CONVENŢIE CONSULARĂ din 7 mai 1993

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 15/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: PARLAMENTUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 97 din 15 aprilie 1994
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulRATIFICAT DELEGE 19 08/04/1994

între România şi Republica Belarus



România şi Republica Belarus, exprimindu-şi voinţa de intarire a relaţiilor de prietenie şi de adâncire a colaborării lor reciproc avantajoase, animate de dorinţa de a reglementa şi dezvolta relaţiile consulare dintre cele doua state, au hotărît sa încheie prezenta convenţie consulară şi au convenit asupra următoarelor:  + 
Capitolul 1Dispoziţii preliminare  + 
Articolul 1Definiţii 1. În prezenta convenţie, expresiile de mai jos au următorul înţeles: (1) prin expresia post consular se înţelege orice consulat general, consulat, viceconsulat sau agenţie consulară; (2) prin expresia circumscripţie consulară se înţelege teritoriul atribuit postului consular pentru exercitarea funcţiilor consulare; (3) prin expresia şef al postului consular se înţelege persoana care a primit însărcinarea sa acţioneze în aceasta calitate; (4) prin expresia funcţionar consular se înţelege orice persoană, inclusiv şeful postului consular, care a primit însărcinarea sa exercite funcţiile consulare; (5) prin expresia angajat consular se înţelege orice persoană care îndeplineşte sarcinile administrative sau tehnice ale postului consular; (6) prin expresia membru al personalului de serviciu se înţelege orice persoană care îndeplineşte sarcinile de deservire ale postului consular; (7) prin expresia membri ai postului consular se înţelege funcţionarii consulari, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu; (8) prin expresia membrii personalului consular se înţelege funcţionarii consulari, cu excepţia şefului postului consular, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu; (9) prin expresia membru al personalului particular se înţelege persoana aflată, în mod exclusiv, în serviciul particular al unui membru al postului consular; (10) prin expresia membru de familie se înţelege sotia sau soţul, copiii şi părinţii membrului postului consular, cu condiţia ca ei sa locuiască împreună şi să fie în întreţinerea acestuia; (11) prin expresia localuri consulare se înţelege clădirile sau părţile din clădiri, inclusiv reşedinţa şefului postului consular, precum şi terenul aferent acestora, care sunt utilizate exclusiv pentru postul consular, indiferent în a cui proprietate se afla; (12) prin expresia arhive consulare se înţelege toate hirtiile, documentele, corespondenta, cărţile, filmele, mijloacele tehnice de acumulare şi utilizare a informaţiilor, registrele postului consular, precum şi cifrul, codurile, cartotecile şi orice alte mijloace destinate pentru asigurarea păstrării şi conservării lor; (13) prin expresia nava se înţelege orice mijloc civil de navigaţie, care are dreptul de a arbora drapelul statului trimiţător; (14) prin expresia aeronava se înţelege orice aparat civil de zbor, înregistrat în statul trimiţător şi care are dreptul sa folosească însemnele de identificare ale acestui stat. 2. Dispoziţiile prezentei convenţii, referitoare la cetăţenii statului trimiţător, se aplică în mod corespunzător şi persoanelor juridice care au sediul permanent în statul trimiţător şi care sunt constituite conform legislaţiei acestui stat.
 + 
Capitolul 2Înfiinţarea posturilor consulare şi numirea funcţionarilor consulari  + 
Articolul 2Înfiinţarea unui post consular 1. Un post consular poate fi stabilit pe teritoriul statului de reşedinţa numai cu consimţământul acestui stat. 2. Sediul postului consular, rangul sau şi circumscripţia sa consulară sunt stabilite de statul trimiţător şi sunt supuse aprobării statului de reşedinţa. 3. Schimbarea ulterioară a sediului postului consular, a rangului acestuia sau a circumscripţiei sale consulare se poate face de către statul trimiţător numai cu acordul statului de reşedinţa.
 + 
Articolul 3Numirea şi admiterea şefului de post consular 1. Şeful postului consular este numit de statul trimiţător şi este admis să-şi exercite funcţiile sale de către statul de reşedinţa. 2. Statul trimiţător transmite Ministerului Afacerilor Externe al statului de reşedinţa, pe canale diplomatice sau pe o alta cale potrivita, patenta consulară privind numirea şefului postului consular. În patenta consulară se indica numele şi prenumele şefului postului consular, cetăţenia sa, clasa acestuia, circumscripţia consulară în care îşi va exercita funcţiile consulare, precum şi sediul postului consular. 3. După primirea patentei consulare, statul de reşedinţa eliberează şefului postului consular exequaturul, în cel mai scurt timp posibil. 4. Dacă statul de reşedinţa refuza eliberarea exequaturului, el nu este obligat sa comunice statului trimiţător motivele refuzului sau. 5. Până la eliberarea exequaturului, statul de reşedinţa poate da acordul sau ca şeful postului consular sa exercite, temporar, funcţiile sale. 6. Şeful postului consular poate să înceapă exercitarea funcţiilor sale numai după ce statul de reşedinţa i-a eliberat exequaturul sau şi-a dat acordul în alta forma. 7. De îndată ce şeful postului consular este admis, chiar cu titlu temporar, să-şi exercite funcţiile, autorităţile statului de reşedinţa întreprind măsurile necesare pentru ca acesta să-şi poată îndeplini funcţiile.
 + 
Articolul 4Exercitarea cu titlu temporar a funcţiilor şefului postului consular 1. Dacă şeful postului consular nu-şi poate exercita funcţiile sale sau dacă postul sau a devenit vacant, funcţiile sale pot fi exercitate temporar de un gerant interimar. 2. Numele şi prenumele gerantului interimar sunt notificate, în prealabil, Ministerului Afacerilor Externe al statului de reşedinţa sau altei autorităţi desemnate de acest minister, de către misiunea diplomatică a statului trimiţător sau, în lipsa acestuia, de către însuşi şeful postului consular, ori, în cazul când acesta nu este în măsura sa o facă, de către orice alta autoritate competentă a statului trimiţător. Şeful de reşedinţa poate condiţiona acordarea consimtamintului sau pentru admiterea gerantului intermediar de calitatea sa de agent diplomatic sau de funcţionar consular al statului trimiţător în statul de reşedinţa. 3. Autorităţile competente ale statului de reşedinţa acorda asistenţa şi protecţie gerantului interimar. Pe timpul activităţii sale, dispoziţiile prezentei convenţii sunt aplicabile gerantului interimar în aceeaşi măsura ca şi titularului şefului de post consular. Totuşi statul de reşedinţa nu este obligat sa acorde gerantului interimar privilegiile şi imunităţile de care şeful postului consular se bucura numai în baza unor condiţii pe care gerantul interimar nu le îndeplineşte. 4. Membrul personalului diplomatic al reprezentantei diplomatice a statului trimiţător în statul de reşedinţa, care este numit gerant interimar de către statul trimiţător, în condiţiile prevăzute în paragraful 1 al prezentului articol, continua să se bucure de privilegiile şi imunităţile diplomatice.
 + 
Articolul 5Notificarea către statul de reşedinţa a numirilor, sosirilor şi plecarilor Statul trimiţător notifica Ministerului Afacerilor Externe al statului de reşedinţa sau autorităţii desemnate de acesta: (1) numirea membrilor postului consular, sosirea, după numirea lor la postul consular, plecarea definitivă sau încetarea funcţiilor lor, precum şi orice alte schimbări referitoare la statutul lor, care s-au produs în timpul serviciului lor; (2) sosirea şi plecarea definitivă a unui membru de familie a unui membru al postului consular şi, dacă este cazul, faptul ca o persoană devine sau încetează de a mai fi membru de familie al acestuia; (3) sosirea şi plecarea definitivă a membrilor personalului particular şi, dacă este cazul, sfârşitul serviciului lor în aceasta calitate; (4) angajarea sau concedierea în şi din calitatea de membri ai postului consular sau ca membri ai personalului particular a persoanelor care au domiciliul sau reşedinţa în statul de reşedinţa, care au dreptul la privilegii şi imunităţi.
 + 
Articolul 6Eliberarea documentelor de identitate 1. Autorităţile competente ale statului de reşedinţa eliberează, gratuit, fiecărui funcţionar consular un document care atesta identitatea şi funcţia acestuia. 2. Prevederile alin. 1 se referă, de asemenea, şi la angajaţii consulari, la membrii personalului de serviciu şi la membrii personalului particular, cu condiţia ca aceste persoane sa nu fie cetăţeni ai statului de reşedinţa şi sa nu aibă domiciliul permanent în acest stat. 3. Prevederile alin. 1 şi 2 se referă, în mod corespunzător, şi la membrii de familie ai persoanelor menţionate.
 + 
Articolul 7Cetăţenia funcţionarilor consulari Funcţionarii consulari pot fi numai cetăţeni ai statului trimiţător, care nu au domiciliul permanent în statul de reşedinţa şi nu exercita în acest stat, în afară atribuţiilor de serviciu, nici o alta activitate aducatoare de venituri.
 + 
Articolul 8Consuli onorifici Statele contractante pot sa numească consuli onorifici, conducindu-se după prevederile corespunzătoare ale Convenţiei privind relaţiile consulare de la Viena din anul 1963 şi după legile lor interne.
 + 
Articolul 9Încetarea funcţiilor unui membru al unui post consular 1. Funcţiile unui membru al postului consular încetează, îndeosebi, prin: (1) notificarea statului trimiţător către statul de reşedinţa ca funcţiile membrului postului consular au încetat; (2) retragerea exequaturului; (3) notificarea statului de reşedinţa facuta statului trimiţător, ca el a încetat sa mai considere persoana în cauza ca membru al personalului consular. 2. Statul de reşedinţa poate oricând, fără a fi obligat sa motiveze decizia sa, sa înştiinţeze statul trimiţător, pe cale diplomatică sau în orice alt mod, ca exequaturul eliberat şefului postului consular a fost retras sau, ca un funcţionar consular ori un alt membru al postului consular, a devenit inacceptabil. Într-un asemenea caz, statul trimiţător trebuie să recheme persoana în cauza, dacă aceasta este deja în activitate. Dacă statul trimiţător nu îndeplineşte aceasta cerinţa într-un termen raţional, atunci statul de reşedinţa poate refuza recunoaşterea unei asemenea persoane în calitate de membru al postului consular.
 + 
Capitolul 3Facilităţi, privilegii şi imunităţi  + 
Articolul 10Înlesniri acordate activităţii postului consular 1. Statul de reşedinţa acorda postului consular toate facilităţile pentru îndeplinirea funcţiilor sale, pentru ca lucrătorii postului consular să-şi poată exercita activitatea oficială şi sa beneficieze de drepturile, facilităţile, privilegiile şi imunităţile prevăzute de prezenta convenţie. 2. Statul de reşedinţa întreprinde măsurile corespunzătoare pentru asigurarea protecţiei postului consular.
 + 
Articolul 11Localurile consulare şi locuintele membrilor postului consular 1. Statul trimiţător are dreptul, în conformitate cu prevederile prevăzute în legislaţia statului de reşedinţa: (1) sa folosească sau sa arendeze terenuri, sa dobindeasca în proprietate, să deţină, sa folosească sau sa închirieze clădirile sau părţile din clădiri necesare pentru localurile postului consular sau pentru reşedinţa şefului postului consular, precum şi pentru spaţiile de locuit ale celorlalţi membri ai postului consular; (2) în aceleaşi scopuri, sa construiască sau sa amenajeze clădirile existente, conform cu regimul juridic al terenului; (3) sa transmită dreptul de proprietate asupra clădirilor sau părţilor din clădiri, dobîndite sau construite în acest mod. 2. Prevederile alin. 1 al prezentului articol nu scutesc statul trimiţător de obligaţia de a respecta legile şi reglementările referitoare la construcţii şi sistematizarea urbana, la protecţia monumentelor, aplicabile zonelor unde sunt situate sau se vor afla terenurile, clădirile sau părţile din clădiri respective.
 + 
Articolul 12Folosirea drapelului de stat şi a stemei 1. Scutul cu stema statului trimiţător şi denumirea postului consular, scrisă în limba statului trimiţător şi în limba statului de reşedinţa, pot fi fixate pe clădirea oficiului consular şi pe clădirea reşedinţei şefului postului consular. 2. Drapelul statului trimiţător poate fi arborat pe clădirea unde funcţionează postul consular, precum şi la reşedinţa şefului postului consular. 3. Şeful postului consular poate, de asemenea, sa arboreaza drapelul statului trimiţător pe mijloacele sale de transport, când acestea sunt folosite în interes oficial. 4. În exercitarea dreptului acordat de prezentul articol trebuie să ţină seama de legile, regulamentele şi uzanţele statului de reşedinţa.
 + 
Articolul 13Inviolabilitatea localurilor consulare şi a locuinţelor funcţionarilor consulari 1. Localurile consulare sunt inviolabile. Autorităţile statului de reşedinţa nu pot pătrunde în localurile consulare fără acordul expres al şefului postului consular, al şefului reprezentantei diplomatice a statului trimiţător sau al persoanei desemnate de unul dintre aceştia. 2. Prevederile alin. 1 al prezentului articol se aplică şi spaţiilor de locuit ale funcţionarilor consulari.
 + 
Articolul 14Scutirea de rechiziţie Localurile consulare, mobilierul sau bunurile postului consular, mijloacele sale de transport nu pot face obiectul vreunei forme de rechiziţie în scopuri de apărare naţionala sau de utilitate publică.
 + 
Articolul 15Scutirea localurilor consulare de impozite 1. Localurile consulare şi locuintele membrilor postului consular, asupra cărora statul trimiţător sau orice altă persoană, actionind în numele acestui stat, este proprietar sau locatar, sunt scutite de orice impozite şi taxe de orice fel, naţionale, regionale sau comunale, cu excepţia taxelor ca remunerare pentru serviciile concret prestate. 2. Scutirea fiscală prevăzută la alin. 1 al prezentului articol nu se aplică acelor impozite şi taxe când, după legile şi regulamentele statului de reşedinţa, ele cad în sarcina persoanei care a contractat cu statul trimiţător sau cu persoana care acţionează în numele acestui stat. 3. Prevederile alin. 1 din prezentul articol se referă, de asemenea, şi la mijloacele de transport, proprietate a statului trimiţător şi destinate activităţilor postului consular.
 + 
Articolul 16Inviolabilitatea arhivelor şi documentelor consulare Arhivele şi documentele consulare sunt inviolabile în orice moment şi indiferent unde s-ar afla.
 + 
Articolul 17Libertatea de comunicare 1. Statul de reşedinţa trebuie să permită şi sa protejeze libera comunicare a postului consular pentru toate scopurile sale oficiale. Postul consular poate folosi toate mijloacele de comunicare potrivite, inclusiv curieri diplomatici sau consulari, valiza diplomatică sau consulară şi mijloace în cod sau cifrate pentru a comunică cu guvernul sau, cu misiunile diplomatice ale tarii sale sau cu alte posturi consulare ale statului trimiţător, oriunde s-ar găsi ele. Totuşi, postul consular nu poate instala şi utiliza o statie de radioemisie decît cu consimţământul statului de reşedinţa. 2. Corespondenta oficială a postului consular este inviolabilă. Prin expresia corespondenta oficială se înţelege întreaga corespondenta a postului consular. 3. Valiza consulară nu poate fi nici deschisă şi nici reţinută. Totuşi, dacă autorităţile competente ale statului de reşedinţa au motive serioase sa creadă ca valiza consulară conţine alte obiecte decît corespondenta, documentele sau obiectele vizate în paragraful 4 din prezentul articol, ele pot cere ca valiza să fie deschisă în prezenta lor de către un împuternicit al statului trimiţător. Dacă autorităţile statului trimiţător refuza sa satisfacă cererea, valiza se înapoiază la locul de unde a fost trimisa. 4. Coletele care constituie valiza consulară trebuie să poarte semne exterioare vizibile ale caracterului lor şi ele pot conţine numai corespondenta oficială sau documente şi obiecte destinate exclusiv pentru folosinţă oficială. 5. Curierul consular trebuie să poarte un document oficial care să-i ateste calitatea sa şi în care să se precizeze numărul de colete care constituie valiza consulară. Afară de cazul când statul de reşedinţa consimte la aceasta, curierul consular nu trebuie să fie cetăţean al statului de reşedinţa sau, cu excepţia când el este cetăţean al statului trimiţător, o persoană cu reşedinţa permanenta în statul de reşedinţa. În exercitarea funcţiilor sale, curierul consular este protejat de către statul de reşedinţa. El se bucura de inviolabilitatea persoanei şi nu poate fi supus nici unei forme de arestare sau de reţinere. 6. Statul trimiţător, misiunile diplomatice şi posturile consulare pot desemna curieri consulari ad-hoc. În acest caz se aplică, de asemenea, prevederile alin. 5 al prezentului articol, sub rezerva ca imunităţile menţionate acolo încetează în momentul în care curierul a remis valiza consulară, pe care o avea în grija, destinatarului. 7. Valiza consulară poate fi încredinţată comandantului unei nave sau al unei aeronave, care soseste într-un punct de intrare autorizat. Comandantul trebuie să aibă document oficial care să indice numărul de colete care constituie valiza consulară, dar el nu este considerat curier consular. Printr-o înţelegere cu autorităţile locale competente, postul consular poate trimite pe unul dintre membrii săi sa predea sau sa preia valiza, în mod direct şi liber, de la comandantul navei sau al aeronavei.
 + 
Articolul 18Inviolabilitatea personală a funcţionarilor consulari şi imunitatea de jurisdicţie 1. Funcţionarii consulari beneficiază de imunitatea de jurisdicţie a statului de reşedinţa în materie penală, civilă şi administrativă. Ei beneficiază de inviolabilitatea personală şi nu pot fi arestaţi sau supuşi nici unei măsuri de restringere a libertăţii personale. 2. Angajaţii consulari beneficiază de imunitatea de jurisdicţie a statului de reşedinţa în materie penală, civilă şi administrativă numai pentru actele îndeplinite în exercitarea funcţiilor oficiale. 3. Dispoziţiile alin. 1 şi 2 de mai sus nu se aplică acţiunilor civile care: (1) rezultă din încheierea de către un funcţionar consular sau de un angajat consular a unui contract pe care aceştia nu l-au încheiat în mod expres sau implicit în calitatea lor de reprezentanţi ai statului trimiţător; (2) sunt intentate pentru o paguba rezultată dintr-un accident cauzat în statul de reşedinţa, indiferent de felul mijlocului de transport care a fost implicat în accident; (3) se referă la succesiuni, în care funcţionarul consular sau angajatul consular este considerat ca persoana particulară şi acţionează în calitate de moştenitor, de legatar, de executor testamentar, de administrator sau curator al unei succesiuni.
 + 
Articolul 19Obligaţia de a depune ca martor 1. Membrii personalului consular pot fi chemaţi să depună mărturie în faţa tribunalelor sau a altor autorităţi competente ale statului de destinată. Dacă funcţionarul consular refuza să depună mărturie, faţă de acesta nu pot fi aplicate nici un fel de măsuri coercitive sau sancţiuni. Angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu nu pot refuza să depună mărturie, cu excepţia cazurilor enumerate la alin. 3 din prezentul articol. 2. Autoritatea statului de reşedinţa, căreia îi este necesară mărturia unui funcţionar consular, trebuie să evite împiedicarea îndeplinirii de către aceasta persoana a funcţiilor sale. Ea poate lua asemenea mărturii de la funcţionarul consular în chiar sediul postului consular, la reşedinţa sau în locuinta acestuia. 3. Membrii postului consular nu sunt obligaţi să depună mărturie despre faptele care se referă la îndeplinirea sarcinilor lor consulare şi nici despre corespondenta oficială sau alte documente din arhivele consulare. Ei au, de asemenea, dreptul de a refuza să depună mărturie în calitate de experţi asupra legislaţiei statului trimiţător.
 + 
Articolul 20Renunţarea la privilegii şi imunităţi 1. Statul trimiţător poate renunţa la privilegiile şi imunităţile enumerate în art. 18 şi 19. Renunţarea, în toate cazurile, trebuie să fie expres exprimată şi facuta în forma scrisă. 2. Intentarea unei acţiuni de către un membru al postului consular, când acesta ar putea sa beneficieze de imunitate de jurisdicţie, îl lipseşte de dreptul de a invoca imunitatea faţă de orice acţiune reconvenţională, legată direct de acţiunea principala. 3. Renunţarea la imunitatea de jurisdicţie în cazul unei acţiuni civile sau administrative nu înseamnă renunţarea la imunitate în ceea ce priveşte executarea hotărârii pentru care este necesară o renunţare distinctă.
 + 
Articolul 21Scutirea de prestaţii personale Statul de reşedinţa este obligat sa scutească membrii postului consular de orice prestaţie personală şi de orice serviciu de interes public, indiferent de caracterul acestora, ca şi de sarcinile militare cum ar fi rechizitiile, contribuţiile şi incartiruirile.
 + 
Articolul 22Scutirea de înmatriculare a străinilor şi de eliberare a permiselor de şedere Membrii postului consular şi membrii lor de familie sunt scutiţi de îndeplinirea oricăror obligaţii prevăzute de legile şi regulamentele statului de reşedinţa privind înregistrarea, obţinerea permiselor de şedere şi a altor asemenea cerinţe formulate faţă de străini.
 + 
Articolul 23Scutirea de impozite 1. Membrii postului consular sunt scutiţi de orice impozite şi taxe personale sau reale, naţionale şi locale, cu excepţia: (1) impozitelor indirecte, încorporate în mod normal în preţul mărfurilor şi al serviciilor; (2) impozitelor şi taxelor pe bunurile imobile particulare, situate pe teritoriul statului de reşedinţa, sub rezerva dispoziţiilor art. 15; (3) drepturilor de succesiune şi de mutaţie percepute de către statul de reşedinţa, sub rezerva prevederilor alin. (2) al art. 27; (4) impozitelor şi taxelor pe veniturile particulare, inclusiv câştigurile în capital, care îşi au izvorul în statul de reşedinţa şi a impozitelor pe capital prelevate asupra investiţiilor efectuate în întreprinderi comerciale sau financiare situate în statul de reşedinţa; (5) impozitelor şi taxelor percepute ca remunerare a serviciilor particulare prestate; (6) taxelor de înregistrare, de grefa, de ipoteca şi de timbru, sub rezerva dispoziţiilor art. 15. 2. Membrii postului consular, care angajează persoane ale căror retribuţii sau salarii nu sunt scutite de impozitul pe venit în statul de reşedinţa, trebuie să respecte obligaţiile pe care legile şi regulamentele acestui stat le impun celor care angajează în materia perceperii impozitului pe venit.
 + 
Articolul 24Scutire de taxe vamale şi de control vamal 1. În conformitate cu legile şi regulamentele sale, statul de reşedinţa autorizeaza intrarea şi acorda scutirea de orice taxe vamale, impozite şi alte redevenţe conexe, cu excepţia cheltuielilor de încărcare, descărcare, depozitare, de transport şi a cheltuielilor pentru servicii similare pentru: (1) obiectele destinate folosirii oficiale a postului consular; (2) obiectele, mijloacele de transport şi bunurile de consum destinate folosinţei personale a funcţionarului consular, inclusiv efectele destinate instalării sale. 2. Angajaţii consulari beneficiază de privilegiile şi scutirile prevăzute la alin. 1 al prezentului articol numai în ceea ce priveşte obiectele importate cu ocazia primei lor instalări. 3. Bagajele personale, însoţite de funcţionarii consulari, sunt scutite de control vamal. Ele nu vor fi supuse controlului decît dacă exista motive serioase să se presupună ca ele conţin alte obiecte decît cele menţionate la alin. 2 pct. (1) al prezentului articol sau obiecte al căror import sau export este interzis de către legile şi regulamentele statului de reşedinţa sau de regulile impuse în cazuri de carantina. Acest control nu poate avea loc decît în prezenta funcţionarului consular.
 + 
Articolul 25Respectarea legilor şi regulamentelor statului de reşedinţa Toate persoanele care, în conformitate cu prezenta convenţie, beneficiază de privilegii şi imunităţi, au datoria, fără a aduce daune propriilor privilegii şi imunităţi, să respecte legislaţia statului de reşedinţa, inclusiv normele care reglementează circulaţia şi asigurarea autoturismelor.
