CELEX:52023IR5840: Avizul Comitetului European al Regiunilor – Mobilitatea competențelor și a talentelor (Aviz din proprie inițiativă)

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria CC/2024/366826.6.2024Avizul Comitetului European al Regiunilor – Mobilitatea competențelor și a talentelor(Aviz din proprie inițiativă)(C/2024/3668)Raportor:François DECOSTER (FR-Renew E.), membru al Consiliului Regional Hauts-de-FranceDocumente de referință:Propunere de recomandare a Consiliului – „Europa în mișcare” – oportunități de...

Informatii

Data documentului: 18/04/2024; data votului
Autor: Comitetul European al Regiunilor, Comisia pentru politica socială, educație, ocuparea forței de muncă, cercetare și cultură
Formă: Repertoriu EUR-Lex
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria C


C/2024/3668

26.6.2024

Avizul Comitetului European al Regiunilor – Mobilitatea competențelor și a talentelor

(Aviz din proprie inițiativă)

(C/2024/3668)

Raportor

:

François DECOSTER (FR-Renew E.), membru al Consiliului Regional Hauts-de-France

Documente de referință

:

Propunere de recomandare a Consiliului – „Europa în mișcare” – oportunități de mobilitate în scopul învățării pentru toți

COM(2023) 719 final

Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor privind mobilitatea competențelor și a talentelor

COM(2023) 715 final

Sesizarea Președinției belgiene a Consiliului pe tema educației

I.   RECOMANDĂRI DE AMENDAMENTE

Propunere de recomandare a Consiliului – „Europa în mișcare” – oportunități de mobilitate în scopul învățării pentru toți

[COM(2023) 719 final]

Amendamentul 1

Preambul, considerentul 24

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

Pentru a răspunde solicitărilor (59) privind un obiectiv mai ambițios decât cel actual de 8 % pentru mobilitatea în scopul învățării în străinătate pentru studenții EFP, prezenta recomandare propune majorarea la 15 % până în 2030 a obiectivului de participare a cursanților EFP, inclusiv a ucenicilor. Obiectivul pentru EFP se bazează pe indicatorul definit în Concluziile Consiliului privind un criteriu de referință pentru mobilitatea în scop educațional (2011/C372/08) (60) și în Recomandarea Consiliului privind educația și formarea profesională pentru competitivitate durabilă, echitate socială și reziliență. Acesta este măsurat ca procent de cursanți și ucenici înscriși în programe de învățământ profesional de nivel secundar superior și postliceal care au participat la o perioadă de mobilitate în străinătate în timpul studiilor. Sunt incluși participanții la oportunități de mobilitate flexibile, cum ar fi cele din cadrul programului Erasmus+ (de exemplu, mobilitatea pe termen scurt, mobilitatea de grup, mobilitatea mixtă, mobilitatea legată de participarea la concursuri de competențe).

Pentru a răspunde solicitărilor59 privind un obiectiv mai ambițios decât cel actual de 8 % pentru mobilitatea în scopul învățării în străinătate pentru studenții EFP, prezenta recomandare propune majorarea la 20 % până în 2030 a obiectivului de participare a cursanților EFP, inclusiv a ucenicilor, mobilitatea ucenicilor urmând să fie mărită la 40 % dintre cursanții EFP (de la 19 % în prezent). Obiectivul pentru EFP se bazează pe indicatorul definit în Concluziile Consiliului privind un criteriu de referință pentru mobilitatea în scop educațional (2011/C372/08) (60) și în Recomandarea Consiliului privind educația și formarea profesională pentru competitivitate durabilă, echitate socială și reziliență. Acesta este măsurat ca procent de cursanți și ucenici înscriși în programe de învățământ de nivel secundar superior, inclusiv în învățământul profesional și postliceal profesional, care au participat la o perioadă de mobilitate în străinătate în timpul studiilor. Sunt incluși participanții la oportunități de mobilitate flexibile, cum ar fi cele din cadrul programului Erasmus+ (de exemplu, mobilitatea pe termen scurt, mobilitatea de grup, mobilitatea mixtă, mobilitatea legată de participarea la concursuri de competențe). Ar trebui puse în aplicare măsuri specifice pentru a urmări și a îmbunătăți accesul comunităților subreprezentate, cum ar fi punerea în aplicare a unor programe de informare specifice, furnizarea de ajutor financiar, oferirea de servicii de sprijin adaptate și facilitarea adaptării culturale. (59)

Expunere de motive

Mobilitatea EFP merită obiective mai ambițioase, iar mobilitatea ucenicilor are caracteristici și obstacole specifice și, prin urmare, trebuie să beneficieze de obiective și măsuri specifice.

