OJ:C_202405048: Avizul Băncii Centrale Europene din 21 iunie 2024 – Avizul BCE cu privire la o propunere de regulament al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește anumite cerințe de raportare în domeniul serviciilor financiare și al sprijinului pentru investiții (CON/2024/21)

Redacția Lex24
Publicat in Jurnalul Oficial UE, 16/08/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria CC/2024/504816.8.2024AVIZUL BĂNCII CENTRALE EUROPENE din 21 iunie 2024 Avizul BCE cu privire la o propunere de regulament al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește anumite cerințe de raportare în domeniul serviciilor financiare...

Informatii

Data documentului: 21/06/2024; Data adoptării
Data încetării: Not known; legat de 52023PC0593
Autor: Banca Centrală Europeană
Formă: Jurnalul Oficial UE
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria C


C/2024/5048

16.8.2024

AVIZUL BĂNCII CENTRALE EUROPENE

din 21 iunie 2024

Avizul BCE cu privire la o propunere de regulament al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește anumite cerințe de raportare în domeniul serviciilor financiare și al sprijinului pentru investiții

(CON/2024/21)

(C/2024/5048)

Introducere și temei juridic

La 17 octombrie 2023, Comisia Europeană a adoptat o propunere de regulament al Parlamentului European și al Consiliului de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1092/2010, (UE) nr. 1093/2010, (UE) nr. 1094/2010, (UE) nr. 1095/2010 și (UE) 2021/523 în ceea ce privește anumite cerințe de raportare în domeniul serviciilor financiare și al sprijinului pentru investiții (1) (denumită în continuare „regulamentul propus”). La 12 martie 2024, Parlamentul European a adoptat un raport privind regulamentul propus (denumit în continuare „raportul PE”) (2).

Banca Centrală Europeană (BCE) consideră că regulamentul propus intră în sfera sa de competență și, prin urmare, a decis să își exercite dreptul prevăzut la articolul 127 alineatul (4) a doua teză și la articolul 282 alineatul (5) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene de a prezenta un aviz din proprie inițiativă.

Competența BCE de a emite un aviz se întemeiază pe articolul 127 alineatul (4) și pe articolul 282 alineatul (5) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE), întrucât regulamentul propus conține dispoziții care au incidență asupra misiunilor BCE privind culegerea de informații statistice în conformitate cu articolul 5 din Statutul Sistemului European al Băncilor Centrale și al Băncii Centrale Europene (denumit în continuare „Statutul SEBC”), precum și asupra misiunilor specifice încredințate BCE în ceea ce privește politicile în domeniul supravegherii prudențiale a instituțiilor de credit, astfel cum se prevede la articolul 127 alineatul (6) din tratat. În conformitate cu articolul 17.5 prima teză din Regulamentul de procedură al Băncii Centrale Europene, Consiliul guvernatorilor adoptă prezentul aviz.

1. Observații generale

1.1

Regulamentul propus introduce modificări la Regulamentul (UE) nr. 1092/2010 al Parlamentului European și al Consiliului (3), la Regulamentul (UE) nr. 1093/2010 al Parlamentului European și al Consiliului (4), la Regulamentul (UE) nr. 1094/2010 al Parlamentului European și al Consiliului (5), la Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 al Parlamentului European și al Consiliului (6) (denumite în continuare, împreună, „regulamentele AES”) și la Regulamentul (UE) 2021/523 al Parlamentului European și al Consiliului (7). BCE apreciază obiectivul regulamentului propus de raționalizare a cerințelor de raportare, de evitare a dublei raportări a datelor de supraveghere și de reducere a sarcinii administrative care revine instituțiilor financiare, în special prin îmbunătățirea schimbului de informații între autoritățile europene de supraveghere (AES), Comitetul european pentru risc sistemic (CERS) și autoritățile competente, printre care se poate număra BCE în funcția sa de supraveghere. În general, BCE sprijină inițiativa îmbunătățirii schimbului de date de supraveghere prin instituirea unui sistem care să furnizeze date exacte, consecvente și în timp util autorităților de supraveghere de la nivelul Uniunii și de la nivel național, reducând totodată la minimum sarcina de raportare agregată a instituțiilor financiare. În plus, BCE recunoaște beneficiile care decurg din regulamentul propus în ceea ce privește evitarea duplicării cererilor de raportare în cazul în care mai multe autorități au competența de a colecta în mod regulat aceleași date de supraveghere de la instituțiile financiare, dar nu dispun de un temei juridic explicit pentru a le partaja între ele.

1.2

De-a lungul anilor, BCE a dezvoltat diverse instrumente și forumuri pentru schimbul de informații cu mai multe autorități vizate de regulamentul propus și de raportul PE, printre care se numără crearea unor dicționare comune de date. De exemplu, cele mai recente inițiative s-au desfășurat sub auspiciile Comitetului comun de raportare bancară (Joint Bank Reporting Committee – JBRC), pentru care în martie 2024 a fost semnat un memorandum de înțelegere între BCE și Autoritatea Bancară Europeană (ABE), în conformitate cu articolul 430c alineatul (2) litera (c) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European și al Consiliului (8), care prevede înființarea unui comitet comun, care să includă cel puțin ABE și Sistemul European al Băncilor Centrale (SEBC), pentru dezvoltarea și punerea în aplicare a unui sistem integrat de raportare (9). Un alt exemplu posibil îl constituie activitatea desfășurată de BCE în vederea instituirii cadrului de raportare integrată cu scopul integrării cerințelor de raportare statistică pentru bănci, ca un prim pas către o integrare mai largă a datelor statistice, de supraveghere și de rezoluție (10).

1.3

În plus, BCE este, de asemenea, dispusă să efectueze acest tip de partajare cu alte autorități în viitor, pentru a facilita un flux mai eficient de informații. În calitate de autoritate monetară și de supraveghere, BCE beneficiază în mod semnificativ de accesul la datele colectate de autoritățile europene, de exemplu în contextul Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European și al Consiliului (11). În paralel, BCE ar trebui, de asemenea, să beneficieze de acces la datele de supraveghere colectate de autoritățile de supraveghere cu privire la fondurile de investiții, societățile de asigurare și fondurile de pensii, ceea ce ar reduce în mod semnificativ sarcina de raportare a acestor entități supravegheate.

1.4

În domeniul combaterii spălării banilor (CSB) și a finanțării terorismului (CFT), BCE a prezentat, în avizul său (12) cu privire la o propunere de regulament de instituire a Autorității pentru Combaterea Spălării Banilor și a Finanțării Terorismului (13) (AMLAR), propuneri concrete pentru sporirea nivelului și eficienței schimbului de informații între autorități și pentru reducerea la minimum a sarcinilor de raportare, colegiuitorii luând decizia să includă unele dintre aceste propuneri în versiunea finală a regulamentului. Modificările specifice ale AMLAR propuse de BCE în acest sens au vizat asigurarea unor schimburi eficace de informații între autoritățile de supraveghere CSB/CFT și autoritățile responsabile pentru supravegherea prudențială a instituțiilor de credit, inclusiv, printre altele, cerința ca Autoritatea pentru Combaterea Spălării Banilor și a Finanțării Terorismului (AMLA) să furnizeze informații din baza de date centrală CSB/CFT autorităților de supraveghere CSB/CFT și autorităților de supraveghere fără mandat CSB/CFT, inclusiv din proprie inițiativă. În plus, BCE a propus adăugarea unei obligații generale a AMLA de a asigura o utilizare proporțională și eficientă a instrumentelor de cooperare pentru a facilita schimburile de informații între autoritățile de supraveghere în materie de CSB/CFT și autoritățile de supraveghere prudențială. BCE va continua să sprijine dezvoltarea unor instrumente de reglementare pentru o cooperare eficace între autoritățile de supraveghere în materie de CSB/CFT și autoritățile de supraveghere prudențială, pe baza unor schimburi de informații cuprinzătoare, simplificate, oportune și eficiente.

1.5

În acest context, mai multe dispoziții ale regulamentului propus ar trebui clarificate în continuare pentru ca acesta să poată să își atingă obiectivele. În special, pentru regulamentul propus s-ar dovedi utile clarificările cu privire la domeniul său de aplicare. De asemenea, ar trebui să se discute dacă regulamentul propus prevede instrumente adecvate pentru atingerea obiectivelor menționate, deoarece dispozițiile sale ar putea avea drept consecință nedorită amenințarea eficacității setului de instrumente de supraveghere.

1.6

BCE ia notă de faptul că raportul PE extinde și mai mult domeniul de aplicare al regulamentului propus în ceea ce privește (1) informațiile care trebuie partajate (14), (2) autoritățile participante (15) și (3) crearea unui sistem unic integrat de raportare (Single Integrated Reporting System – SIRS) în termen de trei ani de la data intrării în vigoare a regulamentului propus (16). BCE va profita de ocazia oferită de prezentul aviz pentru a prezenta câteva observații suplimentare cu privire la aceste aspecte ale raportului PE.

2. Observații cu privire la regulamentul propus

2.1 Sfera informațiilor care fac obiectul regulamentului propus

2.1.1

Sfera informațiilor ce urmează a fi partajate nu este stabilită în regulamentul propus. Prin urmare, nu este clar dacă aceasta s-ar limita la raportarea periodică, astfel cum sugerează expunerea de motive care însoțește regulamentul propus, sau dacă aceasta ar include, de asemenea, informațiile verticale, descentralizate și nestructurate primite ad-hoc de către funcția de supraveghere a BCE de la bănci. Mai precis, în timp ce expunerea de motive se referă la colectarea de „date” de la instituțiile financiare pe baza „obligațiilor de raportare” (17), dispozițiile regulamentului propus se referă la „informațiile […] obținut[e] de la instituții financiare” în general (18). Această neconcordanță la nivel terminologic ar putea permite o interpretare mai largă decât cea preconizată, care să includă orice activitate de supraveghere în contextul atribuțiilor de supraveghere ale BCE. Această abordare mai largă pare, de asemenea, să fie avută în vedere în raportul PE (19).

2.1.2

O sferă de aplicare largă, care cuprinde cererile reduse sau punctuale de date de supraveghere adresate entităților supravegheate, precum și conținutul reuniunilor și al oricăror documente, ar fi dificil și costisitor de pus în aplicare. Din punct de vedere operațional, includerea unor astfel de cereri ad-hoc de date de supraveghere, ar avea, de asemenea, un impact negativ asupra eficienței supravegherii, astfel cum se explică mai jos.

2.1.3

Sfera informațiilor care urmează să fie partajate în temeiul regulamentului propus ar trebui, prin urmare, să fie specificată mai în detaliu, de exemplu prin limitarea sferei informațiilor la raportarea structurată și periodică în scopuri de supraveghere, utilizând modele standard de raportare (20), fiind astfel excluse cererile ad-hoc de informații de supraveghere, analizele și datele prelucrate. Acest lucru ar clarifica, de asemenea, faptul că regulamentul propus nu aduce atingere altor regimuri de reglementare privind accesul autorităților de supraveghere la alte surse de informații decât cele care fac obiectul raportării în scopuri de supraveghere, cum ar fi informațiile statistice colectate de SEBC sau de Sistemul Statistic European.

2.2 Cerințe privind colectarea și schimbul de informații

2.2.1

Regulamentul propus poate avea un impact asupra eficacității supravegherii. În primul rând, cerința de a verifica dacă anumite informații sunt deja disponibile pentru alte autorități înainte de a solicita informații de la instituțiile financiare, astfel cum se prevede în mod explicit în raportul PE (21), ar fi dificil de pus în aplicare de la caz la caz. Deși BCE nu pune sub semnul întrebării relevanța acestei cerințe pentru atingerea obiectivului regulamentului propus, această cerință ar putea pune în pericol capacitatea BCE de a identifica riscurile în timp util și ar putea să împiedice BCE să ia măsuri imediate atunci când este necesar pentru a-și îndeplini misiunile de supraveghere prudențială, întrucât BCE ar trebui să aștepte un răspuns din partea diferitelor autorități ale Uniunii și naționale înainte de a obține informații de la entitatea supravegheată relevantă. Considerații echivalente se aplică în ceea ce privește impactul potențial al unei astfel de cerințe asupra activităților de supraveghere desfășurate de autoritățile naționale competente (ANC) în cadrul mecanismului unic de supraveghere (MUS), a căror funcționare generală poate fi afectată negativ de această nouă cerință. Acest lucru ar viza în special cererile de informații pentru care factorul timp este esențial, de exemplu în situații de urgență. Prin urmare, în regulamentul propus ar trebui inclusă o derogare de la această cerință pentru cererile pentru care factorul timp este esențial.

2.2.2

În al doilea rând, astfel cum se menționează la punctul 2.1.3, necesitatea de a evalua dacă și alte autorități au dreptul de a solicita informații de la instituții financiare sau de la alte autorități competente înainte de a le comunica astfel de informații (22) va necesita eforturi operaționale suplimentare și îndelungate, ceea ce ar putea întârzia și mai mult capacitatea BCE, precum și a ANC, de a acționa în timp util (23). Acest lucru este valabil pentru autoritățile Uniunii și, în special, pentru autoritățile naționale, care necesită o evaluare a cadrului juridic național aplicabil autorității destinatare.

2.2.3

În al treilea rând, se preconizează că cerința de a informa entitățile supravegheate ori de câte ori sunt partajate informații cu alte autorități (24) va crește sarcina operațională a BCE, precum și a ANC și ar putea afecta negativ capacitatea acestora de a face schimb de informații în mod confidențial cu alte autorități în ceea ce privește investigațiile în curs de desfășurare, fără a alerta entitățile investigate. În special, în cazul în care sfera informațiilor care urmează să fie partajate în temeiul regulamentului propus nu se limitează la raportarea periodică în scopuri de reglementare din modelele standard de raportare, BCE consideră că cerința de a informa entitățile supravegheate cu privire la partajarea mai departe a informațiilor lor este contraproductivă, în special în cazul în care aceste informații se referă la prevenirea spălării banilor și a finanțării terorismului. În ceea ce privește obligațiile de raportare ulterioare în cazul schimbului de informații între două autorități, orice obligație a autorității care partajează datele de a informa „cealaltă autoritate competentă” cu privire la o astfel de partajare ar trebui să se refere numai la autoritatea competentă de la care provin informațiile transmise unei autorități terțe de către autoritatea care partajează datele.

2.3 Securitatea juridică

2.3.1

Regulamentul propus prevede că, în cazul în care dispozițiile sunt contrare dispozițiilor unor alte acte legislative ale Uniunii care reglementează schimbul de informații dintre autorități, prevalează dispozițiile din aceste alte acte legislative ale Uniunii (25).

2.3.2

BCE ia act de faptul că regulamentul propus introduce modificări ale regulamentelor AES care sunt contrare dispozițiilor existente privind secretul profesional și schimbul de informații cu alte autorități (26). În special, regulamentul propus s-ar suprapune cu puterea discreționară actuală a autorităților de a face schimb de informații cu alte autorități („pot fi divulgate”), deoarece ar prevedea o obligație („sunt partajate”). În plus, BCE constată că clauza de prevalență nu este aplicată în mod consecvent în regulamentele care urmează să fie modificate [de exemplu, în modificările aduse Regulamentului (UE) nr. 1092/2010 prezentate în raportul PE] (27). Prin urmare, semnificația trimiterii la prevalența legislației contradictorii a Uniunii rămâne opacă și, prin urmare, lasă loc de incertitudine.

2.4 Informații care trebuie partajate cu CERS

2.4.1

Din modul de redactare a raportului PE nu reiese în mod clar dacă obligația de a partaja informațiile și analizele BCE se aplică în scopul îndeplinirii atribuțiilor CERS sau dacă aceasta se aplică și în ceea ce privește atribuțiile celorlalte autorități (28). În mod similar, modificările propuse la regulamentele AES (29) nu par să limiteze obligația de partajare la atribuțiile CERS, ci să o extindă la atribuțiile AES. În schimb, articolul 15 alineatul (2) propus din Regulamentul (UE) nr. 1092/2010, astfel cum figurează în raportul PE, se referă din nou numai la obligația de a partaja informații și analize pentru îndeplinirea misiunii, a obiectivelor și a atribuțiilor „CERS” (30). Prin urmare, BCE solicită stabilirea unor referințe încrucișate clare și armonizate în regulamentul propus.

2.4.2

BCE ia act de faptul că raportul PE pare să faciliteze în mod semnificativ schimbul de informații și analize în materie de supraveghere între AES și CERS (31). Cu toate acestea, dispozițiile care reglementează schimbul de informații cu CERS sunt ambigue în ceea ce privește cerințele pentru partajarea periodică de astfel de informații confidențiale necesare pentru îndeplinirea atribuțiilor CERS și pentru partajarea de informații confidențiale la cererea CERS, care ar trebui clarificate.

2.4.3

În plus, modificarea propusă privind obligația SEBC de a furniza CERS informații statistice și analize poate genera preocupări (32). Astfel, formularea actuală a Regulamentului (UE) nr. 1092/2010 (33) prevede deja obligația SEBC de a furniza CERS toate informațiile necesare pentru îndeplinirea atribuțiilor acestuia, inclusiv informații statistice, dar numai „în conformitate cu legislația Uniunii”. Regulamentul (CE) nr. 2533/98 al Consiliului (34) se aplică în ceea ce privește informațiile statistice confidențiale, iar formularea sa actuală prevede doar posibilitatea, iar nu obligația SEBC de a transmite informații statistice confidențiale („poate transmite”) autorităților responsabile cu supravegherea sau cu stabilitatea sistemului financiar, și aceasta în condiții stricte. (35) Modificările propuse la Regulamentul (UE) nr. 1092/2010, menite să faciliteze schimbul de date de supraveghere, nu ar trebui să modifice modul în care schimbul de informații statistice confidențiale este reglementat de alte acte legislative [cum ar putea, de exemplu, să fie cazul articolului 15 alineatul (2) propus din Regulamentul (UE) nr. 1092/2010, astfel cum figurează în raportul PE, care introduce o limitare a formulării „fără a aduce atingere altor dispoziții (…)”].

2.4.4

În plus, astfel cum se menționează la punctul 2.3.2, clauza de prevalență cuprinsă în raportul PE (36) pare să nu se aplice anumitor dispoziții ale Regulamentului (UE) nr. 1092/2010.

2.5 SIRS, astfel cum a fost propus în raportul PE

2.5.1

Raportul PE propune modificarea regulamentului propus în vederea instituirii SIRS (37). În special, BCE înțelege că raportul PE urmărește să impună o obligație, printre altele, CERS și BCE (38),,, în coordonare cu celelalte autorități. Această obligație vizează stabilirea, în termen de doi ani de la aplicarea regulamentului propus, a unui raport și a unei foi de parcurs privind detaliile tehnice ale SIRS, inclusiv a unui dicționar comun de date pentru a asigura coerența și claritatea cerințelor de raportare și standardizare a datelor, a unui registru comun de cerințe de raportare și de publicare, a un spațiu central de date, inclusiv proiectarea tehnică pentru colectarea și schimbul de informații, și a unui punct de contact unic permanent la care entitățile să poată indica cazurile de raportare dublă și cerințele de raportare sau divulgare caduce sau redundante. În plus, raportul PE prevede instituirea SIRS în termen de trei ani de la data intrării în vigoare a regulamentului propus (39).

2.5.2

BCE înțelege obiectivul general al instituirii SIRS ca făcând parte din proiectul pe termen lung de dezvoltare a unui instrument centralizat de colectare a datelor, care să includă caracteristici de partajare și integrare a datelor. Cu toate acestea, BCE recomandă consolidarea proiectelor și a instrumentelor care sunt deja în curs de desfășurare în cadrul Uniunii, inclusiv a regulamentului propus, înainte de a extinde eforturile asupra unor noi inițiative care s-ar putea dovedi foarte costisitoare. Acest model de coordonare este avut în vedere și în strategia Comisiei privind datele de supraveghere în serviciile financiare ale Uniunii (40), care s-ar putea suprapune cu SIRS.

2.5.3

BCE consideră că provocările suplimentare legate de propunerea de instituire a SIRS sunt legate de domeniul său de aplicare și de calendarul ambițios prevăzut pentru instituirea sa, cel târziu la trei ani de la data intrării în vigoare a regulamentului propus, care coincide cu calendarul prevăzut pentru asigurarea resurselor financiare, umane și informatice necesare pentru instituirea sa (41).

2.5.4

Ar trebui clarificat faptul că domeniul de aplicare al SIRS se limitează la informațiile în materie de supraveghere și nu include informațiile statistice colectate de BCE în temeiul articolului 5 din Statutul SEBC și partajate cu CERS în temeiul Regulamentului (UE) nr. 1096/2010 al Consiliului (42). Având în vedere temeiul juridic indicat pentru adoptarea acestui regulament și procedura legislativă aferentă acestuia, raportul PE nu conține propuneri de modificare a acestuia. Modalitățile legate de sprijinul analitic, statistic, administrativ și logistic oferit CERS de către BCE sunt prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 1096/2010, iar regimul de confidențialitate aplicabil informațiilor statistice confidențiale este prevăzut în Regulamentul (UE) nr. 2533/98, niciuna dintre aceste dispoziții neputând fi modificată în conformitate cu o poziție adoptată de PE în cadrul procedurii legislative ordinare.

2.6 Propunerea cuprinsă în raportul PE referitoare la prezentarea de către Comisie a unei propuneri de modificare a Regulamentului privind MUS

2.6.1

Raportul PE propune ca, în termen de trei luni de la data intrării în vigoare a regulamentului propus, Comisia să prezinte Consiliului, după caz, o propunere legislativă de aliniere a modificărilor aduse Regulamentelor (UE) nr. 1092/2010, (UE) nr. 1093/2010, (UE) nr. 1094/2010, (UE) nr. 1095/2010, (UE) nr. 806/2014 și viitorului AMLAR cu Regulamentul privind MUS (43).

2.6.2

Procedura de modificare a Regulamentului privind MUS este prevăzută la articolul 127 alineatul (6) din tratat, nu la articolul 114 din tratat (pe care se întemeiază regulamentul propus). Potrivit jurisprudenței constante a Curții de Justiție a Uniunii Europene (44),, aceste două temeiuri juridice nu pot fi coroborate pentru a constitui temeiul juridic al regulamentului propus, având în vedere diferitele proceduri implicate. În special, măsurile adoptate în temeiul articolului 114 din tratat sunt adoptate de Parlamentul European și de Consiliu, hotărând în conformitate cu procedura legislativă ordinară și după consultarea Comitetului Economic și Social [și, dacă este cazul, a BCE, în conformitate cu articolul 127 alineatul (4) și cu articolul 282 alineatul (5) din tratat]. În schimb, regulamentele adoptate în temeiul articolului 127 alineatul (6) din tratat sunt adoptate numai de Consiliu, în cadrul unei proceduri legislative speciale în cadrul căreia Consiliul hotărăște în unanimitate, după consultarea Parlamentului European și a BCE.

2.6.3

Raportul PE nu menționează ce urmează să includă propunerea Comisiei de modificare a Regulamentului privind MUS. Cu toate acestea, BCE înțelege că intenția subiacentă este ca Regulamentul privind MUS să fie aliniat la conținutul regulamentului propus. BCE înțelege, de asemenea, că se urmărește această modificare pentru a obliga BCE, în funcția sa de supraveghere, să îndeplinească aceleași cerințe ca și celelalte instituții și autorități menționate în raportul PE. Totuși, această abordare riscă să prestabilească posibilele modificări ale Regulamentului privind MUS, ceea ce pare dificil de conciliat cu procedura legislativă diferită pentru modificarea Regulamentului privind MUS. În plus, orice modificare a Regulamentului privind MUS ar putea avea un efect juridic asupra BCE numai prin prisma funcției sa de supraveghere prudențială, iar nu asupra funcțiilor de bancă centrală ale BCE.

În cazul în care BCE recomandă modificarea regulamentului propus, propunerile de redactare specifice însoțite de o explicație în acest sens se regăsesc într-un document tehnic de lucru separat. Documentul tehnic de lucru este disponibil în limba engleză pe EUR-Lex.

Adoptat la Frankfurt pe Main, 21 iunie 2024.

Președinta BCE

Christine LAGARDE


(1)  COM(2023) 593 final.

(2)  Report referitor la propunerea de regulament al Parlamentului European și al Consiliului de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1092/2010, (UE) nr. 1093/2010, (UE) nr. 1094/2010, (UE) nr. 1095/2010 și (UE) 2021/523 în ceea ce privește anumite cerințe de raportare în domeniul serviciilor financiare și al sprijinului pentru investiții (A9-0026/2024).

(3)  Regulamentul (UE) nr. 1092/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 noiembrie 2010 privind supravegherea macroprudențială la nivelul Uniunii Europene a sistemului financiar și de înființare a unui Comitet european pentru risc sistemic (JO L 331, 15.12.2010, p. 1).

(4)  Regulamentul (UE) nr. 1093/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorității europene de supraveghere (Autoritatea bancară europeană), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE și de abrogare a Deciziei 2009/78/CE a Comisiei (JO L 331, 15.12.2010, p. 12).

(5)  Regulamentul (UE) nr. 1094/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorității europene de supraveghere (Autoritatea europeană de asigurări și pensii ocupaționale), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE și de abrogare a Deciziei 2009/79/CE a Comisiei (JO L 331, 15.12.2010, p. 48).

(6)  Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorității europene de supraveghere (Autoritatea europeană pentru valori mobiliare și piețe), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE și de abrogare a Deciziei 2009/77/CE a Comisiei (JO L 331, 15.12.2010, p. 84).

(7)  Regulamentul (UE) 2021/523 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 martie 2021 de instituire a Programului InvestEU și de modificare a Regulamentului (UE) 2015/1017 (JO L 107, 26.3.2021, p. 30).

(8)  Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerințele prudențiale pentru instituțiile de credit și firmele de investiții și de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 (JO L 176, 27.6.2013, p. 1).

(9)  Odată înființat, JBRC ar trebui să încurajeze colaborarea între instituțiile și organismele europene – inclusiv autoritățile naționale – care pregătesc și elaborează acte legislative cu privire la supraveghere, rezoluție și/sau raportare statistică în domeniul bancar. A se vedea considerentul (4) al Memorandumului de înțelegere privind înființarea Comitetului comun de raportare bancară încheiat între Banca Centrală Europeană și Autoritatea Bancară Europeană, disponibil pe website-ul BCE la adresa www.ecb.europa.eu.

(10)  A se vedea comunicatul de presă intitulat „ECB moves towards armonization statistical reporting to reducing burden on banks and improving analysis”, 17 decembrie 2021, disponibil pe website-ul BCE la adresa www.ecb.europa.eu.

(11)  Regulamentul (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European și al Consiliului din 4 iulie 2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapărțile centrale și registrele centrale de tranzacții (JO L 201, 27.7.2012, p. 1).

(12)  Avizul CON/2022/4 al Băncii Centrale Europene din 16 februarie 2022 cu privire la o propunere de regulament de instituire a autorității pentru combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului (JO C 210, 25.5.2022, p. 5).

(13)  COM(2021) 421 final.

(14)  A se vedea, de exemplu, articolul 1 punctul 1a din raportul PE, care introduce o înlocuire a articolului 15 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 1092/2010: „AES, Sistemul European al Băncilor Centrale (SEBC), Comisia, autoritățile naționale de supraveghere și autoritățile naționale din domeniul statisticii cooperează îndeaproape cu CERS prin partajarea informațiilor și a analizelor necesare pentru îndeplinirea atribuțiilor care le revin […]” [sublinierea noastră].

(15)  A se vedea, de exemplu, articolul 3 punctul 4 din raportul PE, care introduce un nou articol 35a alineatul (1b) în Regulamentul (UE) nr. 1094/2010, care vizează AMLA, Comitetul unic de rezoluție și toate autoritățile competente, de supraveghere și de rezoluție din statele membre.

(16)  A se vedea, de exemplu, articolul 2 punctul 4a din raportul PE, care introduce un nou articol 35b alineatul (1) în Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.

(17)  A se vedea în special punctul 1 („Contextul propunerii”) din expunerea de motive.

(18)  A se vedea, de exemplu, articolul 2 punctul 4 din regulamentul propus, care introduce un nou articol 35a alineatul (1) în Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.

(19)  A se vedea, de exemplu, articolul 2 punctul 4 din regulamentul propus, care introduce un nou articol 35a în Regulamentul (UE) nr. 1093/2010. Această dispoziție prevede că autoritățile competente partajează cu alte autorități, de la caz la caz sau în mod regulat, informațiile pe care le-au obținut de la instituțiile financiare sau de la alte autorități competente în exercitarea sarcinilor lor.

(20)  Aceasta ar fi în conformitate cu domeniul de aplicare al verificării adecvării cerințelor UE privind raportarea în scopuri de supraveghere, care include în mod clar raportarea „repetitivă” în temeiul legislației de nivel 1 și de nivel 2 și exclude cererile de raportare „ad-hoc” din partea autorităților de supraveghere cu scopul de a căuta date noi sau mai detaliate pentru a colecta informații cu privire la riscuri specifice. A se vedea SWD(2019) 403 final, p. 11.

(21)  A se vedea, de exemplu, articolul 3 punctul 4 din raportul PE, care introduce un nou articol 35a alineatul (1a) în Regulamentul (UE) nr. 1094/2010. Se remarcă faptul că proiectul de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1093/2010 omite articolul 35 alineatele (1a) și (1b), astfel cum este inclus în celelalte regulamente, ceea ce pare a fi o eroare de redactare.

(22)  A se vedea articolul 2 punctul 4 din regulamentul propus, care introduce un nou articol 35a alineatul (1) în Regulamentul (UE) nr. 1093/2010, articolul 3 punctul 4 din regulamentul propus, care introduce un nou articol 35a alineatul (1) în Regulamentul (UE) nr. 1094/2010, și articolul 4 punctul 4 din regulamentul propus, care introduce un nou articol 35a alineatul (1) în Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.

(23)  În schimb, obligația unei autorități care partajează datele de a furniza informații BCE, în condițiile în care BCE are dreptul de a obține acele informații de la instituții financiare sau de la alte autorități competente, ar necesita o evaluare de către autoritatea care partajează informațiile cu privire la întinderea dreptului BCE de a primi astfel de informații. Având în vedere formularea largă a articolului 10 din Regulamentul (UE) nr. 1024/2013 al Consiliului din 15 octombrie 2013 de conferire a unor atribuții specifice Băncii Centrale Europene în ceea ce privește politicile legate de supravegherea prudențială a instituțiilor de credit (JO L 287, 29.10.2013, p. 63) (denumit în continuare „Regulamentul privind MUS”), care prevede că BCE poate solicita „furnizarea tuturor informațiilor necesare pentru îndeplinirea atribuțiilor [sale de supraveghere]” de către persoanele fizice și juridice, îndeplinirea acestei obligații poate reprezenta o sarcină complexă și îndelungată.

(24)  A se vedea articolul 2 punctul 4 din regulamentul propus, care introduce un nou articol 35a alineatul (2) în Regulamentul (UE) nr. 1093/2010, articolul 3 punctul 4 din regulamentul propus, care introduce un nou articol 35a alineatul (2) în Regulamentul (UE) nr. 1094/2010, și articolul 4 punctul 4 din regulamentul propus, care introduce un nou articol 35a alineatul (2) în Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.

(25)  A se vedea, de exemplu, articolul 2 punctul 4 din regulamentul propus, care introduce un nou articol 35a alineatul (5) în Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.

(26)  A se vedea în special articolul 53 și următoarele din Directiva 2013/36/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 iunie 2013 cu privire la accesul la activitatea instituțiilor de credit și supravegherea prudențială a instituțiilor de credit, de modificare a Directivei 2002/87/CE și de abrogare a Directivelor 2006/48/CE și 2006/49/CE (JO L 176, 27.6.2013, p. 338) și articolul 27 din Regulamentul privind MUS.

(27)  Articolul 1 punctul 2 din raportul PE adaugă un nou alineat (12) (clauza de prevalență) la articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1092/2010, care nu se aplică schimbului de informații în conformitate cu articolul 15 alineatele (1)-(4), ci numai articolului 15 alineatele (7)-(9). Articolul 1 punctul 1a din raportul PE introduce o înlocuire a articolului 15 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 1092/2010, care prevede următoarele: „[…] Fără a aduce atingere altor dispoziții privind partajarea de informații în materie de supraveghere și statistice prevăzute la prezentul articol și în alte acte legislative ale Uniunii, AES și BCE partajează cu CERS, fără întârzieri nejustificate, toate informațiile relevante, după ce acestea devin disponibile, inclusiv informațiile în materie de supraveghere și statistice, precum și rezultatele analizei lor privind aceste informații, necesare pentru îndeplinirea misiunii, a obiectivelor și a atribuțiilor CERS.” [sublinierea noastră].

(28)  A se vedea articolul 1 punctul 1a din raportul PE, care introduce o înlocuire a articolului 15 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 1092/2010: „AES, Sistemul European al Băncilor Centrale (SEBC), Comisia, autoritățile naționale de supraveghere și autoritățile naționale din domeniul statisticii cooperează îndeaproape cu CERS prin partajarea informațiilor și a analizelor necesare pentru îndeplinirea atribuțiilor care le revin […]” [sublinierea noastră].

(29)  A se vedea articolele 2 și 3, precum și articolul 4 punctul 4b din raportul PE, care introduc o înlocuire a articolului 36 alineatul (2) din Regulamentele (UE) nr. 1093/2010, (UE) nr. 1094/2010 și, respectiv, (UE) nr. 1095/2010, care face din nou trimitere la „atribuțiile lor”, mai degrabă decât la „atribuțiile sale”.

(30)  Articolul 1 punctul 2 din raportul PE adaugă un nou alineat (12) (clauza de prevalență) la articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1092/2010, care nu se aplică schimbului de informații în conformitate cu articolul 15 alineatele (1)-(4), ci numai articolului 15 alineatele (7)-(9). Articolul 1 punctul 1a din raportul PE introduce o înlocuire a articolului 15 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 1092/2010, care prevede următoarele: „[…] Fără a aduce atingere altor dispoziții privind partajarea de informații în materie de supraveghere și statistice prevăzute la prezentul articol și în alte acte legislative ale Uniunii, AES și BCE partajează cu CERS, fără întârzieri nejustificate, toate informațiile relevante, după ce acestea devin disponibile, inclusiv informațiile în materie de supraveghere și statistice, precum și rezultatele analizei lor privind aceste informații, necesare pentru îndeplinirea misiunii, a obiectivelor și a atribuțiilor CERS.” [sublinierea noastră].

(31)  A se vedea articolul 1 punctul 2 din raportul PE, care introduce un nou alineat (8a) la articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1092/2010.

(32)  A se vedea articolul 1 punctul 1a din raportul PE, care introduce o înlocuire a articolului 15 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 1092/2010.

(33)  A se vedea articolul 15 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 1092/2010.

(34)  Regulamentul (CE) nr. 2533/98 al Consiliului din 23 noiembrie 1998 privind colectarea informațiilor statistice de către Banca Centrală Europeană (JO L 318, 27.11.1998, p. 8).

(35)  A se vedea articolul 8 din Regulamentul (CE) nr. 2533/98.

(36)  Articolul 1 punctul 2 din raportul PE adaugă un nou alineat (12) (clauza de prevalență) la articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1092/2010, care nu se aplică schimbului de informații în conformitate cu articolul 15 alineatele (1)-(4), ci numai articolului 15 alineatele (7)-(9). Articolul 1 punctul 1a din raportul PE introduce o înlocuire a articolului 15 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 1092/2010, care prevede următoarele: „[…] Fără a aduce atingere altor dispoziții privind partajarea de informații în materie de supraveghere și statistice prevăzute la prezentul articol și în alte acte legislative ale Uniunii, AES și BCE partajează cu CERS, fără întârzieri nejustificate, toate informațiile relevante, după ce acestea devin disponibile, inclusiv informațiile în materie de supraveghere și statistice, precum și rezultatele analizei lor privind aceste informații, necesare pentru îndeplinirea misiunii, a obiectivelor și a atribuțiilor CERS.” [sublinierea noastră].

(37)  A se vedea articolul 1 punctul 2a din raportul PE, care introduce un nou articol 15a în Regulamentul (UE) nr. 1092/2010, articolul 2 punctul 4a din raportul PE, care introduce un nou articol 35b în Regulamentul (UE) nr. 1093/2010, articolul 3 punctul 4a din raportul PE, care introduce un nou articol 35b în Regulamentul (UE) nr. 1094/2010, și articolul 4 punctul 4a din raportul PE, care introduce un nou articol 35b în Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.

(38)  A se vedea, de exemplu, articolul 1 punctul 2 din raportul PE, care adaugă un nou articol 15 alineatul (8b) în Regulamentul (UE) nr. 1092/2010.

(39)  A se vedea articolul 1 punctul 2a din raportul PE, care introduce un nou articol 15a în Regulamentul (UE) nr. 1092/2010; articolul 2 punctul 4a din raportul PE, care introduce un nou articol 35b în Regulamentul (UE) nr. 1093/2010, articolul 3 punctul 4a din raportul PE, care introduce un nou articol 35b în Regulamentul (UE) nr. 1094/2010, și articolul 4 punctul 4a din raportul PE, care introduce un nou articol 35b în Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.

(40)  COM(2021) 798 final.

(41)  A se vedea, de exemplu, articolul 2 punctul 4a din raportul PE, care introduce un nou articol 35b în Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.

(42)  Regulamentul (UE) nr. 1096/2010 al Consiliului din 17 noiembrie 2010 privind acordarea unor competențe specifice Băncii Centrale Europene referitoare la funcționarea Comitetului european pentru risc sistemic (JO L 331, 15.12.2010, p. 162).

(43)  A se vedea articolul 5a din raportul PE.

(44)  Hotărârea din 29 aprilie 2004, Comisia/Consiliul, C-338/01, ECLI:EU:C:2004:253, punctele 57 și 58; Hotărârea din 10 ianuarie 2006, Comisia/Parlamentul și Consiliul, C-178/03, ECLI:EU:C:2006:4, punctele 43-60.


ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/5048/oj

ISSN 1977-1029 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters