OJ:C_202404911: Comunicare a Comisiei privind Ghidul depunerii de către întreprinderi a cererilor de obținere a statutului de instalație de producție integrată și de turnătorie deschisă a UE în temeiul articolului 15 din Regulamentul (UE) 2023/1781 privind cipurile

Redacția Lex24
Publicat in Jurnalul Oficial UE, 20/08/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria CC/2024/491120.8.2024COMUNICARE A COMISIEI privind Ghidul depunerii de către întreprinderi a cererilor de obținere a statutului de instalație de producție integrată și de turnătorie deschisă a UE în temeiul articolului 15 din Regulamentul (UE) 2023/1781 privind...

Informatii

Data documentului: 29/07/2024
Autor: Comisia Europeană, Direcția Generală Rețele de Comunicare, Conținut și Tehnologie
Formă: Jurnalul Oficial UE
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria C


C/2024/4911

20.8.2024

COMUNICARE A COMISIEI

privind Ghidul depunerii de către întreprinderi a cererilor de obținere a statutului de instalație de producție integrată și de turnătorie deschisă a UE în temeiul articolului 15 din Regulamentul (UE) 2023/1781 privind cipurile

(C/2024/4911)

Cuprins

I.

Introducere 2

II.

Instalații de pionierat 3

1.

Definiția pionieratului 3

2.

Definiția instalației de producție integrate și a turnătoriei deschise a UE 3

3.

Beneficiile statutului de instalație de producție integrată și de turnătorie deschisă a UE 4

A.

Sinergii cu ajutoarele de stat și diferențe față de acestea 5

B.

Etapa anterioară depunerii cererii 5

4.

Obligațiile care decurg din statutul de IPF și OEF 6

A.

Stadiul de criză 6

B.

Comenzile prioritare 7

III.

Cererea de obținere a statutului de instalație de producție integrată sau de turnătorie deschisă a UE 8

1.

Cine poate solicita obținerea statutului de IPF și OEF? 8

2.

Care sunt cerințele analizate de Comisie la evaluarea cererii? 8

A.

Caracterul de pionierat 8

B.

Angajamentul de a respecta criteriile prevăzute la articolul 13 alineatul (3) sau la articolul 14 alineatul (3) din Regulamentul privind cipurile. 9

C.

Planul de afaceri [articolul 15 alineatul (2) litera (b) din Regulamentul privind cipurile] 11

D.

Documentația privind experiența solicitantului [articolul 15 alineatul (2) litera (c) din Regulamentul privind cipurile] 11

E.

Documentul care atestă disponibilitatea statelor membre pe teritoriul cărora ar urma să fie construită instalația de a facilita înființarea acesteia [articolul 15 alineatul (2) litera (d) din Regulamentul privind cipurile] 11

F.

Existența unor politici și planuri privind proprietatea intelectuală [articolul 15 alineatul (2) litera (e) din Regulamentul privind cipurile] 12

G.

Angajamentul de a onora cu prioritate comenzile plasate pe timp de criză (articolul 26 din Regulamentul privind cipurile. 12

3.

Care este procedura urmată de Comisie pentru evaluarea cererilor? 12

A.

Primirea cererii și evaluarea de prim nivel (verificarea formularului online. 12

B.

Evaluarea de nivel secund (caracterul complet al cererii. 13

C.

Evaluarea de nivel terț (îndeplinirea criteriilor asociate statutului de IPF și OEF. 13

D.

Avizul Consiliului european pentru semiconductori și luarea deciziei 13

4.

După acordarea statutului IPF sau OEF, Comisia monitorizează punerea în aplicare a proiectului? 14

A.

Modificările statutului 14

B.

Retragerea statutului 14

5.

Cum funcționează depunerea electronică a cererii? 15

IV.

Listă de verificare și instrumente informatice 16

A.

Listă de verificare 16

B.

Instrumente informatice folosite în procesul de depunere a cererii 19

I. Introducere

Prezenta comunicare (denumită și „ghidul”) oferă orientări cu privire la procesul de depunere de către întreprinderi a cererilor de obținere a statutului de instalație de producție integrată (integrated production facility – IPF) sau de turnătorie deschisă a UE (open EU foundry – OEF) în temeiul articolului 15 din Regulamentul (UE) 2023/1781 privind cipurile
 (1) („Regulamentul privind cipurile”). Articolul 15 din Regulamentul privind cipurile impune Comisiei să ofere orientări cu privire la informațiile necesare pentru depunerea unei cereri de acordare a statutului de IPF sau de OEF și cu privire la formatul relevant al acestora.

Regulamentul privind cipurile a intrat în vigoare la 21 septembrie 2023 și face parte dintr-un pachet mai amplu de măsuri menite să consolideze ecosistemul semiconductorilor din UE (2).

Regulamentul privind cipurile este structurat în jurul a trei piloni:

pilonul 1 instituie inițiativa „Cipuri pentru Europa”, sprijinind consolidarea capacităților tehnologice la scară largă și inovarea pe tot cuprinsul UE pentru a facilita dezvoltarea și implementarea tehnologiilor de vârf și de generație următoare în domeniul cuantic și al semiconductorilor;

pilonul 2 creează un cadru menit să garanteze siguranța aprovizionării și reziliența prin promovarea atragerii de investiții și prin sporirea capacităților de producție în fabricarea, încapsularea avansată, testarea și asamblarea semiconductorilor;

pilonul 3 creează un mecanism de coordonare între statele membre și Comisie pentru a consolida colaborarea cu și între statele membre în vederea monitorizării și a răspunsului la situații de criză, sub administrarea Consiliului european pentru semiconductori (3).

În cadrul pilonului 2, instalațiile de pionierat (și anume instalațiile de fabricare a semiconductorilor, noi sau modernizate substanțial, care oferă o dimensiune a inovării încă inexistentă în UE) pot solicita statutul de IPF sau OEF. Cadrul respectiv prevede pentru aceste instalații mijloace de facilitare a înființării și a exploatării lor în UE, impunând totodată respectarea anumitor criterii pentru a asigura contribuția lor la obiectivele UE și fiabilitatea lor în calitate de furnizori de cipuri în perioade de criză.

Pentru a oferi îndrumări cu privire la procesul de depunere a cererilor de obținere a statutului de IPF și OEF, prezentul document este structurat după cum urmează:

secțiunea II prezintă conceptul de instalație de pionierat în UE, în special modul în care ar trebui demonstrată unicitatea inovației în sensul Regulamentului privind cipurile (acesta fiind criteriul de recunoaștere a unei IPF sau OEF). Tot în secțiunea II se detaliază beneficiile și sinergiile cu procedura de acordare a ajutorului de stat, precum și obligațiile impuse de Regulamentul privind cipurile după obținerea statutului de IPF sau OEF;

secțiunea III oferă întreprinderilor orientări practice cu privire la modul de solicitare a statutului de IPF sau OEF și la modul în care Comisia evaluează cererile depuse în acest sens. Concret, în secțiunea III se identifică principalele etape ale procesului de depunere a cererii și se precizează modul în care solicitanții ar trebui să transmită formularul de cerere, documentele justificative și angajamentele;

secțiunea IV cuprinde o listă de verificare pentru întreprinderi, în care se enumeră toate aspectele importante care trebuie luate în considerare la întocmirea cererii, precum și câteva orientări tehnice privind modul de utilizare a sistemelor implicate în depunerea cererilor, „Futurium” și „S-CIRCABC”.

II. Instalații de pionierat

1. Definiția pionieratului

După cum s-a menționat deja, instalațiile de pionierat pot solicita statutul de „instalație de producție integrată”
sau de „turnătorie deschisă a UE”
. La articolul 2 punctul 11 din Regulamentul privind cipurile, instalația de pionierat este definită drept „
o instalație de fabricare a semiconductorilor
 (4)nouă sau modernizată în mod substanțial, sau o instalație pentru producția de echipamente sau de componente esențiale pentru astfel de echipamente utilizate în principal în fabricarea semiconductorilor, care aduce inovare în procesul de fabricație sau la nivelul produsului finit ce nu este încă nici prezentă în mod concret și nici prevăzută a fi construită în Uniune, inclusiv inovare referitoare la îmbunătățiri ale capacității de procesare sau ale nivelului de securitate, siguranță sau fiabilitate, ale performanțelor energetice și de mediu, ale nodului tehnologic sau materialelor de substrat, ori ale punerii în aplicare a unor procese de producție care duc la creșterea eficienței sau care îmbunătățesc posibilitatea de reciclare ori reduc factorii de producție
”.

Pentru ca o instalație să fie considerată de pionierat, Comisia va evalua dacă aceasta oferă o dimensiune a inovării care nu se regăsește încă în UE. Factorul decisiv pentru stabilirea caracterului de instalație de pionierat este aducerea pe piața internă a unui element inovator la nivelul proceselor de fabricație sau al produsului finit (5), care poate avea la bază noduri tehnologice noi sau existente. Elementele inovatoare relevante pot să vizeze nodul tehnologic sau materialul de substrat ori abordări care să conducă la îmbunătățiri în ceea ce privește puterea de calcul sau alte atribute de performanță, eficiența energetică, nivelul de securitate, siguranță sau fiabilitate, precum și integrarea de noi funcționalități, cum ar fi capacitatea memoriei. Integrarea a diferite procese care conduc la îmbunătățirea eficienței, precum și automatizarea încapsulării și a asamblării reprezintă de asemenea exemple de inovare. În ceea ce privește beneficiile pentru mediu, elementele de inovare pot viza reducerea cantității de energie, de apă sau de substanțe chimice utilizate sau îmbunătățirea posibilității de reciclare a materialelor. O sursă de referință potrivită pentru identificarea domeniilor în care poate avea loc o astfel de inovare este Foaia de parcurs internațională a IEEE pentru dispozitive și sisteme (IRDS), care identifică principalele tendințe tehnologice legate de dispozitive, sisteme și toate tehnologiile conexe (6).

Conform definiției, instalația de producție trebuie nu doar să fie inovatoare, ci de asemenea să prezinte o capacitate de inovare care nu este încă prezentă în mod substanțial și nici nu este planificată să fie construită în UE. Aceasta înseamnă că în UE trebuie să nu existe deja și să nu fie în curs de înființare nicio unitate de producție capabilă să obțină un produs, un proces sau o performanță comparabilă la scară industrială. Totuși, dacă o astfel de inovație este deja utilizată în cercetare și dezvoltare sau într-o producție la scară mică în UE, acest lucru nu exclude neapărat calificarea drept „pionierat” a noii producții de masă. De exemplu, o unitate de producție care intenționează să utilizeze un nou material de substrat ar putea fi considerată de pionierat în UE, în pofida faptului că materialul de substrat respectiv a fost testat în cadrul unei linii-pilot dintr-un stat membru. În această privință, trebuie precizat că nu se exclude posibilitatea recunoașterii mai multor proiecte paralele ca fiind de pionierat, cu condiția ca niciunul dintre ele să nu excludă desfășurarea unor activități private existente sau planificate și să nu existe niciun risc de supracapacitate (7). Atât realizarea unei instalații noi, cât și modernizarea substanțială a unei instalații pot conduce la calificarea drept o instalație de pionierat.

2. Definiția instalației de producție integrate și a turnătoriei deschise a UE

Pentru a încuraja investițiile în noi capacități de producție, asigurând în același timp beneficii pentru UE în ansamblu, Regulamentul privind cipurile stabilește în capitolul III un cadru pentru punerea în aplicare a două tipuri de instalații de pionierat. Aceste două tipuri reflectă cele două modele de afaceri întâlnite frecvent în instalațiile de fabricare a semiconductorilor din peisajul actual al industriei semiconductorilor și sunt specificate la articolele 13 și 14 din Regulamentul privind cipurile.

Potrivit articolului 13 alineatul (1) din Regulamentul privind cipurile, „
instalațiile de producție integratesunt instalații de pionierat pentru fabricarea semiconductorilor și, după caz, inclusiv pentru proiectare, sau pentru producția de echipamente sau de componente esențiale pentru astfel de echipamente utilizate în mod predominant în fabricarea semiconductorilor din Uniune, care pot integra și alte etape ale lanțului de aprovizionare, și care contribuie la siguranța aprovizionării și la reziliența ecosistemului semiconductorilor din Uniune și, în plus, pot contribui, după caz, la siguranța lanțurilor mondiale de aprovizionare cu semiconductori
”. Cu alte cuvinte, IPF-urile sunt instalații de fabricare a semiconductorilor integrate pe verticală, implicate în procese de fabricare inițială (front-end(8), în producerea de echipamente utilizate în principal la fabricarea semiconductorilor în UE sau de componente esențiale pentru astfel de echipamente, precum și în proiectarea circuitelor integrate sau în prestarea serviciilor de fabricare finală (back-end(9) sau în toate aceste procese.

Potrivit articolului 14 alineatul (1) din Regulamentul privind cipurile, „
Turnătoriile deschise ale UEsunt instalații de pionierat pentru fabricarea semiconductorilor din Uniune, care oferă capacitate de producție unor întreprinderi neafiliate și, prin urmare, contribuie la siguranța aprovizionării pentru piața internă și la reziliența ecosistemului semiconductorilor din Uniune și, în plus, pot contribui, după caz, la siguranța lanțurilor mondiale de aprovizionare cu semiconductori
”. Prin urmare, OEF-urile sunt instalații de fabricare a semiconductorilor care alocă cel puțin o parte a capacității de producție realizării de cipuri pe baza proiectelor altor întreprinderi, în special ale întreprinderilor fabless.

3. Beneficiile statutului de instalație de producție integrată și de turnătorie deschisă a UE

Obținerea statutului de IPF sau OEF aduce mai multe beneficii întreprinderilor.

(a)

În primul rând, Regulamentul privind cipurile prevede o abordare simplificată a cererilor administrative. Dispozițiile respective sunt concepute să elimine obstacolele uzuale din calea înființării instalațiilor de fabricare a semiconductorilor la scară largă, legate de timpul îndelungat necesar pentru obținerea autorizațiilor administrative ale proiectelor și de complexitatea și fragmentarea proceselor de acordare a autorizațiilor. În temeiul articolului 18, proiectele care au obținut statutul pot beneficia de tratarea accelerată a cererilor administrative, de exemplu a celor legate de evaluările de mediu și de amenajarea teritoriului. În cazul în care acest lucru este deja prevăzut în dreptul administrativ național, acestor proiecte li se poate acorda un statut prioritar.

În plus, Regulamentul privind cipurile prevede că securitatea aprovizionării cu semiconductori poate fi considerată un motiv imperativ de interes public major în sensul articolului 6 alineatul (4) și al articolului 16 alineatul (1) litera (c) din Directiva 92/43/CEE (10) („Directiva privind habitatele”) și al articolului 4 alineatul (7) din Directiva 2000/60/CE (11) („Directiva-cadru privind apa”). În circumstanțe excepționale, aceste directive permit realizarea proiectelor în pofida faptului că au primit o evaluare de mediu negativă, dacă sunt îndeplinite anumite condiții și dacă există un motiv imperativ de interes public major. Această dispoziție din Regulamentul privind cipurile clarifică faptul că planificarea, construirea și exploatarea IPF-urilor și a OEF-urilor pot fi considerate ca fiind de interes public major în astfel de circumstanțe.

În conformitate cu articolul 18 alineatul (4), pentru a permite cererile și a consolida coordonarea procesului administrativ, statele membre pot utiliza o abordare de tip „ghișeu unic”, desemnând o autoritate responsabilă cu facilitarea și coordonarea cererilor administrative legate de planificarea, construirea și exploatarea instalațiilor. Fiecare autoritate desemnată poate numi un coordonator care să servească drept punct unic de contact pentru IPF sau OEF.

(b)

În al doilea rând, IPF-urile și OEF-urile pot beneficia de acces prioritar la liniile-pilot instituite în cadrul inițiativei „Cipuri pentru Europa” în baza pilonului 1 al Regulamentului privind cipurile. Aceasta înseamnă, de exemplu, că cererea lor de a utiliza liniile-pilot ar putea fi accelerată și că ar putea beneficia de tratament preferențial (dar fără a exclude sau împiedica accesul efectiv al altora).

(c)

În al treilea rând, acordarea statutului de IPF sau OEF înseamnă că o instalație are caracter de pionierat și contribuie la securitatea aprovizionării în UE. Separat, Comisia ia în considerare acest element, printre altele, în cadrul unei posibile proceduri de acordare a ajutorului de stat în temeiul articolului 107 alineatul (3) litera (c) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE), astfel cum s-a anunțat în Comunicarea „Actul european privind cipurile” (12), în cazul în care un stat membru ar propune sprijinirea oricărei astfel de instalații prin intermediul ajutoarelor de stat. Dimensiunile de pionierat ale Regulamentului (UE) 2023/1781 privind cipurile prezintă o legătură strânsă cu evaluarea în vederea acordării ajutorului de stat. Comisia poate autoriza acordarea de sprijin public pentru înființarea instalațiilor de pionierat în UE în temeiul articolului 107 alineatul (3) litera (c) din TFUE. Această abordare completează orientările pentru proiectele importante de interes european comun (PIIEC), care se bazează pe articolul 107 alineatul (3) litera (b) din TFUE și care sunt menite să sprijine proiectele multinaționale de cercetare și inovare până la prima utilizare industrială în domeniile de interes comun, sprijinind astfel o etapă diferită a ciclului de inovare. Chiar dacă textul Regulamentului (UE) 2023/1781 privind cipurile nu aduce atingere aplicării articolelor 107 și 108 din TFUE, serviciile Comisiei vor ține seama de recunoașterea dimensiunii de pionierat în cazul proiectelor evaluate în vederea acordării ajutorului de stat.

A. Sinergii cu ajutoarele de stat și diferențe față de acestea

Este posibil ca un stat membru să propună sprijinirea unui proiect care solicită statutul de IPF sau OEF inclusiv prin acordarea unui ajutor de stat. Este important de subliniat faptul că solicitarea statutului de IPF sau OEF este o procedură separată de evaluarea în vederea acordării ajutorului de stat. Prin urmare, cele două proceduri pot necesita tipuri diferite de informații.

Procedura de solicitare a statutului de IPF și OEF este menită să asigure faptul că instalația societății solicitante îndeplinește definiția și condițiile conexe prevăzute fie la articolul 13, fie la articolul 14 din Regulamentul privind cipurile și trebuie să fie inițiată de societatea solicitantă. În schimb, procedura de acordare a ajutorului de stat este inițiată de un stat membru printr-o notificare și presupune o evaluare juridică și economică mai amplă a măsurii de sprijin public care urmează să fie acordată întreprinderii solicitante. În plus, evaluarea se efectuează pe baza unei serii de condiții cumulative prevăzute la articolul 107 alineatul (3) litera (c) din TFUE, pentru a se asigura că măsura aduce beneficii activității economice pe care urmărește să o faciliteze și nu afectează condițiile schimburilor comerciale într-o măsură care să contravină interesului comun.

În cazul în care se are în vedere acordarea de sprijin public prin intermediul ajutorului de stat, întreprinderile care doresc să solicite statutul de IPF și OEF și statele membre interesate sunt invitate să notifice simultan Comisiei inițierea acestor două proceduri.

În mod similar, în cazul în care procedura privind ajutorul de stat a fost deja începută sau încheiată, solicitanții statutului de IPF și de OEF sunt încurajați să depună cererea pentru statutul de IPF sau OEF cât mai curând posibil și să indice în formularul de cerere numărul de referință relevant al ajutorului de stat. În cazul în care solicitanții statutului de IPF sau OEF se află în posesia unor documente relevante depuse de statul membru notificator în cadrul procedurii de acordare a ajutorului de stat și au drepturile legale de a utiliza documentele respective, serviciile Comisiei invită întreprinderile respective să reutilizeze documentele justificative și descrierile în cauză în cererea depusă separat pentru obținerea statutului de IPF și OEF (a se vedea și secțiunea III.2). În mod similar, solicitanții statutului de IPF sau OEF pot, de comun acord cu statul membru implicat în procedura de acordare a ajutorului de stat și prin intermediul acestuia, să reutilizeze în procedura respectivă, în măsura posibilului, documentele prezentate în contextul cererii de acordare a statutului de IPF și OEF. De altfel, acolo unde este posibil, cele două proceduri și evaluările aferente vor fi efectuate în paralel. Serviciile relevante ale Comisiei vor lucra în strânsă legătură unele cu altele, astfel încât să asigure o coordonare optimă în ceea ce privește respectarea criteriilor pentru IPF și, respectiv, OEF, să accelereze procesul decizional și să evite crearea unei sarcini suplimentare pentru solicitanți. De asemenea, serviciile relevante ale Comisiei vor încerca să emită deciziile simultan, dar intervalul de timp va depinde de caracterul complet al informațiilor transmise atât de solicitant, cât și de statul (statele) membru (membre), precum și de fondul fiecărui caz examinat în parte.

B. Etapa anterioară depunerii cererii

Experiența Comisiei în procedura de acordare a ajutorului de stat demonstrează valoarea adăugată a contactelor prealabile notificării (13), pe baza cărora serviciul Comisiei și statul membru notificator (14) pot să discute în mod informal și confidențial aspectele juridice și economice ale unui proiect propus înainte de notificare, îmbunătățind astfel calitatea și caracterul complet al notificărilor. De asemenea, în acest context statul membru și serviciul Comisiei pot să formuleze împreună propuneri constructive de soluționare a aspectelor problematice ale unei măsuri planificate. Această etapă oferă ocazia de a accelera gestionarea notificărilor după transmiterea oficială a acestora către Comisie. Comisia consideră că aceste considerații pot fi aplicate și în cazul procedurii de solicitare a statutului de IPF sau OEF, mutatis mutandis, sub forma unei „etape prealabile depunerii cererii”.

Etapa prealabilă depunerii cererii oferă solicitantului ocazia de a discuta cu Comisia și de a primi îndrumări pentru a se asigura că transmite toate informațiile necesare. Dacă se derulează corect, etapa prealabilă depunerii cererii va îmbunătăți și înțelegerea eventualelor probleme de fond generate de un proiect planificat. Este important de subliniat faptul că etapa prealabilă depunerii cererii nu este obligatorie. Întreprinderile ar putea să analizeze oportunitatea acestui demers în special în cazul în care proiectele lor presupun anumite elemente sau caracteristici specifice care ar face să fie utile discuții prealabile informale cu serviciile Comisiei.

Pentru ca etapa prealabilă depunerii cererii să fie constructivă și eficientă, este în interesul solicitantului să furnizeze serviciului Comisiei informațiile care îi vor fi necesare pentru a evalua proiectul planificat, utilizând un formular de proiect de cerere. Pentru a facilita gestionarea rapidă a cererii, contactele prealabile depunerii cererii (cum ar fi e-mailurile, teleconferințele etc.) sunt de principiu preferabile reuniunilor.

Contactele prealabile depunerii cererii nu ar trebui să dureze mai mult de două luni și se derulează în condiții de strictă confidențialitate cu scopul de a oferi orientări neobligatorii și informale serviciului Comisiei, astfel încât să faciliteze ulterior procesul oficial de depunere a cererii.

Prin urmare, Comisia nu va realiza nicio evaluare formală sau oficială în această etapă. Mai precis, întreprinderile nu trebuie să își asume încă angajamentul de a îndeplini niciuna dintre obligațiile legate de statutul de IPF și OEF.

4. Obligațiile care decurg din statutul de IPF și OEF

Pe lângă angajamentele asumate pentru a putea solicita statutul de IPF sau OEF (a căror îndeplinire efectivă va fi monitorizată de Comisie – a se vedea secțiunea III pentru mai multe detalii), întreprinderile care obțin statutul de IPF sau OEF trebuie să respecte articolul 26 din Regulamentul privind cipurile. Potrivit acestui articol, „
în cazul în care stadiul de criză este declanșat în temeiul articolului 23, Comisia poate solicita instalațiilor de producție integrată și turnătoriilor deschise ale UEsă accepte o comandă de produse necesare în situații de criză (denumită în continuare «comandă prioritară») și să-i acorde prioritate”.

Atât declanșarea stadiului de criză, cât și aplicarea comenzilor prioritare ca măsură „de ultimă instanță” fac obiectul unor criterii și condiții foarte specifice, care garantează că acestea sunt necesare și proporționale.

A. Stadiul de criză

Stadiul de criză a semiconductorilor ar trebui activat în cazul existenței unor dovezi concrete, serioase și fiabile privind o criză de acest tip. O criză a semiconductorilor ar surveni în cazul în care ar apărea perturbări grave ale aprovizionării cu semiconductori sau obstacole grave în calea comerțului cu semiconductori în UE care ar produce penurii semnificative de semiconductori, de produse intermediare sau de materii prime ori prelucrate, iar aceste penurii semnificative ar împiedica furnizarea, repararea și întreținerea produselor esențiale utilizate în sectoare critice (15) (cum este cel al echipamentelor medicale și de diagnosticare) într-o asemenea măsură încât acest lucru ar avea grave efecte dăunătoare asupra funcționării sectoarelor critice din cauza impactului lor asupra societății, economiei și securității UE. Criza ar fi recunoscută ca atare printr-un act de punere în aplicare al Consiliului. În cazul în care se declanșează un stadiu de criză și dacă acest lucru este necesar pentru a depăși o criză a semiconductorilor în UE, Comisia poate primi în mod excepțional competența de a lua anumite măsuri de urgență, cuprinse într-un set de instrumente pentru situații de urgență prevăzut în Regulamentul privind cipurile. Punerea în aplicare a fiecărei măsuri are loc după dialogul cu Consiliul european pentru semiconductori (16) și va avea loc numai în măsura în care este necesar, adecvat și proporțional, în conformitate cu obligațiile internaționale ale UE.

Setul de instrumente pentru situații de urgență cuprinde mai multe instrumente:

solicitări de informații (articolul 25): pentru a înțelege mai bine perturbările din lanțul de aprovizionare și a facilita luarea deciziilor ca răspuns la o criză, Regulamentul privind cipurile împuternicește Comisia să lanseze solicitări de informații obligatorii cu privire la capabilitățile și capacitățile de producție și la principalele perturbări curente, precum și cu privire la alte date existente necesare pentru a evalua natura crizei sau pentru a identifica și a evalua posibile măsuri de atenuare sau de urgență care să fie puse în aplicare;

comenzi prioritare (articolul 26): a se vedea punctul B de mai jos;

achiziții comune (articolul 27): ca instrument suplimentar pentru a asigura alocarea resurselor către domeniile prioritare, Regulamentul privind cipurile prevede un cadru pentru achiziționarea în comun a produselor necesare în situații de criză.

În plus, Consiliul european pentru semiconductori poate oferi consiliere cu privire la necesitatea introducerii unor măsuri de protecție în temeiul Regulamentului (UE) 2015/479 al Parlamentului European și al Consiliului (17) (de exemplu autorizații de export).

B. Comenzile prioritare

Pentru a compensa indisponibilitatea instrumentelor necesare pentru a asigura alocarea corespunzătoare a resurselor din UE, în timpul unui deficit, către sectoare critice deosebit de vulnerabile, Regulamentul privind cipurile prevede obligația întreprinderilor IPF și OEF de a onora comenzile prioritare. Această obligație de onorare a comenzilor prioritare implică o obligație executorie de a accepta comenzile de produse necesare în situații de criză și de a le trata cu prioritate.

După caz, obligația poate fi impusă și altor întreprinderi din domeniul semiconductorilor care au acceptat această posibilitate în contextul primirii de sprijin public. În plus, în temeiul articolului 26 alineatul (3), o întreprindere din domeniul semiconductorilor stabilită în UE are obligația de a informa Comisia în cazul în care face obiectul unei măsuri de comandă prioritară dintr-o țară terță. Dacă această obligație are un impact semnificativ asupra funcționării anumitor sectoare critice, Comisia poate, dacă este necesar și proporțional, să solicite întreprinderii respective să accepte comenzile de produse necesare în situații de criză și să le onoreze cu prioritate.

Comenzile prioritare trebuie să se limiteze la beneficiarii care utilizează semiconductori în sectoare critice și la întreprinderile care aprovizionează sectoare critice ale căror activități sunt perturbate sau expuse riscului de perturbare și care, odată ce au luat măsuri adecvate de atenuare a riscurilor, nu sunt în măsură să prevină sau să atenueze impactul penuriei. Comisia poate solicita unui beneficiar să dovedească acest lucru cu dovezi corespunzătoare.

Această obligație poate fi pusă în aplicare printr-o decizie a Comisiei adresată societății individuale în urma unei evaluări a circumstanțelor specifice ale cazului și numai dacă este necesar și proporțional având în vedere obiectivele legitime ale întreprinderii, precum și costurile și eforturile necesare pentru orice modificare a secvenței de producție. Decizia Comisiei ar urma să precizeze produsul, cantitatea și termenul. Fiecare comandă de acest fel plasată trebuie să aibă un preț echitabil și rezonabil. Întreprinderile care onorează o comandă prioritară vor beneficia, în schimbul acestui serviciu, de protecție împotriva imputabilității pentru orice încălcare a obligațiilor contractuale care este necesară pentru a onora comanda respectivă. Comisia va adopta un act de punere în aplicare prin care va stabili modalitățile practice și operaționale de onorare a comenzilor prioritare [articolul 26 alineatul (8)].

Articolul 26 alineatul (6) din Regulamentul privind cipurile prevede că, „înainte de a emite comenzi prioritare, Comisia acordă destinatarului comenzii prioritare în cauză posibilitatea de a fi ascultat în legătură cu fezabilitatea și cu detaliile comenzii prioritare.Comisia nu emite comenzile prioritare atunci când:

(a)

întreprinderea nu este în măsură să execute comanda prioritară deoarece capabilitatea de producție sau capacitatea de producție este insuficientă sau din motive tehnice, chiar și în cadrul tratamentului preferențial al comenzii;

(b)

acceptarea comenzii ar impune o sarcină economică excesivă și ar crea dificultăți deosebite pentru întreprindere, inclusiv riscuri considerabile legate de continuitatea activității.”

Odată ce a obținut statutul de IPF sau OEF, solicitantul va avea obligația legală de a respecta dispozițiile referitoare la onorarea cu prioritate a comenzilor plasate pe timp de criză în temeiul Regulamentului privind cipurile. Comisia va solicita întreprinderilor să își asume explicit acest angajament în cursul procedurii de depunere a cererilor.

III. Cererea de obținere a statutului de instalație de producție integrată sau de turnătorie deschisă a UE

Următoarea secțiune conține o serie de întrebări și răspunsuri (în temeiul articolului 15 din Regulamentul privind cipurile) care oferă solicitanților îndrumări cu privire la procesul de depunere a cererilor, documentele necesare și formatul potrivit, venind în completarea formularului de cerere și a listei de verificare din secțiunea IV.

Prezentul ghid se inspiră din evoluția experienței serviciilor Comisiei în ceea ce privește cererile de acordare a statutului de IPF sau OEF în temeiul Regulamentului privind cipurile. Ghidul ține seama de jurisprudența Curții de Justiție și a Tribunalului. Comisia poate revizui prezentul ghid în funcție de evoluțiile viitoare și de evoluția cunoștințelor.

Analiza cererilor de acordare a statutului de IPF sau OEF nu aduce atingere interpretării Regulamentului privind cipurile care poate fi dată de Curtea de Justiție sau de Tribunal. Comisia se angajează să trateze toate informațiile pe care le poate obține dintr-o cerere de recunoaștere a statutului de IPF sau OEF cu cea mai mare confidențialitate și să utilizeze informațiile respective, care intră sub incidența obligației de păstrare a secretului profesional în conformitate cu articolul 339 din TFUE, precum și cu normele interne ale Comisiei privind prelucrarea în condiții de siguranță a datelor [în special Decizia (UE, Euratom) 2015/443 a Comisiei (18)], numai în scopurile prevăzute în Regulamentul privind cipurile.

1. Cine poate solicita obținerea statutului de IPF și OEF?

Potrivit articolului 15 alineatul (1) din Regulamentul privind cipurile,
orice întreprindere sau consorțiu de întreprinderi poate transmite o cerere Comisieisolicitându-i să acorde unui proiect statutul de instalație de producție integrată sau de turnătorie deschisă a UE”. Totuși, pentru acordarea statutului trebuie îndeplinite anumite criterii (a se vedea răspunsul la întrebarea 2).

2. Care sunt cerințele analizate de Comisie la evaluarea cererii?

Atunci când evaluează o cerere, Comisia verifică îndeplinirea unui ansamblu de cerințe și prezentarea unui set de documente, enumerate mai jos.

Vă atragem atenția asupra faptului că și documentele depuse în contextul procedurii de autorizare a ajutorului de stat sunt utile pentru evaluarea cererilor de acordare a statutului de IPF sau OEF. Solicitanții statutului de IPF și OEF care sunt deja implicați într-o procedură de acordare a ajutorului de stat sau care au finalizat o astfel de procedură sunt încurajați să menționeze numărul de referință relevant al ajutorului de stat în formularul de cerere. În cazul în care solicitanții statutului de IPF sau OEF se află în posesia unor documente relevante depuse de statul membru notificator în cadrul procedurii de acordare a ajutorului de stat și au drepturile legale de a utiliza documentele respective, serviciile Comisiei invită întreprinderile respective să reutilizeze documentele justificative și descrierile în cauză în cererea depusă separat pentru obținerea statutului de IPF și OEF. Ca alternativă, întreprinderile solicitante pot, de asemenea, să prezinte autorizația acordată de statul membru notificator potrivit căreia anumite documente transmise în contextul notificării ajutorului de stat pot fi utilizate și în procesul de depunere a cererilor. Un document identificat în mod specific în acest mod nu mai trebuie să fie depus încă o dată. În mod similar, solicitanții statutului de IPF sau OEF pot, de comun acord cu statul membru implicat în procedura de acordare a ajutorului de stat și prin intermediul acestuia, să reutilizeze în procedura respectivă, în măsura posibilului, documentele prezentate în contextul cererii de acordare a statutului de IPF și OEF. Vă atragem atenția asupra faptului că acest lucru este valabil pentru toate criteriile evaluate în cererea de acordare a statutului de IPF și OEF, cu condiția ca documentele și descrierile utilizate în procedura de acordare a ajutorului de stat să poată fi utilizate pentru a dovedi conformitatea cu criteriile și cerințele descrise mai jos. În caz contrar, vor trebui prezentate noi documente și mijloace de probă sau cele deja depuse vor trebui suplimentate corespunzător.

A. Caracterul de pionierat

În primul rând, Comisia analizează dacă instalația are caracter de pionierat (punctul 1 din formularul de cerere), astfel cum se prevede la articolul 13 alineatul (2) sau la articolul 14 alineatul (2) din Regulamentul privind cipurile.

Solicitantului i se solicită să descrie proiectul în conformitate cu definiția noțiunii de „pionierat”. În cazul în care a fost deja notificată o decizie privind ajutorul de stat care recunoaște natura de pionierat a instalației, această recunoaștere va fi considerată drept premisă și în cadrul procedurii prevăzute în Regulamentul privind cipurile. Concret, solicitantul ar trebui să specifice elementele de inovare pe care procesul de fabricație sau produsul finit al instalației sale le introduce pe piața internă și care nu sunt încă prezente și nici prevăzute a fi construite în UE. Solicitantul ar trebui să precizeze aspectele prin care proiectul său diferă de instalațiile existente și – în funcție de cunoștințele sale – de proiectele planificate în UE (cu sau fără sprijin public).

Solicitantul ar trebui să furnizeze dovezi din surse publice sau cunoștințe despre piață referitoare la orice instalație existentă sau planificată care utilizează tehnologii similare și să explice în detaliu modul în care acestea diferă de instalația care face obiectul solicitării.

Explicația nu trebuie să depășească 5 000 de caractere (aproximativ trei pagini). Documentele justificative pot fi încărcate în folderul „01-First-of-a-kind” dinS-CIRCABC.

Următoarele documente ar putea fi relevante pentru demonstrarea caracterului de pionierat al instalației: studii de piață și rapoarte privind activitatea și produsele instalației, documentația internă a proiectelor și/sau documentele utilizate de consiliul de administrație pentru luarea deciziilor interne. A se vedea și secțiunea II din prezentul ghid.

B. Angajamentul de a respecta criteriile prevăzute la articolul 13 alineatul (3) sau la articolul 14 alineatul (3) din Regulamentul privind cipurile.

În al doilea rând, Comisia solicită întreprinderii solicitante, la punctul 2 din formularul de cerere, să își asume angajamentul de a respecta criteriile unei IPF sau OEF, astfel cum sunt prevăzute la articolul 13 alineatul (3) sau, respectiv, la articolul 14 alineatul (3) din Regulamentul privind cipurile. Criteriile sunt următoarele:

(a)

impact pozitiv (punctul 2.1 din formularul de cerere): întreprinderea trebuie să demonstreze că înființarea sa va avea un impact pozitiv clar (cu efecte de propagare dincolo de întreprinderea respectivă sau de statul membru în cauză) asupra lanțului valoric al semiconductorilor din UE, pe termen mediu și lung, cu scopul de a garanta siguranța aprovizionării și reziliența ecosistemului semiconductorilor (inclusiv creșterea start-upurilor și a IMM-urilor) și de a contribui la tranziția verde și digitală a UE.

Explicația nu trebuie să depășească 5 000 de caractere (aproximativ trei pagini);

Posibilele efecte de propagare vor fi analizate separat în fiecare caz.

Considerentul 34 din Regulamentul privind cipurile descrie diverse acțiuni menite să creeze un impact pozitiv, care pot fi luate în considerare de solicitant în scopul calificării instalației sale drept IPF sau OEF. Ca exemple în acest sens, menționăm:

acordarea accesului terților la instalațiile de producție în schimbul unui comision la valoarea de piață;

punerea la dispoziția întreprinderilor mai mici de proiectare sau a platformei de proiectare virtuală a unor kituri de proiectare a procesului (articolul 5 din Regulamentul privind cipurile);

diseminarea rezultatelor activităților lor de cercetare și dezvoltare;

colaborarea în domeniul cercetării cu universități și institute de cercetare europene;

cooperarea cu autoritățile naționale sau cu instituții de învățământ și de formare profesională pentru a contribui la dezvoltarea competențelor;

contribuirea la proiecte de cercetare la nivelul UE

sau oferirea de oportunități de sprijin specifice pentru start-upuri și IMM-uri.

Impactul asupra mai multor state membre, inclusiv în ceea ce privește obiectivele de coeziune, ar trebui să fie considerat unul dintre indicatorii impactului pozitiv clar al unei IPF sau OEF asupra lanțului valoric al semiconductorilor din UE.

Numai pentru turnătoriile deschise ale UE
 (19): Comisia va lua în considerare măsura în care solicitantul oferă capacitate de fabricare inițială (front-end) și/sau finală (back-end) unor întreprinderi care nu sunt afiliate instalației, dacă există cerere suficientă.

(b)

asigurarea faptului că întreprinderea nu face obiectul aplicării extrateritoriale a obligațiilor de serviciu public ale țărilor terțe (punctul 2.2 din formularul de cerere): solicitant este rugat să furnizeze o asigurare că nu face obiectul aplicării extrateritoriale a obligațiilor de serviciu public ale unor țări terțe care i-ar putea compromite capacitatea de a-și utiliza infrastructura, software-ul, serviciile, instalațiile, activele, resursele, proprietatea intelectuală sau know-how-ul necesare pentru îndeplinirea obligației privind comenzile prioritare în temeiul Regulamentului privind cipurile. În plus, solicitantul se angajează să informeze Comisia în cazul apariției unei astfel de obligații.

În cazul în care o IPF sau OEF se poate aștepta să facă obiectul unei obligații de serviciu public a unei țări terțe și totodată al unei obligații contradictorii din partea Comisiei, întreprinderii i se va solicita să își organizeze capacitatea de producție și să stabilească secvența de producție astfel încât să se asigure că obligațiile impuse de Comisie pot fi îndeplinite.

O astfel de asigurare ar putea fi furnizată, de exemplu, printr-o declarație scrisă și va trebui să includă angajamentul de a informa Comisia în cazul apariției unei situații de acest tip.

Vă atragem atenția asupra faptului că explicația nu trebuie să depășească 5 000 de caractere (aproximativ trei pagini).

Dovada că întreprinderea nu face obiectul aplicării extrateritoriale a obligațiilor de serviciu public ale țărilor terțe trebuie încărcată în folderul „02-IPF-OEF criteria” din S-CIRCABC;

Obligațiile care trebuie notificate Comisiei sunt toate celelalte comenzi prioritare acceptate de întreprindere din țări din afara UE sau orice obligație impusă întreprinderii, prin legislație sau printr-un contract, de a furniza un serviciu public unei țări din afara UE care ar putea compromite sau ar putea intra în conflict cu capacitatea întreprinderii de a-și îndeplini obligațiile care îi revin în temeiul Regulamentului privind cipurile.

(c)

investirea în inovarea continuă (punctul 2.3 din formularul de cerere): întreprinderii i se solicită angajamentul de a continua să inoveze cu scopul de a realiza progrese concrete în tehnologia semiconductorilor sau de a pregăti tehnologii de generație următoare.

Vă atragem atenția asupra faptului că explicația nu trebuie să depășească 5 000 de caractere (aproximativ trei pagini);

Un astfel de angajament ar putea implica, de exemplu, aducerea unei contribuții la punerea în aplicare a pilonului 1 din Regulamentul privind cipurile prin furnizarea de cunoștințe și competențe în pregătirea liniilor-pilot, urmărirea lor îndeaproape și participarea la dezvoltarea lor. Un alt angajament ar putea fi acela de a înființa, în cadrul instalațiilor întreprinderii, o instalație de preproducție care să pregătească pentru etapa de fabricație rezultatele obținute în laborator în cadrul liniei-pilot (de exemplu, într-o organizație de cercetare și tehnologie). Angajamentul ar putea fi demonstrat prin planificarea unor investiții în noduri tehnologice mai avansate (de exemplu, care să îmbunătățească puterea de calcul și eficiența energetică), prin contribuții la pregătirea liniilor-pilot sau prin înființarea de instalații de preproducție la punctul de lucru etc. Solicitantul ar trebui să explice modul în care instalația se axează pe aducerea inovării în UE și pe realizarea de progrese concrete în domeniul tehnologiei semiconductorilor și/sau în pregătirea tehnologiilor și a cipurilor de generație următoare.

Este important ca întreprinderea să ilustreze modul în care intenționează să realizeze inovarea continuă (de exemplu, prin menționarea investițiilor în cercetare și dezvoltare efectuate în fiecare an sau prin fixarea unor obiective intermediare concrete în parcursul către lansarea de noi cipuri și produse de vârf). Regulamentul privind cipurile nu impune indicatori-cheie de performanță specifici pentru măsurarea inovării continue, dar întreprinderea solicitantă trebuie să utilizeze indicatori clari de măsurare a inovării pentru a deosebi inovarea continuă de activitatea zilnică.

(d)

intenția de a investi în educație și în formarea de competențe (punctul 2.4 din formularul de candidatură): solicitantul trebuie să explice modul în care proiectul său va sprijini în mod concret rezerva de talente a UE prin dezvoltarea și implementarea formării educaționale și în materie de competențe și prin creșterea rezervei de forță de muncă calificată și competentă.

Vă atragem atenția asupra faptului că explicația nu trebuie să depășească 5 000 de caractere (aproximativ trei pagini).

Materialele justificative trebuie încărcate în folderul „02-IPF-OEF compliance criteria” din S-CIRCABC.

Solicitantul ar trebui să menționeze cursurile de formare educațională și de dezvoltare a competențelor care au fost planificate cu scopul de a crește rezerva de forță de muncă calificată și competentă din UE. Solicitantul ar trebui să facă o distincție clară între cursurile uzuale de instruire a forței de muncă și activitățile destinate în mod specific dobândirii de angajați cu competențele cele mai potrivite și cele mai necesare în sectorul semiconductorilor din UE.

De exemplu, solicitantul ar putea oferi mai multe detalii cu privire la intenția sa de a colabora cu o universitate tehnică pentru a crește vizibilitatea locurilor de muncă din domeniul semiconductorilor și interesul studenților față de acestea. În mod similar, solicitantul ar putea menționa parteneriate cu experți din cadrul unor centre de cercetare tehnologică. Solicitantul mai poate prezenta programe de integrare, ateliere și cursuri de formare menite să confere angajaților existenți competențe de viitor. De exemplu, ar putea crește cererea de competențe digitale și analitice în domeniul ingineriei și al producției. Nu în ultimul rând, ar putea fi utilă și menționarea oportunităților de dezvoltare a carierei pentru angajații talentați.

C. Planul de afaceri [articolul 15 alineatul (2) litera (b) din Regulamentul privind cipurile]

În al treilea rând, Comisia trebuie să poată înțelege, pe baza cererii, care este planul de afaceri al întreprinderii și să evalueze viabilitatea financiară și tehnică a instalației (punctul 3 din formularul de cerere). Planul de afaceri trebuie să acopere întreaga durată de viață a instalației și să conțină informații despre toate finanțările publice pe care solicitantul planifică să le obțină din partea guvernului sau a unor întreprinderi de stat din statul membru de înființare sau din alte țări ale UE (sau din afara UE).

Comisia nu oferă orientări cu privire la vreun format specific pentru aceste documente. Conținutul documentelor respective ar trebui să fie clar și concis.

Vă atragem atenția asupra faptului că explicația nu ar trebui să depășească 15 000 de caractere (adică cel mult 10 pagini).

Materialele justificative trebuie încărcate în folderul „03-Business Plan” din S-CIRCABC.

Toate informațiile furnizate aici vor fi utilizate numai în scopurile prevăzute de Regulamentul privind cipurile și fac obiectul obligației de păstrare a secretului profesional în conformitate cu articolul 339 din TFUE, precum și cu normele interne ale Comisiei privind prelucrarea în condiții de siguranță a datelor, în special cu Decizia (UE, Euratom) 2015/443 a Comisiei.

D. Documentația privind experiența solicitantului [articolul 15 alineatul (2) litera (c) din Regulamentul privind cipurile]

În al patrulea rând, Comisia trebuie să poată evalua, pe baza cererii, experiența solicitantului în ceea ce privește înființarea și exploatarea unor instalații similare (a se vedea punctul 4 din formularul de cerere). Acest lucru ar putea fi demonstrat prin prezentarea unui raport de activitate pentru anii precedenți sau a unei descrieri a echipei de proiect și a experienței sale relevante în gestionarea unor proiecte similare și/sau în exploatarea unor instalații similare. În cazul în care nu este disponibil niciun raport de activitate, Comisia propune crearea unuia specific pentru această cerere, care să fie certificat de un reprezentant legal.

Documentul menționat mai sus trebuie încărcat în folderul „04-Proven experience” din S-CIRCABC.

E. Documentul care atestă disponibilitatea statelor membre pe teritoriul cărora ar urma să fie construită instalația de a facilita înființarea acesteia [articolul 15 alineatul (2) litera (d) din Regulamentul privind cipurile]

În al cincilea rând, Comisia trebuie să poată verifica, pe baza cererii, dacă solicitantul a prezentat un document justificativ corespunzător care să ateste disponibilitatea statului (statelor) membru (membre) în care solicitantul intenționează să își înființeze instalația de a sprijini înființarea unei astfel de instalații (a se vedea punctul 5 din formularul de cerere).

Acest document poate consta într-o scrisoare din partea statului membru (de exemplu, a ministrului relevant în conformitate cu competențele naționale) sau într-o decizie preliminară a statului membru de a sprijini (financiar, administrativ și/sau în alt mod) înființarea instalației solicitantului.

Nu este suficient să se menționeze intenția abstractă a statului membru de a sprijini instalații similare celei preconizate. Sprijinul statului membru poate să implice o subvenție monetară, dar acest lucru nu este obligatoriu.

Documentul trebuie încărcat în folderul „05-Member State Support” din S-CIRCABC.

F. Existența unor politici și planuri privind proprietatea intelectuală [articolul 15 alineatul (2) litera (e) din Regulamentul privind cipurile]

Întreprinderile inovatoare de înaltă tehnologie sunt din ce în ce mai expuse însușirii frauduloase a informațiilor confidențiale, a secretelor comerciale și a datelor protejate, de exemplu prin furt de proprietate intelectuală, copiere neautorizată, transferuri forțate de tehnologie, spionaj economic și încălcarea cerințelor de confidențialitate – din interiorul și în special din afara UE. Evoluțiile recente (de exemplu recurgerea sporită la externalizare, lanțurile valorice mondiale mai lungi și utilizarea sporită a tehnologiei informației și comunicațiilor) au dus la creșterea acestui risc. Dobândirea, utilizarea sau divulgarea ilegală a unor informații confidențiale, secrete comerciale sau date protejate compromite posibilitatea întreprinderii de a obține beneficii, în calitate de pionier, de pe urma eforturilor sale de inovare.

Solicitantul trebuie (a se vedea punctul 6 din formularul de cerere) să dovedească existența unor politici adecvate, inclusiv a unor măsuri tehnice de protecție și de punere în aplicare, care să vizeze:

(a)

asigurarea protecției informațiilor nedivulgate;

(b)

asigurarea protecției drepturilor de proprietate intelectuală, în special pentru a preveni divulgarea neautorizată a secretelor comerciale sau scurgerea de tehnologii emergente sensibile.

De exemplu, solicitantul poate prezenta politici interne ale întreprinderii sau manuale pentru angajați, contracte între proprietarii de drepturi de proprietate intelectuală și furnizori (cum ar fi instalațiile de producție), certificări ale conformității sau coduri de practică folosite în industrie, indiferent dacă sunt voluntare sau obligatorii.

Este de preferat ca politicile corporative existente să fie redactate în termeni simpli și într-un limbaj clar și concis, iar măsurile să fie bine definite. Măsurile ar trebui să indice în mod clar modul în care se vor aplica instrucțiunile din cadrul politicilor corporative pentru a proteja în mod corespunzător informațiile, datele și drepturile de proprietate intelectuală.

Documentele care dovedesc existența protecției acestor două aspecte trebuie încărcate în folderul „06-Protection of sensitive information” din S-CIRCABC.

G. Angajamentul de a onora cu prioritate comenzile plasate pe timp de criză (articolul 26 din Regulamentul privind cipurile)

O întreprindere care a obținut statutul de IPF sau OEF are obligația legală de a respecta dispozițiile referitoare la onorarea cu prioritate a comenzilor plasate pe timp de criză în temeiul Regulamentului privind cipurile. Cu ocazia procedurii de depunere a cererilor, la punctul 2.2 din formularul de cerere întreprinderilor li se solicită să confirme în mod explicit că au luat la cunoștință acest angajament de respectare a obligației legate de comenzile prioritare pe care o implică statutul IPF și OEF, astfel cum este descrisă la articolul 26 din Regulamentul privind cipurile.

3. Care este procedura urmată de Comisie pentru evaluarea cererilor?

În conformitate cu articolul 15 din Regulamentul privind cipurile, Comisia evaluează cererea printr-un proces echitabil și transparent, pe baza criteriilor și a exemplelor menționate în răspunsul la întrebarea 2 și urmând procedura descrisă la articolul 15 din Regulamentul privind cipurile. Evaluarea este împărțită în patru etape, descrise mai jos. Intervalul de timp indicat pentru fiecare etapă ține seama de faptul că Comisia trebuie să prelucreze cererea și să adopte o decizie în termen de 6 luni de la primirea unei cereri complete. O cerere incompletă poate duce – în orice etapă a procedurii – la întârzieri în procesul de gestionare a cererilor.

A. Primirea cererii și evaluarea de prim nivel (verificarea formularului online)

Prin intermediul platformei Futurium, societățile se pot arăta interesate de solicitarea statutului de IPF sau OEF prin completarea unui formular online cu informațiile lor de identificare și cu o scurtă descriere a instalației și a proiectului (pentru mai multe detalii, a se vedea anexa). Imediat după depunerea cererii, solicitantul primește un mesaj automat de la platforma Futurium, iar Comisia primește o notificare.

În urma notificării solicitantului, Comisia începe să verifice dacă formularul online a fost completat corespunzător. În această etapă a procedurii, Comisia poate contacta întreprinderea utilizând adresa de e-mail furnizată în formularul online, pentru a solicita detalii sau informații suplimentare dacă este necesar.

Odată ce Comisia este în măsură să verifice identitatea și intenția solicitantului, acesta este invitat să se alăture unui subgrup din Futurium, la care au acces numai solicitantul și Comisia. În cadrul acestui subgrup, Comisia notifică solicitantul și îi transmite linkul către platforma securizată S-CIRCABC, unde acesta poate continua procesul de solicitare a statutului de IPF sau OEF. În S-CIRCABC, solicitantului i se cere să încarce formularul de cerere completat și documentele justificative aferente.

După ce solicitantul a încărcat toate documentele și dovezile necesare, Comisia îi confirmă, prin intermediul subgrupului din Futurium, că cererea sa a fost finalizată și intră în cel de al doilea nivel al evaluării.

Intervalele de mai jos sunt indicate cu titlu orientativ și se bazează pe o estimare a timpului necesar pentru evaluarea cererii în fiecare etapă a procedurii.

Etapa primirii și a evaluării de prim nivel ar trebui să dureze 2 săptămâni.

B. Evaluarea de nivel secund (caracterul complet al cererii)

În această etapă, Comisia evaluează dacă toate documentele sunt incluse și lizibile din punct de vedere tehnic. În cazul în care consideră că informațiile furnizate în cerere sunt incomplete, Comisia invită solicitantul, în subgrupul din Futurium, să transmită informațiile suplimentare necesare pentru completarea cererii fără întârzieri nejustificate.

După ce estimează că cererea este completă și conține toate documentele și informațiile relevante, Comisia notifică solicitantului în termen de 2 săptămâni, prin intermediul subgrupului din Futurium, începerea celui de al treilea nivel al evaluării, care este și cel final.

C. Evaluarea de nivel terț (îndeplinirea criteriilor asociate statutului de IPF și OEF)

Cel de al treilea nivel al evaluării analizează îndeplinirea criteriilor privind statutul de IPF sau OEF și viabilitatea proiectului, astfel cum se explică în răspunsul la întrebarea 2. În ceea ce privește aceasta din urmă, Comisia evaluează planul de afaceri care demonstrează viabilitatea financiară a proiectului, documentele care dovedesc experiența solicitantului și scrisoarea sau documentul care atestă disponibilitatea statelor membre pe teritoriul cărora ar urma să fie construită instalația de a facilita înființarea acesteia. Pe baza acestei documentații, Comisia poate să acorde statutul în mod prioritar acelor proiecte care demonstrează că au șanse de succes.

Cel de al treilea nivel al evaluării poate dura între trei și patru luni din totalul de șase luni, în funcție de complexitatea proiectului prezentat și de existența unei evaluări anterioare a acestuia în contextul procedurii de acordare a ajutorului de stat.

D. Avizul Consiliului european pentru semiconductori și luarea deciziei

După finalizarea evaluării, Comisia se consultă cu Consiliul european pentru semiconductori pe baza informațiilor neconfidențiale prezentate de solicitant și în conformitate cu cadrul de securitate a informațiilor utilizat de Comisie și cu toate normele de confidențialitate (a se vedea mai jos).

Ținând seama de opiniile Consiliului european pentru semiconductori, Comisia își finalizează evaluarea și notifică solicitantului decizia Comisiei prin e-mail. Ulterior, decizia se publică și pe platforma Futurium. Din versiunea publică a deciziei se elimină toate mențiunile de informații confidențiale.

Decizia Comisiei indică statutul acordat (IPF sau OEF) și durata statutului, bazată pe durata vieții preconizate a proiectului.

Decizia se emite în termen de cel mult 6 luni de la primirea unei cereri complete (a se vedea și evaluarea de nivel secund).

Image 1

Figura 1

Procesul de evaluare a cererilor de acordare a statutului de IPF și OEF

4. După acordarea statutului IPF sau OEF, Comisia monitorizează punerea în aplicare a proiectului?

Comisia monitorizează progresele înregistrate în ceea ce privește înființarea și exploatarea IPF sau OEF. Concret, Comisia poate solicita întreprinderii să prezinte (anual sau cu o frecvență diferită, în funcție de durata totală a proiectului) un raport care să detalieze progresele proiectului și îndeplinirea permanentă a criteriilor esențiale și a angajamentelor pe baza cărora a fost acordat statutul de IPF sau OEF. De asemenea, Comisia informează periodic Consiliul european pentru semiconductori prin intermediul S-CIRCABC.

A. Modificările statutului

Modificări solicitate de operatorul instalației

În cazuri pe deplin justificate determinate de circumstanțe externe neprevăzute, operatorul instalației care a obținut statutul de IPF sau OEF poate transmite Comisiei o cerere motivată (prin intermediul subgrupului din Futurium și, dacă este necesar, prin încărcarea de dovezi în S-CIRCABC) de revizuire a duratei statutului sau de modificare a planurilor de implementare în ceea ce privește respectarea cerințelor. Motivația și/sau circumstanțele externe sunt evaluate individual de Comisie în fiecare caz în parte. Comisia poate revizui durata statutului acordat în decizia sa inițială sau poate accepta modificarea planurilor de implementare.

Modificări solicitate de Comisie

În cazul în care Comisia constată că o instalație nu mai îndeplinește cerințele aplicabile unei IPF sau OEF, astfel cum au fost stabilite la articolele 13 și 14 din Regulamentul privind cipurile, aceasta va solicita operatorului să prezinte observații și să propună măsuri corespunzătoare.

B. Retragerea statutului

Comisia poate abroga o decizie de recunoaștere a statutului de IPF sau OEF dacă recunoașterea s-a bazat pe o cerere care conținea informații incorecte sau dacă, în pofida finalizării procedurii, instalația nu îndeplinește cerințele pentru acordarea statutului. Înainte de a lua o astfel de decizie, Comisia se consultă cu Consiliul european pentru semiconductori, căruia îi comunică motivele care justifică retragerea propusă.

Operatorul instalației are dreptul de a contesta decizia Comisiei privind retragerea statutului. Instalațiile al căror statut a fost retras pierd toate drepturile legate de recunoașterea acestui statut care decurg din Regulamentul privind cipurile. Cu toate acestea, în conformitate cu articolul 15 alineatul (8) din Regulamentul privind cipurile, instalațiile respective fac în continuare obiectul obligației prevăzute la articolul 26 alineatul (1) din Regulamentul privind cipurile de a accepta și a onora cu prioritate o comandă de produse necesare în situații de criză (comandă prioritară) pentru o perioadă echivalentă cu cea prevăzută inițial la momentul acordării sau revizuirii statutului, dacă este declanșat stadiul de criză.

5. Cum funcționează depunerea electronică a cererii?

Solicitanții statutului de IPF și OEF sunt rugați să transmită documentele sub formă de fișiere electronice și, de preferință, prin mijloace electronice. Depunerile manuale, care sunt acceptate numai în cazuri excepționale, trebuie efectuate în timpul programului de lucru la adresa specificată pe pagina de contact din Futurium.

Pentru ca proiectul lor (planificat) să fie recunoscut ca IPF sau OEF, întreprinderile individuale sau consorțiile de întreprinderi pot depune cererea direct la Comisie prin intermediul platformei comunitare Futurium. Pe această platformă, solicitantul trebuie să completeze un formular online cu informații esențiale, cum ar fi:

denumirea întreprinderii și acronimul (dacă este cazul);

tipul cererii (pentru IPF sau OEF);

punctul de contact principal (operatorul instalației sau administratorul proiectului);

țara de origine;

statul (statele) membru (membre) de înființare;

un scurt rezumat privind întreprinderea și proiectul (maximum 5 000 de caractere);

un rezumat neconfidențial privind instalația sau proiectul și obiectivele aferente (maximum 5 000 de caractere). Rezumatul trebuie să fie redactat astfel încât să nu conțină informații confidențiale sau secrete de afaceri. Se intenționează ca acest rezumat neconfidențial să fie comunicat Consiliului european pentru semiconductori, în conformitate cu cadrul de securitate a informațiilor utilizat de Comisie și cu toate normele de confidențialitate (a se vedea secțiunea de mai jos), în vederea consultării cu acesta înainte de luarea deciziei finale.

După transmiterea acestui formular, Comisia și solicitantul primesc notificări automate, iar Comisia poate începe verificarea informațiilor transmise prin formularul online. Odată ce este în măsură să verifice identitatea și intenția solicitantului, Comisia creează un folder în S-CIRCABC, o aplicație online prin care se pot realiza schimburi securizate de documente, informații și resurse în spații de lucru private. Acest folder este vizibil numai Comisiei și solicitantului. În acest folder principal, Comisia creează o serie de subfoldere, câte unul pentru fiecare dintre etapele de evaluare explicate în răspunsul la întrebarea 3. În continuare, Comisia invită solicitantul să se alăture unui subgrup în platforma Futurium și îi furnizează informații și materiale pentru următoarele etape ale procesului de tratare a cererii. Solicitantul primește un link pentru a accesa S-CIRCABC și folderele și subfolderele individuale create, precum și formularul de cerere, care trebuie completat și încărcat împreună cu materialele justificative menționate în prezentul ghid. După ce a încărcat toate documentele relevante în S-CIRCABC, întreprinderea trebuie să notifice acest lucru Comisiei prin intermediul subgrupului din Futurium.

Ca regulă generală, toate documentele trebuie transmise prin intermediul S-CIRCABC. Documentele sunt acceptate în oricare dintre limbile oficiale și de lucru ale instituțiilor Uniunii. Solicitanții își asumă întreaga responsabilitate pentru conținutul documentelor.

Cererile depuse electronic în zilele de luni până joi înainte de ora 17.00 (ora Bruxelles-ului), iar vinerea și în zilele anterioare sărbătorilor Comisiei înainte de ora 16.00 (ora Bruxelles-ului) vor fi prelucrate în aceeași zi și, prin urmare, vor avea ca dată de notificare data primirii, în conformitate cu practica anterioară privind depunerea cererilor pe suport de hârtie. Cererile care sosesc după ora 17.00 sau, respectiv, după ora 16.00 vor fi tratate în următoarea zi lucrătoare, care va fi considerată ziua notificării.

Confidențialitatea și datele cu caracter personal

Articolul 339 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE) impune Comisiei, membrilor instituțiilor UE, membrilor comitetelor, precum și funcționarilor și celorlalți agenți ai UE, chiar și după încetarea funcțiilor lor, să nu divulge informații care constituie secret profesional și, îndeosebi, informații referitoare la întreprinderi și la relațiile lor comerciale sau la elementele de preț de cost.

În plus, în temeiul articolului 32 din Regulamentul (UE) 2023/1781 privind cipurile, informațiile obținute în cursul punerii în aplicare a regulamentului pot fi folosite exclusiv în scopurile prevăzute în acesta și sunt protejate de dreptul UE și de dreptul intern relevante. Concret, în ceea ce privește domeniul de aplicare al prezentului ghid, informațiile obținute în temeiul articolului 15 și al articolului 26 alineatul (3) fac obiectul secretului profesional și sunt protejate de normele aplicabile instituțiilor UE și de dreptul intern relevant, inclusiv de declanșarea dispozițiilor aplicabile pentru încălcarea normelor respective.

De asemenea, Regulamentul privind cipurile impune Comisiei și autorităților naționale, funcționarilor și agenților acestora și altor persoane care lucrează sub supravegherea respectivelor autorități să asigure confidențialitatea datelor pe care le-au obținut în îndeplinirea sarcinilor și a activităților lor, astfel încât să protejeze îndeosebi drepturile de proprietate intelectuală și informațiile comerciale sensibile sau secretele comerciale. Această obligație se aplică tuturor reprezentanților statelor membre, observatorilor, experților și altor participanți care participă la ședințele Consiliului european pentru semiconductori în temeiul articolului 28, precum și membrilor Comitetului pentru semiconductori prevăzut la articolul 38 alineatul (1).

Dacă estimează că interesele lor ar fi lezate în cazul în care informațiile care le sunt solicitate ar fi publicate sau divulgate în alt mod altor părți, solicitanții ar trebui să prezinte aceste informații separat, precizând clar pe fiecare pagină „secrete de afaceri”. Solicitanții ar trebui, de asemenea, să precizeze motivele pentru care aceste informații nu ar trebui divulgate sau publicate.

Toate datele cu caracter personal (20) furnizate în formularul de cerere vor fi prelucrate în conformitate cu Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituțiile, organele, oficiile și agențiile Uniunii și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 45/2001 și a Deciziei nr. 1247/2002/CE (21).

IV. Listă de verificare și instrumente informatice

A. Listă de verificare

Vă rugăm să consultați următoarea listă de verificare atunci când solicitați statutul de IPF sau OEF. Vă atragem atenția asupra faptului că etapa prealabilă depunerii cererii (acțiunea 1) nu este obligatorie. În plus, înainte de a putea efectua acțiunea 2 și de a completa formularul de cerere în S-CIRCABC, Comisia trebuie să evalueze pozitiv formularul dumneavoastră online de pe platforma Futurium.

Acțiune

Sarcină

Informații necesare

Verificare

1.

(OPȚIONAL) Etapă prealabilă solicitării statutului de IPF sau OEF.

(OPȚIONAL) Contactați Comisia la adresa CNECT-IPF-OEF@ec.europa.eu

Nu este cazul

2.

Solicitarea statutului de IPF sau OEF – Exprimarea interesului.

Completați formularul online din Futurium făcând clic pe butonul galben cu textul „Application for integrated production facility and open EU foundry” (Cerere pentru instalațiile de producție integrate și turnătoriile deschise ale UE).

Denumirea întreprinderii sau a consorțiului

Acronimul proiectului (dacă este cazul)

Tipul cererii (pentru IPF sau OEF)

Prenumele și numele, rolul, organizația și adresa de e-mail a operatorului instalației/administratorului proiectului

Statul membru sau statele membre ale UE în care se înființează instalația

Scurtă prezentare a întreprinderii/consorțiului (maximum 5 000 de caractere)

Rezumat privind instalația sau proiectul și obiectivele aferente (maximum 5 000 de caractere).

Rezumat neconfidențial privind instalația sau proiectul și obiectivele aferente (maximum 5 000 de caractere). Rezumatul trebuie să fie redactat astfel încât să nu conțină informații confidențiale sau secrete de afaceri. Se intenționează ca acest rezumat să fie comunicat Consiliului european pentru semiconductori, în conformitate cu toate normele de confidențialitate, în vederea consultării cu acesta înainte de luarea deciziei finale.

3.

Solicitarea statutului de IPF sau OEF – Demonstrarea conformității.

Completați formularul de cerere și încărcați-l ca document PDF în folderul „00-application form” din S-CIRCABC.

Vă rugăm să respectați indicațiile din prezentul ghid referitoare la lungimea textului.

Descrierea instalației prin prisma caracterului de pionierat și explicarea modului în care proiectul diferă de instalațiile existente și de proiectele planificate, cu sau fără sprijin public, în Spațiul Economic European.

Ca materiale justificative, se pot prezenta:

de exemplu, studii de piață relevante și rapoarte privind activitatea și produsele instalației, documentația internă a proiectelor și/sau documentele utilizate de consiliul de administrație pentru luarea deciziilor interne etc.;

materialele justificative care urmează să fie încărcate în folderul „01-First-of-a-kind” din S-CIRCABC.

Explicarea impactului pozitiv al instalației și a efectelor de propagare asupra lanțului valoric al semiconductorilor din UE pe termen mediu și lung.

Materiale justificative: nu se menționează.

Doar pentru OEF: precizarea capacității de fabricare inițială (front-end) sau finală (back-end) a instalației

Acțiune

Sarcină

Informații necesare

Verificare

3.

Solicitarea statutului de IPF sau OEF – Demonstrarea conformității.

Completați formularul de cerere și încărcați-l ca document PDF în folderul „00-application form” din S-CIRCABC.

Vă rugăm să respectați indicațiile din prezentul ghid referitoare la lungimea textului.

Asigurarea faptului că instalația nu face obiectul unor obligații față de țări terțe.

Materiale justificative:

declarație scrisă, inclusiv temeiul juridic sau politic prin care se instituie o astfel de obligație;

materialele justificative care urmează să fie încărcate în folderul „02-IPF-OEF compliance criteria” din S-CIRCABC.

Confirmarea angajamentului de a accepta comenzi prioritare în temeiul articolului 26 din Regulamentul privind cipurile.

Materiale justificative: nu sunt necesare.

Explicarea angajamentului întreprinderii față de inovarea continuă.

Materiale justificative: nu se menționează.

Descrierea intenției de a investi în educație și în formarea de competențe.

Ca materiale justificative, se pot prezenta:

de exemplu, linkuri către agende, cursuri de formare, parteneriate etc.;

materialele justificative care urmează să fie încărcate în folderul „02-IPF-OEF compliance criteria” din S-CIRCABC.

Descrierea planului de afaceri al instalației.

Materiale justificative:

formatul nu este precizat, dar trebuie să fie ușor de utilizat (de exemplu, Excel);

materialele justificative care urmează să fie încărcate în folderul „03-Business Plan” din S-CIRCABC.

Acțiune

Sarcină

Informații necesare

Verificare

3.

Solicitarea statutului de IPF sau OEF – Demonstrarea conformității.

Completați formularul de cerere și încărcați-l ca document PDF în folderul „00-application form” din S-CIRCABC.

Vă rugăm să respectați indicațiile din prezentul ghid referitoare la lungimea textului.

Documentație privind experiența instalației (inclusiv un raport de activitate care să descrie activitățile instalației din anii precedenți sau, dacă nu este disponibil, un certificat legal).

Materiale justificative:

raportul de activitate sau descrierea echipei de proiect și a experienței sale;

materialele justificative care urmează să fie încărcate în folderul „04-Proven experience” din S-CIRCABC.

Asigurarea de sprijin pentru înființarea instalației de către statul (statele) membru (membre) de înființare.

Ca materiale justificative, se pot prezenta:

de exemplu, un certificat legal, o scrisoare din partea statului membru sau o decizie preliminară, documente privind ajutorul de stat;

materialele justificative care urmează să fie încărcate în folderul „05-Member State Support” din S-CIRCABC.

Descrierea existenței unor politici și măsuri adecvate de protejare a informațiilor confidențiale și a drepturilor de proprietate intelectuală, cu explicarea clară a modului în care ar trebui aplicate instrucțiunile menționate în aceste politici.

Ca materiale justificative, se pot prezenta:

de exemplu, politicile interne ale întreprinderii sau manuale pentru angajați, contracte între proprietarii de drepturi de proprietate intelectuală și furnizori (cum ar fi instalațiile de producție), certificări ale conformității sau coduri de practică folosite în industrie;

materialele justificative care urmează să fie încărcate în folderul „06-Protection of sensitive information” din S-CIRCABC.

B. Instrumente informatice folosite în procesul de depunere a cererii

O condiție obligatorie pentru accesarea instrumentelor informatice utilizate în procesul de solicitare a statutului de IPF și OEF – Futurium și S-CIRCABC – este existența unui cont EU Login.

pentru a afla cum puteți crea un nou cont EU Login, vă rugăm să vizitați pagina: https://ecas.ec.europa.eu/cas/eim/external/register.cgi

pentru asistență tehnică, vă rugăm să vizitați și secțiunea dedicată utilizatorilor externi: https://europa.eu/!rdDfPj

Futurium

după ce v-ați creat contul EU Login, puteți accesa platforma Futurium la următorul URL: https://futurium.ec.europa.eu/en/application-status-integrated-production-facility-and-open-eu-foundry.

După conectare, veți vedea pagina principală și veți putea accesa ghidul și formularul online de exprimare a interesului. Pentru o prezentare completă a informațiilor solicitate, vă rugăm să consultați lista de verificare din anexa la ghid (a se vedea captura de ecran de mai jos).

Image 2

După aprobarea informațiilor furnizate în formularul online, veți fi adăugat unui subgrup vizibil numai dumneavoastră și personalului Comisiei. Acesta va fi principalul canal de comunicare pe tot parcursul procesului de gestionare a cererii (a se vedea exemplul din captura de ecran de mai jos).

Vă rugăm să evitați încărcarea oricăror informații sensibile sau confidențiale în platforma Futurium.

În acest scop ar trebui să utilizați S-CIRCABC și, dacă este necesar, mesaje e-mail securizate.

Image 3

pentru mai multe informații privind principalele funcționalități ale platformei Futurium, vă rugăm să consultați Ghidul de utilizare aflat la adresa https://futurium.ec.europa.eu/ro/documentation.

S-CIRCABC

Pe lângă autentificarea necesară în EU Login, vă atragem atenția asupra faptului că, pentru această cerere specifică, accesul la S-CIRCABC este posibil doar printr-o autentificare cu doi factori. Vă rugăm să vă configurați contul EU Login în acest sens, adăugând un număr de telefon mobil.

După crearea contului EU Login, puteți accesa S-CIRCABC și grupul care v-a fost desemnat utilizând următorul URL: https://s-circabc.europa.eu/ui/welcome.

După conectare, veți vedea următoarea structură de foldere în secțiunea Library (Bibliotecă):

Image 4

Vă rugăm să încărcați documentele justificative în folderele corespunzătoare, astfel cum se indică în ghid.

Pentru o prezentare completă a documentelor și a folderelor, consultați lista de verificare din anexa la ghid. Vă atragem atenția asupra faptului că formularul de cerere complet trebuie încărcat în folderul „00-application form” din S-CIRCABC.

Pentru a încărca documente, accesați folderul sau subfolderul relevant, faceți clic pe „ADD” (Adăugare) și alegeți „FILES” (Fișiere) (a se vedea captura de ecran de mai jos).

Image 5

Pentru informații suplimentare sau pentru orice problemă, vă invităm să luați legătura cu Direcția pentru inteligență artificială și industrie digitală din cadrul DG CNECT, la următoarea adresă de e-mail funcțională: CNECT-IPF-OEF@ec.europa.eu


(1)  Regulamentul (UE) 2023/1781 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 septembrie 2023 de stabilire a unui cadru de măsuri pentru consolidarea ecosistemului european al semiconductorilor și de modificare a Regulamentului (UE) 2021/694 (Regulamentul privind cipurile) (Text cu relevanță pentru SEE), PE/28/2023/INIT, JO L 229, 18.9.2023, p. 1. (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.L_.2023.229.01.0001.01.RON&toc=OJ%3AL%3A2023%3A229%3ATOC.

(2)  La 8 februarie 2022, Comisia a adoptat un pachet alcătuit din:

(a)

o comunicare în care se prezintă raționamentul și strategia generală privind semiconductorii (COM/2022/45 final);

(b)

o propunere de regulament menit să consolideze ecosistemul semiconductorilor din UE (Regulamentul privind cipurile);

(c)

o propunere de modificare a Regulamentului Consiliului de instituire a întreprinderii comune „Tehnologii digitale esențiale” (COM/2022/47 final);

(d)

o recomandare adresată statelor membre în care se promovează acțiuni de monitorizare și atenuare a perturbărilor din lanțul de aprovizionare cu semiconductori (C/2022/782, JO L 35, 17.2.2022, p. 17.).

(3)  Consiliul european pentru semiconductori este un organism de guvernanță compus din reprezentanți la nivel înalt ai statelor membre ale UE și instituit prin articolele 28-30 din Regulamentul privind cipurile. Consiliul european pentru semiconductori furnizează Comisiei consiliere, asistență și recomandări în conformitate cu capitolul V din Regulamentul privind cipurile.

(4)  La articolul 2 punctul 15 din Regulamentul privind cipurile, «fabricarea semiconductorilor» este definită drept oricare dintre etapele de producție și prelucrare a plachetelor semiconductoare [inclusiv materiale de substrat, unități de fabricare inițială (front-end) și unități de fabricare finală (back-end)] necesare pentru a furniza un produs semiconductor finit.

(5)  Produsul finit este produsul la nivel de semiconductor (eventual încapsulat), și nu la nivelul dispozitivului în care este integrat semiconductorul.

(6)  Aceasta reprezintă continuarea unui demers anterior, și anume Foaia de parcurs internațională privind tehnologia pentru semiconductori, în care a fost definită și referința pentru nodurile tehnologice (în nanometri) pe baza evoluției scalei tranzistorilor, în conformitate cu previziunile legii lui Moore. Foaia de parcurs internațională pentru dispozitive și sisteme include în prezent rezultatul eforturilor depuse de diferite echipe internaționale de reflecție în următoarele domenii: mai mult Moore (scalare); mai mult decât Moore; dincolo de CMOS; sisteme și arhitecturi; integrarea încapsulării; conectivitatea în afara sistemului; electronica criogenică și procesarea cuantică a informațiilor; litografierea; creșterea randamentului; metrologie; integrarea fabricației; mediu, siguranță, sănătate și durabilitate.

(7)  Pot fi recunoscute ca fiind de pionierat mai multe proiecte paralele, dacă se poate demonstra că activitățile sprijinite de stat nu exclud alte activități private existente sau planificate. Fiecare propunere de ajutor de stat va fi evaluată pe baza meritelor sale, pentru a se evita denaturarea nejustificată a concurenței. Aceasta include o viziune cuprinzătoare asupra necesității, pentru a se evita situațiile de supracapacitate. A se vedea nota de subsol 56 din Comunicarea „Actul european privind cipurile”, COM(2022) 45.

(8)  
„Fabricare inițială (front-end)” înseamnă ansamblul etapelor de prelucrare a unei plachete semiconductoare (articolul 2 punctul 16). Activitățile de fabricare inițială derulate de IPF și OEF pot să cuprindă una dintre etapele de prelucrare a unei plachete semiconductoare sau toate aceste etape, începând cu diferitele materiale de substrat (Si, SiC, SOI etc.).

(9)  
„Fabricare finală (back-end)” înseamnă încapsularea, asamblarea și testarea fiecărui circuit integrat individual (articolul 2 punctul 17).

(10)  
JO L 206, 22.7.1992, p. 7.

(11)  
JO L 327, 22.12.2000, p. 1.

(12)  Comunicarea Comisiei din 8 februarie 2022, COM(2022) 45 final. Comunicarea este disponibilă în toate limbile oficiale ale UE.

(13)  Codul de bune practici pentru desfășurarea procedurilor de control al ajutoarelor de stat, disponibil la adresa https://ec.europa.eu/competition/state_aid/legislation/best_practices_code_en.pdf.

(14)  În cadrul procedurilor privind ajutoarele de stat, numai statele membre vizate pot să transmită prenotificări.

(15)  Sectoarele critice sunt definite în anexa IV la Regulamentul privind cipurile și cuprind: energia; transporturile; sectorul bancar; infrastructura pieței financiare; sănătatea; apa potabilă; apele uzate; infrastructura digitală; administrația publică; spațiul; producția, prelucrarea și distribuția de alimente; apărarea și securitatea.

(16)  A se vedea nota de subsol 5 din prezentul ghid și articolele 28-30 din Regulamentul privind cipurile.

(17)  Regulamentul (UE) 2015/479 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 martie 2015 privind instituirea unui regim comun aplicabil exporturilor (JO L 83, 27.3.2015, p. 34).

(18)  Decizia (UE, Euratom) 2015/443 a Comisiei din 13 martie 2015 privind securitatea în cadrul Comisiei (JO L 72, 17.3.2015, p. 41).

(19)  Articolul 14 alineatul (3) litera (a).

(20)  DPR-EC-22368.

(21)  
JO L 295, 21.11.2018, p. 39, disponibil la adresa https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri=celex%3A32018R1725. A se vedea și declarația de confidențialitate referitoare la investigațiile privind fuziunile, la adresa https://ec.europa.eu/competition-policy/index/privacy-policy-competition-investigations_en.


ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/4911/oj

ISSN 1977-1029 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters