CELEX:52024XG03809: Concluzii ale Consiliului și ale reprezentanților guvernelor statelor membre, reuniți în cadrul Consiliului, privind contribuția sportului organizat pe cont propriu la susținerea de stiluri de viață active și sănătoase în Uniunea Europeană
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 27/06/2024 |
|
Informatii
Data documentului: 14/05/2024; Data adoptăriiAutor: Consiliul Uniunii Europene, Reprezentanţii guvernelor statelor membre
Formă: Repertoriu EUR-Lex
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria C |
C/2024/3809 |
27.6.2024 |
Concluzii ale Consiliului și ale reprezentanților guvernelor statelor membre, reuniți în cadrul Consiliului, privind contribuția sportului organizat pe cont propriu la susținerea de stiluri de viață active și sănătoase în Uniunea Europeană
(C/2024/3809)
CONSILIUL ȘI REPREZENTANȚII GUVERNELOR STATELOR MEMBRE, REUNIȚI ÎN CADRUL CONSILIULUI,
REAMINTIND:
1. |
Articolul 6 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE), care conferă Uniunii Europene competența de a desfășura acțiuni de sprijinire, de coordonare sau completare a acțiunii statelor membre, precum și articolul 165, potrivit căruia Uniunea contribuie la promovarea obiectivelor europene ale sportului, având în vedere totodată caracterul specific, structurile bazate pe voluntariat, precum și funcția socială și educativă a sportului. |
2. |
Planul de lucru al Uniunii Europene pentru sport 2021-2024 (1) și domeniul prioritar privind „promovarea participării la sport și la activitatea fizică benefică pentru sănătate”, precum și obiectivul director al creșterii „gradului de participare la […] activitatea fizică benefică pentru sănătate în scopul promovării unui stil de viață activ și ecologic, a coeziunii sociale și a cetățeniei active”. |
3. |
Recomandarea Consiliului privind promovarea intersectorială a activității fizice de îmbunătățire a stării de sănătate (2), care subliniază că beneficiile activității fizice de-a lungul vieții, inclusiv a activității și a exercițiilor sportive regulate, sunt extrem de importante. |
4. |
Rezultatele Eurobarometrului special 525 privind sportul și activitatea fizică, care concluzionează că este încă o nevoie stringentă de promovare a sportului și a activității fizice regulate, în special în rândul cetățenilor de peste 24 de ani, a căror activitate fizică regulată tinde să se diminueze odată cu vârsta (3). |
5. |
Carta europeană revizuită a sportului a Consiliului Europei, care urmărește să faciliteze tuturor participarea la activități sportive și mai ales să garanteze că toată lumea are posibilitatea de a participa la activități sportive într-un mediu sigur, securizat și sănătos (4). |
6. |
Rezoluția Parlamentului European referitoare la o abordare integrată a politicii în domeniul sportului: bună guvernanță, accesibilitate și integritate (5), în special punctul 75, care solicită statelor membre să aloce mai multe fonduri terenurilor sportive publice accesibile, pentru a îmbunătăți accesibilitatea și ușurința în practicarea sportului de masă. |
REMARCÂND URMĂTOARELE:
7. |
În sensul acestor concluzii, sportul organizat pe cont propriu este considerat a fi toate formele de activitate fizică care pot avea loc în contexte informale, în general în timpul liber, care nu respectă reguli sportive formale stricte și care nu implică neapărat o formă competitivă. Aceste activități pot avea loc în contexte locale și informale, cum ar fi parcurile și cartierele, dar și în infrastructuri sportive, fie individual, fie colectiv, de exemplu cu prietenii, colegii și membrii familiei. |
8. |
Tendința crescândă a populației Uniunii Europene de a se implica în activități fizice într-o diversitate de spații și de a se orienta mai mult către medii informale cum ar fi parcurile, alte zone în aer liber sau locuința, pentru a se implica în activități sportive și fizice într-un anumit moment al vieții lor (6). |
9. |
O treime din adulții europeni nu urmează orientările Organizației Mondiale a Sănătății (OMS) privind activitatea fizică și aproape jumătate nu fac niciodată exerciții fizice sau sport, rate mai reduse existând în rândul femeilor, al persoanelor în vârstă și al grupurilor socioeconomice cu posibilități reduse (7). |
10. |
În ceea ce privește stilul de viață sedentar, rezultatele arată că aproape 40 % dintre europeni petrec zilnic mai mult de cinci ore și jumătate așezați, rate mai mari existând în rândul lucrătorilor, managerilor, studenților și șomerilor (8). |
11. |
Principalele obstacole în calea practicării sportului, așa cum au fost identificate de diverse studii, sunt lipsa de timp care să-i poată fi alocat, lipsa motivației, costurile, problemele de sănătate și lipsa interesului pentru activități competitive (9). Sportul organizat pe cont propriu poate contribui, de asemenea, la depășirea unora dintre aceste obstacole și la încurajarea participării la activități sportive, deoarece oferă posibilități valoroase de participare din punctul de vedere al timpului, implicării, echipamentului, infrastructurii și costurilor necesare. |
SUBLINIIND URMĂTOARELE:
12. |
Sportul organizat pe cont propriu, împreună cu sportul organizat, poate juca, de asemenea, un rol pozitiv în intensificarea practicării sportului și a activității fizice benefice pentru sănătate, pentru a promova un stil de viață activ, sănătos și durabil, precum și coeziunea socială și cetățenia activă. |
13. |
Diferitele forme de activități sportive, și anume sportul organizat și sportul organizat pe cont propriu, trebuie considerate complementare în sprijinirea unor stiluri de viață active și sănătoase, având un potențial semnificativ de a fi reciproc avantajoase. |
14. |
Lipsa de studii și date la nivel european în ceea ce privește participarea cetățenilor la sportul organizat pe cont propriu. |
15. |
Investițiile sub orice formă de participare la activități sportive pot genera un randament social pozitiv al investiției (10). |
16. |
Practicarea unui sport organizat pe cont propriu ar trebui să fie sigură și accesibilă tuturor; acesta ar trebui să fie un mediu în care toată lumea să poată face exerciții în condiții de siguranță – indiferent de sex, vârstă, orientare sexuală, condiție fizică, handicap sau mediu social. |
17. |
Soluțiile digitale pot juca un rol important în sporirea participării și în promovarea activității fizice; ele oferă un sprijin valoros în practicarea sportului și pot ajuta autoritățile publice și organizațiile sportive să înțeleagă mai bine sportul organizat pe cont propriu și să ofere sprijin persoanelor implicate în acesta. |
18. |
Persoanele implicate în sportul organizat pe cont propriu ar trebui să poată beneficia de orientări și informații adecvate pentru a le ajuta să valorifice mai bine resursele și instrumentele disponibile, cum ar fi platformele de comunicare socială și aplicațiile digitale, precum și instrumentele legate de sănătate, sport și fitness. |
INVITĂ STATELE MEMBRE, LA NIVELUL CORESPUNZĂTOR:
19. |
În ceea ce privește sănătatea, bunăstarea și incluziunea socială,
|
20. |
În ceea ce privește practicarea sportului,
|
21. |
În ceea ce privește dezvoltarea competențelor, învățarea nonformală și informală și voluntariatul,
|
22. |
În ceea ce privește amenajarea teritoriului și infrastructura,
|
23. |
În ceea ce privește soluțiile digitale,
|
INVITĂ COMISIA:
24. |
Să continue să promoveze toate formele de participare la activități sportive prin intermediul Săptămânii europene a sportului și al viitoarelor campanii de sensibilizare legate de promovarea sportului și a activității fizice. |
25. |
Să faciliteze discuții la nivel european cu privire la inițiative și bune practici, astfel încât autoritățile publice și organizațiile sportive să poată colabora cu cei implicați în sportul organizat pe cont propriu. |
26. |
În ceea ce privește amenajarea teritoriului și infrastructura,
|
27. |
În ceea ce privește disponibilitatea probelor și a datelor,
|
INVITĂ MIȘCAREA SPORTIVĂ ȘI ALTE PĂRȚI INTERESATE RELEVANTE:
28. |
Să continue colaborarea cu autoritățile publice la elaborarea de politici în domeniul sportului care să răspundă la toate formele de practicare a sportului, inclusiv la sportul organizat pe cont propriu, și să adapteze gama de sporturi oferite la tendințele recente ale stilului de viață și la noile așteptări în rândul populației. |
29. |
Să continue cooperarea privind modalități de partajare a resurselor (instalații și echipamente) cu persoane care nu sunt membre ale cluburilor sportive pentru a promova participarea la activități sportive și fizice în contexte informale. |
30. |
Să organizeze evenimente sportive la nivel comunitar care să includă atât competiții, cât și activități sportive recreative și să promoveze forme de îndrumare din partea antrenorilor și sportivilor voluntari pentru persoanele implicate în sportul organizat pe cont propriu (de exemplu, în legătură cu siguranța sau antrenarea). |
31. |
Să încurajeze cluburile sportive să includă elemente de flexibilitate pentru ca persoanele să practice sportul în mod liber, fără orar, rezervări sau obligația de a face parte dintr-o echipă. |
32. |
Să încurajeze dezvoltarea unei serii de activități sportive recreative în cadrul cluburilor sportive, în vederea diversificării activităților acestora și a atragerii de noi participanți. |
(1) Rezoluția Consiliului și a reprezentanților guvernelor statelor membre, reuniți în cadrul Consiliului, privind Planul de lucru al Uniunii Europene pentru sport (1 ianuarie 2021-30 iunie 2024), JO C 419, 4.12.2020, p. 1.
(2) Recomandarea Consiliului din 26 noiembrie 2013 privind promovarea intersectorială a activității fizice de îmbunătățire a stării de sănătate, JO C 354, 4.12.2013, p. 1.
(3) Comisia Europeană, Eurobarometrul special 525 „Sport și activitate fizică (2022)”, 2268/SP525, raport complet, septembrie 2022, p. 6.
(4) Recomandare privind Carta europeană revizuită a sportului, CM/Rec(2021)5. Adoptată de Comitetul de Miniștri la 13 octombrie 2021, în cadrul celei de a 1414-a reuniuni a miniștrilor adjuncți, articolul 1 alineatul (1) litera (b).
(5) Rezoluția Parlamentului European din 2 februarie 2017 referitoare la o abordare integrată a politicii în domeniul sportului: bună guvernanță, accesibilitate și integritate [2016/2143(INI)], JO C 252, 18.7.2018, p. 2.
(6) Comisia Europeană, Eurobarometrul special 525 „Sport și activitate fizică” (2022), 2268/SP525, raport complet, p. 35-38, septembrie 2022.
(7) OCDE/OMS (2023), „Step Up! Tackling the Burden of Insufficient Physical Activity in Europe”(„Să ne intensificăm eforturile! Abordarea poverii activității fizice insuficiente în Europa”), OECD Publishing, Paris, p. 25.
(8) Comisia Europeană, Eurobarometrul special 525 „Sport și activitate fizică” (2022), 2668/SP525, raport complet, septembrie 2022, p. 31.
(9) Comisia Europeană, Eurobarometrul special 525 „Sport și activitate fizică” (2022), 2668/SP525, raport complet, septembrie 2022, p. 18.
(10) OCDE/OMS (2023), „Step Up! Tackling the Burden of Insufficient Physical Activity in Europe”(„Să ne intensificăm eforturile! Abordarea poverii activității fizice insuficiente în Europa”), OECD Publishing, Paris, p. 3.
(11) În special în rândul femeilor, al copiilor, al tinerilor, al persoanelor în vârstă, al persoanelor izolate, al persoanelor cu handicap sau cu boli cronice, al persoanelor inactive, al persoanelor cu resurse financiare limitate și al minorităților.
(12) O activitate care este organizată și se desfășoară la nivel local.
(13) Astfel de inițiative pot fi, de asemenea, cofinanțate prin Fondul social european+ și EU4Health.
(14) Așa cum sunt definiți în Concluziile Consiliului privind rolul antrenorilor în societate, JO C 423, 9.12.2017, p. 6.
(15) Printre exemple se numără metode inadecvate de antrenament, rolul influențatorilor în domeniul sportului și al fitness-ului, efectul platformelor de comunicare socială asupra perceperii corpului și publicitatea la produsele de îmbunătățire a performanței.
(16) O astfel de infrastructură se caracterizează adesea prin inovare, flexibilitate și modularitate și poate fi amplasată în diverse locuri, în funcție de programul zilnic al persoanelor.
(17) Comisia Europeană, Direcția Generală Educație, Tineret, Sport și Cultură, „Cartografierea practicilor inovatoare în UE pentru promovarea sportului în afara structurilor tradiționale – Raport final către Comisia Europeană”, Oficiul pentru Publicații al UE, 2021.
(18) Recomandarea Consiliului din 26 noiembrie 2013 privind promovarea intersectorială a activității fizice de îmbunătățire a stării de sănătate, JO C 354, 4.12.2013, p. 1.
ANEXĂ
REFERINȚE:
— |
Concluziile Consiliului privind rolul antrenorilor în societate, JO C 423, 9.12.2017, p. 6. |
— |
Rezoluția Consiliului privind Planul de lucru al Uniunii Europene pentru sport 2021-2024, JO C 419, 4.12.2020, p. 1. |
— |
Concluziile Consiliului privind impactul pandemiei de COVID-19 și redresarea sectorului sportului, JO C 214 I, 29.6.2020, p. 1. |
— |
Concluziile Consiliului privind promovarea cooperării transsectoriale spre folosul sportului și al activității fizice în cadrul societății, JO C 419, 4.12.2020, p. 18. |
— |
Concluziile Consiliului privind activitatea fizică de-a lungul vieții, JO C 501 I, 13.12.2021, p. 1. |
— |
Concluziile Consiliului intitulate „Sportul și activitatea fizică, o pârghie promițătoare pentru transformarea comportamentului în favoarea dezvoltării durabile”, JO C 170, 25.4.2022, p. 1. |
— |
Concluziile Consiliului privind infrastructuri sportive durabile și accesibile, JO C 494, 28.12.2022, p. 1. |
— |
Comisia Europeană, Direcția Generală Educație, Tineret, Sport și Cultură, „Cartografierea practicilor inovatoare în UE pentru promovarea sportului în afara structurilor tradiționale – Raport final către Comisia Europeană”, Oficiul pentru Publicații al UE, 2021. |
— |
Comisia Europeană, Eurobarometrul special 525, „Sport și activitate fizică (2022)”, 2668/SP525, septembrie 2022. |
ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/3809/oj
ISSN 1977-1029 (electronic edition)