CELEX:52024XG03809: Concluzii ale Consiliului și ale reprezentanților guvernelor statelor membre, reuniți în cadrul Consiliului, privind contribuția sportului organizat pe cont propriu la susținerea de stiluri de viață active și sănătoase în Uniunea Europeană

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria CC/2024/380927.6.2024Concluzii ale Consiliului și ale reprezentanților guvernelor statelor membre, reuniți în cadrul Consiliului, privind contribuția sportului organizat pe cont propriu la susținerea de stiluri de viață active și sănătoase în Uniunea Europeană(C/2024/3809)CONSILIUL ȘI REPREZENTANȚII GUVERNELOR...

Informatii

Data documentului: 14/05/2024; Data adoptării
Autor: Consiliul Uniunii Europene, Reprezentanţii guvernelor statelor membre
Formă: Repertoriu EUR-Lex
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria C


C/2024/3809

27.6.2024

Concluzii ale Consiliului și ale reprezentanților guvernelor statelor membre, reuniți în cadrul Consiliului, privind contribuția sportului organizat pe cont propriu la susținerea de stiluri de viață active și sănătoase în Uniunea Europeană

(C/2024/3809)

CONSILIUL ȘI REPREZENTANȚII GUVERNELOR STATELOR MEMBRE, REUNIȚI ÎN CADRUL CONSILIULUI,

REAMINTIND:

1.

Articolul 6 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE), care conferă Uniunii Europene competența de a desfășura acțiuni de sprijinire, de coordonare sau completare a acțiunii statelor membre, precum și articolul 165, potrivit căruia Uniunea contribuie la promovarea obiectivelor europene ale sportului, având în vedere totodată caracterul specific, structurile bazate pe voluntariat, precum și funcția socială și educativă a sportului.

2.

Planul de lucru al Uniunii Europene pentru sport 2021-2024 (1) și domeniul prioritar privind „promovarea participării la sport și la activitatea fizică benefică pentru sănătate”, precum și obiectivul director al creșterii „gradului de participare la […] activitatea fizică benefică pentru sănătate în scopul promovării unui stil de viață activ și ecologic, a coeziunii sociale și a cetățeniei active”.

3.

Recomandarea Consiliului privind promovarea intersectorială a activității fizice de îmbunătățire a stării de sănătate (2), care subliniază că beneficiile activității fizice de-a lungul vieții, inclusiv a activității și a exercițiilor sportive regulate, sunt extrem de importante.

4.

Rezultatele Eurobarometrului special 525 privind sportul și activitatea fizică, care concluzionează că este încă o nevoie stringentă de promovare a sportului și a activității fizice regulate, în special în rândul cetățenilor de peste 24 de ani, a căror activitate fizică regulată tinde să se diminueze odată cu vârsta (3).

5.

Carta europeană revizuită a sportului a Consiliului Europei, care urmărește să faciliteze tuturor participarea la activități sportive și mai ales să garanteze că toată lumea are posibilitatea de a participa la activități sportive într-un mediu sigur, securizat și sănătos (4).

6.

Rezoluția Parlamentului European referitoare la o abordare integrată a politicii în domeniul sportului: bună guvernanță, accesibilitate și integritate (5), în special punctul 75, care solicită statelor membre să aloce mai multe fonduri terenurilor sportive publice accesibile, pentru a îmbunătăți accesibilitatea și ușurința în practicarea sportului de masă.

REMARCÂND URMĂTOARELE:

7.

În sensul acestor concluzii, sportul organizat pe cont propriu este considerat a fi toate formele de activitate fizică care pot avea loc în contexte informale, în general în timpul liber, care nu respectă reguli sportive formale stricte și care nu implică neapărat o formă competitivă. Aceste activități pot avea loc în contexte locale și informale, cum ar fi parcurile și cartierele, dar și în infrastructuri sportive, fie individual, fie colectiv, de exemplu cu prietenii, colegii și membrii familiei.

8.

Tendința crescândă a populației Uniunii Europene de a se implica în activități fizice într-o diversitate de spații și de a se orienta mai mult către medii informale cum ar fi parcurile, alte zone în aer liber sau locuința, pentru a se implica în activități sportive și fizice într-un anumit moment al vieții lor (6).

9.

O treime din adulții europeni nu urmează orientările Organizației Mondiale a Sănătății (OMS) privind activitatea fizică și aproape jumătate nu fac niciodată exerciții fizice sau sport, rate mai reduse existând în rândul femeilor, al persoanelor în vârstă și al grupurilor socioeconomice cu posibilități reduse (7).

10.

În ceea ce privește stilul de viață sedentar, rezultatele arată că aproape 40 % dintre europeni petrec zilnic mai mult de cinci ore și jumătate așezați, rate mai mari existând în rândul lucrătorilor, managerilor, studenților și șomerilor (8).

11.

Principalele obstacole în calea practicării sportului, așa cum au fost identificate de diverse studii, sunt lipsa de timp care să-i poată fi alocat, lipsa motivației, costurile, problemele de sănătate și lipsa interesului pentru activități competitive (9). Sportul organizat pe cont propriu poate contribui, de asemenea, la depășirea unora dintre aceste obstacole și la încurajarea participării la activități sportive, deoarece oferă posibilități valoroase de participare din punctul de vedere al timpului, implicării, echipamentului, infrastructurii și costurilor necesare.

SUBLINIIND URMĂTOARELE:

12.

Sportul organizat pe cont propriu, împreună cu sportul organizat, poate juca, de asemenea, un rol pozitiv în intensificarea practicării sportului și a activității fizice benefice pentru sănătate, pentru a promova un stil de viață activ, sănătos și durabil, precum și coeziunea socială și cetățenia activă.

13.

Diferitele forme de activități sportive, și anume sportul organizat și sportul organizat pe cont propriu, trebuie considerate complementare în sprijinirea unor stiluri de viață active și sănătoase, având un potențial semnificativ de a fi reciproc avantajoase.

14.

Lipsa de studii și date la nivel european în ceea ce privește participarea cetățenilor la sportul organizat pe cont propriu.

15.

Investițiile sub orice formă de participare la activități sportive pot genera un randament social pozitiv al investiției (10).

16.

Practicarea unui sport organizat pe cont propriu ar trebui să fie sigură și accesibilă tuturor; acesta ar trebui să fie un mediu în care toată lumea să poată face exerciții în condiții de siguranță – indiferent de sex, vârstă, orientare sexuală, condiție fizică, handicap sau mediu social.

17.

Soluțiile digitale pot juca un rol important în sporirea participării și în promovarea activității fizice; ele oferă un sprijin valoros în practicarea sportului și pot ajuta autoritățile publice și organizațiile sportive să înțeleagă mai bine sportul organizat pe cont propriu și să ofere sprijin persoanelor implicate în acesta.

18.

Persoanele implicate în sportul organizat pe cont propriu ar trebui să poată beneficia de orientări și informații adecvate pentru a le ajuta să valorifice mai bine resursele și instrumentele disponibile, cum ar fi platformele de comunicare socială și aplicațiile digitale, precum și instrumentele legate de sănătate, sport și fitness.

INVITĂ STATELE MEMBRE, LA NIVELUL CORESPUNZĂTOR:

19.

În ceea ce privește sănătatea, bunăstarea și incluziunea socială,

a)

să promoveze și să sprijine politicile care promovează practicarea sportului organizat pe cont propriu ca mijloc de încurajare a activității fizice și a sportului pe tot parcursul vieții și de promovare a beneficiilor acestora pentru bunăstare și pentru sănătatea fizică și mintală a populației (11);

b)

să încurajeze sportul organizat pe cont propriu și ca mijloc de prevenire a riscurilor netransmisibile legate de boli și de promovare a activității fizice benefice pentru sănătate (HEPA), de exemplu în școli, în unitățile de asistență medicală (inclusiv în centrele de îngrijire medicală), la locul de muncă și prin evenimente comunitare deschise (12);

c)

să promoveze participarea la activități sportive în contexte informale în rândul cetățenilor din mediul urban și rural care locuiesc în zone care nu dispun de suficiente amenajări sportive și spații publice adecvate pentru practicarea sportului;

d)

să exploreze potențialul prescrierii activității fizice ca modalitate de promovare a sportului și a activității fizice în contexte organizate și informale (13). Profesioniștii din domeniul sănătății pot juca un rol esențial în recomandarea și încurajarea implicării în sport sau în activități fizice adecvate stării de sănătate a fiecărei persoane, în strânsă cooperare cu profesioniștii calificați din domeniul sportului.

20.

În ceea ce privește practicarea sportului,

a)

să sprijine inițiativele politice, măsurile și campaniile publice care promovează beneficiile și accesibilitatea sportului și a activității fizice, inclusiv în contexte informale, în rândul populației, la nivel național, regional și local;

b)

unde este cazul, să elaboreze și să difuzeze orientări, în colaborare cu mișcarea sportivă, cu privire la modalitățile de implicare în sportul organizat pe cont propriu, de exemplu în legătură cu antrenamentele și procedurile de siguranță;

c)

unde este posibil, să promoveze dezvoltarea de instrumente care să le permită persoanelor care practică un sport organizat pe cont propriu să găsească îndrumare și să identifice cu ușurință personal calificat, în special antrenori (14) care au urmat o formare certificată;

d)

să promoveze și să sprijine inițiativele comunitare care încurajează participarea la activități sportive în contexte informale, în colaborare cu instituțiile de educație și formare, organizațiile de tineret, cluburile sportive, cluburile de fitness, asociațiile pentru persoanele în vârstă și asociațiile de la nivel de cartier;

e)

unde este cazul, să coopereze cu mișcarea sportivă pentru a dezvolta sau extinde gama de activități fizice recreative oferite în cadrul cluburilor sportive;

f)

să sensibilizeze în legătură cu potențialele riscuri (15) asociate cu utilizarea platformelor de comunicare socială și a aplicațiilor și instrumentelor digitale legate de sănătate, sport și fitness, de exemplu prin campanii de informare. Astfel de platforme de comunicare socială și aplicații și instrumente digitale pot fi însă utile și în motivarea și susținerea activității fizice în rândul populației.

21.

În ceea ce privește dezvoltarea competențelor, învățarea nonformală și informală și voluntariatul,

a)

să depună eforturi pentru a oferi posibilități de calitate și recunoscute de consolidare a competențelor formatorilor, antrenorilor și voluntarilor, inclusiv ale celor care lucrează în contexte informale, cu accent pe motricitate, siguranță și obținerea satisfacției;

b)

să aibă în vedere crearea de stimulente pentru ca antrenorii și voluntarii din sportul organizat să contribuie la o serie de practici sportive și ca eforturile lor să fie recunoscute unde este cazul, de exemplu prin certificate onorifice, premii sau recunoaștere publică;

c)

să încurajeze practicarea sportului organizat pe cont propriu în contexte de învățare nonformală și informală, în special în rândul copiilor și tinerilor care pot dobândi noi competențe prin activități fizice recreative, pot dezvolta competențele de bază necesare pentru a participa la sportul organizat și pot învăța cum să practice un sport în condiții de siguranță.

22.

În ceea ce privește amenajarea teritoriului și infrastructura,

a)

să sprijine politicile care promovează crearea unei infrastructuri publice durabile și accesibile, cum ar fi parcurile, pistele, locurile de joacă și spațiile active (16), acolo unde este convenabil ca populația să se implice în activități sportive organizate pe cont propriu;

b)

să promoveze cooperarea transsectorială între autoritățile publice, mișcarea sportivă și alte părți interesate relevante pentru o mai bună integrare a infrastructurii sportive în politicile de amenajare a teritoriului, pentru a crea spații în care toate tipurile de activități sportive și fizice să poată fi practicate cu ușurință și să fie ușor accesibile;

c)

să promoveze în continuare mobilitatea activă, cum ar fi mersul pe jos, mersul cu bicicleta și alte forme de deplasare zilnică activă, precum și dezvoltarea de benzi pentru biciclete și căi de deplasare pentru pietoni;

d)

atunci când este posibil, să contribuie la asigurarea accesibilității infrastructurii sportive publice pentru persoanele implicate în sportul organizat pe cont propriu;

e)

să încurajeze integrarea dezvoltării sportive regionale, inclusiv a infrastructurii sportive de cartier, prin intermediul Fondului european de dezvoltare regională.

23.

În ceea ce privește soluțiile digitale,

a)

să promoveze utilizarea platformelor digitale pentru a disemina mai bine informații cu privire la posibilitățile de practicare și instalațiile sportive și pentru a îmbunătăți vizibilitatea acestora în rândul populației, de exemplu informații privind disponibilitatea, starea sau gradul de ocupare;

b)

să analizeze colectarea și utilizarea datelor pentru a cartografia și evalua activitățile sportive ale persoanelor implicate în sportul organizat pe cont propriu, precum și nevoile lor potențiale.

INVITĂ COMISIA:

24.

Să continue să promoveze toate formele de participare la activități sportive prin intermediul Săptămânii europene a sportului și al viitoarelor campanii de sensibilizare legate de promovarea sportului și a activității fizice.

25.

Să faciliteze discuții la nivel european cu privire la inițiative și bune practici, astfel încât autoritățile publice și organizațiile sportive să poată colabora cu cei implicați în sportul organizat pe cont propriu.

26.

În ceea ce privește amenajarea teritoriului și infrastructura,

a)

să promoveze în continuare utilizarea posibilităților de finanțare existente – în special FEDR, FSE+, LIFE și MRR – pentru a continua dezvoltarea de spații publice și infrastructuri sportive accesibile și durabile, în concordanță cu Pactul verde european;

b)

să sensibilizeze cu privire la inițiativa SHARE 2.0, care urmărește să structureze și să consolideze colaborarea și schimbul de cunoștințe privind accesul la finanțare din partea UE, sănătate, inovare și durabilitate.

27.

În ceea ce privește disponibilitatea probelor și a datelor,

a)

să aibă în vedere în viitoarele anchete și studii sportul organizat pe cont propriu, pentru a contribui la punerea la dispoziție de date valoroase privind tendințele actuale și practicile sportive asociate cu sportul organizat pe cont propriu;

b)

să continue să valorifice raportul Comisiei din 2021 intitulat „Cartografierea practicilor inovatoare în UE pentru promovarea sportului în afara structurilor tradiționale” (17), care oferă o înțelegere a modului în care practica sportivă evoluează în societatea actuală și a modului în care mișcarea sportivă se adaptează la această evoluție, prin acordarea de atenție și monitorizarea evoluțiilor ulterioare, inclusiv în contextul punerii în aplicare a Recomandării HEPA (18).

INVITĂ MIȘCAREA SPORTIVĂ ȘI ALTE PĂRȚI INTERESATE RELEVANTE:

28.

Să continue colaborarea cu autoritățile publice la elaborarea de politici în domeniul sportului care să răspundă la toate formele de practicare a sportului, inclusiv la sportul organizat pe cont propriu, și să adapteze gama de sporturi oferite la tendințele recente ale stilului de viață și la noile așteptări în rândul populației.

29.

Să continue cooperarea privind modalități de partajare a resurselor (instalații și echipamente) cu persoane care nu sunt membre ale cluburilor sportive pentru a promova participarea la activități sportive și fizice în contexte informale.

30.

Să organizeze evenimente sportive la nivel comunitar care să includă atât competiții, cât și activități sportive recreative și să promoveze forme de îndrumare din partea antrenorilor și sportivilor voluntari pentru persoanele implicate în sportul organizat pe cont propriu (de exemplu, în legătură cu siguranța sau antrenarea).

31.

Să încurajeze cluburile sportive să includă elemente de flexibilitate pentru ca persoanele să practice sportul în mod liber, fără orar, rezervări sau obligația de a face parte dintr-o echipă.

32.

Să încurajeze dezvoltarea unei serii de activități sportive recreative în cadrul cluburilor sportive, în vederea diversificării activităților acestora și a atragerii de noi participanți.

(1)  Rezoluția Consiliului și a reprezentanților guvernelor statelor membre, reuniți în cadrul Consiliului, privind Planul de lucru al Uniunii Europene pentru sport (1 ianuarie 2021-30 iunie 2024), JO C 419, 4.12.2020, p. 1.

(2)  Recomandarea Consiliului din 26 noiembrie 2013 privind promovarea intersectorială a activității fizice de îmbunătățire a stării de sănătate, JO C 354, 4.12.2013, p. 1.

(3)  Comisia Europeană, Eurobarometrul special 525 „Sport și activitate fizică (2022)”, 2268/SP525, raport complet, septembrie 2022, p. 6.

(4)  Recomandare privind Carta europeană revizuită a sportului, CM/Rec(2021)5. Adoptată de Comitetul de Miniștri la 13 octombrie 2021, în cadrul celei de a 1414-a reuniuni a miniștrilor adjuncți, articolul 1 alineatul (1) litera (b).

(5)  Rezoluția Parlamentului European din 2 februarie 2017 referitoare la o abordare integrată a politicii în domeniul sportului: bună guvernanță, accesibilitate și integritate [2016/2143(INI)], JO C 252, 18.7.2018, p. 2.

(6)  Comisia Europeană, Eurobarometrul special 525 „Sport și activitate fizică” (2022), 2268/SP525, raport complet, p. 35-38, septembrie 2022.

(7)  OCDE/OMS (2023), „Step Up! Tackling the Burden of Insufficient Physical Activity in Europe”(„Să ne intensificăm eforturile! Abordarea poverii activității fizice insuficiente în Europa”), OECD Publishing, Paris, p. 25.

(8)  Comisia Europeană, Eurobarometrul special 525 „Sport și activitate fizică” (2022), 2668/SP525, raport complet, septembrie 2022, p. 31.

(9)  Comisia Europeană, Eurobarometrul special 525 „Sport și activitate fizică” (2022), 2668/SP525, raport complet, septembrie 2022, p. 18.

(10)  OCDE/OMS (2023), „Step Up! Tackling the Burden of Insufficient Physical Activity in Europe”(„Să ne intensificăm eforturile! Abordarea poverii activității fizice insuficiente în Europa”), OECD Publishing, Paris, p. 3.

(11)  În special în rândul femeilor, al copiilor, al tinerilor, al persoanelor în vârstă, al persoanelor izolate, al persoanelor cu handicap sau cu boli cronice, al persoanelor inactive, al persoanelor cu resurse financiare limitate și al minorităților.

(12)  O activitate care este organizată și se desfășoară la nivel local.

(13)  Astfel de inițiative pot fi, de asemenea, cofinanțate prin Fondul social european+ și EU4Health.

(14)  Așa cum sunt definiți în Concluziile Consiliului privind rolul antrenorilor în societate, JO C 423, 9.12.2017, p. 6.

(15)  Printre exemple se numără metode inadecvate de antrenament, rolul influențatorilor în domeniul sportului și al fitness-ului, efectul platformelor de comunicare socială asupra perceperii corpului și publicitatea la produsele de îmbunătățire a performanței.

(16)  O astfel de infrastructură se caracterizează adesea prin inovare, flexibilitate și modularitate și poate fi amplasată în diverse locuri, în funcție de programul zilnic al persoanelor.

(17)  Comisia Europeană, Direcția Generală Educație, Tineret, Sport și Cultură, „Cartografierea practicilor inovatoare în UE pentru promovarea sportului în afara structurilor tradiționale – Raport final către Comisia Europeană”, Oficiul pentru Publicații al UE, 2021.

(18)  Recomandarea Consiliului din 26 noiembrie 2013 privind promovarea intersectorială a activității fizice de îmbunătățire a stării de sănătate, JO C 354, 4.12.2013, p. 1.


ANEXĂ

REFERINȚE:

Concluziile Consiliului privind rolul antrenorilor în societate, JO C 423, 9.12.2017, p. 6.

Rezoluția Consiliului privind Planul de lucru al Uniunii Europene pentru sport 2021-2024, JO C 419, 4.12.2020, p. 1.

Concluziile Consiliului privind impactul pandemiei de COVID-19 și redresarea sectorului sportului, JO C 214 I, 29.6.2020, p. 1.

Concluziile Consiliului privind promovarea cooperării transsectoriale spre folosul sportului și al activității fizice în cadrul societății, JO C 419, 4.12.2020, p. 18.

Concluziile Consiliului privind activitatea fizică de-a lungul vieții, JO C 501 I, 13.12.2021, p. 1.

Concluziile Consiliului intitulate „Sportul și activitatea fizică, o pârghie promițătoare pentru transformarea comportamentului în favoarea dezvoltării durabile”, JO C 170, 25.4.2022, p. 1.

Concluziile Consiliului privind infrastructuri sportive durabile și accesibile, JO C 494, 28.12.2022, p. 1.

Comisia Europeană, Direcția Generală Educație, Tineret, Sport și Cultură, „Cartografierea practicilor inovatoare în UE pentru promovarea sportului în afara structurilor tradiționale – Raport final către Comisia Europeană”, Oficiul pentru Publicații al UE, 2021.

Comisia Europeană, Eurobarometrul special 525, „Sport și activitate fizică (2022)”, 2668/SP525, septembrie 2022.


ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/3809/oj

ISSN 1977-1029 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x