 + 
Articolul 26Libertatea de deplasare În măsura în care aceasta nu contravine legilor şi normelor privind zonele în care accesul străinilor este interzis sau este reglementat pentru considerente de securitate de stat, statul de reşedinţa asigura membrilor postului consular libertatea de deplasare pe teritoriul sau.
 + 
Articolul 27Succesiunea unui membru al postului consular În caz de deces al unui membru al postului consular, statul de reşedinţa: (1) permite exportul bunurilor mobile ale defunctului, cu excepţia celor care au fost dobîndite în statul de reşedinţa şi care fac obiectul unei prohibiţii de export în momentul decesului; (2) nu percepe nici un fel de taxe naţionale sau locale, de succesiune sau de mutaţie asupra bunurilor mobile a căror prezenta în statul de reşedinţa se datora exclusiv prezentei în acest stat a defunctului în calitatea sa de membru al postului consular.
 + 
Articolul 28Privilegii şi imunităţi ale membrilor de familie Membrii de familie ai unui membru al postului consular beneficiază de privilegiile şi imunităţile prevăzute în art. 18, 19, 21, 22, 23, 24, 26 şi 27 din prezenta convenţie, cu condiţia ca aceştia sa nu fie cetăţeni ai statului de reşedinţa, sa nu domicilieze în acest stat şi sa nu exercite nici o activitate lucrativă, aducatoare de venituri.
 + 
Articolul 29Începutul şi încetarea privilegiilor şi imunităţilor consulare 1. Fiecare membru al postului consular beneficiază de privilegiile şi imunităţile prevăzute în prezenta convenţie de la data intrării lui pe teritoriul statului de reşedinţa pentru a ajunge la postul sau, sau dacă se găseşte deja pe acest teritoriu, din momentul intrării sale în funcţie. 2. Membrii de familie ai unui membru al postului consular, precum şi membrii personalului sau particular, beneficiază de privilegiile şi imunităţile prevăzute de prezenta convenţie începând cu una din următoarele date: data de când membrul respectiv al postului consular se bucura de privilegiile şi imunităţile prevăzute la alin. 1 al prezentului articol; data intrării lor pe teritoriul statului de reşedinţa; data la care ei au devenit membri de familie sau membri ai personalului particular respectiv. 3. Când funcţiile unui membru al postului consular încetează, privilegiile şi imunităţile sale, precum şi acelea ale membrilor familiei sale sau ale membrilor personalului sau particular, încetează, în mod normal, în momentul în care persoana în cauza părăseşte teritoriul statului de reşedinţa sau la expirarea unui termen rezonabil, care i-a fost acordat în acest scop. În ceea ce priveşte persoanele menţionate la alin. 2 al prezentului articol, privilegiile şi imunităţile lor încetează din momentul când acestea încetează sa mai locuiască împreună cu membrul postului consular sau sa mai fie în serviciul acestuia, în cazul membrilor personalului particular, cu rezerva, totuşi ca, dacă aceste persoane intenţionează sa părăsească teritoriul statului de reşedinţa într-un termen rezonabil, privilegiile şi imunităţile lor subzistă până în momentul plecării lor. 4. Totuşi, în ceea ce priveşte actele săvârşite de un funcţionar consular sau de un angajat consular în exercitarea funcţiilor sale, imunitatea de jurisdicţie subzistă fără limita de durata. 5. În caz de deces al unui membru al postului consular, membrii familiei sale continua să se bucure de privilegiile şi imunităţile ce le au, până la data la care ei părăsesc teritoriul statului de reşedinţa sau până la expirarea unui termen rezonabil, care le va fi fost acordat în acest scop.
 + 
Articolul 30Persoane asupra cărora nu se extind privilegiile şi imunităţile 1. Privilegiile şi imunităţile prevăzute în prezenta convenţie, cu excepţia celor prevăzute la alin. 3 al art. 18 nu se extind asupra membrilor postului consular care sunt cetăţeni ai statului de reşedinţa sau au domiciliul permanent în acest stat. 2. Statul de reşedinţa îşi exercită jurisdicţia faţă de persoanele prevăzute la alin. 1 al acestui articol, astfel încât sa nu împiedice, fără motiv, exercitarea funcţiilor postului consular.
 + 
Capitolul 4Funcţii consulare  + 
Articolul 31Exercitarea funcţiilor consulare 1. Funcţiile consulare sunt îndeplinite de funcţionarii consulari ai statului trimiţător. 2. În caz de necesitate, funcţiile consulare pot fi îndeplinite de un membru al personalului diplomatic al misiunii diplomatice a statului trimiţător din statul de reşedinţa. Numele şi prenumele membrului personalului diplomatic, căruia i se încredinţează îndeplinirea de funcţii consulare, trebuie comunicate, în prealabil, Ministerului Afacerilor Externe al statului de reşedinţa. 3. Funcţiile consulare se îndeplinesc în cadrul circumscripţiei consulare. Exercitarea lor în afară circumscripţiei consulare se poate face numai cu consimţământul statului de reşedinţa.
 + 
Articolul 32Funcţiile principale ale postului consular Funcţiile principale ale postului consular constau în: (1) apărarea în statul de reşedinţa a drepturilor şi intereselor statului trimiţător, ale cetăţenilor şi persoanelor sale juridice, în conformitate cu normele dreptului internaţional; (2) favorizarea dezvoltării în continuare a bunelor relaţii dintre cele doua state în sectoarele economice, comerciale, culturale, ştiinţifice şi turistice, întărirea legăturilor prieteneşti dintre ele, în toate domeniile.
 + 
Articolul 33Comunicarea cu autorităţile statului de reşedinţa Funcţionarul consular are dreptul ca, în exercitarea funcţiilor sale, prevăzute în prezenta convenţie, să se adreseze: (1) autorităţilor locale din circumscripţia consulară; (2) autorităţilor centrale ale statului de reşedinţa, în măsura în care legile statului de reşedinţa permit aceasta.
 + 
Articolul 34Exercitarea funcţiilor consulare într-un stat terţ sau în numele unui stat terţ 1. Statul trimiţător poate, după notificarea către statele interesate, dacă nici unul dintre acestea nu se opune în mod expres, sa insarcineze un post consular stabilit într-un stat să-şi asume exercitarea de funcţii consulare într-un alt stat. 2. După notificarea corespunzătoare către statul de reşedinţa şi dacă acesta nu se opune, un post consular al statului trimiţător poate exercita funcţii consulare în statul de reşedinţa în numele unui stat terţ.
 + 
Articolul 35Evidenta cetăţenilor statului trimiţător 1. Funcţionarul consular are dreptul sa ţină evidenta cetăţenilor statului trimiţător, aflaţi în circumscripţia sa consulară. 2. Înregistrarea de către funcţionarul consular a cetăţenilor statului trimiţător nu-i scuteşte pe aceştia de obligaţia respectării formalităţilor prevăzute de legile statului de reşedinţa pentru străini.
 + 
Articolul 36Reprezentarea intereselor legale ale cetăţenilor în faţa autorităţilor statului de reşedinţa 1. Funcţionarul consular are dreptul sa întreprindă măsuri, în conformitate cu legile statului de reşedinţa, pentru asigurarea reprezentării intereselor legale ale cetăţenilor statului trimiţător în faţa instanţelor judecătoreşti şi a altor autorităţi ale statului de reşedinţa. El poate, în conformitate cu legile statului de reşedinţa, să solicite adoptarea de măsuri temporare pentru apărarea drepturilor şi intereselor legale ale cetăţenilor statului trimiţător, dacă aceştia absentează sau, din alte cauze credibile, nu sunt în măsura să-şi apere drepturile şi interesele lor. 2. Funcţionarul consular are, de asemenea, dreptul să solicite instanţelor judecătoreşti sau autorităţilor amînarea examinării cauzei, care priveşte pe cetăţeanul statului trimiţător, până când acesta nu va fi informat şi va avea posibilitatea de a se apara, singur sau prin reprezentant. 3. Reprezentarea prevăzută la alin. 1 al prezentului articol încetează când persoanele reprezentate numesc împuternicitul lor sau preiau, personal, apărarea drepturilor şi intereselor lor.
 + 
Articolul 37Apărarea intereselor legale ale cetăţenilor statului trimiţător 1. Autorităţilor competente ale statului de reşedinţa informează pe funcţionarul consular despre arestarea sau reţinerea, sub orice formă, a unui cetăţean al statului trimiţător, într-un termen cît mai scurt, dar nu mai tirziu de 3 zile de la data arestării sau reţinerii acestuia. 2. Funcţionarul consular are dreptul, în conformitate cu legile statului de reşedinţa, sa primească corespondenta sau alte comunicări de la cetăţeanul aflat în stare de arest, în asteptarea judecării, sau de la acela care este reţinut, în orice alta forma, şi să facă demersurile necesare pentru a-i aproba asistenţa juridică. Funcţionarul consular are dreptul, în conformitate cu legile statului de reşedinţa, sa viziteze şi sa comunice cu cetăţeanul statului trimiţător, aflat în arest sau reţinut sub orice formă, sau cu cel care executa o pedeapsă privativă de libertate în termen de 5 zile de la data arestării sau reţinerii. 3. La cererea funcţionarului consular autorităţile competente ale statului de reşedinţa trebuie să asigure vizitarea cetăţeanului statului trimiţător, în cauza, în termen de 3 zile de la înştiinţarea menţionată la alin. 1 al prezentului articol. 4. Autorităţile competente ale statului de reşedinţa trebuie să informeze, neîntîrziat, pe cetăţeanul statului trimiţător despre dreptul sau de a lua legătură cu funcţionarul consular, conform prevederilor acestui articol.
 + 
Articolul 38Funcţii referitoare la paşapoarte şi vize Funcţionarul consular are dreptul: (1) sa elibereze cetăţenilor statului trimiţător paşapoarte sau alte documente care le înlocuiesc, să le reînnoiască, să le prelungească, să le anuleze sau să facă orice modificări în acestea; (2) sa acorde vize de intrare-ieşire şi de tranzit persoanelor care doresc sa viziteze sau sa tranziteze statul trimiţător.
 + 
Articolul 39Funcţii în legătură cu cetăţenia şi cu actele de stare civilă 1. Funcţionarul consular are dreptul: (1) sa primească declaraţii referitoare la cetăţenie; (2) sa înregistreze nasterile şi decesele cetăţenilor statului trimiţător şi sa elibereze certificatele corespunzătoare; (3) sa încheie căsătorii şi sa înregistreze divorturi, potrivit legilor statului trimiţător, dacă legea statului de reşedinţa nu se opune. 2. Funcţionarul consular va comunică autorităţilor competente ale statului de reşedinţa înregistrarea naşterilor, căsătoriilor şi divorturilor, deceselor, dacă aceasta este cerută de legile statului de reşedinţa. 3. Dispoziţiile paragrafului 1 al prezentului articol nu scutesc persoanele în cauza de obligaţia de a întocmi formalităţile prevăzute de legile statului de reşedinţa. 4. Dacă autorităţile statului de reşedinţa sunt informate ca pe teritoriul acestui stat a decedat un cetăţean al statului trimiţător, ele trebuie să anunţe despre aceasta, fără întârziere, postul consular corespunzător.
 + 
Articolul 40Funcţii referitoare la tutela şi curatela 1. Funcţionarul consular are dreptul să solicite autorităţilor statului de reşedinţa instituirea tutelei sau curatelei pentru cetăţenii statului trimiţător, aflaţi în statul de reşedinţa, şi sa propună persoana care să fie numita tutore sau curator. 2. Dacă autorităţile statului de reşedinţa au cunoştinţa ca trebuie instituită o tutela sau o curatela pentru un cetăţean al statului trimiţător, ele vor informa funcţionarul consular despre aceasta, într-un termen cît mai scurt posibil.
 + 
Articolul 41Funcţii notariale 1. Funcţionarul consular are dreptul, în conformitate cu legile statului de reşedinţa: (1) sa primească, sa întocmească, sa înregistreze şi sa autentifice declaraţii ale cetăţenilor statului trimiţător; (2) sa întocmească, sa înregistreze, sa primească spre păstrare şi sa autentifice testamente de la cetăţenii statului trimiţător; (3) sa primească, sa întocmească, sa înregistreze şi sa autentifice înscrisuri care privesc acte juridice ale cetăţenilor statului trimiţător, cu excepţia celor care se referă la naşterea, stingerea sau modificarea, sub orice formă, a drepturilor reale asupra imobilelor situate în statul de reşedinţa; (4) sa legalizeze sigiliul şi semnăturile de pe actele cu caracter juridic şi de pe alte înscrisuri care emana de la autorităţile statului trimiţător sau de la statul de reşedinţa; (5) sa autentifice copiile şi traducerile actelor şi înscrisurilor cu caracter juridic, precum şi a extraselor din acestea; (6) sa primească, spre păstrare, actele sau înscrisurile aparţinând cetăţenilor statului trimiţător sau adresate acestora. 2. Funcţiile prevăzute la alin. 1 al prezentului articol pot fi îndeplinite la sediul postului consular sau în alt loc, dacă persoana interesată nu se poate prezenta la postul consular, din cauze credibile.
 + 
Articolul 42Primirea în depozit 1. Funcţionarul consular are dreptul sa primească în depozit sume de bani şi valori de la cetăţenii statului trimiţător, dacă aceasta nu contravine legislaţiei statului de reşedinţa. 2. De asemenea, funcţionarul consular are dreptul sa primească spre păstrare sumele de bani şi bunurile pierdute de cetăţenii statului trimiţător, pentru a le restitui proprietarilor.
 + 
Articolul 43Funcţii în materie de succesiuni 1. Autorităţile statului de reşedinţa vor informa, fără întârziere, postul consular despre decesul unui cetăţean al statului trimiţător şi îi vor comunică toate datele de care dispun privind activul succesoral, moştenitorii legali, legatorii, precum şi despre existenta unui testament. 2. Autorităţile competente ale statului de reşedinţa vor informa, cît mai curînd posibil, postul consular al statului trimiţător, despre deschiderea unei succesiuni în statul de reşedinţa, dacă moştenitorul legal sau legatorul este cetăţean al statului trimiţător. 3. Dacă postul consular afla de existenta succesiunilor menţionate la alin. 1 şi 2 ale prezentului articol, înainte ca ele să fie cunoscute de autorităţile competente ale statului de reşedinţa, el va informa, cît mai curînd posibil, aceste autorităţi. 4. Autorităţile competente ale statului de reşedinţa vor informa, cît mai curînd posibil, postul consular despre măsurile luate sau pe care intenţionează să le întreprindă pentru evaluarea şi conservarea succesiunilor menţionate la alin. 1 şi 2 ale prezentului articol. Funcţionarul consular poate solicita autorităţile statului de reşedinţa sa adopte măsurile corespunzătoare pentru conservarea succesiunii. 5. Funcţionarul consular poate, de asemenea, în concordanta cu legile statului de reşedinţa: (1) sa ia măsuri pentru conservarea şi administrarea bunurilor succesorale, care aparţin cetăţenilor statului trimiţător; (2) sa urmărească transferul sumelor de bani sau transmiterea bunurilor către cetăţenii statului trimiţător. 6. Funcţionarul consular are dreptul sa primească, în scopul transmiterii către moştenitorii, cetăţeni ai statului trimiţător, care nu au domiciliul în statul de reşedinţa, moştenirea sau o parte a acesteia, precum şi cotele-părţi care revin moştenitorilor din compensaţii, pensii, salarii neîncasate şi poliţe de asigurare. 7. Dacă un cetăţean al statului trimiţător, aflat temporar sau în tranzit pe teritoriul statului de reşedinţa, a decedat, sumele de bani şi bunurile sale personale se transmit postului consular al statului trimiţător. 8. Exportarea din statul de reşedinţa a bunurilor personale ale defunctului şi a sumelor de bani se face în conformitate cu legile statului de reşedinţa. 9. Postul consular al statului trimiţător eliberează autorităţilor sau persoanelor interesate un document care confirma primirea banilor sau bunurilor predate, în conformitate cu alin. 6 şi 7 ale acestui articol.
 + 
Articolul 44Transmiterea documentelor Funcţionarul consular are dreptul sa inmineze acte judiciare şi extrajudiciare şi să efectueze comisii rogatorii în conformitate cu convenţiile internaţionale sau, în lipsa acestora, conform legislaţiei statului de reşedinţa.
 + 
Articolul 45Accidentele de circulaţie Autorităţile competente ale statului de reşedinţa vor informa neîntîrziat pe funcţionarul consular al statului trimiţător despre accidentele grave în care sunt implicaţi ca vinovaţi sau victime, cetăţeni ai statului trimiţător. La cererea funcţionarului consular aceste autorităţi transmit documentele întocmite cu privire la accidentul în care a fost implicat un cetăţean al statului trimiţător, vinovat sau victima.
