CELEX:52024AR1008: Avizul Comitetului European al Regiunilor – Mecanismul de soluționare a obstacolelor juridice și administrative în context transfrontalier – Instrumentul de facilitare transfrontalieră

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria CC/2024/367226.6.2024Avizul Comitetului European al Regiunilor – Mecanismul de soluționare a obstacolelor juridice și administrative în context transfrontalier – Instrumentul de facilitare transfrontalieră(C/2024/3672)Raportoare:Magali ALTOUNIAN (FR-RE), membră a Consiliului Regional Provence-Alpi-Coasta de AzurDocument de referință:Propunerea modificată de...

Informatii

Data documentului: 17/04/2024; data votului
Autor: Comitetul European al Regiunilor, Comisia pentru politica de coeziune teritorială și bugetul UE
Formă: Repertoriu EUR-Lex
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria C


C/2024/3672

26.6.2024

Avizul Comitetului European al Regiunilor – Mecanismul de soluționare a obstacolelor juridice și administrative în context transfrontalier – Instrumentul de facilitare transfrontalieră

(C/2024/3672)

Raportoare

:

Magali ALTOUNIAN (FR-RE), membră a Consiliului Regional Provence-Alpi-Coasta de Azur

Document de referință

:

Propunerea modificată de regulament al Parlamentului European și al Consiliului privind un mecanism de soluționare a obstacolelor juridice și administrative în context transfrontalier

COM(2023) 790 final

RECOMANDĂRI POLITICE

COMITETUL EUROPEAN AL REGIUNILOR (CoR),

1.

reamintește avizul CoR pe tema „Mecanismul transfrontalier european 2.0”, adoptat în sesiunea plenară a CoR din 10 octombrie 2023 (1), și mulțumește Comisiei Europene pentru că a acceptat marea majoritate a recomandărilor formulate în avizul respectiv, regulamentul modificat reflectând în prezent punctul de vedere al CoR cu privire la cea mai bună modalitate de a-l aplica în interesul regiunilor frontaliere, al orașelor și al cetățenilor Uniunii Europene;

2.

consideră că preocupările unora dintre statele membre legate de propunerea inițială din 2018 au fost clarificate, în sensul că instrumentul este voluntar și nu încalcă suveranitatea națională a statelor membre, permițând statelor membre să rezolve obstacolele frontaliere după cum consideră necesar și utilizând instrumentul de facilitare transfrontalieră propus sau un instrument național sau multinațional;

3.

subliniază că regulamentul modificat clarifică, de asemenea, obstacolele transfrontaliere în cazul cărora poate fi utilizat instrumentul, făcând ca regulamentul să se aplice mai curând de la caz la caz decât permanent, la fiecare frontieră;

4.

salută simplificarea regulamentului și instrumentul propus de facilitare transfrontalieră, care stabilește o procedură foarte clară;

5.

subliniază importanța punctelor naționale sau regionale de coordonare transfrontalieră, astfel cum sunt definite în regulament, și invită statele membre și regiunile cu competențe legislative care vor institui aceste puncte de coordonare să le confere competențe reale pentru a contribui, în măsura posibilului, la eliminarea obstacolelor transfrontaliere sau să le interconecteze strâns cu organismele și organizațiile existente de cooperare transfrontalieră, astfel încât să se evite dublarea structurilor;

6.

consideră că punctele de coordonare ar trebui integrate într-un minister corespunzător din fiecare stat membru sau din regiunea respectivă care deține competențe legislative, pentru a asigura eficacitatea lor maximă, menținând în același timp sarcina administrativă și financiară la un nivel cât mai scăzut posibil;

7.

subliniază că un număr semnificativ de obstacole transfrontaliere pot fi rezolvate prin derogări simple sau proceduri administrative revizuite, care pot fi soluțiile cele mai rapide, cele mai eficiente din punctul de vedere al costurilor, cele mai puțin birocratice și cele mai eficiente;

8.

sugerează că, pentru a evita birocrația, nu ar trebui să existe cerințe rigide în materie de raportare și informare;

9.

subliniază că este esențial să se înființeze puncte de coordonare transfrontalieră în toate statele membre sau în regiunile cu competențe legislative, acolo unde acestea există, iar punctele de coordonare să poată fi identificate cu ușurință de către toți cetățenii din regiunile transfrontaliere. Comitetul Regiunilor își exprimă satisfacția că, în temeiul regulamentului, pentru soluționarea unui obstacol transfrontalier la punctul de coordonare, statele membre pot alege să aplice propriile instrumente, mai degrabă decât instrumentul de facilitare transfrontalieră; În ceea ce privește finanțarea punctelor de coordonare, Comitetul Regiunilor invită Comisia Europeană să găsească, pe lângă finanțarea INTERREG, și alte surse de finanțare, în special prin intermediul creditelor de asistență tehnică pentru politica de coeziune;

10.

subliniază că, în efortul de a elimina obstacolele de la frontiere, punctele de coordonare transfrontalieră ar trebui să acționeze ca o rețea, consultându-se, dacă este necesar, cu omologii lor din statele membre învecinate sau să fie concepute la nivel binațional de la bun început;

11.

invită Comisia Europeană să înființeze un grup de lucru permanent între punctele de contact naționale și regionale de la nivel european, la care să poată participa grupările europene de cooperare teritorială cu caracter regional (GECT) și care să le permită să își împărtășească experiența și să colaboreze cu privire la soluții comune, beneficiind în același timp de sprijinul Comisiei Europene în activitatea lor, în special prin intermediul punctului european de coordonare transfrontalieră înființat în cadrul DG REGIO;

12.

propune ca punctele de coordonare transfrontalieră să joace, de asemenea, un rol de prevenire, pentru a evita crearea de noi obstacole juridice și administrative care ar putea rezulta din noua legislație națională și din transpunerea necoordonată a directivelor UE în legislația națională și pentru a sensibiliza legiuitorii cu privire la impactul lor transfrontalier;

13.

invită statele membre să inițieze negocieri cu o nouă perspectivă asupra regulamentului, având în vedere că soluționarea obstacolelor transfrontaliere ar putea duce la o creștere economică semnificativă (2) în regiunile frontaliere, adesea mai puțin performante din punct de vedere economic, asigurând astfel cetățenilor și întreprinderilor același nivel de trai ca și în celelalte regiuni ale țării.

Bruxelles, 17 aprilie 2024.

Președintele

Comitetului Economic și Social European

Vasco ALVES CORDEIRO


(1)  Avizul Comitetului European al Regiunilor – Mecanismul transfrontalier european 2.0 (JO C, C/2023/1326, 22.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2023/1326/oj).

(2)  Comunicarea Comisiei către Consiliu și Parlamentul European – Stimularea creșterii economice și a coeziunii în regiunile frontaliere ale UE, (COM(2017) 534 final).


ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/3672/oj

ISSN 1977-1029 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x