Amendamentul 2

Preambul – se introduce un considerent nou după considerentul 24

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

 

În plus, este neapărat necesar să se garanteze că persoanele cu mai puține oportunități, inclusiv cele care se confruntă cu dezavantaje socioeconomice, dizabilități, bariere culturale, precum și alte grupuri marginalizate, au acces egal la programele de mobilitate. Accesul și posibilitatea mobilității trebuie garantate pentru toți, indiferent de provocările cu care se pot confrunta.

Expunere de motive

Scopul este de a sublinia importanța incluziunii și a accesului egal la programele de mobilitate pentru toate persoanele, indiferent de mediul din care provin sau de provocările cu care se confruntă.

Amendamentul 3

Preambul, considerentul 26

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

În sensul prezentei recomandări și în conformitate cu orientările pentru punerea în aplicare a Strategiei privind incluziunea și diversitatea din cadrul Erasmus+ și al Corpului european de solidaritate (61), printre barierele din calea mobilității în scopul învățării se numără handicapurile, problemele de sănătate, barierele legate de sistemele de educație și formare, diferențele culturale, barierele sociale, barierele economice, barierele legate de discriminare și barierele geografice.

În sensul prezentei recomandări și în conformitate cu orientările de punere în aplicare a Strategiei privind incluziunea și diversitatea Erasmus+ și Corpul european de solidaritate (61), nu trebuie să existe obstacole în calea mobilității în scopul învățării.

Expunere de motive

Această formulare include un termen mai cuprinzător pentru a acoperi toate obstacolele potențiale din calea mobilității în scop educațional.

Amendamentul 4

Preambul, considerentul 27

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

Elaborarea de orientări pentru pregătirea planurilor de acțiune menționate la punctul 12 din prezenta recomandare, precum și elaborarea unui raport general privind aceste planuri pentru a sprijini oportunitățile de învățare reciprocă și schimbul de bune practici;

Elaborarea de orientări pentru pregătirea planurilor de acțiune menționate la punctul 12 din prezenta recomandare, precum și elaborarea unui raport general privind aceste planuri pentru a sprijini oportunitățile de învățare reciprocă și schimbul de bune practici; Autoritățile locale și regionale ar trebui să fie implicate în elaborarea și punerea în aplicare a acestor planuri de acțiune, utilizând orientările pentru a elabora strategii specifice fiecărei regiuni și pentru a participa la oportunitățile de învățare reciprocă. Trebuie recunoscut rolul central al parteneriatelor dintre instituțiile de învățământ și/sau de formare profesională și autoritățile locale și regionale. Acest rol trebuie extins la elaborarea unor planuri comune de diseminare și difuzare a inițiativelor și acțiunilor puse în aplicare, precum și a planurilor de evaluare a acestora. Inițiative precum stagiile, programele de angajament specifice, cum ar fi voluntariatul european, și valorificarea competențelor dobândite în afara orelor de școală oferă oportunități semnificative de îmbogățire a experiențelor educaționale și de capacitare a comunităților;

Expunere de motive

Având în vedere competențele autorităților locale și regionale, acestea trebuie să fie implicate activ în planurile de acțiune pentru perioada 2025-2030 la nivel național și regional, iar orice plan de acțiune trebuie să includă un plan de diseminare, care să facă cunoscute inițiativele și măsurile pe care le prevede, și un plan de evaluare la diferite niveluri, care să evalueze impactul lor.

Amendamentul 5

Preambul, considerentul 31

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

Dezvoltarea, promovarea și sprijinirea în continuare, prin intermediul programului Erasmus+, a utilizării instrumentelor UE care susțin transparența și validarea rezultatelor perioadelor de învățare petrecute în străinătate și ale acreditărilor, în special Youthpass și platforma Europass/Mobilitate Europass, inclusiv prin interoperabilitate semantică prin intermediul modelului european de învățare și al acreditărilor digitale europene pentru învățare;

Dezvoltarea, promovarea și sprijinirea în continuare a alianțelor universităților europene prin intermediul programului Erasmus+ pentru colectarea și utilizarea comună și consensuală a instrumentelor UE care susțin transparența, monitorizarea și validarea rezultatelor perioadelor de învățare petrecute în străinătate și ale acreditărilor, în special Youthpass și platforma Europass/Mobilitate Europass, inclusiv prin interoperabilitate semantică prin intermediul modelului european de învățare și al acreditărilor digitale europene pentru învățare; Modelul microcertificatelor va fi consolidat în cadrul strategiei europene pentru învățarea pe tot parcursul vieții și recalificare, pentru a garanta că mobilitatea studenților și mobilitatea profesională au loc într-un spațiu al educației deschis și multidisciplinar, cu o cooperare consolidată între instituțiile de învățământ și întreprinderi, contribuind, în cele din urmă, la o mai mare capacitate de inserție profesională în întreaga Uniune Europeană.

Expunere de motive

Scopul este atât de a consolida modalitatea în care procedurile sunt analizate în mod specific, cât și de a crește nivelul de transparență, favorizând îmbunătățirea proceselor și a rezultatelor acestora, întotdeauna printr-un demers comun și coordonat între state și regiuni.

Amendamentul 6

(a)

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

să promoveze mobilitatea neîngrădită a cursanților, a cadrelor didactice și a personalului în spațiul european al educației, cu scopul de a sprijini dezvoltarea competențelor acestora la toate nivelurile, în special a celor esențiale pentru tranziția verde și cea digitală, de a consolida încrederea și înțelegerea între sistemele de educație și formare, sectoarele tineretului și sportului și de a promova cetățenia activă;

să promoveze mobilitatea neîngrădită a cursanților, a cadrelor didactice și a personalului în spațiul european al educației, prin implicarea activă a autorităților locale și regionale, și cu scopul de a sprijini dezvoltarea competențelor acestora la toate nivelurile. Acest lucru se referă în special la acele competențe esențiale pentru tranziția verde și cea digitală, consolidând, totodată, încrederea și înțelegerea între diferitele sisteme de educație și formare, sectorul afacerilor, partenerii sociali, sectorul terțiar, precum și sectoarele tineretului și sportului, și promovând cetățenia activă;

Expunere de motive

Încrederea este un element important, inclusiv în relația cu sectorul privat, care este un partener esențial în mobilitate – în special pentru EFP/ucenici.

Amendamentul 7

(b)

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

să acționeze în direcția unor programe de mobilitate în scopul învățării care să fie favorabile incluziunii, durabile din punctul de vedere al mediului, să beneficieze de utilizarea tehnologiilor digitale și să promoveze valorile comune ale UE;

să acționeze în direcția unor programe de mobilitate în scopul învățării care să fie favorabile incluziunii, să maximizeze durabilitatea din punctul de vedere al mediului prin intermediul unor practici cu emisii scăzute și al economiei circulare, să beneficieze de utilizarea tehnologiilor digitale, să combată inegalitățile sociale și să promoveze valorile comune ale UE;

Expunere de motive

Integrarea anumitor practici și principii în programele de mobilitate prin consolidarea angajamentelor și pregătirea studenților care joacă un rol de lideri să devină actori ai unor economii verzi la nivel global. Sprijinirea mobilității în scop educațional pentru a aborda provocările ecologice globale, fără a ignora inegalitățile sociale, pentru a obține un nivel maxim de implicare a tinerilor.

Amendamentul 8

(c)

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

în ceea ce privește educația și formarea profesională, ponderea cursanților din învățământul profesional care beneficiază de o experiență de mobilitate în scopul învățării în străinătate ar trebui să fie de cel puțin 15 %;

în ceea ce privește educația și formarea profesională, ponderea cursanților din învățământul profesional care beneficiază de o experiență de mobilitate în scopul învățării în străinătate ar trebui să fie de cel puțin 20 %, iar procentul de ucenici în cadrul mobilității cursanților EFP ar trebui să fie de cel puțin 40 %;

Expunere de motive

Ar trebui să fie absolut necesară stimularea mobilității EFP/ucenicilor, pentru a asigura o tranziție justă și competitivitatea economiei europene.

Amendamentul 9

(d)

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

să stabilească o cooperare structurală cu părțile interesate în domeniul mobilității în scopul învățării în vederea punerii în aplicare a prezentei recomandări.

să stabilească o cooperare structurală cu părțile interesate din sectorul privat și public și cu centrele de excelență profesională în domeniul mobilității precum și cu partenerii sociali, în scopul învățării în vederea punerii în aplicare a prezentei recomandări, inclusiv prin crearea de parteneriate cu autoritățile locale și regionale, pentru a valorifica cunoștințele și capacitățile lor unice în aplicarea practică a prezentelor orientări.

Expunere de motive

Implicarea partenerilor sociali este esențială pentru a asigura succesul global al inițiativelor de mobilitate în scop educațional și pentru a le maximiza impactul.

Amendamentul 10

Paragraf nou după litera (d)

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

 

să creeze macroregiuni transfrontaliere formalizate pentru EFP și ucenici, în colaborare cu autoritățile locale și regionale și centrele de excelență profesională, pe baza ecosistemelor sectoriale.

Expunere de motive

Trebuie pusă în aplicare o abordare diferită pentru a stimula mobilitatea EFP/ucenicilor.

Amendamentul 11

Punctul 2 litera (a)

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

consolidarea învățării limbilor la toate nivelurile de învățământ și de formare și în sectoarele tineretului și sportului, inclusiv prin predarea unei părți din programa de învățământ în alte limbi ale UE decât cea (cele) națională (naționale), pentru a stimula opțiunile și oportunitățile de mobilitate în scopul învățării;

consolidarea învățării limbilor la toate nivelurile de învățământ și de formare și în sectoarele tineretului și sportului, inclusiv prin predarea unei părți din programa de învățământ în alte limbi ale UE decât cea (cele) națională (naționale), pentru a stimula opțiunile și oportunitățile de mobilitate în scopul învățării. În plus, autoritățile locale și regionale, în special în regiunile transfrontaliere, ar trebui să promoveze învățarea limbilor străine, astfel încât să reflecte diversitatea lingvistică a regiunilor învecinate, dintr-o perspectivă a învățării pe tot parcursul vieții și facilitând schimburile și cooperarea lingvistică și culturală transfrontalieră, inclusiv ca parte a promovării mobilității la nivel macroregional. În cele din urmă, ar trebui să se acorde o atenție deosebită includerii limbilor cu mai puțini vorbitori;

Expunere de motive

Subliniază că este important de a se pune accentul pe regiunile transfrontaliere, pe diversitatea lingvistică și pe limbile cu mai puțini vorbitori din UE.

Amendamentul 12

Punctul 2 litera (b)

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

facilitarea accesului la învățarea limbilor, inclusiv pentru populația adultă, cu scopul de a îmbunătăți competențele multilingve și a le permite cetățenilor să profite pe deplin de mobilitatea în scopul învățării, de Spațiul european al educației și de oportunitățile de angajare.

facilitarea accesului la învățarea limbilor, inclusiv pentru populația adultă, punând accentul în special pe caracterul incluziv și abordabil al acestor programe, cu scopul de a îmbunătăți competențele multilingve și a le permite cetățenilor să profite pe deplin de mobilitatea în scopul învățării, de Spațiul european al educației și de oportunitățile de angajare.

Expunere de motive

Accesibilitatea din punctul de vedere al prețurilor este un factor-cheie care trebuie luat în considerare la învățarea limbilor străine.

Amendamentul 13

Punctul 4 litera (a)

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

desemnarea unor promotori ai mobilității în scopul învățării – coordonatori, puncte de contact, ambasadori sau centre de informare dedicate mobilității în scopul învățării – la nivel regional sau local pentru a-și împărtăși expertiza cu furnizorii de educație și formare de la nivel regional și local, cu organizațiile societății civile și cu organismele private, pentru a sprijini implicarea în activități de mobilitate în scopul învățării și pentru a-i încuraja pe acești coordonatori să se conecteze la nivel național și la nivelul UE;

desemnarea unor promotori ai mobilității în scopul învățării – coordonatori, puncte de contact, ambasadori sau centre de informare dedicate mobilității în scopul învățării – la nivel regional sau local pentru a-și împărtăși expertiza cu furnizorii de educație și formare de la nivel regional și local, cu organizațiile societății civile și cu organismele private, pentru a sprijini implicarea în activități de mobilitate în scopul învățării și pentru a-i încuraja pe acești coordonatori să se conecteze la nivel național și la nivelul UE. Invită Rețeaua europeană a consilierilor regionali și locali să aibă un rol adecvat în diseminarea informațiilor privind mobilitatea în scop educațional, deoarece aceștia sunt deja puternic prezenți în teritorii și sunt aproape de cetățeni;

Expunere de motive

Implicarea participanților la programul consilierilor europeni în promovarea mobilității ar trebui să facă parte din soluție.

Amendamentul 14

Punctul 4 litera (b)

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

furnizarea de informații specifice cursanților cu privire la oportunitățile de mobilitate în scopul învățării în cadrul procesului de învățare pe tot parcursul vieții, inclusiv în școli și în centrele pentru tineret, în rândul furnizorilor de educație și formare profesională și al furnizorilor de educație pentru adulți, al furnizorilor de activități pentru tineret și de voluntariat, al instituțiilor de învățământ superior și al angajatorilor, cu sprijinul promotorilor mobilității în scopul învățării și integrând informațiile privind oportunitățile de mobilitate în scopul învățării în orientări privind studiile și cariera;

furnizarea de informații specifice cursanților cu privire la oportunitățile de mobilitate în scopul învățării în cadrul procesului de învățare pe tot parcursul vieții, încurajând ferm acești actori educaționali să integreze sesiunile de informare privind programele potrivite de mobilitate ca o componentă indispensabilă a programelor lor respective, inclusiv în școli și în centrele pentru tineret, în rândul furnizorilor de educație și formare profesională și al furnizorilor de educație pentru adulți, al furnizorilor de activități pentru tineret și de voluntariat, al instituțiilor de învățământ superior și al angajatorilor, cu sprijinul promotorilor mobilității în scopul învățării și integrând informațiile privind oportunitățile de mobilitate în scopul învățării în orientări privind studiile și cariera. Planurile regionale și naționale de formare a cadrelor didactice, a educatorilor și a formatorilor ar trebui să includă măsuri de promovare a oportunităților în materie de mobilitate;

Expunere de motive

Planurile de formare, în special cele regionale, destinate cadrelor didactice și educatorilor din instituțiile și centrele de învățământ și formare reprezintă un element esențial în promovarea oportunităților în materie de mobilitate.

Amendamentul 15

Punctul 4 (g)

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

 

punerea în comun a sistemelor de evaluare și monitorizare pentru modelele aplicate diferitelor tipuri de mobilitate, asigurând un sistem digital care să instituie un instrument de recunoaștere automată a calificărilor, evaluare și analiză comună a sistemelor de monitorizare a mobilității, astfel încât eforturile depuse în cadrul procesului să aibă un scop și o utilitate comune.

Expunere de motive

Trebuie dezvoltate și puse în aplicare instrumente precise, atât pentru monitorizarea, cât și pentru evaluarea rezultatelor mobilității în scopul învățării.

Amendament 16

Punctul 5 litera (c)

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

încurajarea instituțiilor de educație și formare să țină evidența deciziilor privind recunoașterea rezultatelor învățării pentru a asigura coerența și transparența procesului decizional în timp și între diferitele structuri organizaționale ale instituțiilor și înțelegerea conceptului și a definiției recunoașterii automate;

încurajarea instituțiilor de educație și formare să țină evidența deciziilor privind recunoașterea rezultatelor învățării pentru a asigura coerența și transparența procesului decizional în timp, oferind o evidență fiabilă care să recunoască rezultatele învățării pentru participanți, și între diferitele structuri organizaționale ale instituțiilor și înțelegerea conceptului și a definiției recunoașterii automate, prin incorporarea datelor într-un sistem comun de consultare care să permită compararea și îmbunătățirea tuturor sistemelor, acordând întotdeauna atenție respectării normelor de protecție;

Expunere de motive

Îngrijorările cu privire la nerecunoașterea realizărilor obținute în cadrul unui program de mobilitate nu ar trebui să îi descurajeze pe potențialii participanți.

Amendamentul 17

Se introduce un punct nou după punctul 7 litera (c)

Textul propus de Comisia Europeană

Amendamentul CoR

 

asigurarea accesibilității mobilității în scop educațional pentru persoanele de toate genurile necesită instituirea unor structuri de sprijin cuprinzătoare menite să abordeze preocupările legate de discriminare, inclusiv, dar fără a se limita la sexism, homofobie și transfobie, promovând astfel un mediu favorabil incluziunii și primitor pentru toți participanții;

Expunere de motive

Preocupările legate de sexism, homofobie și transfobie nu ar trebui să-i descurajeze pe potențialii participanți.

II.   RECOMANDĂRI POLITICE

COMITETUL EUROPEAN AL REGIUNILOR (CoR),

1.

salută Pachetul privind mobilitatea competențelor și a talentelor, apreciind rolul său în sporirea atractivității UE pentru talentele de la nivel mondial și în promovarea mobilității interne. Subliniază importanța acestuia pentru autoritățile locale și regionale, deoarece mobilitatea talentelor și a competențelor stimulează creșterea economică, creează centre regionale de excelență și sporește competitivitatea globală a UE. Aceste eforturi se aliniază la dezvoltarea educației și formării profesionale (EFP) și a centrelor de excelență profesională (CoVE), precum și la demersul de instituire a rezervei de talente la nivelul UE;

2.

apreciază importanța care va trebui acordată constant competențelor pe agenda europeană, după Anul european al competențelor. Acest lucru este esențial într-o epocă în care provocări precum schimbările climatice, transformarea digitală, schimbările demografice și crizele sanitare globale necesită soluții colaborative, rămânând doar un an la dispoziție pentru a atinge obiectivele Spațiului european al educației (SEE) și ale Agendei europene pentru competențe;

3.

subliniază că orașele și regiunile joacă un rol esențial, care merge dincolo de integrarea cursanților mobili. Ele contribuie în mod activ la concretizarea la nivel subnațional a spațiului european al educației (SEE) (1), promovează culturile locale în materie de învățare, instituie cadre eficace pentru trimiterea și găzduirea cursanților, investesc în schimbul de informații și în dezvoltarea infrastructurii și creează ecosisteme de educație/formare (2). Prin urmare, va fi necesar să se definească și să se stabilească în mod clar diverse mecanisme de coordonare și comunicare, flexibile și eficiente, între instituțiile de învățământ, centrele de formare, autoritățile locale și regionale și întreprinderile locale;

4.

îndeamnă la investiții în consolidarea capacităților autorităților locale și regionale, subliniind rolul esențial al acestora în promovarea, punerea în aplicare și răspândirea programelor de mobilitate, în special în contextul dublei transformări digitale și verzi, dar și al provocărilor demografice. Cadrele instituționale solide, recunoașterea competențelor și finanțarea sunt esențiale, dar deficitul de capacități în administrațiile publice locale reprezintă un obstacol concret în calea schimburilor, în special în ceea ce privește EFP și ucenicii. Aceste investiții ar trebui să includă programe de formare cuprinzătoare, platforme de schimb de cunoștințe, un plan de comunicare la scară largă și asistență tehnică menite să îndemne autoritățile locale și regionale să se implice în inițiativele de mobilitate și să le sprijine în mod eficace, asigurând astfel accesul echitabil la oportunități pentru toate persoanele din jurisdicțiile lor;

5.

solicită, în acest context, statelor membre și Comisiei Europene să se bazeze pe rețeaua consilierilor europeni ca pe o comunitate de mare utilitate, pentru a crește gradul de sensibilizare cu privire la oportunitățile de mobilitate în scop educațional pe teren;

6.

invită Parlamentul European, Comisia Europeană și statele membre să lanseze un proiect-pilot privind orașele verzi Erasmus prin intermediul rețelelor celor 100 de orașe verzi și al misiunii „100 de orașe neutre din punctul de vedere al impactului asupra climei”, urmând exemplul programelor „US Climate Corps” și oferind tinerilor stagii finanțate prin Erasmus+ pentru a-i înzestra cu competențele necesare pentru tranziția verde și a-i implica în mod concret în proiectele ecologice ale comunităților locale;

Macroregiunile – stimularea mobilității

7.

salută progresele înregistrate începând din 2011 în ceea ce privește mobilitatea cursanților și faptul că programul este extins la toți cursanții, la cadrele didactice și la personal. Cu toate acestea, este preocupat de nivelul scăzut de ambiție și de combinarea obiectivelor privind EFP și mobilitatea ucenicilor. Condițiile și obstacolele din calea mobilității nu sunt comparabile și, prin urmare, solicită stabilirea unor obiective ambițioase separate pentru EFP și ucenici;

8.

solicită crearea unei „Europe a mobilității cursanților”, pe baza celor mai bune practici existente (3), în special în regiunile transfrontaliere în care mobilitatea este un lucru obișnuit. Această inițiativă va garanta că oportunitățile de mobilitate sunt accesibile persoanelor care provin din diverse medii socioeconomice, culturale și geografice. Solicită în mod specific crearea de macroregiuni transfrontaliere formalizate pentru EFP și ucenici, în colaborare cu autoritățile locale și regionale și cu CoVE, care ar trebui să pună un accent puternic pe promovarea coeziunii sociale și a înțelegerii interculturale în rândul cursanților. Această inițiativă urmărește să sporească accesibilitatea informațiilor, să consolideze încrederea, să simplifice parcursurile cursanților prin parcursuri europene de EFP și, în cele din urmă, să intensifice mobilitatea cursanților;

9.

solicită crearea și extinderea macroregiunilor de mobilitate, punând accentul pe implicarea și colaborarea autorităților locale și regionale, a CoVE, a partenerilor sociali și a IMM-urilor, acolo unde acest lucru este fezabil. Subliniază importanța unei abordări comunitare pentru consolidarea încrederii, stimularea motivației și adaptarea programelor la nevoile unice ale fiecărei macroregiuni. Obiectivul este de a structura rețelele în jurul unor domenii profesionale sau sectoare industriale specifice, asigurând o formare de înaltă calitate, aliniată îndeaproape la ecosistemele locale, inclusiv la întreprinderi;

10.

consideră că este important ca fiecare furnizor de EFP și CoVE să dispună de personal dedicat mobilității internaționale;

MULTILINGVISMUL – și problemă, și soluție

11.

subliniază că barierele lingvistice reprezintă un obstacol major în calea mobilității. Își exprimă îngrijorarea cu privire la disponibilitatea tot mai redusă a cursurilor gratuite de limbi străine pentru studenții care participă sau nu la activități în materie de mobilitate în Europa (4). Invită Comisia Europeană și statele membre să investească mai mult în promovarea multilingvismului și în punerea la dispoziție a unei oferte accesibile și digitale, în special pentru limbile mai puțin utilizate, pledând, în același timp, pentru predarea a cel puțin două limbi în plus față de limba (limbile) principală (principale) și învățarea obligatorie a limbilor în programele EFP;

12.

îndeamnă statele membre și Comisia Europeană să sprijine proiectele locale în domeniul multilingvismului, inclusiv ca parte a învățării pe tot parcursul vieții pentru toți cetățenii UE, în special pentru tineri. Deși există numeroase programe de învățare a limbilor străine la nivel local, acestea se bazează în principal pe proiecte și îi vizează adesea pe cei nou-veniți în comunitate (5);

MOBILITATEA cu țări terțe

13.

subliniază că recentul aviz al CoR privind migrația legală (6) reflectă poziția autorităților locale și regionale referitoare la atragerea de competențe și talente din țări terțe. Își actualizează poziția, invitând statele membre să implice autoritățile locale și regionale în furnizarea de date către rezerva de talente la nivelul UE cu privire la condițiile de viață din comunitățile lor. În plus, îndeamnă statele membre să includă autoritățile locale și regionale în ajustările naționale ale listei ocupațiilor cu deficit de forță de muncă la nivelul UE, recunoscând faptul că acestea dețin informații prețioase cu privire la competențele și oferta și cererea de talente;

14.

reiterează faptul că rezerva de talente la nivelul UE este un instrument pur economic care vizează corelarea cererii și ofertei de locuri de muncă și de competențe și este pus la dispoziția statelor membre în mod voluntar;

PERSONALUL DIDACTIC – deficit și mobilitate

15.

este alarmat de faptul că sectorul educativ s-a confruntat cu o scădere a atractivității sale în întreaga UE și solicită, prin urmare, plasarea formării și mobilității personalului didactic în centrul SEE;

16.

avertizează cu privire la dezechilibrul dintre zonele urbane și cele rurale sau izolate în ceea ce privește deficitul de cadre didactice și solicită măsuri specifice pentru atragerea și redistribuirea profesorilor în mod egal în toate teritoriile;

17.

invită statele membre să favorizeze mobilitatea ca opțiune de dezvoltare a competențelor non-tehnice, făcând din aceasta o parte esențială a parcursului profesional continuu al cadrelor didactice. Atrage atenția asupra faptului că la nivel regional (7) există exemple bune care ar putea servi drept motivație;

18.

invită Comisia Europeană și statele membre să identifice competențe non-tehnice pentru diferitele categorii de personal didactic, să favorizeze parteneriatele transfrontaliere între instituțiile de învățământ și să asigure recunoașterea competențelor și calificărilor obținute prin mobilitate;

19.

solicită Comisiei și statelor membre să se asigure că standardele europene comune de clasificare a competențelor și calificărilor sunt puse în aplicare rapid și în mod corespunzător;

20.

salută propunerea Comisiei Europene privind un „Plan de acțiune privind deficitul de forță de muncă și de competențe în UE” (8), însă este convins că comunicarea se adresează numai statelor membre și partenerilor sociali, neglijând complet rolul autorităților locale și regionale în creșterea participării pe piața forței de muncă a grupurilor subreprezentate, în eliminarea șomajului de lungă durată, în integrarea migranților pe piața forței de muncă, în mobilitatea în interiorul UE a cursanților și a lucrătorilor și, nu în ultimul rând, în colectarea de date privind deficitul de forță de muncă și de competențe;

21.

invită, în acest sens, Comisia Europeană să includă pe deplin autoritățile locale și regionale și CoR, în calitate de instituție care le reprezintă, în crearea și punerea în aplicare a unor noi parteneriate sectoriale și regionale în materie de competențe în cadrul Pactului privind competențele și al academiilor pentru competențe;

22.

solicită să fie inclusă în adoptarea noii declarații privind educația și formarea profesională (EFP), planificată pentru 2025;

23.

invită statele membre să includă autoritățile locale și regionale în elaborarea unor strategii adaptate în materie de competențe, care trebuie să depășească particularitățile naționale, și să vizeze crearea de strategii subnaționale bazate pe realitatea zonei;

24.

salută promovarea anunțată a mobilității ucenicilor prin intermediul Alianței europene pentru ucenicii și al setului de instrumente pentru mobilitatea ucenicilor, precum și proiectele transnaționale de schimb de experiență Erasmus+. Solicită, în acest sens, integrarea clusterelor de mobilitate transregionale, astfel cum se propune în prezentul aviz al CoR.

Bruxelles, 18 aprilie 2024.

Președintele

Comitetului Economic și Social European

Vasco ALVES CORDEIRO


(59)  Inclusiv Rezoluția Parlamentului European cu privire la Recomandarea Consiliului pentru competitivitate durabilă, echitate socială și reziliență.

(59)  Inclusiv Rezoluția Parlamentului European cu privire la Recomandarea Consiliului pentru competitivitate durabilă, echitate socială și reziliență.

(60)  
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/HTML/?uri=CELEX:52011XG1220(06)

(60)  
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri=uriserv:OJ.C_.2011.372.01.0031.01.RON&toc=OJ:C:2011:372:TOC.

(61)  Orientări pentru punerea în aplicare – Strategia privind incluziunea și diversitatea din cadrul Erasmus+ și al Corpului european de solidaritate. Adresa: https://erasmus-plus.ec.europa.eu/document/implementation-guidelines-erasmus-and-european-solidarity-corps-inclusion-and-diversity-strategy

(61)  Orientări pentru punerea în aplicare – Strategia privind incluziunea și diversitatea din cadrul Erasmus+ și al Corpului european de solidaritate. Adresa: https://erasmus-plus.ec.europa.eu/document/implementation-guidelines-erasmus-and-european-solidarity-corps-inclusion-and-diversity-strategy

(1)  Studiul CoR pe tema Rolul autorităților locale și regionale în crearea unui spațiu european al educației până în 2025, 2021.

(2)  Cum ar fi, de exemplu, municipalitatea din Plovdiv sau internaționalizarea Centrului de educație profesională din Tartu.

(3)  Ca de exemplu programele transnaționale de ucenicie din regiunea Carintia (Austria).

(4)  Potrivit Bologna With Student Eyes, 2020, p. 64.

(5)  Studiul CoR pe tema Rolul autorităților locale și regionale în crearea unui spațiu european al educației până în 2025, p. 65.

(6)  Avizul Comitetului European al Regiunilor privind migrația legală: atragerea de competențe și de talente în UE (JO C 79, 2.3.2023, p. 59).

(7)  Murcia stabilește crearea de stimulente pentru mobilitate pentru cadrele didactice drept unul dintre obiectivele strategiei sale regionale deformare profesională și de învățare permanentă.

(8)  COM(2024) 131.


ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/3668/oj

ISSN 1977-1029 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x