 + 
Articolul 46Funcţii în materie de navigaţie 1. Funcţionarul consular are dreptul sa acorde orice sprijin şi asistenţa navei statului trimiţător care intră în port sau în apele teritoriale ori în apele interne ale statului de reşedinţa. 2. Funcţionarul consular se poate urca la bordul navei imediat ce este aprobată comunicarea libera cu coasta, iar capitanul vasului şi membrii echipajului pot sa ia legătură cu funcţionarul consular. 3. Funcţionarul consular se poate adresa pentru sprijin autorităţilor competente ale statului de reşedinţa în orice probleme legate de îndeplinirea funcţiilor sale în privinta navei statului trimiţător, a căpitanului şi a membrilor echipajului acestei nave. 4. Funcţionarul consular are dreptul: (1) fără a aduce atingere drepturilor autorităţilor statului de reşedinţa, să efectueze cercetări în legătură cu orice fapte petrecute pe nava statului trimiţător în timp ce aceasta se afla în cursa sau ancorata, sa pună întrebări căpitanului sau oricărui membru al echipajului navei statului trimiţător, sa verifice documentele de bord, sa primească declaraţii în legătură cu cursa navei şi locul de destinaţie şi să facă demersuri pentru facilitarea intrării, stationarii şi plecării navei din port; (2) fără a aduce atingere competentei autorităţilor statului de reşedinţa, sa ia măsurile necesare pentru soluţionarea neintelegerilor dintre comandant şi orice membru al echipajului, inclusiv cele referitoare la condiţiile de muncă pe nava, în măsura în care legislaţia statului trimiţător prevede acestea; (3) sa ia măsuri pentru acordarea asistenţei medicale şi pentru repatrierea căpitanului sau a oricărui membru al echipajului navei; (4) sa primească, sa înregistreze, sa întocmească sau sa autentifice orice declaraţie sau document, prevăzute de legislaţia statului trimiţător în privinta navelor; (5) sa elibereze certificate provizorii care dau dreptul navei achiziţionate sau construite sa navigheze sub pavilionul statului trimiţător, în conformitate cu legislaţia acestui stat. 5. În cazul în care organele judecătoreşti sau alte autorităţi competente ale statului de reşedinţa intenţionează sa ia măsuri de constringere sau să efectueze acte de urmărire penală la bordul navei statului trimiţător, autorităţile competente ale statului de reşedinţa vor înştiinţa funcţionarul consular. Aceasta înştiinţare va fi facuta înainte de începerea unor asemenea măsuri, astfel încât funcţionarul consular să poată fi prezent la efectuarea acestora. Dacă funcţionarul consular nu a fost de faţa, autorităţile competenţa ale statului de reşedinţa îi vor prezenta, la cerere, o informare completa în legătură cu cele petrecute. Funcţionarul consular va fi înştiinţat, în prealabil, şi în cazul în care capitanul sau un membru al echipajului navei urmează să fie interogat pe uscat de către autorităţile competente ale statului de reşedinţa. Prevederile acestui articol nu se aplică în ceea ce priveşte controlul vamal, sanitar sau controlul documentelor de trecere a frontierei, precum şi în privinta oricăror acţiuni întreprinse la rugamintea sau cu acordul căpitanului navei. 6. Dacă nava statului trimiţător naufragiaza, esueaza în largul sau la ţărm ori suferă orice alta avarie în statul de reşedinţa sau dacă orice obiect, făcând parte din incarcatura navei avariate, fiind proprietatea unui cetăţean al statului trimiţător, este găsit pe ţărm sau în apropierea coastei statului de reşedinţa sau este adus în portul acestui stat, autorităţile competente ale statului de reşedinţa vor informa, în timpul cel mai scurt, pe funcţionarul consular. De asemenea, ele vor comunică funcţionarului consular măsurile luate pentru salvarea membrilor echipajului şi pasagerilor, încărcăturii şi a altor bunuri aflate la bordul navei, care aparţin navei sau care fac parte din incarcatura acesteia şi care au fost separate de nava. 7. Funcţionarul consular poate acorda orice asistenţa unei asemenea nave, membrilor echipajului şi pasagerilor; în acest scop, el se poate adresa autorităţilor competente ale statului de reşedinţa, care vor acorda sprijinul necesar. Funcţionarul consular poate să întreprindă măsuri pentru repararea navei sau se poate adresa autorităţilor competente ale statului de reşedinţa cu rugamintea de a-l sprijini în realizarea acestora sau ca ele sa întreprindă ori sa continue asemenea măsuri. 8. Dacă nava avariata sau orice obiect, care a aparţinut unei asemenea nave, a fost găsit pe coasta, în apropierea coastei statului de reşedinţa sau a fost adus în portul acestui stat, iar capitanul navei, proprietarul ei sau împuternicitul acestuia sau organizaţiile de asigurare corespunzătoare nu au posibilitatea de a întreprinde măsuri pentru păstrarea sau dispunerea de o asemenea nava sau obiect, funcţionarul consular este considerat împuternicit sa întreprindă, în numele proprietarului navei, asemenea măsuri pe care le-ar fi putut întreprinde însuşi proprietarul. Aceste prevederi se aplică, de asemenea, oricărui obiect care face parte din incarcatura navei şi care este proprietatea unui cetăţean al statului trimiţător. 9. Dacă orice obiect, care face parte din incarcatura navei avariate a unui stat terţ şi este proprietatea unui cetăţean al statului trimiţător, este găsit pe mal sau în apropierea malului statului de reşedinţa şi nici capitanul navei, nici proprietarul obiectului, nici împuternicitul sau, nici organizaţiile de asigurare nu pot întreprinde măsuri pentru păstrarea sau dispunerea de asemenea obiect, funcţionarul consular este considerat împuternicit sa întreprindă în numele proprietarului asemenea măsuri pe care le-ar fi putut întreprinde însuşi proprietarul.
 + 
Articolul 47Funcţii în materie de navigaţie aeriană Prevederile art. 46 al prezentei convenţii se aplică în mod corespunzător aeronavelor statului trimiţător cu condiţia ca acestea sa nu contravina convenţiilor multilaterale sau bilaterale din domeniul navigaţiei aeriene la care cele doua state contractante sunt părţi.
 + 
Articolul 48Îndeplinirea altor funcţii consulare Funcţionarul consular poate îndeplini şi alte funcţii consulare încredinţate de statul trimiţător, dar neprevăzute în prezenta convenţie, cu condiţia ca statul de reşedinţa, care trebuie încunoştinţat despre aceasta, să fie de acord sau sa nu aibă obiecţii.
 + 
Capitolul 5Dispoziţii finale  + 
Articolul 49Ratificarea, intrarea în vigoare şi încetarea efectelor 1. Prezenta convenţie este supusă ratificării şi va intră în vigoare în a 30-a zi de la data schimbului instrumentelor de ratificare, care va avea loc la Minsk. 2. Prezenta convenţie se încheie pe termen nelimitat şi va rămâne în vigoare 6 luni după ce una dintre părţile contractante va notifica, în forma scrisă, celeilalte părţi contractante, intenţia sa de a o denunta. 3. Încheiată azi, 7 mai 1993 la Bucureşti, în doua exemplare, fiecare în limba română, limba belarusa şi limba rusa, toate textele având aceeaşi valoare. În caz de divergenţe de interpretare, prevalează textul în limba rusa. Pentru România,Teodor Viorel Melescanu,ministru de stat,ministrul afacerilor externePentru Republica Belarus,P. Krauceanka,ministrul afacerilor externe────────────────────

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x