OJ:C_202404062: Avizul Comitetului Economic și Social European – Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor – – Către o Europă mai rezilientă, mai competitivă și mai durabilă (COM(2023) 558 final)
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Jurnalul Oficial UE, 12/07/2024 |
|
Informatii
Data documentului: 24/04/2024; data votuluiAutor: Comitetul Economic şi Social European
Formă: Jurnalul Oficial UE
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria C |
C/2024/4062 |
12.7.2024 |
Avizul Comitetului Economic și Social European
Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor –
Către o Europă mai rezilientă, mai competitivă și mai durabilă
(COM(2023) 558 final)
(C/2024/4062)
Raportor:
Alain COHEUR
Coraportor:
Alain TACCOEN
Consilier(ă) |
Olivier LEMAITRE (pentru raportor, Grupul III) |
Consultare |
13.11.2023 |
Temei juridic |
Articolul 304 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene |
Secțiunea competentă |
Comisia consultativă pentru mutații industriale |
Data adoptării în secțiune |
8.4.2024 |
Data adoptării în sesiunea plenară |
24.4.2024 |
Sesiunea plenară nr. |
587 |
Rezultatul votului (pentru/împotrivă/abțineri) |
163/0/1 |
1. Concluzii și recomandări
1.1. |
CESE a dorit să își exprime punctul de vedere cu privire la comunicarea COM(2023) 558 final a Comisiei Europene (CE), adoptată în vederea summitului de la Granada, pentru ca poziția sa să fie luată în considerare la pregătirea viitorului mandat legislativ european. Având în vedere diversitatea problemelor abordate în document, prezentul aviz se focalizează pe patru sectoare esențiale pentru viitorul autonomiei strategice europene: energia, tehnologia digitală, apărarea și spațiul. El prezintă propuneri concrete care susțin necesitatea unei puteri economice și politice europene. |
1.2. |
CESE este extrem de preocupat de întârzierea acumulată față de SUA și China în sectoare atât de strategice precum cele abordate în prezentul aviz. Acest lucru fragilizează și mai mult independența și suveranitatea noastră, precum și modelul nostru de societate. Având în vedere aceste investiții masive insuficiente, în comparație cu cele ale concurenților noștri, Uniunea Europeană (UE) are foarte puțin control asupra acestor sectoare industriale și nu deține nicio poziție de lider geostrategic. Dorința UE de a reveni la un control strict al cheltuielilor publice va slăbi și mai mult modelul său economic și social pe termen lung. |
1.3. |
În viitor, sistemul energetic al UE va fi electrificat într-o foarte mare măsură și vor predomina sursele regenerabile intermitente. Acesta va acoperi o cerere care este variabilă și va trebui, neapărat, să garanteze independența și securitatea energetică a Uniunii. În prezent, ajustarea raportului ofertă-cerere se bazează în mare măsură pe centralele hidroelectrice, nucleare, termice și pe bază de combustibili fosili; asigurarea acestui echilibru în viitor va fi extrem de complexă. În același timp, obiectivul va fi creșterea securității energetice a UE, cu investiții masive într-un cadru de reglementare favorabil. |
1.4. |
Asigurarea tranziției energetice a Europei necesită menținerea multor locuri de muncă decente și a unor noi competențe. În plus, UE va trebui să instituie programe educaționale pentru ca cetățenii săi să identifice mai bine modelele de dezinformare și, astfel, să le combată mai bine. |
1.5. |
Independența digitală europeană se va baza pe mai multe elemente, cum ar fi capacitatea de a dezvolta supercomputere, de a-și stoca datele pe teritoriul său și de a încuraja dezvoltarea unor mari actori industriali. |
1.6. |
Industria noastră spațială va trebui, pentru a-și asigura durabilitatea și suveranitatea, să facă față multor provocări: fragmentarea, duplicarea și volumul redus al principalelor noastre piețe instituționale slăbesc UE, în timp ce decalajul de finanțare în raport cu Statele Unite și cu China se adâncește, iar UE se confruntă cu actori privați giganți care își optimizează lanțurile de aprovizionare interne. Criza din sectorul european al lansatoarelor evidențiază aceste vulnerabilități și afectează și sateliții. Capacitățile noastre sunt evaluate încă, în mare măsură, din perspectiva îngustă a politicilor naționale, dar nu sunt în măsură să răspundă dimensiunii europene a provocărilor majore legate de spațiu, ceea ce duce la un volum de producție mai mic pentru toți actorii și la costuri unitare mai mari pentru clienți. |
1.7. |
În următorii ani, industria noastră de apărare va trebui să ofere statelor membre și forțelor lor armate echipamente și capacități de apărare de înaltă calitate, adaptate noului mediu strategic, dar să acorde și asistență militară continuă Ucrainei și altor parteneri; în plus, ar trebui să se garanteze adaptabilitatea, durabilitatea, capacitatea, reziliența și competitivitatea bazei tehnologice și industriale europene de apărare. |
2. Observații generale
2.1. Asigurarea securității energetice a UE
2.1.1. |
UE este importator net: în 2020, 58 % din resursele de energie disponibile în UE proveneau dintr-o țară terță. Trebuie remarcat că Europa a trecut de la dependența puternică de un singur furnizor, Rusia, la dependența de Statele Unite pentru achizițiile sale de gaze. China își menține poziția dominantă într-o parte semnificativă a lanțurilor valorice industriale energetice. |
2.1.2. |
Pentru a răspunde riscurilor generate de schimbările climatice, UE s-a angajat să devină neutră din punct de vedere climatic până în 2050. CE a propus ca, în 2040, să se treacă de la o reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră de la 85 % la 95 %, cu o reducere a cererii, decarbonizarea utilizărilor finale printr-o electrificare puternică și o renovare energetică a clădirilor, al cărei ritm este, în prezent, mult prea lent. |
2.1.3. |
Electrificarea trebuie să se extindă rapid în viitor și să se ajungă la o producție de 3 362 TWh în 2030 față de 2 901 TWh în 2021. Pentru a satisface această cerință finală, producția trebuie să se bazeze pe evoluții masive în generarea de energie electrică decarbonizată, precum și pe accelerarea procedurilor de autorizare a producției. |
2.1.4. |
Utilizările termice, răcirea, mobilitatea și industria sunt cele trei sectoare principale consumatoare de energie. UE a optat pentru electrificarea directă (pompe de căldură, baterii etc.), pentru cea indirectă (prin intermediul hidrogenului electrolitic) și pentru carburanți din surse regenerabile și cu emisii scăzute de dioxid de carbon, fără a neglija captarea carbonului. |
2.1.5. |
CESE își pune întrebări cu privire la scenariile de referință ale CE, care nu permit industriei să își planifice strategic investițiile. În 2009, captarea carbonului era esențială pentru 2030, apoi, în 2013, a fost amânată pentru 2035 și, în 2016, pentru 2040, dispărând în 2020 și devenind din nou esențială în 2024. Ne putem gândi și la țintele pentru 2030 privind hidrogenul: pentru ajustarea la obiectivul de 55 % se prevedeau 233 TWh, REPowerEU 670 TWh, iar în 2024 revenim la 105 TWh. |
2.1.6. |
Viitorul sistem electric european va fi dominat de energia din surse regenerabile intermitente și va trebui să satisfacă o cerere variabilă. În prezent, ajustarea raportului ofertă-cerere se bazează pe centralele nucleare, termice pe bază de combustibili fosili și hidraulice. O atenție deosebită ar trebui acordată acestor aspecte în cadrul principiilor și acțiunilor Pactului albastru propus de CESE. Asigurarea acestui echilibru în viitor va fi mai complexă, implicând noi flexibilități (elasticitatea cererii, stocarea). |
2.1.7. |
Securitatea energetică a UE necesită investiții masive, cu un cadru favorabil investițiilor și, în mare parte, investițiilor private, chiar dacă statele membre pot oferi ajutoare. |
2.1.8. |
Tranziția energetică presupune locuri de muncă decente de toate nivelurile și deținerea competențelor necesare pentru toate activitățile. Prin Pactul privind competențele, CE încurajează toate părțile interesate să ia măsuri pentru perfecționarea și recalificarea forței de muncă. Coordonarea locală și/sau regională între întreprinderi, sindicate, autorități locale, universități și școli este esențială. |
2.1.9. |
În sfârșit, CESE atrage atenția asupra riscului natural, deși scăzut, de erupții solare, ale căror consecințe, subestimate în prezent, ar fi catastrofale și susceptibile să interfereze cu funcționarea sateliților, a rețelelor electrice și a sistemelor digitale. |
2.1.10. |
CESE solicită Comisiei:
|
2.2. Asigurarea securității digitale a UE
2.2.1. |
Digitalizarea ne revoluționează viața, cu multe beneficii incontestabile, cum ar fi comunicarea instantanee sau accesul imediat la informații. Multe dintre sarcinile zilnice devin mai ușoare. Pentru ca toți să beneficieze de aceste evoluții, trebuie consolidată formarea digitală a cetățenilor; aceasta este fundamentală și pentru a face față provocărilor pe care le implică dezinformarea și pentru a răspunde celor de pe piața forței de muncă. CESE salută, de asemenea, progresele recente în domeniul IA. |
2.2.2. |
Dacă este utilizată abuziv, tehnologia digitală facilitează diseminarea de informații înșelătoare, cu consecințe grave pentru societățile noastre. CESE salută măsurile europene, cum ar fi regulamentul european privind serviciile digitale sau codul de bune practici privind dezinformarea. Acest instrument de autoreglementare se bazează pe angajamentul voluntar al semnatarilor. CESE insistă asupra monitorizării acestuia, astfel cum a prevăzut CE. |
2.2.3. |
Apărarea instituțiilor democratice presupune educarea și formarea continuă a tuturor europenilor, permițându-le să identifice mai bine modelele de dezinformare și, astfel, să le combată mai eficient. Formarea ar trebui să permită dobândirea competențelor necesare pentru a participa constructiv la conversațiile sociale, pentru a recunoaște și a combate dezinformarea. |
2.2.4. |
Datele europene sunt găzduite în diferite țări. Ar trebui să ne îngrijoreze faptul că, în 2021 (1), 35 % din centrele de date din lume se aflau în Statele Unite. Chiar dacă normele UE permit alegerea locului în care se stochează datele, poziția dominantă a actorilor digitali străini duce, de fapt, la dependența UE de țări din afara Europei. CESE este îngrijorat de extrateritorialitatea „Legii cloud” din SUA, care intră în conflict cu Regulamentul general privind protecția datelor (RGPD). CESE subliniază importanța proiectului Gaia-X, care urmărește crearea unui ecosistem european în cloud, bazat pe o abordare comună. |
2.2.5. |
Principalele riscuri pentru securitatea cibernetică sunt amenințările care pot compromite securitatea, confidențialitatea, integritatea sau disponibilitatea datelor și a sistemelor informatice. Acestea pot avea consecințe grave: sectorul sănătății se confruntă cu o creștere îngrijorătoare a atacurilor cibernetice, astfel cum se descrie în raportul Agenției Uniunii Europene pentru Securitate Cibernetică (ENISA) intitulat „Situația amenințărilor din sectorul sănătății”. CESE este atent la punerea în aplicare a regulamentului privind securitatea cibernetică și salută noul sistem european de certificare a securității cibernetice. |
2.2.6. |
În ceea ce privește sectorul digital, trebuie să se facă distincția între fabricarea dispozitivelor și aplicațiile informatice. Deși aproape toate dispozitivele noastre provin din Asia, Europa are sectoare industriale puternice, care controlează verigi esențiale, cum ar fi echipamentele de litografie cu lumină ultravioletă. CESE sprijină Actul european privind cipurile, care este esențial pentru reindustrializarea digitală a Europei, și subliniază importanța de a avea în Europa întreprinderi lideri de piață la nivel mondial. |
2.2.7. |
Independența digitală europeană se bazează pe capacitatea sa de calcul și pe siguranța sa cibernetică. La sfârșitul lunii decembrie a fost inaugurat MareNostrum (2), unul dintre cele mai puternice 10 supercomputere din lume, finanțat în proporție de 50 % din fonduri europene. Această inițiativă trebuie să continue și în următorul mandat. |
2.2.8. |
CESE solicită Comisiei:
|
2.3. Asigurarea unui viitor pentru industria spațială europeană
2.3.1. |
Serviciile spațiale au devenit strategice pentru societățile și economiile europene, spațiul fiind esențial pentru libertatea de acțiune a UE și pentru luarea deciziilor în mod autonom. Sectoarele economice și politicile publice care depind de spațiu sunt numeroase: transporturile, geopoziționarea, telecomunicațiile, meteorologia, monitorizarea mediului, înțelegerea schimbărilor climatice și observarea Pământului în scopuri de apărare și de securitate. |
2.3.2. |
Principalii clienți și operatori ai infrastructurilor spațiale sunt autoritățile publice, învestite cu mandate de serviciu public. Entitățile care asigură infrastructura necesară furnizării acestor date și servicii sunt întreprinderi industriale private. Industria spațială joacă un rol strategic. |
2.3.3. |
Industria spațială a contribuit pozitiv la balanța comercială europeană, cu un excedent net mediu de 900 de miliarde de dolari anual în ultimul deceniu, din exporturile de sisteme satelitare și servicii de lansare. Dependența industriei spațiale europene de capacitatea sa de a câștiga contracte pe piețe deschise (foarte mici) este una dintre caracteristicile sale esențiale în raport cu situația altor puteri din domeniul spațiului (30-50 % din cifra de afaceri se realizează pe aceste piețe deschise). |
2.3.4. |
Sectorul spațial european se confruntă cu tot mai multe amenințări:
CESE solicită Comisiei:
|
2.4. Asigurarea unui viitor pentru apărarea europeană
2.4.1. |
Industria europeană de apărare este esențială pentru:
|
2.4.2. |
Provocările cu care se confruntă industria noastră a apărării sunt duble și au fost agravate și mai mult de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei: în următorii ani, aceasta va trebui să ofere statelor membre și forțelor lor armate echipamente și capacități de apărare eficiente din punctul de vedere al costurilor și de înaltă calitate, adaptate noului mediu strategic și să le permită să ofere asistență militară continuă Ucrainei și altor parteneri; pe termen mai lung, va fi necesar să se garanteze adaptabilitatea, durabilitatea, capacitatea, reziliența și competitivitatea bazei tehnologice și industriale europene de apărare. |
2.4.3. |
În plus, nu poate exista un pilon european puternic al NATO fără o bază industrială credibilă, autonomă și durabilă. NATO a recunoscut că alianța necesită o industrie de apărare puternică și eficientă, în contextul unei cooperări europene sporite.
CESE solicită Comisiei:
|
Bruxelles, 24 aprilie 2024.
Președintele
Comitetului Economic și Social European
Oliver RÖPKE
ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/4062/oj
ISSN 1977-1029 (electronic edition)