OJ:C_202405044: Recomandarea Comitetului european pentru risc sistemic din 8 iulie 2024 de modificare a Recomandării CERS/2015/2 privind evaluarea efectelor transfrontaliere ale măsurilor de politică macroprudențială și aplicarea prin reciprocitate voluntară a acestor măsuri (CERS/2024/3)

Redacția Lex24
Publicat in Jurnalul Oficial UE, 16/08/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria CC/2024/504416.8.2024RECOMANDAREA COMITETULUI EUROPEAN PENTRU RISC SISTEMIC din 8 iulie 2024 de modificare a Recomandării CERS/2015/2 privind evaluarea efectelor transfrontaliere ale măsurilor de politică macroprudențială și aplicarea prin reciprocitate voluntară a acestor măsuri(CERS/2024/3)(C/2024/5044)CONSILIUL GENERAL AL COMITETULUI...

Informatii

Data documentului: 08/07/2024; Data adoptării
Autor: Comitetul european pentru risc sistemic
Formă: Jurnalul Oficial UE
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria C


C/2024/5044

16.8.2024

RECOMANDAREA COMITETULUI EUROPEAN PENTRU RISC SISTEMIC

din 8 iulie 2024

de modificare a Recomandării CERS/2015/2 privind evaluarea efectelor transfrontaliere ale măsurilor de politică macroprudențială și aplicarea prin reciprocitate voluntară a acestor măsuri

(CERS/2024/3)

(C/2024/5044)

CONSILIUL GENERAL AL COMITETULUI EUROPEAN PENTRU RISC SISTEMIC,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,

având în vedere Acordul privind Spațiul Economic European (1), în special anexa IX,

având în vedere Regulamentul (UE) nr. 1092/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 noiembrie 2010 privind supravegherea macroprudențială la nivelul Uniunii Europene a sistemului financiar și de înființare a unui Comitet european pentru risc sistemic (2), în special articolele 3 și 16-18,

având în vedere Directiva 2013/36/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 iunie 2013 cu privire la accesul la activitatea instituțiilor de credit și supravegherea prudențială a instituțiilor de credit, de modificare a Directivei 2002/87/CE și de abrogare a Directivelor 2006/48/CE și 2006/49/CE (3), în special capitolul 4 secțiunea I din titlul VII,

având în vedere Decizia CERS/2011/1 a Comitetului european pentru risc sistemic din 20 ianuarie 2011 de adoptare a Regulamentului de procedură al Comitetului european pentru risc sistemic (4), în special articolele 18-20,

întrucât:

(1)

Pentru a asigura eficacitatea și consecvența măsurilor de politică macroprudențială naționale, este important ca recunoașterea prevăzută de dreptul Uniunii să fie completată de aplicarea prin reciprocitate voluntară.

(2)

Cadrul pentru mecanismul de reciprocitate voluntară pentru măsurile de politică macroprudențială care este prevăzut de Recomandarea CERS/2015/2 a Comitetului european pentru risc sistemic (5) urmărește să asigure aplicarea prin reciprocitate în alte state membre a tuturor măsurilor de politică macroprudențială bazate pe expunere activate într-un stat membru.

(3)

La 7 iunie 2024, Ministerul Industriei, Întreprinderilor și Afacerilor Financiare din Danemarca, acționând în calitate de autoritate desemnată în sensul articolului 133 din Directiva 2013/36/UE, a notificat CERS cu privire la intenția sa de a stabili o rată a amortizorului de risc sistemic sectorial (sSyRB), în temeiul articolului 133 alineatul (9) din directiva respectivă. Notificarea implică o ajustare a unei măsuri care a fost notificată CERS pentru prima dată de către Ministerul Industriei, Întreprinderilor și Afacerilor Financiare din Danemarca la 10 octombrie 2023, dar care nu a fost încă activată și nu va fi activată.

(4)

Măsura de politică macroprudențială ajustată diferă de măsura notificată pentru prima dată în octombrie 2023, întrucât partea din fiecare expunere care se încadrează într-un interval al raportului împrumut/garanții cuprins între 0 % și 15 % este exclusă din expunerile cărora li se aplică rata sSyRB ajustată. La fel ca măsura de politică macroprudențială notificată la 10 octombrie 2023, măsura de politică macroprudențială ajustată se va aplica tuturor instituțiilor de credit naționale pe bază individuală și consolidată. Aceasta se va aplica tuturor tipurilor de expuneri situate în Danemarca față de societăți nefinanciare care își desfășoară activitatea în sectorul tranzacțiilor imobiliare și în cel al dezvoltării de proiecte de construcții identificate în conformitate cu nomenclatorul statistic al activităților economice din Uniune (NACE) prevăzut în Regulamentul (CE) nr. 1893/2006 al Parlamentului European și al Consiliului (6). Întrucât ajustarea a fost adusă măsurii pentru a alinia impactul total al ratei sSyRB la impactul anticipat de măsura inițială, iar raționamentul general nu s-a schimbat, se consideră că ajustarea constituie doar o abatere minoră de la măsura notificată la 10 octombrie 2023.

(5)

Rata sSyRB se aplică de la 30 iunie 2024. Măsura va fi revizuită de autoritatea desemnată în sensul articolului 133 din Directiva 2013/36/UE în termen de cel mult doi ani de la solicitarea inițială.

(6)

La 7 iunie 2024, Ministerul Industriei, Întreprinderilor și Afacerilor Financiare din Danemarca a transmis de asemenea CERS o solicitare de recomandare a aplicării prin reciprocitate a măsurii de politică macroprudențială ajustate menționate anterior, în temeiul articolului 134 alineatul (5) din Directiva 2013/36/UE.

(7)

În urma notificării la 10 octombrie 2023, menționate anterior, CERS a adoptat Recomandarea CERS/2023/13 a Comitetului european pentru risc sistemic (7), care a modificat Recomandarea CERS/2015/2 cu efect imediat. Măsura de politică macroprudențială notificată la 10 octombrie 2023 a fost adăugată în lista măsurilor de politică macroprudențială a căror aplicare prin reciprocitate este recomandată în temeiul Recomandării CERS/2015/2. În cazul măsurii de politică macroprudențială notificate la 10 octombrie 2023, a fost recomandată aplicarea prin reciprocitate pe bază individuală și pe bază consolidată, astfel cum a solicitat Ministerul Industriei, Întreprinderilor și Afacerilor Financiare din Danemarca.

(8)

Recomandarea CERS/2015/2 a CERS, astfel cum a fost modificată prin Recomandarea CERS/2017/4 (8), recomandă ca autoritatea relevantă care activează o măsură de politică macroprudențială să propună, atunci când prezintă CERS o solicitare de aplicare prin reciprocitate, un prag de semnificație sub care expunerea unui furnizor individual de servicii financiare la riscul macroprudențial identificat în jurisdicția în care este aplicată măsura de politică macroprudențială de către autoritatea de activare poate fi considerată nesemnificativă. CERS poate recomanda un prag diferit dacă se consideră necesar.

(9)

Ca urmare a solicitării primite din partea Danemarcei la 7 iunie 2024 de aplicare prin reciprocitate a măsurii de către alte state membre și pentru: (i) a asigura că ajustarea ulterioară a măsurii daneze de politică macroprudențială este inclusă într-o astfel de aplicare prin reciprocitate și (ii) a împiedica materializarea efectelor transfrontaliere negative sub forma pierderilor și a arbitrajului de reglementare care ar putea rezulta din punerea în aplicare a măsurii de politică macroprudențială care va deveni aplicabilă în Danemarca; Consiliul general al CERS a decis: (a) ca măsura notificată la 10 octombrie 2023 să fie inclusă în continuare în lista măsurilor de politică macroprudențială a căror aplicare prin reciprocitate o recomandă în temeiul Recomandării CERS/2015/2; și (b) ca domeniul de aplicare al măsurii notificate la 10 octombrie 2023 să fie ajustat pentru a fi aliniat la solicitarea de aplicare prin reciprocitate primită de CERS de la Ministerul Industriei, Întreprinderilor și Afacerilor Financiare din Danemarca. Consiliul general al CERS a decis, de asemenea, să își mențină recomandarea legată de un prag de semnificație maxim specific instituției de 200 de milioane EUR pentru a orienta aplicarea principiului de minimis de către statele membre de aplicare prin reciprocitate. Autoritățile relevante care aplică prin reciprocitate această măsură pot excepta instituțiile de la cerința privind amortizorul de risc sistemic atât timp cât expunerile lor relevante nu depășesc 200 de milioane EUR.

(10)

Prin urmare, Recomandarea CERS/2015/2 ar trebui modificată în mod corespunzător,

ADOPTĂ PREZENTA RECOMANDARE:

MODIFICĂRI

Recomandarea CERS/2015/2 se modifică după cum urmează:

1.

în secțiunea 1, subrecomandarea C(1), măsura privind Danemarca se înlocuiește cu următorul text:

„—

o rată a amortizorului de risc sistemic sectorial de 7 % pentru toate tipurile de expuneri situate în Danemarca față de societăți nefinanciare care desfășoară activități imobiliare și de dezvoltare de proiecte de construcții identificate în conformitate cu nomenclatorul statistic al activităților economice din Uniune (NACE) prevăzut în Regulamentul (CE) nr. 1893/2006, cu excepția faptului că partea din fiecare expunere care se încadrează într-un interval al raportului împrumut/garanții cuprins între 0 % și 15 % este exclusă din expunerile cărora li se aplică amortizorul de risc sistemic sectorial.”;

2.

anexa se modifică în conformitate cu anexa la prezenta recomandare.

Adoptată la Frankfurt pe Main, 8 iulie 2024.

Șeful secretariatului CERS,

în numele Consiliului general al CERS

Francesco MAZZAFERRO


(1)  
JO L 1, 3.1.1994, p. 3.

(2)  
JO L 331, 15.12.2010, p. 1.

(3)  
JO L 176, 27.6.2013, p. 338.

(4)  
JO C 58, 24.2.2011, p. 4.

(5)  Recomandarea CERS/2015/2 a Comitetului european pentru risc sistemic din 15 decembrie 2015 privind evaluarea efectelor transfrontaliere ale măsurilor de politică macroprudenţială şi aplicarea prin reciprocitate voluntară a acestor măsuri (JO C 97, 12.3.2016, p. 9).

(6)  Regulamentul (CE) nr. 1893/2006 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 decembrie 2006 de stabilire a Nomenclatorului statistic al activităților economice NACE a doua revizuire și de modificare a Regulamentului (CEE) nr. 3037/90 al Consiliului, precum și a anumitor Regulamente CE privind domenii statistice specifice (JO L 393, 30.12.2006, p. 1).

(7)  Recomandarea CERS/2023/1 a Comitetului european pentru risc sistemic din 8 decembrie 2023 de modificare a Recomandării CERS/2015/2 privind evaluarea efectelor transfrontaliere ale măsurilor de politică macroprudențială și aplicarea prin reciprocitate voluntară a acestor măsuri (JO C, C/2024/3114, 6.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/3114/oj),

(8)  Recomandarea CERS/2017/4 a Comitetului european pentru risc sistemic din 20 octombrie 2017 de modificare a Recomandării CERS/2015/2 privind evaluarea efectelor transfrontaliere ale măsurilor de politică macroprudențială și aplicarea prin reciprocitate voluntară a acestor măsuri (JO C 431, 15.12.2017, p. 1).


ANEXĂ

Anexa la Recomandarea CERS/2015/2 se modifică după cum urmează:

1.

măsura prevăzută pentru Danemarca se înlocuiește cu următorul text:


O rată a amortizorului de risc sistemic sectorial de 7 % pentru toate tipurile de expuneri situate în Danemarca față de societăți nefinanciare care desfășoară activități imobiliare și de dezvoltare de proiecte de construcții identificate în conformitate cu nomenclatorul statistic al activităților economice din Uniune, prevăzut în Regulamentul (CE) nr. 1893/2006, cu excepția faptului că partea din fiecare expunere care se încadrează într-un interval al raportului împrumut/garanții cuprins între 0 % și 15 % este exclusă din expunerile cărora li se aplică amortizorul de risc sistemic sectorial.
”;

2.

în ceea ce privește Danemarca, secțiunea intitulată „I. Descrierea măsurii” se înlocuiește cu următorul text:

„I. Descrierea măsurii

1.

Rata amortizorului de risc sistemic sectorial de 7 % se va aplica tuturor instituțiilor de credit naționale.

2.

Acesta se va aplica tuturor tipurilor de expuneri situate în Danemarca față de societăți nefinanciare care își desfășoară activitatea în sectorul tranzacțiilor imobiliare, cu excepția asociațiilor persoane juridice individuale care desfășoară activități imobiliare privind locuințe sociale și a asociațiilor cooperatiste persoane juridice individuale care desfășoară activități imobiliare privind locuințe, precum și activități legate de dezvoltarea de construcții. Activitățile economice relevante ale debitorului sunt specificate printr-o trimitere la clasificarea statistică a activităților economice din Uniune, prevăzută în Regulamentul (CE) nr. 1893/2006 (*1).

3.

Partea din fiecare expunere care se încadrează într-un interval al raportului împrumut/garanții cuprins între 0 % și 15 % este exclusă din expunerile cărora li se aplică amortizorul de risc sistemic sectorial. Raportul împrumut/garanții se calculează împărțind expunerea la valoarea de piață totală curentă (estimată) a proprietăților furnizate drept colateral.

4.

Măsura se va aplica pe bază individuală și consolidată.

(*1)  Determinarea subseturilor specifice de expuneri sectoriale cărora li se va aplica sSyRB se bazează pe Ghidul ABE privind subseturile adecvate de expuneri sectoriale cărora autoritățile competente sau desemnate le pot aplica un amortizor de risc sistemic în conformitate cu articolul 133 alineatul (5) litera (f) din Directiva 2013/36/UE (EBA-GL-2020-13), disponibil pe website-ul ABE la adresa: www.eba.europa.eu.”;”

3.

în ceea ce privește Danemarca, secțiunea intitulată „II. Aplicarea prin reciprocitate” se înlocuiește cu următorul text:

„II. Aplicarea prin reciprocitate

5.

Se recomandă autorităților relevante să aplice prin reciprocitate măsura daneză tuturor tipurilor de expuneri situate în Danemarca față de societăți nefinanciare angajate în activități economice specifice, care sunt determinate după cum urmează: «Activități imobiliare» în conformitate cu codul NACE (*2)«L», cu excepția asociațiilor persoane juridice individuale care desfășoară activități imobiliare privind locuințe sociale și a asociațiilor cooperatiste persoane juridice individuale care desfășoară activități imobiliare privind locuințe, și «Dezvoltarea proiectelor de construcții» (41.1) în conformitate cu codul NACE «F». Din aceste expuneri, ar trebui scăzută partea din fiecare expunere care se încadrează în intervalul raportului împrumut/garanții cuprins între 0 % – 15 %.

6.

În urma solicitării Ministerului Industriei, Întreprinderilor și Afacerilor Financiare din Danemarca, se recomandă autorităților relevante să aplice prin reciprocitate măsura daneză prin aplicarea acesteia pe bază individuală și consolidată.

7.

În cazul în care în jurisdicția lor nu este disponibilă aceeași măsură de politică macroprudențială, se recomandă autorităților relevante să aplice, după consultarea CERS, o măsură de politică macroprudențială disponibilă în jurisdicția lor care are efectul cel mai apropiat de cel al măsurii recomandate în vederea aplicării prin reciprocitate, incluzând adoptarea măsurilor și competențelor de supraveghere prevăzute în titlul VII capitolul 2 secțiunea IV din Directiva 2013/36/UE.

8.

Se recomandă statelor membre să aplice prin reciprocitate această măsură în termen de trei luni de la publicarea prezentei recomandări în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

(*2)  NACE Rev.2, Nomenclatorul statistic al activităților economice în Comunitatea Europeană, Regulamentul (CE) nr. 1893/2006.”;”

4.

în ceea ce privește Danemarca, secțiunea intitulată „III. Prag de semnificație” se înlocuiește cu următorul text:

„III. Prag de semnificație

9.

Măsura este completată de un prag de semnificație specific instituțiilor bazat pe expunerile localizate în Danemarca pentru a direcționa aplicarea potențială a principiului de minimis de către autoritățile relevante care aplică prin reciprocitate această măsură. Instituțiile de credit pot fi exceptate de la cerința privind rata amortizorului de risc sistemic sectorial atât timp cât expunerile lor sectoriale relevante nu depășesc 200 de milioane EUR, ceea ce corespunde unui procent de aproximativ 0,3 % din totalul expunerilor față de societăți din sectorul tranzacțiilor imobiliare din Danemarca.

10.

În conformitate cu secțiunea 2.2.1 din Recomandarea CERS/2015/2, pragul de semnificație de 200 de milioane EUR este un nivel maxim recomandat al pragului. Prin urmare, autoritățile relevante au posibilitatea ca, în loc să aplice pragul recomandat, să stabilească un prag inferior pentru jurisdicțiile lor, dacă este cazul, sau să aplice măsura prin reciprocitate fără un prag de semnificație. Atunci când stabilesc pragul de semnificație, autoritățile relevante ar trebui să ia în considerare expunerea furnizorului individual de servicii financiare la riscul macroprudențial identificat în Danemarca și să evalueze dacă acesta poate fi considerat nesemnificativ.

11.

În cazul în care nu există instituții de credit autorizate în statele membre care să aibă expuneri semnificative în Danemarca, autoritățile relevante din statele membre în cauză pot decide, în conformitate cu secțiunea 2.2.1 din Recomandarea CERS/2015/2, să nu aplice prin reciprocitate măsurile daneze. În acest caz, autoritățile relevante ar trebui să monitorizeze caracterul semnificativ al expunerilor, fiindu-le recomandat să aplice prin reciprocitate măsurile daneze atunci când o instituție de credit depășește pragurile de semnificație respective.”.

(*1)  Determinarea subseturilor specifice de expuneri sectoriale cărora li se va aplica sSyRB se bazează pe Ghidul ABE privind subseturile adecvate de expuneri sectoriale cărora autoritățile competente sau desemnate le pot aplica un amortizor de risc sistemic în conformitate cu articolul 133 alineatul (5) litera (f) din Directiva 2013/36/UE (EBA-GL-2020-13), disponibil pe website-ul ABE la adresa: www.eba.europa.eu.”;

(*2)  NACE Rev.2, Nomenclatorul statistic al activităților economice în Comunitatea Europeană, Regulamentul (CE) nr. 1893/2006.”;”


ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/5044/oj

ISSN 1977-1029 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters