privind organizarea şi funcţionarea învăţământului la distanta şi a învăţământului cu frecventa redusă în instituţiile de învăţământ superior
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României, precum şi ale art. 15 alin. (8) şi (9), art. 60 alin. (1) şi (2) şi ale art. 161 alin. (2) din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,Guvernul României adopta prezenta hotărâre. +
Capitolul 1Dispoziţii generale +
Articolul 1(1) Învăţământul la distanta şi învăţământul cu frecventa redusă sunt forme flexibile de învăţământ superior prin care se asigura posibilitatea de formare iniţială, de perfecţionare sau de conversie profesională a unor largi categorii de cetăţeni. … (2) Învăţământul la distanta este caracterizat prin programe de pregătire ale căror componente dominante sunt: utilizarea unor resurse specifice unui învăţământ informatizat, sisteme de comunicaţii la distanta, de autoinstruire şi autoevaluare, precum şi sistemul tutorial. … (3) În înţelesul prezentei hotărâri tutorele este cadrul didactic desemnat de consiliul departamentului de învăţământ la distanta pentru a desfăşura activităţi de consiliere, îndrumare şi verificare a cunoştinţelor unui grup de studenţi înscrişi într-un program de învăţământ la distanta. … (4) În înţelesul prezentei hotărâri sistemul tutorial reprezintă cadrul educaţional prin care se asigura studenţilor înscrişi într-un program de învăţământ la distanta suportul material, resursele de învăţământ specifice şi sistemele de comunicaţii bidirectionale. … (5) Învăţământul cu frecventa redusă este caracterizat prin programe de pregătire ale căror componente dominante sunt: perioade compacte de instruire, intalniri periodice cu studenţii pentru desfăşurarea activităţilor practice obligatorii prevăzute în planurile de învăţământ, constând în laboratoare, lucrări practice, proiecte, practica de specialitate şi alte activităţi, precum şi folosirea unor mijloace de învăţământ specifice învăţământului la distanta. … +
Articolul 2Programele universitare şi postuniversitare în sistemul învăţământului la distanta şi al învăţământului cu frecventa redusă asigura următoarele tipuri şi niveluri de pregătire profesională:a) calificări superioare universitare, finalizate prin examene de absolvire, corespunzătoare formei de învăţământ superior de scurta durata, prin examene de licenţă sau diploma, corespunzătoare formei de învăţământ superior de lungă durata; … b) specializări postuniversitare, inclusiv prin studii aprofundate, masterat şi studii academice, finalizate prin diplome de studii postuniversitare; … c) perfecţionare postuniversitară finalizată prin certificate de absolvire; … d) conversie profesională de nivel superior finalizată prin diplome sau certificate. … +
Articolul 3(1) Sunt abilitate sa organizeze învăţământ la distanta şi învăţământ cu frecventa redusă instituţiile de învăţământ superior acreditate, în specializările universitare autorizate provizoriu sau acreditate conform Legii nr. 88/1993 privind acreditarea instituţiilor de învăţământ superior şi recunoaşterea diplomelor, republicată. … (2) Sunt abilitate sa organizeze învăţământ la distanta şi învăţământ cu frecventa redusă în specializări postuniversitare instituţiile de învăţământ superior acreditate, la propunerea senatelor universitare şi cu acordul Ministerului Educaţiei şi Cercetării. … (3) Instituţiile militare de învăţământ superior pot derula programe de învăţământ la distanta şi de învăţământ cu frecventa redusă, prevăzute la art. 2 lit. c) şi d), în aceleaşi condiţii ca şi pentru instituţiile de învăţământ superior civile. … (4) Durata studiilor în învăţământul universitar la distanta nu poate depăşi cu mai mult de 3 ani durata studiilor la forma de învăţământ de zi. … (5) Durata studiilor în învăţământul postuniversitar la distanta organizat în conformitate cu prevederile art. 72 alin. (4), art. 74 alin. (1) şi ale art. 76 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, este mai mare cu cel puţin un an faţă de durata studiilor în învăţământul postuniversitar forma de zi. … +
Capitolul 2Organizarea programelor în învăţământul la distanta şi în învăţământul cu frecventa redusă +
Articolul 4(1) Managementul programelor de învăţământ în sistemul învăţământului la distanta şi al învăţământului cu frecventa redusă se face în structuri instituţionale specializate – departamente -, organizate la nivel de facultate şi/sau de instituţie de învăţământ superior. … (2) În conformitate cu prevederile art. 146 din Legea nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, departamentele de învăţământ la distanta şi de învăţământ cu frecventa redusă sunt conduse de consiliile departamentelor, prezidate de directori. … +
Articolul 5(1) Departamentele de învăţământ la distanta sau de învăţământ cu frecventa redusă se organizează pe baza unui regulament. … (2) Regulamentul de organizare a departamentului va prevedea structura organizatorică şi modul de funcţionare, durata studiilor, precum şi sistemul de evaluare şi certificare pentru fiecare specializare. … (3) Regulamentul de organizare a departamentului se elaborează de consiliul acestuia şi se aproba de senatul instituţiei de învăţământ superior organizatoare. … +
Articolul 6(1) În cadrul departamentelor de învăţământ la distanta şi de învăţământ cu frecventa redusă se poate angaja personal didactic sau nedidactic, în condiţiile legii. … (2) Departamentele de învăţământ la distanta sau de învăţământ cu frecventa redusă întocmesc state de funcţii adecvate programelor de studii dedicate învăţământului la distanta şi învăţământului cu frecventa redusă, aprobate de senatul universitar. … +
Articolul 7(1) Admiterea la programele universitare şi postuniversitare în sistem de învăţământ la distanta sau de învăţământ cu frecventa redusă se face în baza criteriilor generale de admitere stabilite de Ministerul Educaţiei şi Cercetării. … (2) Criteriile specifice de admitere se stabilesc de senatul fiecărei instituţii de învăţământ superior. … (3) Candidaţii declaraţi admişi vor fi înscrişi ca studenţi ai facultăţii instituţiei de învăţământ superior respective. … +
Articolul 8Numărul de locuri la înscriere este propus de consiliul profesoral al facultăţii, respectiv de senatul instituţiei de învăţământ superior, în concordanta cu standardele de calitate, şi este aprobat conform legislaţiei în vigoare. +
Articolul 9Studenţii înscrişi la forma de învăţământ la distanta sau de învăţământ cu frecventa redusă încheie un contract de şcolarizare cu instituţiile de învăţământ superior organizatoare, în care se specifică drepturile, obligaţiile şi răspunderile părţilor. +
Articolul 10Pentru fiecare specializare planul de învăţământ oferit prin programele de învăţământ la distanta sau de învăţământ cu frecventa redusă este corespunzător celui de la forma de învăţământ superior de zi. +
Articolul 11În învăţământul superior şi la forma de învăţământ la distanta sau de învăţământ cu frecventa redusă funcţionează sistemul de credite transferabile în aceleaşi condiţii cu cele prevăzute pentru forma de zi. +
Articolul 12(1) Instituţiile de învăţământ superior organizatoare de programe în sistem de învăţământ la distanta sau de învăţământ cu frecventa redusă utilizează tehnologii specifice pentru pregătirea studenţilor, în care sunt incluse: suporturi de curs scris, casete audio, casete video, dischete, CD, culegeri tematice şi materiale/tehnologii, care să permită autoinstruirea şi autoevaluarea. … (2) Sistemele de comunicare cu studenţii implica folosirea Internetului, atribuirea unor conturi individuale fiecărui student, asigurarea sistemului tutorial, respectiv a tutoriatului individual, utilizarea altor mijloace IT. … +
Articolul 13Baza materială a departamentelor de învăţământ la distanta sau de învăţământ cu frecventa redusă este asigurata de către instituţiile de învăţământ superior organizatoare şi cuprinde: spaţii de învăţământ destinate cursurilor de sinteza şi examenelor, spaţii pentru sistemul de tutoriat, spaţii administrative, laboratoare, spaţii pentru comunicare multimedia, reţele de calculatoare cu acces la Internet, resurse tehnice pentru multiplicarea materialelor didactice pe suport hârtie sau pe suport electronic. +
Articolul 14Diplomele şi certificatele de studii sunt eliberate absolvenţilor care au parcurs programe în sistem de învăţământ la distanta sau de învăţământ cu frecventa redusă de către instituţiile de învăţământ superior acreditate, în conformitate cu Regulamentul actelor de studii. +
Capitolul 3Finanţarea programelor de învăţământ la distanta sau de învăţământ cu frecventa redusă +
Articolul 15Fondurile aferente programelor de învăţământ la distanta sau de învăţământ cu frecventa redusă se constituie din următoarele surse:a) taxe de studii percepute în condiţiile legii; … b) alte surse de venituri, în condiţiile legii. … +
Articolul 16Taxele de şcolarizare propuse consiliului profesoral al facultăţii de către departamentele de învăţământ la distanta sau de învăţământ cu frecventa redusă sunt aprobate de senatul instituţiei de învăţământ superior. +
Capitolul 4Evaluarea şi acreditarea programelor de învăţământ la distanta sau de învăţământ cu frecventa redusă +
Articolul 17Procedura de evaluare academica a programelor de învăţământ la distanta sau de învăţământ cu frecventa redusă se realizează conform Legii nr. 88/1993, republicată. +
Capitolul 5Dispoziţii finale +
Articolul 18(1) Ministerul Educaţiei şi Cercetării nominalizeaza ca centre de excelenta de învăţământ la distanta sau de învăţământ cu frecventa redusă instituţiile de învăţământ superior care au obţinut rezultate performanţe în programele de învăţământ la distanta sau de învăţământ cu frecventa redusă, în vederea identificarii şi consacrării celor mai performanţe tehnologii didactice specifice. … (2) Prin derogare de la prevederile art. 5, organizarea şi funcţionarea centrelor de excelenta de învăţământ la distanta sau de învăţământ cu frecventa redusă vor fi reglementate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării. … +
Articolul 19Organizarea programelor de învăţământ la distanta sau de învăţământ cu frecventa redusă în instituţiile de învăţământ superior acreditate se poate face prin asociere, în condiţiile art. 77 din Legea nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. +
Articolul 20(1) Departamentele de învăţământ la distanta sau de învăţământ cu frecventa redusă elaborează şi propun spre aprobare senatului, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, proiectul de regulament, în conformitate cu prevederile prezentei hotărâri. … (2) Până la adoptarea noului regulament departamentele de învăţământ la distanta sau de învăţământ cu frecventa redusă vor funcţiona în baza regulamentului existent. … (3) Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abroga Hotărârea Guvernului nr. 1.214/2000 privind organizarea şi funcţionarea învăţământului la distanta în învăţământul superior, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 639 din 7 decembrie 2000. … PRIM-MINISTRUADRIAN NASTASEContrasemnează:–––––Ministrul educaţieişi cercetării,Ecaterina AndronescuMinistrul finanţelor publice,Mihai Nicolae Tanasescu––––