CELEX:52023IR4406: Avizul Comitetului European al Regiunilor – Localizarea producției de energie: rolul energiei geotermale (Aviz din proprie inițiativă)

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria CC/2024/366326.6.2024Avizul Comitetului European al Regiunilor – Localizarea producției de energie: rolul energiei geotermale(Aviz din proprie inițiativă)(C/2024/3663)Raportor:József Ribányi (HU-CRE), membru al unei adunări regionale: Consiliul Județean TolnaRECOMANDĂRI POLITICECOMITETUL EUROPEAN AL REGIUNILOR (CoR),1.subliniază că energia locală are...

Informatii

Data documentului: 17/04/2024; data votului
Autor: Comitetul European al Regiunilor, Comisia pentru mediu, schimbări climatice şi energie
Formă: Repertoriu EUR-Lex
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria C


C/2024/3663

26.6.2024

Avizul Comitetului European al Regiunilor – Localizarea producției de energie: rolul energiei geotermale

(Aviz din proprie inițiativă)

(C/2024/3663)

Raportor

:

József Ribányi (HU-CRE), membru al unei adunări regionale: Consiliul Județean Tolna

RECOMANDĂRI POLITICE

COMITETUL EUROPEAN AL REGIUNILOR (CoR),

1.

subliniază că energia locală are un potențial semnificativ pentru asigurarea securității energetice, creșterea ponderii energiei din surse regenerabile și asigurarea unor prețuri accesibile la energie, ceea ce duce la o mai mare independență energetică a autorităților locale și regionale (ALR). În acest context, Comitetul European al Regiunilor (CoR) subliniază potențialul neexploatat al energiei geotermale, care este locală și curată;

2.

recunoaște că este esențial să se permită orașelor și regiunilor să îndeplinească obiectivele Uniunii Europene privind energia curată și din surse regenerabile și eficiența energetică, astfel cum se subliniază în Declarația COP28, în pachetul „Pregătiți pentru 55”, în Strategia UE privind energia solară, în REPowerEU și în Pactul verde;

3.

subliniază că prezentul aviz atrage atenția asupra energiei geotermale, care este o sursă de energie care poate aduce beneficii și poate îndeplini cerințele pentru localizarea producției de energie în Europa;

4.

consideră că o energie din surse regenerabile, produsă la nivel local, cum ar fi energia geotermală, ar putea juca un rol considerabil în creșterea rezilienței autorităților locale și regionale, făcând în același timp UE mai independentă și mai sigură din punct de vedere energetic și contribuind la obiectivele de decarbonizare. Energia geotermală are beneficii directe pentru comunitățile și economiile locale, care ar beneficia de pe urma unei strategii la nivelul UE;

5.

constată că potențialul energiei geotermale este discutat în diverse instituții europene, cum ar fi Comisia pentru industrie, cercetare și energie a Parlamentului European, în Raportul său privind energia geotermală [2023/2111 (INI)]. Prezentul aviz preia elemente din avize relevante ale CoR și vine în continuarea acestora (1);

6.

sprijină mecanismele de dezvoltare a sistemelor municipale de încălzire și răcire din surse regenerabile și a altor sisteme de generare a energiei, bazate pe surse de energie regenerabile disponibile la nivel local;

7.

constată că, în ciuda utilizării unor tehnologii mature pentru a o explora, energia geotermală este încă adeseori relativ costisitoare și necesită măsuri de creștere a capacității, a sprijinului public și a transparenței. Printre acestea se numără accelerarea procesului de autorizare și de acordare a licențelor pentru producția locală de energie, pentru a se extinde și a deveni competitivă din punctul de vedere al prețurilor;

8.

subliniază că intervenția politică este deosebit de relevantă pentru investițiile la scară largă în energia geotermală, care pot avea costuri considerabile și o amprentă de mediu semnificativă dacă nu sunt gestionate corespunzător;

9.

observă că asistența tehnică și instrumentele financiare existente și cele noi aflate deja la dispoziția autorităților locale și regionale trebuie să sprijine activitățile locale de cercetare, planificare și producție în domeniul energetic. Acest lucru este valabil pentru întreaga producție locală de energie, dar este deosebit de relevantă în cazul energiei geotermale;

10.

insistă asupra faptului că trebuie diseminate cele mai bune practici și rezultatele cercetării la nivel european, național și regional în domeniul producției locale și regionale de energie, subliniind beneficiile sociale și economice ale producției locale de energie;

11.

sprijină utilizarea acestui aviz din proprie inițiativă și analiza tehnică de sprijin pentru adoptarea, exploatarea și utilizarea pe scară mai largă a energiei geotermale de către autoritățile locale și regionale din UE și din vecinătatea extinsă a UE;

12.

atrage atenția asupra potențialului energiei geotermale de a aduce o contribuție esențială la realizarea neutralității climatice. În pofida costurilor asociate, energia geotermală merită atenție datorită emisiilor sale scăzute și pentru potențialul de reutilizare constantă a apei generate în cadrul procesului. Pentru a spori eficacitatea, ar trebui să fie sprijinite soluțiile geotermale combinate, și anume utilizarea exploatării apei termale și a pompelor de căldură, și să nu se injecteze fluidele geotermale uzate în subteran peste pragul minim de temperatură a apei stabilit;

13.

subliniază că energia locală este importantă. Ea are un potențial semnificativ pentru consolidarea securității energetice, creșterea ponderii energiei din surse regenerabile, oferind în același timp prețuri accesibile la energie și având ca rezultat o mai mare independență energetică a ALR. În acest context, CoR subliniază potențialul neexploatat al energiei geotermale locale curate.

Provocările energetice pentru Europa și răspunsurile la energia geotermală

14.

subliniază că producția de energie geotermală la nivel local, sprijinită de autoritățile locale și regionale, contribuie la soluționarea provocărilor energetice cu care se confruntă Europa în ceea ce privește reziliența, securitatea energetică, decarbonizarea și flexibilitatea prin stocarea generică a energiei;

15.

sprijină solicitarea autorităților locale și regionale de a extinde și mai mult energia geotermală în producția locală de energie. Acest lucru ar utiliza potențialul local și avantajele competitive locale, ar sprijini economiile locale și locurile de muncă de la fața locului și ar dezvolta lanțuri valorice scurte care să coreleze cererea locală cu aprovizionarea locală cu energie. În acest sens, este necesar să se dezvolte modele de afaceri relevante, inclusiv comunități energetice conduse de municipalități, societăți de termoficare și răcire centralizată, parteneriate cu societăți locale de servicii energetice, utilizatori finali, instituții financiare și centre de cercetare;

16.

ia act de nevoia urgentă, atât în UE, cât și la nivel mondial, de a reduce prețurile la energie, de a dezvolta tehnologii inovatoare și de a consolida introducerea pe piață a soluțiilor energetice regenerabile. În acest sens, energia geotermală din sectorul răcirii și al energiei electrice este considerată o sursă de energie regenerabilă matură din punct de vedere tehnologic, disponibilă la nivel local, exploatabilă și controlabilă;

17.

subliniază că mai multe autorități locale și regionale dovedesc că energia geotermală are un potențial semnificativ neexploatat pentru regiunile și municipalitățile europene;

18.

subliniază că producția locală de energie geotermală ar putea fi dezvoltată în continuare și extinsă acolo unde există deja, prin furnizarea unor garanții publice adecvate și a unor linii de credit financiare pentru încălzirea și răcirea geotermală și pentru dezvoltarea infrastructurii de energie electrică;

19.

face trimitere la situația geopolitică actuală, în care continuă să crească prețurile combustibililor fosili, și în care, în același timp, infrastructura pentru combustibilii fosili se află sub amenințarea atacurilor (sabotaj), precum și la necesitatea tranziției de la combustibilii fosili pentru a îndeplini obiectivele stabilite de Legea europeană a climei și angajamentele asumate la nivel mondial în vederea realizării neutralității climatice. Noile oportunități de piață în sectorul încălzirii și răcirii pe bază de energie geotermală și al energiei electrice trebuie explorate la diferite niveluri ale ALR.

Dimensiunea locală și regională a energiei geotermale

20.

recunoaște relevanța locală și regională puternică a energiei geotermale, care este căldura generată din scoarța terestră. Ea este utilizată în principal pentru încălzire și termoficare, generarea de energie electrică și procese industriale. Există mai multe tehnologii geotermale, la diferite niveluri de maturitate. De obicei, căldura este extrasă din sol cu ajutorul pompelor de căldură sau al puțurilor geotermale, mergând de la clădiri mai mici și sisteme cu sursă geotermală de suprafață și cu temperaturi scăzute până la instalații de mare anvergură, cu surse geotermale de mare adâncime și temperaturi ridicate. Viabilitatea tehnică și economică a alternativelor depinde, printre altele, de diferitele condiții geologice și geotermale. Explorarea căldurii subterane este una dintre cele mai dinamice versiuni ale utilizării căldurii geotermale. Producția de energie electrică utilizează căldura stocată în subteran, transformând-o în energie electrică prin tehnologii cu abur. Unele dintre tehnologiile menționate sunt adecvate pentru extracția pământurilor rare prezente în apele geotermale;

21.

recunoaște că energia geotermală este singura sursă de energie regenerabilă care nu poate fi derivată din energia solară. Energia solară, energia eoliană, energia mareelor și biomasa sunt formate prin intermediul sursei de energie care provine de la soare la pământ. Energia geotermală este singura energie care provine din căldura pământului. În același timp, aceste două tipuri de energie regenerabilă ar putea fi combinate pentru a crește eficiența. De exemplu, există aplicații care combină energia geotermală cu energia solară stocată în foraje între anotimpuri;

22.

observă că, din punctul de vedere al autorităților locale și regionale, energia geotermală este o sursă locală de energie regenerabilă, curată, fără o amprentă ecologică semnificativă, cu condiția ca sistemele să fie proiectate, construite și implementate corect. Tranziția verde implică costuri inițiale substanțiale pe care nu toate regiunile și orașele și le pot permite fără o anumită mobilizare a politicilor și a finanțelor publice. Această intervenție este esențială pentru a asigura o tranziție echitabilă, justă și favorabilă incluziunii pentru toate regiunile și orașele. În același timp, datorită atributelor sale, energia geotermală reprezintă o opțiune viabilă pentru multe regiuni și orașe și poate juca un rol esențial în sprijinirea tranziției UE într-un mod just și favorabil incluziunii. În acest context, se remarcă faptul că explorarea energiei geotermale poate implica utilizarea instalațiilor dezafectate de combustibili fosili, cum ar fi minele de cărbune, ceea ce poate fi benefic pentru comunitățile și economiile locale din aceste regiuni;

23.

subliniază că lipsa datelor reprezintă o provocare semnificativă pentru municipalitățile care ar trebui să aibă acces la diferite tipuri de date geologice și subterane pentru a putea evalua cererile și elibera autorizații de construcție pentru instalațiile geotermale. Lipsa datelor împiedică eforturile de reducere a emisiilor locale, de decarbonizare a sistemului energetic și de asigurare a energiei din surse regenerabile la prețuri accesibile pentru toți. Accesul la datele geotermale facilitează, de asemenea, elaborarea reglementărilor locale privind construcțiile și a planurilor de amenajare a teritoriului ale diferitelor localități. Prin urmare, dotările geotermale locale pot fi luate mai bine în considerare când se acordă autorizații de construcție într-o anumită zonă;

24.

solicită schimbul de informații pentru a motiva autoritățile locale și regionale să utilizeze apa geotermală la diferitele sale temperaturi. Clădirile publice și private care intră în responsabilitatea administrativă a autorităților locale și regionale sunt, de asemenea, preocupate de utilizarea în cascadă a energiei geotermale. Utilizarea în cascadă înseamnă diferite modalități de utilizare a apei geotermale de la temperatură ridicată la temperatură scăzută. Apele cu temperatură ridicată sunt destinate în primul rând clădirilor rezidențiale, rețelelor urbane de termoficare, temperaturilor mai reci pentru unitățile de asistență medicală și de wellness și pentru turism aflate în proprietatea municipalității și, în cele din urmă, nivelurile scăzute de temperatură sunt pentru sectorul agricol și cel al acvaculturii. În mod similar, acolo unde există depozite geotermale la o temperatură mai ridicată, ar putea fi explorat potențialul de utilizare industrială a energiei geotermale, satisfăcând nevoile locale în materie de energie electrică și de încălzire și răcire industrială;

25.

observă că contribuția energiei geotermale la locurile de muncă locale nu ar trebui subestimată. Dotarea cu personal a centralelor geotermale locale, inclusiv cu ingineri și a experților de geotermie pentru a sprijini planificarea, furnizarea și întreținerea infrastructurilor geotermale oferă oportunități bune de angajare, în special în zonele rurale. Dacă este necesar, programele de recalificare a lucrătorilor ar trebui să faciliteze producția locală de energie geotermală. De asemenea, este demn de remarcat că expertiza necesară pentru explorarea energiei geotermale ar putea proveni din sectorul producției de petrol și gaze. Prin urmare, este o tranziție ideală pentru acest tip de forță de muncă înalt calificată;

26.

menționează importanța sindicatelor, alianțelor sau organizațiilor-umbrelă, precum și a grupurilor de reflecție ale autorităților locale și regionale, care pot furniza informații personalizate privind energia geotermală. Aceasta se referă la chestiuni legate de autorizare, tehnologie, finanțe și aplicații geotermale;

27.

subliniază că, din punct de vedere tehnologic, este necesar ca resursele locale de sol și apă și de apă subterană să nu fie amenințate atunci când se planifică și se pun în aplicare proiecte geotermale. Acolo unde nu sunt deja în vigoare, trebuie elaborate acte legislative și măsuri de protecție eficace pentru a aborda în mod specific protecția calității apei și a solului, în special în ceea ce privește potențialul geotermal de mică adâncime cu temperaturi scăzute, care este disponibil pe scară largă în Europa. Tehnologia adecvată și ecologică pentru investiții și exploatarea acestui potențial este deja disponibilă, iar costurile inițiale de exploatare sunt accesibile;

28.

solicită asistență financiară suplimentară și sprijin pentru dezvoltarea capacității adecvate de valorificare a potențialului producției locale de energie geotermală. Costurile inițiale ale studiilor de fezabilitate, ale analizei zonelor specifice adecvate pentru proiecte și ale forajelor de testare pot fi prea ridicate pentru autoritățile locale și regionale pentru a fi examinate, împiedicând astfel inițierea proiectelor de energie geotermală. În astfel de cazuri, anumite mecanisme financiare, precum schemele guvernamentale de garantare a împrumuturilor menite să sprijine întreprinderile publice, pot fi un instrument benefic pentru promovarea energiei geotermale locale și pentru reducerea barierelor financiare cu care se confruntă autoritățile locale și regionale în primele etape ale dezvoltării proiectelor. Legislația existentă în acest domeniu trebuie să fie adecvată pentru punerea în aplicare și să sprijine tranziția justă.

Energia geotermală prezintă relevanță strategică în mixul energetic al ALR

29.

recunoaște că producția de energie geotermală asigură încălzirea, răcirea și producerea de energie electrică din surse regenerabile dispecerizabile;

30.

ia act de faptul că actualul context geopolitic demonstrează și reafirmă în continuare importanța resurselor de energie regenerabilă bazate pe realitatea zonei, cum ar fi energia geotermală;

31.

evocă necesitatea de a identifica cele mai bune practici în reglementări și modele de afaceri pentru diferitele condiții și aplicații geotermale pentru a sprijini investițiile geotermale și dezvoltarea, exploatarea și întreținerea sistemului de rețele (conducte) la nivel local. În acest context, energia geotermală ar putea oferi avantaje competitive pentru ALR în ceea ce privește definirea propriului mix energetic;

32.

subliniază că este necesar să se formuleze recomandări concrete pentru a asigura punerea în aplicare fără probleme a REPowerEU. O astfel de consiliere poate contribui, de asemenea, la accelerarea tranziției energetice, în vederea accelerării tranziției autorităților locale și regionale către o energie din surse regenerabile sigură și la prețuri accesibile prin utilizarea pe scară mai largă a energiei geotermale;

33.

subliniază că, la nivel local și regional, comunitățile energetice reprezintă o șansă de a realiza o tranziție energetică durabilă, descentralizată și democratică, cu participarea activă a autorităților locale și regionale. Astfel de comunități energetice ar trebui să fie forme organizaționale ascendente, deschise și democratice, cu apartenență voluntară. Pe baza Directivei modificate privind energia din surse regenerabile (RED II), comunitățile de energie din surse regenerabile ar putea exploata resursele regenerabile disponibile la nivel local (inclusiv energia geotermală) sub forma celei mai adecvate entități juridice (de exemplu, proprietate municipală, cooperative, societăți fără scop lucrativ, societăți cu răspundere limitată, societăți cu scop special) care se potrivesc cel mai bine nevoilor și contextului local în materie de energie;

34.

subliniază rolul esențial al participării cetățenilor la descentralizarea producției de energie, încurajând implicarea activă pentru susținerea tranziției verzi. Implicarea activă nu numai că consolidează legătura dintre producție și consum, ci promovează și dezvoltarea unui lanț valoric local;

35.

încurajează crearea de sisteme de încălzire, răcire și generare de energie electrică bazate pe energie geotermală, ca parte a comunităților de energie din surse regenerabile. Acest lucru ar contribui, de asemenea, la adoptarea pe scară mai largă a contorizării inteligente la nivel local. În mod similar, ar sensibiliza publicul cu privire la autoritățile locale și regionale în calitate de producători și consumatori (prosumatori) de energie disponibilă la nivel local;

36.

observă că, deși autoritățile locale și regionale ar putea acționa ca adevărate comunități energetice care utilizează energie geotermală, astfel de comunități au activități pe termen lung. Sunt necesare argumente economice solide pentru a acoperi cheltuielile de capital la începutul investiției. Prin urmare, încrederea în rândul autorităților locale și regionale, al membrilor comunității energetice și al societăților de servicii energetice este foarte importantă;

37.

recunoaște contribuția energiei geotermale la atingerea obiectivelor autorităților locale și regionale de reducere la zero a emisiilor nete. Modurile practice de livrare sunt încălzirea și răcirea neutre din punctul de vedere al emisiilor de carbon și energia stabilă și fiabilă la sarcină de bază furnizată de centralele geotermale. Sistemele energetice descentralizate de infrastructuri geotermale reduc pierderile la transport și îmbunătățesc calitatea aerului la nivel local prin faptul că nu se bazează pe arderea combustibililor fosili pentru încălzire și răcire, ceea ce are beneficii directe pentru sănătatea publică, contribuind în același timp la un mediu mai curat și mai sănătos.

Bruxelles, 17 aprilie 2024.

Președintele

Comitetului Economic și Social European

Vasco ALVES CORDEIRO


(1)  Avizul Comitetului European al Regiunilor – Modificarea Directivei privind energia din surse regenerabile pentru a răspunde noilor obiective climatice pentru 2030 (JO C 301, 5.8.2022, p. 184). Avizul Comitetului European al Regiunilor – O tranziție justă și durabilă în contextul regiunilor mari consumatoare de cărbune și de energie (JO C 498, 30.12.2022, p. 36), Avizul Comitetului European al Regiunilor – O guvernanță pe mai multe niveluri pentru Pactul verde. Către revizuirea Regulamentului privind guvernanța (JO C, C/2024/1046, 9.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/1046/oj).


ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/3663/oj

ISSN 1977-1029 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x