp, promovarea adoptării lor de către alte întreprinderi. Din aceste motive, în scopul acestei derogări, ar trebui, de asemenea, să fie recunoscute alte sisteme de management echivalente cu înregistrarea EMAS, cum ar fi ISO 14001 și ISO 9001, cu condiția ca verificatorul să certifice faptul că operatorul a inclus măsurile din anexa 1 adoptate în sistemul de management și să le pună în aplicare în mod corect.

Este necesar să se extindă această derogare și la prima notificare, în caz contrar întreprinderile certificate trebuind să asigure o dublă conformitate, cu același conținut (în cazul întreprinderilor certificate, notificarea trebuie făcută de către certificator).

Adăugarea „adoptate” clarifică, astfel cum s-a subliniat în alte amendamente la aviz, faptul că operatorii trebuie să aleagă și să pună în aplicare nu toate măsurile din anexa 1, ci cele mai adecvate în raport cu dimensiunea riscului și contextul în care întreprinderea își desfășoară activitatea. De asemenea, este oportun ca verificatorii să controleze dacă măsurile sunt puse în aplicare în mod corect.

Amendamentul 21

Articolul 7

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

Acreditarea certificatorilor menționată la articolul 3 litera (k) punctul (i) trebuie să includă o evaluare a conformității cu următoarele cerințe:

Acreditarea certificatorilor menționată la articolul 2 litera (k) punctul (i) trebuie să includă o evaluare a conformității cu următoarele cerințe:

[…]

[…]

 

(h)

certificatorul și personalul acestuia sunt instruiți în mod special și corespunzător pentru a desfășura activitățile menționate la articolul 6 din prezentul regulament.

Expunere de motive

Se include trimiterea la articolul corect.

Textul propus la noua literă (h) garantează că persoanele care certifică sunt instruite să verifice în mod corect dacă sistemul de management pus în aplicare conține cerințele din anexa 1 la regulament și dacă acestea sunt puse în aplicare în mod corespunzător.

Amendamentul 22

Articolul 9

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

Articolul 9

Articolul 9

Incidente și accidente

Incidente și accidente

1.   Fără a aduce atingere Directivei 2004/35/CE, în cazul unei pierderi incidentale sau accidentale care afectează în mod semnificativ sănătatea umană sau mediul, operatorii economici, transportatorii din UE și transportatorii din afara UE întreprind imediat următoarele acțiuni: (a) informează autoritatea competentă pe teritoriul căreia s-a produs incidentul sau accidentul și precizează cantitățile estimate de pierderi; (b) iau măsuri pentru a limita consecințele asupra sănătății sau mediului și pentru a preveni alte incidente sau accidente.

1.   Fără a aduce atingere Directivei 2004/35/CE, în cazul unei pierderi incidentale sau accidentale care afectează în mod semnificativ sănătatea umană sau mediul, operatorii economici, transportatorii din UE și transportatorii din afara UE întreprind imediat următoarele acțiuni: (a) informează autoritatea competentă pe teritoriul căreia s-a produs incidentul sau accidentul și precizează cantitățile estimate de pierderi; (b) iau măsuri pentru a limita consecințele asupra sănătății sau mediului și pentru a preveni alte incidente sau accidente.

2.   Autoritatea competentă pe teritoriul căreia s-a produs incidentul sau accidentul solicită, dacă este necesar, ca operatorii economici, transportatorii din UE și transportatorii din afara UE să ia măsuri complementare adecvate pentru a limita consecințele asupra sănătății sau mediului și pentru a preveni alte incidente sau accidente.

2.   Autoritatea competentă pe teritoriul căreia s-a produs incidentul sau accidentul solicită, dacă este necesar, ca operatorii economici, transportatorii din UE și transportatorii din afara UE să ia măsuri complementare adecvate pentru a limita consecințele asupra sănătății sau mediului, pentru a preveni alte incidente sau accidente și pentru a readuce, pe cât posibil, zonele afectate la starea lor inițială.

3.   În cazul oricărui incident sau accident care afectează sănătatea umană sau mediul în mod semnificativ în alt stat membru, autoritatea competentă pe teritoriul căruia s-a produs accidentul sau incidentul informează imediat autoritatea competentă a celuilalt stat membru în acest sens.

3.   În cazul oricărui incident sau accident care afectează sau – după toate probabilitățile – ar putea afecta sănătatea umană sau mediul în mod semnificativ în alt stat membru, autoritatea competentă pe teritoriul căruia s-a produs accidentul sau incidentul informează imediat autoritatea competentă a celuilalt stat membru în acest sens.

Expunere de motive

Este important să fie informate autoritățile din regiunile potențial afectate de pierderi fortuite sau accidentale care au avut loc în teritoriile învecinate. Informațiile nu ar trebui să se limiteze la zona incidentului, ci ar trebui să se extindă la zonele care vor fi, probabil, afectate în mod semnificativ. Un incident produs pe mare poate afecta mai multe zone învecinate.

Amendamentul 23

Articolul 10(2)

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

2.   În cazul în care încălcarea normelor prevăzute în prezentul regulament reprezintă un pericol imediat pentru sănătatea umană sau amenință să producă un efect negativ semnificativ imediat asupra mediului, autoritatea competentă poate suspenda funcționarea instalației până la restabilirea conformității în conformitate cu alineatul (1) literele (b) și (c).

2.   În cazul în care încălcarea normelor prevăzute în prezentul regulament reprezintă un pericol imediat pentru sănătatea umană sau amenință să producă un efect negativ semnificativ imediat asupra mediului, autoritatea competentă poate suspenda funcționarea instalației până la restabilirea conformității în conformitate cu alineatul (1) literele (b) și (c). În cazul în care pericolul afectează alte teritorii, autoritatea competentă care a dispus suspendarea funcționării instalației informează prompt autoritatea competentă a celorlalte teritorii potențial afectate, inclusiv în vederea coordonării oricăror activități care urmează să fie desfășurate în comun.

Expunere de motive

Este important ca autoritățile să fie informate în legătură cu cazurile în care este posibil să existe un impact. Informațiile nu ar trebui să se limiteze la zona incidentului, ci ar trebui să se extindă la zonele care vor fi, probabil, afectate în mod semnificativ.

Amendamentul 24

Articolul 11

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

Articolul 11

Articolul 11

Desemnarea și atribuțiile autorităților competente

Desemnarea și atribuțiile autorităților competente

1.   Statele membre desemnează una sau mai multe autorități competente pentru aplicarea și asigurarea respectării prezentului regulament.

1.   Statele membre desemnează una sau mai multe autorități competente pentru aplicarea și asigurarea respectării prezentului regulament.

2.   Statele membre conferă autorităților lor competente atribuțiile necesare de inspecție și de asigurare a respectării normelor pentru a asigura conformitatea cu prezentul regulament.

2.   Statele membre conferă autorităților lor competente atribuțiile necesare de inspecție și de asigurare a respectării normelor pentru a asigura conformitatea cu prezentul regulament și se asigură că autoritățile competente dispun de resursele, asistența tehnică și orientările multilingve adecvate pentru a exercita eficient aceste atribuții, asigurând o punere în aplicare uniformă.

[…]

[…]

5.   În cazul în care pe teritoriul lor există mai multe autorități competente, statele membre se asigură că sunt instituite mecanisme adecvate de comunicare și coordonare.

5.   În cazul în care pe teritoriul lor există mai multe autorități competente, statele membre se asigură că sunt instituite mecanisme adecvate de comunicare și coordonare. După caz, autoritățile locale și regionale care nu sunt desemnate ca autorități competente sunt implicate în mecanismele de comunicare și coordonare.

Expunere de motive

Dacă un stat membru desemnează o anumită autoritate locală sau regională ca autoritate competentă pentru punerea în aplicare a prezentului regulament, autorității în cauză ar trebui nu doar să i se confere atribuții, ci și să i se pună la dispoziție resurse suficiente pentru îndeplinirea noilor sarcini suplimentare.

Amendamentul 25

Articolul 12(1)

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

1.   Comisia elaborează materiale de sensibilizare și de formare cu privire la executarea corectă a obligațiilor prevăzute în prezentul regulament, în consultare cu reprezentanții operatorilor economici, ai transportatorilor și ai certificatorilor, inclusiv cu microîntreprinderile și întreprinderile mici și mijlocii și în colaborare cu autoritățile competente.

1.   În termen de 12 luni de la intrarea în vigoare a prezentului regulament, Comisia definește modalitățile de asistență și elaborează materiale de sensibilizare și de formare cu privire la executarea corectă a obligațiilor prevăzute în prezentul regulament, în consultare cu reprezentanții operatorilor economici, ai transportatorilor și ai certificatorilor, inclusiv cu microîntreprinderile și întreprinderile mici și mijlocii și în colaborare cu autoritățile competente.

Expunere de motive

Modalitățile de furnizare a asistenței și materialelor de informare și formare trebuie puse la dispoziția destinatarilor în timp util, pentru a le permite să fie pregătiți înainte de intrarea în vigoare a regulamentului.

În plus, este corect să se menționeze chestiunea „asistenței” la alineatul (1), complementar celor menționate la alineatul (2).

Amendamentul 26

Articolul 12(2)

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

2.   Statele membre se asigură că operatorii economici și transportatorii, în special microîntreprinderile și întreprinderile mici și mijlocii, au acces la informații și asistență în ceea ce privește respectarea prezentului regulament. Fără a aduce atingere normelor aplicabile privind ajutoarele de stat, asistența menționată la primul paragraf poate fi acordată sub formă de: (a) sprijin financiar; (b) acces la finanțare; (c) gestionare specializată și formare a personalului; (d) asistență tehnică și organizațională.

2.   Statele membre se asigură că operatorii economici și transportatorii, în special microîntreprinderile și întreprinderile mici și mijlocii, au acces la informații și asistență în ceea ce privește respectarea prezentului regulament. Statele membre se asigură că autoritățile locale și regionale implicate în mod semnificativ în punerea în aplicare a regulamentului, în special dacă sunt desemnate ca autorități competente, au acces la informații și la asistență în vederea conformării cu regulamentul. Informațiile privind asistența sunt puse la dispoziție în toate limbile UE. Fără a aduce atingere normelor aplicabile privind ajutoarele de stat, asistența menționată la primul paragraf poate fi acordată sub formă de: (a) sprijin financiar; (b) acces la finanțare; (c) gestionare specializată și formare a personalului; (d) asistență tehnică și organizațională.

Expunere de motive

Dacă autoritățile locale și regionale trebuie să îndeplinească funcții noi în temeiul prezentului regulament, este necesar să li se ofere sprijin în vederea punerii corespunzătoare în aplicare, inclusiv în zonele cu resurse limitate.

Amendamentul 27

Articolul 12 (3bis) (un nou alineat)

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

 

(3bis)   Statele membre se asigură că personalul autorităților competente este instruit în mod corespunzător pentru a desfășura activitățile prevăzute în prezentul regulament.

Expunere de motive

Regulamentul atribuie o serie de noi sarcini autorităților competente, de la ținerea registrelor și evaluarea planurilor de evaluare a riscurilor până la activitățile de control. Prin urmare, pentru a pune în aplicare pe deplin și în mod eficace dispozițiile regulamentului, este necesar ca personalul administrațiilor publice să fie pregătit în mod corespunzător.

Amendamentul 28

Articolul 14(1)

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

1.   Persoanele fizice sau juridice ori organizațiile considerate, în temeiul dreptului intern, ca având un interes suficient sau cele care consideră că le-au fost încălcate drepturile sunt îndreptățite să depună plângeri motivate la autoritățile competente atunci când consideră, pe baza unor circumstanțe obiective, că un operator economic, un transportator din UE sau un transportator din afara UE nu respectă dispozițiile prezentului regulament. În sensul primului paragraf, se consideră că entitățile neguvernamentale sau organizațiile care promovează sănătatea umană, protecția mediului sau a consumatorilor și care îndeplinesc toate cerințele prevăzute de dreptul intern au un interes suficient.

1.   Persoanele fizice sau juridice ori organizațiile considerate, în temeiul dreptului intern, ca având un interes suficient sau cele care consideră că le-au fost încălcate drepturile sunt îndreptățite să depună plângeri motivate la autoritățile competente atunci când consideră, pe baza unor circumstanțe obiective, că un operator economic, un transportator din UE sau un transportator din afara UE nu respectă dispozițiile prezentului regulament. În sensul primului paragraf, se consideră că entitățile neguvernamentale sau organizațiile care promovează sănătatea umană, protecția mediului sau a consumatorilor și care îndeplinesc toate cerințele prevăzute de dreptul intern au un interes suficient. În sensul primului paragraf, se consideră că autoritățile publice subnaționale a căror populație sau al căror teritoriu ar putea fi afectat(ă) în mod semnificativ și care îndeplinesc toate cerințele prevăzute de dreptul intern au un interes suficient.

Expunere de motive

Autoritățile locale și regionale care reprezintă zone afectate de poluare au un interes legitim de a depune plângeri în cazul unei neconformități care le-ar afecta în mod semnificativ populația sau teritoriul, în special dacă le revine responsabilitatea de a gestiona consecințele poluării.

Amendment 29

Article 15(3)

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

3.   Statele membre se asigură că sancțiunile stabilite în temeiul prezentului articol țin seama în mod corespunzător de următoarele, după caz:

3.   Statele membre se asigură că sancțiunile stabilite în temeiul prezentului articol țin seama în mod corespunzător de următoarele, după caz:

(a)

natura, gravitatea și amploarea încălcării;

(a)

natura, gravitatea și amploarea încălcării;

(b)

dacă încălcarea a fost comisă intenționat sau din neglijență;

(b)

dacă încălcarea a fost comisă intenționat sau din neglijență, cu excepția cazului în care există prevederi ale legislației în materie de deșeuri;

(c)

populația sau mediul afectat de încălcare, ținând seama de impactul încălcării asupra obiectivului de a atinge un nivel ridicat de protecție a sănătății umane și a mediului”.

(c)

populația sau mediul afectat de încălcare, ținând seama de impactul încălcării asupra obiectivului de a atinge un nivel ridicat de protecție a sănătății umane și a mediului”.

(d)

situația financiară a operatorului economic, a transportatorului din UE și a transportatorului din afara UE considerat responsabil.

(d)

situația financiară a operatorului economic, a transportatorului din UE și a transportatorului din afara UE considerat responsabil.

Expunere de motive

Este necesar să se garanteze că sancțiunile menite să protejeze împotriva încălcării prezentului regulament nu se suprapun cu alte tipuri de sancțiuni în spețele privind gestionarea deșeurilor – de exemplu, eliberarea voluntară de microplastice în mediu constituie infracțiunea de abandonare a deșeurilor, care este deja prezentă în sistemele juridice ale statelor membre ale Uniunii Europene [în conformitate cu articolul 36 alineatul (1) din Directiva 2008/98/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 19 noiembrie 2008].

Amendamentul 30

Articolul 19, paragraful al doilea

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

Prezentul regulament se aplică de la [OP: este rugat să introducă data = 18 luni de la intrarea în vigoare a prezentului regulament]. Cu toate acestea, articolul 3 alineatul (1) se aplică de la [OP: este rugat să introducă data intrării în vigoare a prezentului regulament].

Prezentul regulament se aplică de la [OP: este rugat să introducă data = 24 de luni de la intrarea în vigoare a prezentului regulament]. Cu toate acestea, articolul 3 alineatul (1) se aplică de la [OP: este rugat să introducă data intrării în vigoare a prezentului regulament].

Expunere de motive

Se propune prelungirea perioadei de amânare a termenului de aplicare a cerințelor prevăzute în regulament de la 18 luni la 24 de luni, astfel încât să se garanteze că statele membre adoptă dispozițiile de transpunere necesare (identificarea autorităților competente și definirea sancțiunilor), că Comisia pune la dispoziție materialele de informare și de formare necesare, că sunt definite măsurile de asistență, inclusiv asistența economică/financiară din partea Comisiei și/sau a statelor membre, că autoritățile competente se pregătesc, inclusiv prin formarea necesară, pentru a pune în aplicare dispozițiile regulamentului, personalul de certificare dispune de calificările necesare pentru sarcinile prevăzute și, în cele din urmă, că operatorii economici și transportatorii sunt informați și formați pentru a putea îndeplini în mod corespunzător cerințele regulamentului.

Amendamentul 31

Anexa I, litera (7)

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

(7)

descrierea echipamentelor existente pentru prevenirea, limitarea și curățarea vărsărilor și pierderilor.

(7)

descrierea echipamentelor existente pentru prevenirea, limitarea și curățarea vărsărilor și pierderilor.

Operatorii economici iau în considerare cel puțin următoarele aspecte, ținând seama de natura și dimensiunea instalației, precum și de amploarea operațiunilor acesteia:

Operatorii economici iau în considerare, printre următoarele aspecte, pe cele care țin seama cel mai bine de natura și dimensiunea instalației, precum și de amploarea operațiunilor acesteia:

(a)

în ceea ce privește prevenția – garnituri de vid pe furtunuri și conducte; ambalaje rezistente la rupere și la impact care nu se degradează în mediul acvatic; echipamente pentru crearea de puncte de conectare securizate, cu bariere secundare; sisteme de încărcare concepute astfel încât să asigure faptul că liniile de transfer pot fi golite complet după încărcare și descărcare; containere sigilate sau silozuri externe pentru depozitarea granulelor; sisteme automate de transport pentru granule;

(a)

în ceea ce privește prevenția – garnituri de vid pe furtunuri și conducte; ambalaje rezistente la rupere și la impact care nu se degradează în mediul acvatic; echipamente pentru crearea de puncte de conectare securizate, cu bariere secundare; sisteme de încărcare concepute astfel încât să asigure faptul că liniile de transfer pot fi golite complet după încărcare și descărcare; containere sigilate sau silozuri externe pentru depozitarea granulelor; sisteme automate de transport pentru granule;

(b)

în ceea ce privește izolarea – dispozitive de captare amplasate de-a lungul marginii exterioare a zonelor de încărcare și descărcare; aspiratoare industriale și unelte manuale pentru curățare imediată; grilaje de canalizare interne și externe, sisteme de drenare a apei pluviale sau sisteme de filtrare pentru gestionarea inundațiilor sau a furtunilor previzibile în mod rezonabil; un sistem de tratare a apelor uzate;

(b)

în ceea ce privește izolarea– tăvi în caz de vărsare și dispozitive de captare amplasate de-a lungul marginii exterioare a zonelor de încărcare și descărcare; rezervoare de retenție subterane cu grilaje de oțel sub punctele cu pericol de vărsare, cum ar fi punctele de transfer; aspiratoare industriale și unelte manuale pentru curățare imediată; grilaje de canalizare interne și externe la gurile de canal, cu ochiuri de plasă mai mici decât cele mai mici granule tratate de instalație, sisteme de drenare a apei pluviale sau sisteme de filtrare pentru gestionarea inundațiilor sau a furtunilor previzibile în mod rezonabil; un sistem de tratare a apelor uzate;

(c)

în ceea ce privește curățarea – aspiratoare industriale pentru uz intern și extern; containere adecvate, speciale pentru granulele recuperate, care sunt acoperite, etichetate și securizate pentru a preveni alte vărsări și pierderi; unelte de mână (de exemplu, mături, fărașe și perii, găleți, benzi adezive de reparație); plase de colectare întărite.

(c)

în ceea ce privește curățarea – aspiratoare industriale pentru uz intern și extern; containere adecvate, speciale pentru granulele recuperate, care sunt rezistente la șocuri, impermeabile, etanșe, etichetate și securizate pentru a preveni alte vărsări și pierderi; unelte de mână (de exemplu, mături, fărașe și perii, găleți, benzi adezive de reparație); plase de colectare întărite.

Expunere de motive

Este necesar să se precizeze că întreprinderile sunt libere să aleagă, dintre echipamentele și procedurile indicate, pe cele care sunt cele mai adecvate riscului existent în situația lor specifică și caracteristicilor și capacităților lor logistice și/sau organizaționale (aspect mai clar formulat în considerentul 18). De asemenea, este oportun să se arate alte echipamente utile pe care le pot utiliza întreprinderile pentru a limita eventualele scurgeri și/sau pierderi de granule.

Amendamentul 32

Anexa I, litera (8)

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

(8)

descrierea procedurilor existente pentru prevenirea, limitarea și curățarea vărsărilor și pierderilor.

(8)

descrierea procedurilor existente pentru prevenirea, limitarea și curățarea vărsărilor și pierderilor.

Operatorii economici iau în considerare cel puțin următoarele aspecte, ținând seama de natura și dimensiunea instalației, precum și de amploarea operațiunilor acesteia:

Operatorii economici iau în considerare, printre următoarele aspecte, pe cele care țin seama cel mai bine de natura și dimensiunea instalației, precum și de amploarea operațiunilor acesteia:

Expunere de motive

Este necesar să se precizeze că întreprinderile sunt libere să aleagă, dintre echipamentele și procedurile indicate, pe cele care sunt cele mai adecvate riscului existent în situația lor specifică și capacităților lor logistice, organizaționale și/sau economice (aspect mai clar formulat în considerentul 18).

Amendamentul 33

Anexa I, litera (8)(a)

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

(a)

în ceea ce privește prevenția – limitarea volumelor de granule transportate în anumite ambalaje (de exemplu, granulele trebuie ambalate și sigilate în saci de 25 kg și încărcate în volume care să nu depășească 1 tonă per palet); inspectarea și întreținerea periodică a ambalajelor, a containerelor și a spațiilor de depozitare; utilizarea de tăvi în caz de vărsare în punctele de transfer și în timpul încărcării și descărcării; protocoale clare pentru deschiderea, încărcarea, închiderea și sigilarea containerelor la începutul și la sfârșitul încărcării; testarea fizică și monitorizarea eficacității procedurilor de prevenire;

(a)

în ceea ce privește prevenția – limitarea volumelor de granule transportate în anumite ambalaje (granulele ar trebui ambalate și sigilate în ambalaje rezistente la rupere și la impact, care nu se degradează în mediul acvatic, conforme cu condițiile de producție și de transport în continuă evoluție utilizate); inspectarea și întreținerea periodică a ambalajelor, a containerelor și a spațiilor de depozitare; utilizarea de tăvi în caz de vărsare în punctele de transfer și în timpul încărcării și descărcării; protocoale clare pentru deschiderea, încărcarea, închiderea și sigilarea containerelor la începutul și la sfârșitul încărcării; testarea fizică și monitorizarea eficacității procedurilor de prevenire;

Expunere de motive

Există diferite tipuri de ambalaje (hârtie, plastic, ambalaj din carton de tip „octabin”, flexibil, rigid etc.) care sunt funcționale în anumite condiții de producție și/sau transport; din aceste motive, alegerea optimă poate fi indicată, dar operatorilor ar trebui să li se ofere posibilitatea de a decide pe care să le adopte, în funcție de condițiile lor specifice. Pe de altă parte, limita de 1 tonă per încărcătură unică trebuie eliminată din text, dat fiind că ar multiplica numărul de ambalaje și de operațiuni de transport contrar acelorași politici comunitare care vizează reducerea ambalajelor, în special a ambalajelor din plastic, și a poluării aerului ca urmare a circulației mijloacelor de transport.

Amendamentul 34

Anexa I, litera (8)(c)

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

(c)

în ceea ce privește curățarea – granulele de plastic vărsate sunt curățate imediat pentru a preveni pierderile în mediu, cel târziu la încheierea operațiunii, și sunt colectate într-un recipient desemnat. Dacă este posibil, granulele de plastic vărsate sunt reutilizate ca materie primă pentru a reduce risipa. În cazul în care granulele de plastic vărsate nu pot fi reutilizate ca materie primă, acestea sunt recuperate și eliminate în conformitate cu legislația privind deșeurile.

(c)

în ceea ce privește curățarea – granulele de plastic vărsate sunt curățate cât mai curând posibil pentru a preveni pierderile în mediu, cel târziu la încheierea operațiunii, și sunt colectate într-un recipient desemnat, de preferință impermeabil, etanș și etichetat. Dacă este posibil, granulele de plastic vărsate sunt reutilizate ca materie primă pentru a reduce risipa. În cazul în care granulele de plastic vărsate nu pot fi reutilizate ca materie primă, acestea sunt recuperate sau eliminate în conformitate cu legislația privind deșeurile.

Expunere de motive

Este necesar ca operatorul economic să elimine cât mai curând posibil granulele vărsate, în orice caz nu mai târziu de încheierea operațiunilor. Recuperarea și eliminarea sunt operațiuni alternative care este de preferat să rămână disjunse, prin utilizarea conjuncției „sau”.

Amendamentul 35

Anexa III

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

ACȚIUNI PENTRU TRANSPORTATORII DIN UE ȘI PENTRU TRANSPORTATORII DIN AFARA UE

ACȚIUNI PENTRU TRANSPORTATORII DIN UE ȘI PENTRU TRANSPORTATORII DIN AFARA UE

Măsurile care trebuie luate și echipamentele care trebuie să fie puse în aplicare de transportatorii din UE și de transportatorii din afara UE:

Măsurile care trebuie luate și echipamentele care trebuie să fie puse în aplicare de transportatorii din UE și de transportatorii din afara UE:

(1)

în ceea ce privește prevenția – verificarea, în timpul și după încărcare și descărcare, a faptului că granulele sunt scoase în mod corespunzător de oriunde din afara echipamentului de transport înainte de a părăsi locul de încărcare/descărcare; comunicarea clară privind cerințele de arimare; prevenirea oricărei scurgeri, inclusiv în timpul călătoriei, de exemplu, prin adecvarea tehnică a mijloacelor de transport și a containerelor, completată, dacă este necesar, cu sigilarea corespunzătoare; asigurarea faptului că se folosesc învelișuri de protecție pe motostivuitoare/echipamente hidraulice, de exemplu, pentru a preveni perforarea ambalajelor; curățarea periodică a compartimentelor de încărcare și a containerelor pentru a reduce la minimum pierderea de granule vărsate; verificarea vizuală a deschiderilor și a integrității compartimentelor de încărcare înainte și, în măsura posibilului, în timpul călătoriei, inclusiv în terminalele multimodale, terminalele feroviare, porturile interioare și maritime;

(1)

în ceea ce privește prevenția – verificarea, în timpul și după încărcare și descărcare, a faptului că granulele sunt scoase în mod corespunzător de oriunde din afara echipamentului de transport înainte de a părăsi locul de încărcare/descărcare; etichetarea clară și vizibilă privind cerințele de arimare și depozitare în siguranță; prevenirea oricărei scurgeri, inclusiv în timpul călătoriei, de exemplu, prin adecvarea tehnică a mijloacelor de transport și a containerelor, completată, dacă este necesar, cu ambalaje corespunzătoare, impermeabile, etanșe, rezistente la rupere și la impact, care nu se degradează în mediul acvatic; folosirea de tăvi în caz de vărsare și dispozitive de captare; asigurarea faptului că se folosesc învelișuri de protecție pe motostivuitoare/echipamente hidraulice, de exemplu, pentru a preveni perforarea ambalajelor; curățarea periodică și verificarea stării compartimentelor de încărcare, a containerelor și a trailerelor pentru a limita și a reduce la minimum pierderea de granule vărsate; verificarea vizuală a deschiderilor și a integrității compartimentelor de încărcare înainte și, în măsura posibilului, în timpul călătoriei, inclusiv în terminalele multimodale, terminalele feroviare, porturile interioare și maritime;

(2)

în ceea ce privește izolarea și curățarea – acolo unde este posibil, repararea ambalajelor deteriorate (de exemplu, utilizând baraje flotante, bariere și benzi de reparat) și izolarea granulelor rămase în compartimentul de încărcare; colectarea granulelor vărsate în recipiente sau pungi închise în vederea eliminării corespunzătoare; în cazul transportului de granule în vrac, în cisterne, deschiderea gurii de vizitare/conului de pe fundul rezervorului numai după intrarea în zona de curățare; înlocuirea dublurii interioare a containerului numai în zone adecvate și care nu sunt publice, unde orice scurgere poate fi izolată; notificarea autorităților, cum ar fi autoritățile internaționale și naționale competente în domeniul intervențiilor de urgență sau autoritățile de mediu, după caz, ale statului membru în care a avut loc evenimentul;

(2)

în ceea ce privește izolarea și curățarea – înlocuirea sau, acolo unde este posibil, repararea ambalajelor deteriorate (de exemplu, utilizând baraje flotante, bariere și benzi de reparat) și izolarea granulelor rămase în recipient sau în compartimentul de încărcare; colectarea granulelor vărsate în recipiente închise, impermeabile, etichetate și etanșe, în vederea eliminării corespunzătoare; în cazul transportului de granule în vrac, în cisterne, folosirea de tăvi în caz de vărsare și de dispozitive de captare adecvate înainte de deschiderea gurii de vizitare/conului de pe fundul rezervorului, numai după intrarea în zona de curățare; înlocuirea dublurii interioare a containerului numai în zone adecvate și care nu sunt publice, unde orice scurgere poate fi izolată; notificarea imediată a autorităților, cum ar fi autoritățile internaționale și naționale competente în domeniul intervențiilor de urgență sau autoritățile de mediu, după caz, ale statului membru în care a avut loc evenimentul;

[…]

[…]

Expunere de motive

Aceste măsuri ar trebui incluse în textul anexei, deoarece sunt utile pentru a îmbunătăți condițiile de siguranță a transportului.

II.   RECOMANDĂRI POLITICE

COMITETUL EUROPEAN AL REGIUNILOR (CoR),

1.

salută propunerea Comisiei Europene privind prevenirea pierderilor de granule din plastic pentru a reduce poluarea cu microplastice ca parte a eforturilor de realizare a obiectivului UE de reducere până în 2030 a deșeurilor de plastic din mare cu 50 % și a microplasticelor eliberate în mediu cu 30 %, cu scopul de a reduce la zero pierderile de granule;

2.

subliniază că impactul negativ al pierderilor de granule din plastic asupra mediului, climei și economiei este semnificativ, evidențiind provocările cu care se confruntă comunitățile costiere și sectoarele pescuitului, agriculturii și turismului;

3.

subliniază că este important să se avanseze în negocierile pentru un tratat cuprinzător privind poluarea cu materiale plastice, care să privească și problema microplasticelor. Având în vedere dimensiunea globală a fenomenului, măsurile de combatere a pierderilor de microplastice vor fi mult mai eficace prin capacitarea și angajamentul țărilor din afara UE; subliniază că este necesar ca problema poluării cu microplastice să fie luată în considerare în cadrul politicii comerciale a UE pentru a limita avantajele de care se bucură în mod necuvenit producătorii și transportatorii din țări terțe care aplică standarde mult mai scăzute;

4.

sprijină necesitatea de a lua măsuri în timp util cu privire la problema dispersiei de microplastice, care afectează din ce în ce mai mult comunitățile locale, atât din punctul de vedere al mediului, cât și din punctul de vedere al activităților economice și sociale;

5.

propune includerea transportului maritim în noul regulament, care ar trebui să prevadă toate măsurile care pot fi puse în practică în UE cu respectarea dreptului internațional; invită Organizația Maritimă Internațională (OMI) să stabilească cât mai curând posibil măsuri pentru transportul maritim de granule, astfel încât să poată preveni în mod mai eficace eventualele accidente în apele teritoriale și internaționale, asigurând, în același timp, condiții de concurență echitabile între operatorii economici din UE și operatorii din țări terțe;

6.

subliniază că dovezile disponibile în prezent justifică pe deplin adoptarea unor măsuri ferme, în conformitate cu principiul precauției; recomandă ca studiul și cercetarea în domeniul microplasticelor să fie promovate cu resurse adecvate, pentru a înțelege pe deplin cauzele și efectele directe și indirecte ale acestora (în special asupra sănătății umane) și pentru a dezvolta noi modalități de prevenire, gestionare și curățare a pierderilor;

7.

sprijină cu fermitate principiul „poluatorul plătește”, reamintind că, dacă poluatorii nu plătesc, autoritățile locale și regionale sunt adesea nevoite să acopere costurile remedierii daunelor suferite de comunitățile locale. CoR solicită să se consolideze dispozițiile privind acțiunile de curățare și sugerează să se analizeze cum se pot utiliza sancțiunile și despăgubirile pentru a sprijini comunitățile locale și regionale afectate de poluare;

8.

susține necesitatea de a lua măsuri privind pierderile de microplatice din granule, deoarece acestea reprezintă una dintre principalele surse de eliberare neintenționată de microplastice și, prin urmare, consideră că reglementarea în acest domeniu poate contribui la atingerea obiectivului de reducere cu 30 % a microplasticelor eliberate în mediu până în 2030, astfel cum se prevede în Planul de acțiune din 2021 privind reducerea la zero a poluării;

9.

este de acord cu alegerea regulamentului ca fiind cel mai adecvat instrument juridic pentru a interveni în acest fenomen, care, din cauza caracterului său transfrontalier (microplasticele, deși se pierd într-un anumit loc, se răspândesc pe calea aerului și a apei), necesită o reglementare uniformă la nivelul UE și, prin urmare, consideră că principiul subsidiarității este respectat;

10.

subliniază, de asemenea, că este important să se ia măsuri (prin alte acte juridice) și cu privire la alte surse majore de eliberare neintenționată de microplastice (vopsele, anvelope, textile sintetice, geotextile), stabilind măsuri (rezonabile, proporționale și cu obiective care trebuie atinse treptat în timp) pentru a pune în aplicare toate acțiunile complementare ale strategiei privind microplasticele;

11.

recomandă ca normele regulamentului să fie clare, sigure și simple, astfel încât să nu poată fi interpretate în mod diferit de către fiecare stat membru în parte, în special în ceea ce privește destinatarii, definițiile și cerințele, deoarece acest lucru ar submina eficacitatea regulamentului; invită să se acorde atenția cuvenită eforturilor de a se asigura că punerea în aplicare a regulamentului, cu excepția anumitor aspecte, nu va face obiectul unor măsuri de transpunere de către fiecare stat membru în parte;

12.

salută propunerea Comisiei Europene de a introduce măsuri preventive pentru destinatari, bazate pe metodologii deja adoptate de unii operatori economici în mod voluntar [Operațiunea Clean Sweep (O.C.S.)];

13.

solicită, în special, o mai bună definire a domeniului de aplicare al regulamentului propus, astfel încât să fie clar că acesta nu se aplică instalațiilor de agrement care conțin granule din plastic (de exemplu, instalațiile sportive). În temeiul legislației UE privind produsele chimice, aceste instalații fac obiectul unei prelungiri de opt ani a perioadei de tranziție prevăzute pentru interdicția de introducere pe piață, deoarece există doar puține alternative (plută și nisip) la granulele din plastic utilizate în prezent, iar transformarea a mii de astfel de instalații necesită timp;

14.

recomandă, de asemenea, să se acorde o atenție deosebită impactului regulamentului asupra administrațiilor publice implicate, care trebuie să poată funcționa corespunzător (sarcinile împovărătoare, în special cele de natură formală, înseamnă promovarea unor activități birocratice în detrimentul celor de substanță);

15.

de asemenea, este de acord cu introducerea unei obligații pentru operatorii economici de a evalua riscul de pierdere în cadrul instalațiilor lor și de a pune în aplicare acțiunile relevante în următoarea ordine de prioritate: prevenire, limitare a răspândirii, curățare;

16.

recomandă instituirea unui sistem eficient de monitorizare a aplicării de către fiecare stat membru a dispozițiilor regulamentului, pentru a verifica eficacitatea acestuia și pentru a defini eventualele adaptări și îmbunătățiri necesare;

17.

salută includerea formării angajaților printre cerințele indicate, având în vedere că, în majoritatea cazurilor, pierderile de granule apar din cauza lipsei de conștientizare și a manipulării inadecvate de către operatorii economici implicați de-a lungul întregului lanț de aprovizionare;

18.

recomandă, de asemenea, să se încurajeze și să se verifice consolidarea de către fiecare stat membru a activităților de inspecție pe teren pentru a verifica respectarea în practică a dispozițiilor regulamentului;

19.

solicită, prin urmare, să se identifice sprijinul și asistența adecvate pentru a pregăti și a forma în mod corespunzător personalul autorităților competente, astfel încât să-și îndeplinească corect sarcinile (în special cele legate de efectuarea inspecțiilor);

20.

solicită, de asemenea, instituirea unor măsuri eficiente de asistență pentru entitățile responsabile, în special pentru microîntreprinderi și întreprinderile mici, în punerea în aplicare a dispozițiilor regulamentului, pentru a le sprijini la îndeplinirea cerințelor necesare (de exemplu, activități de formare) și la realizarea investițiilor necesare (cum ar fi dotarea lor cu echipamentele necesare).

Bruxelles, 18 aprilie 2024.

Președintele

Comitetului Economic și Social European

Vasco ALVES CORDEIRO


ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/3675/oj

ISSN 1977-1029 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x