CELEX:62025TN0208: Cauza T-208/25: Acțiune introdusă la 30 martie 2025 – IS/Parlamentul
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in TUE : Jurisprudență, 02/06/2025 |
|
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria C |
C/2025/2905 |
2.6.2025 |
Acțiune introdusă la 30 martie 2025 – IS/Parlamentul
(Cauza T-208/25)
(C/2025/2905)
Limba de procedură: spaniola
Părțile
Reclamant: IS (reprezentanți: J. Martínez Gimeno, X. Codina García-Andrade, F. Díaz-Grande Rojo și S. Fernández Tourné, avocați)
Pârât: Parlamentul European
Concluziile
Reclamantul solicită Tribunalului:
(i) |
anularea actului de lichidare referitor la reclamant ca urmare a nelegalității articolului 76 [alineatul (1) sau (1a)] din Normele de aplicare a Statutului deputaților în Parlamentul European în versiunea care rezultă din Decizia Biroului Parlamentului European din 12 iunie 2023 de modificare a Normelor de aplicare a Statutului deputaților în Parlamentul European (1), precum și anularea tuturor lichidărilor drepturilor regimului facultativ de pensii suplimentare (RFPS) al reclamantului ulterioare actului de lichidare pentru același motiv; |
(ii) |
obligarea Parlamentului European să emită noi acte de lichidare a drepturilor RFPS în privința reclamantului în limita sumei care ar fi fost aplicabilă în conformitate cu redactarea anterioară Deciziei din 2023 a articolului 76 din normele de aplicare menționate, atât pentru același act de lichidare, cât și pentru toate actele de lichidare ulterioare efectuate de la această dată; |
(iii) |
obligarea Parlamentului European, în conformitate cu aceste noi acte de lichidare, să mențină sumele deja plătite reclamantului în temeiul drepturilor RFPS și să plătească diferența dintre cuantumul din actul de lichidare (și a actelor ulterioare de lichidare emise până la pronunțarea hotărârii) și cuantumul care ar fi fost aplicabil în conformitate cu redactarea anterioară Deciziei din 2023 a articolului 76 din normele de aplicare menționate, însoțită de dobânzi legale de la data la care această diferență ar fi trebuit să fie plătită până la plata integrală și |
(iv) |
obligarea Parlamentului European la plata cheltuielilor de judecată. |
Motivele și principalele argumente
În susținerea acțiunii, reclamantul invocă cinci motive.
1. |
Primul motiv este întemeiat pe încălcarea articolului 27 alineatul (2) din Decizia 2005/684/CE, Euratom, a Parlamentului European din 28 septembrie 2005 de adoptare a Statutului deputaților în Parlamentul European (2) și a articolului 25 alineatul (2) din Regulamentul de procedură al Parlamentului European, care prevăd că drepturile dobândite și drepturile viitoare în cadrul RFPS se păstrează integral și că Biroul nu poate prevedea decât condiții speciale pentru dobândirea de noi drepturi sau de drepturi viitoare. |
2. |
Al doilea motiv este întemeiat pe încălcarea principiului securității juridice și al protecției drepturilor dobândite de reclamant anterior adoptării Deciziei din 2023, fără nicio justificare sau evaluare comparativă a intereselor existente care să permită această modificare. |
3. |
Al treilea motiv este întemeiat pe încălcarea substanței dreptului fundamental de proprietate consacrat la articolul 17 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, a principiului general al independenței parlamentare și a principiului egalității. Măsurile adoptate prin Decizia din 2023 lipsesc de substanță dreptul la pensie al reclamantului, protejat la articolul 17 din Carta drepturilor fundamentale, întrucât nu respectă minimul impus de jurisprudența referitoare la Directiva 2008/94/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 22 octombrie 2008 privind protecția lucrătorilor salariați în cazul insolvenței angajatorului și, în plus, aduc atingere conținutului minim esențial al dreptului la pensie al reclamantului care rezultă din RFPS. În plus, măsurile menționate încalcă principiul general al independenței parlamentare, care s-ar concretiza printr-un drept la pensie al reclamantului, și principiul egalității, prin faptul că nu s-au prevăzut măsuri similare privind drepturile la pensie ale actualilor deputați în Parlamentul European. |
4. |
Al patrulea motiv este întemeiat pe încălcarea principiului proporționalității, întrucât măsurile adoptate prin Decizia din 2023 omit în totalitate evaluarea comparativă a intereselor în cauză; ele urmăresc un obiectiv de interes general in abstracto, care nu este legitim având în vedere circumstanțele specifice ale cauzei legate de RFPS creat chiar de Parlament și, în orice caz, constituie măsuri mult mai împovărătoare decât cele care ar fi putut fi adoptate. |
5. |
Al cincilea motiv este întemeiat pe încălcarea încrederii legitime, întrucât Parlamentul European a dat în mod constant reclamantului asigurări precise, necondiționate și concordante că drepturile la pensie dobândite vor fi respectate și că își va asuma răspunderea legală după epuizarea activelor Fondului de pensii suplimentare. |
(1) Decizia Biroului Parlamentului European din 12 iunie 2023 de modificare a Normelor de aplicare a Statutului deputaților în Parlamentul European (2023/C 227/05) (JO 2023, C 227, p. 5).
(2)
JO 2005, L 262, p. 262, Ediție specială, 01/vol. 6, p. 28.
ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/2905/oj
ISSN 1977-1029 (electronic edition)