CELEX:52023IR5623: Aviz al Comitetului European al Regiunilor – Pachetul privind extinderea 2023 – Balcanii de Vest și Turcia (Aviz din proprie inițiativă)

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria CC/2024/367126.6.2024Aviz al Comitetului European al Regiunilor – Pachetul privind extinderea 2023 – Balcanii de Vest și Turcia(Aviz din proprie inițiativă)(C/2024/3671)Raportor:Nikola DOBROSLAVIĆ (HR-PPE), prefectul județului Dubrovnik-NeretvaDocumente de referință:Comunicare a Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic...

Informatii

Data documentului: 18/04/2024; data votului
Autor: Comitetul European al Regiunilor, Comisia pentru cetăţenie, guvernanţă, afaceri externe şi instituţionale
Formă: Repertoriu EUR-Lex
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria C


C/2024/3671

26.6.2024

Aviz al Comitetului European al Regiunilor – Pachetul privind extinderea 2023 – Balcanii de Vest și Turcia

(Aviz din proprie inițiativă)

(C/2024/3671)

Raportor

:

Nikola DOBROSLAVIĆ (HR-PPE), prefectul județului Dubrovnik-Neretva

Documente de referință

:

Comunicare a Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor – Comunicarea din 2023 privind politica de extindere a UE

COM(2023) 690 final

(SWD(2023) 690 final) – (SWD(2023) 691 final) – (SWD(2023) 692 final) – (SWD(2023) 693 final) – (SWD(2023) 694 final) – (WD(2023) 695 final) – (SWD(2023) 696 final)

Comunicare a Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor –

Un nou plan de creștere pentru Balcanii de Vest

COM(2023) 691 final

RECOMANDĂRI POLITICE

COMITETUL EUROPEAN AL REGIUNILOR (CoR),

Observații generale

1.

ia act cu mare interes de Comunicarea Comisiei Europene din 2023 privind politica de extindere a UE, de rapoartele privind țările candidate – Albania, Bosnia și Herțegovina, Muntenegru, Macedonia de Nord, Serbia și Turcia – și, respectiv, privind Kosovo (1) ca țară potențial candidată, de rapoartele privind Ucraina, Republica Moldova și Georgia în parcursurile lor respective către aderarea la Uniunea Europeană, precum și de noul plan de creștere pentru Balcanii de Vest;

2.

subliniază importanța geostrategică a extinderii UE – care, din punct de vedere istoric, a fost cel mai eficient instrument de politică externă al UE – pentru toate țările din Balcanii de Vest și o sprijină, ca proces bazat pe merite și ca investiție în pace, stabilitate, securitate și prosperitate pe termen lung pe întregul continent;

3.

consideră că este esențial ca UE să continue să își revitalizeze strategia de extindere, oferind stimulente semnificative pentru a încuraja reformele, și să sprijine în continuare integrarea treptată în sectoare precum piața unică și în tranziția energetică, digitală și verde; în schimb, se așteaptă ca țările candidate și potențial candidate să își demonstreze în mod activ angajamentul și voința politică prin punerea în aplicare a reformelor necesare pentru îndeplinirea tuturor criteriilor de aderare și prin asumarea procesului lor de integrare în UE; în această privință, ia act de Comunicarea Comisiei Europene privind reformele și revizuirea politicilor înainte de extindere, din 20 martie 2024 (2); constată că, deși Comisia sprijină în acest document abordarea integrării treptate, ea nu recunoaște rolul pe care trebuie să îl joace nivelul subnațional în acest sens;

4.

subliniază importanța unor eforturi suplimentare în întreaga regiune în domenii-cheie ale statului de drept, cum ar fi combaterea corupției și a criminalității organizate, precum și libertățile mass-mediei, egalitatea de gen, violența pe criterii de gen și drepturile minorităților;

5.

subliniază rolul esențial al sprijinului financiar și politic al UE în abordarea cu succes a evoluțiilor din regiune și a provocărilor cu care aceasta se confruntă și salută propunerea de către UE a unui plan de creștere pentru Balcanii de Vest ca pe un pas important în valorificarea întregului potențial al Balcanilor de Vest în ceea ce privește dezvoltarea economică și socială și în anticiparea unora dintre avantajele și stimulentele suplimentare în direcția reformelor pe care le presupune aderarea la UE, înainte ca această aderare să devină efectivă;

6.

solicită implementarea rapidă a planului de creștere și adoptarea promptă a Mecanismului de reformă și creștere pentru Balcanii de Vest, asigurând, în același timp, programarea și punerea în aplicare incluzivă și transparentă a viitorului mecanism în toate țările din regiune, cu o monitorizare deschisă a indicatorilor de performanță și cu îndeplinirea criteriilor de condiționalitate pentru utilizarea fondurilor disponibile;

7.

subliniază și se angajează să își mențină implicarea continuă și sporită în procesul de extindere prin intermediul comitetelor sale consultative mixte și al grupurilor sale de lucru și al organizării conferinței anuale „Ziua extinderii”; subliniază importanța asigurării pluralismului politic în cadrul acestor organisme, precum și a participării active a ambelor părți la schimburi, care fac parte integrantă din procesul de aderare;

8.

subliniază necesitatea unui sprijin eficace din partea UE pentru acțiuni de comunicare strategică la nivel local în țările din regiune, menite să evidențieze beneficiile integrării în UE și să combată dezinformarea;

9.

recunoaște că un mediu favorabil dezvoltării unei societăți civile independente și diversificate și unei mass-medii independente reprezintă un sprijin important pentru democrația locală și reformele legate de aderarea la UE;

10.

subliniază importanța esențială a alinierii țărilor implicate în procesul de aderare la politica externă și de securitate comună (PESC) a UE, deoarece un astfel de demers reflectă un angajament profund față de valorile UE, consolidând angajamentul acestor țări față de principiile comune și obiectivele strategice care stau la baza acțiunilor externe și a agendei de securitate a UE;

11.

subliniază importanța promovării cooperării regionale între țările din Balcanii de Vest și a abordărilor constructive și pașnice pentru rezolvarea chestiunilor bilaterale deschise, inclusiv prin diplomația orașelor și cooperarea transfrontalieră, și lansează totodată un avertisment cu privire la ideile periculoase și inacceptabile care vizează modificarea frontierelor din regiune;

Observații specifice fiecărei țări

ALBANIA

12.

recunoaște eforturile continue ale Albaniei în direcția integrării în UE și salută angajamentul ferm al acestei țări de a finaliza procesul de examinare analitică la începutul negocierilor de aderare la UE;

13.

recunoaște progresele înregistrate în direcția unei reforme cuprinzătoare a justiției și în ce privește procesul de verificare și subliniază importanța unor eforturi suplimentare în domenii-cheie ale statului de drept, cum ar fi lupta împotriva corupției și a criminalității organizate;

14.

salută alinierea deplină a Albaniei la pozițiile UE în materie de politică externă și de securitate comună (PESC), ceea ce reprezintă un semnal puternic al angajamentului strategic al țării pe calea către UE;

15.

ia act de evaluarea pozitivă de către observatorii independenți a alegerilor locale care au avut loc în 2023, dar remarcă și necesitatea de a îmbunătăți în continuare procesul electoral și de a crește participarea politică; îndeamnă actorii politici să își intensifice angajamentul față de dialog și să întărească instituțiile democratice;

16.

subliniază preocupările legate de independența mass-mediei și de pluralism, inclusiv de provocările generate de interesele politice și de afaceri;

17.

salută abordarea constructivă a Albaniei în ceea ce privește instituirea de proceduri legale pentru migrația către UE, precum și angajamentul țării de a-și alinia cadrul legislativ relevant la acquis-ul UE;

18.

recunoaște progresele înregistrate în ceea ce privește guvernanța locală și descentralizarea, subliniind necesitatea continuării eforturilor de creștere a capacității administrative și a autonomiei bugetare a unităților administrației locale;

19.

subliniază progresele și provocările actuale în ceea ce privește protejarea drepturilor minorităților, inclusiv necesitatea de a pune în aplicare în mod mai eficace politicile relevante la nivel local;salută adoptarea legislației secundare privind minoritățile și continuă să îndemne Albania să adopte și să pună în aplicare rapid reglementările restante aferente Legii-cadru din 2017 privind protecția persoanelor care aparțin minorităților naționale, în concordanță cu standardele europene și cu implicarea tuturor părților interesate relevante; încurajează punerea în aplicare a unei reforme cuprinzătoare a sectorului funciar și consolidarea drepturilor de proprietate într-un mod transparent, inclusiv prin organizarea de consultări cu toate părțile interesate relevante, prin abordarea cazurilor de falsificare a documentelor și prin realizarea de progrese rapide în procesul de înregistrare și compensare; încurajează Albania să finalizeze toate procesele legate de recensământul național în conformitate cu standardele internaționale;

20.

își exprimă îngrijorarea în legătură cu arestarea (și condamnarea pentru omor calificat) a noului primar al localității Himarë, Freddy Beleris, în ajunul alegerilor locale din luna mai, care a încălcat prezumția de nevinovăție și în același timp l-a împiedicat pe primarul ales să își preia mandatul, deoarece el este în închisoare și acum; subliniază că această chestiune este legată de respectarea în general a drepturilor fundamentale, de problema nesoluționată a proprietăților membrilor minorității etnice elene din respectiva localitate și de acuzațiile de ingerință din partea statului;

21.

reiterează importanța continuării reformei administrației publice, cu accent pe necesitatea unei recrutări bazate pe merit și pe îmbunătățirea transparenței, în special la nivel local;

22.

felicită municipalitățile care au aprobat planuri locale de acțiune pentru egalitatea de gen și încurajează continuarea eforturilor care au ca scop luarea în considerare în mod sistematic, în cadrele juridice și de politici de la nivel local, a nevoilor femeilor, a drepturilor și beneficiilor care li se cuvin;

23.

consideră că rolul Consiliului consultativ ca principal forum de dialog instituțional și de coordonare între administrațiile centrale și locale trebuie consolidat, în special în ceea ce privește implicarea unităților administrației locale și a asociațiilor administrației locale în etapele timpurii ale inițiativelor legislative;

24.

așteaptă cu nerăbdare crearea unui comitet consultativ mixt care să intensifice cooperarea dintre autoritățile locale și regionale din Albania și cele reprezentate în cadrul Comitetului European al Regiunilor;

25.

solicită punerea în aplicare și monitorizarea deplină a Directivei privind evaluarea efectelor asupra mediului (EIM) și a Directivei privind evaluarea strategică de mediu (SEA), precum și consolidarea participării și consultării publicului în cadrul procesului decizional, în special la nivel local;

BOSNIA ȘI HERȚEGOVINA

26.

salută decizia Consiliului European de a deschide negocierile cu Bosnia și Herțegovina, recunoscând progresele importante înregistrate după acordarea statutului de țară candidată în decembrie 2022;

27.

ia act de o serie de evoluții pozitive la nivel de stat, care contrastează puternic cu evoluțiile negative la nivelul entității Republika Srpska, ce afectează întreaga țară;

28.

evidențiază necesitatea unor acțiuni mai ferme în ceea ce privește prioritățile stabilite în Raportul Comisiei Europene din 2023 privind Bosnia și Herțegovina și în Recomandarea Comisiei din 12 octombrie 2022 și încă neabordate, astfel încât să se îndeplinească criteriile necesare în vederea adoptării cadrului de negociere de către Consiliu;

29.

felicită Bosnia și Herțegovina pentru că a luat măsuri semnificative pentru a îmbunătăți sistemul judiciar și de urmărire penală, lupta împotriva corupției, a criminalității organizate și a terorismului și pentru a îmbunătăți gestionarea migrației, cu aprobarea unui mandat de negociere a unui acord privind statutul Frontex;

30.

solicită Bosniei și Herțegovinei să pună în aplicare hotărârile Curții Europene a Drepturilor Omului și ale Curții Constituționale a Bosniei și Herțegovinei și să modifice legea electorală astfel încât cele trei popoare constitutive să fie reprezentate în mod legitim în instituțiile de stat și toți cetățenii să poată fi aleși pentru orice instituție;

31.

ia act de constituirea unor noi organisme executive în 2023 și îndeamnă la o coordonare mai strânsă cu privire la chestiunile legate de UE și la adoptarea de reforme, în conformitate cu standardele UE;

32.

își exprimă îngrijorarea cu privire la inițiativele legislative ale Republicii Srpska, care amenință libertățile fundamentale și contravin jurisprudenței constituționale;

33.

subliniază necesitatea unor reforme legislative și instituționale, în special în domeniul libertății de asociere, al libertății mass-mediei și al combaterii corupției; invită autoritățile să promoveze și să asigure un mediu propice pentru o societate civilă independentă și diversă;

34.

recomandă înființarea unui comitet consultativ mixt cu CoR, pentru a asigura implicarea sistematică a autorităților locale și regionale în procesul de aderare la UE;

35.

încurajează intensificarea eforturilor în direcția integrării în UE, punând accentul pe punerea în aplicare a reformelor de aderare la UE și pe consolidarea cooperării și stabilității regionale;

KOSOVO

36.

salută lansarea mult așteptatului regim de liberalizare a vizelor al UE, care le permite cetățenilor kosovari să călătorească în zona fără frontiere a Europei;

37.

ia act de atacul violent împotriva poliției din Kosovo și de crizele actuale din nordul Kosovoului, inclusiv de provocările la adresa libertății de circulație, și subliniază necesitatea stabilității și a soluționării pașnice a tensiunilor politice;

38.

își exprimă îngrijorarea cu privire la prezența scăzută la vot și la boicotarea alegerilor locale, subliniind necesitatea unei guvernanțe favorabile incluziunii în regiunea de nord;

39.

invită Comisia să continue să caute soluții pentru crearea unei asociații a localităților cu majoritate sârbă din Kosovo, demers pentru care Comitetul European al Regiunilor (CoR) oferă sprijin concret și posibilități de cooperare, pe baza rolului și expertizei sale, în vederea punerii depline în aplicare a Acordului de la Bruxelles din 2013 dintre Serbia și Kosovo;

40.

recunoaște progresele înregistrate în direcția normalizării relațiilor cu Serbia și îndeamnă guvernul să pună în aplicare efectiv acordurile semnate, pentru a avansa pe calea europeană;

41.

subliniază importanța îmbunătățirii furnizării de servicii guvernamentale locale, a abordării disparităților dintre localități și a consolidării în continuare a cooperării dintre guvern și acestea din urmă;

42.

îndeamnă să se depună eforturi pentru a spori participarea femeilor la guvernanța locală și la procesele decizionale;

43.

subliniază importanța adoptării unor planuri de integritate în serviciul public pentru a preveni corupția, inclusiv la nivel local;

MUNTENEGRU

44.

recunoaște angajamentul Muntenegrului față de integrarea în UE, precum și angajamentul noului guvern de a avansa rapid în direcția încheierii negocierilor;

45.

ia act de alinierea continuă a Muntenegrului la politica externă și de securitate comună a UE, abordând provocările generate de campaniile străine de dezinformare;

46.

îndeamnă actorii politici să ajungă la un consens politic amplu cu privire la reformele-cheie, în special în domeniul statului de drept;

47.

încurajează guvernul să își intensifice eforturile și să accelereze reformele în cadrul negocierilor de aderare la UE, punând accentul pe îndeplinirea criteriilor de referință din capitolele 23 și 24;

48.

subliniază necesitatea unor acțiuni transparente și responsabile în materie de combatere a corupției și de depolitizare a administrației publice la toate nivelurile;

49.

recunoaște acțiunile eficace ale Muntenegrului împotriva criminalității organizate, dar solicită, de asemenea, îmbunătățiri urgente în ceea ce privește modul în care cazurile de criminalitate organizată sunt tratate în sistemul judiciar;

50.

subliniază progresele limitate înregistrate în reforma administrației publice; ia notă de adoptarea unui nou program de reformă a gestionării finanțelor publice, dar evidențiază, de asemenea, lipsa oricăror modificări ale legislației privind funcția publică;

51.

ia act de adoptarea unor amendamente la legea privind autonomia locală, prin care se introduc cerințe mai puțin stricte în materie de calificare și o marjă largă de apreciere în ce privește demiterea șefilor de servicii administrative de către autoritățile împuternicite să facă numiri, ignorându-se recomandarea Comisiei Europene privind armonizarea acestei legi cu legislația privind funcția publică;

52.

invită Comisia Europeană să sprijine Muntenegrul în asigurarea unui proces de elaborare a politicilor care să fie transparent și favorabil incluziunii și în îmbunătățirea calității consultărilor publice cu părțile interesate;

53.

solicită insistent să se acorde o atenție constantă transparenței finanțelor publice, dată fiind vulnerabilitatea financiară externă a Muntenegrului;

MACEDONIA DE NORD

54.

recunoaște buna desfășurare a procesului de examinare analitică a aderării la UE, subliniind angajamentul Macedoniei de Nord față de integrarea în UE;

55.

subliniază că este important să se continue eforturile de consolidare a democrației și a statului de drept, abordându-se recomandările OSCE/ODIHR și ale Comisiei de la Veneția;

56.

solicită actorilor politici să colaboreze în vederea realizării de reforme la nivel național, depășind polarizarea și oboseala care însoțesc procesul de extindere;

57.

subliniază progresele limitate înregistrate în ceea ce privește reformele autonomiei locale, în special în ceea ce privește descentralizarea bugetară și dialogul interinstituțional, și îndeamnă la îmbunătățirea stabilității financiare de la nivel local și la instituirea unor mecanisme de cooperare permanentă cu scopul de a relansa dialogul interinstituțional între diferitele niveluri de guvernare, în special în ceea ce privește procesul negocierilor de aderare la UE;

58.

își exprimă profunda îngrijorare cu privire la corupția larg răspândită și la întârzierile în abordarea cazurilor de corupție de la nivel înalt, cu posibile efecte negative colaterale suplimentare în acest domeniu, cauzate de recentele modificări ale Codului penal, care au redus sancțiunile legale maxime pentru infracțiuni specifice legate de corupție;

59.

recomandă lansarea de reforme pentru a-i proteja pe jurnaliști și a consolida independența radiodifuziunii publice și sustenabilitatea ei financiară;

60.

solicită consolidarea mecanismelor interinstituționale de punere în aplicare și de monitorizare a politicii privind egalitatea de gen, pe baza îmbunătățirii structurii, a capacității tehnice, a unei finanțări adecvate și a formării profesioniștilor;

61.

salută alinierea deplină a țării la pozițiile PESC a UE, confirmând opțiunea sa strategică de a adera la UE;

62.

salută rolul activ al Macedoniei de Nord în inițiativele și cooperarea de la nivel regional, contribuind la stabilitatea regională și la obiectivele de integrare în UE; ia act de faptul că relațiile de bună vecinătate și cooperarea regională rămân elemente esențiale ale procesului de extindere, precum și ale procesului de stabilizare și de asociere; reamintește că este important să se obțină rezultate concrete și să se pună în aplicare, cu bună credință, acordurile bilaterale, inclusiv Acordul de la Prespa cu Grecia și Tratatul de prietenie, bună vecinătate și cooperare cu Bulgaria;

63.

recomandă luarea unor măsuri concrete de reducere a poluării aerului și a apei la nivel local și național, operaționalizarea sistemului regional de gestionare a deșeurilor în regiunile estice și nord-estice, punerea în aplicare a Acordului de la Paris, inclusiv prin adoptarea unei Legi a climei, în conformitate cu Legea europeană a climei, precum și adoptarea planului național de adaptare la schimbările climatice;

SERBIA

64.

subliniază necesitatea unor eforturi suplimentare în ceea ce privește reformele pentru aderarea la UE, în special în ceea ce privește statul de drept, libertățile mass-mediei și normalizarea relațiilor cu Kosovo;

65.

își exprimă satisfacția cu privire la faptul că Serbia a luat măsuri pentru a consolida independența și răspunderea sistemului judiciar, prin adoptarea la timp a legislației care conferă efect practic modificărilor constituționale;

66.

invită Serbia să se alinieze la politica externă și de securitate comună a UE și să pună în aplicare măsuri restrictive împotriva Federației Ruse;

67.

își exprimă îngrijorarea cu privire la tendința descrescătoare a sprijinului public din Serbia pentru aderarea la UE, acesta atingând cel mai mic procent înregistrat vreodată;

68.

ia act de adoptarea programului de reformă a sistemului de administrație locală pentru perioada 2021-2025, care vizează remedierea deficiențelor în funcționarea administrațiilor locale, și subliniază că punerea în aplicare a acestui program este esențială;

69.

constată că guvernanța locală și capacitatea administrativă trebuie consolidate, abordând disparitățile dintre localități, și regretă că autoritățile locale sunt în continuare slabe;

70.

subliniază importanța asigurării guvernanței pe mai multe niveluri și a respectării deciziilor luate la nivelul responsabil;

71.

încurajează Serbia să își intensifice lupta împotriva corupției și a criminalității organizate, subliniind importanța transparenței și a responsabilității la toate nivelurile de guvernanță;

72.

salută faptul că Serbia a pregătit și a adoptat o nouă legislație privind mass-media, a cărei punere în aplicare poate îmbunătăți în mod semnificativ mediul de reglementare. Cu toate acestea, subliniază importanța mass-mediei libere și își exprimă îngrijorarea cu privire la faptul că criminali de război condamnați continuă să răspândească discursuri de incitare la ură în mass-media controlată de stat;

73.

subliniază că trebuie abordate preocupările exprimate cu privire la procesele electorale, în special cele legate de neregulile constatate la alegerile de la Belgrad;

74.

salută faptul că Serbia continuă să participe la dialogul facilitat de UE privind normalizarea relațiilor cu Kosovo și este de acord că trebuie să demonstreze un angajament mai ferm, să depună mai multe eforturi și să facă compromisuri pentru a avansa în acest proces de normalizare a relațiilor;

75.

solicită punerea în aplicare și monitorizarea deplină a Directivei privind evaluarea impactului asupra mediului (EIM) și a Directivei privind evaluarea strategică de mediu (SEA), precum și consolidarea participării publicului, a consultării și a transparenței în procesul decizional, în special la nivel local;

TURCIA

76.

își exprimă profunda îngrijorare cu privire la deteriorarea standardelor democratice, a statului de drept și a drepturilor și valorilor fundamentale consacrate în tratatele UE; solicită insistent ca Turcia să își intensifice cooperarea cu Consiliul Europei, să pună în aplicare pe deplin Convenția europeană a drepturilor omului și să execute toate hotărârile Curții Europene a Drepturilor Omului, în conformitate cu articolul 46 din CEDO; invită Turcia să se alinieze la pozițiile și măsurile restrictive din cadrul PESC a UE adoptate ca răspuns la războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei;

77.

reafirmă că este în interesul strategic al UE să dezvolte o relație de cooperare și reciproc avantajoasă cu Turcia în domenii esențiale de interes comun, cum ar fi combaterea terorismului, comerțul, economia, energia, securitatea alimentară, migrația și transporturile; subliniază că este important să se mențină deschise canalele de comunicare, astfel încât să se soluționeze diferendele și să se detensioneze relațiile, prin dialog și în conformitate cu dreptul european și internațional;

78.

salută Comunicarea comună privind situația actuală a relațiilor noastre politice, economice și comerciale cu Turcia, însă solicită o implicare mai îndrăzneață a UE pentru a ajunge la o soluționare globală a problemei cipriote, în conformitate cu rezoluțiile relevante ale Consiliului de Securitate al ONU; condamnă măsurile unilaterale ale Turciei de la Varosha și invită Turcia să facă progrese suplimentare în direcția normalizării relațiilor cu Republica Cipru; subliniază totodată necesitatea de a evita orice noi acțiuni unilaterale care ar putea genera tensiuni și submina perspectivele unei soluționări pașnice;

79.

salută activitatea importantă a Comisiei bicomunitare pentru persoane dispărute și își reiterează apelul adresat Turciei de a-și intensifica eforturile în ceea ce privește furnizarea de informații esențiale din arhivele sale militare, precum și accesul la martori în zonele închise; invită Turcia să coopereze cu organizațiile internaționale pertinente, în special cu Consiliul Europei, pentru împiedicarea și combaterea traficului ilicit și a distrugerii deliberate a patrimoniului cultural; condamnă încercările repetate ale Turciei de a îi intimida și a îi reduce la tăcere pe ziariștii ciprioți turci și pe cetățenii progresiști din comunitatea cipriotă turcă, încălcând astfel dreptul lor la libertatea de opinie și de exprimare; îndeamnă Turcia să respecte pe deplin drepturile fundamentale ale ciprioților greci din enclave, inclusiv drepturile la educație;

80.

subliniază problemele legate de centralizarea puterilor – ceea ce subminează pluralismul politic – și de presiunea asupra partidelor de opoziție;

81.

subliniază slăbirea democrației locale din cauza presiunii exercitate de guvern asupra primarilor opoziției, ceea ce afectează independența sistemului judiciar și guvernanța locală;

82.

își reiterează profunda îngrijorare cu privire la practica continuă de demitere forțată din funcție a primarilor aleși și de înlocuire a lor cu funcționari numiți de guvern, precum și cu privire la arestarea altor reprezentanți locali și subliniază necesitatea ca Turcia să revizuiască cadrul juridic care reglementează funcționarii aleși la nivel local pentru a-l alinia la Carta europeană a autonomiei locale;

83.

solicită realizarea de progrese în reforma administrației publice și a sistemului judiciar, constatând regrese grave și deficiențe structurale neabordate;

84.

îndeamnă la realizarea de progrese în direcția unei soluționări politice a problemei kurde și a unui sprijin mai bun pentru societatea civilă;

85.

cere Turciei să ratifice Convenția Consiliului Europei privind prevenirea și combaterea violenței împotriva femeilor și a violenței domestice;

86.

recomandă măsuri în direcția unei implicări mai constructive în domenii-cheie precum uniunea vamală și politica în domeniul vizelor, apărând în același timp interesele UE și ale statelor sale membre;

87.

salută eforturile continue semnificative depuse de Turcia în ceea ce privește găzduirea și abordarea nevoilor a aproape patru milioane de refugiați; invită Turcia să asigure punerea în aplicare deplină și nediscriminatorie a Declarației UE-Turcia din 2016, inclusiv în ceea ce privește Republica Cipru, inclusiv a obligației de a lua toate măsurile necesare pentru prevenirea deschiderii de noi rute de migrație ilegală, pe mare sau pe uscat, dinspre Turcia către UE, și să coopereze cu statele învecinate; solicită, de asemenea, punerea în aplicare deplină și efectivă a Acordului de readmisie UE-Turcia față de toate statele membre; declară că nu va accepta nicio încercare a unor țări terțe de a instrumentaliza migranții în scopuri politice; subliniază necesitatea ca Turcia să se alinieze la politica UE în domeniul vizelor;

88.

subliniază impactul substanțial al cutremurelor din februarie 2023 și ia notă de asistența de urgență acordată de UE;

89.

salută detensionarea din estul Mării Mediterane, care trebuie să fie menținută;

Rolul autorităților locale și regionale în procesul de extindere

90.

subliniază rolul esențial al autorităților locale și regionale în punerea în aplicare a reformelor legate de acquis-ul UE și subliniază necesitatea unei cooperări și implicări eficace în chestiunile legate de extindere;

91.

subliniază importanța crucială a asistenței financiare acordate de UE autorităților locale și regionale din țările implicate în procesul de aderare pentru a-și moderniza capacitățile administrative și a îmbunătăți condițiile de viață în comunitățile lor locale;

92.

subliniază că toate programele de consolidare a capacităților administrației la nivel central ar trebui să se desfășoare în paralel și să fie reflectate într-un proces similar la nivel local și regional și încurajează utilizarea instrumentelor UE de consolidare a capacităților, cum ar fi TAIEX, pentru dezvoltarea instituțională la nivel local și pentru promovarea înfrățirii între orașele din UE și din țările candidate;

93.

subliniază importanța implicării active a autorităților locale și regionale în programarea și monitorizarea punerii în aplicare a noilor instrumente de sprijin ale UE, cum ar fi Planul de creștere pentru Balcanii de Vest, Agenda digitală și verde pentru Balcanii de Vest și Planul economic și de investiții pentru Balcanii de Vest;

94.

invită Comisia Europeană să perfecționeze indicatori pentru măsurarea progreselor înregistrate în reformele administrației publice, inclusiv indicatori de performanță mai preciși privind rolul autorităților locale și regionale, cum ar fi descentralizarea bugetară, cooperarea administrativă și guvernanța pe mai multe niveluri, capacitarea autorităților locale și regionale pentru a dezvolta și a furniza servicii de calitate publicului larg și întreprinderilor și promovarea la nivel local și regional a unui proces de elaborare a politicilor favorabil incluziunii și bazat pe date concrete;

95.

subliniază importanța implicării active a autorităților locale și regionale în monitorizarea asistenței financiare din partea UE. O monitorizare adecvată și favorabilă incluziunii a asistenței financiare din partea UE i-ar asigura calitatea și vizibilitatea;

96.

recomandă Comisiei Europene să stabilească o comunicare și o cooperare directă cu autoritățile locale și regionale prin intermediul rețelelor regionale existente, cum ar fi NALAS;

97.

recunoaște rolul autorităților locale și regionale în gestionarea cu succes a provocărilor legate de migrație în țările din regiune; solicită dezvoltarea de programe care să îmbunătățească competențele și capacitățile părților interesate de la nivel local (în special unitățile administrației locale) în ce privește primirea migranților și a refugiaților și încurajarea participării lor sociale și culturale în societățile-gazdă de la nivel local și să creeze un mediu favorabil interacțiunilor sociale și conviețuirii pașnice;

98.

subliniază rolul autorităților locale și regionale în stimularea dezvoltării economice locale și în îmbunătățirea climatului de afaceri și pledează pentru dialoguri și consultări mai structurate cu autoritățile locale în contextul punerii în aplicare a inițiativelor de cooperare regională.

Bruxelles, 18 aprilie 2024.

Președintele

Comitetului Economic și Social European

Vasco ALVES CORDEIRO


(1)  Această denumire nu aduce atingere pozițiilor privind statutul și este conformă cu RCSONU 1244/1999, precum și cu Avizul CIJ privind Declarația de independență a Kosovoului.

(2)  Comunicare a Comisiei către Parlamentul European, Consiliul European și Consiliu privind reformele și revizuirea politicilor înainte de extindere [COM(2024)146].


ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/3671/oj

ISSN 1977-1029 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x