CELEX:62022CA0450: Cauza C-450/22, Caixabank și alții (Controlul transparenței în acțiunea colectivă): Hotărârea Curții (Camera a patra) din 4 iulie 2024 (cerere de decizie preliminară formulată de Tribunal Supremo – Spania) – Caixabank SA, succesoare în drepturi a Bankia SA și a Banco Mare Nostrum SA, și alții/Asociación de Usuarios de Bancos, Cajas de Ahorro y Seguros de España (Adicae) și alții (Trimitere preliminară – Clauze abuzive în contractele încheiate cu consumatorii – Directiva 93/13/CEE – Contracte de împrumut ipotecar – Clauze care limitează variația ratelor dobânzii – Clauze numite prag – Acțiune colectivă în încetarea utilizării acestor clauze și în restituirea sumelor plătite cu acest titlu, care implică un număr mare de profesioniști și de consumatori – Caracter clar și inteligibil al clauzelor menționate – Noțiunea de consumator mediu, normal informat și suficient de atent și de avizat)

Redacția Lex24
Publicat in CJUE: Decizii, Repertoriu EUR-Lex, 22/08/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria CC/2024/492819.8.2024Hotărârea Curții (Camera a patra) din 4 iulie 2024 (cerere de decizie preliminară formulată de Tribunal Supremo – Spania) – Caixabank SA, succesoare în drepturi a Bankia SA și a Banco Mare Nostrum SA, și...

Informatii

Data documentului: 04/07/2024
Emitent: CJUE
Formă: CJUE: Decizii
Formă: Repertoriu EUR-Lex
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria C


C/2024/4928

19.8.2024

Hotărârea Curții (Camera a patra) din 4 iulie 2024 (cerere de decizie preliminară formulată de Tribunal Supremo – Spania) – Caixabank SA, succesoare în drepturi a Bankia SA și a Banco Mare Nostrum SA, și alții/Asociación de Usuarios de Bancos, Cajas de Ahorro y Seguros de España (Adicae) și alții

[Cauza C-450/22
 (1), Caixabank și alții (Controlul transparenței în acțiunea colectivă)]

(Trimitere preliminară – Clauze abuzive în contractele încheiate cu consumatorii – Directiva 93/13/CEE – Contracte de împrumut ipotecar – Clauze care limitează variația ratelor dobânzii – Clauze numite „prag” – Acțiune colectivă în încetarea utilizării acestor clauze și în restituirea sumelor plătite cu acest titlu, care implică un număr mare de profesioniști și de consumatori – Caracter clar și inteligibil al clauzelor menționate – Noțiunea de „consumator mediu, normal informat și suficient de atent și de avizat”)

(C/2024/4928)

Limba de procedură: spaniola

Instanța de trimitere

Tribunal Supremo

Părțile din procedura principală

Recurente: Caixabank SA, succesoare în drepturi a Bankia SA și a Banco Mare Nostrum SA, Caixa Ontinyent SA, Banco Santander SA, succesoare în drepturi a Banco Popular Español SA și a Banco Pastor SA, Targobank SA, Credifimo SAU, Caja Rural de Teruel SCC, Caja Rural de Navarra SCC, Cajasiete Caja Rural SCC, Caja Rural de Jaén, Barcelona și Madrid SCC, Caja Laboral Popular SCC (Kutxa), Caja Rural de Asturias SCC, Arquia Bank SA, fostă Caja de Arquitectos SCC, Nueva Caja Rural de Aragón SCC, Caja Rural de Granada SCC, Caja Rural del Sur SCC, Caja Rural de Albacete, Ciudad Real și Cuenca SCC (Globalcaja), Caja Rural Central SCC, Caja Rural de Extremadura SCC, Caja rural de Zamora SCC, Unicaja Banco SA, succesoare în drepturi a Liberbank SA și a Banco Castilla la Mancha SA, Banco Sabadell SA, Banca March SA, Ibercaja Banco SA, Banca Pueyo SA

Intimate: Asociación de Usuarios de Bancos, Cajas de Ahorro y Seguros de España (Adicae), M.A.G.G., M.R.E.M., A.B.C., Óptica Claravisión SL, A.T.M., F.A.C., A.P.O., P.S.C., J.V.M.B., în calitate de succesor al C.M.R.

Dispozitivul

1)

Articolul 4 alineatul (1) și articolul 7 alineatul (3) din Directiva 93/13/CEE a Consiliului din 5 aprilie 1993 privind clauzele abuzive în contractele încheiate cu consumatorii

trebuie interpretate în sensul că

permit unei instanțe naționale să efectueze controlul caracterului transparent al unei clauze contractuale în cadrul unei acțiuni colective îndreptate împotriva a numeroși profesioniști din același sector economic și care vizează un număr foarte mare de contracte, în măsura în care aceste contracte conțin aceeași clauză sau clauze similare.

2)

Articolul 4 alineatul (2) și articolul 7 alineatul (3) din Directiva 93/13

trebuie interpretate în sensul că

permit unei instanțe naționale sesizate cu o acțiune colectivă îndreptată împotriva a numeroși profesioniști din același sector economic și care vizează un număr foarte mare de contracte să efectueze controlul caracterului transparent al unei clauze contractuale întemeindu-se pe percepția consumatorului mediu, normal informat și suficient de atent și de avizat, atunci când aceste contracte se adresează unor categorii specifice de consumatori, iar această clauză a fost utilizată o perioadă foarte lungă. Cu toate acestea, dacă în această perioadă percepția globală a consumatorului mediu cu privire la clauza menționată s-a modificat ca urmare a intervenției unui eveniment obiectiv sau a unui fapt notoriu, Directiva 93/13 nu se opune ca instanța națională să efectueze acest control ținând seama de evoluția percepției acestui consumator, percepția relevantă fiind cea existentă la momentul încheierii unui contract de împrumut ipotecar.


(1)  
JO C 408, 24.10.2022.


ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/4928/oj

ISSN 1977-1029 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters